Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
BOU Alm.del Bilag 110
Offentligt
2386024_0001.png
”Lejelovgivningen i dag og
fremover set fra et
lejersynspunkt”
Oplæg v. Anders Svendsen, chefjurist, LLO.
Anders Svendsen
l
chefjurist, LLO
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 110: PowerPoint præsentationer fra ekspertmødet d. 3/5-21 om sammenskrivningen af lejelovgivningen
2386024_0002.png
Fokusområder.
Balancen i lejeloven.
Forskellig beskyttelse af lejerne i Danmark?
Kritik af sammenskrivningen.
”Alt hedder noget nyt –men intet må ændres”
”Et juridisk hvepsebo”
Ikke kun småting -Eksempel om småhuse.
Anders Svendsen
l
chefjurist, LLO
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 110: PowerPoint præsentationer fra ekspertmødet d. 3/5-21 om sammenskrivningen af lejelovgivningen
2386024_0003.png
Balancen i lejeloven.
Gennemsnitlig årlig huslejestigning for private og almene udlejningsboliger 1991-
2019
4
3,5
3
2,5
2
1,5
1
0,5
0
Pct.
Privat husleje
Almen husleje
Priser
Løn
Kilde:
Ekspertgruppens rapport om boligreguleringslovens § 5 stk. 2, s. 58, figur 3.10
Anders Svendsen
l
chefjurist, LLO
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 110: PowerPoint præsentationer fra ekspertmødet d. 3/5-21 om sammenskrivningen af lejelovgivningen
2386024_0004.png
”Balancen i lejelovgivningen”
I de sidste 30 år er huslejen steget mere end lønningerne i privat
udlejning.
Private lejere får således mindre og mindre bolig for sin løn.
Huslejen i den private sektor er steget dobbelt så meget som
priserne.
Dette skyldes indførelsen af gunstige regler herunder 5,2 (1996)
og fri leje (1992).
Til sammenligning har lejerne i den almene sektor fået mere bolig
for lønnen i samme periode.
Anders Svendsen
l
chefjurist, LLO
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 110: PowerPoint præsentationer fra ekspertmødet d. 3/5-21 om sammenskrivningen af lejelovgivningen
2386024_0005.png
Balancen afhænger af dit postnummer.
90 %
af lejerne bor allerede i
regulerede kommuner.
Regulerede kommuner giver
lejerne større tryghed i form af:
Beskyttelse imod store pludselige
udsving i huslejen.
Beskyttelse imod at blive
forbedret ud af sin bolig.
Ensartede lejevilkår for alle lejere
i samme ejendom.
Kilde:
Ekspertgruppens rapport om boligreguleringslovens § 5 stk. 2, s. 53, Tabel 3.5 Der er 55.000 private udlejede boliger i de uregulerede
kommuner ud af 564.900 private udlejningsboliger på landsplan.
Anders Svendsen
l
chefjurist, LLO
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 110: PowerPoint præsentationer fra ekspertmødet d. 3/5-21 om sammenskrivningen af lejelovgivningen
2386024_0006.png
Den valgte metode
”Ren teknisk sammenskrivning”.
(NB. Forligsteksten nævner ikke dette, men at
”Parterne er enige om, at det vil
være hensigtsmæssigt at foretage en sammenskrivning og modernisering af
lejeloven og boligreguleringsloven”)
Målet er præcis samme lov som i dag, men der rykkes rundt på alle
paragraffer.
Svarer til at alle gadenavne i København ændres på én gang. Man kan godt -men
hvorfor skulle man?
Der er legitim uenighed om hvad gældende ret er (se bl.a. høringssvar
herom).
Ministeriet dømmer uenigheder i stedet for domstolene.
Ikke kun småuenigheder.
Anders Svendsen
l
chefjurist, LLO
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 110: PowerPoint præsentationer fra ekspertmødet d. 3/5-21 om sammenskrivningen af lejelovgivningen
2386024_0007.png
Eksempel. Hvad er huslejeloftet i mindre
ejendomme?
Når lejen skal fastsættes i mindre ejendomme, kigger man på
lignende boliger, hvor lejen er reguleret efter reglerne om
omkostningsbestemt husleje.
Eksempel.
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 110: PowerPoint præsentationer fra ekspertmødet d. 3/5-21 om sammenskrivningen af lejelovgivningen
2386024_0008.png
Småhusleje
lejefastsættelse ved
sammenligning
Omkostningsbestemt bolig
81.000 kr./år
OK
Det lejedes værdi (5,2-bolig)
105.000 kr./år med
nettoprisindeksering
NEJ
Det lejedes værdi (5,2-bolig)
105.000 kr./år med varslinger
efter omkostningsbestemt leje
OK
eller
NEJ?
Anders Svendsen
l
chefjurist, LLO
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 110: PowerPoint præsentationer fra ekspertmødet d. 3/5-21 om sammenskrivningen af lejelovgivningen
2386024_0009.png
Lovforarbejderne er forskellige
Oprindelige forarbejder (L
1994 419):
”Baggrunden for at overføre de
mindre ejendomme fra bl.a.
boligreguleringslovens
lejeberegningsregler til lejelovens
regler -med den modifikation, at det
lejedes værdi for disse ejendomme
er det omkostningsbestemte niveau
[min fremhævning]- er især et ønske
om at lette administrationen af disse
ejendomme.
Nye forarbejder.
Er det omtvistede lejemål
gennemgribende moderniseret,
således at lejen, såfremt
ejendommen havde været omfattet
af reglerne om omkostningsbestemt
leje, kunne være fastsat til det
lejedes værdi, jf. § 19, stk. 2, kan
der sammenlignes med
gennemgribende moderniserede
lejemål i storejendomme. Dette
kræver dog, at lejen for disse
efterfølgende har været forhøjet
efter§ 23.
Anders Svendsen l chefjurist, LLO
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 110: PowerPoint præsentationer fra ekspertmødet d. 3/5-21 om sammenskrivningen af lejelovgivningen
2386024_0010.png
Ekspertudvalget skrev:
”Gennemgribende moderniserede lejemål i store ejendomme kan
derfor
om overhovedet
[min fremhævning] udelukkende
anvendes til sammenligning, hvis der for lejemålet er varslet
omkostningsbestemt lejeforhøjelse (note 26).”
”Note 26:
Jf. Edlund og Grubbe: Boliglejeret, 2. udg. (2015), s. 333,
men synspunktet er ikke klart bekræftet i retspraksis.”
[min
fremhævning].
Kilde:
Ekspertgruppens rapport om boligreguleringslovens § 5 stk. 2, s. 41
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 110: PowerPoint præsentationer fra ekspertmødet d. 3/5-21 om sammenskrivningen af lejelovgivningen
2386024_0011.png
Eksempel Potentielle konsekvenser.
Hvis samme forbedringsniveau som større ejendomme (38%)
betyder det, at huslejen potentielt kan sættes op for mere end
88.000 boliger.
Ved samme huslejeforskel som i storhuse, og en gennemsnitlig
boligstørrelse på 71 m2 svarer dette til huslejestigninger for
omkring 2 milliarder årligt.
Kilde: Tal fra
Ekspertgruppens rapport om boligreguleringslovens § 5 stk. 2, s.
53, tabel 3.5. (232.100 småhuse i regulerede kommuner), s. 13 (38% er
gennemgribende forbedrede) samt s. 86, tabel 4.1. (m2 leje er 1.407 pr. for 5,2
og 1.087 kr. for omkostningsbestemte boliger. I alt en forskel på 320 kr. pr. m2)
BOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 110: PowerPoint præsentationer fra ekspertmødet d. 3/5-21 om sammenskrivningen af lejelovgivningen
2386024_0012.png
LLO’s opfordring.
Lad være med at vedtage den lovforslaget, som det foreligger nu.
Giv 100% af lejerne den beskyttelse som 90% har i dag. Det vil
gøre loven meget enklere og kortere kun at have ét regelsæt.
Sammenskrivningen er en oplagt og historisk mulighed.
Lav en ny politisk aftale, om hvordan loven skal se ud, med plads til
at finde en afbalanceret regulering.
Under alle omstændigheder: Ret spørgsmålet om småhuse, da
dette ikke afspejler gældende ret og vil få alvorlige konsekvenser
for lejerne.