Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
BOU Alm.del Bilag 127
Offentligt
2399775_0001.png
Folketingets Indenrigs- og Boligudvalg
Christiansborg
21. maj 2021
Til medlemmerne af Indenrigs- og Boligudvalget
Alle Folketingets partier indgik i januar 2018 en politisk aftale om digitaliserings-
klar lovgivning. Hensigten med indsatsen er at skabe et enklere regelgrundlag, der
er let at administrere og forstå, og som samtidig er transparent for alle borgere.
Netop overvejelser om konsekvenser for borgeren er en grundsten i digitalise-
ringsklar lovgivning. Når regelgrundlaget er gennemskueligt, kan borgere lettere
navigere i mødet med det offentlige og gennemskue deres rettigheder. Samtidig
handler indsatsen om at sikre sammenhæng på tværs af den offentlige sektor. Det
betyder fx, at juridiske begreber om det samme genbruges i forskellige love, eller
at to sagsbehandlere i relevante tilfælde kan dele informationer, så borgerens
møde med det offentlige bliver så overskueligt som muligt.
Ministerier og styrelser har derfor arbejdet med at gøre lovgivningen digitalise-
ringsklar, siden kravene i den politiske aftale trådte i kraft den 1. juli 2018. Det in-
debærer, at konsekvenserne af ny lovgivning er grundigt beskrevet, herunder fx
konsekvenser for borgeren eller for behandling og beskyttelse af borgerens data.
Det indebærer også, at lovgivning og politiske aftaler i videst muligt omfang skal
efterleve syv principper for digitaliseringsklar lovgivning. Principperne sikrer fx
dataretlige overvejelser i de enkelte lovforslag, forebyggelse af snyd og fejl mv.
Det er et helt centralt element i digitaliseringsklar lovgivning, at disse bedre oply-
ste lovforslag understøtter, at vi som politikere kan få en nuanceret politisk debat
og træffe velinformerede beslutninger.
Indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar er i 2020 blevet evalueret.
Resultaterne fremgår af den evalueringsrapport, der er vedlagt til dette brev.
Rapporten viser overordnet, at nye lovforslag i stigende omfang er digitaliserings-
klare. Rapporten viser dog også, at der fortsat er udfordringer. Blandt andet i for-
hold til ambitionen om også at gøre eksisterende lovgivning digitaliseringsklar.
Jeg vil derfor i løbet af 2021 tage initiativ til at indkalde Folketingets partier til at
drøfte en videreførelse og eventuel justering af indsatsen på baggrund af de op-
mærksomhedspunkter, som rapporten fremhæver.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 127: Evaluering af indsatsen for at gøre lovgivningen digitaliseringsklar, fra finansministeren
Side 2 af 2
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister