Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
BOU Alm.del Bilag 172
Offentligt
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af lov om frikommunenetværk
(Forlængelse af udvalgte forsøgsmuligheder i Frikommuneforsøg II)
§1
I lov om frikommunenetværk, jf. lovbekendtgørelse nr. 831 af 25. juni 2018,
som ændret ved § 16 i lov nr. 551 af 7. maj 2019, § 15 i lov nr. 1558 af 27.
december 2019 og § 12 i lov nr. 1559 af 27. december 2019, foretages
følgende ændringer:
1.
I
§ 1
indsættes som
stk. 3:
»Stk.
3.
Forsøg efter §§ 9, 9 d, 10, 14, 14 b, 14 c, 14 e, 14 f, 25, 26 e, 27,
27 a, 27 b, 29 og 30 a kan uanset stk. 1 gennemføres indtil den 31. december
2022.«
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2022.
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 172: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om frikommunenetværk (Forlængelse af udvalgte forsøgshjemler i Frikommuneforsøg II), fra indenrigs- og boligministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets baggrund
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Forlængelse af udvalgte forsøg i Frikommuneforsøg II
3.1.1. Gældende ret
3.1.2. Indenrigs- og Boligministeriets overvejelser
3.1.3. Den foreslåede ordning
4. Regionale konsekvenser, herunder for landdistrikter
5. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
7. Administrative konsekvenser for borgerne
8. Klimamæssige konsekvenser
9. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
10. Forholdet til EU-retten
11. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
12. Sammenfattende skema
1. Indledning
Frikommuneforsøg II blev etableret ved lov nr. 658 af 8. juni 2017 om
frikommunenetværk, der trådte i kraft den 1. juli 2017. Loven hjemlede en
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 172: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om frikommunenetværk (Forlængelse af udvalgte forsøgshjemler i Frikommuneforsøg II), fra indenrigs- og boligministeren
UDKAST
række forsøg, og frikommunenetværkenes forsøgsmuligheder blev
efterfølgende udvidet ved lov nr. 1570 af 19. december 2017 om ændring af
lov om frikommunenetværk (Yderligere forsøgsmuligheder for
frikommunenetværkene), der trådte i kraft den 1. januar 2018, og ved lov
nr. 749 af 8. juni 2018 om ændring af lov om frikommunenetværk
(Forsøgsmuligheder efter tredje ansøgningsrunde), der trådte i kraft 1. juli
2018.
Formålet med Frikommuneforsøg II er at give kommuner, der er organiseret
i frikommunenetværk, jf. lovens § 2, mulighed for at gennemføre forsøg
indtil den 31. december 2021 med henblik på at kunne bidrage til en bedre
opgaveløsning til gavn for borgerne gennem effektiviseringer,
regelforenklinger og bedre styring i kommunerne.
Med dette lovforslag ønsker indenrigs- og boligministeren at forlænge
forsøgshjemlerne for udvalgte forsøg indtil den 31. december 2022. Det
gælder forsøg, som regeringen umiddelbart finder har et potentiale for at
blive helt eller delvist udbredt, men hvor det i givet fald hensigtsmæssigt
kan ske i forbindelse med evt. andre ændringer af lovgivningen på de
relevante områder. Formålet med at forlænge udvalgte forsøgshjemler er at
give frikommunenetværkene mulighed for at fortsætte lovende forsøg, mens
den endelige opfølgning afklares.
2. Lovforslagets baggrund
I forbindelse med afslutningen af Frikommuneforsøg II er forsøgene blevet
vurderet af fagministerierne på baggrund af frikommunenetværkenes
evalueringer, som det daværende Social- og Indenrigsministerium modtog
ved årsskiftet 2020/2021. Regeringen har besluttet, at endelig stillingtagen
til opfølgningen på en række forsøg vil ske i forbindelse med, at der på de
relevante lovområder pågår forskellige overvejelser om ændringer i øvrigt.
Herudover har regeringen besluttet, at en række forsøg ikke foreslås udbredt
til generel lovgivning.
Hvis det på et senere tidspunkt besluttes at omsætte forsøgshjemlerne til
generel lovgivning, vil der med den nuværende lov være en periode, hvor
frikommunerne skal omlægge deres praksis til den gældende lovgivning for
senere igen at ændre praksis ved evt. ændringer som følge af
frikommuneforsøget. For at sikre, at frikommunerne kan fortsætte forsøg,
som muligvis vil blive omsat til generel lovgivning på et senere tidspunkt,
foreslås det, at forsøgshjemlerne for udvalgte forsøg, hvor opfølgningen
endnu ikke er afklaret, forlænges til udgangen af 2022.
3
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 172: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om frikommunenetværk (Forlængelse af udvalgte forsøgshjemler i Frikommuneforsøg II), fra indenrigs- og boligministeren
UDKAST
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Forlængelse af udvalgte forsøg i Frikommuneforsøg II
3.1.1. Gældende ret
Det fremgår af § 1 i lov om frikommunenetværk, at formålet med loven er
at give kommuner, der er organiseret i frikommunenetværk, mulighed for at
gennemføre forsøg indtil den 31. december 2021 med henblik på at kunne
bidrage til en bedre opgaveløsning til gavn for borgerne gennem
effektiviseringer, regelforenklinger og bedre styring i kommunerne.
Det fremgår af § 10 i bekendtgørelse om offentliggørelse, evaluering og
indberetning af forsøg, at evalueringer af forsøg, som har været iværksat i
en frikommune, skal offentliggøres senest den 31. december 2020.
Forsøgshjemlerne udløber således et år efter, at forsøgene er evalueret.
3.1.2. Indenrigs- og Boligministeriets overvejelser
Udløbsdatoen for forsøgshjemlerne i Frikommuneforsøg II er fastsat til et
år efter evalueringerne af forsøgene offentliggøres. Ved at lade forsøgene
fortsætte efter evalueringerne er offentliggjort, er det muligt for
kommunerne at fortsætte forsøgene, mens der tages stilling til opfølgningen
på forsøgene. På den måde undgår frikommunerne at afbryde deres
forsøgspraksis for senere at genoptage samme praksis, hvis forsøget
udbredes til generel lovgivning.
Det har ikke været muligt at forberede og vedtage lovgivning om udbredelse
af forsøg til generel lovgivning, som kan træde i kraft 1. januar 2022.
En af årsagerne hertil er, at erfaringerne fra en række forsøg vil indgå i andet
arbejde med nye initiativer eller lovændringer, som allerede er i gang eller
er planlagt. De processer, som frikommuneerfaringerne indgår i, ventes ikke
at resultere i ny lovgivning, der kan træde i kraft, inden forsøgsperioden
udløber.
Dertil har regeringen besluttet, at nogle forsøg skal helt eller delvist
udbredes på et senere tidspunkt. Ministeriet vurderer det derfor
hensigtsmæssigt at forlænge forsøgshjemlerne for disse forsøg.
Det foreslås, at de pågældende forsøgshjemler forlænges med et år. Meget
af det arbejde, som frikommuneerfaringerne skal indgå i, er allerede i gang,
og ministeriet vurderer, at evt. ny lovgivning på baggrund af erfaringerne
4
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 172: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om frikommunenetværk (Forlængelse af udvalgte forsøgshjemler i Frikommuneforsøg II), fra indenrigs- og boligministeren
UDKAST
fra frikommuneforsøgene kan nå at blive vedtaget og træde i kraft inden for
denne tidsramme.
En række forsøg har ikke hjemmel i lov om frikommunenetværk, men i
bekendtgørelse om frikommuneforsøg II på beskæftigelses- og
sygedagpengeområdet og i forsøgsbestemmelsen i § 184 i lov om social
service. Forlængelse af disse forsøg sker ved henholdsvis
ændringsbekendtgørelser og efter godkendelse af Social- og
Ældreministeriet.
Ud over de forsøg, som med dette lovforslag foreslås forlænget, er en række
forsøg i løbet af forsøgsperioden allerede blevet helt eller delvist udbredt til
generel lovgivning. Den foreslåede forlængelse omfatter ikke disse forsøg.
Hvad angår de forsøg, som regeringen ikke ønsker at udbrede, finder
ministeriet, at der ikke er grundlag for at forlænge forsøgshjemlerne.
3.1.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at udvalgte forsøgshjemler i Frikommuneforsøg II forlænges
med et år, så de kan gennemføres indtil den 31. december 2022. Indenrigs-
og boligministeren ønsker at forlænge forsøg, som indgår i andet arbejde
eller foreslås helt eller delvist udbredt på et senere tidspunkt som beskrevet
i afsnit 3.1.2. Den foreslåede forlængelse af forsøgshjemler vil således ikke
omfatte forsøg, som regeringen ikke finder har potentiale til at blive omsat
til generel lovgivning. Forlængelsen vil heller ikke omfatte forsøg, som
allerede er helt eller delvist udbredt til generel lovgivning gennem
lovændringer i forsøgsperioden.
Den foreslåede ændring af frikommunelovens § 1 vil medføre, at
kommunerne i frikommunenetværkene kan fortsætte forsøg, som har
hjemmel i lov om frikommunenetværk §§ 9, 9 d, 10, 14, 14 b, 14 c, 14 e, 14
f, 25, 26 e, 27, 27 a, 27 b, 29 og 30 a, indtil den 31. december 2022.
Forslaget om forlængelse omfatter i alt 15 forsøgshjemler i lov om
frikommunenetværk
beskæftigelsesministerens
område,
sundhedsministerens område, indenrigs- og boligministerens område og
social- og ældreministerens område.
Dertil vil Beskæftigelsesministeriet forlænge seks forsøgshjemler i
bekendtgørelse om frikommuneforsøg II på beskæftigelses- og
sygedagpengeområdet, som har hjemmel i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, lov om organisering og understøttelse af
5
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 172: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om frikommunenetværk (Forlængelse af udvalgte forsøgshjemler i Frikommuneforsøg II), fra indenrigs- og boligministeren
UDKAST
beskæftigelsesindsatsen mv., lov om aktiv socialpolitik og lov om
sygedagpenge.
3.1.3.1. Forsøg efter § 9: Mikrolån
Det foreslås at forlænge et forsøg, hvor frikommunerne har mulighed for at
tilbyde rentefrie lån (mikrolån) til opstart af virksomhed til personer med en
realistisk forretningside og evner for iværksætteri. Målgruppen for forsøget
er
jobparate
kontanthjælpsmodtagere,
uddannelsesparate
uddannelsesmodtagere og selvforsørgende personer, der ikke er i
beskæftigelse, og som ikke opfylder betingelserne for at modtage offentlig
hjælp til forsørgelse. Forsøget gennemføres i frikommunenetværket om en
mere fleksibel og effektiv beskæftigelsesindsats, herunder nytænkning af
integrationsområdet.
Forsøget foreslås forlænget med et år med henblik på at undersøge, om
forsøget skal permanentgøres.
3.1.3.2. Forsøg efter § 9 d: Ledighedsydelse
fritagelse for revurdering
efter at have modtaget ledighedsydelse i sammenlagt 12 måneder inden for
18 måneder
Det foreslås at forlænge et forsøg, hvor frikommunerne fritages for at lave
en revurdering, når en fleksjobvisiteret person har modtaget ledighedsydelse
i sammenlagt 12 måneder inden for 18 måneder, således at vurderingen af,
om betingelserne for fleksjob fortsat er opfyldt, gennemføres i forbindelse
med den løbende opfølgning i det individuelle kontaktforløb i
beskæftigelsesindsatsen. Forsøget gennemføres i frikommunenetværket om
en mere fleksibel og effektiv beskæftigelsesindsats, herunder nytænkning af
integrationsområdet.
Erfaringer fra forsøget kan indgå i arbejdet med en kritisk gennemgang af
reformen af førtidspension og fleksjob, som finder sted i 2021. Indenrigs-
og boligministeren ønsker derfor at forlænge forsøgshjemlen, mens det
afklares om forsøget udbredes helt eller delvist til generel lovgivning som
følge af den kritiske gennemgang.
3.1.3.3. Forsøg efter § 10: Fritagelse for en række administrative
procedurer i sager om udsatte børn
Det foreslås at forlænge frikommunernes hele eller delvise fritagelser for en
række administrative procedurer i det socialfaglige arbejde med udsatte
6
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 172: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om frikommunenetværk (Forlængelse af udvalgte forsøgshjemler i Frikommuneforsøg II), fra indenrigs- og boligministeren
UDKAST
børn og unge og deres familier. Forsøget gennemføres i frikommunenetværk
om børn som vores vigtigste ressource.
Med forsøget fritages frikommunerne for procesreglerne omkring
afholdelse af børnesamtaler forud for, at der træffes afgørelser omkring
barnet (jf. § 48 i serviceloven), procesreglerne om en børnefaglig
undersøgelse, der indebærer en række procedurekrav til indhold, form og
tidsplan (jf. § 50 i serviceloven), en række procedurer vedr.
forældrehandleplan (jf. § 54, stk. 2, pkt. 3 i serviceloven), beskrivelse af
formålet med støtten (jf. § 140, stk. 1 og 3-7 i serviceloven) og procesregler
omkring tilbagemelding til underretter (jf. § 155 b, stk. 2 i serviceloven).
Erfaringerne fra forsøget skal i henhold til aftale om Børnene Først indgå i
regeringens arbejde med Barnets Lov. Indenrigs- og boligministeren ønsker
derfor at forlænge forsøgshjemlen, mens det afklares om elementer fra
forsøget udbredes helt eller delvist til generel lovgivning med Barnets Lov.
3.1.3.4. Forsøg efter § 14: Situationsbestemt video-, audio- og
bevægelsesovervågning
Det foreslås at forlænge et forsøg, hvor frikommunerne har mulighed for at
anvende situationsbestemt video-, audio- og bevægelsesovervågning over
for personer med betydelig og varigt nedsat psykisk funktionsevne. Forsøget
gennemføres i frikommunenetværket om bedre styring af udgifterne på det
specialiserede socialområde.
Indenrigs- og boligministeren ønsker at forlænge forsøget, mens det
afsøges, om der kan findes politisk opbakning til at udbrede forsøget til
generel lovgivning.
3.1.3.5. Forsøg efter § 14 b: Særlige døråbnere på yderdøre, der afgrænser
boenheder eller afdelinger
Det foreslås at forlænge et forsøg, hvor frikommunerne har mulighed for at
anvende særlige døråbnere på døre, der afgrænser enheder eller afdelinger i
et botilbud eller lignende, for personer med betydelig og varigt nedsat
funktionsevne. Med forsøgshjemlen er muligheden for at anvende særlige
døråbnere udvidet i forhold til mulighederne i serviceloven, hvorefter
særlige døråbnere kun må anvendes på yderdøre til botilbud og lignende.
Forsøget gennemføres i frikommunenetværket om bedre styring af
udgifterne på det specialiserede socialområde.
7
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 172: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om frikommunenetværk (Forlængelse af udvalgte forsøgshjemler i Frikommuneforsøg II), fra indenrigs- og boligministeren
UDKAST
Indenrigs- og boligministeren ønsker at forlænge forsøget, mens det
afsøges, om der kan findes politisk opbakning til at udbrede forsøget til
generel lovgivning.
3.1.3.6. Forsøg efter § 14 c: Udvidelse af teknologiforsøg til børn og unge
med betydelig og varigt nedsat funktionsevne
Det foreslås at forlænge frikommunernes hjemmel til at udvide forsøg med
personlige alarm- og pejlesystemer samt situationsbestemt video-, audio- og
bevægelsesovervågning til børn og unge med betydelig og varigt nedsat
funktionsevne, som er i aflastning eller anbragt på opholdssted eller
døgninstitution. Forsøget gennemføres i frikommunenetværket om bedre
styring af udgifterne på det specialiserede socialområde.
Indenrigs- og boligministeren ønsker at forlænge forsøget, mens det
afsøges, om der kan findes politisk opbakning til at udbrede forsøget til
generel lovgivning.
3.1.3.7. Forsøg efter § 14 e: Udvidelse af teknologiforsøg til borgere, som
er i målgruppen for, men ikke har ophold i et botilbud eller en plejebolig
Det foreslås at forlænge frikommunernes hjemmel til at udvide forsøg med
situationsbestemt video-, audio- og bevægelsesovervågning, til borgere, der
er i målgruppen for, men ikke har ophold i et botilbud eller en plejebolig.
Forsøget gennemføres i frikommunenetværket om bedre styring af
udgifterne på det specialiserede socialområde.
Indenrigs- og boligministeren ønsker at forlænge forsøget, mens det
afsøges, om der kan findes politisk opbakning til at udbrede forsøget til
generel lovgivning.
3.1.3.8. Forsøg efter § 14 f: Søvnforbedrende velfærdsteknologi
Det foreslås at forlænge et forsøg, hvor frikommunerne har mulighed for at
anvende søvnmonitoreringsteknologi og videobaseret kig-ind for borgere
med betydelig og varigt nedsat psykisk funktionsevne. Forsøget
gennemføres i frikommunenetværket om sammenhængende indsatser på
tværs af sektorområder og på de samme betingelser som
velfærdsteknologiforsøgene i frikommunenetværket om bedre styring af
udgifterne på det specialiserede socialområde.
Indenrigs- og boligministeren ønsker at forlænge forsøget, mens det
afsøges, om der kan findes politisk opbakning til at udbrede forsøget til
generel lovgivning.
8
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 172: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om frikommunenetværk (Forlængelse af udvalgte forsøgshjemler i Frikommuneforsøg II), fra indenrigs- og boligministeren
UDKAST
3.1.3.9. Forsøg efter § 25: Mulighed for forlænget anvendelse af
udslusningsboliger og udlejning af almene ældre- og ungdomsboliger som
udslusningsboliger
Det foreslås at forlænge frikommunernes mulighed for at udvide brugen af
udslusningsboliger, hvor der er mulighed for huslejetilskud, til at omfatte
flere målgrupper og boligtyper. Dertil foreslås det at forlænge
frikommunernes mulighed for at forlænge støtteperioden i
udslusningsboliger fra to til fem år for udsatte borgere eller borgere med et
handicap, der inden for den længere tidshorisont forventes at kunne opnå en
indtægtsmæssig
forbedring.
Forsøgene
gennemføres
i
frikommunenetværket om billige boliger og fleksible boligløsninger og
frikommunenetværket om bedre styring af udgifterne på det specialiserede
socialområde.
Erfaringerne fra forsøget ventes at indgå i regeringens arbejde med
omlægning af hjemløseindsatsen. Indenrigs- og boligministeren ønsker
derfor at forlænge forsøgshjemlen, mens det afklares om arbejdet med
omlægning af hjemløseindsatsen vil føre til, at forsøgene udbredes helt eller
delvist til generel lovgivning.
3.1.3.10. Forsøg efter § 26 e: Etablering af midlertidige boliger
Det foreslås at forlænge et forsøg, hvor kommunalbestyrelserne i
frikommunerne kan give tilladelse til etablering af midlertidige boliger i en
periode på indtil 30 år, selvom der sker fornyet opstilling af boligen inden
for denne periode. Forsøget skal medvirke til at løse boligmangel for socialt
udsatte unge, som skal anvises til en bolig, som led i kommunernes
recovery-orienterede arbejde med borgere, der har behov for sikre
boligforhold for at kunne opnå en bedre udvikling ved at modtage relevant
faglig og rehabiliterende støtte i egen bolig. Forsøget gennemføres i
frikommunenetværket om billige boliger og fleksible boligløsninger.
Hjemlen har endnu ikke været anvendt.
Det overvejes, om kommunerne i forbindelse med en kommende revision af
planloven skal have mulighed for at lokalplanlægge for midlertidig
anvendelse af et område til bl.a. boliger til socialt udsatte. Indenrigs- og
boligministeren ønsker derfor at forlænge forsøgshjemlen, mens det afklares
om en eventuel revision af planloven giver kommunerne den nævnte
mulighed.
3.1.3.11. Forsøg efter § 27: Øget fleksibilitet i deleboligordning
9
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 172: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om frikommunenetværk (Forlængelse af udvalgte forsøgshjemler i Frikommuneforsøg II), fra indenrigs- og boligministeren
UDKAST
Det foreslås at forlænge muligheden for, at frikommunerne kan betale for
indretning af deleboliger i almene familieboliger, herunder inventar, samt
for varmeudgifter, så den ene lejer ikke er ansvarlig, hvis den anden flytter.
Forsøget gennemføres i frikommunenetværket om billige boliger og
fleksible boligløsninger.
Indenrigs- og boligministeren ønsker derfor at forlænge forsøgshjemlen,
mens et forslag til lovændring på området, der gør muligheden permanent,
udarbejdes.
3.1.3.12. Forsøg efter § 27 a: Tværkommunal akutfunktion
Det foreslås at forlænge frikommunernes mulighed for at delegere
myndighedsopgaven i forbindelse med tildeling af hjemmesygepleje til
borgere, der henvises til den fælles kommunale akutfunktion, til de øvrige
kommuner i netværket. Frikommunerne i frikommunenetværket om nye
samarbejdsformer på det somatiske akutområde har med forsøget etableret
en fælles organisatorisk enhed, hvor alt personale kan varetage
behandlingen for alle borgere, der modtager behandling i akutfunktionen
uanset personalets ansættelseskommune og borgerens bopælskommune.
Indenrigs- og boligministeren ønsker at forlænge forsøgshjemlen, indtil det
er afklaret, om forsøget udbredes helt eller delvist til generel lovgivning.
3.1.3.13. Forsøg efter § 27 b: Opbevaring og udlevering af medicin i den
tværkommunale akutfunktion
Det foreslås at forlænge muligheden for, at frikommunerne i
frikommunenetværket om nye samarbejdsformer på det somatiske
akutområde kan fravige regler i sundhedsloven om oplagring og udlevering
af lægemidler. Forsøget giver mulighed for, at sygeplejersker i
frikommunerne kan opbevare og fordele/udlevere lægemidler, der ikke er
udstedt recept på til en bestemt person, i den fælles kommunale
akutfunktion.
Indenrigs- og boligministeren ønsker at forlænge forsøgshjemlen, indtil det
er afklaret, om forsøget udbredes helt eller delvist til generel lovgivning.
3.1.3.14. Forsøg efter § 29: Anmeldt tilsyn på plejehjem
Det foreslås at forlænge frikommunernes mulighed for at gennemføre
anmeldte frem for uanmeldte tilsyn med plejehjem (jf. servicelovens § 151,
stk. 2). Formålet med forsøget er at understøtte kvalitetsudviklingen på
10
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 172: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om frikommunenetværk (Forlængelse af udvalgte forsøgshjemler i Frikommuneforsøg II), fra indenrigs- og boligministeren
UDKAST
plejehjem. Forsøget gennemføres i frikommunenetværket
sammenhængende indsatser på tværs af sektorområder.
om
Erfaringer fra forsøget vil indgå i et kommende udviklingsarbejde vedr.
tilsyn på ældreområdet som led i den planlagte opfølgning på
Ældretopmødet i efteråret 2020. Indenrigs- og boligministeren ønsker derfor
at forlænge forsøgshjemlen, indtil det er afklaret, om forsøget udbredes helt
eller delvist til generel lovgivning som følge af udviklingsarbejdet vedr.
tilsyn på ældreområdet.
3.1.3.15. Forsøg efter § 30 a: Psykologbehandling i jobcenterregi
Det foreslås at forlænge et forsøg, hvor frikommunerne har mulighed for at
tilbyde psykologbehandling i jobcenterregi til visse målgrupper af
sygedagpengemodtagere. Forsøget gennemføres i frikommunenetværket
om en mere fleksibel og effektiv beskæftigelsesindsats, herunder
nytænkning af integrationsområdet.
Det er endnu ikke endeligt afklaret, om kommunerne generelt separat fra
frikommunelovgivningen har mulighed for at tilbyde psykologbehandling i
jobcenterregi, eller om udbredelse af forsøget kræver en selvstændig
hjemmel. Indenrigs- og boligministeren ønsker derfor at forlænge forsøget,
mens de lovgivningsmæssige muligheder afklares.
Der henvises til bemærkningerne til forslagets § 1, nr. 1.
4. Regionale konsekvenser, herunder for landdistrikter
Lovforslaget indebærer, at 29 kommuner i frikommunenetværk fortsat vil
have muligheder som følge af forsøgene, som andre kommuner ikke har. De
berørte kommuner har selv ansøgt om at gennemføre forsøgene, og det er
frivilligt, om de ønsker at gøre brug af forsøgshjemlerne.
Da hensigten med lovforslaget er at lade frikommunerne fortsætte forsøg,
som kommunerne har gode erfaringer med og som for nogle forsøgs
vedkommende kan bidrage til forenklinger, besparelser og administrative
lettelser, vurderes konsekvenserne at være positive for de berørte
kommuner. Evalueringerne af forsøgene antyder, at konsekvenserne af de
fritagelser og forsøg, som er gennemført i frikommunerne, ikke er
væsentligt forskellige for de deltagende land- og bykommuner eller for
deltagende kommuner i forskellige regioner. Dette lovforslags
konsekvenser for de 29 berørte frikommuner vil være midlertidige og
ophører ved udløb af forsøgshjemlerne den 31. december 2022. Derefter vil
11
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 172: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om frikommunenetværk (Forlængelse af udvalgte forsøgshjemler i Frikommuneforsøg II), fra indenrigs- og boligministeren
UDKAST
mulighederne i forsøgshjemlerne enten bortfalde eller overgå til generel
lovgivning.
Frikommunerne tilhører forskellige geografiske regioner og omfatter både
land- og bykommuner. Der er således ikke systematisk bestemte regioner
eller typer af kommuner, der tilgodeses ved forlængelse af forsøgshjemler.
Dog er netværket, der gennemfører forsøg efter lovens §§ 9, 9 d og 30 a,
sammensat af alle kommuner i Region Nordjylland, mens netværket, der
gennemfører forsøg efter lovens §§ 27 a og 27 b er sammensat af tre
hovedstadskommuner. Netværket, der gennemfører forsøg efter lovens §§
14 f og 29, er sammensat af fem større byer. De øvrige netværk, der berøres
af forlængelsen, er sammensat af kommuner fra forskellige regioner og af
både land- og bykommuner.
5. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslagets økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser
for de omfattede frikommuner beror på frikommunernes anvendelse af
lovforslagets muligheder for forsøg.
Idet visse forsøgshjemler bl.a. har til formål at hjemle forsøg, der
understøtter en bedre ressourceudnyttelse og mere effektiv opgaveløsning i
kommunerne, antages lovforslaget ikke i væsentligt omfang at indebære
negative økonomiske konsekvenser for kommunerne. Eventuelle
omkostninger som følge af forsøget afholdes af den enkelte frikommune.
Nogle forsøgshjemler kan indebære en administrativ lettelse for de
frikommuner, der gør brug af disse muligheder for forsøg.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske konsekvenser eller
implementeringskonsekvenser for regioner eller stat.
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
7. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for
borgerne.
8. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have klimamæssige konsekvenser.
12
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 172: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om frikommunenetværk (Forlængelse af udvalgte forsøgshjemler i Frikommuneforsøg II), fra indenrigs- og boligministeren
UDKAST
9. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have miljø- og naturmæssige konsekvenser.
10. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
11. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag [har i perioden fra den 31. august til den 28.
september 2021 været sendt i høring hos følgende myndigheder og
organisationer m.v.:]
Advokatrådet, Advokatsamfundet, Akademikerne, Allerød Kommune,
Alzheimerforeningen, Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation,
Ankestyrelsen, ASE, Ballerup Kommune, BDO Kommunernes Revision
A/S, Beskæftigelsesrådet BER, Beskæftigelsesrådets ydelsesudvalg, BL -
Danmarks Almene Boliger, Brønderslev Kommune, Børne- og
Kulturchefforeningen, Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforening
(BUPL), Børnerådet, Børnesagens Fællesråd, Børns Vilkår, Center for
Sund Aldring, Danmarks Lejerforeninger, Dansk Arbejdsgiverforening,
Dansk Erhverv, Dansk Handicapforbund, Dansk Industri, Dansk Metal,
Dansk Psykolog Forening, Dansk Retspolitisk Forening, Dansk
Socialrådgiverforening, Dansk Sygeplejeråd, Danske Advokater, Danske
A-kasser, Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner, Danske
Seniorer, Danske Udlejere, Danske Ældreråd, Datatilsynet, De anbragtes
vilkår, DemensKoordinatorer i Danmark, Den Uvildige Konsulentordning
på Handicapområdet, DESA - Dansk Erhvervssammenslutning, Det
Centrale Handicapråd, Det faglige hus, Diakonissestiftelsen, DJØF, EGV,
EjendomDanmark, Erhvervsstyrelsen, Esbjerg Kommune, FABU, Fagligt
Fælles Forbund (3F), Fagbevægelsens Hovedorganisation,
Familieretshuset, Favrskov Kommune, Finansrådet, Finanssektorens
Arbejdsgiverforening, Finanstilsynet, FOA
Fag og Arbejde, Folketingets
Ombudsmand, Forening for ledere af sundhedsordninger for børn og unge,
Foreningen af Kommunale Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i
Danmark (FSD), Forhandlingsfællesskabet, ForældreLANDSforeningen
(FBU), Fredensborg Kommune, Frederikshavn Kommune, Frederikssund
Kommune, Furesø Kommune, Gentofte Kommunalforening, Gentofte
Kommune, Gladsaxe Kommune, Gribskov Kommune, Guldborgsund
Kommune, Halsnæs Kommune, Helsingør Kommune, Herning Kommune,
Hillerød Kommune, Hjørring Kommune, HK Danmark, HK Kommunal,
Holstebro Kommune, Høje-Taastrup Kommune, Ikast-Brande Kommune,
Institut for Menneskerettigheder, Jammerbugt Kommune, Jobrådgivernes
13
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 172: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om frikommunenetværk (Forlængelse af udvalgte forsøgshjemler i Frikommuneforsøg II), fra indenrigs- og boligministeren
2439622_0014.png
UDKAST
Brancheforening, Justitia, KL, Kommunaldirektørforeningen,
Kommunernes Lønningsnævn, Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig
Fagbevægelse, Københavns Kommune, Landdistrikternes Fællesråd,
Landsforeningen af fleks- og skånejobbere, Landsforeningen Bopam,
Landsforeningen Børn og Forældre, Landsforeningen for
Socialpædagoger, Landsforeningen Ligeværd, Landssamråd for PPR-
chefer, Lederforum, Livsværk, LO´s Faglige Seniorer, LOS,
Lægeforeningen, Læsø Kommune, Mariagerfjord Kommune, Morsø
Kommune, Nationalt Videnscenter for Demens, Odense Kommune,
Offentligt ansattes organisationer, OK-Fonden, Plejefamiliernes
Landsforening, PLO (Praktiserende Lægers Organisation),
Pårørendegruppen for svage ældre, Randers Kommune, Rebild Kommune,
Red Barnet, Rigsrevisionen, Roskilde Kommune, Rudersdal Kommune,
Røde Kors, Rådet for frivilligt socialt arbejde, Rådet for Socialt Udsatte,
Silkeborg Kommune, Skive Kommune, Slagelse Kommune,
Socialpædagogernes Landsforbund, Socialt Leder Forum, Socialtilsyn
Hovedstaden, Socialtilsyn Midt, Socialtilsyn Nord, Socialtilsyn Syd,
Socialtilsyn Øst, SUFO (Landsforeningen for ansatte i
sundhedsfremmende og forebyggende hjemmebesøg), TABUKA, Thisted
Kommune, Ungdommens Røde Kors, Vesthimmerlands Kommune, Ældre
Sagen, Aabenraa Kommune, Aalborg Kommune og Aarhus Kommune.
12. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis
nej, anfør »Ingen«)
Negative
konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis
nej, anfør »Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for Afhænger
af,
hvorvidt Afhænger
af,
hvorvidt
stat, kommuner og regioner frikommunerne gør brug af frikommunerne gør brug af
forsøgsmulighederne.
forsøgsmulighederne. Evt.
økonomiske omkostninger
Ingen for stat og regioner.
afholdes af frikommunerne.
Ingen for stat og regioner.
Implementeringskonsekvenser Afhænger
af,
hvorvidt Ingen.
for stat, kommuner og regioner frikommunerne gør brug af
forsøgsmulighederne.
Ingen for stat og regioner.
Økonomiske konsekvenser for Ingen
erhvervslivet
Ingen
14
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 172: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om frikommunenetværk (Forlængelse af udvalgte forsøgshjemler i Frikommuneforsøg II), fra indenrigs- og boligministeren
2439622_0015.png
UDKAST
Administrative konsekvenser Ingen
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser Ingen
for borgerne
Klimamæssige konsekvenser Ingen
Natur-
og
konsekvenser
miljømæssige Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de principper for
implementering
af
erhvervsrettet
EU-
regulering/
Går videre end minimumskrav
i EU-regulering
(sæt X)
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Ja
Nej X
15
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 172: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om frikommunenetværk (Forlængelse af udvalgte forsøgshjemler i Frikommuneforsøg II), fra indenrigs- og boligministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af § 1 i lov om frikommunenetværk, at lovens formål er at give
kommuner, der er organiseret i frikommunenetværk, mulighed for at
gennemføre forsøg indtil den 31. december 2021. De pågældende
kommuner og frikommunenetværk er beskrevet i lovens § 2.
Det følger af den foreslåede § 1,
stk. 3,
at forsøg efter lovens §§ 9, 9 d, 10,
14, 14 b, 14 c, 14 e, 14 f, 25, 26 e, 27, 27 a, 27 b, 29 og 30 a, uanset § 1, stk.
1, kan gennemføres indtil den 31. december 2022.
Formålet med den foreslåede indsættelse af et nyt stk. 3 i § 1 er, at
kommuner i frikommunenetværkene, som gennemfører forsøg efter de
nævnte bestemmelser, herved vil kunne fortsætte disse udvalgte forsøg,
mens øvrige forsøg, som ikke har hjemmel i anden lovgivning, fortsat vil
skulle indstilles den 31. december 2021.
Frikommunerne vil ikke være forpligtet til at udføre forsøgene i hele
perioden. Kommunalbestyrelserne i frikommunerne vil således
som det
også er tilfældet efter de gældende regler
frit kunne træffe beslutning om
at afslutte godkendte og igangsatte forsøg inden den 31. december 2022.
Den foreslåede bestemmelse vil ikke medføre, at eksisterende aftaler m.v.
med borgere, foreninger m.v. som led i et frikommuneforsøg bortfalder eller
automatisk forlænges. Det forudsættes således, at eksisterende aftaler m.v.
om nødvendigt opsiges eller genforhandles i forbindelse med, at
frikommunerne træffer beslutning om at videreføre forsøg ud over den
oprindelige udløbsdato for frikommuneforsøget den 31. december 2021.
Forsøg efter § 9
Efter lovens § 9 kan frikommuner i frikommunenetværket om en mere
fleksibel og effektiv beskæftigelsesindsats, herunder nytænkning af
integrationsområdet, give støtte i form af tilskud eller rentefrit lån til at
etablere selvstændig virksomhed og tilskud til forsørgelse. Det sker ved at
reglerne i §§ 147 og 148 i lov om en aktiv beskæftigelsespolitik finder
tilsvarende anvendelse for personer, der er omfattet af målgrupperne i § 6,
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 172: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om frikommunenetværk (Forlængelse af udvalgte forsøgshjemler i Frikommuneforsøg II), fra indenrigs- og boligministeren
UDKAST
nr. 2, bortset fra modtagere af overgangsydelse, § 6, nr. 4, bortset fra
modtagere af overgangsydelse, og § 6, nr. 12, i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
Efter § 147, stk. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats kan kommunen
give en person, der er i revalidering, støtte i form af tilskud eller rentefrit lån
til at etablere selvstændig virksomhed, når personen har faglige og
forretningsmæssige forudsætninger for at drive virksomheden og denne
støtte frem for anden revalidering skønnes at kunne bringe personen i stand
til at forsørge sig selv og sin familie.
Efter § 147, stk. 2, giver kommunen støtten som rentefrit lån, når kommunen
skønner, at dette er rimeligt under hensyn til personens fremtidige
beskæftigelsesmuligheder.
Kommunen kan give tilskud til forsørgelse til en
revalidend, der modtager støtte i form af tilskud eller rentefrit lån til at etablere
selvstændig virksomhed, jf.
§§
147 og 148 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats. Tilskud til forsørgelse kan normalt ikke ydes i mere end
6 måneder,
jf. § 73 j, i lov om en aktiv socialpolitik.
Efter § 147, stk. 4, kan kommunen eftergive et lån, hvis personen ikke har
økonomisk mulighed for at betale det tilbage.
Efter § 148 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats påser kommunen, at der
foreligger en forretningsmæssig forsvarlig plan for den selvstændige
virksomheds etablering.
Kommunerne i netværket har med § 9 i lov om frikommunenetværk
mulighed for at tilbyde rentefrie lån (mikrolån) til etablering af selvstændig
virksomhed til andre målgrupper end revalidender. Det drejer sig om
jobparate kontanthjælpsmodtagere bortset fra overgangsydelsesmodtagere,
efter § 6, nr. 2, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, uddannelsesparate
uddannelseshjælpsmodtagere efter § 6, nr. 4, i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, bortset fra overgangsydelsesmodtagere, samt
selvforsørgende, der ikke er i beskæftigelse, og som ikke opfylder
betingelserne for at modtage offentlig hjælp til forsørgelse, jf. § 6, nr. 12, i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Med forslaget vil forsøget blive forlænget i et år med henblik på at
undersøge, om det skal permanentgøres.
For nærmere uddybning af virkning af og begrundelser for § 9 henvises til
bemærkninger til forslag til lov om frikommunenetværk, jf.
Folketingstidende 2016-17, A, L 200 som fremsat, side 16-17.
17
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 172: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om frikommunenetværk (Forlængelse af udvalgte forsøgshjemler i Frikommuneforsøg II), fra indenrigs- og boligministeren
UDKAST
Forsøg efter § 9 d
Efter lovens § 9 d kan kommuner i frikommunenetværket om en mere
fleksibel om effektiv beskæftigelsesindsats, herunder nytænkning af
integrationsområdet, fravige § 74 c i lov om aktiv socialpolitik. Det betyder,
at frikommunerne fritages for at lave en revurdering, når en fleksjobvisiteret
person har modtaget ledighedsydelse i sammenlagt 12 måneder inden for 18
måneder, således at vurderingen af om betingelserne for fleksjob fortsat er
opfyldt gennemføres i forbindelse med den løbende opfølgning i det
individuelle kontaktforløb, jf. § 73 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Det er fastsat, at den løbende vurdering foretages, hver gang personen har
modtaget ledighedsydelse i sammenlagt 3 måneder.
I forbindelse med den løbende vurdering skal kommunerne vurdere, hvilke
indsatser en person på ledighedsydelse eventuelt skal deltage i, for at
personen får bedre mulighed for at blive ansat i et fleksjob. Kommunen skal
endvidere ved de løbende vurderinger følge op på, om den
fleksjobvisiteredes arbejdsevne har ændret sig, og om den pågældendes
ressourcer samt mulighederne for at anvende og udvikle dem er ændret i
samarbejde med den pågældende. Dette svarer til de krav, der stilles efter §
73 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og § 74 c, stk. 1, i lov om aktiv
socialpolitik.
Med den foreslåede tilføjelse til § 1 vil kommunerne i netværket fortsat
kunne fravige § 74 c i lov om aktiv socialpolitik som beskrevet indtil 31.
december 2022. Erfaringer fra forsøget kan indgå i indenrigs- og
boligministerens arbejde med en kritisk gennemgang af reformen af
førtidspension og fleksjob i 2021, som kan medføre lovgivning, der helt eller
delvist udbreder elementer i forsøget til generel lovgivning.
For nærmere uddybning af virkning af og begrundelser for de enkelte
bestemmelser i § 9 d henvises til bemærkninger til forslag til lov om ændring
af lov om frikommunenetværk jf. Folketingstidende 2017-18, A, L 220 som
fremsat, side 15-16.
Forsøg efter § 10
Efter lovens § 10, stk. 1, kan social- og ældreministeren godkende
frikommuneforsøg i frikommunenetværket om børn som vores vigtigste
ressource inden for de rammer, der fremgår af bestemmelsens § 10, stk. 2-
16. Bestemmelsen fritager kommunerne i frikommunenetværket om børn
som vores vigtigste ressource for en række administrative procedurer i det
18
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 172: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om frikommunenetværk (Forlængelse af udvalgte forsøgshjemler i Frikommuneforsøg II), fra indenrigs- og boligministeren
UDKAST
socialfaglige arbejde med udsatte børn og unge og deres familier.
Frikommunerne gives dermed adgang til at afprøve andre måder end
servicelovens proceskrav i reglerne om særlig støtte til udsatte børn.
Med henblik på at sikre frikommunerne hjemmel til at fravige regler i
servicelovens kapitel 11 fremgår det af stk. 2, at social- og ældreministeren
efter en konkret vurdering helt eller delvist kan dispensere fra servicelovens
§ 48 om afholdelse af en børnesamtale inden iværksættelsen af en afgørelse
efter servicelovens kapitel 11, fra kravet i servicelovens § 50 om en
børnefaglig undersøgelse, fra kravet i servicelovens § 54, stk. 2, 3. pkt., om
en plan for støtten til forældre, hvis barn er anbragt, fra servicelovens § 140,
stk. 1, 3, 4, 5, 6 og 7, om handleplaner og fra servicelovens § 155 b, stk. 2,
om orientering til den fagperson, der har foretaget en underretning.
Med bestemmelsen gives der ikke dispensation fra servicelovens § 46.
Frikommunerne skal ligeledes efter servicelovens § 47 overveje, hvordan
der kan ske en systematisk inddragelse af familie og netværk. Endelig er
afgørelser om foranstaltninger om særlig støtte ikke omfattet af adgangen til
dispensation.
Med den foreslåede tilføjelse til § 1 vil kommunerne i netværket fortsat være
fritaget fra de pågældende proceskrav i servicelovens kapitel 11 i deres
behandling af sager om udsatte børn indtil 31. december 2022. Erfaringer
fra forsøget indgår i regeringens arbejde med den kommende Barnets Lov,
som kan medføre hel eller delvis udbredelse af elementer i forsøget til
generel lovgivning.
For nærmere uddybning af virkning af og begrundelser for de enkelte
bestemmelser i § 10 henvises til bemærkninger til forslag til lov om
frikommunenetværk jf. Folketingstidende 2016-17, A, L 200 som fremsat,
side 17-23.
Forsøg efter § 14
Efter lovens § 14 kan frikommuner i frikommunenetværket om bedre
styring af udgifterne på det specialiserede socialområde gennemføre forsøg,
hvor kommunalbestyrelsen kan træffe afgørelse om i en afgrænset periode
at anvende situationsbestemt video-, audio- og bevægelsesovervågning for
en person med betydelig og varigt nedsat psykisk funktionsevne, jf. § 124 a
i lov om social service, der har ophold i en boform efter lov om social service
eller en plejebolig efter lov om almene boliger eller en friplejebolig efter lov
om friplejeboliger el.lign. Det er en forudsætning, at den pågældende ikke
modsætter sig dette og det samlet set vurderes som det mest
19
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 172: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om frikommunenetværk (Forlængelse af udvalgte forsøgshjemler i Frikommuneforsøg II), fra indenrigs- og boligministeren
UDKAST
hensigtsmæssige middel til at tilgodese hensynet til borgeren, herunder
hensynet til borgerens værdighed og selvbestemmelse samt behovet for at
drage omsorg for borgeren. Det er desuden en forudsætning, at der indhentes
samtykke fra borgerens nærmeste pårørende eller fra en værge, jf.
værgemålslovens § 5.
Efter stk. 2 skal de processuelle krav i bestemmelserne i servicelovens §§
124 og 124 a i serviceloven om anvendelsesområde, § 130 i serviceloven
om sagsbehandling, administration m.v., § 133 i serviceloven om klage til
Ankestyrelsen, § 136 i serviceloven om registrering, indberetning og
handleplaner samt bemyndigelsesbestemmelsen i § 137, stk. 1, i
serviceloven finde tilsvarende anvendelse i forsøg med anvendelse af
situationsbestemt video-, audio- eller bevægelsesovervågning.
Situationsbestemt overvågning indebærer, at overvågningen ikke må være
kontinuerlig eller foregå over længere stræk, med mindre tungtvejende
faglige grunde taler for dette, samt at kommunalbestyrelsen har truffet
beslutning herom.
Afgørelser om situationsbestemt audio-, video- og bevægelsesovervågning
kan kun træffes for personer, der har ophold i en frikommune i det
pågældende frikommunenetværk. Det betyder, at muligheden ikke kan
anvendes for borgere med ophold i en anden kommune, selv om
handlekommunen er en kommune i frikommunenetværket om bedre styring
af udgifterne på det specialiserede socialområde.
For nærmere uddybning af virkning af og betingelser for de enkelte
bestemmelser i § 14 henvises til bemærkninger til forslag til lov om
frikommunenetværk jf. Folketingstidende 2016-17, A, L 200 som fremsat,
side 30-32.
Forsøg efter § 14 b
Efter lovens § 14 b kan frikommuner i frikommunenetværket om bedre
styring af udgifterne på det specialiserede socialområde træffe afgørelse om
i en afgrænset periode at anvende særlige døråbnere på yderdøre, der tilhører
og afgrænser konkrete afdelinger og boenheder, for en eller flere personer
med betydelig og varigt nedsat psykisk funktionsevne, der har ophold i en
boform eller døgnophold efter lov om social service eller en plejebolig efter
lov om almene boliger m.v. eller i en friplejebolig efter lov om
friplejeboliger eller lignende.
20
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 172: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om frikommunenetværk (Forlængelse af udvalgte forsøgshjemler i Frikommuneforsøg II), fra indenrigs- og boligministeren
UDKAST
Det er en forudsætning for afgørelsen, at der er nærliggende risiko for, at en
eller flere personer ved at forlade bo- eller dagtilbuddet, døgnopholdet eller
fri- og plejeboligen udsætter sig selv eller andre for at lide væsentlig
personskade, at forholdene i det enkelte tilfælde gør det absolut påkrævet
for at afværge denne risiko, og at de øvrige muligheder i lov om social
service og lov om voksenansvar for anbragte børn og unge forgæves har
været søgt anvendt. Det er også en forudsætning, at anvendelse af særlige
døråbnere samlet set vurderes som det mest hensigtsmæssige middel til at
tilgodese hensynet til borgeren, herunder hensynet til borgerens værdighed
og selvbestemmelse samt behovet for at drage omsorg for borgeren.
Borgerens nærmeste pårørende eller værge skal give samtykke hertil, jf.
værgemålslovens § 5.
Efter § 14 b, stk. 2 skal der af hensyn til beboernes frie færden opsættes en
døralarm som sikrer, at beboere, der ikke kan betjene den særlige døråbner,
får den nødvendige hjælp hertil.
Efter § 14 b, stk. 4, gælder samme regler for handle- og opholdskommune
som for forsøg efter lovens § 14.
For nærmere uddybning af virkning af og begrundelser for de enkelte
bestemmelser i § 14 b henvises til bemærkninger til forslag til lov om
ændring af lov om frikommunenetværk jf. Folketingstidende 2017-18, A, L
220 som fremsat, side 19-22.
Forsøg efter § 14 c
Lovens § 14 c indebærer, at kommunalbestyrelsen i en frikommune i
frikommunenetværket om bedre styring af udgifterne på det specialiserede
socialområde kan træffe afgørelse om i en afgrænset periode at anvende
personlige alarm- og pejlesystemer samt situationsbestemt video-, audio- og
bevægelsesovervågning over for børn og unge med betydelig og varigt
nedsat psykisk funktionsevn, jf. § 17 i lov om voksenansvar for anbragte
børn og unge, som er i aflastning efter servicelovens § 44, jf. § 84, eller §
52, stk. 3, nr. 5. I lighed med afgørelser efter § 14 er det en forudsætning, at
barnet eller den unge ikke modsætter sig. Forældermynighedsindehaveren
skal give samtykke hertil, og den påtænkte løsning skal samlet set vurderes
som det mest hensigtsmæssige middel til at tilgodese hensynet til barnet
eller den unge, herunder hensynet til barnet eller den unges værdighed og
selvbestemmelse samt behovet for at drage omsorg for barnet eller den unge.
21
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 172: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om frikommunenetværk (Forlængelse af udvalgte forsøgshjemler i Frikommuneforsøg II), fra indenrigs- og boligministeren
UDKAST
Efter § 14 c, stk. 2, finder bestemmelserne i §§ 3, 7, 21, 22, 23 og 24 i lov
om voksenansvar for anbragte børn og unge og § 140 i lov om social service
tilsvarende anvendelse ved forsøg efter stk. 1.
Med § 14 c udvides målgruppen for forsøget med situationsbestemt video-,
audio- og bevægelsesovervågning som beskrevet i lovens § 14.
Betingelserne for anvendelsen af velfærdsteknologi følger i øvrigt det
beskrevne i bemærkningerne til forsøg efter § 14.
For nærmere uddybning af virkning af og betingelser for de enkelte
bestemmelser i § 14 e henvises til bemærkninger til forslag til lov om
ændring af lov om frikommunenetværk jf. Folketingstidende 2017-18, A, L
220 som fremsat, side 22-25.
Forsøg efter § 14 e
Lovens § 14 e indebærer, at kommunalbestyrelsen i en frikommune i
frikommunenetværket om bedre styring af udgifterne på det specialiserede
socialområde kan træffe afgørelse om i en afgrænset periode at anvende
situationsbestemt video-, audio- og bevægelsesovervågning for en person
med betydelig og varigt nedsat psykisk funktionsevne omfattet af § 124 a i
lov om social service, der er i målgruppen for, men ikke har ophold i, en
boform efter lov om social service eller en plejebolig efter lov om almene
boliger eller lignende. I lighed med afgørelser efter § 14 er det en
forudsætning, at den pågældende ikke modsætter sig, at borgerens nærmeste
pårørende eller en værge, jf. værgemålslovens § 5, har givet samtykke hertil,
og at den påtænkte løsning samlet set vurderes som det mest
hensigtsmæssige middel til at tilgodese hensynet til borgeren, herunder
hensynet til borgerens værdighed og selvbestemmelse samt behovet for at
drage omsorg for borgeren.
Det bemærkes, at forslaget ikke ændrer på kommunalbestyrelsens
forpligtelse til at tilbyde botilbud, der er egnede til henholdsvis midlertidige
og længerevarende ophold, efter servicelovens §§ 107 og 108 til borgere
med behov herfor.
Med § 14 e udvides målgruppen for forsøget med situationsbestemt video-,
audio- og bevægelsesovervågning som beskrevet i lovens § 14.
Betingelserne for anvendelsen af muligheden for situationsbestemt video-,
audio- og bevægelsesovervågning følger derfor i øvrigt det beskrevne i
bemærkningerne til forsøg efter § 14.
22
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 172: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om frikommunenetværk (Forlængelse af udvalgte forsøgshjemler i Frikommuneforsøg II), fra indenrigs- og boligministeren
UDKAST
For nærmere uddybning af virkning af og betingelser for de enkelte
bestemmelser i § 14 e henvises til bemærkninger til forslag til lov om
ændring af lov om frikommunenetværk jf. Folketingstidende 2017-18, A, L
220 som fremsat, side 29-32.
Forsøg efter § 14 f
Efter § 14 f kan kommunalbestyrelsen i en frikommune i
frikommunenetværket om
”Sammenhængende indsatser på tværs af
sektorområder” træffe afgørelse om i en afgrænset periode at anvende
sensorbaseret søvnmonitoreringsteknologi som alarmredskab og
situationsbestemt videobaseret kig-ind for en person med betydelig og
varigt nedsat psykisk funktionsevne omfattet af § 124 a i lov om social
service, der er optaget i en boform efter lov om social service eller har
ophold i en plejebolig efter lov om almene boliger eller i en friplejebolig
efter lov om friplejeboliger eller lignende. Det er en forudsætning, at
borgeren ikke modsætter sig, borgerens nærmeste pårørende eller en værge,
jf. værgemålslovens § 5, har givet samtykke hertil, og den påtænkte løsning
samlet set vurderes som det mest hensigtsmæssige middel til at tilgodese
hensynet til borgeren, herunder hensynet til borgerens værdighed og
selvbestemmelse samt behovet for at drage omsorg for borgeren.
Definitionen af situationsbestemt videobaseret kig-ind samt betingelserne
for anvendelse heraf følger overordnet det beskrevne i bemærkningerne til
forsøg efter § 14.
For nærmere uddybning af virkning af og begrundelser for de enkelte
bestemmelser i § 14 f henvises til bemærkninger til forslag til lov om
ændring af lov om frikommunenetværk jf. Folketingstidende 2017-18, A, L
220 som fremsat, side 32-36.
Forsøg efter § 25
Efter § 25 kan frikommuner i frikommunenetværket om billige boliger og
fleksible boligløsninger udvide brugen af udslusningsboliger, hvor der er
mulighed for huslejetilskud, til at omfatte flere målgrupper og boligtyper.
Dertil har frikommunerne mulighed for at forlænge støtteperioden i
udslusningsboliger.
Det fremgår af § 25, stk. 1, at frikommuner i firkommunenetværket om
billige boliger og fleksible boligløsninger har adgang til i forsøgsperioden
at indgå aftaler med almene boligorganisationer om at stille ledige almene
ældre- og ungdomsboliger til rådighed som udslusningsboliger.
23
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 172: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om frikommunenetværk (Forlængelse af udvalgte forsøgshjemler i Frikommuneforsøg II), fra indenrigs- og boligministeren
UDKAST
Kommunerne har jf. stk. 2 endvidere mulighed for at anvise
udslusningsboliger, herunder udslusningsboliger efter stk. 1, til borgere med
væsentlige psykiske og sociale problemer, som ikke kommer fra et
midlertidigt botilbud efter §§ 107 eller 110 i serviceloven.
Endvidere fremgår det af stk. 3, at der kan indgås aftaler om udlejning af
udslusningsboliger i op til 2 år med mulighed for forlængelse i op til 6
måneder, hvis udlejer og lejer indgår en aftale herom med
kommunalbestyrelsens godkendelse. Bestemmelsen indebærer således, at
de særlige betingelser, som gælder for udslusningsboliger, kan forlænges i
op til 6 måneder ud over de 2 år, som er tidsbegrænsningen efter gældende
regler, jf. § 4, stk. 3, 4. pkt., i lov om leje af almene boliger.
Stk. 4 indebærer, at kommunerne har adgang til at anvende egne
ældreboliger som udslusningsboliger i forsøgsperioden, som jf. § 1 løber
indtil 31. december 2021.
Med den foreslåede tilføjelse til § 1 vil det være muligt for kommunerne at
godkende lejeaftaler om udslusningsboliger eller forlængelser heraf efter §
25, der har en varighed ud over den 31. december 2021. Kommunerne vil
ikke kunne godkende lejeaftaler om udslusningsboliger eller forlængelser
heraf efter § 25, der har en varighed ud over den 31. december 2022.
Kommunerne i frikommunenetværket vil desuden kunne anvende egne
ældreboliger som udslusningsboliger indtil den 31. december 2022.
Erfaringer fra forsøget kan indgå i regeringens arbejde med omlægning af
hjemløseindsatsen, som kan medføre ny lovgivning, der helt eller delvist
udbreder elementer i forsøget til generel lovgivning.
For nærmere uddybning af virkning af og begrundelser for de enkelte
bestemmelser i § 25 henvises til bemærkninger til forslag til lov om
frikommunenetværk jf. Folketingstidende 2016-17, A, L 200 som fremsat,
side 40-41.
Forsøg efter § 26 e
Efter § 26 e kan frikommuner i frikommunenetværket for billige boliger og
fleksible boligløsninger meddele byggetilladelse til boliger, der opstilles
midlertidigt i en periode på indtil 30 år, selvom der sker fornyet opstilling
af boligen inden for denne periode. Byggetilladelsen er gældende for hele
perioden, uanset om boligen flyttes til en anden adresse efter f.eks. 10 år.
24
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 172: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om frikommunenetværk (Forlængelse af udvalgte forsøgshjemler i Frikommuneforsøg II), fra indenrigs- og boligministeren
UDKAST
Formålet er at afprøve midlertidige boliger som en boligform for socialt
udsatte unge. En midlertidig bolig kan f.eks. være en container, der indrettes
som bolig i overensstemmelse med bygningsreglementet.
Det fremgår af stk. 2, at betingelserne i byggetilladelsen skal være gældende
i hele perioden, som boligen er godkendt til, også hvor der sker fornyet
opstilling af boligen.
Det fremgår af stk. 3, at kommunalbestyrelsen skal behandle
bebyggelsesregulerende forhold ved fornyet opstilling af boligen.
Det fremgår af stk. 4, at der kan meddeles tilsagn om støtte efter lov om
almene boliger m.v. til opførelse af boligerne. Boligerne kan også opføres
af private bygherrer under forudsætning af, at kommunalbestyrelsen har
anvisningsret til mindst hver fjerde ledige bolig.
Stk. 5 indebærer, at de midlertidige boliger anvises til socialt udsatte unge.
Formålet er at etablere et stabilt grundlag for udsatte unge med akut
boligbehov, som har svært ved at få og fastholde en bolig, med henblik på,
at de kan komme i arbejde eller uddannelse.
Stk. 6 indebærer, at lejeforholdet i boligerne reguleres af reglerne i lov om
leje af almene boliger eller af reglerne i lov om leje. Bestemmelsen
indebærer blandt andet, at lejeren er beskyttet af lejelovgivningens
almindelige opsigelsesregler.
Med den foreslåede tilføjelse til § 1 vil kommunerne i frikommunenetværket
kunne meddele byggetilladelse til byggeri efter § 26 e indtil den 31.
december 2022.
Erfaringer fra forsøget kan indgå i regeringens arbejde med en eventuel
kommende revision af planloven, som kan medføre hel eller delvis
udbredelse af elementer af forsøget til generel lovgivning.
For nærmere uddybning af virkning af og begrundelser for de enkelte
bestemmelser i § 26 e henvises til bemærkninger til forslag til lov om
ændring af lov om frikommunenetværk jf. Folketingstidende 2017-18, A, L
61 som fremsat, side 22-23.
Forsøg efter § 27
Med § 27 har frikommunerne i frikommunenetværket om billige boliger og
fleksible boligløsninger hjemmel til at afholde de udgifter, som er
nødvendige for at få indrettet en almindelig familiebolig til et bofællesskab
25
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 172: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om frikommunenetværk (Forlængelse af udvalgte forsøgshjemler i Frikommuneforsøg II), fra indenrigs- og boligministeren
UDKAST
(delebolig), herunder nødvendigt inventar, således at én lejer ikke er
ansvarlig, hvis en anden lejer flytter.
Det beror på de helt konkrete forhold, herunder størrelsen på bofællesskabet,
hvad der vil være behov for i det enkelte bofællesskab. Det er kommunen,
som bestemmer, hvad der skal foretages i boligen, og om det er nødvendigt
at købe inventar fx i form af møbler og køkkengrej, dertil. Der er dog intet
til hinder for, at kommunen både inddrager boligorganisationen og de
kommende lejere, hvis de er udpeget på dette tidspunkt, i
beslutningsprocessen.
Ordningen
giver
kommunerne
i
frikommunenetværket forbedrede muligheder for at sikre større økonomisk
stabilitet ved lejeres ind- og udflytning i kollektive bofællesskaber.
Det fremgår endvidere af stk. 2, at kommunen, når den har anvisningsret til
værelserne i et bofællesskab, får hjemmel til at dække den udgift til varme,
som lejeren af det pågældende værelse ellers skulle have betalt. Der er tale
både om den varme, som vedrører selve værelset, og den varme, som
vedrører værelsets andel af varmen i fælleslokalerne. Hvis en kommune
beslutter at udnytte hjemlen, har kommunen pligt til at vedligeholde og
forny de installationer/ting, som kommunen oprindeligt sørgede for.
Med den foreslåede tilføjelse til § 1 kan kommunerne i
frikommunenetværket gennemføre forsøget indtil den 31. december 2022.
En kommune vil ikke kunne afholde udgifter til indretning af bofællesskaber
efter denne dato. Det samme gælder for udgifter til fornyelse og
vedligeholdelse af de installationer og ting, som kommunen oprindelig
sørgede for samt dækning af udgifter til varme.
Indenrigs- og boligministeren vil i 2022 præsentere forslag til lovændring,
som udbreder forsøgshjemlen til generel lovgivning.
For nærmere uddybning af virkning af og begrundelser for § 27 henvises til
bemærkninger til forslag til lov om frikommunenetværk jf.
Folketingstidende 2016-17, A, L 200 som fremsat, side 42-43.
Forsøg efter § 27 a
Det fremgår af § 27 a at en kommunalbestyrelse i netværket om nye
samarbejdsformer på det somatiske akutområde kan delegere ansvaret for
tildeling af hjemmesygepleje efter lægehenvisning, jf. sundhedslovens §
138, som udføres i den fælles kommunale akutfunktion for de tre kommuner
i frikommunenetværket, til de øvrige kommunalbestyrelser i netværket.
26
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 172: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om frikommunenetværk (Forlængelse af udvalgte forsøgshjemler i Frikommuneforsøg II), fra indenrigs- og boligministeren
UDKAST
Tildeling af hjemmesygepleje til borgere, der henvises til sygeplejefaglig
behandling i den fælles kommunale akutfunktion, kan foretages af den
relevante medarbejder i den fælles kommunale akutfunktion, uanset i
hvilken af de deltagende kommuner den pågældende medarbejder er ansat,
og uanset i hvilken af de deltagende kommuner borgeren har bopæl.
Med bestemmelsen bevarer den enkelte kommunalbestyrelse
myndighedsansvaret for hjemmesygeplejen som helhed og bevarer dermed
også myndighedsansvaret for den del af den kommunale hjemmesygepleje,
der henlægges til den fælles kommunale akutfunktion. Borgerens
bopælskommune bevarer således det endelige myndighedsansvar i forhold
til løsning af opgaver i akutfunktionen, uanset at den konkrete tildeling af
ydelser er foretaget af en medarbejder ansat i en af de øvrige kommuner i
netværket.
Med den foreslåede tilføjelse til § 1 kan kommunerne i
frikommunenetværket fortsætte deres praksis i akutteamet med at delegere
myndighedsopgaven til de øvrige kommuner i netværket indtil den 31.
december 2022.
Erfaringer fra forsøget vil indgå i regeringens videre arbejde, som kan føre
til ny lovgivning, der helt eller delvist udbreder elementer af forsøget til
generel lovgivning. For nærmere uddybning af virkning af og begrundelser
vedr. § 27 a henvises til bemærkninger til forslag til lov om
frikommunenetværk jf. Folketingstidende 2017-18, A, L 61 som fremsat,
side 24-25.
Forsøg efter § 27 b
§ 27 b giver frikommunerne i frikommunenetværket om nye
samarbejdsformer på det somatiske akutområde mulighed for at fravige
reglerne om oplagring og udlevering af lægemidler i § 39, stk. 1, i lov om
lægemidler.
Hermed kan sygeplejersker i den fælles kommunale akutfunktion i
frikommunenetværket medbringe udvalgte lægemidler ved besøg hos
borgeren samt opbevare disse i den fælles kommunale akutfunktion uden at
det er udstedt på recept til en bestemt person. Formålet er at kunne
iværksætte nødvendig behandling hurtigere og mere smidigt. Lægemidlerne
må dog alene anvendes efter ordination af en behandlingsansvarlig læge.
27
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 172: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om frikommunenetværk (Forlængelse af udvalgte forsøgshjemler i Frikommuneforsøg II), fra indenrigs- og boligministeren
UDKAST
Med den foreslåede tilføjelse til § 1 vil sygeplejerskerne have mulighed for
at opbevare og udlevere udvalgte lægemidler i den tværkommunale
akutfunktion i frikommunenetværket indtil den 31. december 2022.
Erfaringer fra forsøget vil kunne indgå i regeringens videre arbejde, som kan
føre til ny lovgivning, der helt eller delvist udbreder elementer af forsøget
til generel lovgivning.
For nærmere uddybning af virkning af og begrundelser for de enkelte
bestemmelser i § 27 b henvises til bemærkninger til forslag til lov om
frikommunenetværk jf. Folketingstidende 2017-18, A, L 61 som fremsat,
side 25.
Forsøg efter § 29
Med den foreslåede bestemmelse kan kommunalbestyrelsen i en
frikommune i netværket om mere sammenhængende indsatser på tværs af
sektorområder, træffe beslutning om, at servicelovens § 151, stk. 2, 1. pkt.,
og servicelovens § 151 a, stk. 2, 1. pkt., fraviges, således at et anmeldt tilsyn
kan træde i stedet for et uanmeldt tilsyn. Der gælder de samme krav til de
anmeldte tilsyn, som gælder for de uanmeldte tilsyn efter gældende ret.
Hvis kommunalbestyrelsen træffer beslutning om, at et anmeldt tilsyn kan
træde i stedet for det årlige uanmeldte tilsyn, betyder det, at
kommunalbestyrelsen kan vælge at foretage årlige anmeldte tilsyn frem for
årlige uanmeldte tilsyn på plejehjem m.v., jf. servicelovens § 192, i
plejeboligbebyggelser, der er omfattet af lov om almene boliger m.v. eller
lov om boliger for ældre og personer med handicap, og i andre, tilsvarende
boligenheder i kommunen, og i friplejeboliger.
Med den foreslåede tilføjelse til § 1 kan kommunerne i
frikommunenetværket beslutte at lade anmeldte tilsyn træde i stedet for
uanmeldte tilsyn indtil den 31. december 2022.
Erfaringer fra forsøget indgår i opfølgningen på Ældretopmødet 2020 vedr.
tilsyn og læring, som kan føre til ny lovgivning, der kan udbrede elementer
af forsøget helt eller delvist til generel lovgivning.
For nærmere uddybning af virkning af og begrundelser for de enkelte
bestemmelser i § 27 henvises til bemærkninger til forslag til lov om
frikommunenetværk jf. Folketingstidende 2016-17, A, L 200 som fremsat,
side 46.
Forsøg efter § 30 a
28
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 172: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om frikommunenetværk (Forlængelse af udvalgte forsøgshjemler i Frikommuneforsøg II), fra indenrigs- og boligministeren
UDKAST
Efter § 30 a kan frikommuner i frikommunenetværket om en mere fleksibel
og
effektiv
beskæftigelsesindsats,
herunder
nytænkning
af
integrationsområdet,
ud
fra
en
konkret
vurdering
tilbyde
psykologbehandling til personer, der modtager sygedagpenge efter lov om
sygedagpenge, hvis sygedagpengemodtageren har vanskeligt ved at få
dækket sit behandlingsbehov gennem eksisterende behandlingstilbud.
Tilbuddet om psykologbehandling til sygedagpengemodtagerne er et
supplement til de gældende muligheder for psykologbehandling i
praksissektoren under regionen.
Det følger af § 30 a, stk. 2, at tilbud om psykologbehandling er betinget af,
at en autoriseret psykolog ansat i jobcenteret eller en alment praktiserende
læge har vurderet, at sygedagpengemodtageren opfylder kriterierne for en
eller flere af diagnoserne belastnings- eller tilpasningsreaktion (ICD-10
F43), let til moderat angst (ICD-10 F40-F42) eller let til moderat depression
(ICD-10 F32, F33).
Efter § 30 a, stk. 3 er psykologbehandlingen frivillig for
sygedagpengemodtageren. Det betyder, at det f.eks. ikke vil have betydning
for retten til sygedagpenge, hvis sygedagpengemodtageren ikke ønsker at
deltage i eller fuldføre psykologbehandlingen. Behandlingen udføres af
autoriserede psykologer ansat i jobcenteret.
Det fremgår af stk. 4, at kommunens sagsbehandler i forvaltningen kun kan
indhente
helbredsoplysninger
fra
behandlingsforløbet,
hvis
sygedagpengemodtageren giver samtykke hertil.
Det fremgår af stk. 5, at psykologen, som har udført psykologbehandlingen,
kan indgå i flere behandlingsforløb med samme sygedagpengemodtager,
men ikke kan deltage i behandlingen af andre sager inden for den offentlige
forvaltning vedrørende samme sygedagpengemodtager eller dennes familie.
Forsøget foreslås forlænget med et år med henblik på at afklare hjemmel i
forhold til kommunernes varetagelse af ordningen.
For nærmere uddybning af virkning af og begrundelser for de enkelte
bestemmelser i § 30 a henvises til bemærkninger til forslag til lov om
frikommunenetværk jf. Folketingstidende 2017-18, A, L 61 som fremsat,
side 28-30.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
29
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 172: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om frikommunenetværk (Forlængelse af udvalgte forsøgshjemler i Frikommuneforsøg II), fra indenrigs- og boligministeren
UDKAST
Til § 2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. januar 2022.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, fordi lov om
frikommunenetværk ikke gælder for Færøerne og Grønland.
30
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 172: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om frikommunenetværk (Forlængelse af udvalgte forsøgshjemler i Frikommuneforsøg II), fra indenrigs- og boligministeren
2439622_0031.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om frikommunenetværk, jf.
lovbekendtgørelse nr. 831 af 25.
juni 2018, som ændret ved § 16 i
lov nr. 551 af 7. maj 2019, § 15 i
lov nr. 1558 af 27. december 2019
og § 12 i lov nr. 1559 af 27.
december 2019, foretages følgende
ændringer:
§ 1.
Stk. 2.
1.
I
§ 1
indsættes som
stk. 3:
»Stk.
3.
Forsøg efter §§ 9, 9 d, 10,
14, 14 b, 14 c, 14 e, 14 f, 25, 26 e,
26 k, 27, 27 a, 27 b, 29 og 30 a kan
uanset stk. 1 gennemføres indtil den
31. december 2022«.
31