Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 96
Offentligt
2301220_0001.png
Eva Kjer Hansen
Formand for Europaudvalget
Svar på anmodning om behandling af forslag om
mindsteløn
Folketingets udtalelse om Kommissionens forslag om mindsteløn i EU -
KOM (KOM(2020)682)
Europaudvalget anmodede i brev af 2. november 2020 Beskæftigelsesudval-
get om at behandle Europa-Kommissionens direktivforslag om mindsteløn i
EU (KOM(2020) 682), herunder om forslaget skulle indebære nærhedspro-
blemer, og om forslaget skulle give anledning til politiske bemærkninger.
Beskæftigelsesudvalget har behandlet forslaget på 4 møder og har på den
baggrund følgende bemærkninger:
Beskæftigelsesudvalget har behandlet forslaget og undersøgt, om det over-
holder nærhedsprincippet i TEUF artikel 5, stk. 3. Ifølge nærhedsprincippet
kan EU kun lovgive, i det omfang målene for den påtænkte handling ikke i til-
strækkeligt omfang kan opfyldes af medlemsstaterne og bedre nås gennem
EU-lovgivning. Yderligere skal Kommissionens forslag ifølge Protokol 2 til
traktaten indeholde en detaljeret analyse, som gør det muligt at vurdere over-
holdelsen af nærhedsprincippet. Begrundelsen bør underbygges af kvalitative
og om muligt kvantitative indikatorer.
Et flertal i Beskæftigelsesudvalget (S, V, DF, SF, EL, KF og NB) finder, at for-
slaget strider mod nærhedsprincippet. Lønforhold fastsættes bedst på natio-
nalt niveau under hensyn til de forskellige nationale traditioner. Samtidig lig-
ger forslag om lønforhold uden for EU’s beføjelser, hvorfor EU af den grund
har begrænsede forudsætninger for effektivt at bidrage til lønninger på natio-
nalt niveau er tilstrækkelige. Direktivets mål kan derfor bedst opnås ved fast-
sættelse af lønforhold på nationalt niveau.
Partierne er ikke uenige i direktivets formål om at skabe fair konkurrence og
bidrage til stigende konvergens i opadgående retning for løn- og ansættel-
9. december 2020
Beskæftigelsesudvalg
et
Christiansborg
1240 København K
3337 5500
[email protected]
www.ft.dk
Side 1 | 3
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 96: Udtalelse fra BEU til EUU om Kommissionens forslag om mindsteløn i EU - KOM (KOM(2020)682)
2301220_0002.png
sesvilkår. Det bør imidlertid ske ved andre midler, såsom kapacitetsopbyg-
ning af parterne gennem samhørighedspolitikken, beskæftigelsesstrategien
mv.
Det er efter flertallets opfattelse væsentligt, at parternes aftalefrihed på løn-
området fuldt ud respekteres og at beslutninger træffes så tæt på borgerne
og de berørte parter som muligt. I Danmark er det arbejdsmarkedets parter,
som anses for bedst egnede til at træffe beslutninger om lønudvikling.
Afsnittet om social- og arbejdsmarkedspolitikken (afsnit X) i TEUF indeholder
i formålsbestemmelsen en formulering, der fremhæver parternes aftalefrihed
og deres rolle: Ifølge artikel 151 ”iværksætter Unionen og medlemsstaterne
foranstaltninger, der tager hensyn til forskellene i national praksis, særligt på
overenskomstområdet”. Bestemmelsen kan siges at afspejle nærhedsprincip-
pet. Vurderingen af, om nærhedsprincippet er overholdt, skal derfor også ses
i lyset af, om forslaget fuldt ud respekterer aftalefriheden.
Flertallet er på den baggrund også uenig i Kommissionens vurdering af, at
nærhedsprincippet er overholdt i forhold til at respektere aftalefriheden.
Flertallet påpeger, at de dele af forslaget, der vedrører fremme af kollektive
forhandlinger ved en overenskomstdækning under 70 procent (artikel 4, stk.
2) og håndhævelse (artikel 11 og 12) ikke er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.
Som Kommissionen selv fremhæver i begrundelsen til forslaget, er der i
lande med høj overenskomstdækning bedre resultater end i andre lande i
form af højere løn, færre lavtlønnede m.v. Efter flertallets opfattelse kan suc-
cesen for en model som den danske tilskrives, at staten overhovedet ikke
blander sig i rammerne for overenskomsterne eller i håndhævelsen heraf, så-
ledes at parterne har det fulde ansvar herfor.
Artikel 4, stk. 2, læst sammen med betragtning 19, indebærer, at rammer til
fremme af kollektive forhandlinger skal ske ved lov eller trepartsaftale. Denne
konstatering står dog tilsyneladende i modsætning til direktivforslagets artikel
13, hvorefter det kan overlades til arbejdsmarkedets parter at gennemføre di-
rektivet.
Efter forslagets artikel 11, stk. 1, skal medlemsstaterne sikre, at arbejdsta-
gere har adgang til effektiv og upartisk tvistbilæggelse og en ret til genoprejs-
ning, herunder til passende kompensation, i tilfælde af krænkelser af deres
Side 2 | 3
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 96: Udtalelse fra BEU til EUU om Kommissionens forslag om mindsteløn i EU - KOM (KOM(2020)682)
2301220_0003.png
rettigheder i forbindelse med lovbestemte mindstelønninger eller beskyttelse
af mindstelønninger gennem kollektive overenskomster, uden at dette berø-
rer særlige klage- og tvistbilæggelsesprocedurer i henhold til relevante kollek-
tive overenskomster. Endvidere skal medlemsstaterne efter stk. 2 sikre, at ar-
bejdstagerne beskyttes mod ugunstig behandling fra arbejdsgiverens side og
eventuelle negative følger af en klage, der er indgivet til arbejdsgiveren, eller
af procedurer, der indledes med det formål at sikre overholdelse af de ret-
tigheder, der er forbundet med lovbestemte mindstelønninger eller beskyt-
telse af mindstelønninger gennem kollektive overenskomster.
Det er uklart, om en arbejdstager i et land uden lovbestemt mindsteløn har
mulighed for at håndhæve en mindsteløn i en kollektiv overenskomst, selv
om arbejdstageren ikke er omfattet af overenskomsten, fordi vedkommende
er ansat på en arbejdsplads uden overenskomst. Direktivforslaget er derfor
på dette punkt ikke i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet sikring
af løn ved kollektiv overenskomst fungerer mest effektivt, når arbejdsmarke-
dets parter selv er ansvarlig for håndhævelse. Det er ikke tilstrækkeligt, at det
i artikel 11, stk. 1, står, at bestemmelsen ikke berører håndhævelsesmeka-
nismer i kollektive overenskomster, idet bestemmelsen kan forstås som ad-
gang til at gå til domstolene parallelt med overenskomsternes egne konflikt-
løsningsmekanismer.
Bestemmelsen om straf i artikel 12 kan også føre til, at der skal idømmes
straf i en situation, hvor man ellers ville løse det ved mægling og forlig.
Samlet set finder et flertal i Beskæftigelsesudvalget flertal, at forslaget ikke
overholder nærhedsprincippet.
Med venlig hilsen
Bjarne Laustsen
Formand for Beskæftigelsesudvalget
Side 3 | 3