Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
BOU Alm.del Bilag 120
Offentligt
2391848_0001.png
Folketingets Indenrigs- og Boligudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2019 - 2872
Doknr.
411437
Dato
11-05-2021
Orientering om legitimationskortet
1.
Fra den 1. november 2017 har det været muligt for borgere med bopæl i Danmark,
der er fyldt 15 år, at ansøge om et legitimationskort. Reglerne om legitimationskortet
er fastsat i lov om udstedelse af legitimationskort (lov nr. 236 af 15. marts 2017)
1
og
bekendtgørelse om udstedelse af legitimationskort (bekendtgørelse nr. 1220 af 21. no-
vember 2017).
Hovedformålet med kortet er at kunne fungere som generel legitimation i en række
hverdagssituationer som et billigere alternativ til pas eller kørekort. Kommunalbesty-
relsen opkræver et gebyr på højst 150 kr. for udstedelsen af legitimationskortet. Kortet
har ikke til formål at fungere som generel rejselegitimation, men det blev ved indførel-
sen af kortet vurderet, at kortet også ville kunne anvendes som tilstrækkelig legitima-
tion ved indrejse til og igennem Sverige.
På baggrund af nogle henvendelser fra borgere, der kunne tyde på, at legitimationskor-
tet alligevel ikke i alle tilfælde ansås for tilstrækkelig legitimation ved indrejse til og
igennem Sverige, tog det daværende Økonomi- og Indenrigsministerium og senere det
daværende Social- og Indenrigsministerium den 16. februar 2018 og igen den 10. juli
2019 kontakt til de svenske myndigheder for at afklare mulighederne for at bruge legi-
timationskortet i den henseende.
De svenske myndigheder tilkendegav den 9. september 2019 over for det daværende
Social- og Indenrigsministerium, at legitimationskortet ikke kan benyttes til at doku-
mentere nordisk nationalitet og dermed pasfrihed ved indrejse til og igennem Sverige.
Den daværende social- og indenrigsminister orienterede Folketingets Social- og In-
denrigsudvalg herom ved brev med bilag af 12. september 2019.
2
De svenske myndigheder meddelte videre den 17. januar 2020 det daværende Social-
og Indenrigsministerium, at de svenske myndigheder anbefaler, at legitimationskortet,
såfremt det skal kunne anvendes ved indrejse til og igennem Sverige, udformes, så det
indeholder den samme høje dokumenttekniske kvalitet som det danske kørekort. En
kopi af de svenske myndigheders meddelelse vedhæftes.
1
2
Se også det lovforslag, der lå til grund for loven om udstedelse af legitimationskort, FT 2016-17, A, L 55.
FT 2018-19, 2. samling, SOU alm. del bilag 62.
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 120: Orientering vedr. legitimationskort, fra indenrigs- og boligministeren
2391848_0002.png
Herudover har det daværende Social- og Indenrigsministerium modtaget et mindre
antal henvendelser fra borgere, som i konkrete situationer har oplevet, at legitimati-
onskortet ikke har været anset som tilstrækkelig dokumentation for borgernes identi-
tet i hverdagssituationer såsom ved forevisning i banker og på diskoteker. Ministeriet
har endvidere efter drøftelse med Finans Danmark fået oplyst, at det er det enkelte
pengeinstitut, som foretager en konkret risikovurdering af, om legitimationskortet ac-
cepteres som tilstrækkelig legitimation. Det bemærkes i den forbindelse, at det gene-
relt er ministeriets opfattelse, at det er op til modtageren af kortet, hvorvidt legitimati-
onskortet er tilstrækkelig legitimation i den konkrete situation.
2.
Det daværende Social- og Indenrigsministerium, nu Indenrigs- og Boligministe-
rium, har på ovenstående baggrund foretaget en række undersøgelser med henblik på
en vurdering af, om der skal ske ændringer i det nuværende legitimationskort.
Som opfølgning på tilkendegivelsen fra de svenske myndigheder den 9. september
2019, henvendte det daværende Social- og Indenrigsministerium sig bl.a. i efteråret
2019 til kommunerne med henblik på at indhente nærmere oplysninger om legitimati-
onskortets udbredelse og anvendelse, herunder oplysning om, hvor mange legitimati-
onskort kommunerne har udstedt til borgerne siden 1. januar 2018 til oktober 2019. 77
kommuner besvarede undersøgelsen.
Ministeriet estimerer på grundlag af undersøgelsen, at kommunerne frem til efteråret
2019 havde udstedt i alt mellem 10.000-15.000 kort. Et mindre antal kommuner har
oplyst at have kendskab til, at legitimationskortet ikke har udgjort tilstrækkelig doku-
mentation i konkrete situationer, f.eks. ved køb af ny mobiltelefon hos nogle telesel-
skaber.
Indenrigs- og Boligministeriet har videre undersøgt de økonomiske omkostninger ved
at forbedre legitimationskortets sikkerhed til et niveau, der svarer til det danske køre-
kort.
Det er på den baggrund Indenrigs- og Boligministeriets skøn, at omkostningerne ved
at etablere den fornødne tekniske løsning, samt at udstede kort for en 5-årig periode,
samlet vil udgøre ca. 35 mio. kr. Ved en fuld gebyrfinansiering må udgifterne for den
enkelte ansøger dermed forventes at stige betragteligt til et anslået niveau på omkring
550 kr. pr. kort.
3.
Det er min vurdering, at omkostningerne ved at udvikle et legitimationskort, der
kan anvendes ved indrejse til og igennem Sverige
og som vil indebære et prisniveau,
der er væsentligt højere end i dag
vanskeligere lader sig forene med legitimations-
kortets oprindelige formål, at være et billigere alternativ til pas eller kørekort. Omkost-
ningerne står endvidere ikke mål med det antal borgere, der generelt får udstedt et le-
gitimationskort.
Jeg lægger i den forbindelse også vægt på, at hovedformålet med kortet er at kunne
fungere som generel legitimation i en række hverdagssituationer som et billigere alter-
nativ til pas eller kørekort, og at kortet ikke har til formål at fungere som generel rejse-
legitimation.
Det er videre min opfattelse, at legitimationskortets anvendelighed som legitimation i
hverdagssituationer er tilstrækkelig i kortets nuværende udformning
særligt henset
til, at kortet bør vedblive med at være et væsentligt billigere alternativ til pas og køre-
kort.
2
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 120: Orientering vedr. legitimationskort, fra indenrigs- og boligministeren
2391848_0003.png
Det er på ovenstående baggrund samlet set min konklusion, at der ikke er tilstrække-
ligt grundlag for at ændre det nuværende legitimationskort.
Med venlig hilsen
Kaare Dybvad Bek
Bilag
Bilag 1
Brev fra de svenske myndigheder af 17. januar 2020
3