Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
BOU Alm.del Bilag 160
Offentligt
2429931_0001.png
www.F-Camping.dk
Folketingets Erhvervsudvalg
Folketingets Indenrigs- og Boligudvalget
De Politiske Partier i Folketinget
Fyn 13. Juli 2021
Sagsnr. 2021-4620
NOTAT 3
Spørgsmål og kommentar til Forslag B 77:
DF fremsatte forslag til Folketingsbeslutning d. 6. nov. 2020
Forslaget, som beskrevet i Beretning af 30.juni 2021, er
ikke
klart og tydeligt. F-Camping har derfor endnu fem
konkrete spørgsmål, forud for fremsættelse af forslaget til beslutning i Folketinget.
1. 5% af hvad og hvilke?
2. Maksimum antal overnatningsenheder?
3. Særligt tilsyn med forsøgsordningen?
4. Indgår HYTTER i forsøgsordningen?
5. Offentliggørelse af pladser og resultater i forsøgsordningen?
F-Campings spørgsmål nr.1:
Hvad er udgangspunktet 5%, af hvad?
A. Er det 5% af det totale antal overnatningsenheder som en campingplads generelt har tilladelse til i den
aktuelle Udlejningstilladelse?
B. Eller er der kun tale om 5% af det antal overnatningsenheder der er VINTERtilladelse til i den
aktuelle Udlejningstilladelse?
Der er i henhold til den seneste opgørelse fra Erhvervsstyrelsen i 2018 (med 2020 ajourføring af
F-camping.dk) givet
A.
udlejningstilladelser til
ca. 530
campingpladser med
ca. 102.000 overnatningsenheder
hvoraf de
ca.
6.400 ikke er forbrugernes egne campingvogne, men faktuelt HYTTER
= (6,3%)!!!!
(OBS: Hytter må max udlejes 4 uger årligt til samme person)
5% af de samlede tilladte overnatningsenheder er 5.100, som svarer til 15.300 personer
iht.
Erhvervsstyrelsens vejledning til campingreglementet.
B.
VINTERudlejningstilladelser til ca. 250 campingpladser med ca. 21.000
overnatningsenheder hvoraf
de ca. 3.900 ikke er forbrugernes egne campingvogne, men faktuelt HYTTER (18%)!!!!
(OBS: Hytter må max udlejes 4 uger årligt til samme person)
5% af de samlede tilladte VINTERovernatningsenheder er 1.050 som svarer til 3.150 personer
iht.
Erhvervsstyrelsens vejledning til campingreglementet.
Spørgsmål nr. 1 bør besvares klart og tydeligt før Folketinget tager stilling til forslaget!!!
F-Camping forventer, at der alene regnes på max 5% af det antal overnatningsenheder der er givet
VINTERudlejningstilladelse til.
HYTTER skal fortsat ikke kunne benyttes som bolig, men
max udlejes 4 uger årligt til samme person
(inkl. juridisk person)
Vi frygter, at campingpladserne ellers vil udvikle sig til sommerhuslignende områder, STIK IMOD
intentionen i sommerhusloven og campingreglementet om hvad en campingplads skal være.
F-Campings spørgsmål nr. 2:
Vil der blive sat et maksimum af antal HELÅRS-overnatningsenheder pr. campingplads?
Uanset størrelsen af pladsen, som der er givet udlejningstilladelse til i henhold til spørgsmål 1?
Erhvervsudvalget forventer, at der
i snit
vil være
4-5 overnatningsenheder pr. campingplads,
som vil kunne
blive brugt som helårsbeboelse.
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 160: Henvendelse af 13/7-21 fra F-Camping, vedrørende, B 77 Om dispensation fra reglerne om tidsbegrænset campering i vintermånederne
2429931_0002.png
I en lang årrække et det faktiske antal ulovlige helårsbeboelser på campingpladserne steget i takt med div.
reformer der har gjort flere fattigere. - Derfor ved vi, at det faktiske antal helårsbeboelser pr. campingplads ligger
mange gange over det antal forslaget bruger som forventet gennemsnitstal.
For at vise hvad forslaget ville kunne indebære, viser vi (senere) hvor mange der potentielt lovligt vil få mulighed
for at bruge en campingplads som helårsbeboelse på 5 af de 6 største danske campingpladser. Dette tal svarer til,
at der på disse campingpladser vil være tale om relativt større landsbyer på en campingplads i vintermånederne.
F-Campings spørgsmål nr. 3:
Vil der blive krav om et særligt tilsyn, i forbindelse med forsøgsordningen?
Da F-camping kan dokumentere, at INGEN kommuner siden 2007 har ført tilsyn, med kravet om max 4 ugers
ophold for de samme personer i campinghytter, mener vi at man i forslaget skal stille krav om gennemførelse af
MINIMUM et årligt tilsyn, hvorvidt campingpladserne overholder campingreglementet, i forbindelse med
forslaget.
Da kommunerne bevisligt ikke af egen drift fører tilsyn, bør dette indføres, så der løbende kan gives overblik over
konsekvenserne af forslaget. Kommunerne har generelt ikke afsat personaletimer til administration af
Campingreglementet, her under til at føre tilsyn på campingpladserne.
F-Camping har modtaget en kopi af mail fra en naboen til en campingplads. Mailen der er sendt til Dansk
Camping Union/DCU og deres svar. 'Naboen' har kæmpet i 10 år for at få kommunen til at føre tilsyn og sikre at
loven / Campingreglementet bliver overholdt vedr. Vintercamping. En påvisning af at selv naboklager ikke rykker
ved kommuners manglende vilje, eller evner, til at sikre lovens overholdelse. Lignende problemer med
håndværkere o.l. ses på mange pladser.
(– Se mail nederst i dette notat.)
Der er generelt meget store overtrædelser af disse regler, da mange campingpladser med mange hytter, primært
lejer dem ud i vinterperioden til
f.eks håndværkere, firmaer der løbende skifter mellem ansatte/hold skift,
udenlandske arbejdere o.l.
- Altså udelukkende folk der IKKE camperer, ikke holder ferie eller fri. En udlejning
der giver betydelige gener for både campister og naboer til campingpladser, i den ellers stille tid på året.
Hytterne benyttes desværre som en billigere bolig end hotel og andre overnatninger. Derved har hytteudlejning
udviklet sig til at være sommerhuslignende områder, stik imod campingreglementets udgangspunkt!
(hytter må
max udlejet 4 uger til samme person, om året)
Helårsbeboelse i hytter på campingpladser bør helt udelukkes, også i forsøgsordningen.
F-Campings spørgsmål nr. 4:
Mener Erhvervsudvalget, at der skal ændres helt grundlæggende på reglerne i Campingreglementet, således at
man kan bo i længere tid end 4 uger årligt i en HYTTE?
Citat fra Erhvervsudvalgets Beretning á 30. juni 20221 - punkt 3:
"Helårsbeboelse på campingpladser må alene ske i boligtyper, der er egnede til længerevarende ophold."
Reelt er
det så kun muligt i nye vinterisolerede hytter!
- En regel i Campingreglementet, som F-Camping har dokumenteret via aktindsigt i samtlige kommuner, at
kommunerne siden 2007
IKKE
har ført tilsyn med.
Hvis forsøgsordningen senere gøres permanent, er ordvalget ”Helårscampering” eller ”Helårsbeboelse” en
ændring af hele det grundlæggende begreb i campingreglementet og Sommerhusloven.
Allerede på nuværende tidspunkt har Dansk Folkeparti været ude i medierne og fortælle at ”Helårscamping bliver
vedtaget.” Hvilket får folk til at tro,
at der nu er et helt frit valg
for alle, til at bo fast helårs på campingpladser.
En alvorlig vildledende misinformation fra Dansk Folkeparti.
Hvis forslaget B 77 vedtages, er camping ikke længere til ferie- og fritid, men en udvikling hen imod
sommerhuslignende områder, i direkte modsætning til udgangspunktet i hvad campingreglementet og især
Sommerhusloven er oprettet for at kunne forhindre.
Campingpladser er arealer udlagt til rekreative formål, ikke til helårsbeboelse.
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 160: Henvendelse af 13/7-21 fra F-Camping, vedrørende, B 77 Om dispensation fra reglerne om tidsbegrænset campering i vintermånederne
2429931_0003.png
F-Campings spørgsmål nr.5:
Vil der blive offentliggjort en liste over hvilke pladser der får tilladelse iht. forsøgsordningen og til hvilket antal
enheder?
Såfremt der ikke er offentliggjort en liste over deltagerne i forsøgsordningen, vil man som forbruger ikke have
mulighed for at til- eller fravælge en campingplads der gør brug af denne ordning.
Listen skal både indeholde en kopi af den af kommunen udstedte Udlejningstilladelse, samt en kopi af tilladelsen
til forsøgsordningen.
Tilladelsen til forsøgsordningen samt bør rettelig administreres af
Bolig- og Planstyrelsen
) tidl.
Erhvervsstyrelsen) og offentliggøres i samarbejde med SDFE, (Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering).
EKSEMPLER DER UNDERBYGGER SPØRGSMÅLENE.
F-Camping trækker her nogle ganske få eksempler frem, som viser spændet mellem campingpladser med
vintertilladelse. Samt eksempler på, at selv 5% af tilladte vinterenheder, kan give et meget stort antal
”Helårsbeboere”, hvis rammen udnyttes fuldt ud. En begrundelse for, at der bør tænkes et maksimums antal ind i
forsøgsordningen, hvis den vedtages.
1.
Corona Camping
i Køge kommune, har ejeren en Udlejningstilladelse til 100 enheder totalt. Deraf er der givet
tilladelse til vintercamping på
20
ud af de 100 enheder.
Ved
5% af 20 vinterenheder
vil der tale om ialt
4 enheder,
der ifølge forslaget B 77 kan anvendes til
”Helårscamping”. Altså et tal inden for gennemsnittet.
Citat fra Avisen SN -
https://sn.dk/Koege/Behersket-glaede-hos-Corona-Camping/artikel/797141
- Vi synes jo, det er lidt sørgeligt, hvordan nogle mennesker, der ikke har et andet sted at bo, nu skal
væk med et fingerknips, siger han og lægger ikke skjul på at det også kommer til at betyde noget for
pladsens økonomi, at op mod 60 fastboende skal væk.
2.
Frigaard Camping,
Kruså. Aabenrå kommune har en Udlejningstilladelse til 768 enheder totalt.
Deraf er der givet tilladelse til vintercamping på 768 ud af de 768 enheder, altså på ALLE enheder.
Ved
5% af 768 vinterenheder
er der tale om:
38,4 enheder.
Næsten 10 gange over gennemsnittet.
3.
Kruså Camping
og hytter har en Udlejningstilladelse til 420 enheder totalt.
Deraf er der givet tilladelse til vintercamping på 420 enheder.
Ved
5% af 420 vinterenheder
er der tale om
21 enheder
Ca. 5 gange gennemsnittet.
4.
Feddet Strand camping og Feriepark
har en Udlejningstilladelse til 800 enheder totalt.
Deraf er der givet tilladelse til vintercamping på 600 enheder.
Ved
5% af 600 vinterenhederne
er der tale om
30 enheder.
Ca. 7,5 gange gennemsnittet.
5.
Esbjerg Camping A/S,
Esbjerg kommune har en Udlejningstilladelse til 266 enheder totalt.
Deraf er der givet tilladelse til vintercamping på 128 enheder.
Ved
5% af 128 vinterenheder
er der tale om
6,4 enheder.
Lidt over gennemsnittet.
Citat fra avisen JV:
https://jv.dk/artikel/campingsag-spidser-til-campingpladsens-ejer-trues-med-dagb øder-for-
at-huse-campister-ulovligt
”Han (Lars Bendixen, ejer af Esbjerg Camping) har haft op mod
40 vintercampister boende på sin campingplads i flere år - ulovligt, mener Esbjerg Kommune”
Initiativtageren, til Dialogmøde på Esbjerg Camping A/S, der var den direkte anledning til Dansk
Folkepartis forslag B 77, Kiki og Henning Hansen bekræfter og skriver i oplæg til mødet med bl.a.
Dansk Folkeparti, - ”
at de bor på 5. år på Esbjerg Camping.”
Hvad skal det maksimale antal enheder pr. plads være, hvis forslaget bliver vedtaget, og i hvor lang tid?
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 160: Henvendelse af 13/7-21 fra F-Camping, vedrørende, B 77 Om dispensation fra reglerne om tidsbegrænset campering i vintermånederne
2429931_0004.png
5 pladser med flere end 750 enheder i alt.
Tal udtræk fra Erhvervsstyrelsen 2018, og revideret af F-Camping i 2019
5 pladser under 33 enheder i alt
F-Camping søgte d. 30. dec, 2020 aktindsigt i Esbjerg kommune, på baggrund af avisomtale af Ankestyrelsens
henvendelse, grundet TV2 udsendelserne ”Trailerpark Danmark. Det fik vi endelig d. 3. juni 2021, efter to
rykkere. Det er et tungt og tidskrævende arbejde for både os og for kommunerne, når der søges aktindsigt i
forhold der burde være offentligt tilgængeligt.
Det vil være godt og lettere at se kommunerne efter i sømmene, hvis der var krav om at Udlejningstilladelserne og
Tilsynsrapporter blev offentliggjort på hhv. kommunens- og campingpladsens hjemmesider, samt opsat på
campingpladserne. På samme måde som det kræves med f.eks. ”Smiley-ordningen fra Fødevarestyrelsen”.
F-Camping mener, at forslaget B 77 skal afvises af Folketinget.
- At kommunerne først bør bevise at de både kan og vil administrere efter de nuværende og gældende regler. Giv
kommunerne to år til at dokumentere at de har styr på de gældende love.
- Til at få styr på deres tilsynspligt.
- Til at dokumentere, at der overhovedet findes noget reelt behov! F-Camping tror ikke på at der findes et reelt
behov, ud fra de betingelser der pt, er foreslået.
Kommunerne er myndigheder der, bevisligt og overvejende, IKKE har levet op til det ansvar Folketinget pålagde
dem fra 2007, at løfte tilsynet vedr. Campingpladser.
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 160: Henvendelse af 13/7-21 fra F-Camping, vedrørende, B 77 Om dispensation fra reglerne om tidsbegrænset campering i vintermånederne
2429931_0005.png
F-Camping mener, at kommunerne først må dokumentere at der findes et reelt problem, med folk der absolut
IKKE har andre muligheder, end at bo på campingpladser, før man overvejer at ændre på hele tre love.
F-Camping mener, at Dansk Folkeparti er spændt for Campingbranchens vogn. Dette forslag handler mere om at
få fjernet lovgivning for campingpladser m.m. end det handler om borgere med særlige behov for alternative
boformer, og/eller socialt udsatte personer og familier, der er presset ud af ordinære boliger grundet evt. sygdom,
skilsmisse eller arbejdsløshed.
Der er tale om nødsituationer for mennesker, som Campingbranchen forsøger at bruge til egen fordel.
Kopi – Mail fra nabo til en campingplads med mange fastboende.
Kære F-Camping.
Som nabo til Corona Camping har jeg sammen med andre naboer fulgt sagen vedr.helårscamping og
helårsbeboelse på campingpladser meget tæt.
Vi har i mere end ti år været i dialog (kamp) med Køge kommune vedr, de ulovlige bosættelser, og er helt enige i
jeres analyse vedr. manglende tilsynspligt. Jeg er ikke specielt orienteret om hvad de gør i andre kommuner,
bortset fra div. avisartikler og jeres bilag div. steder på internettet, men jeg har indtryk af at Køge kommune må
være et skrækeksempel i forvaltning af Camping og sommerhusområdet.!!
Jeg sendte i efteråret 2020 det følgende til DCU.
Kære Anne-Vibeke. (Hovedbestyrelsen)
I forbindelse med debatten vedr. helårsbeboelse på Campingpladser i Danmark vil jeg forespørge Jer om
Unionens holdning til dette.?
Emnet skal op i folketinget 8-12-20. (Se nedenstående.)
Jeg er ikke sikker på i er vidende om denne ændring, men finder det rimeligt, at brancen er underettet i så vigtigt
et emne, og en evt. ændring af Campingloven.
Vi interesserer os meget for denne sag, og vil ikke lægge skjul på at vi i mange år har været nabo til Corona
Camping ("Trailerpark Danmark") på tv.2., og på nærmeste hold har fuldt med i udviklingen fra en lukket plads
til nu 80-100 fastboende. (ikke fastliggere.).”Håndværkerhotel" med transport af trailere og div. minigravere, og
en overrepræsentation af sociale tilfælde.
En sådan ændring af campingloven vil gøre det svært, og næsten umuligt for kommunerne at forvalte, og jeg
tvivler også på det vil være positivt for Campingbrancen.
I håb om en god og mild vinter og et snarligt svar, de bedste hilsner
Henrik Vejlebo Sørensen.
(med tilladelse til at F-Camping deler mailen)
Med venlig hilsen
F-Camping
Anette Tracz Knudsen
Sdr.Højrupvejen78A. 5750 Ringe.
tlf. 65991914 / mobil +45 20965032
mail:
[email protected]
Jimmy Henriksen
Løkkemarken 5, 5000 Odense C.
Tlf. +45 22 82 16 83
mail:
[email protected]
F-Camping er et uafhængigt fællesskab. - Alle arbejder frivilligt og gratis. F-Camping er ikke en formel forening.
- Vi arbejder for at give forbrugerne m.fl. uafhængige informationer vedr. camping, herunder vedr. dansk lovgivning, regler og muligheder på
campingområdet.
www.F-Camping.