Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
BOU Alm.del Bilag 161
Offentligt
2432599_0001.png
24. juni 2021
Sagsnr.: 2021-20235
/DHLY og ANMS
Analyse af almene boliger tilvejebragt ved brug af
planloven
1. Indledning
På baggrund af stigende huspriser og højere huslejer på lejeboliger, blev
planloven den 3. marts 2015 ændret, så kommunerne fik mulighed for at fastsætte
i en lokalplan, at op til 25 pct. af boligmassen i nye boligområder skal være
almene boliger.
Bolig- og Planstyrelsen undersøger med denne analyse antallet af almene boliger
tilvejebragt ved brug af planloven. I analysen ses også på huslejeniveauet i
nyopførte almene og private udlejningsboliger i boligområder, hvor der i
lokalplanen er stillet krav om andelen af almene boliger.
Analysen er baseret på Bolig- og Planstyrelsens identificering af områder, hvor
der i lokalplanforslaget stilles krav til andelen af almene boliger, fra ”Evaluering
af Planloven m.v. 2021”. Således
fokuserer analysen på lokalplanforslag fra
perioden 3. marts 2015 - 1. april 2020 som efterfølgende er blevet vedtaget.
1
Da planlovsændringen er forholdsvis ny, og idet der går forholdsvis lang tid, fra
en lokalplan vedtages, til det planlagte byggeri står færdigt, er der
ikke
opført nye
boliger i alle de relevante vedtagene lokalplaner siden 2015.
Analysens resultater er kort opsummeret nedenfor.
Analysens hovedresultater:
Siden planlovsændringen d. 1. marts 2015 er der stillet krav om andelen af
almene boliger i 45 lokalplaner i 8 kommuner.
Det er især i Aarhus, København og enkelte kommuner i
københavnsområdet, at planlovsændringen er anvendt.
Af de 45 lokalplaner er der siden 2015 opført nye boliger i boligområder
dækket af 23 af lokalplanerne.
Analysen viser, at der er bygget godt 10.400 boliger i områder, hvor der i
lokalplanen er stillet krav om andelen af almene boliger. Af de 10.400 boliger
er 635 almene familie- eller ungdomsboliger
det svarer til 6 pct. af
boligerne.
Analysen viser, at den gennemsnitlige huslejeforskel mellem almene
familieboliger og private udlejningsboliger, i nye boligområder, hvor der i
lokalplanen er stillet krav om andelen af almene boliger, ligger på godt 560
kr./m
2
årligt i København og 550 kr./m
2
årligt i Aarhus. Det har ikke været
muligt at opgøre huslejeforskelle i de 6 andre kommuner.
INDENRIGS- OG BOLIGMINISTERIET
B OL I G- OG PL A NSTY R EL SEN
Alle lokalplanforslag, som er omfattet af analysen, er blevet vedtaget i perioden fra
april 2016 til marts 2020. Således er det først ca. et år efter Planlovsændringen trådte i
kraft, at der ses vedtagne lokalplanforslag, som specifikt stiller krav til andelen af
almene boliger.
1
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 161: Orientering om analyse af almene boliger tilvejebragt ved brug af planloven, fra indenrigs- og boligministeren
2432599_0002.png
2/7
Da lovændringen er forholdsvis ny, og flere lokalplaner er vedtaget for
nyligt, må det forventes, at flere boliger er under opførelse, eller at byggeriet
igangsættes i løbet af de næste par år.
Det har været ønsket at få oplyst længden af ventelisterne til almene boliger,
som er tilvejebragt ved brug af planloven. Da der imidlertid ikke findes
systematiske opgørelser af ventelister, har det ikke være muligt at inddrage
dette punkt i analysen.
I det følgende belyses:
i
afsnit 2
formålet med lovændringen
i
afsnit 3
omfanget af almene boliger tilvejebragt via planloven
i
afsnit 4
boligtyper og huslejeniveauer i boligområder, hvor der i
lokalplanen er stillet krav til almene boliger
2. Formål med lovændringen
De største byer i Danmark er kendetegnet ved stigende priser på ejer- og
andelsboliger samt relativt høje huslejer. Det virker i retning af, at det i højere
grad er ressourcestærke husstande som har mulighed for at bosætte sig i byerne,
mens mindre ressourcestærke har ringere muligheder for at bosætte sig her.
Formålet med ændringerne i planloven og almenboligloven var at få en mere
blandet bolig- og beboersammentætning. Kravet om, at op til 25 pct. af
boligmassen i nye boligområder skal være almene boliger, er med til at sikre, at
almene boliger blandes med private boliger. Således at almene boliger bliver en
del af byudviklingen.
Et øget udbud af almene boliger
hvor huslejen fastsættes efter
balancelejeprincippet (dvs. bestemt af omkostningerne)
kan være med til at
sikre, at et bredere udsnit af befolkningen har råd til at bo i de større byer.
Med lovændringen i 2015 fik kommunerne mulighed for at stille krav om almene
boliger i forbindelse med lokalplanlægning, for inddragelse af nye arealer til
byzone, ændret lokalplanlægning for områder planlagt til erhverv eller offentlige
formål, og ændret lokalplanlægning for erhvervsdelen af områder planlagt til
blandet bolig og erhverv.
3. Omfanget af almene boliger tilvejebragt ved brug af planloven
Analysen er baseret på Bolig- og Planstyrelsens identificering af områder, hvor
der i det vedtagne lokalplanforslag stilles krav om, at op til 25 pct. af boligmassen
skal være almen,
fra ”Evaluering af Planloven m.v. 2021”.
2
Figur 1 viser en kortlægning af, hvilke kommuner, der har anvendt kravet, samt
placeringen af boligbyggeriet (punkterne). Farvegradueringen angiver, hvor stor
en andel af boligmassen i lokalplanforslagene, der er stillet krav til, skal være
almen. Det ses, at det særligt er Aarhus, København og enkelte kommuner i
2
Konkret er der søgt efter almene boliger i alle lokalplandokumenter, som planlægger
for boliger. Derudover skal der være stillet krav om andelen af almene boliger.
(Udpegningen af områderne
er beskrevet yderligere i ”Evaluering
af Planloven mv.
2021”).
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 161: Orientering om analyse af almene boliger tilvejebragt ved brug af planloven, fra indenrigs- og boligministeren
3/7
københavnsområdet, der har anvendt reglen. Derudover har også Middelfart,
Helsingør og Roskilde kommune benyttet sig af kravet. Dog ses det også, at
flertallet af kommuner ikke har anvendt muligheden.
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 161: Orientering om analyse af almene boliger tilvejebragt ved brug af planloven, fra indenrigs- og boligministeren
2432599_0004.png
4/7
Figur 1
Ov ersigt ov er kommuner, der har benyttet sig af krav et om, at op til 25 pct. af boligmassen skal
v ære almen samt placeringen af boligområderne, der er omfattet af lokalplanforslagene
Kilde:
Eget kort på baggrund af områder udvalgt i ”Evaluering af Planloven mv. 2021”, Bolig-
og
Planstyrelsen
Tabel 1 viser, hvilke kommuner der har benyttet sig af kravet, hvor stor en andel
af boligmassen, der er stillet krav til skal være almen, samt hvor mange m
2
almene
boliger, der planlægges for i lokalplanforslagene.
Af tabellen fremgår, at alle lokalplanforslagene tilsammen planlægger for
minimum 303.000 m
2
boligetageareal til almene boliger. Størstedelen af de
udlagte boligetagemeter er i Københavns Kommune, med ca. 203.000 m
2
, og
Aarhus Kommune, med ca. 75.000 m
2 .
Tabel 1
Ov ersigt ov er vedtagne lokalplanforslag fra 3. marts 2015 til 1. april 2020, som stiller krav til
andelen af almene boliger, fordelt på kommuner
Antal lokalplaner
m. krav om
almene boliger
2
1
1
1
23
1
4
12
45
1) m
2
Ev aluering af Planloven mv. 2021”, Bolig-
og Planstyrelsen
Andel af samlet
boligareal
25 pct.
25 pct.
12,5 pct.
25 pct.
20 pct.-25 pct.
15 pct.
25 pct.
15-25 pct.
Gns. 22,2 pct.
Samlet
boligareal
1)
10.300
5.200
26.000
52.000
833.602
-
Min. 20.590
418.546
Min. 1.366.238
Kommune
Frederiksberg
Gentofte
Gladsaxe
Helsingør
København
Middelfart
Roskilde
Aarhus
Samlet
Anm.:
Kilde:
Almene boliger
1)
2.575
1.300
3.250
13.000
203.090
-
Min. 5.148
Min. 74.951
Min. 303.314
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 161: Orientering om analyse af almene boliger tilvejebragt ved brug af planloven, fra indenrigs- og boligministeren
2432599_0005.png
5/7
4. Boligtyper og huslejeniveau
Det har kun været muligt at finde data om boliger og huslejer, i områder dækket
af lokalplanforslagene, i 23 af de 45 vedtagne lokalplanforslag. Dette må
tilskrives, at mange af boligerne er under opførelse, eller at byggeriet ikke er
igangsat endnu.
Tabel 2 viser fordelingen af boligtyper i de kommuner, som har benyttet kravet
om, at op til 25 pct. af boligmassen skal være alment. Det fremgår af tabellen, at
der pr. 1.1. 2021 er opført flest private udlejningsboliger (8.340) og ejerboliger
(1.704). Af de boliger, som er opført, er 635 almene. Det svarer til ca. 6 pct. af
boligerne. Langt de fleste boliger er opført i Københavns og Aarhus kommune.
De almene boliger er fordelt på familie- og ungdomsboliger i Københavns og
Aarhus kommune. Størstedelen af de almene familieboliger er beliggende i
Københavns kommune, mens de fleste ungdomsboliger er beliggende i Aarhus
kommune,
jf. tabel 2.
Tabel 2
Antal boliger fra lokalplanforslag opført fra primo 2015, udv algt på baggrund af reglen om krav
fra kommunen til andelen af almene boliger
Kommune
Frederiksberg
Gentofte
Gladsaxe
Helsingør
København
Middelfart
Roskilde
Aarhus
I alt
Anm.:
Kilde:
Ejerboliger
-
-
-
-
1.672
17
15
-
1.704
Private
udlejningsboliger
14
-
-
-
6.536
-
-
1.790
8.340
Almene
familieboliger
-
-
-
-
316
-
-
41
357
Almene
ungdomsboliger
-
-
-
-
76
-
-
202
278
I alt
14
-
-
-
8.524
17
15
1.831
10.401
Områder er udv algt på baggrund af lokalplanforslag fra ”Evaluering af Planloven mv. 2021”,
Opgørelsen
omf atter boliger, som er ibrugtaget i perioden 2015-2020.
Plandata, Bygnings- og Boligregisteret, og Bolig- og Planstyrelsens boligstatisk database, bestand opgjort pr.
1.1.2021.
Det har ikke været muligt at finde boliger, som er planlagt i lokalplaner i
Gentofte, Gladsaxe eller Helsingør kommune. Derudover er det
kun en lille del
af de boliger, som er planlagt i de resterende kommuner, som det har
været
muligt at finde data for. Datagrundlaget for huslejen i områderne er derfor meget
lille, hvorfor huslejeniveauet kun er beregnet for almene familieboliger og private
udlejningsboliger i Københavns og Aarhus kommune. Også her er datagrundlaget
relativt spinkelt.
Figur 2 viser huslejeniveauet for almene familieboliger og private
udlejningsboliger beliggende i boligområder, hvor der i lokalplanen er stillet krav
om alment byggeri, og hvor der er opført både almene og private
udlejningsboliger siden 2015. De tilhørende tal fremgår af tabel 3 nedenfor.
Overordnet set ses det af figuren, at huslejen i gennemsnit ligger lavere i de
almene familieboliger sammenlignet med de private udlejningsboliger
i samme
område.
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 161: Orientering om analyse af almene boliger tilvejebragt ved brug af planloven, fra indenrigs- og boligministeren
2432599_0006.png
6/7
Figur 2
Årlig huslej e (kr./m
2
) for boliger fra lokalplanforslag med krav om alment byggeri, opført fra primo 2015,
2021-priser
Almene Familieboliger
Kr./m
2
2,000
1,800
1,600
Private udlejningsboliger
Gns.
P25
P75
Kr./m
2
2,000
1,800
1,600
1,400
Gns.
P25
P75
1,400
1,200
1,000
800
600
400
200
0
Køben havn
Aar hus
I alt
1,200
1,000
800
600
400
200
0
Køben havn
Aar hus
I alt
Anm.:
Kilde:
Prikkerne angiver hhv. 25%-fraktilen (P25) og 75%-fraktilen (P75). Søjlerne angiver den gennemsnitlige husleje.
Huslejeoplysningerne for de private udlejningsboliger er baseret på imputerede huslejer ud fra huslejeoplysninger for
husstande, som modtager boligstøtte. Metoden bygger på en antagelse om ensartede m²-huslejer på bygningsniveau.
Boliger som er beliggende i bygninger, hvor ingen hustande modtager boligstøtte, indgår således ikke i datamaterialet.
Plandata, Bygnings- og Boligregisteret, Boligstøtteregisteret, Landsbyggefondens huslejeregister og Bolig- og
Planstyrelsens boligstatistiske database
Den gennemsnitlige husleje i København og Aarhus er hhv. 1.210 kr. og 1.080
kr. årligt pr. m
2
for almene familieboliger, og hhv. 1.770 kr. og 1.630 kr. årligt
pr. m
2
for private udlejningsboliger.
Det generelle prisniveau er højere i København end i Aarhus, hhv. 130 kr. årligt
pr. m
2
for almene familieboliger og 140 kr. årligt pr. m
2
for private
udlejningsboliger,
jf. tabel 3
Tabel 3
Årlig huslej e (kr./m
2
) for boliger fra lokalplanforslag opført fra primo 2015 , 2021-priser
Almene familieboliger
Antal
P25
boliger
316
41
357
1.170
1.060
1.160
Private udlejningsboliger
Antal
Gns.
P25
P75
boliger
1.770
1.630
1.740
6.203
1.739
7.942
1.660
1.510
1.620
1.840
1.740
1.840
Gns.
Københav n
Aarhus
I alt
Anm.:
1.210
1.080
1.200
P75
1.230
1.130
1.220
Kilde:
Områderne, boligerne er beliggende i, er udvalgt på baggrund af
lokalplanforslag fra ”Evaluering af
Planlov en mv. 2021. Huslejerne er afrundet til nærmeste 10 kr. Huslejeoplysningerne for de private
udlejningsboliger er baseret på imputerede huslejer ud fra huslejeoplysninger for husstande, som modtager
boligstøtte. Metoden bygger på en antagelse om ensartet m²-huslejer på bygningsniveau. Boliger som er
beliggende i by gninger, hvor ingen hustande modtager boligstøtte, indgår således ikke i datamaterialet.
Plandata, Bygnings- og Boligregisteret , Boligstøtteregisteret, Landsbyggefondens huslejeregister og Bolig-
og Planstyrelsens boligstatistiske database
I gennemsnit er huslejeforskellen mellem almene familieboliger og private
udlejningsboliger 560 kr. årligt pr. m
2
i København, og 550 kr. årligt pr. m
2
i
Aarhus. For en bolig på 80 m
2
svarer det til en huslejeforskel på godt 3.700 kr.
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 161: Orientering om analyse af almene boliger tilvejebragt ved brug af planloven, fra indenrigs- og boligministeren
2432599_0007.png
7/7
om måneden i både København og Aarhus. Det skal bemærkes, at datamaterialet
omfatter relativt få (41) almene familieboliger i Aarhus.
Huslejeniveauet i andre boligområder i kommunerne og på landsplan:
Tabel 4 viser huslejen (i kr. pr. m
2
årligt) for alle almene familieboliger og private
udlejningsboliger opført siden 2015 i København og Aarhus kommune samt i
hele landet.
En sammenligning med tabel 3 viser, at den gennemsnitlige husleje i København
og Aarhus kommuner ligger på nogenlunde samme niveau i boligområder, hvor
der er stillet krav om andelen af almene boliger, som i de øvrige boligområder i
kommunerne. Dog er huslejen i områderne, hvor der er stillet krav om alment
byggeri en anelse højere for både almene familieboliger og private
udlejningsboliger. Det kan skyldes, at størstedelen af boligerne er opført inden
for de seneste par år, hvor de øvrige boliger fordeler sig mere ligeligt i perioden
2015-2020.
Tabel 4
Årlig huslej e (kr./m
2
) for byggeri opført efter primo 2015, 2021-priser
Almene familieboliger
Antal
P25
boliger
941
654
10.723
1.030
920
890
Private udlejningsboliger
Antal
Gns.
P25
P75
boliger
1.770
1.540
1.470
15.653
10.028
51.551
1.650
1.400
1.150
1.890
1.630
1.720
Gns.
Københav n
Aarhus
Hele landet
Anm.:
1.120
1.020
970
P75
1.190
1.100
1.045
Kilde:
Huslejerne er afrundet til nærmeste 10 kr. Huslejeoplysningerne for private udlejningsboliger er baseret på
imputerede huslejer ud fra huslejeoplysninger for husstande, som modtager boligstøtte. Metoden bygger
på en antagelse om ensartet m²-huslejer på bygningsniveau. Boliger som er beliggende i bygninger, hvor
ingen hustande modtager boligstøtte, indgår således ikke i datamaterialet.
By gnings- og Boligregisteret , Boligstøtteregisteret, Landsbyggefondens huslejeregister og Bolig- og
Planstyrelsens boligstatistiske database