Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
BOU Alm.del Bilag 128
Offentligt
2400414_0001.png
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af lov om arbejdsgiveres adgang til at pålægge lønmodta-
gere test for covid-19 m.v., lov om forebyggelse af smitte med covid-19,
når arbejdsgivere stiller bolig til rådighed for ansatte, lov om pligt til at
sikre covid-19-test af tilrejsende arbejdskraft efter indrejse i Danmark og
lov om udstationering af lønmodtagere m.v.
(Udskydelse af solnedgangsklausuler)
§1
I lov nr. 1641 af 19. november 2020 om arbejdsgiveres adgang til at pålægge
lønmodtagere at blive testet for covid-19 m.v., foretages følgende ændring:
1.
I
§ 10
ændres »den 1. juli 2021« til: »den 1. november 2021«.
§2
I lov nr. 159 af 2. februar 2021 om forebyggelse af smitte med covid-19, når
arbejdsgivere stiller bolig til rådighed for ansatte, foretages følgende æn-
dring:
1.
I
§ 15, stk. 1 og 2,
ændres »den 1. juli 2021« til: »den 1. november 2021«.
§3
I lov nr. 157 af 2. februar 2021 om pligt til at sikre covid-19-test af tilrej-
sende arbejdskraft efter indrejse i Danmark, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 12, stk. 1 og 2,
ændres »den 1. juli 2021« til: »den 1. november 2021«.
§4
I lov om udstationering af lønmodtagere m.v., jf. lovbekendtgørelse nr.
1144 af 14. september 2018, som ændret ved § 4 i lov nr. 870 af 14. juni
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 128: Lovudkast: Lovforslag om ændring af lov om arbejdsgiveres adgang til at pålægge lønmodtagere test for covid-19 m.v., lov om forebyggelse af smitte med covid-19, når arbejdsgivere stiller bolig til rådighed for ansatte, lov om pligt til at sikre covid-19-test af tilrejsende arbejdskraft efter indrejse i Danmark og lov om udstationering af lønmodtagere m.v. (Udskydelse af solnedgangsklausuler), fra beskæftigelsesministeren
2400414_0002.png
UDKAST
2020, § 8 i lov nr. 1641 af 19. november 2020, lov nr. 1939 af 15. decem-
ber 2020 og senest ændret ved § 11 i lov nr. 157 af 2. februar 2021 og lov
nr. 159 af 2. februar 2021, foretages følgende ændring:
1.
§ 5, nr. 8,
ophæves.
§5
Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. juli 2021, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. § 4, nr. 1, træder i kraft den 1. november 2021.
2
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 128: Lovudkast: Lovforslag om ændring af lov om arbejdsgiveres adgang til at pålægge lønmodtagere test for covid-19 m.v., lov om forebyggelse af smitte med covid-19, når arbejdsgivere stiller bolig til rådighed for ansatte, lov om pligt til at sikre covid-19-test af tilrejsende arbejdskraft efter indrejse i Danmark og lov om udstationering af lønmodtagere m.v. (Udskydelse af solnedgangsklausuler), fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Forlængelse af arbejdsgiveres adgang til at pålægge lønmodtagere at
blive testet for covid-19
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.2. Forlængelse af krav til arbejdsgivere, som stiller bolig til rådighed for
ansatte
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.3. Forlængelse af pligt til at sikre covid-19-test af tilrejsende arbejdskraft
efter indrejse i Danmark
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige
3.1 Arbejdsgiveres adgang til at pålægge lønmodtagere at blive testet for
covid-19
3.2. Krav til arbejdsgivere, som stiller bolig til rådighed for ansatte
3.3. Pligt til at sikre covid-19-test af tilrejsende arbejdskraft efter indrejse i
Danmark
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
3
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 128: Lovudkast: Lovforslag om ændring af lov om arbejdsgiveres adgang til at pålægge lønmodtagere test for covid-19 m.v., lov om forebyggelse af smitte med covid-19, når arbejdsgivere stiller bolig til rådighed for ansatte, lov om pligt til at sikre covid-19-test af tilrejsende arbejdskraft efter indrejse i Danmark og lov om udstationering af lønmodtagere m.v. (Udskydelse af solnedgangsklausuler), fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
4.1. Arbejdsgiveres adgang til at pålægge lønmodtagere at blive testet for
covid-19
4.2. Krav til arbejdsgivere, som stiller bolig til rådighed for ansatte
4.3. Pligt til at sikre covid-19-test af tilrejsende arbejdskraft efter indrejse i
Danmark
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klima- og miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
Der er fortsat usikkerhed i forhold til smittesituationen omkring covid-19 og
udviklingen i udrulningen af vacciner generelt i Europa og dermed også
fortsat risiko for smittespredning med covid-19 i Danmark. Det medfører,
at der i forhold til fortsat at understøtte en offensiv teststrategi og en fortsat
opfølgning på smitterisikoen er behov for at søge Folketingets opbakning til
at forlænge gyldighedsperioden for følgende tre love, som ellers udløber den
1. juli 2021:
-
-
-
Lov om arbejdsgiveres adgang til at pålægge lønmodtagere at blive
testet for covid-19 m.v.
Lov om forebyggelse af smitte med covid-19, når arbejdsgivere
stiller bolig til rådighed for ansatte.
Lov om pligt til at sikre covid-19-test af tilrejsende arbejdskraft ef-
ter indrejse i Danmark.
Lov om arbejdsgiveres adgang til at pålægge lønmodtagere at blive testet
for covid-19 m.v. trådte i kraft den 19. november 2020 og har virkning til
og med den 30. juni 2021. Loven giver arbejdsgivere adgang til at kunne
pålægge deres medarbejdere at blive testet for covid-19 og få oplysning om
resultatet af testen.
Lov om forebyggelse af smitte med covid-19, når arbejdsgivere stiller bolig
til rådighed for ansatte trådte i kraft den 2. februar 2021 og har virkning til
4
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 128: Lovudkast: Lovforslag om ændring af lov om arbejdsgiveres adgang til at pålægge lønmodtagere test for covid-19 m.v., lov om forebyggelse af smitte med covid-19, når arbejdsgivere stiller bolig til rådighed for ansatte, lov om pligt til at sikre covid-19-test af tilrejsende arbejdskraft efter indrejse i Danmark og lov om udstationering af lønmodtagere m.v. (Udskydelse af solnedgangsklausuler), fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
og med den 30. juni 2021. Loven fastsætter en række minimumskrav til bo-
liger, der stilles til rådighed for ansatte af arbejdsgiver, når der indkvarteres
to eller flere ansatte i samme bolig, samt krav om, at arbejdsgiver skal ud-
arbejde en plan for smitteforebyggelse med covid-19 i boligerne. Arbejds-
tilsynet og kommunerne fører tilsyn med, om reglerne overholdes.
Lov om pligt til at sikre covid-19-test af tilrejsende arbejdskraft efter ind-
rejse i Danmark trådte i kraft den 2. februar 2021 og har virkning til og med
den 30. juni 2021. Loven stiller krav om, at arbejdsgivere, der beskæftiger
tilrejsende arbejdskraft fra nærmere bestemte lande, regioner eller områder,
skal sørge for, at den tilrejsende arbejdskraft PCR-testes for covid-19 efter
indrejse i Danmark.
Med lovforslaget foreslås det, at de tre loves gyldighedsperiode forlænges
frem til og med den 1. november 2021.
En forlængelse af de tre loves gyldighedsperiode vil understøtte regeringens
offensive teststrategi og sikre, at Danmark fortsat kan imødegå smitte, her-
under fremkomst af nye virusvarianter, fra udlandet. Med en forlængelse af
loven om arbejdsgiveres ret til at pålægge lønmodtagere at blive testet er det
muligt at sikre, at arbejdsgiverne også fortsat har et effektivt værktøj under
pandemien.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Forlængelse af arbejdsgiveres adgang til at pålægge lønmodtagere
at blive testet for covid-19
2.1.1. Gældende ret
Lov om arbejdsgiveres adgang til at pålægge lønmodtagere at blive testet
for covid-19 m.v. tilvejebringer en generel lovhjemmel til, at arbejdsgivere
kan pålægge ansatte at blive testet for covid-19 og at oplyse arbejdsgiveren
om testens resultat. Et krav om test kan tages i brug af arbejdsgiveren, hvis
det er sagligt begrundet i hensynet til at begrænse spredningen af smitte med
covid-19, herunder arbejdsmiljøhensyn, eller i væsentlige driftsmæssige
hensyn.
Loven gælder også for udenlandske tjenesteydere, som udstationerer løn-
modtagere til Danmark for at levere tjenesteydelser. For at understøtte, at
der kan gennemføres de nødvendige test, indeholder loven derudover et krav
om, at den udenlandske tjenesteyder, der er pålagt anmeldelsespligt til Re-
gistret for Udenlandske Tjenesteydere (RUT), og dennes kontaktperson skal
5
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 128: Lovudkast: Lovforslag om ændring af lov om arbejdsgiveres adgang til at pålægge lønmodtagere test for covid-19 m.v., lov om forebyggelse af smitte med covid-19, når arbejdsgivere stiller bolig til rådighed for ansatte, lov om pligt til at sikre covid-19-test af tilrejsende arbejdskraft efter indrejse i Danmark og lov om udstationering af lønmodtagere m.v. (Udskydelse af solnedgangsklausuler), fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
give Arbejdstilsynet kontaktoplysninger på de lønmodtagere, som virksom-
heden udstationerer til eller beskæftiger i Danmark. Formålet er at sikre, at
der via tjenesteyderen og kontaktpersonen kan gives tilbud eller stilles krav
om test og lignende.
Loven har til formål at understøtte indsatsen for at begrænse såvel udbredel-
sen som konsekvenserne af covid-19 i Danmark mest muligt.
Loven indeholder en solnedgangsklausul. Det fremgår således af § 10 at lo-
ven udløber den 1. juli 2021.
2.1.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Det foreslås, at loven forlænges til den 1. november 2021. Det vil betyde, at
den generelle lovhjemmel til, at arbejdsgivere kan pålægge ansatte at blive
testet for covid-19 og at oplyse arbejdsgiveren om resultatet af testen vil
gælde frem til den 1. november 2021.
Det foreslås, at lov om arbejdsgiveres adgang til at pålægge lønmodtagere
at blive testet for covid-19 m.v. fortsat finder anvendelse, når en virksomhed
udstationerer en lønmodtager i Danmark. Det foreslås, at dette også skal
gælde frem til den 1. november 2021.
Ved valget af denne dato lægger Beskæftigelsesministeriet på den ene side
vægt på, at loven ikke bør gælde i længere tid, end de faktiske forhold i
relation til covid-19-epidemien tilsiger. På den anden side lægger ministeriet
vægt på, at situationen fortsat er usikker, og at Folketinget bør have tid og
reel mulighed for
inden for en ordinær folketingssamling
at vurdere det
fortsatte behov for bestemmelserne, herunder i lyset af en eventuel udvik-
ling i efteråret 2021.
Med den fortsatte usikkerhed i forhold til smittesituationen i Europa, og der-
med også en fortsat risiko for smittespredning med covid-19 i det danske
samfund er der behov for at forlænge, at arbejdsgivere kan pålægge ansatte
at blive testet for covid-19. Det sker for at begrænse smitte på de danske
arbejdspladser.
Det følger af bemærkningerne i Folketingstidende 2020-21, A, L 102, som
fremsat side 21, at forslaget indebærer, at de regler, der gennemføres med
lovforslaget, automatisk ophæves, medmindre Folketinget forinden beslut-
ter at forlænge reglernes gyldighedsperiode. Det forudsættes i den forbin-
delse, at der forud for en eventuel videreførelse af loven skal foretages en
6
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 128: Lovudkast: Lovforslag om ændring af lov om arbejdsgiveres adgang til at pålægge lønmodtagere test for covid-19 m.v., lov om forebyggelse af smitte med covid-19, når arbejdsgivere stiller bolig til rådighed for ansatte, lov om pligt til at sikre covid-19-test af tilrejsende arbejdskraft efter indrejse i Danmark og lov om udstationering af lønmodtagere m.v. (Udskydelse af solnedgangsklausuler), fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
vurdering af omfanget af lovens anvendelse, lovens effektivitet, dens kon-
sekvenser for retssikkerheden og andre landes erfaringer.
Beskæftigelsesministeriet har siden lovens ikrafttrædelse den 19. november
2020, ikke kunnet konstatere negative konsekvenser for retssikkerheden.
Hverken Fagbevægelsens Hovedorganisation, Dansk Arbejdsgiverforening
eller andre arbejdsmarkedsparter har fremlagt eksempler på konkrete sager,
hvor loven ikke virker eller anvendes efter hensigten. Der er ikke konkrete
tal for, i hvilket omfang loven har været anvendt såvel på det overenskomst-
dækkede område som uden for dette område, men på baggrund af de hen-
vendelser og forespørgsler vedrørende loven, som er tilgået Beskæftigelses-
ministeriet, er det antageligt, at loven er et brugbart redskab i indsatsen for
at begrænse smitte med covid-19. I forhold til erfaringer fra andre lande er
det Beskæftigelsesministeriets vurdering, at der ikke i lande, som normalt
er sammenlignelige med Danmark, findes lovgivning, der svarer til lov om
arbejdsgivers adgang til at pålægge lønmodtagere at blive testet for covid-
19 m.v. i en grad, så der er grundlag for at inddrage erfaringer herfra. I den
forbindelse bemærkes, at lov om arbejdsgiveres adgang til at pålægge løn-
modtagere at blive testet for covid-19 m.v. udgør speciel lovgivning i for-
hold til helbredsoplysningsloven, der blev til på baggrund af arbejdet i det
såkaldte "gentestudvalg", og som ikke findes magen til i lande, der normalt
er sammenlignelige med Danmark.
2.2. Forlængelse af krav til arbejdsgivere, som stiller bolig til rådighed
for ansatte
2.2.1. Gældende ret
Lov om forebyggelse af smitte med covid-19, når arbejdsgivere stiller bolig
til rådighed for ansatte, indeholder en række minimumskrav til de boliger,
som arbejdsgiver stiller til rådighed, når der indkvarteres to eller flere an-
satte i samme bolig. Minimumskravene til boligen er bl.a. adgang til toilet,
bad og køkkenfaciliteter, afstandskrav og adgang til håndsprit. Arbejdsgi-
ver skal desuden udarbejde en plan om smitteforebyggende tiltag mod
smitte med covid-19 ved indkvartering i boligerne. Kravene til smittefore-
byggelse i boligen er udarbejdet på baggrund af Sundhedsstyrelsens ret-
ningslinjer fra oktober 2020 i forhold til tilrejsende arbejdskraft, som bliver
indkvarteret.
Som led i Arbejdstilsynets daglige tilsyn på arbejdspladser, fører Arbejds-
tilsynet tilsyn med, om de arbejdsgivere, som har indkvarteret ansatte, har
udarbejdet en plan for smitteforebyggende tiltag. Hvis planen ikke er udar-
bejdet, hvis planen er mangelfuld eller hvis andre forhold taler for det, kan
7
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 128: Lovudkast: Lovforslag om ændring af lov om arbejdsgiveres adgang til at pålægge lønmodtagere test for covid-19 m.v., lov om forebyggelse af smitte med covid-19, når arbejdsgivere stiller bolig til rådighed for ansatte, lov om pligt til at sikre covid-19-test af tilrejsende arbejdskraft efter indrejse i Danmark og lov om udstationering af lønmodtagere m.v. (Udskydelse af solnedgangsklausuler), fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
Arbejdstilsynet påbyde arbejdsgiveren at udarbejde eller udbedre manglerne
ved planen. Derudover kan Arbejdstilsynet underrette bopælskommunen,
som herefter kan foretage et tilsyn i boligen.
Efter underretning fra Arbejdstilsynet kan kommunerne føre tilsyn med de
boliger, der er stillet til rådighed af arbejdsgiveren, for at sikre, at de i loven
fastsatte minimumskrav til bl.a. afstand og rengøring er overholdt. Kommu-
nen har hjemmel til at påbyde arbejdsgiveren at bringe boligforholdene i
overensstemmelse med de fastsatte minimumskrav, og til at påbyde, at ar-
bejdsgiveren genhuser de ansatte, hvis de påbudte foranstaltninger ikke
umiddelbart kan gennemføres, og det findes nødvendigt. Manglende opfyl-
delse af krav kan medføre påbud fra kommunen om at forholdene straks
bringes i orden, evt. med tilbud om genhusning. Hvis påbud fra kommunen
ikke efterkommes, kan arbejdsgiveren straffes med bøde.
Udstationerende virksomheder, som stiller bolig til rådighed for udstatione-
rede lønmodtagere i forbindelse med levering af tjenesteydelser i Danmark,
er også omfattet af loven.
Loven har til formål at understøtte indsatsen for at begrænse såvel udbredel-
sen som konsekvenserne af covid-19 i Danmark mest muligt.
Loven indeholder en solnedgangsklausul. Det fremgår således af § 15, stk.
1, at loven udløber den 1. juli 2021.
Det fremgår også af § 15, stk. 2, at anvendelsen af lov om forebyggelse af
smitte med covid-19, når arbejdsgivere stiller bolig til rådighed for ansatte,
i forhold til udstationerende virksomheder også udløber den 1. juli 2021.
Arbejdsgiver skal efter den dato ikke længere opfylde de krav til boligens
indretning og udarbejdelse af plan om smitteforebyggelse, som fremgår af
loven.
Det følger af bemærkningerne i Folketingstidende 2020-21, A, L 145, som
fremsat side 19, at de regler, der er gennemført automatisk ophæves, med-
mindre Folketinget forinden beslutter at forlænge reglernes gyldighedsperi-
ode. Med lovens ophævelse ophører igangværende sager om påbud og gen-
husning efter lovens §§ 4, 8, 9 og 10, stk. 2. Det betyder, at genhusninger
maksimalt kan løbe frem til lovens ophævelse, og at udstedte påbud efter
loven, der ikke er efterkommet ved lovens ophævelse, bortfalder.
2.2.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
8
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 128: Lovudkast: Lovforslag om ændring af lov om arbejdsgiveres adgang til at pålægge lønmodtagere test for covid-19 m.v., lov om forebyggelse af smitte med covid-19, når arbejdsgivere stiller bolig til rådighed for ansatte, lov om pligt til at sikre covid-19-test af tilrejsende arbejdskraft efter indrejse i Danmark og lov om udstationering af lønmodtagere m.v. (Udskydelse af solnedgangsklausuler), fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
Med den fortsatte usikkerhed i forhold til smittesituationen i Europa, og der-
med også en forsat risiko for smittespredning med covid-19 i det danske
samfund er der behov for at forlænge kravene, når arbejdsgivere stiller bolig
til rådighed, når der indkvarteres to eller flere ansatte i samme bolig. Det
sker for at begrænse smitte og for at forebygge smittespredning, når flere
ansatte bor sammen.
Det foreslås, at loven forlænges til den 1. november 2021. Ved valget af
denne dato lægger Beskæftigelsesministeriet på den ene side vægt på, at lo-
ven ikke bør gælde i længere tid, end de faktiske forhold i relation til covid-
19-epidemien tilsiger. På den anden side lægger ministeriet vægt på, at situ-
ationen fortsat er usikker, og at Folketinget bør have tid og reel mulighed
for
inden for en ordinær folketingssamling
at vurdere det fortsatte behov
for bestemmelserne, herunder i lyset af en eventuel udvikling i efteråret
2021.
Den foreslåede forlængelse vil betyde, at arbejdsgivere, som indkvarterer to
eller flere ansatte i samme bolig, fortsat skal følge de minimumskrav til bo-
ligen og udarbejde en plan for smitteforebyggende tiltag med covid-19, som
følger af loven.
Den foreslåede forlængelse betyder også, at Arbejdstilsynets og kommuner-
nes tilsyn med arbejdsgivers udarbejdelse af plan for smitteforbyggende til-
tag samt tilsyn med boligerne, som arbejdsgiver stiller til rådighed for sine
ansatte, vil fortsætte og skal gælde frem til den 1. november 2021.
For at sikre, at der også kan stilles krav til og føres tilsyn med corona-sikre
boligforhold, når en udstationerende virksomhed stiller bolig til rådighed for
udstationerede lønmodtagere i Danmark, foreslås det, at lov om forebyg-
gelse af smitte med covid-19, når arbejdsgivere stiller bolig til rådighed for
ansatte, fortsat finder anvendelse, når en virksomhed udstationerer en løn-
modtager i Danmark. Det foreslås, at dette også skal gælde frem til den 1.
november 2021.
2.3. Forlængelse af pligt til at sikre covid-19-test af tilrejsende arbejds-
kraft efter indrejse i Danmark
2.3.1. Gældende ret
Lov om pligt til at sikre covid-19-test af tilrejsende arbejdskraft efter ind-
rejse i Danmark stiller krav om, at arbejdsgivere, der beskæftiger tilrejsende
arbejdskraft, skal sørge for, at tilrejsende arbejdskraft PCR-testes for covid-
19 efter indrejse i Danmark. Der stilles ligeledes krav om, at arbejdsgiveren
9
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 128: Lovudkast: Lovforslag om ændring af lov om arbejdsgiveres adgang til at pålægge lønmodtagere test for covid-19 m.v., lov om forebyggelse af smitte med covid-19, når arbejdsgivere stiller bolig til rådighed for ansatte, lov om pligt til at sikre covid-19-test af tilrejsende arbejdskraft efter indrejse i Danmark og lov om udstationering af lønmodtagere m.v. (Udskydelse af solnedgangsklausuler), fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
og selvstændige uden ansatte, som er tilrejsende arbejdskraft, selv skal sørge
for at blive PCR-testet for covid-19 efter indrejse i Danmark. Arbejdstilsy-
net fører tilsyn med overholdelse af kravet.
Loven stiller krav om, at arbejdsgivere, der beskæftiger tilrejsende arbejds-
kraft fra nærmere bestemte lande, regioner eller områder, skal sørge for, at
den tilrejsende arbejdskraft PCR-testes for covid-19 efter indrejse i Dan-
mark. De nærmere bestemte lande, regioner eller områder er fastsat i en be-
kendtgørelse, som følger de generelle rejserestriktioner. Der er ligeledes
fastsat regler i bekendtgørelsen om bl.a., hvornår PCR-testen skal foretages,
og hvilke personer, der er undtaget fra kravet om test. Bekendtgørelsen ju-
steres også løbende på disse punkter med henblik på at følge de generelle
rejserestriktioner. Der er krav til arbejdsgivere om plan og dokumentation
for test for covid-19 af tilrejsende arbejdskraft.
Loven indeholder en solnedgangsklausul. Det fremgår af § 12, stk. 1, at lo-
ven udløber den 1. juli 2021.
Eventuelle afgørelser med påbud, som Arbejdstilsynet har truffet med hjem-
mel i loven, vil ikke skulle efterkommes efter den 1. juli 2021.
Udstationerende virksomheder er også omfattet af loven.
Det fremgår af § 12, stk. 2, at anvendelsen af lov om pligt til at sikre covid-
19-test af tilrejsende arbejdskraft efter indrejse i Danmark i forhold til ud-
stationerende virksomheder, også udløber den 1. juli 2021.
2.3.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Det er afgørende at forebygge, at personer som er smittet med covid-19 og-
rejser ind i landet, ikke starter nye smittekæder. Ved test i forbindelse med
indrejse til Danmark stilles der alene krav om antigen-test (kviktest), som
ikke har samme grad af sikkerhed og ikke kan bruges til sekventering af
testresultatet på samme måde som en PCR-test.
Der foreslås en forlængelse af loven frem til den 1. november 2021.Ved
valget af denne dato lægger Beskæftigelsesministeriet på den ene side vægt
på, at loven ikke bør gælde i længere tid, end de faktiske forhold i relation
til covid-19-epidemien tilsiger. På den anden side lægger ministeriet vægt
på, at situationen fortsat er usikker, og at Folketinget bør have tid og reel
mulighed for
inden for en ordinær folketingssamling
at vurdere det fort-
satte behov for bestemmelserne, herunder i lyset af en eventuel udvikling i
efteråret 2021.
10
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 128: Lovudkast: Lovforslag om ændring af lov om arbejdsgiveres adgang til at pålægge lønmodtagere test for covid-19 m.v., lov om forebyggelse af smitte med covid-19, når arbejdsgivere stiller bolig til rådighed for ansatte, lov om pligt til at sikre covid-19-test af tilrejsende arbejdskraft efter indrejse i Danmark og lov om udstationering af lønmodtagere m.v. (Udskydelse af solnedgangsklausuler), fra beskæftigelsesministeren
2400414_0011.png
UDKAST
Med den foreslåede forlængelse stilles der krav om, at arbejdsgivere, der
beskæftiger tilrejsende arbejdskraft fra nærmere bestemte lande, regioner
eller områder fortsat skal sørge for, at den tilrejsende arbejdskraft PCR-te-
stes for covid-19 efter indrejse i Danmark. Forlængelsen indebærer samti-
dig, at der fortsat vil blive stillet krav om, at arbejdsgivere og selvstændige
uden ansatte, som er tilrejsende arbejdskraft fra nærmere bestemte lande,
regioner eller områder, skal sørge for at blive PCR-testet for covid-19 efter
indrejse i Danmark. Kravet om PCR-test vil medvirke til en forøget sikker-
hed for, at personer, der er smittet, bliver smitteopsporet, og at det forhin-
dres, at disse smitter andre.
Kravet til arbejdsgiver vil fortsat være udmøntet i en bekendtgørelse, der
følger reglerne i de generelle rejserestriktioner, herunder i forhold til per-
songruppers undtagelse fra testkravet og i forhold til hvilke lande, regioner
eller områder, der er omfattet. For at sikre, at der også kan stilles krav om
test, når en udstationerende virksomhed anvender tilrejsende arbejdskraft,
foreslås det, at lov om pligt til at sikre covid-19-test af tilrejsende arbejds-
kraft efter indrejse i Danmark fortsat finder anvendelse, når en virksomhed
udstationerer en lønmodtager i Danmark. Det foreslås således, at dette også
vil gælde frem til den 1. november 2021.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Tabel: De samlede offentlige økonomiske konsekvenser
Mio. kr., 2021 pl
Stat
- heraf administrative merudgifter
Regioner
Kommune
I alt (før skat og tilbageløb)
I alt efter skat og tilbageløb
2021
1,0
0,4
0,3
3,5
4,8
4,1
2022
4,9
4,9
4,9
3.1 Arbejdsgiveres adgang til at pålægge lønmodtagere at blive testet for
covid-19
Den fortsatte mulighed for, at en arbejdsgiver kan pålægge en ansat at blive
testet for covid-19, forventes at medføre en øget efterspørgsel på test i regi
af det offentlige tilbud i regi af Testcenter Danmark.
11
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 128: Lovudkast: Lovforslag om ændring af lov om arbejdsgiveres adgang til at pålægge lønmodtagere test for covid-19 m.v., lov om forebyggelse af smitte med covid-19, når arbejdsgivere stiller bolig til rådighed for ansatte, lov om pligt til at sikre covid-19-test af tilrejsende arbejdskraft efter indrejse i Danmark og lov om udstationering af lønmodtagere m.v. (Udskydelse af solnedgangsklausuler), fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
Det bemærkes, at test af arbejdstagere vil skulle ske inden for den tilgænge-
lige testkapacitet, og hvis testkapaciteten er udnyttet, vil der kunne opleves
ventetider. Dog er tilrejsende, herunder tilrejsende arbejdstagere, en priori-
teret gruppe under regeringens teststrategi af den 7. oktober 2020.
Det vurderes, at en forlængelse af loven vil lægge beslag på en del af test-
kapaciteten. Det er svært at estimere, hvor stor en del af kapaciteten, der vil
skulle anvendes til dette formål, da det afhænger af efterspørgslen. Det kan
have betydning for, om testkapaciteten skal udbygges yderligere, hvilket vil
have økonomiske konsekvenser. Det vurderes dog alt andet lige, at lov-
forslaget ikke vil medføre behov for øget testkapacitet.
Det er ikke muligt på forhånd at estimere omfanget af offentlige ansatte som
testes uden for arbejdstid, hvorfor det heller ikke er muligt at skønne over
omfanget af den økonomiske kompensation, der udbetales af de offentlige
arbejdsgivere.
Lovforslaget giver ikke anledning til kompensation af offentlige såvel som
private arbejdsgivere, i forbindelse med testning af medarbejdere uden for
arbejdstiden
I 2021 skønnes forlængelsen at medføre omkostninger for Arbejdstilsynet
på 0,4 mio. kr. i forbindelse med indhentning og behandling af kontaktop-
lysninger samt videregivelse af disse til andre offentlige myndigheder.
3.2. Krav til arbejdsgivere, som stiller bolig til rådighed for ansatte
Der vurderes at være udgifter forbundet med lovforslaget for både Arbejds-
tilsynet og kommunerne.
Det vurderes, at Arbejdstilsynet i forbindelse med tilsyn vil have admini-
strative udgifter til visitation af, om arbejdsgivere har ansatte, som bor i en
bolig omfattet af lovforslaget, samt til kontrol af om der er udarbejdet en
plan med dokumentation for covid-19 tiltag i disse boliger. Derudover vur-
deres Arbejdstilsynet at have mindre administrative merudgifter forbundet
med underretning af kommunerne i tilfælde, hvor lovforslagets bestemmel-
ser ikke overholdes.
På baggrund af de foreløbige erfaringer med Arbejdstilsynets tilsyn, skøn-
nes det, at Arbejdstilsynet underretter kommunerne om påbud i 200 tilfælde
i den 4-måneders periode, loven foreslås at gælde. På den baggrund skønnes
der samlet set, at være administrative udgifter for Arbejdstilsynet på 1,1
12
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 128: Lovudkast: Lovforslag om ændring af lov om arbejdsgiveres adgang til at pålægge lønmodtagere test for covid-19 m.v., lov om forebyggelse af smitte med covid-19, når arbejdsgivere stiller bolig til rådighed for ansatte, lov om pligt til at sikre covid-19-test af tilrejsende arbejdskraft efter indrejse i Danmark og lov om udstationering af lønmodtagere m.v. (Udskydelse af solnedgangsklausuler), fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
mio. kr. i 2021. Midlerne tilføres først Arbejdstilsynet i 2022 og indbudget-
teres på finanslovsforslaget for 2022, da det ikke er muligt at rekruttere nye
tilsynsførende til indsatsen i 2021. Midlerne i 2022 går til at ansætte ekstra
tilsynsførende, som kan indhente de almindelige arbejdsmiljøtilsyn, der skal
indhentes, og som ikke kan afvikles i 2021 som følge af varetagelse af ind-
satsen.
De kommunaløkonomiske konsekvenser vedrørende underretninger fra Ar-
bejdstilsynet skønnes samlet set at udgøre 3,0 mio. kr. i 2021.
Kommunernes udgifter som følge af de 200 underretninger til indledende
sagsbehandling vedrørende især registrering af sager, fremskaffelse af op-
lysninger om bygninger samt vurdering af, hvorvidt der er behov for besig-
tigelse skønnes at udgøre 0,9 mio. kr. i 2021.
Kommunernes udgifter til besigtigelse, herunder varsling, transport, gen-
nemførelse af besigtigelser, tolkebistand samt dokumentation skønnes at ud-
gøre sammenlagt 1,3 mio. kr. i 2021.
Kommunernes udgifter til opfølgning på kommunale påbud efter lovens §
8, herunder bl.a. varsling og gennemførelse af genbesøg, tolkebistand, ind-
drivelsesomkostninger og tab skønnes at udgøre 0,8 mio. kr. i 2021.
Merudgifterne til kommunernes tilsyn med boligforhold i 2021 finansieres
af en modgående reduktion af § 16.11.73. Reserve vedrørende test og smit-
teopsporing (covid-19), der er placeret uden for udgiftslofterne.
De økonomiske konsekvenser for kommunerne af lovforslaget skal forhand-
les med de kommunale parter.
3.3. Pligt til at sikre covid-19-test af tilrejsende arbejdskraft efter indrejse i
Danmark
Samlet set skønnes forslaget at have en begrænset betydning for de offent-
lige udgifter. Dette skyldes primært, at lovforslaget hovedsageligt forventes
at omfatte private lønmodtagere og arbejdsgivere. Omkring 13 procent af de
antal test, som forventes udført som følge af lovkravet, skønnes at være test
af medarbejdere i den offentlige sektor.
Forslaget skønnes at medføre midlertidige offentlige merudgifter før skat og
tilbageløb på 1,6 mio. kr. i 2021. Efter skat og tilbageløb skønnes forslaget
at medføre merudgifter på 0,9 mio. kr. i 2021. Forslaget skønnes at medføre
13
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 128: Lovudkast: Lovforslag om ændring af lov om arbejdsgiveres adgang til at pålægge lønmodtagere test for covid-19 m.v., lov om forebyggelse af smitte med covid-19, når arbejdsgivere stiller bolig til rådighed for ansatte, lov om pligt til at sikre covid-19-test af tilrejsende arbejdskraft efter indrejse i Danmark og lov om udstationering af lønmodtagere m.v. (Udskydelse af solnedgangsklausuler), fra beskæftigelsesministeren
2400414_0014.png
UDKAST
øgede administrative merudgifter for staten på ca. 0,8 mio. kr. i 2021. Lov-
forslaget forventes ikke at medføre øget administration i regioner og kom-
muner.
Der afsættes 3,8 mio. kr. i 2021 til Arbejdstilsynets administration i forbin-
delse med tilsyn med overholdelse af reglerne. Midlerne tilføres først Ar-
bejdstilsynet i 2022 og indbudgetteres på finanslovsforslaget for 2022, da
det ikke er muligt at rekruttere nye tilsynsførende til indsatsen i 2021. Mid-
lerne i 2022 går til at ansætte ekstra tilsynsførende, som kan indhente de
almindelige arbejdsmiljøtilsyn, der skal indhentes, og som ikke kan afvikles
i 2021 som følge af varetagelse af indsatsen.
Forslaget vurderes at have implementeringskonsekvenser for det offentlige.
Der skønnes med betydelig usikkerhed at være omkostninger på 0,5 mio. kr.
i 2021 for kommunerne og 0,3 mio. kr. i 2021 for regionerne som arbejds-
givere som følge af kompensation til medarbejdere omfattet af lovforslaget,
som testes uden for arbejdstiden, samt tabt arbejdsfortjeneste for medarbej-
dere som testes i arbejdstiden.
Der skønnes derudover med betydelig usikkerhed at være omkostninger på
1,0 mio. kr. i 2021 for staten, som arbejdsgiver som følge af kompensation
til medarbejdere omfattet af lovforslaget, som testes uden for arbejdstiden,
samt tabt arbejdsfortjeneste for medarbejdere som testes i arbejdstiden. De
statslige enheder kompenseres ikke herfor.
De kommunal- og regional-økonomiske konsekvenser skal forhandles med
kommunerne.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Tabel: De samlede øvrige erhvervsøkonomiske konsekvenser
Mio. kr., 2021 pl
Øvrige erhvervsøkonomiske konsekvenser
I alt (før skat og tilbageløb)
I alt efter skat og tilbageløb
2021
53,3
53,3
47,8
4.1. Arbejdsgiveres adgang til at pålægge lønmodtagere at blive testet for
covid-19
14
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 128: Lovudkast: Lovforslag om ændring af lov om arbejdsgiveres adgang til at pålægge lønmodtagere test for covid-19 m.v., lov om forebyggelse af smitte med covid-19, når arbejdsgivere stiller bolig til rådighed for ansatte, lov om pligt til at sikre covid-19-test af tilrejsende arbejdskraft efter indrejse i Danmark og lov om udstationering af lønmodtagere m.v. (Udskydelse af solnedgangsklausuler), fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
Lovforslaget vurderes ikke at give anledning til nævneværdige økonomiske
konsekvenser for offentlige såvel som private arbejdsgivere i forbindelse
med testning af medarbejdere uden for arbejdstiden
4.2. Krav til arbejdsgivere, som stiller bolig til rådighed for ansatte
Forslaget forventes at have begrænsede økonomiske konsekvenser for er-
hvervslivet. De foreløbige erfaringer med loven viser, at der indtil videre
er givet et begrænset antal påbud om boligens indretning. Krav om udar-
bejdelse af plan om smitteforebyggende tiltag for de boliger, som stilles til
rådighed, har begrænsede administrative konsekvenser.
4.3. Pligt til at sikre covid-19-test af tilrejsende arbejdskraft efter indrejse i
Danmark
Forslaget skønnes at medføre midlertidige erhvervsøkonomiske omkost-
ninger før skat og tilbageløb på 53,3 mio. kr. i 2021. Efter skat og tilbage-
løb skønnes forslaget at medføre merudgifter på 47,8 mio. kr. i 2021.
Den enkelte arbejdsgivers udgifter som følge af lovforslaget vil afhænge af
omfanget af tilrejsende arbejdskraft, herunder hvor ofte den tilrejsende ar-
bejdskraft indrejser i Danmark, og hvor længe personen opholder sig efter-
følgende. Det skønnes med betydelig usikkerhed, at der i perioden frem til
den 1. november 2021 vil være ca. 125.000 test af ansatte beskæftiget i den
private sektor på baggrund af lovkravet. Det skønnes med betydelig usik-
kerhed at ca. 80 pct. af disse test vil foregå i arbejdstiden, hvorfor 80 pct.
af merudgiften vurderes at være tabt arbejdsfortjeneste for arbejdsgiver,
mens 20 pct. skønnes at være ekstra lønudgifter for arbejdsgiver i forbin-
delse med kompensation af ansatte for test uden for arbejdstiden
PCR-test stilles gratis til rådighed, men en arbejdsgiver vil kunne have ud-
gifter til f.eks. transport og tabt arbejdsfortjeneste i forbindelse med test-
tagning. Det skønnes, at udgiften til testtagning i gennemsnit vil svare til
ca. 1 times tabt arbejdsfortjeneste. De samlede øvrige erhvervsøkonomiske
merudgifter i forbindelse med test vurderes på det grundlag at udgøre ca.
53 mio. kr. i 2021 for det samlede antal test i den samlede periode, forud-
sat en vægtet gennemsnitlig omkostning på lønudgifter i forbindelse med
en test på ca. 430 kr.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klima- og miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
15
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 128: Lovudkast: Lovforslag om ændring af lov om arbejdsgiveres adgang til at pålægge lønmodtagere test for covid-19 m.v., lov om forebyggelse af smitte med covid-19, når arbejdsgivere stiller bolig til rådighed for ansatte, lov om pligt til at sikre covid-19-test af tilrejsende arbejdskraft efter indrejse i Danmark og lov om udstationering af lønmodtagere m.v. (Udskydelse af solnedgangsklausuler), fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
7. Forholdet til EU-retten
Med lovforslaget foreslås det at forlænge henholdsvis lov om arbejdsgiveres
adgang til at pålægge lønmodtagere at blive testet for covid-19 m.v., lov om
forebyggelse af smitte med covid-19, når arbejdsgivere stiller bolig til rå-
dighed for ansatte samt lov om pligt til at sikre covid-19-test af tilrejsende
arbejdskraft efter indrejse i Danmark til den 1. november 2021, idet de tre
love ellers udløber den 1. juli 2021.
I forbindelse med de tre lovforslag, blev der udarbejdet EU-retlige vurde-
ringer. Det blev i den forbindelse vurderet, at de indførte restriktioner alle
kunne begrundes i tvingende almene hensyn, som var egnede til at varetage
formålet bag restriktionerne, og som ikke gik videre end nødvendigt i for-
hold til den aktuelle situation. Siden indførelse af restriktionerne er udrul-
ning af vacciner blevet påbegyndt både i Danmark og i de øvrige EU-lande.
Imidlertid vil udrulning af vacciner inden for EU ikke være færdig den 1.
juli 2021, når restriktionerne ophører. Selvom udrulningen af vacciner på
nuværende tidspunkt vurderes at være tilendebragt i Danmark omkring den
1. september 2021, så vil der på dette tidspunkt være andre EU-lande, hvor
man endnu ikke er færdig med at vaccinere for covid-19. Der vil således
fortsat være en risiko for, at tilrejsende arbejdskraft vil kunne sprede smitte
med covid-19 på arbejdspladser i Danmark. Med henblik på at minimere
smitte med covid-19 for denne gruppe, vurderes der fortsat et behov for at
forlænge restriktionerne til den 1. november 2021. Dette skal desuden også
ses i lyset af, at der på nuværende tidspunkt pågår en større genåbning af
Danmark.
I forhold til personer, som er færdigvaccinere og dermed ikke længere udgør
en smitterisiko, vil det ikke være sagligt at stille et krav om test, ligesom det
vil have betydning for tilsynet med de boligforhold, som arbejdsgivere stil-
ler til rådighed. I forhold til krav om test af indrejsende arbejdskraft er vac-
cinerede allerede undtaget fra kravet om test i en bekendtgørelse, der er ud-
stedt i medfør af den gældende § 1, stk. 7 i lov om pligt til at sikre covid-
19-test af tilrejsende arbejdskraft efter indrejse i Danmark. Denne undta-
gelse vil også være gældende i den forlængede gyldighedsperiode for loven.
For en nærmere og mere detaljeret gennemgang af de EU-retlige vurderin-
ger, som ligger til grund for de tre love, kan der henvises til bemærkningerne
til de enkelte lovforslag. Der henvises i den forbindelse til Folketingstidende
2020-21, A, L 102, som fremsat side 11 og Folketingstidende 2020-21, A,
L 144, som fremsat side 8, samt Folketingstidende 2020-21, A, L 145, som
fremsat side 9.
16
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 128: Lovudkast: Lovforslag om ændring af lov om arbejdsgiveres adgang til at pålægge lønmodtagere test for covid-19 m.v., lov om forebyggelse af smitte med covid-19, når arbejdsgivere stiller bolig til rådighed for ansatte, lov om pligt til at sikre covid-19-test af tilrejsende arbejdskraft efter indrejse i Danmark og lov om udstationering af lønmodtagere m.v. (Udskydelse af solnedgangsklausuler), fra beskæftigelsesministeren
2400414_0017.png
UDKAST
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 21. maj 2021 til den 26. maj
2021 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Akademikerne (AC), Arbejdsmarkedets Erhvervssikring,
Arbejdsmiljørådet, Arbejdsmiljøklagenævnet, Arbejdsretten, Ankenævnet
for ATP, Ankestyrelsen, ATP, Beskæftigelsesrådet (BER), Business Dan-
mark, Centralorganisationernes Fællesudvalg (CFU), Danmarks Frie Fag-
forening, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Danske Advokater, Danske
Regioner, Den Danske Dommerforening, Den Kooperative Arbejdsgiver-
og Interesseorganisation i Danmark, Det Faglige Hus, Fagbevægelsens Ho-
vedorganisation (FH), Finansforbundet, Finanssektorens Arbejdsgiverfor-
ening (FA), Frie Funktionærer, Foreningen Danske Revisorer, Forhand-
lingsfællesskabet, Forsikring og Pension, Gartneri-, Land- og Skovbrugets
Arbejdsgivere (GLS-A), Kommunernes Landsforening (KL), Kooperatio-
nen, Kristelig Arbejdsgiverforening (KA), Kristelig Fagbevægelse
(KRIFA), Lederne, Landbrug & Fødevarer, SMVDanmark, Producentfor-
eningen, Rigsrevisionen, Rigsadvokaten og Udbetaling Danmark (UDK).
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
Ingen.
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Fsva. Arbejdsgiveres adgang til at
pålægge lønmodtagere at blive testet
for covid-19:
Omkostninger for Arbejdstilsynet på
0,4 mio. kr. i forbindelse med ind-
hentning og behandling af kontakt-
oplysninger samt videregivelse af
disse til andre offentlige myndighe-
der.
Fsva. Krav til arbejdsgivere, som
stiller bolig til rådighed for ansatte:
Kommunale merudgifter vedrørende
under‐ retninger fra Arbejdstilsynet
på 3,0 mio. kr. Statslige merudgifter
17
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 128: Lovudkast: Lovforslag om ændring af lov om arbejdsgiveres adgang til at pålægge lønmodtagere test for covid-19 m.v., lov om forebyggelse af smitte med covid-19, når arbejdsgivere stiller bolig til rådighed for ansatte, lov om pligt til at sikre covid-19-test af tilrejsende arbejdskraft efter indrejse i Danmark og lov om udstationering af lønmodtagere m.v. (Udskydelse af solnedgangsklausuler), fra beskæftigelsesministeren
2400414_0018.png
UDKAST
vedrørende administrative udgifter
til Arbejdstilsynet på 1,1 mio. kr.
Fsva. Pligt til at sikre covid-19-test
af tilrejsende arbejdskraft efter ind-
rejse i Danmark:
Kommunale og regionale merudgif-
ter vedrørende test af medarbejdere
på 0,8 mio. kr. Statslige merudgifter
på 3,8 mio. kr. til Arbejdstilsynets
administration i forbindelse med til-
syn med overholdelse af reglerne og
underretninger til kommunerne.
Implemente-
Ingen.
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
Ingen.
konsekvenser for
erhvervslivet
Ingen.
Fsva. Arbejdsgiveres adgang til at
pålægge lønmodtagere at blive testet
for covid-19:
Ingen.
Fsva. Krav til arbejdsgivere, som
stiller bolig til rådighed for ansatte:
Forslaget forventes at have begræn-
sede økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
Fsva, Pligt til at sikre covid-19-test
af tilrejsende arbejdskraft efter ind-
rejse i Danmark: 53,3 mio.kr.
Administrative Ingen.
konsekvenser for
erhvervslivet
Ingen.
18
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 128: Lovudkast: Lovforslag om ændring af lov om arbejdsgiveres adgang til at pålægge lønmodtagere test for covid-19 m.v., lov om forebyggelse af smitte med covid-19, når arbejdsgivere stiller bolig til rådighed for ansatte, lov om pligt til at sikre covid-19-test af tilrejsende arbejdskraft efter indrejse i Danmark og lov om udstationering af lønmodtagere m.v. (Udskydelse af solnedgangsklausuler), fra beskæftigelsesministeren
2400414_0019.png
UDKAST
Administrative Ingen.
konsekvenser for
borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Miljø- og natur- Ingen.
mæssige konse-
kvenser
Ingen.
Forholdet til EU- Lovforslaget vurderes at være i overensstemmelse med TEUF artikel 45 om
retten
arbejdskraftens frie bevægelighed og TEUF artikel 56 om fri udveksling af
tjenesteydelser og forbud mod restriktioner.
Er i strid med de
principper
for
implementering
af erhvervsrettet
EU-regulering/
Går videre end
minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
Ja
Nej X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af § 10 i lov om arbejdsgiveres adgang til at pålægge lønmod-
tagere at blive testet for covid-19 m.v., at loven udløber den 1. juli 2021.
Det foreslås i
§ 10,
at den 1. juli 2021 ændres til den 1. november 2021.
19
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 128: Lovudkast: Lovforslag om ændring af lov om arbejdsgiveres adgang til at pålægge lønmodtagere test for covid-19 m.v., lov om forebyggelse af smitte med covid-19, når arbejdsgivere stiller bolig til rådighed for ansatte, lov om pligt til at sikre covid-19-test af tilrejsende arbejdskraft efter indrejse i Danmark og lov om udstationering af lønmodtagere m.v. (Udskydelse af solnedgangsklausuler), fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
Den foreslåede
§ 10, medfører, at loven forlænges og udløber den 1. novem-
ber 2021. Det betyder, at disse regler ophører den 1. november 2021, med-
mindre Folketinget beslutter andet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2. i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Til § 2
Til nr. 1
Det fremgår af § 15, stk. 1, i lov om forebyggelse af smitte med covid-19,
når arbejdsgivere stiller bolig til rådighed for ansatte, at loven udløber den
1. juli 2021.
Det fremgår af § 15, stk. 2, i lov om forebyggelse af smitte med covid-19,
når arbejdsgivere stiller bolig til rådighed for ansatte, at § 5, nr. 10, i lov om
udstationering af lønmodtagere m.v. som affattet ved denne lovs § 14 op-
hæves den 1. juli 2021.
Det foreslås i
§ 15, stk. 1 og 2,
at den 1. juli 2021 ændres til 1. november
2021.
Den foreslåede
§ 15, stk. 1 og 2 medfører, at loven udløber den 1. november
2021. Det betyder, at disse regler ophører den 1. november 2021, medmin-
dre Folketinget beslutter andet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.2. i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Til § 3
Til nr. 1
Det fremgår af § 12, stk. 1, i lov om pligt til at sikre covid-19-test af tilrej-
sende arbejdskraft efter indrejse i Danmark, at loven udløber den 1. juli
2021.
Det fremgår af § 12, stk. 2, i lov om pligt til at sikre covid-19-test af tilrej-
sende arbejdskraft efter indrejse i Danmark, at § 5, nr. 10, i lov om udstati-
onering af lønmodtagere m.v., som affattet ved denne lovs § 11, ophæves
den 1. juli 2021.
Det foreslås i
§ 12, stk. 1 og 2,
at den 1. juli 2021 ændres til den 1. november
2021.
20
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 128: Lovudkast: Lovforslag om ændring af lov om arbejdsgiveres adgang til at pålægge lønmodtagere test for covid-19 m.v., lov om forebyggelse af smitte med covid-19, når arbejdsgivere stiller bolig til rådighed for ansatte, lov om pligt til at sikre covid-19-test af tilrejsende arbejdskraft efter indrejse i Danmark og lov om udstationering af lønmodtagere m.v. (Udskydelse af solnedgangsklausuler), fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
Den foreslåede
§ 12, stk. 1 og 2, medfører, at loven udløber den 1. november
2021. Det betyder, at disse regler ophører den 1. november 2021, medmin-
dre Folketinget beslutter andet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3.2. i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Til § 4
Til nr. 1
Det fremgår af § 5, nr. 8, i lov om udstationering af lønmodtagere m.v., at
lov om arbejdsgiveres adgang til at pålægge lønmodtagere test for covid-19
m.v. også finder anvendelse, når virksomheder udstationerer lønmodtagere
til Danmark.
Det foreslås, at § 5, nr. 8 ophæves.
Den foreslåede ophævelse af § 5, nr. 8 vil medføre, at lov om arbejdsgiveres
adgang til at pålægge lønmodtagere test for covid-19 m.v. ikke længere vil finde
anvendelse, når virksomheder udstationerer lønmodtagere til Danmark.
Til § 5
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. juli 2021.
Det foreslås, at § 4, nr. 1 træder i kraft den 1. november 2021.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, idet lov om ændring af lov
om arbejdsgiveres adgang til at pålægge lønmodtagere test for covid-19
m.v., lov om forebyggelse af smitte med covid-19, når arbejdsgivere stiller
bolig til rådighed for ansatte og lov om pligt til at sikre covid-19-test af til-
rejsende arbejdskraft efter indrejse i Danmark ikke gælder for disse lands-
dele og ikke indeholder hjemmel til at sætte loven i kraft for Færøerne og
Grønland.
21
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 128: Lovudkast: Lovforslag om ændring af lov om arbejdsgiveres adgang til at pålægge lønmodtagere test for covid-19 m.v., lov om forebyggelse af smitte med covid-19, når arbejdsgivere stiller bolig til rådighed for ansatte, lov om pligt til at sikre covid-19-test af tilrejsende arbejdskraft efter indrejse i Danmark og lov om udstationering af lønmodtagere m.v. (Udskydelse af solnedgangsklausuler), fra beskæftigelsesministeren
2400414_0022.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov nr. 1641 af 19. november 2020
om arbejdsgiveres adgang til at på-
lægge lønmodtagere at blive testet
for covid-19 m.v., foretages følgende
ændringer:
§ 10.
Loven ophæves den 1. juli
1.
I
§ 10
ændres »den 1. juli 2021« til:
2021.
»den 1. november 2021«.
§2
I lov nr. 159 af 2. februar 2021 om
forebyggelse af smitte med covid-19,
når arbejdsgivere stiller bolig til rå-
dighed for ansatte, foretages føl-
gende ændringer:
§ 15.
Loven ophæves den 1. juli
2021.
2.
I
§ 15, stk. 1 og 2,
ændres »den 1.
Stk. 2.
§ 5, stk. 1, nr. 10, i lov om ud-
juli 2021« til: »den 1. november
stationering af lønmodtagere m.v.
2021«.
som affattet ved denne lovs § 14 op-
hæves den 1. juli 2021.
§3
I lov nr. 157 af 2. februar 2021 om
pligt til at sikre covid-19-test af tilrej-
sende arbejdskraft efter indrejse i
Danmark, foretages følgende ændrin-
ger:
§ 12.
Loven ophæves den 1. juli
3.
I
§ 12, stk. 1 og 2,
ændres »den 1.
2021.
juli 2021« til: »den 1. november
Stk. 2.
§ 5, stk. 1, nr. 11, i lov om ud-
2021«.
stationering af lønmodtagere m.v.
22
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 128: Lovudkast: Lovforslag om ændring af lov om arbejdsgiveres adgang til at pålægge lønmodtagere test for covid-19 m.v., lov om forebyggelse af smitte med covid-19, når arbejdsgivere stiller bolig til rådighed for ansatte, lov om pligt til at sikre covid-19-test af tilrejsende arbejdskraft efter indrejse i Danmark og lov om udstationering af lønmodtagere m.v. (Udskydelse af solnedgangsklausuler), fra beskæftigelsesministeren
2400414_0023.png
UDKAST
Gældende formulering
som affattet ved denne lovs § 11 op-
hæves den 1. juli 2021.
Lovforslaget
§4
I lov nr. 1144 af 14. september 2018
om udstationering af lønmodtagere
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1144
af 14. september 2018, som ændret
ved § 4 i lov nr. 870 af 14. juni 2020,
§ 8 i lov nr. 1641 af 19. november
2020, lov nr. 1939 af 15. december
2020, § 11 i lov nr. 157 af 2. februar
2021 og lov nr. 159 af 2. februar
2021, foretages følgende ændring:
§ 5.
Når en virksomhed udstatione-
rer en lønmodtager i Danmark, fin-
der følgende regler anvendelse, uan-
set hvilket lands ret der i øvrigt re-
gulerer ansættelsesforholdet:
1) Lov om arbejdsmiljø, offshoresik-
kerhedslov og kapitel 4 A i lov om
luftfart.
2) Lov om ligebehandling af mænd
og kvinder med hensyn til beskæfti-
gelse og barselorlov m.v., bortset fra
de bestemmelser i denne lovs kapitel
3, der vedrører ret til fravær for an-
1.
§ 5, nr. 8
ophæves.
dre end gravide kvinder eller kvin-
der, der lige har født.
3) Lov om lige løn til mænd og
kvinder.
4) Funktionærlovens § 7, for så vidt
den pågældende opfylder betingel-
serne i funktionærlovens § 1.
5) Lov om forbud mod forskelsbe-
handling på arbejdsmarkedet m.v.
6) Lov om gennemførelse af dele af
arbejdstidsdirektivet.
7) Lov om vikarers retsstilling ved
23
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 128: Lovudkast: Lovforslag om ændring af lov om arbejdsgiveres adgang til at pålægge lønmodtagere test for covid-19 m.v., lov om forebyggelse af smitte med covid-19, når arbejdsgivere stiller bolig til rådighed for ansatte, lov om pligt til at sikre covid-19-test af tilrejsende arbejdskraft efter indrejse i Danmark og lov om udstationering af lønmodtagere m.v. (Udskydelse af solnedgangsklausuler), fra beskæftigelsesministeren
2400414_0024.png
UDKAST
Gældende formulering
udsendelse af et vikarbureau m.v.
8) Lov om arbejdsgiveres adgang til
at pålægge lønmodtagere at blive te-
stet for covid-19 m.v.
Lovforslaget
24