Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
BOU Alm.del Bilag 176
Offentligt
2445063_0001.png
Erhvervsudvalget 2020-21
B 77 - endeligt svar på spørgsmål 3
Offentligt
Folketingets Erhvervsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2021 - 4620
Doknr.
437145
Dato
12-08-2021
Svar på spørgsmål 3 ad B 77 stillet af udvalget den 16. juli 2021
Spørgsmål nr. 3
”Vil
ministeren kommentere henvendelsen af 13/7-21 fra F-Camping, jf. B 77 - bilag
11?”
Svar:
F-Camping har i sin henvendelse udarbejdet et notat med fem spørgsmål vedr. udval-
gets beretning til B 77 afgivet den 30. juni 2021 om camping:
”1.
Skal 5% beregnes af antal tilladte pladser til vintercampering eller af det tilladte
antal enhedspladser for både sommer- og vintercampering?
2. Skal der gælde et maksimum for det absolutte antal overnatningsenheder, der ind-
går i forsøgsordningen?
3. Skal der gælde særlige regler for tilsyn med forsøgsordningen?
4. Indgår campinghytter i forsøgsordningen?
5. Vil der ske en offentliggørelse af campingpladser, der indgår i forsøgsordningen, og
resultater fra forsøgsordningen på en central hjemmeside?”
Jeg har forelagt notatet med spørgsmålene for Bolig- og Planstyrelsen, som oplyser
følgende:
”Bemærkninger til spørgsmål 1:
B 77 tager udgangspunkt i, at der foreslås etableret en forsøgsordning, der giver kom-
munerne mulighed for at dispensere fra reglen om vintercampering (campingregle-
mentets § 10), således at et begrænset antal campister kan tage ophold på en camping-
plads hele året, og ikke kun kortvarige ophold af 15-20 dages varighed, weekender m.v.
Campingreglementets § 10, stk. 4 indeholder en regel om, at et areal til vintercampe-
ring og vinteropbevaring tilsammen må udgøre et areal, der svarer til højst 70 % af det
tilladte antal campingenheder. Dog må arealet være større, hvis tilladelse
til vinter-
campering er meddelt før den 7. februar 2000.
Det vurderes på baggrund af B 77 samt udvalgsberetningen afgivet den 30. juni 2021,
at forslaget om en forsøgsordning må forstås således, at en kommune skal kunne tilla-
de højst 5 % til helårsbeboelse af det tilladte antal pladser til vintercampering. I beret-
ningen anslås det således, at forsøgsordningen gennemsnitligt vil give mulighed for
helårsbeboelse på fire til fem campingenheder pr. campingplads.
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 176: Kopi af B77 - svar på spm. 3 om kommentar til henvendelsen af 13/7-21 fra F-Camping, fra indenrigs- og boligministeren
2445063_0002.png
Bemærkninger til spørgsmål 2:
Det kan oplyses, at der er stor variation på kapaciteten på campingpladser i Danmark,
der spænder fra ganske små til meget store pladser med fx 600 tilladte enhedspladser
til vintercampering. Dette indebærer, at det maksimale antal enheder på en enkelt
campingplads i forsøgsordningen anslås at kunne udgøre op til 30 pladser, der kan
tages ophold på hele året.
Det er et politisk valg, om man ønsker, at forsøgsordningen - ud over 5 % grænsen -
desuden skal afgrænses af et nationalt fastsat maksimum
et loft - for det absolutte
antal pladser til helårsbeboelse på fx 10, 15 eller 20 pladser til helårsbeboelse på en
campingplads. Uden et nationalt fastsat maksimum for det absolutte antal pladser til
helårsbeboelse vil det blive op til kommunen at afgøre på baggrund af en konkret vur-
dering, om man også på de store campingpladser vil tillade helårsbeboelse på op til 5
% af de tilladte pladser til vintercampering.
Bemærkninger til spørgsmål 3:
Ifølge gældende regler i sommerhusloven er det kommunerne, der er tilsynsmyndig-
hed på campingområdet. Ifølge sommerhuslovens § 10, a, stk. 7, har tilsynsmyndighe-
den, når den bliver opmærksom på et ulovligt forhold fx på baggrund af en naboklage,
pligt til at søge forholdet lovliggjort, medmindre der er tale om forhold af ganske un-
derordnet betydning.
Hvis en kommune ikke fører tilsyn med campingreglementets overholdelse i overens-
stemmelse med gældende regler, kan forholdet påklages til Ankestyrelsen.
Der lægges med beretningen ikke op til at ændre tilsynet jf. sommerhuslovens § 10 a,
stk. 7.
Bemærkninger til spørgsmål 4:
Det er nævnt i udvalgets beretning til B 77,
at ”Helårsbeboelse på campingpladser må
alene ske i boligtyper, der er egnede til længerevarende ophold.".
Efter gældende regler kan vintercampering ske i ”transportable enheder” som telte,
campingvogne eller mobilehomes, der opstilles på campingpladsen.
Desuden er der særlige regler for campinghytter, der i dag foreskriver, at ejere og bru-
gere af campingpladser alene må udleje campinghytter til samme campist i 4 uger
årligt og ikke må tage imod bestillinger mere end 1 år forud. Desuden gælder det, at
campinghytter på campingpladser ikke må udstykkes eller udmatrikuleres, således at
der opstår en eller flere nye ejendomme, hvor der er opført campinghytter.
Det må umiddelbart forudsættes, at forsøgsordningen bygger videre på gældende reg-
ler, så
helårsbeboelse under forsøgsordningen alene kan ske i ”transportable enheder”.
Bemærkninger til spørgsmål 5:
I dag er det de enkelte campingpladser, der på egne hjemmesider lægger brugerrele-
vante oplysninger til campister om fx sæsonåbningstider, vintercampering, priser osv.
2
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 176: Kopi af B77 - svar på spm. 3 om kommentar til henvendelsen af 13/7-21 fra F-Camping, fra indenrigs- og boligministeren
2445063_0003.png
Da udvalgsberetningen ikke lægger op til at ændre på dette forhold, må forsøgsordnin-
gen forstås på den måde, at det på den enkelte campingplads hjemmeside, vil komme
til at fremgå, om campister kan søge om at tage helårsophold på campingpladsen i
forsøgsperioden.
I udvalgsberetningen er der lagt op til, at forsøgsordningen om helårsbeboelse efter-
følgende evalueres. Det foreslås, at Bolig- og Planstyrelsen forestår denne evaluering,
og at resultaterne heraf offentliggøres på styrelsens hjemmeside.”
Med venlig hilsen
Kaare Dybvad Bek
3