Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
BOU Alm.del Bilag 119
Offentligt
2390403_0001.png
Enhed
Demokrati
Sagsbehandler
Lise Brandi-
Hansen
Koordineret
med
Orienteringsnotat til kommuner og regioner om
bekendtgørelse nr. X af 8. maj 2021 om mulighed for
midlertidig fravigelse af regler om møder i
kommunalbestyrelser og regionsråd og i disses udvalg som
led i håndtering af Coronavirussygdom (COVID-19)
Ved ovennævnte bekendtgørelse udnytter indenrigs- og boligministeren
bemyndigelsen i § 56, nr. 1 og 2, samt § 64 i epidemiloven (lov nr. 285 af 27. februar
2021). Bekendtgørelsen er udstedt efter indstilling fra Epidemikommissionen og efter
forelæggelse for Folketingets Epidemiudvalg, jf. lovens § 8, stk. 2, og § 9, stk. 1.
Bekendtgørelsen erstatter Indenrigs- og Boligministeriets bekendtgørelse nr. 588 af 6.
april 2021 om mulighed for midlertidig fravigelse af regler om møder i
kommunalbestyrelser og regionsråd og i disses udvalg som led i håndtering af
Coronavirussygdom (COVID-19). Den nye bekendtgørelse ændrer ikke indholdet af de
midlertidige regler.
1. Formål
Regeringen har iværksat en række initiativer for at mindske risikoen for smitte med
coronavirus. Dette omfatter bl.a. initiativer og regler vedrørende forsamlinger af
personer og anbefalinger om fysisk afstand mellem personer. De regler og
anbefalinger, som gælder for blandt andet kommuner og regioner, er løbende blevet
ændret.
Det er imidlertid vigtigt, at kommunalbestyrelserne og regionsrådene og de politiske
udvalg fortsat kan udøve deres ledelse inden for rammerne af de regler og
anbefalinger, der gælder.
Bekendtgørelsen har til formål at sikre, at kommunalbestyrelser og regionsråd og
disses udvalg i forbindelse med afholdelsen af deres møder kan medvirke til at
forebygge og inddæmme COVID-19, og at de kan afholde deres møder under
overholdelse af tiltag til at forebygge eller inddæmme COVID-19.
Se bekendtgørelsens
§ 1, stk. 1.
De fravigelser fra lovgivningen, som bekendtgørelsen giver mulighed for, kan ikke ske
ud over, hvad der er nødvendigt for at opnå disse formål.
Se bekendtgørelsens § 1, stk.
2.
Sagsnr.
2020 - 3121
Doknr.
398474
Dato
08-05-2021
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 119: Orientering om ny bekendtgørelse om mulighed for midlertidig fravigelse af regler om møder i kommunalbestyrelser og regionsråd og i disses udvalg som led i håndtering af Coronavirussygdom (COVID-19), fra indenrigs- og boligministeren
2390403_0002.png
2. Grundlæggende betingelser for anvendelsen af bekendtgørelsens
bestemmelser
I overensstemmelse med epidemilovens § 56, nr. 1 og 2, forudsætter anvendelsen af
bekendtgørelsens bestemmelser, at der foreligger et af følgende tilfælde:
1) Fravigelse er nødvendig for at forebygge eller inddæmme udbredelse af COVID-19
her i landet.
2) Fravigelse er påkrævet som følge af tiltag til at forebygge eller inddæmme
udbredelsen af COVID-19 her i landet, og de pågældende forpligtelser og
rettigheder i den sammenhæng må anses for at være af mere underordnet
betydning.
Se bekendtgørelsens § 2.
Bekendtgørelsen giver på en række punkter det kompetente organ, typisk
borgmesteren/regionsrådsformanden eller en udvalgsformand, mulighed for at træffe
beslutninger efter bekendtgørelsen. Dette kan ske, når der foreligger et af de under
pkt. 1 og 2 nævnte tilfælde, og når eventuelle yderligere betingelser fastsat i den
enkelte bestemmelse herudover er opfyldt.
I den nuværende situation kan der efter omstændighederne fortsat i den enkelte
kommune eller region foreligge et eller flere af de under pkt. 1 og 2 nævnte tilfælde.
Som allerede nævnt følger det af bekendtgørelsens § 1, stk. 2, at fravigelser efter
bekendtgørelsen ikke kan ske ud over, hvad der er nødvendigt for at opnå formålet.
Det betyder bl.a., at den mindst vidtgående fravigelse altid skal vælges, når en
fravigelse efter bekendtgørelsen af de almindeligt gældende regler er nødvendig.
Eksempelvis er det mindre vidtgående at flytte et fysisk møde til et andet lokale end at
ændre det til et video- eller telefonmøde.
Det vil bero på en konkret vurdering af de foreliggende omstændigheder, herunder
forholdene i den enkelte kommune eller region og forholdene vedrørende det
kollegiale organ, hvis møde det drejer sig om, hvorvidt en beslutning efter
bekendtgørelsen kan træffes. Ved denne vurdering vil bl.a. kunne inddrages de
gældende regler og de anbefalinger og retningslinjer fra myndighederne, der har til
formål at forebygge og inddæmme smitte, og mulighederne for i møderne at overholde
disse. Herunder vil kunne inddrages mulighederne for i møderne at overholde
retningslinjer svarende til de regler, der gælder i andre sammenhænge end for de
politiske møder i kommuner og regioner. Se også nedenfor vedrørende de enkelte
beslutninger efter bekendtgørelsen.
3. Fravigelse af de kommunale og regionale styrelsesregler
I bekendtgørelsens kapitel 3 gives borgmesteren/regionsrådsformanden, en
udvalgsformand eller en enig kommunalbestyrelse/et enigt regionsråd mulighed for i
de i afsnit 2 under pkt. 1 og 2 nævnte tilfælde at træffe visse beslutninger, som fraviger
den styrelsesretlige lovgivning.
3.1. Fravigelse af krav om offentlighed ved kommunalbestyrelses- og
regionsrådsmøder
Borgmesteren/regionsrådsformanden kan i de i afsnit 2 under pkt. 1 og 2 nævnte
tilfælde træffe beslutning om, at offentligheden ikke tillades adgang til et
kommunalbestyrelses- eller regionsrådsmøde.
Se bekendtgørelsens § 3,
der fraviger §
2
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 119: Orientering om ny bekendtgørelse om mulighed for midlertidig fravigelse af regler om møder i kommunalbestyrelser og regionsråd og i disses udvalg som led i håndtering af Coronavirussygdom (COVID-19), fra indenrigs- og boligministeren
2390403_0003.png
10, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse og regionslovens § 12, stk. 1, jf. § 10, stk. 1, i
lov om kommunernes styrelse.
Når der er truffet beslutning om, at offentligheden ikke tillades adgang til et
kommunalbestyrelses- eller regionsrådsmøde, skal der streames video eller lyd fra
mødet, eller en video- eller lydoptagelse af mødet skal offentliggøres snarest efter
mødet. Det samme gælder, hvis et kommunalbestyrelses- eller regionsrådsmøde
afholdes som telefon- eller videomøde.
Se bekendtgørelsens § 4.
Bestemmelsen betyder, at et kommunalbestyrelses- eller regionsrådsmøde kun kan
afholdes uden adgang for offentligheden, hvis der enten streames fra mødet eller
snarest efter mødet offentliggøres en video- eller lydoptagelse af mødet.
3.2. Fravigelse af krav om beslutningsprotokol ved møder
Borgmesteren/regionsrådsformanden/udvalgsformanden kan i de i afsnit 2 under pkt.
1 og 2 nævnte tilfælde træffe beslutning om, at der ikke føres beslutningsprotokol ved
et møde.
Se bekendtgørelsens § 5, 1. pkt.,
der fraviger § 8, stk. 7, § 13 og § 20, stk. 3, 3.-
6. pkt., i lov om kommunernes styrelse og regionslovens § 10, stk. 2, jf. § 8, stk. 7, i lov
om kommunernes styrelse, regionslovens § 12, stk. 1, jf. § 13 i lov om kommunernes
styrelse og regionslovens § 15, stk. 1, jf. § 20, stk. 3, 3.-6. pkt., i lov om kommunernes
styrelse. Bestemmelsen kan være relevant for video- eller telefonmøder, hvis der ikke
findes en elektronisk beslutningsprotokol, og tilsvarende for fysiske møder, hvis nogle
medlemmer deltager pr. video eller telefon.
Det er en betingelse, at formanden i givet fald på anden måde sørger for
dokumentation for beslutningerne på mødet, og for hvilke medlemmer der er
ansvarlige for beslutningerne.
Se bekendtgørelsens § 5, 2. pkt.
Dokumentation kan
f.eks. være, at formanden eller forvaltningen noterer beslutningen og de enkelte
medlemmers stillingtagen til sagerne i et skriftligt dokument, der for så vidt angår
møder i kommunalbestyrelser og regionsråd så vidt muligt offentliggøres.
Se
bekendtgørelsens § 5, 3. pkt.
3.3. Fravigelse af reglerne om mødeplaner m.v.
3.3.1. Beslutning om at flytte et fysisk møde
Borgmesteren, regionsrådsformanden eller udvalgsformanden kan i de i afsnit 2 under
pkt. 1 og 2 nævnte tilfælde beslutte, at et møde flyttes til et andet lokale eller en anden
adresse end den, der fremgår af mødeplanen.
Se bekendtgørelsens § 6.
Beslutningen
kan være en fravigelse af § 8, stk. 1, og § 20, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse og
regionslovens § 10, stk. 1, og § 15, stk. 1, jf. § 20, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse.
Efter disse regler kræver en ændring af mødeplanen, herunder en ændring af det i
mødeplanen angivne mødested, enten, at medlemmerne er enige herom, at et flertal
finder det nødvendigt, eller at der foreligger tungtvejende grunde. Bekendtgørelsens §
6 giver borgmesteren, regionsrådsformanden eller udvalgsformanden mulighed for i
de i afsnit 2 under pkt. 1 og 2 nævnte tilfælde at træffe beslutningen uden at vurdere,
om disse betingelser er opfyldt. Beslutning om at flytte et møde må træffes og
meddeles medlemmerne med et sådant varsel, at de har mulighed for at indrette sig
herpå.
3.3.2. Beslutning om at afholde møde ved video- eller telefonmøde
Borgmesteren, regionsrådsformanden eller udvalgsformanden kan i de i afsnit 2 under
pkt. 1 og 2 nævnte tilfælde beslutte, at et møde gennemføres ved video- eller
3
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 119: Orientering om ny bekendtgørelse om mulighed for midlertidig fravigelse af regler om møder i kommunalbestyrelser og regionsråd og i disses udvalg som led i håndtering af Coronavirussygdom (COVID-19), fra indenrigs- og boligministeren
2390403_0004.png
telefonmøde.
Se bekendtgørelsens § 7.
Beslutningen kan være en fravigelse af § 8, stk.
1, og § 20, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse og regionslovens § 10, stk. 1, og § 15,
stk. 1, jf. § 20, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse. Efter disse regler kræver en
ændring af mødeplanen, herunder en ændring af et planlagt fysisk møde til et video-
eller telefonmøde, enten, at medlemmerne er enige herom, at et flertal finder det
nødvendigt, eller at der foreligger tungtvejende grunde. Bekendtgørelsens § 7 giver
borgmesteren, regionsrådsformanden eller udvalgsformanden mulighed for i de i
afsnit 2 under pkt. 1 og 2 nævnte tilfælde at træffe beslutningen uden at vurdere, om
disse betingelser er opfyldt. Beslutning om at gennemføre et møde ved video- eller
telefonmøde må træffes og meddeles medlemmerne med et sådant varsel, at de har
mulighed for at indrette sig herpå.
Efter bekendtgørelsens § 4 skal der streames fra et video- eller telefonmøde i
kommunalbestyrelse eller regionsråd, eller en optagelse fra mødet skal offentliggøres
snarest muligt efter mødet.
Bestemmelsen indebærer, at borgmesteren, regionsrådsformanden eller
udvalgsformanden også kan træffe mindre vidtrækkende beslutninger om at tillade og
om nødvendigt
bestemme, at nogle af medlemmerne deltager i mødet via video-
eller telefon.
Afholdes et kommunalbestyrelses- eller regionsrådsmøde uden offentlighedens
adgang, jf. bekendtgørelsens § 3, gælder kravet om streaming eller offentliggørelse af
optagelse af mødet, jf. bekendtgørelsens § 4, også, i det omfang medlemmernes
deltagelse foregår via video eller telefon.
3.4. Næstformanden
De ovenfor nævnte beføjelser, som borgmesteren og regionsrådsformanden har efter
bekendtgørelsen, varetages under vedkommendes forfald af næstformanden eller
hvis der er to næstformænd
af næstformændene i den rækkefølge, hvori de er valgt.
Se bekendtgørelsens § 8,
der supplerer de almindelige regler om næstformændenes
virke ved borgmesterens eller regionsrådsformandens forfald.
Har udvalgsformanden forfald, følger det af de almindelige kommunalretlige regler, at
næstformanden, hvis udvalget har en sådan, indtræder i formandens sted.
4. Muligheden for at aflyse møder
Bekendtgørelsen fraviger ikke reglerne om, hvornår ordinære møder i
kommunalbestyrelser, regionsråd og disses udvalg kan aflyses. Disse regler må
imidlertid fortolkes i lyset af bekendtgørelsen, så længe den gælder og i de tilfælde,
hvor de grundlæggende betingelser for at anvende den, jf. afsnit 2, er opfyldt.
Det følger af Indenrigs- og Boligministeriets forståelse af § 8, stk. 1, og § 20, stk. 1, i lov
om kommunernes styrelse og regionslovens § 10, stk. 1, og § 15, stk. 1, jf. § 20, stk. 1, i
lov om kommunernes styrelse om mødeplaner, at et ordinært møde kan aflyses, når
der ingen sager er på dagsordenen, når medlemmerne er enige herom, når et flertal
finder det nødvendigt, eller når borgmesteren eller regionsrådsformanden finder, at
der foreligger tungtvejende grunde hertil. Tilsvarende gælder for udvalg, jf. § 22, stk.
2, i lov om kommunernes styrelse og regionslovens 15, stk. 2, jf. § 22, stk. 2, i lov om
kommunernes styrelse.
Træffes beslutning om at aflyse et møde, kan formanden træffe afgørelse på vegne af
kommunalbestyrelsen, regionsrådet eller udvalget i sager, der ikke kan udsættes. Dette
4
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 119: Orientering om ny bekendtgørelse om mulighed for midlertidig fravigelse af regler om møder i kommunalbestyrelser og regionsråd og i disses udvalg som led i håndtering af Coronavirussygdom (COVID-19), fra indenrigs- og boligministeren
2390403_0005.png
følger af § 31, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse og regionslovens § 16, jf. § 31, stk.
1, i lov om kommunernes styrelse. Tilsvarende gælder for udvalg, jf. § 22, stk. 2, i lov
om kommunernes styrelse og regionslovens 15, stk. 2, jf. § 22, stk. 2, i lov om
kommunernes styrelse. Samtidig betyder aflysning af et møde, at beslutninger i andre
sager, som skal behandles af kommunalbestyrelsen, regionsrådet eller udvalget, må
udsættes, indtil der kan holdes et møde. Det samme gælder sager, hvor afgørelsen
efter lovgivningen skal træffes af kommunalbestyrelsen, regionsrådet eller udvalget,
selv om sagerne ikke kan udsættes. Derfor er beslutning om at aflyse et møde, hvor der
foreligger sager på dagsordenen, og hvor der ikke er enighed om det, en meget
indgribende beslutning for den politiske styring af kommunen eller regionen. Det er
samtidig en beslutning, der kan have stor betydning for ledelsen af kommunen eller
regionen og dermed for varetagelsen af dens opgaver.
På denne baggrund er det Indenrigs- og Boligministeriets retsopfattelse, at der i den
nuværende situation i de i afsnit 2 under pkt. 1 og 2 nævnte tilfælde, og hvor
bekendtgørelsen åbner mulighed for fravigelser efter §§ 3-7, alene er tungtvejende
grunde for borgmesteren eller regionsrådsformanden eller for en udvalgsformand til at
aflyse ordinære møder, hvis de i almindelighed gældende regler om mulighed for at
afholde møder sammen med de fravigelser fra disse regler, som bekendtgørelsen giver
mulighed for, ikke er tilstrækkelige til at undgå aflysning af mødet. Det er også kun
nødvendigt for flertallet i kommunalbestyrelsen eller regionsrådet eller i et udvalg at
aflyse et møde, hvis de i almindelighed gældende regler om mulighed for at afholde
møder sammen med de fravigelser fra disse regler, som bekendtgørelsen giver
mulighed for, ikke er tilstrækkelige til at undgå aflysning af mødet.
Denne vurdering betyder navnlig, at formanden forinden et møde aflyses, først skal
vurdere, om det er muligt at afholde mødet under anvendelse af de fravigelser, som
§§ 3-7 giver mulighed for.
Den samme vurdering skal anvendes, selv om et flertal i kommunalbestyrelsen, i
regionsrådet eller i udvalget ønsker at aflyse et møde.
Det skal for hvert møde, der aflyses, selvstændigt vurderes, om betingelserne er
opfyldt for at aflyse mødet.
Møder vil som altid kunne aflyses, hvis der ikke er sager på dagordenen, eller hvis der
er enighed om det.
5. Underretning
Bekendtgørelsen fastlægger, at borgmestre, regionsrådsformænd og udvalgsformænd,
der træffer afgørelser eller beslutninger efter bekendtgørelsen, snarest skal underrette
kommunalbestyrelsens, regionsrådets eller udvalgets medlemmer herom.
Se
bekendtgørelsens § 9.
6. Klage og tilsyn
Bekendtgørelsen fastlægger, at kommunalbestyrelsernes, regionsrådenes,
borgmestres, regionsrådsformænds og udvalgsformænds afgørelser eller beslutninger
efter bekendtgørelsen ikke kan indbringes for nogen klagemyndighed.
Se
bekendtgørelsens § 10.
Dette betyder, at borgmestres, regionsrådsformænds og udvalgsformænds afgørelser
eller beslutninger efter bekendtgørelsen ikke efterfølgende kan påklages f.eks. af et
kommunalbestyrelses- eller regionsrådsmedlem til kommunalbestyrelsen,
5
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 119: Orientering om ny bekendtgørelse om mulighed for midlertidig fravigelse af regler om møder i kommunalbestyrelser og regionsråd og i disses udvalg som led i håndtering af Coronavirussygdom (COVID-19), fra indenrigs- og boligministeren
2390403_0006.png
regionsrådet eller udvalget, således at dette organ kan tilsidesætte eller ændre
afgørelsen eller beslutningen.
Bekendtgørelsen fastlægger, at overholdelsen af bekendtgørelsen er omfattet af det
almindelige kommunale og regionale tilsyn, og at tilsynsmyndighederne kan anvende
deres sanktionsmuligheder over for kommunalbestyrelser, regionsråd, borgmestre,
regionsrådsformænd og udvalgsformænd i sager efter bekendtgørelsen.
Se
bekendtgørelsens § 11.
7. Kommunale fællesskaber
Bekendtgørelsen finder tilsvarende anvendelse for kommunale fællesskaber.
Se
bekendtgørelsens § 12.
Dette indebærer navnlig, at formænd for de styrende organer i
kommunale fællesskaber i de i afsnit 2 under pkt. 1 og 2 nævnte tilfælde kan træffe
afgørelser og beslutninger, der svarer til dem, borgmestre og regionsrådsformænd kan
træffe efter bekendtgørelsen.
8. Ikrafttræden
Bekendtgørelsen træder i kraft den 14. maj 2021 og ophæves 4 uger senere, jf. § 54 i
epidemiloven, hvorefter regler fastsat i medfør af bl.a. lovens § 56 som udgangspunkt
kan fastsættes med en gyldighedsperiode af højst 4 uger ad gangen.
Se
bekendtgørelsens § 13.
6