Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
BOU Alm.del Bilag 154
Offentligt
2419233_0001.png
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0002.png
BOLIG- OG PLANSTYRELSEN
Indholdsfortegnelse
Forord �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ 2
Forslag til bekendtgørelse om landsplandirektiv 2021 for udviklingsområder
i kystnærhedszonen �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ 6
Kapitel 1: Formål                                                    6
Kapitel 2: Anvendelsesområde                                        6
Kapitel 3: Udpegning som udviklingsområde, generelle vilkår og bortfald  6
Kapitel 4: De udpegede udviklingsområder                             7
Bornholms Regionskommune                                    8
Brønderslev Kommune                                          24
Esbjerg Kommune                                              25
Faxe Kommune                                                26
Frederikssund Kommune                                        30
Hjørring Kommune                                             37
Horsens Kommune                                             41
Kolding Kommune                                             42
Mariagerfjord Kommune                                        43
Middelfart Kommune                                           45
Næstved Kommune                                            48
Odsherred Kommune                                           50
Sønderborg Kommune                                         51
Varde Kommune                                               70
Vordingborg Kommune                                         73
Kapitel 5: Ikrafttræden                                              77
Bemærkninger �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ 78
Forhold, der bør indgå i den videre planlægning for udviklingsområder �½ �½ 84
Øvrige bemærkninger – Sagsbehandling af ansøgninger �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ 90
FORSLAG TIL LANDSPLANSDIREKTIV
I
1
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0003.png
BOLIG- OG PLANSTYRELSEN
Forord
Med moderniseringen af planloven, der trådte i kraft den 15. juni 2017, er der åbnet
mulighed for, at indenrigs- og boligministeren kan udpege udviklingsområder inden for
kystnærhedszonen.
Udviklingsområder er områder i kystnærhedszonen, hvor kommunerne får større adgang
til at planlægge for udvikling af byer og landsbyer og for anlæg i landzone. Kystnær-
hedszonen strækker sig fra kysten og ca. 3 km ind i landet. Den omfatter landzone- og
sommerhusområder men ikke byzone. For planlægning i kystnærhedszonen gælder,
at der kun må inddrages nye arealer i byzone og planlægges for anlæg i landzone,
såfremt der er en særlig planlægningsmæssig eller funktionel begrundelse for kystnær
lokalisering, jf. planlovens § 5 b, stk. 1, nr. 1. Med udpegningen af udviklingsområder i
landsplandirektivet fraviges denne bestemmelse.
Udpegningen af udviklingsområder i kystnærhedszonen giver landets kommunalbe-
styrelser mulighed for at fremme vækst og udvikling og styrke jobpotentialet blandt
andet inden for kyst- og naturturismen samtidig med, at udviklingen af sammenhæn-
gende naturområder fortsat styrkes. Kystnærhedszonen uden for udviklingsområderne
er fortsat en planlægningszone, hvor kommunalbestyrelsen kan planlægge for byer,
virksomheder m.m. efter de gældende regler om planlægning og administration i
kystnærhedszonen i planloven.
I perioden 2017–2019 forløb første ansøgningsrunde vedrørende udviklingsområder.
Erhvervsministeren udpegede 91 udviklingsområder i 16 kommuner i september 2019
ved bekendtgørelse nr. 968 af 18. september 2019.
Erhvervsministeren inviterede i februar 2019 landets kystkommuner til at forberede
anden ansøgningsrunde om udviklingsområder, og fristen for ansøgning var den 1.
december 2019.
Udviklingsområder udpeges gennem et landsplandirektiv, der udstedes af indenrigs-
og boligministeren på baggrund af ansøgninger fra kommunalbestyrelserne. Efter
udstedelsen af landsplandirektivet kan kommunalbestyrelsen indarbejde de udpegede
udviklingsområder i kommuneplanen samtidig med udpegningen af Grønt Danmarks-
kort. Hvor det er relevant, forventes kommunalbestyrelsen samlet at afveje interesserne
i Grønt Danmarkskort over for interesserne i udviklingsområdet.
Med dette forslag til landsplandirektiv 2021 for udviklingsområder i kystnærhedszonen
med tilhørende miljøvurderingsrapport inviteres alle interesserede til at sende bemærk-
ninger og forslag.
FORSLAG TIL LANDSPLANSDIREKTIV
I
2
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0004.png
BOLIG- OG PLANSTYRELSEN
Hvad er et udviklingsområde?
Dette forslag til landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen følger af
reglerne herom i planlovens § 5 b, stk. 2. Udviklingsområder er områder inden for
kystnærhedszonen uden særlige natur-, miljø- og landskabsinteresser. I udviklingsom-
råder gives der større adgang til at planlægge for byudvikling og anlæg samt at give
tilladelse til anlæg, svarende til reglerne i øvrig landzone. I områderne gælder de nye
mere fleksible regler for landzoneadministration, herunder de umiddelbare rettigheder
til ibrugtagning af overflødiggjorte bygninger. Planlægning for udvikling af byer og
byvækst i udviklingsområderne skal følge de almindelige regler herom i planlovens §
11 a.
I udviklingsområderne skal kommunalbestyrelsen sikre og udbygge offentlighedens
adgang, så både borgere og turister fremadrettet kan have glæde af de åbne kyster. I
kystnærhedszonen, herunder i udviklingsområder, skal udlæg af ferie- og fritidsanlæg
lokaliseres efter sammenhængende turistpolitiske overvejelser og kun i forbindelse med
eksisterende bysamfund eller større ferie- og fritidsbebyggelser. Nye sommerhusom-
råder kan alene udlægges i kystnærhedszonen, herunder i udviklingsområderne, efter
landsplandirektiver for udlæg og omplacering af sommerhusområder i kystnærheds-
zonen, som udstedes af indenrigs- og boligministeren på baggrund af ansøgninger fra
kommunerne. Reglerne herom er fastsat i planlovens § 5 b, stk. 1, nr. 2 – 5 og stk. 4.
Planloven indeholder en række særlige regler om udviklingsområder, herunder fleksible
regler for landzonearealer. En udpegning som udviklingsområde har således betydning
for, om nogle af de såkaldte umiddelbare rettigheder i planlovens §§ 36 og 37 kan finde
anvendelse. Det betyder, at visse tilbygninger og ibrugtagning af visse overflødiggjorte
bygninger kan realiseres uden landzonetilladelser i udviklingsområder.
Grønt Danmarkskort
Kommunernes planlægning for udviklingsområder skal ske parallelt med kommunernes
udpegning af Grønt Danmarkskort, således at udviklingsområder og indsatsen for at
sikre flere og større sammenhængende naturområder kommer til at indgå integreret
i kommuneplanlægningen. Kommunerne skal i den forbindelse overveje, hvordan
friluftslivet kan styrkes.
Hvis kommunerne på baggrund af anbefalingerne fra de lokale naturråd eller anden
kommuneplanlægning finder det hensigtsmæssigt at reducere afgrænsningen af de
foreslåede udviklingsområder, betingelser knyttet til udviklingsområder mm., som de
fremgår i dette forslag til landsplandirektiv, kan forslag herom sendes i høringsperioden.
Områder med natur beskyttet efter bestemmelserne i naturbeskyttelsesloven, herun-
der klitfredede og strandbeskyttede arealer i §§ 8 og 15 samt fredede områder efter
naturbeskyttelseslovens kapitel 6, vil ikke kunne udpeges som udviklingsområder. Kom-
munernes udpegning af udviklingsområder i kommuneplanen vil ikke kunne indeholde
områder, som indgår i Grønt Danmarkskort, herunder Natura 2000-områder. Reglerne i
FORSLAG TIL LANDSPLANSDIREKTIV
I
3
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0005.png
BOLIG- OG PLANSTYRELSEN
forslag til landsplandirektiv om udviklingsområder gælder ikke for arealer, der til enhver
tid er omfattet af naturbeskyttelseslovens § 3 om beskyttede naturtyper.
Grønt Danmarkskort er et sammenhængende naturnetværk, som kommunerne i fæl-
lesskab udpeger. Netværket omfatter både eksisterende og potentielle naturområder
og eksisterende og potentielle økologiske forbindelser. Kommunerne oprettede i alt 20
lokale naturråd, som afsluttede deres arbejde den 15. juli 2018 med anbefalinger om
Grønt Danmarkskort til kommunerne.
I forslag til landsplandirektiv for udviklingsområder arbejdes med en betinget udpeg-
ning af udviklingsområder, som aktuelt indgår i Grønt Danmarkskort eller kommunale
landskabsinteresser. Det betyder, at udpegningen af udviklingsområdet er betinget af,
at kommunen ophæver den pågældende udpegning. Det er således en forudsætning
for udpegningen, at kommunen med inddragelse af anbefalinger fra de lokale naturråd
vurderer, at de grønne interesser kan varetages med en ændret udpegning. Der kan
eksempelvis være tale om, at hensyn til sammenhængende natur ønskes varetaget med
en ændret udpegning, eller at et andet område kan fungere som økologisk forbindelse.
Det er i tråd med, at kommuner på baggrund af en samlet afvejning af bl.a. natur- og
anvendelsesinteresser, også uden for kystnærhedszonen, skal kunne ændre udpegnin-
gen af Grønt Danmarkskort. For hvert enkelt udviklingsområde er det vurderet, at det
ikke indeholder særlige naturinteresser, dvs. Natura 2000-områder og andre særligt
beskyttede naturområder.
Kommuneplanrevision 2021
Flere af de kommuner, der er omfattet af dette forslag til landsplandirektiv er i 2021 ved
at udarbejde en ny kommuneplan. Der vil derfor kunne ske ændringer i planlægning
for Grønt Danmarkskort samt udpegning af bevaringsværdigt landskab og større sam-
menhængende landskaber i den enkelte kommuneplan. Sådanne eventuelle ændringer
vil kunne få betydning for de betingede udpegninger.
I bekendtgørelsen, der vil blive udstedt efter høringsperioden, kan der således – i for-
hold til det offentliggjorte forslag til landsplandirektiv – være arealer der ikke længere vil
være betinget, og der kan eventuelt også være nye betingede arealer.
Hvad er et landsplandirektiv?
Indenrigs- og boligministeren kan fastsætte bindende regler for indholdet af plan-
lægningen efter planlovens § 3. Landsplandirektiver kan anvendes til at lokalisere en
konkret samfundsmæssig nødvendig aktivitet og dermed fastsætte bindende regler
for den kommunale planlægning. Forslag til landsplandirektiv for udviklingsområder
i kystnærhedszonen er ifølge miljøvurderingslovens bestemmelser omfattet af krav
om miljøvurdering. Der er derfor udarbejdet en miljøvurderingsrapport, som sendes i
offentlig høring samtidig med forslag til landsplandirektiv.
FORSLAG TIL LANDSPLANSDIREKTIV
I
4
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0006.png
BOLIG- OG PLANSTYRELSEN
Der er ikke adgang til at klage til Planklagenævnet over indenrigs- og boligministerens
udøvelse af beføjelserne efter planlovens § 3, jf. § 58.
Øvrig lovgivning, herunder andre regler i planloven, gælder uændret. Efter at indenrigs-
og boligministeren har udstedt et endeligt landsplandirektiv, kan kommunalbestyrelsen
planlægge for udviklingsområder i kommuneplanen. Kommunalbestyrelsen er i den
forbindelse ansvarlig for at varetage hensynet til væsentlige nationale interesser. Der
vil fremadrettet kunne fremsættes indsigelse mod planforslag efter planlovens regler
herom i §§ 29, 29a, 29b og 29c.
FORSLAG TIL LANDSPLANSDIREKTIV
I
5
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0007.png
BOLIG- OG PLANSTYRELSEN
Forslag til bekendtgørelse om
landsplandirektiv 2021 for
udviklingsområder i kystnærhedszonen
I medfør af § 3, stk.1, og § 5 b, stk.2, i lov om planlægning, jf. lovbekendtgørelse nr. 1157
af 1. juli 2020, fastsættes:
ges for inddragelse af nye arealer i byzone
og planlægges for anlæg i landzone, uden
at der foreligger en særlig planlægnings-
mæssig eller funktionel begrundelse for
kystnær placering.
§ 4.
Udpegningen som udviklingsområ-
de gælder ikke for arealer, der er omfattet
af naturbeskyttelseslovens § 3 om beskyt-
tede naturtyper.
§ 5.
En udpegning som udviklingsom-
råde kan helt eller delvist være betinget
af, at kommunalbestyrelsen ophæver en
gældende udpegning i kommuneplanen
af Grønt Danmarkskort, jf. planlovens §
11 a, stk. 1, nr. 14, og § 11 a, stk. 2, eller
af områder med landskabelige værdier,
jf. planlovens § 11 a, stk. 1, nr. 16. Den
betingede del af udpegningen som ud-
viklingsområde, jf. § 8-74, kan kun træde
i kraft, i det omfang kommunalbestyrelsen
endeligt vedtager og offentliggør kom-
muneplanlægning, der helt eller delvist
ophæver den pågældende udpegning, jf.
også § 3, 2. pkt.
§ 6.
Kommunalbestyrelsen skal ved
kommune- og lokalplanlægning for area-
ler i et udviklingsområde inddrage hensyn
til natur-, landskabs- og miljøinteresser
samt væsentlige nationale interesser i
øvrigt og i relevant omfang redegøre for,
hvorledes der sikres overensstemmelse
Kapitel 1: Formål
§ 1.
Bekendtgørelsens formål er at ud-
pege 67 nærmere angivne udviklingsom-
råder i kystnærhedszonen, jf. planlovens §
5 b, stk. 2.
Kapitel 2: Anvendelsesområde
§ 2.
Bekendtgørelsen gælder for områ-
der beliggende i følgende kommuner, jf.
kortbilag A.1-O.3:
Bornholm Regionskommune samt Brøn-
derslev, Esbjerg, Faxe, Frederikssund,
Hjørring, Horsens, Kolding, Mariagerfjord,
Middelfart, Næstved, Odsherred, Sønder-
borg, Varde og Vordingborg kommuner.
Kapitel 3: Udpegning som
udviklingsområde, generelle vilkår og
bortfald
§ 3.
Der udpeges udviklingsområder,
som fastsat i §§ 8-74, jf. dog §§ 4, 5 og
7. Udpegningen træder i kraft, når der for
kommunen forligger en endeligt vedtaget
og offentliggjort planlægning for Grønt
Danmarkskort, jf. planlovens § 11 a, stk.
1, nr. 14, efter anbefalinger fra det lokale
naturråd, og udpegningen omfatter ikke
arealer, som kommunalbestyrelsen herved
har udpeget til Grønt Danmarkskort, jf.
også § 5.
Stk. 2.
I udviklingsområder kan der uan-
set planlovens § 5 b, stk. 1, nr. 1, planlæg-
FORSLAG TIL LANDSPLANSDIREKTIV
I
6
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0008.png
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0009.png
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0010.png
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0011.png
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0012.png
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0013.png
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0014.png
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0015.png
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0016.png
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0017.png
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0018.png
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0019.png
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0020.png
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0021.png
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0022.png
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0023.png
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0024.png
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0025.png
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0026.png
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0027.png
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0028.png
Faxe Kommune
tiltag skal derfor indtænkes ved en eventuel udnyttelse af det foreslåede
område.
I området findes beskyttet natur efter naturbeskyttelseslovens § 3, jf. § 4.
27
I
BOLIG
-
OG PLANSTYRELSEN
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0029.png
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0030.png
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0031.png
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0032.png
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0033.png
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0034.png
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0035.png
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0036.png
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0037.png
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0038.png
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0039.png
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0040.png
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0041.png
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0042.png
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0043.png
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0044.png
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0045.png
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0046.png
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0047.png
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0048.png
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0049.png
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0050.png
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0051.png
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0052.png
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0053.png
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0054.png
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0055.png
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0056.png
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0057.png
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0058.png
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0059.png
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0060.png
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0061.png
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0062.png
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0063.png
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0064.png
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0065.png
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0066.png
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0067.png
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0068.png
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0069.png
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0070.png
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0071.png
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0072.png
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0073.png
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0074.png
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0075.png
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0076.png
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0077.png
Vordingborg Kommune
tjenes via kommuneveje, og at der ikke anlægges nye adgange fra området
til statsvejen eller sker udvidelse af anvendelsen af eventuelt eksisterende
adgange. Det forudsættes endvidere, at det i den videre planlægning sikres,
at områderne prioriteres til transporttunge erhverv med henvisning til punkt
4.2.3 i ”Oversigt over nationale interesser i kommuneplanlægningen”.
I området findes beskyttet natur efter naturbeskyttelseslovens § 3, jf. § 4.
76
I
BOLIG
-
OG PLANSTYRELSEN
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0078.png
BOLIG- OG PLANSTYRELSEN
Kapitel 5: Ikrafttræden
§ 75.
Bekendtgørelsen træder i kraft den
DD.MM.2021
Indenrigs- og Boligministeriet, den DD.MM.2021
Kaare Dybvad Bek / Sigmund Lubanski
FORSLAG TIL LANDSPLANSDIREKTIV
I
77
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0079.png
BOLIG- OG PLANSTYRELSEN
Bemærkninger
BEMÆRKNINGER TIL DE ENKELTE BESTEMMELSER
TIL § 1.
Med forslag til landsplandirektiv
benyttes indenrigs- og boligministerens
mulighed for ved landsplandirektiv at fast-
sætte regler, der fraviger planlovens § 5 b,
stk. 1, nr. 1, om, at der i kystnærhedszonen
kun må inddrages nye arealer i byzone og
planlægges for anlæg i landzone, såfremt
der er en særlig planlægningsmæssig
eller funktionel begrundelse for kystnær
lokalisering. Det sker ved udpegning af
udviklingsområder efter ansøgning fra
kommunalbestyrelser, jf. planlovens § 5 b,
stk. 2.
Landsplandirektivet fraviger ikke andre
regler. Det betyder, at øvrige regler i
planloven og anden lovgivning gælder
uændret.
For udviklingsområder er der i planloven
fastsat særlige regler, herunder lempeli-
gere regler for landzoneadministrationen,
som fastsat i lovens § 35, stk. 3, § 36 stk. 1,
nr. 16 og 20, jf. § 36, stk. 5 og § 37, stk. 2.
TIL § 2.
Bekendtgørelsen gælder for
områder beliggende i Bornholms Regi-
onskommune samt Brønderslev, Esbjerg,
Faxe, Frederikssund, Hjørring, Horsens,
Kolding, Mariagerfjord, Middelfart, Næst-
ved, Odsherred, Sønderborg, Varde og
Vordingborg kommuner.
For beskrivelse af områderne henvises til
kapitel 4, hvor bestemmelser for hvert
enkelt område fremgår med tilhørende
kortbilag.
TIL § 3.
Efter planloven kan indenrigs- og
boligministeren udpege udviklingsom-
råder inden for kystnærhedszonen efter
ansøgning fra kommunalbestyrelser. I ud-
viklingsområder gives der større adgang
for kommunalbestyrelsen til at planlægge
for byudvikling og landsbyer og for anlæg
i landzone.
Udviklingsområder er områder inden for
kystnærhedszonen uden særlige natur-,
miljø- og landskabsinteresser. Områder
med natur beskyttet efter bestemmel-
serne i naturbeskyttelsesloven, herunder
klitfredede og strandbeskyttede arealer i
§§ 8 og 15 samt fredede områder efter
naturbeskyttelseslovens kapitel 6, kan
ikke udpeges som udviklingsområder.
Udviklingsområderne kan ikke indeholde
områder, som indgår i Grønt Danmarks-
kort, herunder Natura 2000-områder.
Grønt Danmarkskort er et sammenhæn-
gende naturnetværk, som kommunerne
udpeger i kommuneplanlægningen.
Netværket omfatter både eksisterende og
potentielle naturområder og eksisterende
og potentielle økologiske forbindelser.
Netværket skal sikre en forstærket indsats
for større og mere sammenhængende
naturområder, og skal, når det er færdi-
gudpeget, tjene som et strategisk plan-
lægnings- og prioriteringsværktøj, der
kan anvendes af både kommuner, staten,
foreninger og fonde, som grundlag for en
prioritering af kommende naturindsatser.
Der har været oprettet i alt 20 lokale
naturråd, som bidrager til kommunernes
FORSLAG TIL LANDSPLANSDIREKTIV
I
78
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0080.png
BOLIG- OG PLANSTYRELSEN
udpegning af områder, der skal indgå i
Grønt Danmarkskort. De lokale naturråd
afsluttede inden den 15. juli 2018 deres
arbejde med anbefalinger om Grønt
Danmarkskort til kommunerne. De lokale
naturråd har en rådgivende rolle i relation
til kommunernes arbejde med at udpege
områder, som skal indgå i Grønt Dan-
markskort.
Udpegningen
af
udviklingsområder
træder i kraft, når kommunerne efter
anbefalingerne fra de lokale naturråd
har planlagt for områder, der skal indgå
i Grønt Danmarkskort, herunder i kyst-
nærhedszonen, således at såvel udvik-
lingsområder som indsatsen for at sikre
flere og større sammenhængende natur-
områder kommer til at indgå integreret i
kommuneplanlægningen, jf. planlovens §
14, stk. 1, nr. 14. Kommuneplanlægningen
i form af kommuneplanrevision eller kom-
muneplantillæg for hele kommunen om
Grønt Danmarkskort skal være endeligt
vedtaget og offentliggjort før end udpe-
gede udviklingsområder i en kommune
kan træde i kraft. Det skal af kommune-
planens retningslinjer fremgå, at arealer
beliggende i Grønt Danmarkskort ikke kan
indgå i kommunens udviklingsområder.
Den præcise afgrænsning af udvik-
lingsområderne i forhold til Grønt
Danmarkskort kan således ske parallelt
med kommunernes udpegning af Grønt
Danmarkskort. Udviklingsområderne vil i
den konkrete planlægning kunne gøres
mindre end afgrænsningen i landsplandi-
rektivet ved at udpege områder, der skal
indgå i Grønt Danmarkskort, men udvik-
lingsområderne kan ikke gøres større end
det fremgår af landsplandirektivet.
Kommuneplanen skal ledsages af en
redegørelse for planens forudsætninger.
Redegørelsen skal indeholde den frem-
tidige udvikling i kystnærhedszonen,
herunder udviklingsområder og større
sammenhængende naturområder (Grønt
Danmarkskort) og de tilgrænsende
vandområder, jf. planlovens § 11 e, stk. 1,
nr. 11. På kortbilag til redegørelsen skal
de eksisterende og planlagte forhold i
kystnærhedszonen og udviklingsområder
vises, herunder hvilke områder der frihol-
des for bebyggelse, jf. planlovens § 11 e,
stk. 2.
I forbindelse med en senere revision af
kommuneplanen vil det være muligt for
kommunen at revidere udpegningen af
Grønt Danmarkskort. Kommunerne kan
ansøge indenrigs- og boligministeren om,
at eksisterende udviklingsområder tilba-
geføres til den almindelige kystnærheds-
zone. En ansøgning om, at eksisterende
udviklingsområder tilbageføres til den
almindelige kystnærhedszone kan bl.a.
begrundes i en ændring af udpegningen
til Grønt Danmarkskort. Ansøgning om
ændring af afgrænsningen af et udvik-
lingsområde vil kunne behandles i forbin-
delse med behandlingen af ansøgninger
om udpegning af nye udviklingsområder.
Indenrigs- og boligministeren vil en gang
hvert fjerde år fastsætte en frist for kom-
munernes indsendelse af ønsker om nye
udviklingsområder eller ændret afgræns-
ning af eksisterende udviklingsområder.
Næste ansøgningsrunde bliver i 2023.
TIL § 3, STK. 2.
Med udpegning af et
udviklingsområde i et landsplandirektiv
fraviges bestemmelsen i planlovens §
5 b, stk. 1, nr. 1, om, at planlægning for
FORSLAG TIL LANDSPLANSDIREKTIV
I
79
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0081.png
BOLIG- OG PLANSTYRELSEN
inddragelse af nye arealer i byzone og
planlægning for arealer i landzone kræver
en planlægningsmæssig eller funktionel
begrundelse, jf. planlovens § 5 b, stk. 2.
Planlægning for udvikling af byer og
byvækst i udviklingsområderne skal følge
de generelle regler herom i planloven.
I udviklingsområderne gælder § 5 b, stk. 1,
nr. 2-5, uændret. Det betyder blandt an-
det, at kommunalbestyrelsen skal sikre og
udbygge offentlighedens adgang, så både
borgere og turister kan have glæde af de
åbne kyster. Udlæg af ferie- og fritidsan-
læg skal lokaliseres efter sammenhæn-
gende turistpolitiske overvejelser og kun i
forbindelse med eksisterende bysamfund
eller større ferie- og fritidsbebyggelser.
Nye sommerhusområder kan alene
udlægges i kystnærhedszonen, herunder
i udviklingsområderne, efter landsplan-
direktiver for udlæg og omplacering af
sommerhusområder i kystnærhedszonen.
Reglerne herom er fastsat i planlovens §
5 b, stk. 4.
Øvrige regler i planloven og al anden
lovgivning gælder uændret.
For udviklingsområder er der i planloven
fastsat særlige regler, herunder lempeli-
gere regler for landzoneadministrationen.
Dette gælder fravigelsen fra § 35, stk.
3, om, at det ansøgte skal have helt
underordnet betydning i forhold til den
nationale planlægningsmæssige interesse
i kystområderne. En udpegning som
udviklingsområde har også betydning
for, om nogle af de såkaldt umiddelbare
rettigheder i planlovens §§ 36 og 37
kan finde anvendelse. Det betyder, at
visse tilbygninger og ibrugtagning af visse
overflødiggjorte bygninger kan realiseres
uden landzonetilladelse i udviklingsområ-
der svarende til områder uden for kyst-
nærhedszonen, jf. planlovens § 36, stk. 1,
nr. 16 og 20, jf. § 36, stk. 5, og § 37, stk. 2.
Det handler om tilbygning til en mindre
butik i landzone, der er etableret i en
overflødiggjort bygning, når butikkens
samlede bruttoetageareal efter udvidel-
sen ikke overstiger 250 m², jf. planlovens §
36, stk. 1, nr. 16, samt om tilbygning med
indtil 500 m² på en ejendom til udvidelse
af en erhvervsvirksomhed i landzone, som
lovligt er etableret i en overflødiggjort
bygning, jf. planlovens § 36, stk. 1, nr. 20.
Ud over mulighederne for efter planlovens
§ 37, stk. 1, at tage tidligere landbrugs-
bygninger i brug til nye formål (hånd-
værks- og industrivirksomhed, mindre
butikker, liberale erhverv, forenings- og
fritidsformål og en bolig samt lager- og
kontorformål mv.) kan der efter § 37, stk.
2, også i udviklingsområder uden landzo-
netilladelse, tages andre overflødiggjorte
bygninger i brug til sådanne nye formål,
hvis de almindelige betingelser herfor i
øvrigt er opfyldt. Overflødiggjorte byg-
ninger kan eksempelvis være nedlagte
mejerier, skoler, foderstofvirksomheder og
maskinstationer mv.
TIL § 4. Udviklingsområder
er områder in-
den for kystnærhedszonen uden særlige
natur-, miljø- og landskabsinteresser.
Efter de foreslåede regler i § 5 i forslag til
landsplandirektiv, gælder reglerne om ud-
pegning af udviklingsområder (§ 4 i dette
landsplandirektiv) ikke for arealer, der til
enhver tid er omfattet af naturbeskyttel-
seslovens § 3 om beskyttede naturtyper.
FORSLAG TIL LANDSPLANSDIREKTIV
I
80
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0082.png
BOLIG- OG PLANSTYRELSEN
Det betyder, at områder, der til enhver tid
har karakter af naturtyper beskyttet efter
bestemmelsen i § 3 i naturbeskyttelseslo-
ven, ikke kan betragtes og anvendes som
udviklingsområde.
På kortbilag til de enkelte udpegede ud-
viklingsområder, jf. kapitel 4 i dette lands-
plandirektiv, er indtegnet de nuværende
vejledende registreringer af § 3 områder i
PlandataDK, Danmarks Miljøportal, oplys-
ninger fra Geodatastyrelsen mm.
TIL § 5.
En udpegning af de enkelte ud-
viklingsområder kan være helt eller delvist
betinget af, at en eksisterende udpegning
i kommuneplanen af Grønt Danmarks-
kort, jf. planlovens § 11 a, stk. 1, nr. 14,
eller landskabelige bevaringsværdier, jf.
planlovens § 11 a, stk. 1, nr. 16, ophæves.
Først i det omfang kommunalbestyrelsen
endeligt vedtager den ændrede ud-
pegning i kommuneplanen, træder den
pågældende del af udpegningen som
udviklingsområde i kraft, jf. § 3.
Med forslag til landsplandirektiv udpeges
således flere udviklingsområder, hvori der
er arealer, som i de gældende kommu-
neplaner er udpeget som naturinteresser,
der indgår i Grønt Danmarkskort eller
bevaringsværdigt eller større sammen-
hængende landskab, som derfor er
betinget af, at kommunen gennemfører
en ændring af udpegningen af de på-
gældende interesser i den kommende
kommuneplan eller i et kommuneplantil-
læg. For den del af et udviklingsområde,
der er omfattet af udpegning til Grønt
Danmarkskort eller landskabelige beva-
ringsværdier, og dermed er omfattet af
en betingelse, gælder, at planlovens be-
stemmelser om udviklingsområder først
træder i kraft efter, at kommunalbestyrel-
sen har vedtaget en kommuneplan eller
et kommuneplantillæg endeligt. Herved
sikres det, at der ikke er overlap mellem
på den ene side udviklingsområdet og på
den anden side arealer, der aktuelt indgår
i Grønt Danmarkskort og landskabelige
bevaringsværdier.
TIL § 6.
Kommunalbestyrelsen skal ved
kommune- og lokalplanlægning for
området inddrage hensyn til natur-, land-
skabs- og miljøinteresser samt væsentlige
nationale interesser og i relevant omfang
fastlægge, hvorledes der sikres overens-
stemmelse mellem planlægningen og
varetagelsen af disse hensyn.
Kommunalbestyrelserne er ved planlæg-
ningen for arealer i udviklingsområder
ansvarlige for at afveje de kommunale
anvendelsesinteresser over for relevante
beskyttelsesinteresser og eventuelle nati-
onale interesser i arealanvendelsen.
TIL § 6, STK. 2.
Grønt Danmarkskort er
et sammenhængende naturnetværk, som
kommunerne i fællesskab udpeger i kom-
muneplanen. Netværket omfatter både
eksisterende og potentielle naturområder
og eksisterende og potentielle økologiske
forbindelser. Kommunerne oprettede i alt
20 lokale naturråd, som afsluttede deres
arbejde den 15. juli 2018 med anbefalinger
om Grønt Danmarkskort til kommunerne.
Udviklingsområder må ikke overlappe
med områder i Grønt Danmarkskort. I
landsplandirektivet for udviklingsområder
arbejdes med en betinget udpegning af
udviklingsområder, som aktuelt indgår
i Grønt Danmarkskort, så udpegningen
er betinget af, at kommunen ophæver
FORSLAG TIL LANDSPLANSDIREKTIV
I
81
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0083.png
BOLIG- OG PLANSTYRELSEN
den pågældende udpegning. Det er
således en forudsætning for udpegnin-
gen, at kommunen med inddragelse af
lokale naturråd, vurderer, at de grønne
interesser kan varetages med en ændret
udpegning. Der kan eksempelvis være
tale om, at hensyn til sammenhængende
natur ønskes varetaget med en ændret
udpegning, eller at et andet område kan
fungere som økologisk forbindelse. Det er
i tråd med, at kommuner på baggrund af
en samlet afvejning af bl.a. natur- og an-
vendelsesinteresser i området skal kunne
ændre udpegningen af Grønt Danmarks-
kort i sammenhæng med udpegning
af udviklingsområder. For hvert enkelt
udviklingsområde er det vurderet, at det
ikke indeholder særlige naturinteresser,
dvs. Natura 2000-områder og andre
beskyttede naturområder.
Kommuneplanen skal indeholde ret-
ningslinjer for sikring af landskabelige
bevaringsværdier og beliggenheden
af områder med landskabelig værdi,
herunder større sammenhængende
landskaber. Udviklingsområder omfatter
ifølge planloven ikke arealer med særlige
landskabsinteresser. I landsplandirektivet
arbejdes med en betinget udpegning af
udviklingsområder, der aktuelt er udpeget
med landskabelige bevaringsværdier,
så udpegningen til udviklingsområde er
betinget af, at kommunen ophæver den
pågældende udpegning.
Kommunalbestyrelsen skal i forbindelse
med kommuneplanlægning, der ændrer
udpegninger af Grønt Danmarkskort
eller landskabelige bevaringsværdier, jf.
planlovens § 11 a, stk. 1, nr. 14 og 16, i et
betinget udpeget udviklingsområde sikre
en fortsat varetagelse af naturmæssige og
landskabelige interesser i kommunen.
På denne måde skal sikres en fortsat
styrkelse af Grønt Danmarkskort. Ud-
pegningen af naturområder til Grønt
Danmarkskort skal ske efter de gældende
regler herom. Udviklingsområder som er
udpeget af indenrigs- og boligministeren
kan i denne forbindelse søges gjort min-
dre i forbindelse med senere ansøgninger
om udviklingsområder.
TIL § 6, STK. 3.
Landsplandirektivet er
ikke til hinder for, at indenrigs- og bolig-
ministeren for de udpegede områder kan
anvende landsplanbeføjelser efter planlo-
vens § 3 og er ikke til hinder for, at der kan
fremsættes indsigelse mod planforslag for
områderne efter planlovens §§ 29, 29 a,
29 b eller 29 c.
Efter planlovens § 3 har indenrigs- og
boligministeren en række beføjelser – de
såkaldte landsplanbeføjelser. De omfatter
bl.a., at ministeren under visse betingelser
kan udstede landsplandirektiver, kan give
påbud til kommunen om den konkrete
administration af planloven eller om ud-
arbejdelse af en plan eller kan overtage
kommunens beføjelser efter planloven.
Beføjelserne kan anvendes henholdsvis
til varetagelse af landsplanmæssige
interesser og i særlige tilfælde, hvor det
er nødvendigt til sikring af overordnede
interesser. Uanset udpegningen som
udviklingsområdet kan indenrigs- og
boligministeren anvende disse beføjelser
til varetagelse af interesser i det udpege-
de område efter planlovens almindelige
regler. Det kan fx handle om at varetage
bestemte interesser i tilknytning til projek-
FORSLAG TIL LANDSPLANSDIREKTIV
I
82
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0084.png
BOLIG- OG PLANSTYRELSEN
ter, som der ikke er taget stilling til med
landsplandirektivet.
Kommunernes afgørelser vil kunne på-
klages efter de almindelige regler herom
i den relevante lovgivning. Indenrigs- og
Boligministeriet vil bl.a. kunne fremsætte
indsigelser mod forslag til kommunepla-
ner i udviklingsområderne ud fra de natio-
nale interesser, som fremgår af planloven,
herunder vækst og erhvervsudvikling,
natur- og miljøbeskyttelse, kulturarvs- og
landskabsbevarelse samt hensyn til nati-
onale og regionale anlæg eller regler og
beslutninger, jf. planlovens § 29, stk. 1.
I henhold til de fastsatte kriterier er der i
forslag til landsplandirektiv medtaget en
række vilkår til sikring af nationale interes-
ser.
For en række nationale interesser i kom-
muneplanlægningen vil det imidlertid
først være muligt at vurdere de nationale
interesser i forhold til den påtænkte
og planlagte arealanvendelse, som vil
fremgå, når der foreligger et konkret
planforslag for det pågældende område.
Som det fremgår af ”Vejledning om ud-
viklingsområder”, udsendt i juni 2017, vil
Indenrigs- og Boligministeriet også kunne
fremsætte indsigelser mod forslag til
kommuneplaner eller kommuneplantillæg
i udviklingsområderne ud fra de nationale
interesser, som fremgår af planloven.
Også en ministers ret til at fremsætte ind-
sigelse mod et lokalplanforslag ud fra de
særlige hensyn, som ministeren varetager,
og stiftsøvrighedens ret til at fremsætte
indsigelse, efter de almindelige regler
i planlovens § 29, stk. 3, gælder fortsat,
uanset udpegningen som udviklingsom-
råde.
De statslige myndigheder gør i forbindel-
se med dette forslag til landsplandirektiv
opmærksom på en række forhold, der bør
indgå ved kommunernes planlægning og
administration af udviklingsområderne, jf.
afsnit nedenfor.
Efter planloven §§ 29 a, 29 b og 29 c,
kan henholdsvis regionsrådet, en kom-
munalbestyrelse i en nabokommune og
en berørt nationalparkfond fremsætte
indsigelse over for en kommunes plan-
forslag for at varetage nærmere bestemte
interesser. Uanset udpegningen som ud-
viklingsområde kan der fortsat fremsættes
indsigelse mod planlægning for arealer i
udviklingsområderne efter de nævnte
bestemmelser.
TIL § 7.
En udpegning af et udviklingsom-
råde vil bortfalde efter 5 år i det omfang
kommunalbestyrelsen ikke har opfyldt de
fastsatte betingelser for udpegningen af
de pågældende udviklingsområder, jf. §
3 og 5 i forslag til landsplandirektiv samt
enkelte konkrete betingelser for en række
af de foreslåede udviklingsområder. Be-
stemmelsen skal sikre, at kommunerne får
rimelig tid til at gennemføre planlægning
for Grønt Danmarkskort og landskabsin-
teresser samt for, at øvrige betingelser kan
være opfyldt. Bestemmelsen vil samtidig
sikre, at der for eventuelle berørte grund-
ejere inden for en overskuelig tidsperiode
skabes sikkerhed om nye anvendelsesmu-
ligheder for deres ejendom.
FORSLAG TIL LANDSPLANSDIREKTIV
I
83
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0085.png
BOLIG- OG PLANSTYRELSEN
Forhold, der bør indgå i den videre
planlægning for udviklingsområder
Natura 2000
Ingen af de udpegede udviklingsområder
ligger inden for et Natura 2000-område,
men enkelte grænser op til eller ligger i
nærheden af et sådant område. Anden
lovgivning gælder uændret i udviklings-
områderne, herunder lovgivning om
Natura 2000. Det bemærkes særligt, at
der i redegørelsen til planforslag, som
kan påvirke et internationalt naturbe-
skyttelsesområde væsentligt, skal indgå
en vurdering af forslagets virkninger
på det internationale naturbeskyttel-
sesområde under hensyn til områdets
bevaringsmålsætninger, jf. bekendtgørel-
se om udpegning og administration af
internationale naturbeskyttelsesområder
samt beskyttelse af visse arter (bekendt-
gørelse nr. 1595 af 6. december 2018)
og bekendtgørelse om administration
af planloven i forbindelse med interna-
tionale naturbeskyttelsesområder samt
beskyttelse af visse arter (bekendtgørelse
nr. 1383 af 26. november 2016). Pligten til
at foretage en vurdering af planforslagets
virkninger gælder således også, selvom
udviklingsområderne er beliggende uden
for Natura 2000-områder. Et planforslag
vil som udgangspunkt ikke kunne vedta-
ges, hvis det vil skade arter og naturtyper
på Natura 2000-områdets udpegnings-
grundlag.
Beskyttelsesbestemmelserne
skal fortolkes restriktivt, hvilket fremgår af
Miljø- og Fødevareklagenævnets praksis
og EU-domstolens retspraksis.
For udviklingsområder gælder reglerne
for kommunernes landzoneadministrati-
on som i den øvrige landzone uden for
kystnærhedszonen. Der gælder således
samme krav og rettigheder ved brug af
de umiddelbare rettigheder i disse områ-
der som ved andre arealer beliggende i
landzone i nærhed eller grænsende op til
et Natura 2000-område.
Bilag IV-arter
Der gælder en generel beskyttelse af visse
dyre- og plantearter listet på Habitatdi-
rektivets bilag IV (bilag IV-arter), som skal
tilgodeses i den videre planlægning for
udviklingsområderne. Beskyttelsen af bilag
IV-arter består i en levestedsbeskyttelse
og en individbeskyttelse. De danske regler
herom findes i henholdsvis naturbeskyt-
telsesloven, jagt- og vildtforvaltningsloven
og artsfredningsbekendtgørelsen.
Miljøstyrelsen har vurderet, at der med
stor sandsynlighed forefindes en eller flere
bilag IV-arter eller beskyttede arter inden
for alle de foreslåede udviklingsområder.
Det følger af § 7 i bekendtgørelse om
administration af planloven i forbindelse
med internationale naturbeskyttelses-
områder samt beskyttelse af visse arter
(bekendtgørelse nr. 1383 af 26. november
2016), at planforslag ikke kan vedtages,
hvis gennemførelse af planen vil indebæ-
re en beskadigelse eller ødelæggelse af
bilag IV-arters yngle- eller rasteområder.
I forbindelse med konkret planlægning
af projekter inden for udviklingsområdet,
skal påvirkningen på bilag IV-arter derfor
vurderes på baggrund af en konkret un-
dersøgelse af arternes tilstedeværelse og
udbredelse, og vurderingen skal fremgå
af redegørelsen til forslaget. Denne for-
FORSLAG TIL LANDSPLANSDIREKTIV
I
84
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0086.png
BOLIG- OG PLANSTYRELSEN
pligtelse gælder tilsvarende for en række
andre afgørelser.
Såfremt et projekt ikke forudsætter
godkendelse efter ovenstående bekendt-
gørelse eller bekendtgørelse nr. 1595 af 6.
december 2018 om udpegning og admi-
nistration af internationale naturbeskyttel-
sesområder samt beskyttelse af visse arter,
gælder reglerne i naturbeskyttelsesloven,
jagt- og vildtforvaltningslovens samt arts-
fredningsbekendtgørelsen.
Reglerne om forbud mod forsætlige
forstyrrelser samt forsætlig indfangning
og drab af bilag IV- og beskyttede arter
samt forbud mod forsætlig plukning,
indsamling, afskæring, opgravning eller
oprivning med rod eller anden ødelæg-
gelse af vildtvoksende planter omfattet af
habitatdirektivets bilag IV gælder parallelt
med reglerne i de to habitatbekendtgø-
relser og administreres af Miljøstyrelsen.
Disse forbud gælder uanset en statusæn-
dring for området til udviklingsområde.
Bygge- og beskyttelseslinjer
En række af de udpegede udviklingsom-
råder er omfattet af visse af naturbeskyt-
telseslovens bygge- og beskyttelseslinjer,
det vil sige fortidsmindebeskyttelseslinjen,
sø- og åbeskyttelseslinjen, skovbygge-
linjen og kirkebyggelinjen. Der gælder
forskellige regler ift. de nævnte bygge- og
beskyttelseslinjer, som gælder uændret i
de udpegede udviklingsområder.
Kystbeskyttelse
Ifølge § 3 i kystbeskyttelsesloven gælder
det, at ”På søterritoriet, strandbredder og
andre kyststrækninger, hvor der ikke findes
sammenhængende grønsvær eller anden
sammenhængende landvegetation, og
på arealer, der ligger inden for en afstand
af 1.000 m fra, hvor denne vegetation
begynder, må der kun efter tilladelse
udføres kystbeskyttelsesforanstaltninger”.
Kommunalbestyrelsen er myndighed for
at meddele tilladelse undtaget i sager,
hvor staten er bygherre. I disse sager er
miljøministeren myndighed. Kystbeskyt-
telsesforanstaltninger gælder alle anlæg,
som kan have en kystbeskyttende effekt
eller funktion.
Risiko for erosion/oversvømmelse
Nogle af de udpegede udviklingsområder
ligger lavt, og kommunerne bør i den
videre planlægning være opmærksomme
på, om områderne kan være i fare for at
blive oversvømmet.
Kommunerne skal udpege områder,
der kan blive udsat for oversvømmelse
og erosion, og sørge for etablering af
afværgeforanstaltninger til sikring mod
oversvømmelse eller erosion i den al-
mindelige planlægning, jf. kapitel 4 om
kommuneplaner og kapitel 5 om lokal-
planer i planloven. Dette gælder også
videre planlægning inden for udpegede
udviklingsområder.
Grundvand
Kommunen skal ved indarbejdelse af
udviklingsområder i kommuneplanlæg-
ningen varetage hensynet til grundvandet
i medfør af bekendtgørelse nr. 1697 af 21.
december 2016 med tilhørende vejledning
nr. 9320 af 31.marts 2017. Bekendtgørel-
sens formål er at bidrage til forebyggelse
af fare for forurening af nuværende og
fremtidige drikkevandsinteresser indenfor
OSD og indvindingsoplande til almene
vandforsyninger uden for disse.
FORSLAG TIL LANDSPLANSDIREKTIV
I
85
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0087.png
BOLIG- OG PLANSTYRELSEN
Kommunen skal ved udlæg af nye arealer
eller ændring af arealanvendelsen i eksi-
sterende arealer i kommuneplanlægnin-
gen konkret vurdere, hvorvidt etablering
eller udvidelse af virksomheder og anlæg
udgør en væsentlig fare for forurening
af grundvandet. Denne vurdering tager
udgangspunkt i, om disse virksomheder
og anlægstyper har oplag, håndtering,
anvendelse eller produktion af mobile
stoffer, dvs. forureningskomponenter,
som på grund af manglende binding,
nedbrydning eller omdannelse kan ud-
vaskes til grundvandet. Kommunen skal
desuden ved udlæg af nye arealer i sin
kommuneplanlægning friholde borings-
nære beskyttelsesområder (BNBO) for en
arealanvendelse, uanset om dette er virk-
somheder og anlægstyper, som medfører
øget fare for forurening af grundvandet.
Den seneste bekendtgørelse om udpeg-
ning af drikkevandsressourcer nr. 1626
af 1. november 2020 trådte i kraft den 1.
januar 2020. Miljø- og fødevareministeren
har med virkning fra 1. januar 2019 (første
bekendtgørelse) udpeget boringsnære
beskyttelsesområder (BNBO) til almene
vandforsyningsboringer.
Lavbundsarealer
Nogle af de udpegede udviklingsom-
råder overlapper med lavbundsarealer,
som er udpeget i henhold til planlovens
regler herom. I de tilfælde, hvor der er
overlap mellem et udviklingsområde og
et lavbundsareal skal kommunen afklare
i hvilket omfang, de to interesser er for-
enelige. Hvis eksisterende lavbundsarealer
reduceres, anbefales det, at kommunen
sikrer nye erstatnings-lavbundsområder,
så det samlede areal med lavbundsområ-
der i kommunen så vidt muligt fastholdes.
Fredskovspligtige arealer
Flere af de udpegede udviklingsområder
overlapper med fredskovspligtige arealer,
hvorfor skovlovens regler i forhold til
fredskovspligtige arealer skal iagttages
i udviklingsområderne. Skovlovens § 11
forbyder bl.a. byggeri og anlæg, som ikke
er nødvendige for skovdriften. Lovens
§ 12 indeholder desuden forbud mod,
at sammenhængende fredskovpligtige
arealer udstykkes eller formindskes ved
arealoverførsel.
Der kan søges om dispensation fra forbud-
det mod byggeri og anlæg, som ikke er
nødvendige for skovdriften og forbuddet
mod udstykning. Der kan også søges om
ophævelse af fredskovpligten efter lovens
§ 6. Praksis vedrørende ophævelse af fred-
skovspligt er restriktiv. Som udgangspunkt
gives kun dispensation eller tilladelse til
ophævelse, hvis den ønskede anvendelse
ikke kan ske uden for fredskovsarealet,
eller hvis de samfundsmæssige interesser
vejer tungere end hensynet til at bevare
fredskoven.
Ved
samfundsmæssige
interesser tænkes bl.a. på etablering af
vejanlæg og ledningsanlæg til forsyning
med el, gas og vand.
Skovrejsning
Flere af de udpegede udviklingsområder
overlapper med skovrejsningsområder,
som er udpeget i henhold til planlovens
regler herom. I de tilfælde, hvor der er
overlap mellem et udviklingsområde og
et skovrejsningsområde, skal kommunen
afklare i hvilket omfang, de to interesser
er forenelige Hvis eksisterende skovrejs-
ningsområder reduceres, anbefales det, at
kommunen sikrer nye erstatningsskovrejs-
ningsområder, så det samlede areal med
FORSLAG TIL LANDSPLANSDIREKTIV
I
86
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0088.png
BOLIG- OG PLANSTYRELSEN
skovrejsningsområder i kommunen så vidt
muligt fastholdes.
Produktionsvirksomheder
Kommunerne skal i deres planlægning
tage hensyn til produktionsvirksomheder,
transport- og logistikvirksomheder, her-
under havne, således at virksomhedernes
nuværende drifts- og udviklingsmu-
ligheder sikres bedst muligt. Det skal
dermed sikres, at virksomhedernes vilkår
i forbindelse med deres miljøgodkendelse
ikke skærpes på baggrund af kommunens
planlægning med miljøfølsom anvendel-
se. Dette gælder også for planlægning
inden for et udviklingsområde.
Det er en national interesse, at den
kommunale planlægning forebygger,
at produktionsvirksomheder af national
interesse kan blive mødt af skærpede
krav i deres miljøgodkendelser som en
konsekvens af planlægningen for ny
miljøfølsom arealanvendelse i nærheden
af virksomheden.
Ved udpegningen af udviklingsområder er
der ikke taget højde for, hvilken konkret
planlægning der kan realiseres inden for
områderne, herunder om eventuelle pro-
duktionsvirksomheders drifts- og udvik-
lingsmuligheder kan sikres. Dette vil bero
på konkrete vurderinger i forbindelse med
en eventuel kommune- og lokalplanlæg-
ning inden for et udviklingsområde.
Risikovirksomheder
Det er en national interesse, at risikofor-
holdene omkring eksisterende risikovirk-
somheder indgår eksplicit i kommune- og
lokalplanlægningen, så det sikres, at der
ikke sker uhensigtsmæssig planlægning
omkring risikovirksomheder til fare for
mennesker og miljø. Kommunen skal
sikre, at planlægning i nærhed til en
risikovirksomhed lever op til kravene i
bekendtgørelse om planlægning omkring
risikovirksomheder (bekendtgørelse nr.
371 af 21. april 2016. Bekendtgørelsens
krav gælder også ved planlægning inden
for et udviklingsområde.
Ved udpegningen af udviklingsområder er
der ikke taget højde for, hvilken konkret
kommune- og lokalplanlægning, der kan
realiseres inden for områderne herunder
om der er taget tilstrækkeligt hensyn til
eksisterende virksomheder. Dette vil bero
på konkrete vurderinger i forbindelse med
en eventuel kommune- og lokalplanlæg-
ning inden for et udviklingsområde.
Vejstøj
En række af de udpegede udviklingsom-
råder er belastet af støj fra veje, herunder
støj fra statsvej (motorveje og visse
landeveje). I den videre planlægning for
disse områder skal kommunerne være
opmærksomme ved udlæg af områderne
til støjfølsom anvendelse som f.eks. boli-
ger, institutioner eller rekreative områder.
I henhold til planloven skal kommunepla-
nen indeholder retningslinjer, der sikrer,
at støjbelastede arealer ikke udlægges
til støjfølsom anvendelse, medmindre
den fremtidig anvendelse kan sikres mod
støjgener, jf. planlovens § 15a.
Kulturarv
Det er en national interesse, at de kulturhi-
storiske og bygningsmæssige bevarings-
værdier med deres særlige karakter og
betydning opretholdes, og dermed sikre
dem en hensigtsmæssig rolle i fremtiden.
Det omfatter kulturhistoriske bevarings-
værdier, der afspejler forskellige dele af
FORSLAG TIL LANDSPLANSDIREKTIV
I
87
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0089.png
BOLIG- OG PLANSTYRELSEN
den samfundsmæssige udvikling som
f.eks. bolig-, arbejds- og produktionsvilkår.
Kommunerne skal i deres planlægning
generelt varetage kulturhistoriske beva-
ringsværdier, herunder beliggenheden
af værdifulde kulturmiljøer og andre væ-
sentlige kulturhistoriske bevaringsværdier.
Kulturarvsarealer
En række af de udpegede udviklingsom-
råder er omfattet af et kulturarsareal, som
kan være af regional eller national interes-
se. Et kulturarvsareal er et kulturhistorisk
og bevaringsværdigt interesseområde
med skjulte eller synlige fortidsminder.
Kulturarvsarealer er en indikator for, at
der er væsentlige kulturarvsinteresser
i et område. Kulturarvsarealer er ikke
i sig selv fredede, men er tænkt som et
incitament til at bevare særlige væsentlige
kulturarvsinteresser i et område. Der gives
ikke tilskud til arkæologiske undersøgelser
inden for et kulturarvsareal.
Læs mere på
Slots- og Kulturstyrelsens hjemmeside.
Sikring af kulturarven i forbindelse
med den fysiske planlægning
(museumslovens kapitel 8)
Slots- og Kulturstyrelsen anbefaler, at om-
råder med forekomster af arkæologiske
fund og kulturlag friholdes fra udvikling
og anlægsarbejde. Hvis der alligevel skal
foretages anlægsarbejde eller lign., bør
der foretages en arkæologisk forunder-
søgelser i det pågældende område. Det
er de lokale museer med arkæologisk
ansvar, der som udgangspunkt forvalter
de arkæologiske interesser efter muse-
umslovens kapitel 8. De lokale museer bør
altid kontaktes ift. en vurdering af om et
område indeholder væsentlige bevarings-
værdier fra fortiden.
Beskyttede og fredede fortidsminder
(museumslovens kapitel 8a)
Der findes en række beskyttede og frede-
de fortidsminder inden for de udpegede
udviklingsområder. Der må ikke foretages
ændring i tilstanden af et fortidsminde og
inden for fortidsmindets 2 meter beskyt-
telsesbræmme, jf. museumslovens § 29 e
og § 29 f. Erkendte, beskyttede og fredede
fortidsminder har et fredningsnummer og
er tinglyst på den pågældende ejendom.
Oplysninger om de beskyttede og frede-
de fortidsminder fremgår af Miljøportalen
og
databasen på Kulturarv.dk.
Foruden de registrerede, beskyttede og
fredede fortidsminder, der er registreret
med et fredningsnummer, er en række
udvalgte fortidsminder beskyttet, blot de
er synlige i terrænet i henhold til lovens
§ 29 e, jf. bilag 1, kap. 1. Forvaltningen af
lovens bestemmelser er meget restriktiv.
UNESCO verdensarv
Slots-og Kulturstyrelsen ønsker generelt at
fastholde de nationale interesser, der knyt-
ter sig til allerede udpegede UNESCO ver-
densarv og til de steder, der ansøges om
at blive optaget på UNESCOs tentativliste
som fremtidig Verdensarv. Udpegede ver-
densarvssteder og steder til tentativlisten
er omfattet af en bufferzone, der skal sikre
stedets autenticitet, både selve verdens-
arvsstedet og bufferzone bør respekteres
ved udlæg til udviklingsområder.
Landbrugsejendomme og større
husdyrbrug
Bestemmelser om varetagelse af de
jordbrugsmæssige interesser under kom-
mune- og lokalplanlægningen er fastsat i
Miljø- og Fødevareministeriets cirkulære
nr. 9174 af 19. april 2010. I ”Oversigt over
FORSLAG TIL LANDSPLANSDIREKTIV
I
88
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0090.png
BOLIG- OG PLANSTYRELSEN
nationale interesser i kommuneplanlæg-
ning” fra marts 2018 er der endvidere
redegjort for de nationale hensyn, der skal
varetages i den kommunale planlægning.
Det fremgår heraf, at kommunalbestyrel-
sen ved kommune- og lokalplanlægning
skal varetage de jordbrugsmæssige
interesser ved en samlet afvejning af de
hensyn, der indgår i planlægningen. Kom-
munerne skal således ved planlægning
bl.a. tage hensyn eksisterende landbrugs-
ejendomme, herunder ejendommenes
udvidelsesmuligheder. Kommunerne skal
endvidere sikre placeringen af større
husdyrbrug i forhold til naboer, natur og
landskab.
FORSLAG TIL LANDSPLANSDIREKTIV
I
89
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0091.png
BOLIG- OG PLANSTYRELSEN
Øvrige bemærkninger
– Sagsbehandling af ansøgninger
I alt søgte 23 kommuner indenfor ansøg-
ningsfristen den 1. december 2019 om
udpegning af 101 udviklingsområder i
anden ansøgningsrunde. En kommune
har efterfølgende trukket ansøgningen til-
bage, og en anden kommune har trukket
ansøgningen tilbage for så vidt angår ét
område. Endelig er et område overgået
til byzone. De modtagne ansøgninger
er behandlet efter de fastsatte kriterier i
planloven for udpegning af udviklingsom-
råder.
Planstrategi
Af lovbemærkningerne fremgår det, at en
ansøgning om udpegning af udviklings-
områder forudsætter, at kommunalbesty-
relsen har udarbejdet en kommuneplan-
strategi, som indeholder en redegørelse
for de ansøgte udviklingsområder og den
foretagne interesseafvejning. De modtag-
ne ansøgninger om udviklingsområder
er vurderet i forhold til, om ansøgningen
indeholder en kommuneplanstrategi
med de ovenfor nævnte oplysninger, og
om ansøgningen derfor indeholder det
nødvendige grundlag for en stillingtagen
til, om områderne kan udpeges som
udviklingsområder. En enkelt planstrategi
er påklaget til Planklagenævnet. Ud-
pegningen af et udviklingsområde i den
pågældende kommune er betinget af
Planklagenævnets afgørelse.
Vurdering af landskabet
Af lovbemærkningerne fremgår det, at
kommunernes ansøgning om udpegning
af udviklingsområder skal være baseret
på en konkret og systematisk vurdering
af kystlandskabet. En metode, der kan an-
vendes, er den såkaldte landskabskarak-
termetode eller en lignende metode, som
kan være med til at kvalificere grundlaget
for kommunernes ansøgning om udpeg-
ning af udviklingsområder. De modtagne
ansøgninger er vurderet i forhold til, om
ansøgningen opfylder kravet om at være
baseret på en konkret og systematisk
vurdering af kystlandskabet.
Beskæring af de ansøgte
udviklingsområder
Områder med natur, der er beskyttet efter
bestemmelserne i lov om naturbeskyttelse
om klitfredning og strandbeskyttelse i §§
8 og 15, fredede områder efter kapitel
6, vil ikke kunne komme i betragtning
som udviklingsområder. Dette gælder
også Natura 2000-områder. I henhold
til de fastsatte kriterier er de foreslåede
udviklingsområder blevet beskåret, så de
nævnte naturbeskyttede områder udgår.
Et udviklingsområde udpeges inden for
kystnærhedszonen, som den er fastlagt
i medfør af planlovens kapitel 2 a. De
foreslåede udviklingsområder er blevet
beskåret, således at områderne ikke inde-
holder arealer beliggende i byzone. En-
kelte udviklingsområder er teknisk justeret
i afgrænsningen i forhold til kriterierne.
En række af de foreslåede udviklings-
områder er beskåret med henblik på at
varetage hensynet til særlige nationale
interesser i landskabet under henvisning
til planlovens bestemmelser herom, jf.
planlovens § 5 b, stk. 2.
FORSLAG TIL LANDSPLANSDIREKTIV
I
90
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0092.png
BOLIG- OG PLANSTYRELSEN
Ansøgte udviklingsområder, der som føl-
ge af beskæringen falder helt bort, er ikke
medtaget i forslag til landsplandirektiv.
Områder omfattet af § 3 i
naturbeskyttelsesloven
Områder med natur, der er beskyttet efter
bestemmelser i naturbeskyttelsesloven,
herunder beskyttede naturtyper i § 3, vil
ikke kunne komme i betragtning som
udviklingsområder. Med forslaget om
landsplandirektiv udpeges udviklings-
områder med en bestemmelse om, at
udviklingsområdet ikke gælder for arealer
omfattet af naturbeskyttelseslovens § 3.
Særlige natur-, miljø- og
landskabsinteresser
De statslige myndigheder har vurderet
kommunernes ansøgninger om udpeg-
ning af udviklingsområder for bl.a. at sikre
varetagelsen af nationale interesser samt
særlige natur-, miljø- og landskabsinteres-
ser ved udpegningen af udviklingsområ-
der.
I forslag til landsplandirektiv for udvik-
lingsområder arbejdes med en betinget
udpegning af udviklingsområder, som ak-
tuelt indgår i Grønt Danmarkskort eller er
udpeget til landskabelige bevaringsværdi-
er i kommuneplanen, så udpegningen er
betinget af, at kommunen ophæver den
pågældende udpegning i kommunepla-
nen. Det er således en forudsætning for
udpegningen, at kommunen vurderer,
at interesser i landskab og Grønt Dan-
markskort kan varetages med en ændret
udpegning.
Udpegningen af udviklingsområderne
træder i kraft, når der kommunalbestyrel-
sen har endeligt vedtaget og offentliggjort
planlægning for Grønt Danmarkskort og
omfatter ikke arealer, som kommunalbe-
styrelsen herved har udpeget til Grønt
Danmarkskort.
Nationale interesser
De nationale interesser i kommuneplan-
lægningen gælder uændret i udviklings-
områderne, jf. ”Oversigt over nationale
interesser i kommuneplanlægning”, of-
fentliggjort af Erhvervsstyrelsen i februar
2018. I henhold til de fastsatte kriterier er
der derfor i forslag til landsplandirektiv
foreslået en række vilkår til sikring af na-
tionale interesser. For en række nationale
interesser i kommuneplanlægningen vil
det først være muligt at vurdere de natio-
nale interesser i forhold til den påtænkte
og planlagte arealanvendelse, som vil
fremgå, når der foreligger et konkret
planforslag for det pågældende område.
Som det fremgår af ”Vejledning om ud-
viklingsområder”, udsendt i juni 2017, vil
der fremadrettet stadig kunne fremsættes
indsigelser mod forslag til kommunepla-
ner eller kommuneplantillæg i udviklings-
områderne ud fra de nationale interesser,
som fremgår af planloven. Kommunernes
ansøgninger er endvidere gennemgået
i forhold til sammenhæng på tværs af
kommunegrænser.
Videre planlægning
Udviklingsområder kan indgå i kom-
muneplanen, når de er udpeget i et
landsplandirektiv udstedt af indenrigs- og
boligministeren. Herefter kan kommunal-
bestyrelsen indarbejde disse i kommu-
neplanen parallelt med udpegningen af
Grønt Danmarkskort og andre interesser,
herunder landskabelige bevaringsværdier.
Kommunalbestyrelserne er i planlægnin-
gen ansvarlig for at overholde bestemmel-
FORSLAG TIL LANDSPLANSDIREKTIV
I
91
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0093.png
BOLIG- OG PLANSTYRELSEN
serne fastsat i landsplandirektivet, anden
lovgivning samt for en afvejning i forhold
til natur-, miljø- og landskabsinteresser
samt de væsentlige nationale interesser i
planlægningen.
Næste ansøgningsfrist for udviklingsom-
råder i kystnærhedszonen bliver i 2023.
Titel:
Udgivet:
Udgiver:
Forslag til Landsplandirektiv 2021 for udviklingsområder i kystnærhedszonen
Juni 2021
Bolig- og Planstyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
T: 3330 7010
M: [email protected]
W: bpst.dk
FORSLAG TIL LANDSPLANSDIREKTIV
I
92
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Orientering om forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra indenrigs- og boligministeren
2419233_0094.png