Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
BOU Alm.del Bilag 127
Offentligt
2399776_0001.png
Evaluering
af indsatsen
for at gøre
lovgivningen
digitaliseringsklar
Maj 2021
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 127: Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar, fra finansministeren
2399776_0002.png
Indhold
Kapitel 1.
Indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar .................
Syv principper for digitaliseringsklar lovgivning ..........................
3
8
Implementeringskonsekvenser ................................................... 10
Kapitel 2.
Hovedkonklusioner...................................................................... 11
Kapitel 3.
Status på indsatsen – godt undervejs, men ikke i mål ................ 17
Kapitel 4.
Status på samarbejdet om at gøre
lovgivningen digitaliseringsklar.................................................... 26
Kapitel 5.
Nøgletal fra lovforslag i høring..................................................... 35
Kapitel 6
Anbefalinger ................................................................................ 45
Bilag A
Metoderedegørelse ..................................................................... 48
Vil du vide mere .......................................................................... 51
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 127: Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar, fra finansministeren
2399776_0003.png
Kapitel 1.
Indsatsen for at gøre lovgivningen
digitaliseringsklar
Samtlige partier i Folketinget indgik i januar 2018 aftale om
digitaliseringsklar lovgivning. Aftalen betyder, at ny lovgivning,
der er fremsat efter den 1. juli 2018, skal være digitaliseringsklar.
Det indebærer, at lovgivningen i videst muligt omfang skal
udformes i overensstemmelse med de syv principper for
digitaliseringsklar lovgivning.
Det er blandt formålene med aftale om digitaliseringsklar
lovgivning at sikre, at de digitale muligheder i relevant omfang
anvendes som middel til at understøtte en lettere hverdag for
borgere og virksomheder, at sikre en mere effektiv offentlig sektor,
og at den offentlige sektor håndterer data på en tryg og sikker
måde med respekt for borgernes retssikkerhed mv.
Indsatsen understøttes ved, at der indføres krav om, at der
på et tidligt tidspunkt i det lovforberedende arbejde, og tidligt
i den politiske beslutningsproces, skal være fokus på lovforslags
implementeringskonsekvenser, og at disse skal være beskrevet
i lovforslaget.
Det er ligeledes en målsætning i aftale om digitaliseringsklar
lovgivning, at gældende lovgivning løbende gennemgås med
henblik på at vurdere, om den i højere grad kan gøres digitalise­
ringsklar.
Ifølge aftalen vil aftaleparterne i løbet af 2020 vurdere, om
lovgivningen i tilstrækkelig grad er digitaliseringsklar og drøfte
eventuelle yderligere initiativer til at understøtte indsatsen.
Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar ·
3
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 127: Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar, fra finansministeren
2399776_0004.png
Evaluering af indsatsen med at sikre
digitaliseringsklar lovgivning
Denne evaluering har fokus på at understøtte vurdering
og drøftelse af, om indsatsen har haft den ønskede effekt.
Evalueringen fokuserer derfor i særlig grad på at afdække
centrale pejlemærker i aftale om digitaliseringsklar lovgivning,
herunder om indsatsen har bidraget til, at digitaliseringen
af den offentlige sektor:
• sker med respekt for borgernes retssikkerhed
• understøtter en mere effektiv offentlig sektor, som håndterer
borgernes data trygt og sikkert
• understøtter en lettere hverdag for borgere og virksomheder.
Herudover har evalueringen fokus på at beskrive fagministeriernes
håndtering af opgaven med at gøre lovgivningen digitaliserings­
klar, herunder om samarbejdet med sekretariatet opleves at give
tilstrækkelig værdi.
4
· Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 127: Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar, fra finansministeren
2399776_0005.png
Evalueringen i hovedtræk
Evalueringen bygger på bidrag fra medarbejdere i fagministerierne med
opgaver i relation til det lovforberedende arbejde. Denne gruppe af med­
arbejdere er afgørende for at sikre, at lovgivningen gøres digitaliseringsklar.
Herudover er en bred række af interesseorganisationer og forskere blevet
konsulteret med særlig fokus på, om indsatsen har gjort en forskel set udefra.
Følgende læsevejledning giver overblik over evalueringens indhold.
Kapitel 2
præsenterer et resumé af evalueringens hovedkonklusioner,
som uddybes og underbygges i de efterfølgende kapitler.
Kapitel 3
gør status over indsatsen herunder særligt nøgleinteressenters
vurdering af dens effekt samt særlige udfordringer for at realisere det fulde
potentiale.
Kapitel 4
gør rede for samarbejdet mellem fagministerierne og sekretariat
for digitaliseringsklar lovgivning om at gøre lovgivningen digitaliseringsklar,
og der gøres status på organiseringen af arbejdet i fagministerierne samt
vurderingen af rådgivning og vejledning fra sekretariatet.
Kapitel 5
præsenterer en række nøgletal vedrørende de lovforslag,
som har været i høring hos sekretariat for digitaliseringsklar lovgivning i
folketingssamlingen 2019­20.
Kapitel 6
præsenterer en sammenfatning af evalueringens hovedkonklusioner
og anbefalinger i forhold til det fremadrettede arbejde.
Bilag A
indeholder en redegørelse over datagrundlaget for evalueringen.
Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar ·
5
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 127: Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar, fra finansministeren
2399776_0006.png
EKSEMPEL #1
Erhvervsministeriet:
Kontrolpakken
PROBLEM
Kontrolpakken skærper indsatsen over for selskabs­ og regnskabssvindel, som visse
virksomheder foretager ved at gøre brug af urigtige eller forfalskede selskabs­ og
regnskabsoplysninger. De før gældende selskabs­ og regnskabslove har vist sig ikke
at indeholde tilstrækkelige redskaber til, at Erhvervsstyrelsen har kunne gribe hurtigt og
effektivt ind over for svindlen og sikre retvisende regnskabs­ og selskabsoplysninger.
LØSNING
Det er nødvendigt, at myndighederne har mulighed for at gribe hurtigt og effektivt
ind over for økonomisk svindel og misbrug.
Erhvervsstyrelsen får eksempelvis mulighed for at udføre en digitalt understøttet
forhåndskontrol af alle indberetninger om regnskabs­ og selskabsanmeldelser.
Kontrollen udføres på udvalgte områder som ”hård” kontrol, hvor objektive fejl uden
bevistvivl medfører en digital straksafgørelse om afvisning af regnskabsindberetning/
anmeldelse. Samtidig får Erhvervsstyrelsen mulighed for efterfølgende at udføre en
risikobaseret kontrol, hvor virksomheders årsrapporter sammenholdes med oplysninger
og dokumentation fra andre myndigheder (fx fra Skatteforvaltningen).
HVORDAN ER DET SMART?
Hvor en stikprøvekontrol er baseret på tilfældig udvælgelse, gør kontrolpakken det
muligt for Erhvervsstyrelsen at udføre en systematisk digital kontrol, som forebygger
lovovertrædelser allerede ved indsamling af regnskabs­ og selskabsoplysninger.
Denne forhåndskontrol frigør ressourcer i Erhvervsstyrelsen til at udvælge virksomheder
til yderligere dybdegående kontrol.
HVILKE PRINCIPPER GØR DET MULIGT?
Kontrolpakken demonstrerer, hvordan princip #7 om forebyggelse af fejl og snyd
muliggør digitaliseringsklar lovgivning, hvor det især prioriteres, at kontrollen kan
understøttes digitalt, fx gennem automatiseret kontrol og ved at give mulighed for
at kontrollere oplysningers korrekthed ved hjælp af relevante offentlige registre.
Det følger videre af princippet, at kontrol og tilsyn fokuseres tidligst muligt i myndig­
hedernes arbejdsgange, fx allerede ved indberetning af regnskabs­ og selskabs­
oplysninger, sådan at fejl kan rettes, før de får konsekvenser – frem for efterfølgende.
Herved undgås lange og omkostningstunge forløb til bagudrettet genopretning,
hvilket erfaringsmæssigt er mindre administrativt byrdefuldt for myndighederne og
bedre service over for virksomhederne.
6
· Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 127: Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar, fra finansministeren
2399776_0007.png
Sekretariatet for digitaliseringsklar lovgivning
Med aftale om digitaliseringsklar lovgivning blev der
med virkning fra 1. februar 2018 etableret et sekretariat
i Digitaliseringsstyrelsen, som gennemfører screening af
lovudkast, bistår ministerierne med vejledningsindsatser
og generelt understøtter arbejdet med at gøre lovgivnin­
gen digitaliseringsklar.
Sekretariatet screener regeringens lovprogram og afgiver
høringssvar til knap hver andet lovforslag, der fremsættes
for Folketinget.
Sekretariatets arbejde foregår i tæt dialog med fagmini­
sterierne, og sekretariatet har således etableret et net­
værk blandt lovchefer og lovkoordinatorer, som løbende
involveres i koordinering samt udveksling af erfaringer
fra arbejdet med at gøre lovgivningen digitaliseringsklar.
Der er til finansiering af sekretariatets arbejde afsat 7 mio.
kr. på finansloven i perioden fra 2019 til 2021, heraf
3,6 mio. kr. i lønsum. Den faglige profil for medarbejdere
i sekretariatet befinder sig i krydsfeltet mellem digitali­
sering, jura og offentlig administration.
Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar ·
7
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 127: Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar, fra finansministeren
2399776_0008.png
Syv principper for
digitaliseringsklar lovgivning
Vurdering af principper.
Enkle og klare regler
Lovgivningen skal være enkel og klar, så den er let at forstå
for borgere og virksomheder samt let at administrere.
Digital kommunikation
Lovgivningen skal understøtte, at der kan kommunikeres
digitalt med borgere og virksomheder.
Muliggør automatisk sagsbehandling
Lovgivningen skal understøtte, at administrationen af
lovgivningen kan ske helt eller delvist digitalt og under hensyntagen
til borgernes og virksomhedernes retssikkerhed.
Sammenhæng på tværs
– ensartede begreber og genbrug af data
Begreber og data skal genbruges på tværs af myndigheder. Hvis der
allerede findes data, som understøtter lovens begreber, bør lovgivningen
udformes, så det bliver muligt at anvende disse data.
8
· Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 127: Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar, fra finansministeren
2399776_0009.png
Tryg og sikker datahåndtering
Tekniske løsninger skal bygges på en måde,
så alle led i administrationen understøtter en sikker
og tryg datahåndtering, og at der sikres transparens
i den offentlige datahåndtering.
Anvendelse af offentlig infrastruktur
Offentlige myndigheder skal anvende eksisterende
offentlig it-infrastruktur, så der sikres størst muligt
genbrug og sammenhæng på tværs.
Forebygger snyd og fejl
Lovgivningen skal udformes, så den giver mulighed
for effektiv it-anvendelse i kontroløjemed.
Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar ·
9
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 127: Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar, fra finansministeren
2399776_0010.png
Implementeringskonsekvenser
Konsekvenser af ny lovgivning skal vurderes.
Det omfatter følgende fire elementer.
It-styring og risiko
Hvad er konsekvenserne i forhold til eksisterende it-systemer,
kræves der udvikling af nye og indebærer det væsentlige risici
fx i forhold til, hvornår lovgivningen kan træde i kraft?
Organisatoriske forhold
Er der væsentlige ændringer i forhold til organisering og
kompetencedeling mellem myndigheder, og er der risici
forbundet hermed?
Databeskyttelse
Er lovgivningen og den foreslåede administration af loven i overensstemmelse
med databeskyttelseslovgivningen? Er der taget de rette forholdsregler ved
eventuel datadeling og udveksling af data mellem offentlige myndigheder.
Betydning for borgerne
Bidrager lovgivningen til større gennemsigtighed, bedre tilgængelighed for
borgere og virksomheder samt en mere ensartet sagsbehandling? Sikres det,
at digitaliseringen respekterer borgerens rettigheder i national lovgivning?
10
· Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 127: Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar, fra finansministeren
2399776_0011.png
Kapitel 2.
Hovedkonklusioner
Evalueringen viser, at indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar
særligt er kendetegnet ved fire forhold:
1
2
3
4
Indsatsen vurderes af relevante parter at have
gjort en forskel, herunder fx i forhold til tryg
og sikker datahåndtering og til at understøtte
en lettere hverdag for borgere og virksomheder.
Der er stigende opmærksomhed og vidensniveau
i ministerierne om digitaliseringsklar lovgivning
blandt andet som følge af høringssvar og dialog
med sekretariatet.
Eksisterende lovgivning er kun i mindre grad
gjort digitaliseringsklar.
Der opleves stadig færre barrierer for at sikre
digitaliseringsklar lovgivning.
I det efterfølgende præsenteres de enkelte hovedkonklusioner nærmere.
Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar ·
11
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 127: Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar, fra finansministeren
Indsatsen vurderes at have gjort en forskel
Aftale om digitaliseringsklar lovgivning understreger, at brug af it og ny teknologi ikke er
et mål i sig selv. Det er et blandt flere midler til at realisere vigtige politiske målsætninger,
der samlet set skal føre til, at borgere og virksomheder oplever en offentlig service af
høj kvalitet.
Det har været et centralt omdrejningspunkt for evalueringen at kortlægge, om centrale
interessenter, herunder fagministerier og relevante interesseorganisationer, vurderer,
at indsatsen har gjort en forskel i forhold til følgende tre delmålsætninger, som der er lagt
særlig vægt på i indgåelsen af aftale om digitaliseringsklar lovgivning.
Interessenterne er derfor blevet spurgt, i hvilken grad de finder, at indsatsen har gjort
en forskel i forhold til, at:
1. digitaliseringen af den offentlige sektor sker med
respekt for borgernes retssikkerhed
2. sikre en mere effektiv offentlig sektor, som
håndterer borgernes data på
en tryg og sikker måde
3. understøtte
en lettere hverdag
for borgere og virksomheder.
Fagministeriernes lovchefer vurderer generelt, at indsatsen i nogen grad har gjort en
forskel på disse områder, men også at der er udfordringer med at synliggøre resultaterne
af indsatsen. I gruppen af interviewede lovchefer vurderer størstedelen, at indsatsen
i nogen eller høj grad har gjort en forskel for de ovennævnte målsætninger. Interesse-
organisationer giver udtryk for, at billedet ser tilsvarende ud fra deres perspektiv.
Flere af de interviewede lovchefer peger endvidere på, at hvis indsatsen i endnu højere grad
skal bidrage til at opfylde de anførte målsætninger, vil det være relevant at øge indsatsen
på et tidligere stadie i den politiske beslutningsproces.
På tidspunktet for lovforslagets udformning er det ofte begrænset, hvor ambitiøst princip-
perne for digitaliseringsklar lovgivning kan indtænkes i udformningen af lovforslaget, da
mange af de væsentlige beslutninger allerede træffes i forbindelse med den forudgående
politiske behandling af udspil og indgåelsen af politiske aftaler.
12
· Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 127: Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar, fra finansministeren
Mange lovforslag i høring bidrager til stigende vidensniveau
i ministerierne
Evalueringen indikerer, at processen med at lade fagministerier sende lovforslag i præhøring
hos sekretariatet har bidraget til betydelig opbygning af viden i fagministerierne om, hvordan
lovgivningen gøres digitaliseringsklar.
Evalueringen viser, at der over det seneste år er sket en betydelig positiv udvikling
i ministeriernes opmærksomhed på hensynet til, at lovgivningen skal tænkes digitaliserings-
klart fra begyndelsen. Dette manifesterer sig blandt andet i, at sekretariatets anbefalinger til,
hvordan et lovforslag kan gøres endnu mere digitaliseringsklart i højere grad end tidligere
indarbejdes i det endelige lovforslag.
Evalueringen indikerer, at ministeriernes fremadrettede behov for viden og vejledning om
at gøre lovgivningen digitaliseringsklar ændrer sig. Særligt medarbejdere med juridiske
kompetencer efterspørger vejledning på et stadigt højere niveau i form af fx konkrete
eksempler og sparring på højt fagligt niveau. Herudover vil der i ministerierne være øvrige
grupper af medarbejdere, herunder nyansatte og medarbejdere med policy-opgaver,
hvor der er behov for generel introduktion til, hvad det indebærer at gøre lovgivningen
digitaliseringsklar.
Eksisterende lovgivning er kun i mindre grad gjort digitaliseringsklar
Mens lovchefer og interesseorganisationer finder, at arbejdet med at gøre lovgivningen
digitaliseringsklar i nogen grad har udmøntet sig i konkrete effekter, peges der samtidig
på, at arbejdet med løbende at revidere
eksisterende
lovgivning generelt endnu ikke
er påbegyndt.
Tilsvarende vurderer lovcheferne i fagministerierne, at implementeringskonsekvenser ofte
først bliver belyst i selve lovforslaget og ikke tidligere i den politiske beslutningsproces.
Evalueringen indikerer, at hvis eksisterende lovgivning generelt skal gøres digitaliseringsklar,
vil det kræve, at ministeriernes løbende revision af lovgivningen suppleres med et mere
målrettet fokus på at kortlægge potentialer og udfordringer ved eksisterende lovgivning.
Dette kan skabe grundlag for en prioritering af områder, der med fordel kan underlægges
en mere grundlæggende revision.
Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar ·
13
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 127: Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar, fra finansministeren
Barrierer er velkendte og færre end tidligere
Fagministerierne vurderer overordnet set, at det med få forbehold har været muligt at
efterleve kravene fra aftale om digitaliseringsklar lovgivning.
Udfordringerne har særligt handlet om at tage initiativ til, at eksisterende lovgivning løbende
gennemgås samt at tilvejebringe forudsætninger for at sikre, at digitaliseringsklar lovgivning
tænkes ind så tidligt som muligt i den politiske beslutningsproces. Et øget fokus på digita-
liseringsklar lovgivning tidligt i den politiske beslutningsproces vil øge mulighederne for,
at den vedtagne lovgivning vil være mere enkel at implementere, herunder at understøtte
digitalt.
Evalueringen viser, at når lovskriverne i fagministerierne skal redegøre for, hvilke barrierer
der har besværliggjort eller hindret fuld efterlevelse af kravene fra aftale om digitaliserings-
klar lovgivning, fremhæves særligt forhold, som er kendt fra tidligere års undersøgelser.
Barriererne omfatter blandt andet manglende tid til belysning af implementeringskonsekven-
ser eller relativt bundne rammer fra en politisk aftale eller et direktiv. Det er endvidere
kendetegnende, at forholdene i mindre grad vurderes at udgøre en barriere sammenlignet
med det foregående år. Tilsvarende er andelen af lovskrivere, som giver udtryk for, at der
ikke har været nogen oplevede udfordringer steget væsentligt. Der er derfor tale om en
overordnet positiv udvikling.
Evalueringen indikerer således, at en indsats for at sikre, at implementeringskonsekvenser
og efterlevelsen af principperne belyses på et tidligere tidspunkt i den politiske beslutnings-
proces, herunder i EU’s lovgivende institutioner, potentielt vil kunne bidrage til at reducere
resterende barrierer.
Fremadrettede anbefalinger
Evalueringens hovedkonklusioner peger på, at der fremadrettet kan være behov for at
målrette indsatsen mod tre konkrete fokusområder:
• Systematisk kortlægning af potentialet ved revision af eksisterende lovgivning
• Indsats for at styrke fokus på digitaliseringsklar lovgivning på et tidligere stadie
af den politiske beslutningsproces
• Målrettet formidlings- og uddannelsesindsats
I kapitel 6 gennemgås de konkrete anbefalinger nærmere med afsæt i ovenstående
fokusområder.
14
· Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 127: Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar, fra finansministeren
2399776_0015.png
EKSEMPEL #2
Miljøministeriet:
Digital håndhævelse af miljøzoneinitiativer
PROBLEM
I Danmark ønskes det at mindske luftforureningen fra dieselbiler yderligere i de
største byer. Luftforurening påvirker hvert år mange danskeres helbred. Derfor har det
i længere tid været en ambition fra politisk side at forbedre luftkvaliteten i byerne.
Det er blandt andet gjort ved at indføre såkaldte miljøzoner i udvalgte byzoner og
sidenhen stramme disse. Miljøzoner stiller krav til køretøjets alder eller montering af
partikelfilter hos dieseldrevne lastbiler, busser og varebiler.
Ved ikrafttrædelsen af de nye skærpede miljøzonekrav i 2019 blev markant flere tunge
køretøjer omfattet og samtidigt blev varebiler omfattet af reglerne. Det var samtidig et
ønske fra branchen at gå væk fra det fysiske klistermærke i forruden.
Derfor var det fysiske kendetegn for overholdelse af reglerne ikke længere tilstede,
og en manuel – og relativt tilfældig – kontrol af så mange køretøjer ville ikke være mulig
at håndhæve tilfredsstillende, ligesom det ville trække store ressourcer fra politi og
tilsynsmyndighed.
LØSNING
Efter de skærpede krav til dieseldrevne lastbiler, busser og varebiler, blev der vedtaget
en ny lov, der gør det muligt at anvende et digitalt system, hvor køretøjer, der kører
inden for miljøzonen, kontrolleres automatisk ved aflæsning af nummerpladen. Der er
både faste og mobile kameraer.
Nummerpladen tjekkes automatisk op mod de registrerede oplysninger om køretøjet
(alder og/eller partikelfilter) i det offentligt tilgængelige motorregister. Således kan
myndigheder på systematisk vis føre automatiseret kontrol med hvilke køretøjer, som
færdes i miljøzonerne, samt om de efterlever miljøzonekravene.
Det var dog forventet, at der ved en digitaliseret/automatiseret kontrol ville blive
opdaget langt flere overtrædelser, end der hidtil har været – både på grund af den
automatiserede kontrol, men også fordi langt flere køretøjer blev omfattet af miljøzone­
kravene.
Ved en konstateret overtrædelse i det digitale system blev der derfor i samme lov
indført betinget objektivt ansvar for overtrædelserne af miljøzonereglerne, hvilket
betyder, at ansvaret som udgangspunkt påhviler køretøjets ejer, medmindre føreren
af køretøjet vedkender sig ansvaret. Dermed bliver det en næsten fuld automatiseret/
digital håndhævelse af reglerne.
Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar ·
15
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 127: Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar, fra finansministeren
2399776_0016.png
HVORDAN ER DET SMART?
Med et betinget objektivt ansvar, på baggrund af nummerpladegenkendelse og
informationerne i motorregistret, kan myndighederne håndhæve kontrollen med miljø­
zonerne på automatiseret vis.
På denne måde er det forventningen, at der opnås en langt større efterlevelse af
reglerne og en markant bedre mulighed for at håndhæve reglerne.
Alternativet til denne løsning ville have været at håndhæve kontrollen manuelt, dvs.
ved at alle køretøjsejere skulle anskaffe et fysisk klistermærke til forruden af køretøjet,
som ville være genstand for politiets almindelige kontrol. En sådan løsning vil føre til
større administrative omkostninger, fordi alle køretøjer, der opfylder reglerne, skulle have
et klistermærke. Dette ville med stor sandsynlighed også resultere i, at håndhævelses­
graden vil blive markant udfordret.
HVILKE PRINCIPPER GØR DET MULIGT?
Loven demonstrerer efterlevelse af princip #3 om automatisk sagsbehandling, som
betoner, at ny lovgivning så vidt muligt skal anvende objektive kriterier, når det giver
mening, og der ikke er behov for et fagprofessionelt skøn.
Med lovgivningen etableres grundlaget for en kontrol baseret på objektive kriterier,
herunder særligt hvem, der har ansvaret for et køretøjs tilstedeværelse i en miljøzone.
Det bliver ligeledes muligt at indhente oplysningerne om den ansvarlige borger i
køretøjsregisteret og udsende et administrativt bødeforlæg.
16
· Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 127: Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar, fra finansministeren
2399776_0017.png
Kapitel 3.
Status på indsatsen
– godt undervejs, men ikke i mål
Kapitlet gør status på indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar. Der tages
afsæt i vurderinger givet dels af interesseorganisationer og forskere og dels af lovchefer
i fagministerierne.
Den overordnede vurdering fra disse parter er, at indsatsen er godt undervejs, men
endnu ikke fuldt i mål.
Indsatsen vurderes at have haft en effekt
Der er i forbindelse med denne evaluering gennemført interviews med et udsnit af chefer
med ansvar for det lovforberedende arbejde i centraladministrationen. Lovcheferne er
blandt andet blevet spurgt i hvilken grad, de vurderer, at indsatsen for at gøre lovgivningen
digitaliseringsklar har bidraget til at opnå de målsætninger, der blev opstillet i aftale om
digitaliseringsklar lovgivning, jf. figur 3.1.
Figur 3.1
Er det din erfaring, at indsatsen for at gøre lovgivningen mere
digitaliseringsklar siden 1. juli 2018 har bidraget til, at …
14
%
14
%
14
%
43
%
57
%
57
%
14
%
29
%
29
%
29
%
Digitalisering af den
offentlige sektor
sker med respekt for
borgernes retssikkerhed
Slet ikke
I ringe grad
Sikre en mere effektiv
offentlig sektor,
som håndterer
data trygt og sikkert
I nogen grad
I høj grad
Understøtte en lettere
hverdag for borgere
og virksomheder
I meget høj grad
Ved ikke
Kilde: Interview med lovchefer i fagministerier
Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar ·
17
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 127: Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar, fra finansministeren
2399776_0018.png
Figuren viser, at et flertal af de interviewede lovchefer på mellem 57 og 71 pct. vurderer,
at indsatsen i nogen grad eller mere har bidraget til at realisere målsætningerne i aftale
om digitaliseringsklar lovgivning, som samlet set skal føre til, at borgere og virksomheder
oplever en bedre offentlig service af høj kvalitet.
Blandt de lovchefer, som har vurderet, at det ’slet ikke’ er tilfældet, fremhæves det
eksempelvis, at man i forvejen er opmærksomme på at opfylde ovenstående målsætninger,
blandt andet i kraft af databeskyttelseslovgivningen og det almindelige lovkvalitetsarbejde.
Lovchefernes vurdering af effekten af indsatsen er suppleret ved at stille samme spørgsmål
til en bred række af interesseorganisationer og forskere, som til daglig følger central-
administrationens arbejde med at gøre lovgivningen digitaliseringsklar inden for deres
område, jf. figur 3.2.
Figur 3.2
Er det din erfaring, at indsatsen for at gøre lovgivningen
mere digitaliseringsklar siden 1. juli 2018 har bidraget til, at …
17
%
13
%
37
27
%
30
%
7%
40
3%
7%
37
%
%
%
30
%
23
%
20
3%
Digitalisering af den
offentlige sektor
sker med respekt for
borgernes retssikkerhed
Slet ikke
I ringe grad
3%
Sikre en mere effektiv
offentlig sektor,
som håndterer
data trygt og sikkert
I nogen grad
I høj grad
%
4%
Understøtte en lettere
hverdag for borgere
og virksomheder
I meget høj grad
Ved ikke
Kilde: Survey med interesseorganisationer
18
· Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 127: Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar, fra finansministeren
Som det fremgår af figuren, er det også – når der ses bort fra gruppen, der svarer ’ved ikke’
– størstedelen af de adspurgte interesseorganisationer og forskere, der generelt vurderer,
at indsatsen i nogen grad eller mere har haft en effekt på de politiske målsætninger.
50 pct. af de adspurgte interesseorganisationer og forskere vurderer, at indsatsen i nogen
grad eller mere har bidraget til, at digitaliseringen af den offentlige sektor sker med respekt
for borgernes retssikkerhed, mens 33 pct. vurderer, at dette kun i ringe grad eller slet ikke
har været tilfældet.
I forhold til spørgsmålet om indsatsen har bidraget til at sikre en mere effektiv offentlig
sektor, vurderer 47 pct. af respondenterne, at dette i nogen grad eller mere har været
tilfældet, mens 26 pct. vurderer, at det kun i ringe grad eller slet ikke har været tilfældet.
Endelig vurderer 47 pct., at indsatsen i nogen grad eller mere har understøttet en lettere
hverdag for borgere og virksomheder, mens 24 pct. vurderer, at det i ringe grad eller slet
ikke har været tilfældet.
Vurderingen er omfattet af en vis usikkerhed, givet at mellem 17 pct. og 30 pct. af respon-
denterne angiver, at de ikke føler sig i stand til at foretage vurderingen af, om indsatsen
har bidraget til at gøre en forskel på de tre anførte områder. Det kan indikere, at indsatsen
har visse udfordringer med at synliggøre resultaterne over for relevante målgrupper.
Obligatorisk vurdering af implementeringskonsekvenser
Aftalen om digitaliseringsklar lovgivning indebærer, at implementeringskonsekvenser af nye
lovinitiativer vurderes og beskrives så tidligt som muligt i den politiske beslutningsproces.
Det betyder, at ministerierne er forpligtet til at undersøge og beskrive de implementerings-
konsekvenser, som nye love og politiske aftaler forventes at få. Det omfatter fx en beskri-
velse af, om der skal oprettes nye sagsgange eller ske tilretning af it-systemer. Tilsvarende
er det et opmærksomhedspunkt at vurdere lovinitiativets virkning i forhold til borgernes
retssikkerhed samt hvordan data behandles trygt og sikkert. Hensigten er at sikre, at
konsekvenser af ny lovgivning for fx borgeren for den offentlige anvendelse af borgernes
data og i forhold til nye it-systemer er kendte og gennemarbejdede, før lovgivningen bliver
endeligt besluttet i Folketinget
Lovcheferne peger på kravene om at revidere eksisterende lovgivning samt om at sikre
belysning af implementeringskonsekvenser på et tidligt tidspunkt i det lovforberedende
arbejde som særligt udfordrende at leve op til.
Ambitionen om et øget fokus på tidlig belysning af implementeringskonsekvenser af
politiske aftaler er underlagt en række rammebetingelser for ministeriets udarbejdelse
af beslutnings- og forhandlingsoplæg. Disse arbejdsgange er generelt kendetegnet ved
at være prægede af komplekse og tidspressede forløb.
Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar ·
19
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 127: Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar, fra finansministeren
2399776_0020.png
Særlige udfordringer
Lovcheferne giver generelt udtryk for, at det har været muligt at efterleve kravene fra
aftale om digitaliseringsklar lovgivning i det lovforberedende arbejde – om end i varierende
omfang, jf. figur 3.3.
Figur 3.3
I hvilket omfang finder du, at det har været muligt at efterleve
kravene fra aftale om digitaliseringsklar lovgivning som led i det
almindelige, lovforberedende arbejde (lovchefer i fagministerier)
25
50
%
%
43
14
43
%
%
37
29
14
%
%
%
13
%
13
%
At kommunikere
gennemførte forenklinger
videre til det
administrative niveau
%
Løbende at gennemgå
og revidere eksisterende
lovgivning for at sikre,
at den er digitaliseringsklar
At vurdere og beskrive
implementeringskonsekvenser
fyldestgørende i lovforslag
13
%
13
%
75
%
25
25
50
%
%
13
%
37
38
%
%
%
13
%
At sikre, at politiske
aftaler følger principperne
for digitaliseringsklar
lovgivning
I meget høj grad
Ved ikke
At kortlægge
implementeringskonsekvenser
tidligst muligt i den
politiske beslutningsproces
Slet ikke
I ringe grad
At følge de syv
principper i udformningen
af ny lovgivning
I nogen grad
I høj grad
Kilde: Interview med lovchefer i fagministerier
20
· Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 127: Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar, fra finansministeren
Som det fremgår af figuren, vurderer lovcheferne, at kravet om at ny lovgivning følger
de syv principper for digitaliseringsklar lovgivning i relativ høj grad har kunnet efterleves.
Samlet vurderer 50 pct. af lovcheferne, at det i høj eller meget høj grad har været muligt.
I næsten tilsvarende grad vurderer lovcheferne, at kravet om at vurdere og beskrive
implementeringskonsekvenser fyldestgørende i lovforslag har kunnet efterleves. 57 pct.
af lovcheferne vurderer således, at det i høj grad har været muligt at kortlægge implemente-
ringskonsekvenserne fyldestgørende.
Omvendt vurderes kravet om at sikre, at politiske aftaler følger principperne for digitalise-
ringsklar lovgivning af lovcheferne som det, der har været sværest at efterleve i praksis.
Det gælder således, at 51 pct. af lovcheferne vurderer, at det i ringe grad eller slet ikke har
været muligt at sikre, at politiske aftaler følger principperne, mens 75 pct. af lovcheferne
vurderer, at det i ringe grad har været muligt at kortlægge implementeringskonsekvenserne
tidligt.
Når det kommer til kravet om løbende at revidere eksisterende lovgivning og sikre, at den
er digitaliseringsklar, gælder det, at 67 pct. af lovcheferne vurderer, at det i ringe grad eller
slet ikke har været muligt at efterleve.
De adspurgte interesseorganisationer og forskere giver ligeledes udtryk for, at fagministeri-
erne efter deres opfattelse ikke i tilstrækkeligt omfang har revideret eksisterende lovgivning
for at gøre den digitaliseringsklar.
Lovcheferne i fagministerierne er tilsvarende blevet spurgt i hvilket omfang, de systematisk
har foretaget en vurdering af, om deres portefølje af eksisterende lovgivning er digitalise-
ringsklar, jf. figur 3.4.
Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar ·
21
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 127: Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar, fra finansministeren
2399776_0022.png
Figur 3.4
Fagministerierne har kun i ringe omfang foretaget
en systematisk vurdering af, om portefølje af eksisterende
lovgivning er digitaliseringsklar
Har I foretaget en systematisk vurdering af, om ministeriets portefølje
af eksisterende lovgivning efterlever kravene til digitaliseringsklar lovgivning?
63
%
13
%
25
%
Slet ikke
I ringe grad
I nogen grad
I høj grad
0%
I meget høj grad
0%
Kilde: Interview med lovchefer i fagministerier
Som det fremgår af figuren, er der et flertal på 63 pct. af lovcheferne, der giver udtryk for,
at der slet ikke er foretaget en sådan systematisk vurdering, mens den resterende gruppe
giver udtryk for, at det kun i ringe eller nogen grad har været tilfældet.
Evalueringen indikerer således, at det har været en væsentlig udfordring for fagministerierne
at leve op til aftale om digitaliseringsklar lovgivnings mål om løbende at revidere eksiste-
rende lovgivning med henblik på at sikre, at den er digitaliseringsklar.
Tilsvarende er tendensen, at implementeringskonsekvenser ofte først belyses i forbindelse
med udarbejdelsen af lovforslaget og ikke i forbindelse med indgåelsen af den politiske
aftale, som var intentionen i aftale om digitaliseringsklar lovgivning.
22
· Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar
0%
Ved ikke
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 127: Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar, fra finansministeren
2399776_0023.png
Færre barrierer for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar
De adspurgte lovskrivere giver generelt udtryk for, at de oplever færre barrierer for at gøre
lovgivningen digitaliseringsklar sammenlignet med den foregående samling, jf. figur 3.5.
Figur 3.5
Barrierer for at opfylde kravene til digitaliseringsklar lovgivning
2018 – 2020
36
%
16
%
23
%
8%
9%
0%
9%
Manglende tid
til at afdække
implementerings-
konsekvenser
Manglende viden
til at afdække
implementerings-
konsekvenser
Manglende inddragelse
af relevante interessenter
Manglende
inddragelse af
specialister/fagpersoner
i udarbejdelsen
af lovforslag
%
46
27
%
16
%
21
%
46
%
61
%
Lovforslaget er del
af eksisterende
lovkompleks og dermed
afhængig af dette
Bundne rammer
fra politisk aftale
eller direktiv
Ingen oplevede
udfordringer
2018-2019
2019-2020
Kilde: Survey med lovskrivere i fagministerier
Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar ·
23
5%
Andre relevante
forhold
8%
0%
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 127: Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar, fra finansministeren
Sammenligner man svarafgivelsen i folketingssamlingen 2019-2020 med folketings-
samlingen 2018-2019, er det tydeligt, at der generelt identificeres færre barrierer for at
opfylde kravene til digitaliseringsklar lovgivning. Som det fremgår af tabel 3.6, er der således
61 pct. af de adspurgte lovskrivere, som giver udtryk for, at de ikke har oplevet særlige
udfordringer for at opfylde kravene til digitaliseringsklar lovgivning. Til sammenligning var
det kun 46 pct. af lovskriverne, der gav udtryk for dette for folketingssamlingen 2018-2019.
Andelen af lovskrivere, der giver udtryk for, at bundne rammer fra en forudgående politisk
aftale eller et direktiv har udgjort en barriere i forhold til at opfylde kravene fra aftale om
digitaliseringsklar lovgivning er faldet væsentligt fra folketingssamlingen 2018-2019 til
folketingssamlingen 2019-2020.
Evalueringen synes generelt at indikere, at det er de samme typer af barrierer, der udgør
en udfordring i forhold til at gøre lovgivningen digitaliseringsklar, men også at disse barrierer
i langt mindre grad udgør en udfordring sammenlignet med sidste år.
En del af grunden synes at være, at folketingssamlingen 2019-2020 var den første samling,
hvor kravene til digitaliseringsklar lovgivning var gældende og dermed kendt på de indle-
dende stadier i den politiske beslutningsproces, hvilket har gjort det lettere for fagministeri-
erne i højere grad at sikre, at oplæg til beslutninger og forhandlinger udformes i overens-
stemmelse hermed.
24
· Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 127: Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar, fra finansministeren
2399776_0025.png
EKSEMPEL #3
Skatteministeriet:
Restanceinddrivelsesmyndighedens håndtering
af fordringer med dataproblemer, forældelse mv.
(Datalovpakke I)
PROBLEM
Arbejdet med at sikre, at borgere betaler deres gæld til det offentlige har i Danmark
været besværliggjort af, at data om borgernes gæld af forskellige myndigheder har
været registreret efter divergerende og til tider mangelfuld praksis.
Formålet med Datalovpakke 1 er at understøtte arbejdet med at få ryddet op i data
om borgernes gæld til det offentlige. Reglerne skal blandt andet gøre så mange gælds­
poster som muligt konverteringsparate, så de kan overflyttes til og inddrives mere
effektivt via det nye inddrivelsessystem, PSRM. Oprydningsarbejdet er ganske betyde­
ligt og omfatter flere millioner af gældsposter til et samlet set større milliardbeløb.
Der pågår således et større arbejde i regi af Skatteministeriet med at foretage denne
oprydning til gavn såvel for de offentlige finanser som for borgernes retsbevidsthed.
Den samlede oprydningsopgave er imidlertid fortsat administrativt byrdefuld, da den
omfatter data om flere millioner af gældsposter af varierende datamæssig kvalitet og
med forskellige forældelsesfrister.
LØSNING
Med loven gives Skatteministeriet hjemmel til at lægge nogle harmoniserede forud­
sætninger til grund for inddrivelsen af fordringer i tilfælde, hvor der er berettiget tvivl
om de registrerede oplysninger i restanceinddrivelsesmyndighedens systemer. Samtidig
udskydes fristen for forældelse af disse fordringer, således at myndighederne fortsat
kan nå at gøre kravet gældende.
HVORDAN ER DET SMART?
Ved at lade Folketinget vedtage lovgivning, der tilvejebringer klare rammer for, hvordan
data om gældsposter skal anvendes i tvivlstilfælde, skabes et entydigt retsgrundlag
for håndteringen af borgernes gæld til det offentlige. Det gør det blandt andet muligt
at foretage mere vidtgående inddrivelsesskridt, herunder særligt automatisk løninde­
holdelse, som er en administrativt effektiv måde at foretage inddrivelse på. Alternativet
til lovgivning ville have været enten at miste muligheden for at inddrive et betragteligt
beløb af borgernes ubetalte gæld til det offentlige til skade for retsbevidstheden eller
at anvende uforholdsmæssigt mange administrative ressourcer til en manuel gennem­
gang af data om flere millioner af gældsposter.
HVILKE PRINCIPPER GØR DET MULIGT?
Loven demonstrerer, hvordan princip #4 om ensartede begreber gør det muligt for
en myndighed under fornøden inddragelse af hensynet til borgernes retssikkerhed
at foretage effektiv datadrevet administration ved at harmonisere anvendelsen af data,
der er fejlbehæftet som følge af uensartet praksis hos forskellige myndigheder.
Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar ·
25
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 127: Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar, fra finansministeren
Kapitel 4.
Status på samarbejdet om at gøre
lovgivningen digitaliseringsklar
Når lovgivningen skal gøres digitaliseringsklar på et givent ministerområde, er det det
enkelte ministerium og myndighederne herunder, der har de bedste forudsætninger for
at foretage de faglige vurderinger og afvejninger, som opgaven kræver. Arbejdet med det
enkelte lovforslag kræver erfaringsmæssigt involvering af en række andre myndigheder
og berørte parter med viden om administrationen af lovforslaget i praksis.
For at sikre en tværgående erfaringsopsamling og videndeling, er der i forbindelse med
indgåelsen af aftale om digitaliseringsklar lovgivning etableret et centralt statsligt sekretariat
for digitaliseringsklar lovgivning, som bistår ministerierne med vejledning og faglig sparring.
Dette omfatter blandt andet screening af relevante lovforslag samt udarbejdelse af hørings-
svar til lovforslag.
Sekretariatet har samlet set udarbejdet høringssvar til 218 af de 519 lovforslag, som er
blevet fremsat for Folketinget i folketingssamlingerne 2018-19 og 2019-20.
Evalueringen har særligt haft fokus på ministeriernes og lovskrivernes opfattelse af, om
de oplever sig i stand til at varetage opgaven med at gøre lovgivningen digitaliseringsklar.
Endvidere har der været fokus på, om den nuværende arbejdsdeling mellem fagministerier
og sekretariatet giver de bedste rammer for samarbejde.
Evalueringen viser overordnet, at der i fagministerierne er opbygget et højt niveau af viden
om, hvordan lovgivningen gøres digitaliseringsklar. Sekretariatet er i hyppig kontakt med
fagministerierne med henblik på at yde vejledning og bistand. Den etablerede procedure
med sekretariatets screening af lovforslag og udarbejdelse af høringssvar sikrer i den
forbindelse en regelmæssig og løbende kontakt mellem sekretariatet og fagministeriernes
lovskrivere. Den hyppige kontakt bidrager endvidere til at øge kendskabet til, hvordan
lovgivningen gøres digitaliseringsklar.
Brug af og tilfredshed med sekretariatets vejledning og rådgivning
Der er gennemført en survey blandt medarbejdere i fagministerierne med lovforberedende
opgaver. I den forbindelse er der blandt andet blevet spurgt ind til, hvilke former for vejled-
ning og sparring fra sekretariat for digitaliseringsklar lovgivning, der vurderes at være mest
værdifuld. Medarbejderne tilkendegiver generelt, at såvel høringssvar som den tidlige dialog
med sekretariatet om udformningen og beskrivelsen af lovforslag er værdifuld i arbejdet
med at gøre lovgivningen digitaliseringsklar.
Lovcheferne i fagministerierne giver udtryk for, at tidlig dialog om lovforslag kan være et
godt supplement til den mere formelle høringsprocedure, idet den tidlige dialog kan bidrage
til på et tidligt tidspunkt at spore medarbejdere i fagministeriet i retning af vigtige opmærk-
somhedspunkter i et konkret lovforslag.
26
· Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 127: Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar, fra finansministeren
2399776_0027.png
Lovcheferne i fagministerierne er i øvrigt blevet bedt om at vurdere graden af tilfredshed
med den vejledning og rådgivning, som stilles til rådighed for fagministerierne til under-
støttelse af arbejdet med at gøre lovgivningen digitaliseringsklar:
Figur 4.1
Fagministeriernes tilfredshed med tilbud om vejledning
og rådgivning fra sekretariatet
Oplever I, at vejledning og rådgivningstilbud fra sekretariat
for digitaliseringsklar lovgivning fungerer tilfredsstillende?
25
%
63
%
13
%
0%
Slet ikke
I ringe grad
0%
I nogen grad
I høj grad
I meget høj grad
Kilde: Interview med lovchefer i fagministerier
Som det fremgår af figuren, vurderer et flertal på 76 pct. af de adspurgte, at vejledning
og rådgivning fra sekretariatet i høj grad eller meget høj grad fungerer tilfredsstillende.
Lovcheferne giver udtryk for, at sekretariatet har været gode til at tilpasse indsatsen,
så den giver værdi i forhold til en ofte presset proces for det lovforberedende arbejde.
Det er således ikke alene høringssvarene, men også den forudgående uformelle dialog
med rådgivning og procesmæssig koordination, som lovcheferne finder værdifuld.
Ministeriernes anvendelse af sekretariatets høringssvar
Som supplement til ovenstående er lovskriverne i fagministerierne blevet spurgt i hvilket
omfang, de har foretaget ændringer i et lovforslag på baggrund af tilbagemeldingerne i
sekretariatets høringssvar, jf. figur 4.2. Svaret på det spørgsmål er naturligvis en konkret
pejling på i hvilket omfang, konceptet for digitaliseringsklar lovgivning fører til konkrete
ændringer i de udkast til lovforslag, der fremsættes til behandling i Folketinget.
Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar ·
27
0%
Ved ikke
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 127: Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar, fra finansministeren
2399776_0028.png
Figur 4.2
Andel af lovskrivere, som giver udtryk for, at høringssvaret
har givet anledning til ændringer af deres lovforslag
%
32
%
%
18
21
Meget uenig
3%
Uenig
Hverken enig eller uenig
%
31
%
21
%
23
14
%
14
%
Enig
0%
Meget enig
Folketingssamling 2018-2019
(118 lovforslag)
Folketingssamling 2019-2020
(100 lovforslag)
Ved ikke
Kilde: Survey med lovskrivere i fagministerier
Som det fremgår af figuren, er der i folketingssamlingen 2019-20 en andel på over halv-
delen af de adspurgte lovskrivere, som giver udtryk for, at de har foretaget konkrete ændrin-
ger i lovforslaget på baggrund af anbefalinger i høringssvaret. Andelen er steget markant
sammenlignet med den foregående samling, hvor andelen var tættere på hver fjerde.
Opfattelsen underbygges, når man ser på de
lovforslag,
som sekretariatet har udarbejdet
høringssvar til.
Sekretariatet har således gennemgået samtlige lovforslag, som har været i høring
i sekretariatet i folketingssamlingerne 2018-19 og 2019-20 og efterfølgende blevet
fremsat for Folketinget.
Ved gennemgangen har sekretariatet sammenlignet det udkast til lovforslag, som
sekretariatet modtog i høring, med den endelige udgave, der efterfølgende er blevet
fremsat for Folketinget.
Formålet med gennemgangen har været at fastslå, om sekretariatets konkrete anbefalinger
fra høringssvaret er afspejlet i det lovforslag, der efterfølgende er fremsat for Folketinget.
Sekretariatets gennemgang viser, at fagministerierne i høj grad indarbejder de konkrete
anbefalinger fra sekretariatets høringssvar i det færdige lovforslag. Gennemgangen viser
desuden, at andelen er stigende over tid, jf. figur 4.3.
28
· Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar
5%
21
%
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 127: Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar, fra finansministeren
2399776_0029.png
Figur 4.3
Sekretariatets vurdering af, om fagministerierne indarbejder
konkrete anbefalinger fra høringssvar i fremsatte lovforslag
35
%
%
24
%
16
%
Ingen anbefalinger
i høringssvar
Anbefalinger
ikke indarbejdet
21
Anbefalinger
indarbejdet delvist
%
24
%
26
25
Folketingssamling 2018-2019
(111 lovforslag)
Folketingssamling 2019-2020
(78 lovforslag)
Kilde: Egne undersøgelser.
Som det fremgår af figuren, gælder det i mere end hvert tredje tilfælde, hvor sekretariatet
afgiver høringssvar, at fagministerierne indarbejder anbefalingerne i fuldt omfang, mens det
kun i hvert fjerde tilfælde sker, at sekretariatets anbefalinger ikke indarbejdes.
Sammenlignet med den foregående samling er der tale om, at anbefalingerne i sekretaria-
tets høringssvar i stigende grad indarbejdes i de lovforslag, der fremsættes for Folketinget.
I forlængelse af lovskrivernes udsagn om, at høringssvaret ofte giver anledning til ændringer
af lovforslaget, viser ovenstående tal, at ændringerne ofte medfører indarbejdelse af de
konkrete anbefalinger fra høringssvaret. Evalueringen indikerer således, at processen med
afgivelse af høringssvar giver værdi for fagministerierne i deres arbejde med at gøre lov-
givningen digitaliseringsklar.
Organisering og tilrettelæggelse af arbejdet i ministerierne
Et andet væsentligt aspekt i evalueringen har været, hvordan fagministerierne internt
organiserer arbejdet med at gøre lovgivningen digitaliseringsklar, samt i hvilken grad
ministeriernes medarbejdere føler sig fagligt kvalificeret til at varetage indsatsen.
Evalueringen viser, at der i fagministerierne i stigende grad arbejdes med fælles og
centraliserede processer og fremgangsmåder til at sikre, at lovgivningen gøres digitalise-
ringsklar, jf. figur 4.4.
Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar ·
29
27
Anbefalinger
indarbejdet i fuldt
omfang
%
%
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 127: Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar, fra finansministeren
2399776_0030.png
Figur 4.4
Ministeriet har i forbindelse med forberedelsen af et lovforslag
konkret anvendt følgende metoder
55
46
%
%
14
%
Projektorganisering
%
Tjekliste til vurdering
af principefterlevelse
Anvendt fast metode til
vurdering af implementerings-
konsekvenser
35
%
27
%
18
%
9%
18
%
23
%
Udpeget ansvarlig til
beskrivelse af implementerings-
konsekvenser
Ikke anvendt nogen
af de anførte metoder
Ved ikke
Folketingssamling 2018-2019
(118 lovforslag)
Folketingssamling 2019-2020
(100 lovforslag)
Kilde: Survey med lovskrivere i fagministerier
Som det fremgår af figuren, er der en stigende andel af lovskrivere, som giver udtryk for,
at man i fagministerierne anvender metoder til sikring af, at lovforslaget gøres digitaliserings-
klart. Det er således betegnende, at over halvdelen giver udtryk for, at man har anvendt
en tjekliste til vurdering af lovforslagets efterlevelse af principper for digitaliseringsklar
lovgivning, ligesom flere end hver tredje anvender en fast metode til vurdering af lovforsla-
gets implementeringskonsekvenser.
Det gælder endvidere, at der i fagministerierne i stigende grad arbejdes med en central
forankring af arbejdet med at sikre, at lovgivningen er digitaliseringsklar, ligesom der deles
viden og erfaringer på tværs af ministerierne om effektive virkemidler og organiserings-
former. Samarbejdet har blandt andet ført til udarbejdelse og offentliggørelse af en række
caseeksempler, ligesom der er etableret et erfa-netværk for lovchefer og lovkoordinatorer
i fagministerierne.
Lovcheferne i fagministerierne giver udtryk for, at særligt medarbejdere med juridiske og
lovforberedende arbejdsopgaver generelt føler sig fagligt godt klædt på til at varetage
opgaven med at gøre lovgivningen digitaliseringsklar.
30
· Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar
5%
35
%
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 127: Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar, fra finansministeren
2399776_0031.png
Figur 4.5
I hvilken grad vurderer lovcheferne, at ministeriets medarbejdere
er fagligt klædt på til at varetage opfyldelsen af delmålene i aftale
om digitaliseringsklar lovgivning
Medarbejdere med
juridiske opgaver
63%
25%
13%
Medarbejdere med
øvrige opgaver
13%
13%
63%
13%
Slet ikke
I ringe grad
I nogen grad
I høj grad
I meget høj grad
Ved ikke
Kilde: Interview med lovchefer i fagministerier
Figuren viser, at flere end hver tredje af lovcheferne angiver, at ministeriernes medarbejdere
med juridiske opgaver i høj eller meget høj grad er klædt på til at varetage opfyldelsen
af målene, mens de resterende to tredjedele anfører, at det i nogen grad er tilfældet.
Lovcheferne fremhæver blandt andet det store sammenfald mellem de syv principper
og idealerne for det generelle lovkvalitetsarbejde som årsag til, at det er relativt nemt for
medarbejdere med juridisk fagkompetence at sætte sig ind i og efterleve principperne
for digitaliseringsklar lovgivning.
Lovcheferne peger generelt på vurderingen og beskrivelsen af lovforslagets implemente-
ringskonsekvenser som det område, der rent fagligt volder de største udfordringer.
Her er det ofte tilfældet, at de juridiske medarbejdere har behov for at involvere kolleger
med andre fagligheder som eksempelvis økonomi, digitalisering eller sagsbehandling.
I forbindelse med evalueringen er lovskriverne i ministerierne blevet bedt om at forholde sig
til en række konkrete udsagn om i hvilken grad, de føler sig fagligt kvalificeret til at varetage
arbejdet med at gøre lovgivningen digitaliseringsklar, jf. figur 4.6.
Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar ·
31
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 127: Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar, fra finansministeren
2399776_0032.png
Figur 4.6
Juridiske medarbejderes kendskab og faglige kvalificering
til at gøre lovgivningen digitaliseringsklar
4%
5% 5%
78%
56%
33%
17%
2%
Folketingssamling
2018 - 2019
Folketingssamling
2019 - 2020
Jeg har kendskab til konceptet
4%
5%
26%
23%
57%
47%
21%
13%
5%
Folketingssamling
2018 - 2019
Folketingssamling
2019 - 2020
Jeg er fagligt kvali ceret til at arbejde
med digitaliseringsklar lovgivning
39%
5% 14%
26%
58%
30%
19%
4%
5%
Folketingssamling
2018 - 2019
Folketingssamling
2019 - 2020
Jeg har adgang til tilstrækkelig information
4% 4%
22%
42%
57%
30%
13%
7%
Folketingssamling
2018 - 2019
Folketingssamling
2019 - 2020
2% 19%
Min myndighed har arbejdet aktivt med at tænke muligheder
for digitalisering ind tidligt i forberedelsen af lovforslag
Meget uenig
Uenig
Hverken enig
eller uenig
Enig
Meget enig
Ved ikke
Kilde: Survey med lovskrivere i fagministerier
32
· Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 127: Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar, fra finansministeren
Som det fremgår af figuren, er der generelt tale om en positiv udvikling i lovskrivernes
kendskab til og faglige kvalificering for at arbejde med at gøre lovgivningen digitaliserings-
klar.
Det er således betegnende, at andelen af lovskrivere, der erklærer sig meget enige med
de ovenstående udsagn, generelt er stigende. Således er andelen af lovskrivere, som er
meget enige i, at de er fagligt kvalificeret til at arbejde med digitaliseringsklar lovgivning,
steget fra 13 pct. til 21 pct., ligesom andelen, der er meget enige i, at deres myndighed
har arbejdet aktivt med at tænke muligheder for digitalisering ind tidligt i forberedelsen af
lovforsalg, er steget fra 13 pct. til 30 pct.
Undtagelsen til ovennævnte er udsagnet om, hvorvidt lovskriverne har adgang til tilstræk-
kelig information. Her er andelen af lovskrivere, som erklærer sig meget enige, faldet fra
30 pct. til 19 pct. Til gengæld er andelen, som erklærer sig enige, steget fra 26 pct. til
58 pct. i samme periode.
Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar ·
33
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 127: Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar, fra finansministeren
2399776_0034.png
EKSEMPEL #4
Beskæftigelsesministeriet:
Udbetaling af et engangstilskud til ydelsesmodtagere
PROBLEM
Et flertal i Folketinget besluttede den 17. august 2020 som et led i den økonomiske
genopretning i kølvandet på Covid19­krisen, at staten skulle udbetale et engangstilskud
på 1.000 kr. til modtagere af offentlige ydelser som eksempelvis folkepension, førtids­
pension, dagpenge, kontanthjælp og SU.
LØSNING
Med loven gives Arbejdsmarkedets Tillægspension mulighed for at trække på relevante
offentlige registre for på baggrund af objektive kriterier om de berettigede modtagere
at danne en liste over alle borgere, der i april 2020 har modtaget en eller flere af de
omfattede offentlige ydelser. Listen gør det muligt at foretage automatisk udbetaling
af beløbet til de omfattede borgeres NemKonto uden yderligere forudgående sags­
behandling.
Loven giver endvidere hjemmel til, at Arbejdsmarkedets Tillægspension efter forud­
gående ansøgning kan træffe afgørelse om, hvorvidt en person er omfattet af den
berettigede personkreds for engangstilskuddet, selvom personen ikke har modtaget
en udbetaling automatisk fra Arbejdsmarkedets Tillægspension. Det gælder fx i de
situationer, hvor der på baggrund af myndighedsfejl er fejl i registerdata vedrørende
personen, herunder at personen fx ikke fremgår som ydelsesmodtager for april måned.
Det gælder også i de situationer, hvor personen er omfattet af den berettigede person­
kreds, men ikke har modtaget udbetalingen, fordi vedkommende fortsat ikke har anvist
en NemKonto.
HVORDAN ER DET SMART?
Ved som udgangspunkt at tilrettelægge udsøgning og udbetaling fuldt automatisk og
uden forudgående sagsbehandling, men samtidig bevare muligheden for, at borgere,
som ikke i første omgang har modtaget tilskuddet, kan ansøge om at få det udbetalt,
sikres det, at en meget omfangsrig arbejdsopgave med at udbetale midler til anslået
2,2 mio. borgere kan gennemføres hurtigt og med et minimum af administrative byrder
uden, at der gås på kompromis med borgernes rettigheder.
HVILKE PRINCIPPER GØR DET MULIGT?
Loven demonstrerer, hvordan princip #3 om brug af objektive kriterier muliggør
lovgivning, der gør det smidigere for offentlige myndigheder at gennemføre meget
omfangsrige administrative opgaver på en for retssikkerheden betryggende måde.
34
· Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 127: Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar, fra finansministeren
2399776_0035.png
Kapitel 5.
Nøgletal fra lovforslag i høring
Nærværende kapitel gennemgår en række relevante nøgletal vedrørende de lovforslag
fra fagministerierne, som sekretariatet har modtaget i høring i forbindelse med forberedelse
af lovforslag til folketingssamlingen 2019-2020. Nøgletallene vil blive sammenlignet med
de tilsvarende nøgletal for den foregående samling med henblik på at kunne vurdere,
om udviklingen går i den ønskede retning.
Fagministeriernes overholdelse af seks ugers-fristen
Det gælder for folketingssamlingen 2019-2020, at fagministerierne i mindre grad end
tidligere har fulgt anbefalingen om at sende lovforslag i høring hos sekretariatet senest
seks uger før lovforslaget fremsættes i offentlig høring, jf. tabel 5.1.
Tabel 5.1
Andel af lovforslag i præhøring hos sekretariat for
digitaliseringsklar lovgivning, som er modtaget rettidigt
Samling
2018/19
2019/20
Antal
lovforslag i
præhøring
118
100
Antal rettidigt
fremsendte
lovforslag
26
10
Andel i pct.
22
10
Anm.: Rettidig afsendelse af lovforslag i præhøring er seks uger før den offentlige høring.
Som det fremgår af tabellen, var det kun hvert tiende lovforslag, som sekretariatet modtog
i høring i folketingssamlingen 2019-2020, som blev modtaget senest seks uger før lovfor-
slaget udsendes i offentlig høring.
Det er vigtigt, at sekretariatet modtager lovforslagene i høring i god tid forud for deres
udsendelse i offentlig høring, da det giver fagministerierne bedre tid til at indarbejde
ændringer i lovforslaget på baggrund af anbefalinger i høringssvaret.
Udviklingen skal dog ses i lyset af, at folketingssamlingen 2019-2020 fristmæssigt var
påvirket af afholdelsen af folketingsvalg i juni 2019.
Sekretariatet har som kompensation for den manglende overholdelse af fristen for
oversendelse af lovforslag i høring intensiveret indsatsen for at indlede en tidlig dialog
med ministerierne med henblik på at give målrettet input til digitaliseringsklar udformning
af udkast til lovforslagene.
Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar ·
35
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 127: Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar, fra finansministeren
2399776_0036.png
Princippernes relevans i forhold til lovforslag i høring
De syv principper for digitaliseringsklar lovgivning, som er anført i aftale om digitaliserings-
klar lovgivning, vil i varierende grad være relevante for de enkelte lovforslag, som sekretaria-
tet modtager i høring. Det er i høj grad lovforslagets konkrete indhold, der afgør, om det er
relevant at efterleve de enkelte principper.
Det gælder generelt, at såvel principper som implementeringskonsekvenser i stigende
grad har været relevante i forhold til de lovforslag, som sekretariatet har modtaget i høring
i folketingssamlingen 2019-2020, jf. tabel 5.2.
Tabel 5.2
Relevansen af principper for digitaliseringsklar lovgivning og
implementeringskonsekvenser for lovforslag modtaget i høring
Princip
Enkle og klare regler
Digital kommunikation
Muliggøre automatisk sagsbehandling
Sammenhæng på tværs – ensartede
begreber og genbrug af data
Tryg og sikker datahåndtering
Anvendelse af offentlig infrastruktur
Forebygge snyd og fejl
Implementeringskonsekvens
It­understøttelse, it­styring og risiko
Organisatoriske og administrative konse­
kvenser
Databeskyttelse
Betydning for borgerne
2018/19
42 pct.
26 pct.
46 pct.
32 pct.
38 pct.
19 pct.
18 pct.
2019/20
51 pct.
44 pct.
52 pct.
44 pct.
44 pct.
38 pct.
34 pct.
Ændring
(pct.-point)
+9
+18
+6
+12
+6
+19
+16
71 pct.
50 pct.
6 pct.
3 pct.
62 pct.
50 pct.
35 pct.
30 pct.
­9
0
+29
+27
36
· Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 127: Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar, fra finansministeren
2399776_0037.png
Som det fremgår af tabellen, er der generelt sket en stigning i de andele, hvorefter de
enkelte principper er vurderet til at være relevante i relation til de lovforslag, der er modtaget
i høring. Den største stigning har været i relation til principperne om anvendelse af offentlig
infrastruktur, digital kommunikation og forebyggelse af snyd og fejl.
Udviklingen viser endvidere, at implementeringskonsekvenser i stigende grad bliver italesat
ved lovforslag modtaget i høring. Eneste undtagelse er ”it-understøttelse, it-styring og
risiko”, hvor hyppigheden af forholdets relevans i forhold til mængden af lovforslag modta-
get i høring er faldet med 9 procentpoint.
Til gengæld bliver forhold vedrørende databeskyttelse og betydningen for borgerne påtalt
stadig hyppigere. Som det fremgår af tabellen, har der således været store stigninger på
henholdsvis +29 procentpoint og +27 procentpoint i hyppigheden, hvormed disse forhold
bliver påtalt, mellem folketingssamlingerne i 2018-2019 og 2019-2020. Stigningen skal dog
ses i lyset af et relativt lavt udgangspunkt i folketingssamlingen 2018-2019.
Andelen af lovforslag, som demonstrerer efterlevelse af principper for digitaliseringsklar
lovgivning er tilsvarende steget i folketingssamlingen 2019-2020, jf. tabel 5.3.
Tabel 5.3
Andel af lovforslag modtaget i høring, der demonstrerer
efterlevelse af principper for digitaliseringsklar lovgivning
Princip
Enkle og klare regler
Digital kommunikation
Muliggøre automatisk sagsbehandling
Sammenhæng på tværs – ensartede
begreber og genbrug af data
Tryg og sikker datahåndtering
Anvendelse af offentlig infrastruktur
Forebygge snyd og fejl
2018/19
24 pct.
8 pct.
9 pct.
14 pct.
13 pct.
6 pct.
8 pct.
2019/20
31 pct.
26 pct.
31 pct.
26 pct.
17 pct.
16 pct.
23 pct.
Ændring
+7
+18
+22
+12
+4
+10
+15
Kilde: Egen udarbejdelse pba. driftsstatistik.
Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar ·
37
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 127: Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar, fra finansministeren
Tabellen viser, at stadig flere lovforslag efterlever principperne for digitaliseringsklar lov-
givning. Den største stigning er sket i relation til princippet om at muliggøre automatisk
sagsbehandling. Dette handler blandt andet om at vurdere, om der foreligger hensyn,
som taler imod muligheden for at anvende objektive kriterier i lovgivning. Objektive kriterier
bidrager både til, at lovgivningen er entydig og let at forstå for borgeren og lettere at
administrere, men understøtter også muligheden for hel eller delvis automatisering af
sagsbehandlingen på de områder, hvor det giver mening, og der eksempelvis ikke er
behov for et fagprofessionelt skøn.
Andel af lovforslag med implementeringskonsekvenser og anbefalinger
Andelen af fremsatte lovforslag, som sekretariatet har vurderet til at have implementerings-
konsekvenser for offentlige myndigheder, og derfor rekvireret i høring forud for fremsættel-
sen, er på nogenlunde samme niveau i 2019-2020 som i folketingssamlingen 2018-2019,
jf. tabel 5.4.
38
· Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 127: Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar, fra finansministeren
2399776_0039.png
Tabel 5.4
Andel af fremsatte lovforslag med implementeringskonsekvenser
per ministerium, folketingssamling 2019-2020
Antal som
vurderes
at have
Antal implemente-
fremsatte ringskonse-
lovforslag
kvenser
49
26
26
22
20
18
16
16
13
11
10
6
4
3
2
2
0
­
­
­
244
13
10
8
3
9
8
16
4
4
7
6
2
0
2
1
1
0
­
­
­
94
Ministerium
Skatteministeriet
Beskæftigelsesministeriet
Erhvervsministeriet
Justitsministeriet
Social­ og Indenrigsministeriet
Transport­ og Boligministeriet
Miljø­ og Fødevareministeriet
Udlændinge­ og Integrations­
ministeriet
Sundheds­ og Ældreministeriet
Klima­, Energi­ og Forsynings­
ministeriet
Børne­ og Undervisningsministeriet
Uddannelses­ og Forsknings­
ministeriet
Finansministeriet
Kulturministeriet
Forsvarsministeriet
Kirkeministeriet
Udenrigsministeriet
Undervisningsministeriet
Børne­ og Socialministeriet
Økonomi­ og Indenrigsministeriet
I alt
Kilde: Egen udarbejdelse pba. driftsstatistik.
Andel
i pct.
Andel (samling
i pct. 2018/19)
27 pct.
38 pct.
31 pct.
14 pct.
45 pct.
44 pct.
100 pct.
25 pct.
31 pct.
64 pct.
60 pct.
33 pct.
0 pct.
67 pct.
50 pct.
50 pct.
0 pct.
­
­
­
39 pct.
32 pct.
80 pct.
38 pct.
24 pct.
­
21 pct.
9 pct.
57 pct.
30 pct.
25 pct.
­
40 pct.
33 pct.
50 pct.
25 pct.
0 pct.
20 pct.
40 pct.
38 pct.
0 pct.
34 pct.
Som det fremgår af tabellen, har sekretariatet vurderet, at 39 pct. af de fremsatte lovforslag
medførte implementeringskonsekvenser for offentlige myndigheder. Det skal ses i lyset af,
at den tilsvarende andel i folketingssamlingen 2018-2019 var på 34 pct.
Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar ·
39
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 127: Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar, fra finansministeren
2399776_0040.png
Tabel 5.5
Andel af høringssvar med anbefalinger,
folketingssamling 2019-2020
Antal lov-
Antal
forslag med
hørings-
implemente-
svar med
ringskonse-
kvenser anbefalinger
13
10
8
3
9
8
16
4
4
7
6
2
0
2
1
1
0
­
­
­
94
11
9
8
3
9
6
14
3
4
5
6
1
0
2
1
1
0
­
­
­
83
Ministerium
Skatteministeriet
Beskæftigelsesministeriet
Erhvervsministeriet
Justitsministeriet
Social­ og Indenrigsministeriet
Transport­ og Boligministeriet
Miljø­ og Fødevareministeriet
Udlændinge­ og Integrations­
ministeriet
Sundheds­ og Ældreministeriet
Klima­, Energi­ og Forsynings­
ministeriet
Børne­ og Undervisningsministeriet
Uddannelses­ og Forsknings­
ministeriet
Finansministeriet
Kulturministeriet
Forsvarsministeriet
Kirkeministeriet
Udenrigsministeriet
Undervisningsministeriet
Børne­ og Socialministeriet
Økonomi­ og Indenrigsministeriet
I alt
Andel
i pct.
Andel (samling
i pct. 2018/19)
85 pct.
90 pct.
100 pct.
100 pct.
100 pct.
75 pct.
88 pct.
75 pct.
100 pct.
71 pct.
100 pct.
50 pct.
0 pct.
100 pct.
100 pct.
100 pct.
0 pct.
­
­
­
88 pct.
52 pct.
81 pct.
60 pct.
83 pct.
­
75 pct.
66 pct.
13 pct.
70 pct.
100 pct.
­
50 pct.
50 pct.
66 pct.
0 pct.
0 pct.
100 pct.
83 pct.
100 pct.
0 pct.
87 pct.
Kilde: Egen udarbejdelse pba. driftsstatistik.
Endelig gælder det, at fagministerierne med samme hyppighed som i sidste samling
anbefales at justere eller udbygge beskrivelsen af implementeringskonsekvenser for de
lovforslag, som sendes i høring hos sekretariatet, jf. tabel 5.5.
Som det fremgår af tabellen, har sekretariatet afgivet anbefalinger om justering af lovforslag
i 88 pct. af de afgivne høringssvar, mens tallet for den foregående samling var 87 pct.
40
· Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 127: Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar, fra finansministeren
Statistikken synes således at indikere, at en betydelig andel af lovforslag fra fagministerierne
medfører implementeringskonsekvenser.
Statistikken viser også, at det forhold, at sekretariatet i gennemsnit har haft færre dage til at
gennemgå det enkelte lovforslag, ikke har haft indflydelse på, hvor ofte sekretariatet afgiver
anbefalinger om justeringer til lovforslag i deres høringssvar.
Tilsvarende blev det i kapitel 2 dokumenteret, at ministerierne i betydeligt og stigende
omfang foretager ændringer i udkastet til lovforslag på baggrund af anbefalingerne fra
sekretariat for digitaliseringsklar lovgivning.
Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar ·
41
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 127: Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar, fra finansministeren
2399776_0042.png
EKSEMPEL #5
Digitaliseringsklar lovgivning
og tilgængelighed
Det fremgår af aftale om digitaliseringsklar lovgivning, at digitaliseringen af den
offentlige sektor skal ske under hensyntagen til borgernes retssikkerhed.
Digitalisering skal bidrage til større gennemsigtighed, bedre tilgængelighed og
højere retssikkerhed – ikke det modsatte. Derfor skal alle borgere have lige muligheder
for at kommunikere med det offentlige eller opnå indsigt i egen sag.
Når offentlige myndigheder stiller digitale løsninger til rådighed, vil mange borgere
opleve, at myndighederne bliver mere tilgængelige, fordi de kan tilgås uden, at man
behøver at indfinde sig et bestemt sted i åbningstiden.
Det er imidlertid vigtigt, at overgangen til digitale løsninger ikke afskærer borgere med
dårligere forudsætninger for at betjene sig selv digitalt fra adgang til det offentlige.
Det betyder blandt andet, at nye digitale løsninger skal tilrettelægges, så der tages
hensyn til borgere, som på grund af fx funktionsnedsættelse, mangel på digitale færdig­
heder mv. ikke kan benytte de tilbudte digitale kommunikationskanaler eller offentlig
infrastruktur. Tilbud om hjælp og vejledning, personlig sagsbehandling samt muligheden
for at benytte alternative, analoge kommunikationskanaler sikrer, at ingen borgere
hægtes af i den digitale udvikling.
Af principperne for digitaliseringsklar lovgivning følger det, at ny lovgivning skal
udformes under hensyntagen til offentlige myndigheders generelle tilgængelighed
for borgerne. Dette skal blandt andet sikres ved, at lovgivningen udformes, så den er
enkel at forstå for borgere og virksomheder, at der tages hånd om borgere, som ikke
er digitale og at digitale løsninger lever op til internationale retningslinjer for web­
tilgængelighed.
Det følger således af princip #2 om digital kommunikation, at borgere med særlige
vilkår skal have muligheden for at benytte alternative kommunikationskanaler som
alternativ til obligatoriske digitale løsninger til fx modtagelse af digital post.
At lovgivningen er digitaliseringsklar, indebærer således også, at der aktivt er taget
stilling til konsekvenserne for tilgængeligheden af offentlige myndigheders tjenester
ved en digitalisering.
Med lov om en ny procedure for indsamling af vælgererklæringer blev der eksempelvis
skabt en digital portalløsning, der gør det lettere for borgere selv at afgive en vælger­
erklæring for et parti ved hjælp af NemID. Loven sikrer endvidere, at der fastholdes
en papirbaseret procedure for afgivelse af vælgererklæringer for eksempelvis at tilgode­
se borgere, der ikke kan anvende Digital Post, men som fortsat skal have mulighed for
at udøve deres demokratiske rettigheder.
42
· Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 127: Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar, fra finansministeren
2399776_0043.png
EKSEMPEL #6
Indholdet i sekretariatets høringssvar
Når sekretariat for digitaliseringsklar lovgivning modtager et lovforslag i høring fra
et ministerium, vil sekretariatet typisk udarbejde et høringssvar med en eller flere
anbefalinger.
Anbefalingerne tager afsæt i en vurdering af lovforslagets efterlevelse af principperne
for digitaliseringsklar lovgivning samt i vurderingen og beskrivelsen af lovforslagets
implementeringskonsekvenser.
Det er fagministeriernes ansvar at sikre, at lovforslaget efterlever principper for
digitaliseringsklar lovgivning, ligesom det er fagministerierne, der træffer afgørelse
i tilfælde, hvor der kan være behov for at afveje efterlevelse af principperne mod
eventuelle andre hensyn.
Sekretariatet vil i et høringssvar typisk påpege, hvordan ministeriet i højere grad
dels kan redegøre for lovforslagets efterlevelse af principperne og dels kan synliggøre
over for Folketinget, hvilke konkrete afvejninger, der måtte være fundet sted under
det lovforberedende arbejde.
Endvidere vil sekretariatet i høringssvaret påpege områder, hvor ministeriets vurdering
og beskrivelse af lovforslagets implementeringskonsekvenser med fordel kan uddybes.
I det nedenstående er anført et par eksempler på konkrete anbefalinger, som kan
fremgå af sekretariatets høringssvar:
Konsekvenser for borgerne
”Sekretariatet noterer sig ministeriets vurdering af, at lovforslaget ikke har offentlige
implementeringskonsekvenser af betydning.
Sekretariatet finder imidlertid, at ministeriet i overensstemmelse med kravet om at
vurdere og beskrive lovforslagets konsekvenser for borgerne kan overveje nærmere
at redegøre for, om borgere hvis ansøgning kendes ugyldig vil blive informeret herom.
En sådan orientering kunne eksempelvis gøre brug af digital post og tjene til at sikre,
at borgere ikke uforvarende forpasser muligheden for at gøre brug af deres ret til at
afgive fornyet ansøgning inden for perioden ud fra en fejlagtig opfattelse af, at deres
ansøgning fortsat er gældende.”
Databeskyttelse
”Sekretariatet finder, at ministeriet kan overveje nærmere at beskrive hvilke tekniske
foranstaltninger, der påtænkes taget i anvendelse for at sikre, at eventuelle person­
oplysninger, herunder erklæringer afgivet efter den foreslåede paragraf X, behandles
trygt og sikkert. Dette særligt i forbindelse med nævnets undersøgelse af, om der er
grundlag for at træffe afgørelse om annullering af de afgivne erklæringer.”
Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar ·
43
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 127: Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar, fra finansministeren
2399776_0044.png
Princip #5 om tryg og sikker datahåndtering
”Sekretariatet finde det positivt, at ministeriet i lovforslagets afsnit X har anført over­
vejelser om lovforslagets forenelighed med databeskyttelseslovgivningen. Herunder
findes det positivt, at ministeriet særligt har forholdt sig til proportionaliteten i hjemlen
til behandlingen af følsomme personoplysninger afvejet mod de mål, der forfølges
med lovforslaget.”
Princip #7 om at undgå snyd og fejl
Sekretariatet noterer sig, at ministeriet blandt en række konkrete forhold, der kan give
anledning til begrundet mistanke om retsbrud, anfører uforholdsmæssigt store udsving
for centrale parametre for indsamlingen, idet denne formulering egner sig til at kunne
konstateres automatisk ved opsætning af de rette, digitale kontrolmekanismer.
Et konkret eksempel på sekretariatets høringssvar kan findes på
Folketingets hjemmeside:
Høringsnotat med høringssvar afgivet af sekretariat for digitaliseringsklar lovgivning
(s. 3­5) https://www.ft.dk/samling/20182/lovforslag/L1/bilag/1/2065625/index.htm
44
· Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 127: Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar, fra finansministeren
2399776_0045.png
Kapitel 6.
Anbefalinger
Evalueringen tegner et billede af en indsats, der er kommet godt fra start med en
positiv udvikling fra år til år. Evalueringen viser imidlertid også, at der på enkelte områder
fortsat udestår betydelige udfordringer med at gøre lovgivningen digitaliseringsklar
Det drejer sig i særlig grad om:
• at sikre en løbende revision af eksisterende lovgivning
• at sikre, at implementeringskonsekvenser og principefterlevelse belyses
på et tidligt tidspunkt i den politiske beslutningsproces
• at supplere ministeriernes erfaringsopbygning med uddannelses- og vejledningstilbud
tilpasset relevante målgrupper.
I det følgende præsenteres en række anbefalinger om konkrete tiltag, som potentielt
kan iværksættes for at følge op på evalueringens hovedkonklusioner. Anbefalingerne
gennemgås under ovenstående fokusområder.
Kortlægning af potentialet ved revision af eksisterende lovgivning
Det fremgår af aftale om digitaliseringsklar lovgivning, at eksisterende lovgivning løbende
skal revideres med henblik på at sikre, at den er digitaliseringsklar.
Evalueringen indikerer, at fagministerierne kun i ringe grad har foretaget en løbende
gennemgang og revision af eksisterende lovgivning med henblik på at sikre, at den
er digitaliseringsklar. Det efterlader et behov for stillingtagen til, om der bør lægges
en ekstra indsats i forhold til at gennemgå eksisterende lovgivning.
Der er flere fordele – både fra borgerperspektiv og fra administrativt perspektiv – forbundet
med en mere systematisk revision af eksisterende lovgivning. På beskæftigelsesområdet
har revisionen af Lov om aktiv beskæftigelse (LAB) fx ført til mere gennemsigtighed i
lovgivningen for borgeren. På det daværende Miljø- og Fødevareministeries område har
arbejdet med Lovkompasset fx reduceret mængden af love på ressortområdet betydeligt.
Ved mere systematisk at revidere eksisterende lovgivning vil det eksempelvis være muligt
at harmonisere anvendelse af begreber og data på tværs af områder, og eksisterende regler
vil kunne forenkles og strømlines, så de bliver nemmere at administrere digitalt.
Eksisterende lovgivning er ofte kendetegnet ved knopskydning og mange komplekse lag.
En systematisk revision kan sikre, at lovgivningen bliver mere enkel og klar og giver
mulighed for at tage stilling til, om der kan frigøres ressourcer til borgernær service ved
at eliminere uklarheder eller overflødige led i sagsbehandlingen. En sådan gennemgang
vil ofte være en ressourcekrævende øvelse og kan derfor fokuseres på områder, hvor der
forventes at være et særligt potentiale.
Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar ·
45
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 127: Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar, fra finansministeren
Styrket fokus på digitaliseringsklar lovgivning på et tidligt stadie
af den politiske beslutningsproces
Det fremgår af aftale om digitaliseringsklar lovgivning, at implementeringskonsekvenser
skal belyses tidligst muligt i den politiske beslutningsproces.
Evalueringen indikerer, at der vil være potentiale for at styrke fokus på digitaliseringsklar
lovgivning på tidligere stadier af beslutningsprocessen, herunder i forbindelse med politiske
forhandlinger. Digitaliseringsklare politiske aftaler vil være ensbetydende med, at konse-
kvenser for enkelte borgergrupper, spørgsmål af databeskyttelsesretlig karakter, organisato-
riske og it-relatererede spørgsmål m.v. er grundigt belyst og beskrevet i aftalen. Det vil øge
gennemsigtigheden i den politiske forhandlingsproces og synliggøre de implementerings-
mæssige konsekvenser af fx at tilgodese enkelte målgrupper, som sjældent harmonerer
med en nem og digital implementering. Det kan derfor overvejes, hvilke tiltag der vil kunne
fremme denne målsætning fra udarbejdelse af tjeklister til mere strukturelle tiltag.
På tilsvarende vis kan det overvejes at udarbejde materiale til sikring af, at der i forbindelse
med fagministeriernes udarbejdelse af grund- og nærhedsnotater om potentielle EU-
retsakter findes retningslinjer og mulighed for vejledning til sikring af, at der inddrages
overvejelser om, i hvilken udstrækning de foreslåede bestemmelser vil kunne udmøntes
i digitaliseringsklar lovgivning i en dansk kontekst.
Målrettet formidlings- og uddannelsesindsats
Det fremgår af aftale om digitaliseringsklar lovgivning, at fagministerierne løbende skal
tilbydes vejledning til understøttelse af arbejdet med digitaliseringsklar lovgivning.
Evalueringen indikerer, at der er tilfredshed i ministerierne med den løbende vejledning.
Evalueringen peger også på områder, hvor der kan være behov for en yderligere indsats.
Konkret kan det overvejes at udarbejde målrettede uddannelsestilbud til udvalgte grupper
i centraladministrationen med henblik på at sikre, at den relevante viden er til stede, når
behovet opstår.
Uddannelsestilbuddene vil kunne udbydes differentieret, dels som et hyppigt tilbage-
vendende tilbud om en generel introduktion til en bred målgruppe samt mere skrædder-
syede tilbud om undervisning og sparring på et højere fagligt niveau for udvalgte
målgrupper.
Fortsat uddannelse og vidensopbygning i ministerierne skal også understøtte, at tanker
om digitaliseringsklar lovgivning også indgår i udfærdigelse af andre regulerende akter,
herunder særligt bekendtgørelser, som ofte regulerer konkrete forhold i grænsefladen
mellem juridiske forhold og tekniske foranstaltninger. Sekretariatet for digitaliseringsklar
lovgivning afgiver ikke høringssvar til udkast til bekendtgørelser.
46
· Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 127: Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar, fra finansministeren
2399776_0047.png
EKSEMPEL #7
Flere lande henter inspiration fra Danmark
En række lande og internationale institutioner viser interesse for at lære mere om
de danske erfaringer på området.
Der er afholdt en række oplæg for andre lande om ideerne bag digitaliseringsklar
lovgivning, herunder har fx det tyske formandskab for EU’s ministerråd i andet halvår
2020 inviteret Digitaliseringsstyrelsen til at præsentere de danske erfaringer for de
øvrige medlemslande ved en konference i november
2020.
I OECD­regi har der også været interesse for de danske erfaringer: Eksempelvis
åbnede Norge den 21. september 2020 et nationalt ressourcecenter, der minder om
Digitaliseringsstyrelsens sekretariat for digitaliseringsklar lovgivning.
Digitaliseringsstyrelsen er endvidere blevet indrapporteret som en ny intern tilsyns­
myndighed på det regulatoriske område til brug for OECD’s rapport om regulerings­
politik, som udkommer i
2021.
Også i europæisk sammenhæng har de danske erfaringer vakt interesse:
Digitaliseringsstyrelsen deltog eksempelvis i oktober 2020 som oplægsholder
på et webinar i samarbejde med EU­Kommissionen. På webinaret præsenterede
repræsentanter fra kommissionens generaldirektorat for informatik (DG DIGIT)
et kommende værktøj, som er udviklet med inspiration i de danske erfaringer.
Værktøjet gør det muligt for kommissionen at få et ”digitalt kvalitetstjek” af nye
politiske udspil i regi af kommissionens kommende, opdaterede udgave af hjælpe­
midler under deres ”Better Regulation”­lovkvalitetsindsats.
Med Berlin­erklæringen om det digitale samfund og værdibaseret offentlig
digitalisering fra 8. december 2020 opfordrer EU’s ministerråd kommissionen til
at sikre, at fremtidige forslag til direktiver og forordninger fra kommissionens side
gøres digitaliseringsklare i regi af Better Regulation­indsatsen.
Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar ·
47
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 127: Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar, fra finansministeren
2399776_0048.png
Bilag A
Metoderedegørelse
Metode
Evalueringen har overordnet været opdelt i følgende faser:
• Dataindsamling
• Kvalificering
• Analyse
• Produktion
• Validering
I evalueringens indledende fase har der været indsamlet data fra en række kilder, herunder
respondenter med grænseflader til arbejdet for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar.
Der har også været foretaget desk research i form af kvantiative deepdives til belysning
af effekten af sekretariatets høringssvar.
Forståelsen af de indsamlede data er herefter søgt kvalificeret ved uformel dialog med
en række informanter.
På baggrund af de indsamlede data og sekretariatets kvalificerede forståelse heraf er
der foretaget en egentlig analyse af data med en række præliminære konklusioner.
I produktionsfasen er de enkelte analytiske konklusioner herefter søgt sammenkædet,
hvilket er dokumenteret i et udkast til en evalueringsrapport.
Udkastet til evalueringsrapporten er herefter blevet forelagt og drøftet af en række
nøgleinteressenter i regi af en række fokusgruppeinterviews, herunder repræsentanter
fra Digitaliseringsstyrelsens Advisory Board om de juridiske rammer for digital forvaltning,
medlemmer af Dataetisk Råd, gruppen af lovchefer i centraladministrationen samt
kommunale myndigheder med henblik på en validering af de præsenterede konklusioner.
På baggrund af tilbagemeldinger i valideringen er evalueringsrapporten blevet tilpasset
og præciseret.
Der er til understøttelse af evalueringen gennemført følgende dataindsamlinger:
• Interview med lovchefer
• Survey med interesseorganisationer og forskere
• Survey med lovskrivere
• Kortlægning af effekten af sekretariatets høringssvar
De enkelte dataindsamlinger er nærmere beskrevet i det efterfølgende:
48
· Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 127: Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar, fra finansministeren
2399776_0049.png
Interview med lovchefer
Der er i perioden fra 23. marts til 24. april gennemført interviews med 8 ud af 16 inviterede
lovchefer fra fagministerier i centraladministrationen. Samtlige ministerier med undtagelse af
Statsministeriet og Finansministeriet har modtaget invitation til at deltage i undersøgelsen.
Grundet Covid19-krisen, og det heraf afledte behov for udarbejdelse af hastelovgivning
i en række fagministerier, er deltagerantallet dog blevet mindre end ved gennemførelsen
af en tilsvarende interviewrunde i 2019, som havde 10 deltagere.
Interviewene er gennemført som en blanding af skriftlige og Skype-baserede interviews, da
sekretariatet under hensyntagen til de særlige arbejdsforhold under den Covid19-betingede
hjemmearbejdsordning ønskede at udvise maksimal fleksibilitet i forhold til respondenternes
forudsætninger. Enkelte af besvarelserne er således alene afgivet skriftligt.
De ministerier, der har været repræsenteret i lovchefundersøgelsen fremgår af tabel 1.
Tabel 1
Oversigt over fagministerier, der har deltaget i interviewrunden
Ministerium
Børne­ og Undervisningsministeriet
Forsvarsministeriet
Justitsministeriet
Miljø­ og Fødevareministeriet (dav.)
Skatteministeriet
Social­ og Indenrigsministeriet
Sundheds­ og Ældreministeriet
Transport­ og Boligministeriet
I alt
Antal lovforslag
i høring
i 2019/20
8
1
4
16
13
9
4
9
64 af 100
Antal lovforslag
fremsat for
Folketinget i 2019/20
10
2
22
16
49
20
13
18
150 af 244
Som det fremgår af oversigten, har der i undersøgelsen deltaget fagministerier repræsente-
rende knap 2/3 af de lovforslag, som blev sendt i høring hos sekretariat for digitaliserings-
klar lovgivning i den forgangne folketingssamling.
Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar ·
49
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 127: Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar, fra finansministeren
2399776_0050.png
Survey med interesseorganisationer og forskere
Sekretariatet gennemførte i perioden 17. marts til 21. april en online survey blandt
60 interesseorganisationer og forskere med relation til digitaliseringsklar lovgivning.
Deltagerne blev bedt om at vurdere resultaterne af indsatsen på en række parametre
og blev desuden opfordret til at udpege konkrete eksempler på, hvor lovgivningen allerede
i dag er digitaliseringsklar samt områder, hvor der er potentiale for forbedring.
Sekretariatet modtog i alt 30 besvarelser, hvilket er en svarandel på 50 pct.
Survey med lovskrivere
Sekretariatet udsendte i perioden 17. marts til 31. marts 2020 invitation til 87 lovskrivere
om at deltage i surveyen.
Lovskriverne er identificeret ud fra de personer i ministerierne, som sekretariatet har været
i dialog med i forbindelse med afgivelse af høringssvar. Der er derfor også flere lovskrivere
fra hvert ministerium, der har modtaget og besvaret surveyen.
Ud af de 87 modtagere af surveyen, har 36 besvaret spørgeskemaet fuldt ud. Det svarer
til en svarprocent på 41 pct. Flere af surveyspørgsmålene har dog op til 40 respondenter,
og derfor vil svarprocenten for nogle spørgsmål være endnu højere.
Respondenterne fordeler sig på 16 af de i alt 18 ministerier. Af de ministerier, som har haft
lovforslag i høring hos sekretariatet, er det således alene Udenrigsministeriet, som ikke er
repræsenteret i undersøgelsen. Resultaterne af surveyen repræsenterer derfor relevante
ministerier over en bred kam.
Kortlægning af effekten af sekretariatets høringssvar
Sekretariatet har foretaget en analyse af samtlige høringssvar afgivet til lovforslag modtaget
i folketingssamlingerne 2018-19 og 2019-20.
Analysen har haft til formål at fastslå i hvilket omfang, de konkrete anbefalinger i sekretaria-
tets høringssvar efterfølgende er blevet indarbejdet helt eller delvist i det lovforslag, som
efterfølgende er blevet fremsat for Folketinget.
Vurderingen af, om de konkrete anbefalinger i høringssvaret er blevet taget til følge er sket
som en skønsmæssig vurdering foretaget af den enkelte ressortansvarlige sagsbehandler
i sekretariatet ved sammenligning af det modtagne udkast til lovforslag med den efter-
følgende fremsatte udgave.
50
· Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 127: Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar, fra finansministeren
2399776_0051.png
Vil du vide mere
Sekretariat for digitaliseringsklar lovgivning står til rådig-
hed for yderligere dialog og vejledning om digitaliserings-
klar lovgivning.
Kontakt Sekretariat for digitaliseringsklar lovgivning på
[email protected]
Udgivet af Digitaliseringsstyrelsen
Maj
2021
ISBN
978­87­93073­33­3
Design BGRAPHIC
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 127: Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar, fra finansministeren
2399776_0052.png
digst.dk