Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
BOU Alm.del Bilag 116
Offentligt
2389265_0001.png
UDKAST
til
Forslag
til
Lov om ændring af lov om leje og lov om midlertidig regulering af boligforholdene
(Styrkelse af fremlejetagernes retssikkerhed)
§1
I lov om leje, jf. lovbekendtgørelse nr. 927 af 4. september 2019, som ændret senest ved § 1 i lov nr.
529 af 27. marts 2021, foretages følgende ændring:
1.
I §
34, stk. 1, 4. pkt.,
indsættes efter »3 måneder«: », når den forudbetalte leje samtidig ikke
overstiger den leje, som skal betales i perioden fra lejemålet opsiges af lejeren, indtil
lejeforholdet ophører«.
2.
I
§ 34
indsættes efter stk. 6, som et nyt stykke:
»Stk. 7.
Med bøde eller fængsel indtil 4 måneder straffes den lejer, som har foretaget fremleje
og disponeret over det indbetalte depositum og forudbetalt leje på en måde, som fører til tab
for dennes lejer, ved ikke inden 6 uger fra fremlejeforholdets ophør eller endelig
huslejenævnsafgørelse, hvis sag herom er indbragt for huslejenævnet, at have foretaget
endelig afregning og tilbagebetaling af overskydende depositum og forudbetalt leje.«
3.
I
§ 83, stk. 1,
indsættes efter litra d, som et nyt litra:
»e)
Når udlejeren to eller flere gange i henhold til § 42, stk. 7, i lov om midlertidig regulering
af boligforholdene har fået meddelelse om lejerens manglende efterlevelse af
huslejenævnsafgørelser.
Litra e-g bliver herefter litra f-h.
4.
I § 83
indsættes efter stk. 1 som et nyt stykke:
»Stk. 3.
Har en udlejer i henhold til § 42, stk. 7, i lov om midlertidig regulering af
boligforholdene modtaget meddelelse tre eller flere gange, og har udlejeren ikke i henhold til
stk. 1, litra e, opsagt lejeaftalen, kan lejere i fremlejeforhold gøre krav, som er opstået efter
tredje meddelelse er kommet frem til udlejeren, gældende over for udlejeren, som var
lejeforholdet indgået direkte med denne.«
Stk. 2 bliver herefter til stk. 3.
§2
I lov om midlertidig regulering af boligforholdene, jf. lovbekendtgørelse nr. 929 af 4. september
2019, som ændret senest ved § 2 i lov nr. 2077 af 21. december 2020 foretages følgende ændringer:
1. I
§ 42
indsættes efter stk. 5 som et nye stykker:
1 af 16
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 116: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om leje og lov om midlertidig regulering af boligforholdene (Styrkelse af fremlejetagernes rettigheder), fra indenrigs- og boligministeren
2389265_0002.png
»Stk.
6.
Angår nævnets afgørelse et fremlejeforhold og pålægger afgørelsen lejeren, som har
foretaget fremleje, en eller flere forpligtelser, skal parterne ligeledes gøres bekendt med, at
manglende overholdelse af afgørelsen kan have konsekvenser for lejerens lejeforhold, jf. §
83, stk. 1, litra e, i lov om leje, samt at såfremt afgørelsen ikke, inden den i afgørelsen
fastsatte frist, er efterlevet, skal der gives huslejenævnet meddelelse herom.
Stk. 7.
Får huslejenævnet meddelelse efter stk. 6, skal huslejenævnet fra lejeren, som har
foretaget fremleje, bede om dokumentation for, at afgørelsen, inden den i afgørelsen
fastsatte frist, er efterlevet. Har lejeren, som har foretaget fremleje, ikke, inden 7 dage efter
modtagelsen af huslejenævnets anmodning, fremlagt fornøden dokumentation for
huslejenævnet, skal huslejenævnet meddele udlejeren i det lejeforhold, hvor lejeren, som har
foretaget fremleje, er lejer, om, at den pågældende afgørelse ikke er efterlevet.«
Stk. 6 bliver herefter stk. 8.
§3
Loven træder i kraft den 1. juli 2022.
Bemærkninger til ændringslovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Begrænsning i størrelsen af den forudbetalte leje
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Indenrigs- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.2. Sanktion for utilbørlig disponering over depositum
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Indenrigs- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.3. Opsigelsesadgang over for lejere, der misligholder fremlejeforhold
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Indenrigs- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klima- og miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
Lovforslaget er et udtryk for, at der fra politisk side har været et ønske om at sikre retssikkerheden
for lejere i fremlejeforhold (herefter fremlejetagere) i højere grad end i dag. Fremlejetagere nyder
ikke samme sikkerhed for ved lejeforholdets ophør at få overskydende depositum og forudbetalt
2 af 16
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 116: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om leje og lov om midlertidig regulering af boligforholdene (Styrkelse af fremlejetagernes rettigheder), fra indenrigs- og boligministeren
2389265_0003.png
leje tilbagebetalt, som lejere i almindelige lejeforhold gør, da fremlejetagere ikke har samme
sikkerhed i den faste ejendom for deres krav.
Derfor foreslås retssikkerheden for fremlejetagere styrket ved lovforslaget, som består af tre dele.
Den første del begrænser størrelsen af den forudbetalte leje, så den ikke kan overstige et beløb
svarende til den leje, som skal betales fra lejer opsiger lejeaftalen, til lejeforholdet ophører. Efter
gældende regler i lejeloven kan udlejer altid opkræve 3 måneders husleje uanset opsigelsesvarslets
længde. I nogle lejeaftaler, fx ved udleje af accessoriske enkeltværelser, gælder et opsigelsesvarsel
på 1 måned.
Den anden del vedrører etablering af en strafferetlig sanktion for lejeren, som foretager fremleje og
disponerer over det af fremlejetageren indbetalte depositum og forudbetalte leje på en måde, som
medfører tab for lejeren, ved ikke inden 6 uger fra fremlejeforholdets ophør eller, hvis sag herom er
indbragt for huslejenævnet, endelig huslejenævnsafgørelse herom at have foretaget endelig
afregning og tilbagebetaling af overskydende depositum og forudbetalt leje.
Den tredje del indfører en opsigelsesadgang for udlejere over for lejere, som gentagne gange
misligholder deres forpligtelser over for en fremlejetager. Ved misligholdelse forstås enhver form
for misligholdelse i fremlejeforholdet, og det er således ikke begrænset til betalingsforpligtelser,
men kan også omfatte fx vedligeholdelsesforpligtelser og lignende. Herudover indføres en pligt for
udlejere til at opsige lejere, som tre eller flere gange har misligholdt deres forpligtelser i
fremlejeforhold. Iagttager udlejeren ikke denne pligt, risikerer udlejeren selv at komme til at hæfte
direkte for fremlejetagerens krav.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Begrænsning i størrelsen af den forudbetalte leje
2.1.1. Gældende ret
Efter § 34, stk. 1, 4. pkt., i lov om leje (herefter lejeloven), kan udlejere kræve lejen forudbetalt for
et tidsrum på op til 3 måneder.
Efter de gældende regler skeles der ikke til, hvorvidt opsigelsesvarslet og dermed perioden fra
lejerens opsigelse til lejeforholdets ophør er kortere end 3 måneder. Dette medfører, at lejeren kan
opkræves forudbetalt leje for en periode, som er længere end den periode, som lejeren kan
modregne i ved at bo den forudbetalte leje op i slutningen af lejeperioden, jf. lejelovens § 34, stk. 1,
6. pkt.
2.1.2. Indenrigs- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Der har været observeret tilfælde hvor en lejer, som har foretaget fremleje (herefter fremlejegiver) i
fremlejeforhold gentagende gange har undladt at tilbagebetale indskud, trods en forpligtelse hertil.
Dette har bragt opmærksomhed på forskellen i sikkerhed for sine krav som lejer og som
fremlejetager, og det er derfor blevet ønsket at se nærmere på muligheder for at styrke
fremlejetageres rettigheder.
3 af 16
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 116: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om leje og lov om midlertidig regulering af boligforholdene (Styrkelse af fremlejetagernes rettigheder), fra indenrigs- og boligministeren
2389265_0004.png
Det er i den forbindelse vurderet hensigtsmæssigt at se nærmere på størrelsen af den forudbetalte
leje, som kan opkræves ved indgåelsen af lejeaftaler.
De gældende regler for størrelsen af den forudbetalte leje blev indført ved lov nr. 416 af 1. juni
1994. Af forarbejderne hertil vurderes det forudsat, at den forudbetalte leje alene har til formål at
sikre udlejeren lejebetaling i perioden efter, at lejeaftalen er opsagt.
Det vurderes derfor uhensigtsmæssigt, at lejeren skal kunne opkræves forudbetalt leje, som dækker
en periode, der er længere end opsigelsesperioden, det vil sige den periode, hvor forudbetalt leje kan
modregnes, ved at den bos op.
Dette bevirker, at udlejere, navnlig i fremlejeforhold om accessoriske enkeltværelser, hvor
opsigelsesvarslet som udgangspunkt er 1 måned, kan opkræve større forudbetalt leje end
nødvendigt, for at sikre lejebetalingen i slutningen af lejeperioden.
Det er vurderingen, at når udlejer opkræver forudbetalt leje for et tidsrum, som overstiger
opsigelsesvarslets længde, sikrer det ikke udlejeren lejebetaling i perioden efter at lejeforholdet er
opsagt mere, end hvis den forudbetalte leje alene var for et tidsrum svarende til opsigelsesvarslet. I
stedet får eventuelt overskydende forudbetalt leje virkning som ekstra depositum, hvilket ikke er
hensigten med den forudbetalte leje.
Det foreslås derfor at begrænse udlejeres ret til at opkræve forudbetalt leje til et beløb, som ikke
overstiger den leje, som skal betales i perioden fra lejer opsiger lejeforholdet til lejeforholdet
ophører. Denne begrænsning vil efter forslaget få tilsvarende virkning i fremlejeforhold.
2.2. Sanktion for utilbørlig disponering over depositum i fremlejeforhold
2.2.1. Gældende ret
Der er ikke i den gældende lejelovgivning regler for, hvordan udlejer, herunder en lejer som
fremlejer et værelse eller en lejlighed, må disponere over indbetalt depositum under lejeforholdets
beståen.
Efter lejelovens § 34, stk. 1, 2. pkt., fremgår dog, at beløb opkrævet som depositum henstår til
sikkerhed for lejerens forpligtelser ved fraflytning. Af lejelovens § 98, stk. 1, 2. og 3. pkt., fremgår,
at lejeren ved fraflytning er forpligtet til at aflevere det lejede i samme stand som ved
overleveringen med undtagelse af den forringelse som skyldes slid og ælde og som ikke er omfattet
af lejerens vedligeholdelsespligt, samt mangler, som det påhviler udlejeren at udbedre, ligesom at
det ikke kan pålægges lejeren at bringe det lejede i bedre stand end den, hvori lejeren overtog det.
Af de to bestemmelser kan det altså udledes, at lejeren efter fraflytning har krav på at få
tilbagebetalt depositum i det omfang, det ikke bruges til at indfri lejerens forpligtelser ved
fraflytning i henhold til lejelovens § 98.
Udlejeren må således gerne disponere over depositum under lejeforholdets beståen, men har en
forpligtelse til at tilbagebetale dette ved fraflytning, når det ikke går til dækning af krav til
istandsættelse m.v. mod lejer ved fraflytningen.
4 af 16
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 116: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om leje og lov om midlertidig regulering af boligforholdene (Styrkelse af fremlejetagernes rettigheder), fra indenrigs- og boligministeren
2389265_0005.png
Lejeren er sikret tilbagebetaling ved, at kravet, ligesom øvrige krav efter lejelovens almindelige
regler, i henhold til lejelovens § 7, stk. 1, er sikret mod enhver uden tinglysning, hvilket medfører,
at lejeren fx kan få sikkerhed i den faste ejendom foran allerede tinglyste krav. Dette giver generelt
lejere en meget høj grad af sikkerhed for at få indfriet sit krav.
Denne sikkerhed har fremlejetagere ikke, da fremlejegiveren ikke ejer den faste ejendom.
2.2.2. Indenrigs- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Der har været observeret tilfælde hvor en lejer, som har foretaget fremleje (herefter fremlejegiver) i
fremlejeforhold gentagende gange har undladt at tilbagebetale indskud, trods en forpligtelse hertil.
Dette har bragt opmærksomhed på forskellen i sikkerhed for sine krav som lejer og som
fremlejetager, og det er derfor blevet ønsket at se nærmere på muligheder for at styrke
fremlejetageres rettigheder.
Det er i den forbindelse vurderet hensigtsmæssigt at se nærmere på indgreb, som i større grad sikrer,
at fremlejegiver ikke disponerer over depositum og forudbetalt husleje på en sådan måde, at
fremlejetager påføres tab.
Eftersom fremlejetagere ikke på samme måde som andre lejere er sikret indfrielse af deres krav, er
der alt andet lige en risiko for, at fremlejegivere, som fremlejer et værelse eller en lejlighed,
spekulerer i ikke at tilbagebetale skyldigt depositum ved lejeforholdets ophør.
Derfor foreslås det, at der indføres en mulighed for at straffe den lejer, som har fremlejet et værelse
eller en lejlighed, med bøde eller fængsel i 4 måneder, hvis lejeren har disponeret over depositum
på en sådan måde, at fremlejetageren påføres tab,
når der ikke inden 6 uger fra fremlejeforholdets
ophør eller endelig huslejenævnsafgørelse, hvis sag herom er indbragt for huslejenævnet, er
foretaget endelig afregning og tilbagebetaling af overskydende depositum og forudbetalt leje.
Forslaget vurderes på den måde at øge incitamentet for fremlejegivere i fremlejeforhold til at sikre
tilbagebetaling til fremlejetager, uden samtidig at forhindre fremlejegiver i at foretage de
dispositioner, som kan ske uden at påføre fremlejetager tab.
2.3. Opsigelsesadgang over for lejere, der misligholder fremlejeforhold
2.3.1. Gældende ret
Udlejerens adgang til at opsige en lejer oplistes udtømmende i lejelovens kapitel XIII. Efter de
gældende regler er der ikke adgang til at opsige en lejer, som foretager fremleje og misligholder
sine forpligtelser i fremlejeforholdet.
Der er således begrænsede muligheder for at sanktionere lejere, der som fremlejegiver misligholder
deres forpligtelser.
2.3.2. Indenrigs- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Der har været observeret tilfælde hvor en lejer, som har foretaget fremleje (herefter fremlejegiver) i
fremlejeforhold gentagende gange har undladt at tilbagebetale indskud, trods en forpligtelse hertil.
Dette har bragt opmærksomhed på forskellen i sikkerhed for sine krav som lejer og som
5 af 16
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 116: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om leje og lov om midlertidig regulering af boligforholdene (Styrkelse af fremlejetagernes rettigheder), fra indenrigs- og boligministeren
2389265_0006.png
fremlejetager, og det er derfor blevet ønsket at se nærmere på muligheder for at styrke
fremlejetageres rettigheder.
Det er i den forbindelse vurderet hensigtsmæssigt at se nærmere på indgreb, som i større grad
sanktionerer lejere, der som fremlejegiver gentagende gange misligholder deres forpligtelser i
fremlejeforholdet.
Det foreslås med lovforslaget, at der som et led i at øge retssikkerheden for fremlejetagere som
noget nyt indsættes bestemmelser om udlejerens mulighed for at opsige lejeforholdet med en lejer
(herefter hovedlejeforholdet), der som fremlejegiver gentagne gange misligholder dennes
forpligtelse i fremlejeforhold.
Bestemmelsen har til formål at sikre, at lejere har tilstrækkeligt incitament til at overholde gældende
lovgivning, når de er fremlejegivere, ligesom det skal sikre udlejere medindflydelse i overholdelsen
af lejerens forpligtelser i fremlejeforhold.
Herudover foreslås der som en ny bestemmelse indsat en forpligtelse for huslejenævnene til at
oplyse parterne i sager, som angår fremlejeforhold og fremlejegiver i afgørelsen pålægges
forpligtelser, om at manglende efterlevelse af afgørelsen kan have betydning for det lejeforhold,
hvor fremlejegiveren selv er lejer. Ligeledes foreslås huslejenævnet forpligtet til at opfordre
parterne til at oplyse huslejenævnet, såfremt en sådan afgørelse ikke efterleves.
Ydermere foreslås som en ny bestemmelse en forpligtelse for huslejenævnet til at afkræve
fremlejegiveren dokumentation for, at afgørelsen er efterlevet, hvis huslejenævnet får besked om, at
den ikke er efterlevet, og i tilfælde af manglende efterlevelse orientere udlejeren i
hovedlejeforholdet om den manglende efterlevelse.
De to bestemmelser skal for det første sikre parternes oplysning om, at det kan have konsekvenser
for det lejeforhold, hvor fremlejegiver er lejer samt at huslejenævnet skal meddeles, hvis afgørelsen
ikke efterleves. Herudover skal det sikre, at udlejeren i hovedlejeforholdet får meddelelse om den
manglende overholdelse af huslejenævnets afgørelse, så udlejeren bliver bekendt med muligheden
for at opsige lejeren.
Slutteligt foreslås det som en ny bestemmelse, at udlejeren i hovedlejeforholdet kan gøres til
genstand for krav fra fremlejetagere, hvis ikke udlejeren opsiger lejeforholdet med sin lejer senest
efter at have modtaget tredje meddelelse om, at lejeren som fremlejegiver ikke har efterlevet en
huslejenævnsafgørelse.
Bestemmelsen har til formål at sikre, at udlejeren i lejeforholdet, hvor fremlejegiver er lejer, har
incitament til at opsige lejeren, hvis lejeren som fremlejegiver misligholder reglerne i
lejelovgivningen til skade for fremlejetager.
Hvor det således er valgfrit for udlejeren, der har modtaget anden meddelelse om lejerens
manglende efterlevelse af huslejenævnsafgørelser som fremlejegiver, at opsige lejeren, vil udlejeren
være nødsaget til at opsige lejeren efter tredje meddelelse, for ikke selv at kunne gøres til genstand
for krav fra fremlejetagere.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
6 af 16
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 116: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om leje og lov om midlertidig regulering af boligforholdene (Styrkelse af fremlejetagernes rettigheder), fra indenrigs- og boligministeren
2389265_0007.png
Lovforslaget vurderes ikke at have nævneværdige økonomiske konsekvenser eller
implementeringskonsekvenser for stat, regioner og kommuner.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have nævneværdige økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have nævneværdige administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klima- og miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have klima- og miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Der er ingen relevante EU-retlige aspekter forbundet med lovforslaget.
8. Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra den 6. maj 2021 til 8. juni 2021 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Aarhus Kommune, Advokatrådet, Advokatsamfundet, Andelsboligernes Fællesrepræsentation, BL
Danmarks Almene Boliger, Bornholms Regionskommune, BOSAM, Byggesocietetet,
Bygherreforeningen i Danmark, Danmarks Lejerforeninger, Dansk Byggeri, Dansk Handicap
Forbund, Dansk Ejendomsmæglerforening, Danske Advokater, Danske Lejere, Danske Udlejere,
Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, EjendomDanmark, Finans
Danmark, Forsikring & Pension, Grundejernes Investeringsfond, Husleje- og Beboerklagenævns-
foreningen, KL, Københavns Kommune, Landbrug & Fødevarer, Lejernes Landsorganisation i
Danmark, Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, P+,
Realkreditforeningen, Realkreditrådet, SAPU, Slots- og Kulturstyrelsen, Statens
Byggeforskningsinstitut/Aalborg Universitet og Ældresagen.
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør
»Ingen«)
Økonomiske konsekvenser
for stat, kommuner og
regioner
Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør
»Ingen«)
Ingen
Ingen
7 af 16
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 116: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om leje og lov om midlertidig regulering af boligforholdene (Styrkelse af fremlejetagernes rettigheder), fra indenrigs- og boligministeren
2389265_0008.png
Administrative konsekvenser
for stat, kommuner og
regioner
Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
[Er i strid med de fem
principper for
implementering
af erhvervsrettet EU-
regulering]/[Går videre end
minimumskrav i EU-
regulering] (sæt X)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Der er ingen relevante EU-retlige aspekter forbundet med lovforslaget.
JA
NEJ
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til § 1
Til nr. 1
Efter lejelovens § 34, stk. 1, 4. pkt., kan udlejer ved lejemålets indgåelse desuden kræve lejen
forudbetalt for et tidsrum op til 3 måneder.
Det foreslås at ændre lejelovens
§ 34, stk. 1, 4. pkt.,
ved at det tilføjes, at beløbet, der opkræves som
forudbetalt leje, samtidig ikke må overstige den leje, som skal betales i perioden fra lejemålet
opsiges af lejer indtil lejeforholdet ophører.
Det foreslåede vil indebære, at udlejer maksimalt vil kunne opkræve forudbetalt leje svarende til 3
måneders leje, dog maksimalt et beløb svarende til den leje, som skal betales i perioden fra lejer
opsiger lejemålet, til lejeforholdet ophører.
For de fleste lejeforhold vil lejers opsigelsesvarsel være 3 måneder, og der vil i dette tilfælde ikke
ske en ændring i udlejers ret til ved lejeaftalens indgåelse at kræve op til 3 måneders leje
forudbetalt. Er der aftalt eller gælder der et kortere opsigelsesvarsel for lejer, hvilket fx er tilfældet
ved lejeforhold om et accessorisk enkeltværelse, jf. lejelovens § 82, stk. 1, litra a, hvor
opsigelsesvarslet som udgangspunkt er 1 måned, jf. lejelovens § 86, stk. 1, 2. pkt., vil udlejeren kun
kunne kræve leje forudbetalt svarende til længden på lejerens opsigelsesvarsel.
8 af 16
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 116: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om leje og lov om midlertidig regulering af boligforholdene (Styrkelse af fremlejetagernes rettigheder), fra indenrigs- og boligministeren
2389265_0009.png
Det bemærkes i den forbindelse, at 3 måneder fortsat vil udgøre den øvre grænse for den leje, som
kan kræves forudbetalt, uanset at lejers opsigelsesvarsel måtte være aftalt længere end dette.
Det forventes, at den foreslåede ændring vil sikre lejeres rettigheder i højere grad, navnlig i
fremlejeforhold om accessoriske værelser, hvor det efter de gældende regler er muligt at opkræve
forudbetalt leje i et omfang, som langt overstiger fremlejegiverens behov for sikkerhed for betaling
af leje i opsigelsesperioden.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger under afsnit 2.1
Til nr. 2.
I lejeloven findes ikke i dag bestemmelser, som sanktionerer udlejers misligholdelse med
tilbagebetaling af depositum i fremlejeforhold.
Det foreslås som en ny bestemmelse i
§ 34, stk. 7,
at med bøde eller fængsel indtil 4 måneder
straffes den udlejer, som i et fremlejeforhold disponerer over depositum og forudbetalt leje på en
måde, som fører til tab for dennes lejer, ved ikke inden 6 uger fra fremlejeforholdets ophør eller
endelig huslejenævnsafgørelse, hvis sag herom er indbragt for huslejenævnet, at have foretaget
endelig afregning og tilbagebetaling af overskydende depositum og forudbetalt leje.«
Bestemmelsen medfører, at det efterfølgende vil være strafbart for en fremlejegiver under og efter
et fremlejeforhold, at disponere over depositum og forudbetalt leje på en sådan måde, at det
medfører tab for lejeren.
I henhold til bestemmelsen er tab defineret ved, at fremlejegiver ikke inden 6 uger fra
fremlejeforholdets ophør har foretaget endelig afregning og tilbagebetaling af overskydende
depositum og forudbetalt leje.
Det bemærkes, at indbringes sag om tilbagebetaling af indskud ved fraflytning for huslejenævnet,
løber fristen i stedet fra den endelige huslejenævnsafgørelse, da det ikke findes hensigtsmæssigt i en
strafbestemmelse at forpligte fremlejegiver til at tilbagebetale mere end denne retmæssigt mener at
være forpligtet til at tilbagebetale alene for at undgå at ifalde strafansvar.
Bestemmelsen er ikke til hinder for, at fremlejegiver under og efter fremlejeforholdet disponerer
over depositum, når dette blot ikke medfører, at denne ikke kan indfri sine forpligtelser over for
fremlejetageren ved fremlejeforholdets ophør.
Bestemmelsen pålægger således ikke fremlejegiver at isolere eller på anden måde holde det
modtagne depositum adskilt fra dennes øvrige formue, når blot fremlejegiver sikrer, at fremlejetager
ikke lider tab som følge af fremlejegivers disponering.
Strafferammen foreslås fastsat til minimum bøde og maksimalt 4 måneders fængsel. Det er
hensigten, at straffen, når det fastslås, at fremlejegiver bevidst har disponeret over depositum
velvidende, at dette med overvejende sandsynlighed ville føre til tab for fremlejetager, ikke
fastsættes til mindre end 30 dages ubetinget fængsel.
Bestemmelsen har til formål at sikre, at eventuelle likviditetsmangler for udlejeren i fremlejeforhold
ikke kommer lejeren til skade.
9 af 16
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 116: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om leje og lov om midlertidig regulering af boligforholdene (Styrkelse af fremlejetagernes rettigheder), fra indenrigs- og boligministeren
2389265_0010.png
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger under afsnit 2.2.
Til nr. 3
I lejeloven findes ikke i dag bestemmelser, som giver udlejeren mulighed for at opsige en lejer, som
gentagne gange har misligholdt fremlejeforhold.
Det foreslås som en ny bestemmelse i lejelovens
§ 83, stk. 1, litra e,
at andre lejeforhold end de i §
82 nævnte kan udlejeren kun opsige i følgende tilfælde, jf. dog §§ 84 og 88, når udlejeren to eller
flere gange i henhold til § 42, stk. 7, i lov om midlertidig regulering af boligforholdene har fået
meddelelse om lejerens manglende efterlevelse af huslejenævnsafgørelser.
Bestemmelsen giver udlejer mulighed for, når denne to eller flere gange har fået meddelelse i
henhold til den foreslåede § 42, stk. 7, i lov om midlertidig regulering af boligforholdene (herefter
boligreguleringsloven), at opsige lejeren.
Meddelelsen i henhold til den foreslåede § 42, stk. 7, i boligreguleringsloven, er en meddelelse om,
at lejeren, som udlejer i et fremlejeforhold, ikke har efterlevet en forpligtelse fastsat i en
huslejenævnsafgørelse inden for den frist, som er fastsat i afgørelsen. Der henvises til lovforslagets
§ 2, nr. 1, for nærmere herom.
Udlejeren bliver ikke berettiget til at opsige lejeren, før udlejeren har modtaget to meddelelser fra
huslejenævnet vedrørende samme lejer, men meddelelserne skal ikke nødvendigvis vedrøre samme
fremlejeforhold.
Bestemmelsen har til formål at sikre, at lejere ikke uden konsekvenser kan misligholde sine
forpligtelser i fremlejeforhold, ligesom udlejer kan medvirke til at sikre ordnede forhold i sin
ejendom.
Lejelovens § 83, stk. 1, litra e-g bliver herefter litra f-h.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger under afsnit 2.3.
Til nr. 4
I lejeloven findes ikke i dag bestemmelser, som giver lejere i fremlejeforhold mulighed for at gøre
krav gældende mod den, som er udlejer i lejeforholdet, hvor udlejeren i fremlejeforholdet er lejer.
Det foreslås som en ny bestemmelse i lejelovens
§ 83, stk. 2,
at har en udlejer i henhold til § 42, stk.
7, i lov om midlertidig regulering af boligforholdene modtaget meddelelse tre eller flere gange, og
har udlejeren ikke i henhold til stk. 1, litra e, opsagt lejeaftalen, kan lejere i fremlejeforhold gøre
krav som er opstået efter tredje meddelelse er kommet frem til udlejeren, gældende over for
udlejeren, som var lejeforholdet indgået direkte med denne.
Bestemmelsen medfører, at har udlejer ikke opsagt lejer i henhold til stk. 1, litra e efter at have
modtaget to meddelelser i henhold til § 42, stk. 7, i boligreguleringsloven, og modtager udlejer den
tredje meddelelse, vil udlejer herefter kunne gøres til genstand for krav fra fremlejetagere, når
kravet er opstået efter, at udlejer har modtaget tredje meddelelse.
10 af 16
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 116: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om leje og lov om midlertidig regulering af boligforholdene (Styrkelse af fremlejetagernes rettigheder), fra indenrigs- og boligministeren
2389265_0011.png
Dette indebærer, at har fremlejegiver fx opkrævet for meget leje, vil lejerne i fremlejeforholdet
kunne gøre kravet gældende direkte over for fremlejegivers udlejer.
Hæftelsen er solidarisk med fremlejegiver, men ændrer ikke på, at det i forholdet mellem udlejer og
fremlejegiver i sidste ende er fremlejegiver, som hæfter. Har en udlejer indfriet krav fra
fremlejetager i medfør af denne bestemmelse vil udlejer altså kunne gøre regres mod fremlejegiver.
Bestemmelsen medfører også, at fremlejetageres krav er sikret i henhold til lejelovens § 7 over for
fremlejegivers udlejer. Har udlejer modtaget tredje meddelelse om fremlejegivers manglende
efterlevelse af huslejenævnsafgørelser, vil fremlejetager således fx kunne opnå sikkerhed i den faste
ejendom for sit krav.
Lejelovens § 83, stk. 2, bliver herefter til stk. 3.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger under afsnit 2.3.
§2
Til nr. 1.
I boligreguleringsloven findes ikke i dag særlige bestemmelser om huslejenævnets afgørelse i
fremlejeforhold.
I boligreguleringsloven findes heller ikke i dag bestemmelser, som forpligter huslejenævnet til at
meddele udlejer, hvis dennes lejere ikke efterlever afgørelser, som forpligter dem som
fremlejegivere.
Det følger af den foreslåede
§ 42, stk. 6,
som er en ny bestemmelse, at angår huslejenævnets
afgørelse et fremlejeforhold og pålægger afgørelsen udlejeren en eller flere forpligtelser, skal
parterne ligeledes gøres bekendt med, at manglende overholdelse af afgørelsen kan have
konsekvenser for det lejeforhold, hvor udlejeren i fremlejeforholdet er lejer, jf. § 83, stk. 1, litra e, i
lov om leje, samt at såfremt afgørelsen ikke inden den i afgørelsen fastsatte frist er efterlevet bedes
huslejenævnet oplyses herom.
Bestemmelsen forpligter huslejenævnet til at meddele parterne i sagen, det vil sige fremlejegiver og
fremlejetager, at fremlejegivers manglende overholdelse af afgørelsen kan have konsekvenser for
det lejeforhold, hvor fremlejegiver er lejer. Bestemmelsen foreslås indført som et led i den
foreslåede adgang for udlejer til at opsige lejeforhold, hvor lejeren som fremlejegiver ikke efterlever
huslejenævnsafgørelser, jf. den i henhold til lovforslagets § 1, nr. 3, foreslåede § 83, stk. 1, litra e, i
lejeloven.
Bestemmelsen har et præventivt sigte, derved at det sikres, at det gøres klart for parterne, herunder
navnlig fremlejegiver, at manglende overholdelse af afgørelsen kan få den konsekvens, at
fremlejegiverens lejeaftale opsiges.
Som et led i den foreslåede ordning efter lovforslagets § 1, nr. 3, hvorefter udlejeren kan opsige
lejeren, hvis denne ikke efterlever huslejenævnsafgørelser i fremlejeforhold, forpligtes
huslejenævnet til gøre parterne bekendt med, at der skal sendes meddelelse til huslejenævnet,
såfremt afgørelsen ikke inden den i afgørelsen fastsatte frist er efterlevet
11 af 16
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 116: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om leje og lov om midlertidig regulering af boligforholdene (Styrkelse af fremlejetagernes rettigheder), fra indenrigs- og boligministeren
2389265_0012.png
Det er således en forudsætning for, at den foreslåede ordning kan fungere efter hensigten, at det
sikres, at huslejenævnet får oplysning om fremlejegivers manglende efterlevelse af
huslejenævnsafgørelser, således at fremlejegivers udlejer kan oplyses herom, jf. stk. 7.
Efter bestemmelsen kan både fremlejegiver og fremlejetager oplyse huslejenævnet om den
manglende efterlevelse, men det vil forventeligt være fremlejetager, som vil give meddelelse til
huslejenævnet.
Enhver manglende efterlevelse er relevant, og huslejenævnet kan således oplyses, hvis blot en
mindre del af afgørelsen ikke er efterlevet.
Det følger af den foreslåede
§ 42, stk. 7,
som er en ny bestemmelse, at får huslejenævnet meddelelse
om manglende efterlevelse efter stk. 6, skal huslejenævnet fra udlejeren udbede dokumentation for
at afgørelsen inden den i afgørelsen fastsatte frist er efterlevet. Har udlejeren ikke senest 7 dage
efter modtagelsen af huslejenævnets anmodning forelagt fornøden dokumentation for
huslejenævnet, skal huslejenævnet meddele udlejeren i det lejeforhold, hvor udlejeren i
fremlejeforholdet er lejer, om, at den pågældende afgørelse ikke er efterlevet.
Efter bestemmelsen skal huslejenævnet, når dette fået meddelelse om fremlejegivers manglende
efterlevelse af en huslejenævnsafgørelse, jf. stk. 6, udbede fremlejegiver dokumentation for, at
afgørelsen inden den i afgørelsen fastsatte frist er efterlevet.
Fremlejegiver har efter bestemmelsen 7 dage fra modtagelsen af huslejenævnets anmodning til at
indsende dokumentation for efterlevelsen.
Afgiver fremlejegiver ikke dokumentation, eller finder huslejenævnet, at den afgivne
dokumentation ikke er tilstrækkelig til at dokumentere, at fremlejegiver har efterlevet afgørelsen,
skal huslejenævnet give fremlejegivers udlejer meddelelse om den manglende efterlevelse.
Det bemærkes, at fremlejegivers dokumentation skal vise, at afgørelsen er fuldt ud efterlevet. Det
vil eksempelvis ikke være tilstrækkeligt, hvis fremlejegiver alene kan dokumentere at have betalt en
del af et beløb, som denne i huslejenævnsafgørelsen blev pålagt at betale.
Huslejenævnet kan af parterne i sagen, eventuelt allerede ved behandling af den oprindelige tvist,
udbede sig oplysninger om fremlejegivers udlejer, i henhold til boligreguleringslovens § 40, stk. 2,
hvorefter nævnet har ret til at kræve fornødne oplysninger hos sagens parter, alle offentlige
myndigheder og private. Såfremt ingen af parterne bistår hermed, vil det efter omstændighederne
være tilstrækkeligt for huslejenævnet, at give meddelelsen til den, som er tinglyst ejer i henhold til
tingbogen.
Det er vigtigt, at udlejeren får besked om lejerens manglende efterlevelse af nævnets afgørelser, da
dette har betydning for udlejerens mulighed for at opsige lejer i henhold til den i lovforslagets § 1,
nr. 3, foreslåede § 83, stk. 1, litra 3, i lejeloven.
Stk. 6 bliver herefter stk. 8.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger under afsnit 2.3.
12 af 16
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 116: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om leje og lov om midlertidig regulering af boligforholdene (Styrkelse af fremlejetagernes rettigheder), fra indenrigs- og boligministeren
2389265_0013.png
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2022.
Ændringsloven vil ikke gælde for Færøerne og Grønland, da hverken lejeloven eller
boligreguleringsloven gælder for Færøerne og Grønland.
13 af 16
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 116: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om leje og lov om midlertidig regulering af boligforholdene (Styrkelse af fremlejetagernes rettigheder), fra indenrigs- og boligministeren
2389265_0014.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende ret
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om leje, jf. lovbekendtgørelse nr. 927 af 4.
september 2019, som ændret senest ved § 1 i
lov nr. 529 af 27. marts 2021, foretages
følgende ændring:
1.
I §
34, stk. 1, 4. pkt.,
indsættes efter »3
måneder«: », når den forudbetalte leje samtidig
ikke overstiger den leje, som skal betales i
perioden fra lejemålet opsiges af lejeren, indtil
lejeforholdet ophører«.
§ 34.
Udlejer kan i lejeforhold om
beboelseslejligheder og enkeltværelser til
beboelse ved lejemålets indgåelse som
depositum kræve et beløb svarende til indtil 3
måneders leje. Beløbet henstår til sikkerhed for
lejerens forpligtelser ved fraflytning. I
fremlejeforhold kan lejeren ved lejeaftalens
indgåelse såvel som i lejeperioden i stedet for
depositum vælge at stille sikkerhed i form af
bankgaranti eller indestående på særskilt
deponeringskonto. Udlejer kan ved lejemålets
indgåelse desuden kræve lejen forudbetalt for
et tidsrum op til 3 måneder. Ved forudbetalt
leje forstås i denne forbindelse det beløb, der
umiddelbart inden de aftalte betalingsterminer
henstår som indbetalt hos udlejeren. Er
lejeaftalen opsagt eller ophævet, kan lejeren
modregne det beløb, der er forudbetalt efter 5.
pkt., i den sidste del af lejeperioden. Depositum
er pligtig pengeydelse i lejeforholdet, jf. § 93,
stk. 1, litra a. Hvis lejeren har valgt i stedet for
depositum at stille sikkerhed i form af
bankgaranti eller indestående på
deponeringskonto, finder reglerne for pligtig
pengeydelse tilsvarende anvendelse, jf. § 93,
stk. 1, litra a
Stk. 2-6…
2.
I
§ 34
indsættes efter stk. 6, som et nyt
stykke:
»Stk. 7. Med bøde eller fængsel indtil 4
måneder straffes den lejer, som har foretaget
fremleje og disponeret over det indbetalte
depositum og forudbetalt leje på en måde, som
fører til tab for dennes lejer, ved ikke inden 6
uger fra fremlejeforholdets ophør eller endelig
huslejenævnsafgørelse, hvis sag herom er
indbragt for huslejenævnet, at have foretaget
endelig afregning og tilbagebetaling af
overskydende depositum og forudbetalt leje.«
14 af 16
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 116: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om leje og lov om midlertidig regulering af boligforholdene (Styrkelse af fremlejetagernes rettigheder), fra indenrigs- og boligministeren
2389265_0015.png
§ 83.
Andre lejeforhold end de i § 82 nævnte
kan udlejeren kun opsige i følgende tilfælde, jf.
dog §§ 84 og 88:
a) Når udlejeren ønsker selv at benytte det
lejede.
b) Når udlejeren dokumenterer, at
ejendommen skal nedrives. Det samme gælder,
når udlejeren dokumenterer, at ombygning af
ejendommen medfører, at det lejede må
fraflyttes, og ejendommen efter ombygningen
er omfattet af lov om almene boliger m.v., eller
ombygningen sker som følge af ekspropriation
eller ombygning til fyldestgørelse af et formål,
til hvis gennemførelse der kan foretages
ekspropriation.
c) Når lejeren af en beboelseslejlighed siden
lejeaftalens indgåelse har været antaget som
funktionær ved ejendommens drift til arbejde,
for hvis udførelse det er af væsentlig
betydning, at funktionæren bor i ejendommen,
og udlejeren godtgør, at arbejdet ikke har været
udført på tilfredsstillende måde. Opsigelse kan
kun ske, når lejligheden ved genudlejning skal
benyttes af efterfølgeren.
d) Når lejeren af en beboelseslejlighed, som er
lejet som arbejder- eller funktionærbolig af den
virksomhed, hvori lejeren er ansat, udtræder
eller er udtrådt af sit arbejdsforhold til
virksomheden, og lejligheden skal benyttes af
en anden ansat i virksomheden.
e) Når lejeren har tilsidesat god skik og orden,
jf. § 79 a, stk. 1, nr. 1-8 eller 11, jf. § 79 b, stk.
2, og forholdet er af en sådan karakter, at
lejerens flytning er påkrævet.
f) Når lejeren har tilsidesat betingelserne i et
betinget lejeforhold, jf. § 79 b, stk. 1, nr. 1, og
forholdet er af en sådan karakter, at lejerens
flytning er påkrævet.
g) Når vægtige grunde i øvrigt gør det særlig
magtpåliggende for udlejeren at blive løst fra
lejeforholdet.
3.
I
§ 83, stk. 1,
indsættes efter litra d, som et
nyt litra:
»e)
Når udlejeren to eller flere gange i henhold
til § 42, stk. 7, i lov om midlertidig regulering
af boligforholdene har fået meddelelse om
lejerens manglende efterlevelse af
huslejenævnsafgørelser.
Litra e-g bliver herefter litra f-h.
15 af 16
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 116: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om leje og lov om midlertidig regulering af boligforholdene (Styrkelse af fremlejetagernes rettigheder), fra indenrigs- og boligministeren
2389265_0016.png
Stk. 2.
Vedrører lejeforholdet en plejebolig
efter § 1, stk. 1, 2. pkt., i den tidligere lov om
boliger for ældre og personer med handicap, jf.
lovbekendtgørelse nr. 316 af 24. april 1996,
eller § 5, stk. 2, i lov om almene boliger m.v.,
eller en ustøttet privat plejebolig, jf. § 1, stk. 5,
anvist af kommunen eller amtskommunen, kan
opsigelse efter stk. 1, kun ske, når lejeren
samtidig anvises en anden og passende bolig
4.
I
§ 83
indsættes efter stk. 1 som et nyt
stykke:
»Stk. 3. Har en udlejer i henhold til § 42, stk. 7,
i lov om midlertidig regulering af
boligforholdene modtaget meddelelse tre eller
flere gange, og har udlejeren ikke i henhold til
stk. 1, litra e, opsagt lejeaftalen, kan lejere i
fremlejeforhold gøre krav som er opstået efter
tredje meddelelse er kommet frem til udlejeren,
gældende over for udlejeren, som var
lejeforholdet indgået direkte med denne.«
Stk. 2 bliver herefter til stk. 3.
§2
I lov om midlertidig regulering af
boligforholdene, jf. lovbekendtgørelse nr. 929
af 4. september 2019, som ændret senest ved §
2 i lov nr. 2077 af 21. december 2020 foretages
følgende ændringer:
§ 42.
Stk. 2-4.
Stk. 5.
Nævnets afgørelse meddeles klageren og
de øvrige parter. Nævnets afgørelser efter § 79
b, stk. 1, i lov om leje skal forkyndes, hvis
afgørelsen er truffet, uden at parten har svaret
eller er mødt for nævnet. Afgørelsen skal
begrundes. Parterne skal gøres bekendt med
indbringelsesadgangen efter §§ 43 og 44 og
udlejerens meddelelsespligt efter § 107 a i lov
om leje. Hvis afgørelsen ikke er enstemmig,
skal dette fremgå af afgørelsen tillige med
begrundelsen herfor. Er lejeforholdet gjort
betinget, jf. § 79 b, stk. 1, nr. 1, i lov om leje,
angives såvel betingelserne som tidspunktet for
disses ophør.
Stk. 6.
Har nævnet tiltrådt iværksættelse af en
forbedring, meddeles det tillige parterne, at
indbringelse af afgørelsen efter § 43 eller § 44
har opsættende virkning.
1.
I
§ 42
indsættes efter stk. 5 som et nye
stykker:
»Stk.
6.
Angår nævnets afgørelse et
fremlejeforhold og pålægger afgørelsen lejeren,
som har foretaget fremleje, en eller flere
forpligtelser, skal parterne ligeledes gøres
bekendt med, at manglende overholdelse af
afgørelsen kan have konsekvenser for lejerens
lejeforhold, jf. § 83, stk. 1, litra e, i lov om leje,
samt at såfremt afgørelsen ikke inden den i
afgørelsen fastsatte frist er efterlevet, skal der
gives huslejenævnet meddelelse herom.
Stk. 7.
Får huslejenævnet meddelelse efter stk.
6, skal huslejenævnet fra lejeren, som har
foretaget fremleje, bede om dokumentation for,
at afgørelsen inden den i afgørelsen fastsatte
frist er efterlevet. Har lejeren, som har foretaget
fremleje, ikke inden 7 dage efter modtagelsen
af huslejenævnets anmodning fremlagt
fornøden dokumentation for huslejenævnet,
skal huslejenævnet meddele udlejeren i det
16 af 16
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 116: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om leje og lov om midlertidig regulering af boligforholdene (Styrkelse af fremlejetagernes rettigheder), fra indenrigs- og boligministeren
2389265_0017.png
lejeforhold, hvor lejeren, som har foretaget
fremleje, er lejer, om, at den pågældende
afgørelse ikke er efterlevet.«
Stk. 6 bliver herefter stk. 8.
17 af 16