Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
BOU Alm.del Bilag 123
Offentligt
2394583_0001.png
Oplæg ved Borgmester Mogens Christen Gade, Jammerbugt Kommune
Foretræde for Indenrigs- og Boligudvalget 11. maj 2021
Tak fordi, at udvalget og I folketingsmedlemmer har sat tid af til at lytte til os.
Vi er tre politikere, som repræsenterer tre kommuner, som lige aktuelt har fået
underkendt Vindmølleplaner.
Nemlig Borgmester Per Bach Laursen Vesthimmerland
Rådmand Hans Henrik
Henriksen fra Aalborg og undertegnede Mogens Christen Gade, Borgmester i
Jammerbugt Kommune.
Vi har jo egentlig et overordnet spørgsmål
hvem er det, der sætter klimapolitikken i
Danmark
er det Klagenævnene, eller er det Folketinget
der via deres ambitiøse
klimaplan sætter dagsordenen?
Baggrund for vores henvendelse er helt konkret
Planklagenævnets hhv. Miljø- og Fødevareklagenævnets ophævelse af plangrundlag,
miljørapport, og VVM-tilladelser for vindmøller på hhv. Thorup-Sletten mellem
Vesthimmerlands og Jammerbugt Kommuner og Nørrekær Enge mellem
Vesthimmerlands og Aalborg Kommuner.
Men udover det konkrete er der også det generelle perspektiv i det.
Vi vil gerne fremhæve
tre vigtige pointer:
Alle tre kommuner bidrager via lokale processer til at sikre den grønne
omstilling ved at tillade vindmølleprojekter på land. Alene de to projekter på
Thorup-Sletten og ved Nørrekær Enge har en samlet effekt, der forsyner ca.
150.000 husstande med grøn strøm. Og vi har flere større projekter på vej i
alle tre kommuner. Bl.a. projekter der allerede ligger til behandling i
klagenævnene.
Vi forudser, at også udfaldet af disse sager bliver afgjort med lignende
ophævelser af alle kommunale afgørelser. Og det er et problem, der skal
adresseres, og som I/vi må forholde os til.
I de nu ophævede sager var sagsbehandlingstiden i klagenævnene på plus
minus to år, og det er jo helt unødigt.
Kommunernes planlægning er i forvejen tidskrævende og omfattende
processer, som i høj grad påvirker de omfattede borgere og lokalsamfund,
mens de pågår. Dertil kommer, at det i højere grad er reglen end undtagelsen,
at denne type større anlægsprojekter er genstand for massive klager, og at
afklaringen for kommunen, investorer, lodsejere og borgere trækker urimeligt
langt ud.
Men at planerne efterfølgende underkendes grundet mangler i
miljøundersøgelserne, og på trods af nævnsafgørelser om, at klagerne ikke vil
få opsættende virkning - dét er et problem, I bør forholde jer til, da det hurtigt
lægger flere år til den fornyede sagsbehandling.
Side 1 af 3
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 123: Talepapir fra foretrædet d. 11/5-21 v/ Vesthimmerlands Kommune, Aalborg Kommune og Jammerbugt Kommune vedr. planlovgivning og planprocesser i forhold til placering af energianlæg
Et forslag til forbedring kunne være, at nævnene i disse situationer alene bør
ophæve kommunernes VVM-tilladelser, når der ikke konstateres retslige
mangler i vedtagelsen af plangrundlag. Planprocesser for vindmølleprojekter
løber over mange år, og det øger sandsynligheden for, at praksis ændres i løbet
af processen
særligt når projekterne er i nærheden af Natura2000-områder.
Det virker helt ude af proportioner at ophæve hele plangrundlaget, når det
alene er mangler i miljørapportens undersøgelsesgrundlag.
F.eks Thorupsletten, som falder på en manglende fugleundersøgelse på to
høgearter
og deres liv
var det så ikke nok at bede kommunerne om at
undersøge dette, fremfor at alt skal gå om
jeg spørger bare.
En pointe er også, at nævnene i deres afgørelser i højere grad bør forholde sig
til større samfundsmæssige hensyn, eksempelvis den grønne omstilling,
borgere og investorer, når det gælder vedvarende energiprojekter. Et
synspunkt som KL også har fremhævet som forslag til forbedring af
klagesagsbehandlingen.
Det er netop denne balance mellem forskellige hensyn, som den kommunale
planlægning tager afsæt i. De naturmæssige hensyn er f.eks. meget fremhævet
i nævnsafgørelser, mens det samfundsmæssige hensyn næsten ikke ses
inddraget.
Vi vil gerne slå et slag for, at vi får en proces sammen, både stat og kommune
hvis vi ellers har en fælles sag med at realisere Folketingets ambitiøse
klimaplan.
Staten har målsætningen - ambitionen, kommunerne har delvist værktøjerne.
Vi har brug for øget statslig opbakning og ikke mindst positiv medvirken. Et
forslag til en mere smidig planproces kunne f.eks. være, at de høringsberettige
statslige styrelser går mere aktivt ind og tager stilling til eventuelle mangler i
høringsfasen, så disse ikke først opdages, når nævnene behandler eventuelle
klagesager. Lad os tage hinanden under armen - hvis ellers vi har et fælles
projekt.
Dette gælder særligt for projekter i nærheden af Natura2000-områder, som jo
også er udpeget som et emne af statslig interesse i forbindelse med
kommuneplanlægningen.
Dette er endnu mere vigtigt, da udpegningsgrundlaget, som nævnt, kan
ændres under processen. Vi har derfor brug for, at de statslige styrelser
kommer mere på banen, inden der træffes afgørelse i sagerne.
Vi skal have
en planproces sammen
stat og kommune. Vi skal være stifindere
sammen og ikke fejlfindere hver for sig.
Vi skal jo også have en politisk DEAL
for skal der være landbaserede
vindmøller eller ej? Skal der være solcelleparker eller ej? Skal der være
biogasanlæg eller ej?
Det er jo afgørende, om vi ved, om vi har en fælles sag, eller vi bare som
kommuner arbejder på noget helt forkert
det er jo ligesom jer i Folketinget,
der må bestille, og så udfører og medvirker vi gerne i et fælles projekt.
Side 2 af 3
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 123: Talepapir fra foretrædet d. 11/5-21 v/ Vesthimmerlands Kommune, Aalborg Kommune og Jammerbugt Kommune vedr. planlovgivning og planprocesser i forhold til placering af energianlæg
De tre kommuner, som er repræsenteret her i dag, håber at Udvalget vil bidrage til,
at vi får skabt en mere smidig proces for at få fremmet de kommunale landvindmølle-
og solcelleprojekter
hvis de skal etableres.
Vi har brug for et stærkere og tættere samarbejde, og det tror vi egentligt også, at I
har.
Vi vil gerne opfordre udvalget til at gå i dialog med kommunerne om dette. Vi har
behov for stærkere dialog og øget samarbejde, og vi deltager gerne i denne proces,
men uden ændringer er vi bange for at sol-
og vindprojekter i kommunerne ”sander
til”
og stopper i kommunalt
regi.
Realiseringen af folketingets klimaplan er en god anledning til at begynde det fælles
samarbejde. De mange ressourcer politisk og administrativt, som udfoldes i disse
planlægningssager i strid modvind og ofte i konflikt
for derefter at blive underkendt
på noget, som man nogen gange godt kan karakterisere som formelle fejl fremfor
reelle fejl
er ved at fjerne motivationen i kommunerne.
Så selvom jeg om nogen går ind for det kommunale selvstyre. Ja, så kan man godt få
lyst til at sige:
”Lad
staten overtage planlægningen af vindmøller og solcelleparker
så vil vi bistå med hjælp og dialog og med lokalkendskab”.
Frustrationerne er store, og jeg håber, at I forstår, hvad der er på spil og håber I
tager imod invitationen til et tættere samarbejde.
Tak for ordet.
Side 3 af 3