Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
BOU Alm.del Bilag 129
Offentligt
2400420_0001.png
Finansudvalget
Indenrigs- og Boligudvalget
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2021 - 2169
Doknr.
414668
Dato
22-05-2021
Ændret kontering af kommunernes indbetalinger til Lønmodtagernes Fe-
riemidler
Jeg vil gerne orientere om, at en ændret kontering af kommunernes udgifter til indbe-
talinger til Lønmodtagernes Feriemidler tages i anvendelse for kommunernes udarbej-
delse af regnskab 2021 og budget 2022.
Den 1. september 2019 startede overgangen til den nye ferielov, som trådte i kraft den
1. september 2020, hvor samtidighedsferie blev indført. Ferie, der er optjent i den
mellemliggende periode (overgangsåret) skal indberettes af arbejdsgiverne, herunder
kommuner, til Lønmodtagernes Feriemidler, der forvalter midlerne. De optjente ferie-
penge for overgangsåret er ved regnskabsafslutningen for regnskab 2019 og 2020 op-
gjort og registreret som langfristet gæld i de kommunale regnskaber
Kommunerne skal indbetale de optjente feriepenge for overgangsåret til Lønmodta-
gernes Feriemidler. Udgiften budgetteres og regnskabsføres efter de gældende regler
som en driftsudgift ligesom øvrige feriepenge. Der er tale om en udgift på samlet 18,4
mia. kr., der i princippet kan strække sig over en lang årrække, men den kan imidlertid
give meget store udsving mellem årene, da kommunerne fra 1. februar 2021 frivilligt
har kunnet vælge at indfri hele eller dele af deres forpligtelse.
Kommunernes driftsudgifter anvendes i en række sammenhænge, hvor de potentielt
store variationer i opgørelsen af kommunernes nettodrifts- og anlægsudgifter som
følge af indbetalinger til Lønmodtagernes Feriemidler er uhensigtsmæssige:
Det er derfor aftalt mellem KL og Finansministeriet, at indbetalingerne til
Lønmodtagernes Feriemidler ikke er omfattet af servicerammen for netto-
driftsudgifterne.
Herudover spiller indbetalingerne ind i kravet efter § 3, stk. 4, i bekendtgø-
relse om kommunernes budget- og regnskabsvæsen m.v. om, at der i årsbud-
gettet og de flerårige budgetoverslag skal være overskud på den løbende drift.
Indenrigs- og Boligministeriet har i forbindelse med kommunernes udarbej-
delse af budget 2021 givet dispensation fra den anførte bestemmelse til Assens
og Gentofte Kommuner, da de to kommuners budgetterede engangsindbeta-
linger af feriepenge, som er betydelige, ikke er udtryk for en strukturel uba-
lance i de to kommuners økonomi. Indenrigs- og Boligministeriet har i forlæn-
gelse heraf tilkendegivet over for KL, at bekendtgørelsen vil blive ændret, så
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 129: Orientering om afledte effekter af indefrosne feriemidler, fra indenrigs- og boligministeren
2400420_0002.png
indbetalingerne til Lønmodtagernes Feriemidler ikke skal indgå i opgørelsen
af overskuddet på den løbende drift.
Endvidere kan indbetalingerne uden andre tiltag påvirke kommunernes årlige
nettodrifts- og anlægsudgifter til opgørelsen af det samlede udgiftsbehov til
det kommunale udligningssystem.
Det er Indenrigs- og Boligministeriets vurdering ud fra en samlet betragtning, at det er
mest hensigtsmæssigt, at konteringsreglerne ændres således, at indbetalingerne regi-
streres som nedbringelse af langfristet gæld i stedet for som en driftsudgift.
Dette vil indebære følgende:
Der kommer ikke et ”spring” i de kommunale nettodrifts-
og anlægsudgifter
ved indbetalingen til Lønmodtagernes Feriemidler.
Det er ikke nødvendigt at korrigere serviceramme for indbetalinger til Løn-
modtagernes Feriemidler fra 2022 og fremefter.
Der er ikke behov for at ændre kravet om overskud på den løbende drift i be-
kendtgørelse om kommunernes budget- og regnskabsvæsen, revision m.v.
Indbetalingerne giver ikke anledning til udsving i opgørelsen af udgiftsbehovet
til udligningen for 2023 og fremefter.
For så vidt angår budget 2021, der indgår ved opgørelsen af udgiftsbehovet til udlig-
ningen for 2022, der skal udmeldes til kommunerne pr. 1. juli 2021, vil der med hjem-
mel i § 30 og § 31 i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner
blive fastsat regler om, at udgifterne til indbetalingerne til Lønmodtagernes Feriemid-
ler i 2021 ikke skal indgå ved opgørelsen af udgiftsbehovet til udligningen for 2022, så-
ledes at det svarer til det gældende fra udligningen for 2023 med den ændrede konte-
ring.
Den ændrede kontering har været sendt i høring i Budget- og regnskabsudvalget under
Indenrigs- og Boligministeriet. I udvalget deltager ud over Indenrigs- og Boligministe-
riet, KL, FSR
danske revisorer, Finansministeriet og Danmarks Statistik. Udvalget er
enig i den ændrede kontering af indbetalingerne til Lønmodtagernes Feriemidler.
Det kan i den forbindelse nævnes, at Danmarks Statistik og Finansministeriet har
valgt at tilpasse opgørelsen af nationalregnskabet, så indbetalingerne heller ikke vil
indgå i de offentlige udgifter i nationalregnskabet.
Endelig skal det bemærkes, at den ændrede kontering fra driftsudgift til nedbringelse
af langfristet gæld ikke ændrer på, at gælden til Lønmodtagernes Feriemidler ikke er
omfattet af lånebekendtgørelsens bestemmelser, herunder adgangen til at omlægge
lån inden for visse betingelser.
Med venlig hilsen
Kaare Dybvad Bek
2