Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 95
Offentligt
Udkast
Til
Lov om ændring af lov om sygedagpenge og barselsloven
(Forlængelse af den midlertidige periode med ret til sygedagpenge for lønmodtagere, der er i øget
risiko ved smitte med covid-19, og for lønmodtagere, der er pårørende til personer, der er i øget
risiko ved smitte med covid-19, forlængelse af den midlertidige periode med udvidet ret for
arbejdsgiver til refusion og for selvstændige til sygedagpenge som følge af covid-19 og forlængelse
af den midlertidige periode med ret til dagpenge ved pasning af børn som følge af covid-19)
§1
I lov om sygedagpenge, jf. lovbekendtgørelse nr. 107 af 2. februar 2020, som ændret bl.a. ved lov
nr. 657 af 20. maj 2020, § 1 i lov nr. 1335 af 11. september 2020 og senest ved § 2 i lov nr. 1642 af
19. november 2020, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 58 b, stk. 1, 1. pkt., § 58 c, stk. 1, 1. pkt.,
to steder i
§ 58 d, stk. 2,
to steder i
§ 58 f, stk. 1, 1. pkt.,
to steder i
§ 58 f, stk. 1, 2. pkt.,
og i
§ 58 f, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »den 31. december 2020« til: »den
31. marts 2021«.
§2
I lov nr. 212 af 17. marts 2020 om ændring af lov om sygedagpenge (Udvidet ret for arbejdsgiver til
refusion og for selvstændige til sygedagpenge som følge af covid-19) foretages følgende ændring:
1.
I
§ 2, stk. 3,
og
§ 3, stk. 3,
ændres »den 1. januar 2021« til: »den 1. april 2021«.
§3
I barselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 106 af 2. februar 2020, som ændret ved § 2 i lov nr. 1335
af 11. september 2020, § 3 i lov nr. 1337 af 11. september 2020 og lov nr. 1427 af 29. september
2020, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 26 c, stk. 1,
indsættes efter 1. pkt. som
2. pkt.:
»Udbetaling Danmark kan for perioden fra og med den 1. januar 2021 til og med den 31. marts
2021 udbetale dagpenge efter §§ 26 a og 26 b for sammenlagt op til 10 fraværsdage vedrørende det
enkelte barn.«
§4
Loven træder i kraft den 31. december 2020.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 95: Orientering om forlængelse af den midlertidige periode med ret til sygedagpenge for lønmodtagere, der er i øget risiko ved smitte med covid-19, den midlertidige periode med udvidet ret for arbejdsgiver til refusion og for selvstændige til sygedagpenge som følge af covid-19 og af den midlertidige periode med ret til dagpenge ved pasning af børn som følge af covid-19), fra beskæftigelsesministeren
2301111_0002.png
Bemærkninger til lovforslaget
Indholdsfortegnelse
1.
Indledning
2.
Lovforslagets hovedpunkter
2.1.
Midlertidig periode med ret til sygedagpenge for lønmodtagere, der er i øget risiko ved smitte
med covid-19, og for lønmodtagere, der er pårørende til personer, der er i øget risiko ved
smitte med covid-19
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.2.
Udvidet ret for arbejdsgiver til refusion og for selvstændige til sygedagpenge som følge af
covid-19
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.3.
Midlertidig ret til dagpenge ved pasning af børn som følge af covid-19
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3.
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5.
Administrative konsekvenser for borgerne
6.
Klima- og miljømæssige konsekvenser
7.
Forholdet til EU-retten
8.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
9.
Sammenfattende skema
Almindelige bemærninger
Med Aftale om hjælpepakker til lønmodtagere og virksomheder m.v. i forbindelse med gradvis
genåbning af Danmark fra 18. april 2020 blev regeringen og Folketingets partier enige om at afsætte
en reserve på 200 mio. kr. til personer, der i forbindelse med genåbningen af Danmark har
vanskeligt ved at møde fysisk på arbejde, fordi de af helbredsmæssige årsager er i en særlig
risikogruppe ved smitte med covid-19.
Regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten, Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance og Alternativet
indgik den 15. maj 2020 en aftale, der udmøntede reserven på 200 mio. kr.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 95: Orientering om forlængelse af den midlertidige periode med ret til sygedagpenge for lønmodtagere, der er i øget risiko ved smitte med covid-19, den midlertidige periode med udvidet ret for arbejdsgiver til refusion og for selvstændige til sygedagpenge som følge af covid-19 og af den midlertidige periode med ret til dagpenge ved pasning af børn som følge af covid-19), fra beskæftigelsesministeren
Aftalen blev udmøntet ved lov nr. 657 af 20. maj 2020 om ændring af sygedagpenge (Midlertidig
periode med ret til sygedagpenge for lønmodtagere, der er i øget risiko ved smitte med covid-19, og
for lønmodtagere, der er pårørende til personer, der er i øget risiko ved smitte med covid-19).
Herved fik private og offentlige arbejdsgivere midlertidig ret til sygedagpengerefusion fra første
fraværsdag for medarbejdere, der er i øget risiko for et alvorligt sygdomsforløb ved smitte med
covid-19, og for pårørende, der deler husstand med personer, der er i øget risiko for et alvorligt
sygdomsforløb ved smitte med covid-19. Lønmodtagere, som ikke har ret til løn under fraværet, fik
ret til sygedagpenge fra kommunen.
Den 26. august 2020 indgik aftalepartierne aftale om at forlænge ordningen med enkelte justeringer
til og med den 31. december 2020.
Aftalen blev udmøntet ved lov nr. 1335 af 11. september 2020 om ændring af lov om sygedagpenge
og barselsloven (Forlængelse af den midlertidige periode med ret til sygedagpenge for
lønmodtagere, der er i øget risiko ved smitte med covid-19, og for lønmodtagere, der er pårørende
til personer, der er i øget risiko ved smitte med covid-19, udvidelse af perioden, hvor der sker en
midlertidig forlængelse af sygedagpengeperioden, og indførelse af periode, der helt eller delvis kan
ses bort fra ved vurdering af beskæftigelseskravet for ret til syge- eller barselsdagpenge for
selvstændige erhvervsdrivende, som følge af covid-19-situationen)
Da der fortsat er behov for at beskytte personer, som er i øget risiko for et alvorligt sygdomsforløb
ved smitte med covid-19, foreslås ordningen yderligere forlænget til og med den 31. marts 2021.
Ved lov nr. 212 af 17. marts 2020 om ændring af lov om sygedagpenge (Udvidet ret for
arbejdsgiver til refusion og for selvstændige til sygedagpenge som følge af covid-19) fik
arbejdsgivere en udvidet ret til refusion for løn eller sygedagpenge, der bliver udbetalt for
lønmodtagere, der er fraværende som følge af covid-19. Ligeledes fik selvstændige
erhvervsdrivende udvidet ret til sygedagpenge for fravær som følge af covid-19. Ordningen er
midlertig og udløber den 31. december 2020.
Arbejdsgiverne har efter ordningen ret til at få refusion fra kommunen i arbejdsgiverperioden som
ellers er 30 dage, hvis lønmodtagers uarbejdsdygtighed på grund af egen sygdom skyldes covid-19.
Tilsvarende har arbejdsgiverne ret til at få refusion for den periode, hvor en lønmodtager ikke kan
varetage sit arbejde på grund af en anbefaling fra sundhedsmyndighederne til bestemte grupper om
hjemmeophold på grund af konkrete forhold i forbindelse med covid-19, selvom
sygedagpengelovens almindelige krav om at være uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom ikke er
opfyldt.
Selvstændige erhvervsdrivende har efter ordningen ret til at få sygedagpenge i egenperioden, som
ellers er 14 dage, hvis de er uarbejdsdygtige på grund af covid-19. For det andet har de selvstændige
erhvervsdrivende ret til at få sygedagpenge for den periode, hvor de ikke kan varetage deres arbejde
på grund af en anbefaling fra sundhedsmyndighederne til bestemte grupper om hjemmeophold på
grund af konkrete forhold i forbindelse med covid-19, selvom de ikke opfylder sygedagpengelovens
almindelige krav om at være uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom.
I alle situationerne er det en betingelse, at lovens øvrige krav er opfyldt.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 95: Orientering om forlængelse af den midlertidige periode med ret til sygedagpenge for lønmodtagere, der er i øget risiko ved smitte med covid-19, den midlertidige periode med udvidet ret for arbejdsgiver til refusion og for selvstændige til sygedagpenge som følge af covid-19 og af den midlertidige periode med ret til dagpenge ved pasning af børn som følge af covid-19), fra beskæftigelsesministeren
Da der fortsat er behov for at afbøde de negative økonomiske konsekvenser, som spredningen af
covid-19 allerede har og vil kunne få, foreslås ordningen forlænget til at gælde til og med den 31.
marts 2021.
Med ”Trepartsaftale om midlertidig ordning med barselsdagpenge til forældre med hjemsendte børn
som følge af covid-19”
fra 10. september 2020 blev regeringen og arbejdsmarkedets parter enige
om at indføre en midlertidig ret til dagpenge efter barselsloven til forældre, der må blive hjemme
for at passe deres børn som følge af covid-19.
Aftalen blev udmøntet ved lov nr. 1427 af 29. september 2020 om ændring af barselsloven.
Loven betyder, at forældre til børn, der som følge af et eller flere konkrete covid-19 smittetilfælde i
dagtilbud, skole eller institution m.v. hjemsendes i overensstemmelse med
sundhedsmyndighedernes anbefalinger, samt forældre til børn, der er konstateret smittet med covid-
19, har ret til dagpenge efter barselsloven i op til 10 dage pr. barn.
Ordningen omfatter forældre til børn til og med 13 år, og omfatter lønmodtagere og selvstændige.
Der kan kun gives støtte til én forælder pr. hjemsendelsesdag. De omfattede forældre skal opfylde
barselslovens betingelser for ret til dagpenge, herunder beskæftigelseskravet.
Det er en betingelse, at forældrene ikke har mulighed for hjemmearbejde eller passe den
selvstændige virksomhed hjemmefra, og at forældre, som er lønmodtagere, ikke har omsorgsdage
eller afspadsering, de kan bruge til pasning af barnet. Hvis der er tale om et barn, der er konstateret
smittet med covid-19, skal forældrere, som er lønmodtagere, desuden have brugt barnets 1. og 2.
sygedag.
Da der fortsat er behov for at hjælpe forældre, der må blive hjemme for at passe deres børn som
følge af covid-19, foreslås det, at der i perioden fra og med den 1. januar 2021 til og med den 31.
marts 2021 gives ret til yderligere 10 dage med barselsdagpenge efter ordningen.
Det bemærkes, at da det er en forudsætning for udbetaling efter §§ 26 a og § 26 b at arbejdsgiveren
ikke udbetaler løn for fraværet, får arbejdgiveren ikke ret til refusion for eventuelt udbetalt løn
under fraværet.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Midlertidig periode med ret til sygedagpenge for lønmodtagere, der er i øget risiko ved smitte
med covid-19, og for lønmodtagere, der er pårørende til personer, der er i øget risiko ved smitte
med covid-19
2.1.1. Gældende ret
Efter § 7 i lov om sygedagpenge, jf. lovbekendtgørelse nr. 107 af 2. februar 2020 med senere
ændringer, er retten til sygedagpenge betinget af, at en person er uarbejdsdygtig på grund af egen
sygdom.
Efter den gældende § 58 b, stk. 1, i sygedagpengeloven har en lønmodtager, der er i ansættelse og i
øvrigt opfylder lovens betingelser, uanset at lønmodtageren ikke er uarbejdsdygtig efter § 7, til og
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 95: Orientering om forlængelse af den midlertidige periode med ret til sygedagpenge for lønmodtagere, der er i øget risiko ved smitte med covid-19, den midlertidige periode med udvidet ret for arbejdsgiver til refusion og for selvstændige til sygedagpenge som følge af covid-19 og af den midlertidige periode med ret til dagpenge ved pasning af børn som følge af covid-19), fra beskæftigelsesministeren
med den 31. december 2020 ret til sygedagpenge fra kommunen, hvis lønmodtageren ikke kan
varetage sit arbejde, fordi lønmodtageren er i øget risiko ved smitte med covid-19.
Efter § 58 c, stk. 1, har en lønmodtager, der er i ansættelse og i øvrigt opfylder lovens betingelser,
uanset at lønmodtageren ikke er uarbejdsdygtig efter § 7, til og med den 31. december 2020 ret til
sygedagpenge fra kommunen, hvis lønmodtageren ikke kan varetage sit arbejde, fordi
lønmodtageren er pårørende til en person, der er i øget risiko for et alvorligt sygdomsforløb ved
smitte med covid-19.
Det er en forudsætning for at få sygedagpenge efter §§ 58 b eller 58 c, at lønmodtageren overfor
kommunen fremlægger lægelig dokumentation for, at lønmodtageren eller den, som lønmodtageren
er pårørende til, er i øget risiko for et alvorligt sygdomsforløb ved smitte med covid-19. Denne
vurdering sker med udgangspunkt i Sundhedsstyrelsens gældende retningslinjer for, hvilke
personer, der er i øget risiko for et alvorligt sygdomsforløb med covid-19. Desuden skal
lønmodtageren fremlægge erklæring fra sin arbejdsgiver, hvori denne erklærer, at det ikke er muligt
at indrette arbejdspladsen eller at ændre lønmodtagerens arbejdsopgaver på en sådan måde, at
arbejdet kan udføres i overensstemmelse med Sundhedsstyrelsens gældende retningslinjer for
pårørende til personer, der er i øget risiko for et alvorligt sygdomsforløb ved smitte med covid-19.
Arbejdsgiveren skal desuden erklære, at lønmodtageren fritages helt fra sin arbejdsforpligtelse.
Disse regler fremgår af § 58 b, stk. 2, og § 58 c, stk. 3.
Efter § 58 d, stk. 1, ansøges, beregnes og udbetales sygedagpengene efter kapitel 21 a til
lønmodtagere efter lovens almindelige regler.
Efter § 58 e er en arbejdsgiver, der udbetaler løn til en lønmodtager, der har ret til sygedagpenge
efter kapitel 21 a, berettiget til at få udbetalt de sygedagpenge, som lønmodtageren ellers ville have
ret til fra kommunen vedrørende samme arbejdsforhold, dog højst med et beløb svarende til den
udbetalte løn for samme tidsrum. Refusionen beregnes efter lovens almindelige regler.
Arbejdsgiveren skal anmelde fraværet og anmode om refusion efter lovens almindelige regler.
Det følger af § 27 a, i bekendtgørelse nr. 833 af 19. august 2019 om opgørelse af beskæftigelseskrav
og beregning af sygedagpenge m.v., som ændret ved bekendtgørelse nr. 1190 af 5. august 2020 og
bekendtgørelse nr. 1341 af 10. septemer 2020, at til personer, der ikke er uarbejdsdygtige på grund
af sygdom, og som modtager sygedagpenge efter sygedagpengelovens §§ 58 b-58 e, kan der til og
med den 31. december 2020 ydes sygedagpenge under deltagelse i uddannelse, som er aftalt med
arbejdsgiveren. Hvis personen er omfattet af § 58 b, er det en betingelse, at uddannelsen kan
gennemføres i overensstemmelse med Sundhedsstyrelsens anbefalinger for personer, der er i øget
risiko for et alvorligt sygdomsforløb ved smitte med covid-19. Hvis personen er omfattet af § 58 c,
er det en betingelse, at uddannelsen kan gennemføres i overensstemmelse med Sundhedsstyrelsens
anbefalinger for pårørende til personer, der er i øget risiko for et alvorligt sygdomsforløb ved smitte
med covid-19.
2.1.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
For fortsat at beskytte personer, der er i øget risiko for et alvorligt sygdomsforløb ved smitte med
covid-19, foreslås det at forlænge den midlertidige periode med ret til sygedagpenge for
lønmodtagere, der er i øget risiko ved smitte med covid-19, eller er pårørende til personer, der er i
øget risiko ved smitte med covid-19, til og med den 31. marts 2021.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 95: Orientering om forlængelse af den midlertidige periode med ret til sygedagpenge for lønmodtagere, der er i øget risiko ved smitte med covid-19, den midlertidige periode med udvidet ret for arbejdsgiver til refusion og for selvstændige til sygedagpenge som følge af covid-19 og af den midlertidige periode med ret til dagpenge ved pasning af børn som følge af covid-19), fra beskæftigelsesministeren
Forslaget betyder, at personer, der pr. den 31. december 2020 modtager sygedagpenge (herunder
som refusion til arbejdsgiver) efter ordningen, fortsat frem til og med den 31. marts 2021 kan
modtage sygedagpenge efter ordningen uden at skulle søge på ny eller afgive ny
arbejdsgivererklæring eller lægeerklæring, og uden at der er krav om, at de stadig er i ansættelse.
Forslaget betyder også, at nye personer, der ansøger om at modtage sygedagpenge efter ordningen
den 1. januar 2021 eller senere, skal opfylde betingelserne om lægeerklæring og
arbejdsgivererklæring samt være i ansættelse på ansøgningstidspunktet for at få ret til sygedagpenge
frem til og med den 31. marts 2021.
Da der ikke vil være hjemmel til at udbetale sygedagpenge efter ordningen for perioder efter den
31. marts 2021, og da det i øvrigt forudsættes, at kommunerne orienterer de personer, som allerede
er omfattet af reglerne, samt evt. personer, som bliver omfattet af ordningen efter den 31. december
2020, om udløb af ordningen, vil der ikke være behov for f.eks. at partshøre de omfattede personer
om, at udbetalingen af sygedagpenge ophører den 31. marts 2021.
Hvis lovforslaget vedtages, er det hensigten, at perioden i § 27 a i bekendtgørelse om opgørelse af
beskæftigelseskrav og beregning af sygedagpenge m.v., hvorefter der til personer omfattet af
ordningen kan ydes sygedagpenge under deltagelse i uddannelse, som er aftalt med arbejdsgiveren,
tilsvarende udvides til og med den 31. marts 2021.
For at kunne følge omfanget af personer omfattet af ordningen vil der også i den forlængede periode
være behov for, at kommunerne som hidtid er behjælpelige med at oplyse om antallet af sager, der
bliver omfattet af ordningen.
2.2. Udvidet ret for arbejdsgiver til refusion og for selvstændige til sygedagpenge som følge af
covid-19
2.2.1. Gældende regler
Ved lov nr. 212 af 17. marts 2020 om ændring af lov om sygedagpenge fik arbejdsgivere i § 53 b en
udvidet ret til refusion for løn eller sygedagpenge, der bliver udbetalt for lønmodtagere, der er
fraværende som følge af covid-19. Ligeledes fik selvstændige erhvervsdrivende i § 43 a en udvidet
ret til sygedagpenge for fravær som følge af covid-19. Ordningen er midlertig og udløber den 31.
december 2020.
Det fremgår af § 2, stk. 3, i lov nr. 212 af 17. marts 2020 om ændring af lov om sygedagpenge
(Udvidet ret for arbejdsgiver til refusion og for selvstændige til sygedagpenge som følge af covid-
19), at de indsatte bestemmelser §§ 43 a og 53 b ophæves den 1. januar 2021.
Det fremgår af § 3, stk. 3, i samme lov, at for fraværsdage før den 1. januar 2021 finder
bestemmelserne i §§ 43 a og 53 b i lov om sygedagpenge, som affattet ved lovens § 1, anvendelse,
selv om ansøgning er indgivet efter ændringslovens ophævelse, eller hvis ansøgning ikke er
færdigbehandlet efter ændringslovens ophævelse.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 95: Orientering om forlængelse af den midlertidige periode med ret til sygedagpenge for lønmodtagere, der er i øget risiko ved smitte med covid-19, den midlertidige periode med udvidet ret for arbejdsgiver til refusion og for selvstændige til sygedagpenge som følge af covid-19 og af den midlertidige periode med ret til dagpenge ved pasning af børn som følge af covid-19), fra beskæftigelsesministeren
Det følger af § 43 a, stk. 1, at en selvstændig erhvervsdrivende, som i øvrigt opfylder lovens
betingelser, har ret til sygedagpenge fra kommunen i de første 2 uger af sygeperioden, hvis den
selvstændiges uarbejdsdygtighed efter § 7 skyldes covid-19.
§ 43 a, stk. 1, er således en undtagelse til sygedagpengelovens § 41, hvorefter en selvstændig
erhvervsdrivende som udgangspunkt først har ret til sygedagpenge fra kommunen fra første
fraværsdag efter 2 ugers sygdom.
Efter § 43 a, stk. 2, har en selvstændig erhvervsdrivende, som ikke efter § 7 er uarbejdsdygtig, men
som i øvrigt opfylder lovens betingelser, ret til sygedagpenge fra kommunen i den periode, hvor den
selvstændige ikke kan varetage sit arbejde på grund af en anbefaling fra sundhedsmyndighederne til
bestemte grupper om hjemmeophold på grund af konkrete forhold i forbindelse med covid-19.
Dette er en undtagelse til sygedagpengelovens grundlæggende betingelse for ret til sygedagpenge,
om at en person skal være uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom for at have ret til sygedagpenge.
Det følger af § 43 a, stk. 3, at anmeldelse af fraværet til kommunen efter stk. 1 og 2 skal ske senest
3 uger efter første fraværsdag ved at udfylde en blanket, som udleveres af kommunen. Kommunen
kan se bort fra overskridelse af fristen i pkt. 1 af de grunde, som fremgår af § 43, stk. 5.
Det følger af § 53 b, stk. 1, at en arbejdsgiver har ret til at få refusion fra kommunen i de første 30
kalenderdage af sygefraværet, hvis lønmodtagerens uarbejdsdygtighed efter lovens § 7 skyldes
covid-19, og lønmodtageren i øvrigt opfylder lovens betingelser. Det følger af 2. og 3. pkt., at
refusionen beregnes efter reglerne om sygedagpenge fra kommunen til lønmodtagere, jf. § 47, stk.
1, 1. pkt., og kan dog højst ske med det beløb, som lønmodtageren har ret til efter § 50, stk. 2.
Bestemmelsen er således en fravigelse af sygedagpengelovens regler om, at arbejdsgiveren ikke har
ret til refusion for udbetalt løn i arbejdsgiverperioden, hvilket følger af § 30 sammenholdt med § 54
i lov om sygedagpenge, jf. lovbekendtgørelse nr. 107 af 2. februar 2020.
Det følger af bestemmelsens stk. 2, 1. pkt., at for en lønmodtager, der i øvrigt opfylder lovens
betingelser, har arbejdsgiveren, uanset at lønmodtageren ikke er uarbejdsdygtig efter § 7, ret til at få
refusion fra kommunen for udbetalt løn for den periode, hvor lønmodtageren ikke kan varetage sit
arbejde på grund af en anbefaling fra sundhedsmyndighederne til bestemte grupper om
hjemmeophold på grund af konkrete forhold i forbindelse med covid-19. Efter 2. pkt. beregnes
refusionen efter reglerne om sygedagpenge fra kommunen til lønmodtagere, jf. § 47, stk. 1, 1. pkt.
Efter 3. pkt. kan refusionen dog højst ske med det beløb, som lønmodtageren ville have ret til efter
§ 50, stk. 2, hvis lønmodtageren kunne få sygedagpenge, fordi lønmodtageren var uarbejdsdygtig
efter § 7.
Dette er en undtagelse til sygedagpengelovens grundlæggende betingelse for ret til sygedagpenge,
om at personen skal være uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom for at have ret til sygedagpenge.
Efter bestemmelsens stk. 3 finder § 59, stk. 1-8, anvendelse for anmeldelse af refusionskrav efter
stk. 1 og 2.
2.2.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 95: Orientering om forlængelse af den midlertidige periode med ret til sygedagpenge for lønmodtagere, der er i øget risiko ved smitte med covid-19, den midlertidige periode med udvidet ret for arbejdsgiver til refusion og for selvstændige til sygedagpenge som følge af covid-19 og af den midlertidige periode med ret til dagpenge ved pasning af børn som følge af covid-19), fra beskæftigelsesministeren
Da der fortsat er behov for at afbøde de negative økonomiske konsekvenser, som spredningen af
covid-19 allerede har og vil kunne få, foreslås ordningen, dvs. §§ 43 a og 53 b i
sygedagpengeloven, forlænget til at gælde til og med den 31. marts 2021.
Som en konsekvens heraf foreslås samtidig, at for fraværsdage før den 31. marts 2021 finder
bestemmelserne i §§ 43 a og 53 b i lov om sygedagpenge, som affattet ved ændringslovens § 1,
anvendelse, selv om ansøgning er indgivet efter lovens ophævelse, eller hvis ansøgning ikke er
færdigbehandlet efter lovens ophævelse.
Konkret foreslås det at ske ved en ændring af ophørsklausulen i § 2, stk. 3, og af
virkningsbestemmelsen i § 3, stk. 3, i lov nr. 212 af 17. marts 2020 om ændring af lov om
sygedagpenge (Udvidet ret for arbejdsgiver til refusion og for selvstændige til sygedagpenge som
følge af covid-19), således at loven først ophæves den 1. april 2021.
Ordningen vil med forslaget således blive forlænget med 3 måneder og i øvrigt fortsætte uændret.
Det vil betyde, at der i den forlængede periode fortsat vil kunne udbetales sygedagpenge fra første
sygefraværsdag til selvstændige erhvervsdrivende, hvis uarbejdsdygtigheden på grund af egen
sygdom skyldes covid-19. Den selvstændige erhvervsdrivende vil desuden i den forlængede periode
fortsat få ret til sygedagpenge for en periode, hvor personen ikke kan varetage sit arbejde på grund
af en anbefaling fra sundhedsmyndighederne til bestemte grupper om hjemmeophold på grund af
konkrete forhold i forbindelse med covid-19, selvom den selvstændige ikke opfylder
sygedagpengelovens almindelige krav om at være uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom.
Det vil også betyde, at der i den forlængede periode fortsat vil kunne ydes sygedagpengerefusion
for løn eller sygedagpenge, der bliver udbetalt i arbejdsgiverperioden fra lønmodtagerens første
sygefraværsdag vedrørende lønmodtagere, hvis uarbejdsdygtigheden på grund af egen sygdom
skyldes covid-19. Arbejdsgiver vil desuden i den forlængede periode fortsat kunne opnå ret til
refusion vedrørende en lønmodtager, der i øvrigt opfylder lovens betingelser bortset fra at være
uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom, når der er tale om, at lønmodtageren ikke kan varetage sit
arbejde på grund af en anbefaling fra sundhedsmyndighederne til bestemte grupper om
hjemmeophold på grund af konkrete forhold i forbindelse med covid-19.
2.3. Midlertidig ret til dagpenge ved pasning af børn som følge af covid-19
2.3.1. Gældende ret
Efter § 26 a i barselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 106 af 2. februar 2020, med senere ændringer
har en lønmodtager i et ansættelsesforhold eller en selvstændig erhvervsdrivende, som er forælder
til et barn under 14 år, der hjemsendes som følge af et eller flere konkrete smittetilfælde med covid-
19 i dagtilbuddet, skolen eller institutionen m.v., ret til dagpenge til pasning af barnet fra
Udbetaling Danmark.
Det er forudsat, at hjemsendelsen sker efter sundhedsmyndighedernes retningslinjer.
Efter § 26 b har en lønmodtager i et ansættelsesforhold eller en selvstændig erhvervsdrivende, som
er forælder til et barn under 14 år, der er konstateret smittet med covid-19 og af denne årsag ikke
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 95: Orientering om forlængelse af den midlertidige periode med ret til sygedagpenge for lønmodtagere, der er i øget risiko ved smitte med covid-19, den midlertidige periode med udvidet ret for arbejdsgiver til refusion og for selvstændige til sygedagpenge som følge af covid-19 og af den midlertidige periode med ret til dagpenge ved pasning af børn som følge af covid-19), fra beskæftigelsesministeren
kan komme i dagtilbud, skole eller institution m.v., ret til dagpenge til pasning af barnet fra
Udbetaling Danmark.
Det fremgår af § 26 c, stk.. 1, 1. pkt., at Udbetaling Danmark for perioden til og med den 31.
december 2020 kan udbetale dagpenge efter §§ 26 a og 26 b for sammenlagt op til 10 fraværsdage
vedrørende det enkelte barn.
Det er en betingelse, at forælderen som lønmodtager ikke har mulighed for at arbejde hjemmefra
eller som selvstændig erhvervsdrivende at drive sin virksomhed hjemmefra. Er forælderen
lønmodtager, er det desuden en betingelse, at forælderen ikke har barnets sygedage, hvis barnet er
smittet med covid-19, omsorgsdage eller afspadsering, der kan bruges til pasning af barnet, og at
der ikke udbetales løn eller holdes ferie fra arbejdsgiveren for samme dag. Deler forældrene bopæl
og er lønmodtagere eller selvstændige erhvervsdrivende, er det en betingelse, at begge forældre
opfylder nævnte betingelser. Disse regler fremgår af lovens § 26 a, stk. 2, og § 26 b, stk. 2.
Der er i § 26 a, stk. 3 og 4, og § 26 b, stk. 3 og 4, fastsat nærmere regler om dokumentation,
herunder, at forælderen over for Udbetaling Danmark skal fremlægge dokumentation for, hvornår
dagtilbuddet, skolen eller institutionen m.v. som følge af et eller flere konkrete smittetilfælde med
covid-19 har sendt barnet hjem, eller ved hjemsendt covid-19 smittet barn dokumentation for
positiv test for covid-19 for barnet, og på tro og love oplyse sidste dag, hvor det er nødvendigt, at
barnet er hjemme.
Udbetaling Danmark kan for perioden til og med den 31. december 2020 kun udbetale dagpenge
efter §§ 26 a og 26 b for sammenlagt op til 10 fraværsdage vedrørende det enkelte barn.
Dagpengene beregnes og udbetales efter lovens almindelige regler for beregning og udbetaling til
lønmodtagere og selvstændige. Der kan kun udbetales dagpenge til én forælder pr. dag, barnet er
hjemme, og der kan kun udbetales dagpenge for hele fraværsdage. En forælder kan kun få udbetalt
dagpenge for ét barn pr. dag. Ansøges der om dagpenge for mere end 10 dage for det enkelte barn,
udbetales dagpengene for dagene i den rækkefølge, som Udbetaling Danmark har modtaget den
nødvendige dokumentation for dagene. Disse regler fremgår af § 26 c, stk. 1.
Den første fraværsdag er den dag, hvor betingelserne for at få dagpenge efter §§ 26 a eller 26 b er
opfyldt. Fraværsperioden anses for afsluttet, når barnet kan komme i dagtilbud, skole eller
institution m.v. igen. Disse regler fremgår af § 26 c, stk. 2.
Efter § 26 c, stk. 3, skal anmodning om dagpenge efter §§ 26 a og 26 b indgives til Udbetaling
Danmark efter reglerne i § 31 og de regler, der er fastsat efter § 31, stk. 2
2.3.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
For fortsat at hjælpe forældre, der må blive hjemme for at passe deres børn som følge af covid-19,
foreslås det at forlænge den periode med ret til dagpenge efter barselsloven for lønmodtagere og
selvstændige erhvervsdrivende, der er forældre til et barn, der som følge af et eller flere konkrete
covid-19 smittetilfælde på dagtilbuddet, skolen eller institutionen m.v. hjemsendes, eller er forældre
til et barn, der er konstateret smittet med covid-19.
Det foreslås, at der for perioden fra og med den 1. januar 2021 til og med den 31. marts 2021 kan
udbetales dagpenge efter §§ 26 a og 26 b for sammenlagt op til 10 fraværsdage vedrørende det
enkelte barn.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 95: Orientering om forlængelse af den midlertidige periode med ret til sygedagpenge for lønmodtagere, der er i øget risiko ved smitte med covid-19, den midlertidige periode med udvidet ret for arbejdsgiver til refusion og for selvstændige til sygedagpenge som følge af covid-19 og af den midlertidige periode med ret til dagpenge ved pasning af børn som følge af covid-19), fra beskæftigelsesministeren
2301111_0010.png
Fraværsdage med dagpenge for det enkelte barn efter den gældende ordning har ikke indflydelse på
retten til dagpenge efter forslaget. Uanset om der er udbetalt dagpenge for op til 10 fraværsdage til
og med den 31. december 2020, kan der således (igen) udbetales dagpenge for op til 10 nye
fraværsdage, hvis betingelserne i øvrigt er opfyldt.
Der ændres ved dette lovforslag i øvrigt ikke på betingelserne i forhold til at være omfattet af
ordningen, herunder at beskæftigelseskravet efter lovens §§ 27 eller 28 skal være opfyldt.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
3.1 Forlængelse af den midlertidige periode med ret til sygedagpenge for lønmodtagere, der er i
øget risiko ved smitte med covid-19, og for lønmodtagere, der er pårørende til personer, der er i
øget risiko ved smitte med covid-19
Det foreslås at forlænge den midlertidige periode med ret til sygedagpenge for lønmodtagere, der er
i øget risiko for et alvorligt sygdomsforløb ved smitte med covid-19 eller er pårørende til en person,
der i øget risiko for et alvorligt sygdomsforløb ved smitte med covid-19, frem til og med den 31.
marts 2021. De økonomiske konsekvenser af forlængelsen afhænger af antallet af personer samt
deres pårørende, der efter en konkret lægelig vurdering er i øget risiko ved smitte med covid-19 og
som ikke har mulighed for at arbejde hjemmefra m.v.
Forlængelsen skønnes med betydelig usikkerhed at berøre ca. 2.400 personer i 2021. Heraf skønnes
det, at ca. 1.200 allerede er omfattet af ordningen i 2020 og vil blive forlænget i 2021, samtidig
med, at der vil være en yderligere tilgang på 1.200 personer i 2021.
Samlet set skønnes forslaget med betydelig usikkerhed at medføre offentlige merudgifter på ca. 128
mio. kr i 2021 før skat og tilbageløb, svarende til ca. 65 mio. kr. i 2021 efter skat og tilbageløb.
Forslaget skønnes med betydelig usikkerhed at medføre offentlige merudgifter til
sygedagpengeydelse på ca. 124 mio. kr. Merudgifterne til sygedagpenge fordeler sig med ca. 73
mio. kr. vedrørende staten og ca. 55 mio. kr. vedrørende kommunerne,
jf. tabel 1.
Endelig skønnes der at være administrative udgifter på ca. 4. mio. kr. i 2021 til lægeattaster samt
sagsbehandling i kommunerne.
Tabel 1. Økonomiske konsekvenser af forlængelse af midlertidig ret til sygedagpenge for
personer i den særlige risikogruppe mio. kr. (2021-pl)
2021
2022
2023
2024
I alt statslige udgifter
73,0
0,0
0,0
0,0
Heraf til sygedagpengeydelse
73,0
0,0
0,0
0,0
I alt kommunale udgifter
55,1
0,0
0,0
0,0
Heraf til sygedagpengeydelse
50,8
0,0
0,0
0,0
Heraf administration
4,3
0,0
0,0
0,0
I alt
128,1
0,0
0,0
0,0
3.2. Udvidet ret for arbejdsgiver til refusion og for selvstændige til sygedagpenge som følge af
covid-19
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 95: Orientering om forlængelse af den midlertidige periode med ret til sygedagpenge for lønmodtagere, der er i øget risiko ved smitte med covid-19, den midlertidige periode med udvidet ret for arbejdsgiver til refusion og for selvstændige til sygedagpenge som følge af covid-19 og af den midlertidige periode med ret til dagpenge ved pasning af børn som følge af covid-19), fra beskæftigelsesministeren
2301111_0011.png
Det foreslås at forlænge den udvidede ret for arbejdsgiver til refusion fra første fraværsdag for
lønmodtagere, hvis uarbejdsdygtighed efter lovens § 7 skyldes covid-19, og for lønmodtagere, der
ikke er uarbejdsdygtige, men ikke kan varetage deres arbejde på grund af en anbefaling fra
sundhedsmyndighederne til bestemte grupper om hjemmeophold, frem til og med den 31. marts
2021. Det foreslås samtidig at forlænge ordningen for selvstændige, der er i samme situation, så de
kan få sygedagpenge fra første fraværsdag frem til og med den 31. marts 2021. De økonomiske
konsekvenser af forlængelsen afhænger af udviklingen af covid-19, og er derfor behæftet med
betydelig usikkerhed.
Forlængelsen skønnes at berøre ca. 34.000 personer i 2021. Skønnet er baseret på det forventede
antal personer på arbejdsmarkedet, der i perioden 1. januar til 31. marts 2021 vil være smittet, i
selvisolation eller i hjemmeophold på grund af en anbefaling fra sundhedsmyndighederne grundet
covid-19.
Samlet set skønnes forslaget med betydelig usikkerhed at medføre offentlige merudgifter på ca. 466
mio. kr. før skat og tilbageløb, svarende til ca. 407 mio. kr. i 2021 efter skat og tilbageløb.
Forslaget skønnes med betydelig usikkerhed at medføre offentlige merudgifter til
sygedagpengeydelse på ca. 466 mio. kr. Merudgifterne til sygedagpenge fordeler sig med ca. 345
mio. kr. vedrørende staten og ca. 121 mio. kr. vedrørende kommunerne,
jf. tabel 2.
Herudover skønnes der at være statslige merudgifter på ca. 0,2 mio. kr. i 2021 i forbindelse med
obligatorisk pension.
Tabel 2. Økonomiske konsekvenser af forlængelse af udvidet ret for arbejsgiver til refusion
og for selvstændige til sygedagpenge som følge af covid-19 mio. kr. (2021-pl)
2021
2022
2023
2024
I alt statslige udgifter
345,1
0,0
0,0
0,0
Heraf til sygedagpengeydelse
344,9
0,0
0,0
0,0
Heraf til obligatorisk pension
0,2
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
I alt kommunale udgifter
121,2
Heraf til sygedagpengeydelse
121,2
0,0
0,0
0,0
I alt
466,3
0,0
0,0
0,0
3.3. Midlertidig ret til dagpenge ved pasning af børn som følge af covid-19
Det foreslås at forlænge den midlertidige ret til dagpenge efter barselsloven for lønmodtagere og
selvstændinge erhvervsdrivende, der er forældre til et barn, der som følge af et eller flere konkrete
covid-19 smittetilfælde i dagtilbuddet, skolen eller institutionen m.v. hjemsendes, eller er forældre
til et barn, der er konstateret smittet med covid-19, frem til og med den 31. marts 2021. De
økonomiske konsekvenser af forlængelsen afhænger af antallet af børn, der bliver hjemsendt som
følge af covid-19, og er derfor behæftet med væsentlig usikkerhed.
Forlængelsen skønnes at berøre ca. 4.000 personer i 2021. Det forventes, at hver person i
gennemsnit må blive hjemme i en uge for at passe deres børn.
Samlet set skønnes forslaget med betydelig usikkerhed at medføre offentlige merudgifter på ca. 19
mio. kr i 2021 før skat og tilbageløb, svarende til ca. 10 mio. kr. i 2021 efter skat og tilbageløb.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 95: Orientering om forlængelse af den midlertidige periode med ret til sygedagpenge for lønmodtagere, der er i øget risiko ved smitte med covid-19, den midlertidige periode med udvidet ret for arbejdsgiver til refusion og for selvstændige til sygedagpenge som følge af covid-19 og af den midlertidige periode med ret til dagpenge ved pasning af børn som følge af covid-19), fra beskæftigelsesministeren
2301111_0012.png
Merudgifterne fordeler sig med ca. 18 mio. kr. vedrørende staten og ca. 1 mio. kr. vedrørende
kommunerne,
jf. tabel 3.
De statslige merudgifter består af barselsdagpenge ved pasning af syge
børn, mens de kommunale merudgifter skyldes administrative konsekvenser af forlængelsen.
De administrative udgifter dækker over udviklings- og driftsomkostninger hos Udbetaling
Danmark. Udbetaling Danmark skønner, at der er ekstra implementeringsomkostninger forbundet
med forlængelse af ordningen på ca. 0,2 mio. kr samt driftsomkostninger på 0,7-0,9 mio. kr. i 2021.
De ekstra udviklingsomkostninger er primært forbundet med en øget indsats hos ATP, mens
driftsomkostningerne dækker over hhv. sagsbehandling i forbindelse med ansøgning, telefonopkald,
klagehåndtering samt løbende rapportering.
Tabel 3. Økonomiske konsekvenser af forlængelse af midlertidig ret til dagpenge ved
pasning af børn som følge af covid-19 (2021-pl)
2021
2022
2023
2024
I alt statslige udgifter
17,8
0,0
0,0
0,0
Heraf til dagpenge ved pasning af syge børn
17,8
0,0
0,0
0,0
(barselsdagpenge)
I alt kommunale udgifter
1,0
0,0
0,0
0,0
Heraf administration
1,0
0,0
0,0
0,0
I alt
18,8
0,0
0,0
0,0
Anm.: Udbetaling Danmark har skønnet, at der vil være driftsomkostninger på mellem 0,7-0,9 mio.
kr., som i tabellen er afrundet til 0,8 mio. Dertil kommer implementeringsomkostninger på ca. 0,2
mio. kr.
3.4. Lovforslagets samlede økonomiske konsekvenser
Lovforslaget vil medføre merudgifter for det offentlige på ca. 480 mio. kr. i 2021 før skat og
tilbageløb,
jf. tabel 4.
For fordeling af de økonomiske konsekvenser mellem stat og kommune
henvises til tabellerne under de enkelte delforslag.
I nedenstående tabel fremgår lovforslagets samlede økonomiske konsekvenser fordelt henholdsvis
før og efter skat og tilbageløb. Alle beløb er angivet i 2021-pl.
Tabel 4. Samlede økonomiske konsekvenser af lovforslaget, mio. kr. (2021-pl)
2021
2022
2023
Forlængelse af den midlertidige periode med
ret til sygedagpenge for den særlige
risikogruppe
Før skat og tilbageløb
128,1
0,0
0,0
Efter skat og tilbageløb
63,6
0,0
0,0
Forlængelse af udvidet ret for arbejsgiver til
refusion og for selvstændige til sygedagpenge
som følge af covid-19
Før skat og tilbageløb
466,3
0,0
0,0
Efter skat og tilbageløb
407,3
0,0
0,0
2024
0,0
0,0
0,0
0,0
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 95: Orientering om forlængelse af den midlertidige periode med ret til sygedagpenge for lønmodtagere, der er i øget risiko ved smitte med covid-19, den midlertidige periode med udvidet ret for arbejdsgiver til refusion og for selvstændige til sygedagpenge som følge af covid-19 og af den midlertidige periode med ret til dagpenge ved pasning af børn som følge af covid-19), fra beskæftigelsesministeren
2301111_0013.png
Forlængelse af midlertidig ret til dagpenge ved
pasning af børn som følge af covid-19
Før skat og tilbageløb
Efter skat og tilbageløb
I alt før skat og tilbageløb
I alt efter skat og tilbageløb
18,8
9,5
613,2
480,4
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
De økonomiske og administrative konsekvenser af forslaget skal forhandles med de kommunale
parter.
De økonomiske konsekvenser af forslaget for 2021 bliver indarbejdet på finansloven for 2021.
De økonomiske konsekvenser af forlængelsen af den midlertidige periode med ret til sygedagpenge
for den særlige risikogruppe samt forlængelsen af den midlertidige ret til dagpenge ved pasning af
børn som følge af covid-19 finansieres af reserven til genstart af dansk økonomi og særlige
udfordringer afledt af covid-19. De økonomiske konskevenser af den udvidede ret for arbejsgiver til
refusion og for selvstændige til sygedagpenge som følge af covid-19 afspejler direkte udgifter ifm.
indsatsen mod covid-19, der ikke modgås af tilsvarende finansieringsbidrag.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
4.1. Forlængelse af den midlertidige periode med ret til sygedagpenge for lønmodtagere, der er i
øget risiko ved smitte med covid-19, og for lønmodtagere, der er pårørende til personer, der er i
øget risiko ved smitte med covid-19
Forslaget forventes fortsat at medføre økonomiske lettelser for erhvervslivet i det omfang,
arbejdsgivere udbetaler løn under fraværet. Dette skyldes, at arbejdsgiveren som en afledt ret vil få
udbetalt refusion for de sygedagpenge, som lønmodtageren ellers ville have ret til, hvis
arbejdsgiveren ikke udbetalte løn under sygefraværet.
Forslaget vil have administrative konsekvenser for erhvervslivet, idet arbejdsgiverne skal anmode
om refusion fra kommunerne for de lønmodtagere, som allerede er i ordningen og som fortsætter i
ordningen efter den 1. januar 2021, samt for de lønmodtagere, som ikke i forvejen er omfattet af
ordningen, men som omfattes efter den 31. december 2020.
Forslaget medfører desuden, at virksomhederne også i den forlængede periode skal udarbejde
erklæring om, at arbejdspladsen ikke kan indrettes i overensstemmelse med Sundhedsstyrelsens
anbefalinger, herunder ved omplacering/hjemmearbejde, og at lønmodtageren helt fritages for sin
arbejdsforpligtelse. Herudover skal arbejdsgiver anmelde lønmodtagers fravær til kommunen via
Nemrefusion. Dette vil dog kun være tilfældet for de lønmodtagere, som omfattes af ordningen efter
den 31. december 2020.
4.2. Udvidet ret for arbejdsgiver til refusion og for selvstændige til sygedagpenge som følge af
covid-19
Forslaget forventes at medføre betydelige økonomiske lettelser for erhvervslivet.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 95: Orientering om forlængelse af den midlertidige periode med ret til sygedagpenge for lønmodtagere, der er i øget risiko ved smitte med covid-19, den midlertidige periode med udvidet ret for arbejdsgiver til refusion og for selvstændige til sygedagpenge som følge af covid-19 og af den midlertidige periode med ret til dagpenge ved pasning af børn som følge af covid-19), fra beskæftigelsesministeren
Forslaget vil have administrative konsekvenser for erhvervslivet, idet arbejdsgiverne skal anmode
om refusion fra kommunerne.
Der vil være mindre administrative konsekvenser for erhvervslivet som følge af, at arbejdsgiverne
skal indberette fraværet i Nemrefusion.
4.3. Midlertidig ret til dagpenge ved pasning af børn som følge af covid-19
Der vil være mindre administrative konsekvenser for erhvervslivet som følge af, at arbejdsgiverne
skal indberette fraværet i Nemrefusion samt udarbejde erklæringer om, at lønmodtageren ikke kan
arbejde hjemmefra.
Der vil ikke være økonomiske konsekvenser for erhvervslivet, da det er en forudsætning for
udbetaling af dagpenge, at lønmodtageren ikke får løn under fraværet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
5.1. Forlængelse af den midlertidige periode med ret til sygedagpenge for lønmodtagere, der er i
øget risiko ved smitte med covid-19, og for lønmodtagere, der er pårørende til personer, der er i
øget risiko ved smitte med covid-19
Lovforslaget vil betyde, at borgere, der er i målgruppen for ordningen, og som ikke har været
omfattet af ordningen før 1. januar 2021, skal indhente lægelig dokumentation for, at de selv eller
deres pårørende er i øget risiko for et alvorligt sygdomsforløb ved smitte med covid-19 samt
erklæring fra arbejdsgiveren om, at arbejdspladsen ikke kan indrettes i overensstemmelse med
Sundhedsstyrelsens anbefalinger, herunder ved omplacering/hjemmearbejde, og at lønmodtageren
helt fritages for sin arbejdsforpligtelse.
5.2. Udvidet ret for arbejdsgiver til refusion og for selvstændige til sygedagpenge som følge af
covid-19
Lovforslaget vil have administrative konsekvenser for borgerne, idet en lønmodtager, som er
fraværende på grund af covid-19, vil skulle modtage og svare på et underretningsbrev som følge af
arbejdsgivers anmodning om refusion fra første sygefraværsdag.
Selvstændige erhvervsdrivende, som er fraværende som følge af covid-19, skal anmode kommunen
om en blanket til brug for ansøgning om sygedagpenge fra første sygefraværsdag.
5.3. Midlertidig ret til dagpenge ved pasning af børn som følge af covid-19
Der vil være administrative konsekvenser for borgerne som følge af, at de skal sende en række
erklæringer til Udbetaling Danmark, som angiver, at de ikke har flere omsorgsdage, ikke mere
afspadsering og ikke kan arbejde hjemme. Derudover skal borgeren sørge for at indhente
dokumentation for, at barnet er hjemsendt som følge af et konkret tilfælde af covid-19.
6. Klima- og miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klima- og miljømæssige konsekvenser.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 95: Orientering om forlængelse af den midlertidige periode med ret til sygedagpenge for lønmodtagere, der er i øget risiko ved smitte med covid-19, den midlertidige periode med udvidet ret for arbejdsgiver til refusion og for selvstændige til sygedagpenge som følge af covid-19 og af den midlertidige periode med ret til dagpenge ved pasning af børn som følge af covid-19), fra beskæftigelsesministeren
2301111_0015.png
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har ikke været sendt i høring, da regeringen ønsker, at reglerne skal træde i
kraft hurtigst muligt. Under hensyntagen til, at lovforslaget ønskes hastebehandlet, er lovforslaget
ikke sendt i høring i forbindelse med fremsættelse.
9. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/Mindreudgifter
(Hvis ja, angiv omfang/Hvis
nej, anføre »Ingen«)
Ingen
Negative
konsekvenser/Merudgifter
(Hvis ja, angiv omfang/Hvis
nej, anføre »Ingen«)
Stat:
Lovforslaget skønnes at
medføre merudgiftrer for 435,9
mio. kr. i 2021.
Kommuner:
Lovforslaget skønnet at
medføre merudgifter for 177,3
mio. kr. i 2021.
Ingen
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Implementeringskonsekvenser for Ingen
stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for
Forslaget forventes at medføre Ingen
erhvervslivet
betydelige økonomiske
lettelser for erhvervslivet.
Administrative konsekvenser for Ingen
Arbejdsgiverne skal anmode
erhvervslivet
om refusion via Nemrefusion,
udarbejde erklæringer om
lønmodtagerens mulighed for
hjemarbejde m.v. samt anmelde
fravær i nemrefusion.
Administrative konsekvenser for Ingen
Borgeren skal fortsat indhente
borgerne
diverse erklæringer og indsende
til enten kommunen eller
Udbetaling Danmark
Borgerne skal fortsat svare på et
underretningsbrev som følge af
arbejdsgiverens anmodning om
refusion.
Ingen
Klima- og miljømæssige
konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de fem principper
for implementering af
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
JA
NEJ
X
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 95: Orientering om forlængelse af den midlertidige periode med ret til sygedagpenge for lønmodtagere, der er i øget risiko ved smitte med covid-19, den midlertidige periode med udvidet ret for arbejdsgiver til refusion og for selvstændige til sygedagpenge som følge af covid-19 og af den midlertidige periode med ret til dagpenge ved pasning af børn som følge af covid-19), fra beskæftigelsesministeren
2301111_0016.png
erhvervsrettet EU-regulering /Går
videre end minimumskrav i EU-
regulering
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1.
Det fremgår af de gældende regler i § 58 b, stk. 1, 1. pkt., i lov om sygedagpenge, jf.
lovbekendtgørelse nr. 107 af 2. februar 2020, med senere ændringer, at en lønmodtager, der er i
ansættelse og i øvrigt opfylder lovens betingelser, uanset at lønmodtageren ikke er uarbejdsdygtig
efter § 7, til og med den 31. december 2020 har ret til sygedagpenge fra kommunen, hvis
lønmodtageren ikke kan varetage sit arbejde, fordi lønmodtageren er i øget risiko ved smitte med
covid-19, jf. stk. 2.
Det fremgår af de gældende regler i § 58 c, stk. 1, 1. pkt., at en lønmodtager, der er i ansættelse og i
øvrigt opfylder lovens betingelser, uanset at lønmodtageren ikke er uarbejdsdygtig efter § 7, til og
med den 31. december 2020 har ret til sygedagpenge fra kommunen, hvis lønmodtageren ikke kan
varetage sit arbejde, fordi lønmodtageren er pårørende til en person, der er i øget risiko for et
alvorligt sygdomsforløb ved smitte med covid-19, jf. stk. 2 og 3.
Det fremgår af de gældende regler i § 58 d, stk. 1, at sygedagpenge efter dette kapitel til
lønmodtagere ansøges, beregnes og udbetales efter lovens almindelige regler. Det fremgår af § 58 d,
stk. 2, at uanset § 24, § 25, stk. 1, § 27, stk. 1, og § 29, stk. 1, træffer kommunen afgørelse om at
forlænge sygedagpengeperioden til og med den 31. december 2020 for en person, der efter §§ 58 b
og 58 c har ret til sygedagpenge, og som inden den 31. december 2020 når det tidspunkt, hvor der
efter § 24, stk. 1, er udbetalt sygedagpenge, herunder nedsatte sygedagpenge eller løn under
sygdom, i mere end 22 uger i de 9 forudgående kalendermåneder eller efter § 25, stk. 1, er udbetalt
sygedagpenge, herunder nedsatte sygedagpenge eller løn under sygdom, i mere end 26 uger i de 12
forudgående kalendermåneder.
Det fremgår af de gældende regler i § 58 f, stk. 1, at en person, der modtager sygedagpenge efter §§
58 b - 58 d, og som bliver uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom, har ret til udbetaling af
sygedagpenge til og med den 31. december 2020, uanset om personen inden den 31. december 2020
når det tidspunkt, hvor der efter § 24, stk. 1, er udbetalt sygedagpenge, herunder nedsatte
sygedagpenge eller løn under sygdom, i mere end 22 uger i de 9 forudgående kalendermåneder,
eller efter § 25, stk. 1, er udbetalt sygedagpenge, herunder nedsatte sygedagpenge eller løn under
sygdom, i mere end 26 uger i de 12 forudgående kalendermåneder. Hvis personen inden den 31.
december 2020 ikke længere er uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom, vil personen til og med
den 31. december 2020 have ret til udbetaling af sygedagpenge efter §§ 58 b - 58 d.
Det fremgår af de gældende regler i § 58 f, stk. 3, 1. pkt., at for en person, der er omfattet af stk. 1,
og som fortsat er uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom og har nået det tidspunkt, hvor der efter §
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 95: Orientering om forlængelse af den midlertidige periode med ret til sygedagpenge for lønmodtagere, der er i øget risiko ved smitte med covid-19, den midlertidige periode med udvidet ret for arbejdsgiver til refusion og for selvstændige til sygedagpenge som følge af covid-19 og af den midlertidige periode med ret til dagpenge ved pasning af børn som følge af covid-19), fra beskæftigelsesministeren
24, stk. 1, er udbetalt sygedagpenge, herunder nedsatte sygedagpenge eller løn under sygdom, i
mere end 22 uger i de 9 forudgående kalendermåneder, træffer kommunen inden den 31. december
2020 afgørelse om, hvorvidt sygedagpengeperioden kan forlænges efter en af bestemmelserne i §
27, stk. 1, eller personen har ret til at få et jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse efter §
27, stk. 3.
Det foreslås, at i
§ 58 b, stk. 1, 1. pkt., § 58 c, stk. 1, 1. pkt.,
to steder i
§ 58 d, stk. 2,
to steder i
§ 58
f, stk. 1, 1. pkt.,
to steder i
§ 58 f, stk. 1, 2. pkt.,
og i
§ 58 f, stk. 3, 1. pkt.,
ændres den 31. december
2020 til den 31. marts 2021.
Ændringen i § 58 b, stk. 1, 1. pkt., vil betyde, at en lønmodtager, der er i ansættelse og i øvrigt
opfylder lovens betingelser, uanset at lønmodtageren ikke er uarbejdsdygtig efter § 7, frem til og
med den 31. marts 2021 vil have ret til sygedagpenge fra kommunen, hvis lønmodtageren ikke kan
varetage sit arbejde, fordi lønmodtageren er i øget risiko ved smitte med covid-19.
Ordningen stiller krav om erklæring fra egen læge og erklæring fra arbejdsgiveren, jf. § 58 b, stk. 2.
For personer, som allerede har fået tilkendt sygedagpenge efter § 58 b, vil udbetalingen af
sygedagpenge dog kunne fortsætte efter 31. december 2020 uden krav om ny ansøgning, ny
lægeerklæring eller ny arbejdsgivererklæring.
Ændringen i § 58 c, stk. 1, 1. pkt., vil betyde, at en lønmodtager, der er i ansættelse og i øvrigt
opfylder lovens betingelser, uanset at lønmodtageren ikke er uarbejdsdygtig efter § 7, til og med
den 31. marts 2021 vil have ret til sygedagpenge fra kommunen, hvis lønmodtageren ikke kan
varetage sit arbejde, fordi lønmodtageren er pårørende til en person, der er i øget risiko for et
alvorligt sygdomsforløb ved smitte med covid-19, jf. stk. 2 og 3.
Ordningen stiller krav om erklæring fra egen læge og erklæring fra arbejdsgiveren, jf. § 58 c, stk. 3.
For personer, som allerede har fået tilkendt sygedagpenge efter § 58 c, vil udbetalingen af
sygedagpenge dog kunne fortsætte efter 31. december 2020 uden krav om ny ansøgning, ny
lægeerklæring eller ny arbejdsgivererklæring.
Ændringerne i § 58 d, stk. 2, vil betyde, at såfremt lønmodtageren i forløbet når
revurderingstidspunktet efter § 24, stk. 1, eller § 25, stk. 1, vil kommunen automatisk træffe
afgørelse om forlængelse frem til ordningens udløb den 31. marts 2021, uden at betingelserne i
forlængelsesreglerne i § 27, stk. 1, eller § 29, stk. 1, vil skulle være opfyldt.
Ændringen i § 58 f, stk. 1, vil betyde, at for en person, der modtager sygedagpenge efter §§ 58 b -
58 d, og som bliver uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom, vil der være ret til udbetaling af
sygedagpenge frem til og med den 31. marts 2021, også selvom personen når
revurderingstidspunktet, hvor kommunen efter lovens øvrige regler skulle tage stilling til, om
udbetalingen af sygedagpengene kan forlænges. Det vil sige, at hvis en person f.eks.
fordi
personen har modtaget sygedagpenge efter kapitel 21 a
egentlig umiddelbart efter sin første
”rigtige” sygedag har modtaget sygedagpenge i mere end 22 uger, og dermed egentlig har brugt sin
sygedagpengeperiode, vil personen få ret til at modtage sygedagpenge frem til og med den 31.
marts 2021, uanset om personen måtte opfylde betingelserne for forlængelse i § 27, stk. 1, eller §
29.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 95: Orientering om forlængelse af den midlertidige periode med ret til sygedagpenge for lønmodtagere, der er i øget risiko ved smitte med covid-19, den midlertidige periode med udvidet ret for arbejdsgiver til refusion og for selvstændige til sygedagpenge som følge af covid-19 og af den midlertidige periode med ret til dagpenge ved pasning af børn som følge af covid-19), fra beskæftigelsesministeren
Ændringen i § 58 f, stk. 3, vil betyde, at hvis personen fortsat er uarbejdsdygtig på grund af egen
sygdom, når den midlertidige ordning for personer i øget risiko for et alvorligt sygdomsforløb ved
smitte med covid-19 er ved at udløbe, vil kommunen skulle tage stilling til, om personens
udbetaling af sygedagpenge kan forlænges efter lovens almindelige forlængelsesregler. Det gælder
også, selvom personen evt. allerede på det tidspunkt, hvor kommunen vil skulle tage stilling til, om
en af forlængelsesreglerne kan anvendes, har modtaget sygedagpenge i f.eks. 30 uger. Kommunen
må behandle sagen, som om revurderingstidspunktet blev nået i marts 2021, og tage stilling til en
eventuel forlængelse.
Herved sikres de lønmodtagere, som omfattes af ordningen, en ydelse frem til og med den 31. marts
2021, hvis betingelserne er opfyldt i perioden.
Til § 2
Til nr. 1.
Det fremgår af § 2, stk. 3, i lov nr. 212 af 17. marts 2020 om ændring af lov om sygedagpenge
(Udvidet ret for arbejdsgiver til refusion og for selvstændige til sygedagpenge som følge af covid-
19), at loven ophæves den 1. januar 2021.
Det fremgår af § 3, stk. 3, i samme lov, at for fraværsdage før den 1. januar 2021 finder
bestemmelserne i §§ 43 a og 53 b i lov om sygedagpenge, som affattet ved denne lovs § 1,
anvendelse, selv om ansøgning er indgivet efter lovens ophævelse, eller hvis ansøgning ikke er
færdigbehandlet efter lovens ophævelse.
Det foreslås, at i
§ 2, stk. 3,
og i
§ 3, stk. 3,
ændres den 1. januar 2021 til den 1. april 2021.
Ændringen i § 2, stk. 3, vil betyde, at der i den forlængede periode til og med den 31. marts 2021
fortsat vil kunne udbetales sygedagpenge fra første sygefraværsdag til selvstændige
erhvervsdrivende, hvis uarbejdsdygtigheden på grund af egen sygdom skyldes covid-19. De
selvstændige erhvervsdrivende vil desuden i den forlængede periode fortsat få ret til sygedagpenge
for den periode, hvor de ikke kan varetage deres arbejde på grund af en anbefaling fra
sundhedsmyndighederne til bestemte grupper om hjemmeophold på grund af konkrete forhold i
forbindelse med covid-19, selvom de ikke opfylder sygedagpengelovens almindelige krav om at
være uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom.
Sygedagpengelovens almindelige regler om beskæftigelseskrav m.v. skal fortsat være opfyldt, og
sygedagpengene beregnes og udbetales fortsat efter de almindelige regler i sygedagpengeloven.
Forslaget vil betyde, at for perioder fra og med den 1. april 2021 vil selvstændige erhvervsdrivende
ikke længere kunne opnå ret til sygedagpenge efter ordningen i de første 2 uger af en sygeperiode.
Forslaget vil også betyde, at der i den forlængede periode til og med den 31. marts 2021 fortsat vil
kunne ydes sygedagpengerefusion for løn eller sygedagpenge, der bliver udbetalt i
arbejdsgiverperioden fra lønmodtagerens første sygefraværsdag vedrørende lønmodtagere, hvis
uarbejdsdygtigheden på grund af egen sygdom skyldes covid-19. Arbejdsgiver vil desuden i den
forlængede periode fortsat kunne opnå ret til refusion vedrørende en lønmodtager, der i øvrigt
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 95: Orientering om forlængelse af den midlertidige periode med ret til sygedagpenge for lønmodtagere, der er i øget risiko ved smitte med covid-19, den midlertidige periode med udvidet ret for arbejdsgiver til refusion og for selvstændige til sygedagpenge som følge af covid-19 og af den midlertidige periode med ret til dagpenge ved pasning af børn som følge af covid-19), fra beskæftigelsesministeren
opfylder lovens betingelser bortset fra at være uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom, når der er
tale om, at lønmodtageren ikke kan varetage sit arbejde på grund af en anbefaling fra
sundhedsmyndighederne til bestemte grupper om hjemmeophold på grund af konkrete forhold i
forbindelse med covid-19.
Sygedagpengelovens almindelige regler om beskæftigelseskrav m.v. skal fortsat være opfyldt, og
sygedagpengene beregnes og udbetales efter de almindelige regler i sygedagpengeloven.
Forslaget vil endvidere betyde, at for perioder fra og med den 1. april 2021 vil en arbejdsgiver ikke
længere kunne opnå ret til refusion efter ordningen.
Ændringen i § 3, stk. 3, vil betyde, at for fraværsdage før den 31. marts 2021 finder bestemmelserne
i §§ 43 a og 53 b i lov om sygedagpenge, som affattet ved denne lovs § 1, anvendelse, selv om
ansøgning er indgivet efter lovens ophævelse, eller hvis ansøgning ikke er færdigbehandlet efter
lovens ophævelse.
Det betyder f.eks., at hvis en selvstændig erhvervsdrivende har fravær omfattet af § 43 a i perioden
fra den 25. marts 2021 til den 3. april 2021, vil den selvstændige også efter 1. april 2021 kunne
anmode om og få sygedagpenge for perioden fra den 25. marts til og med 31. marts 2021.
Til § 3
Til nr. 1.
Det fremgår af de gældende regler i § 26 c, stk. 1, 1. pkt., i barselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
106 af 2. februar 2020 med senere ændringer, at Udbetaling Danmark for perioden til og med den
31. december 2020 kan udbetale dagpenge efter §§ 26 a og 26 b for sammenlagt op til 10
fraværsdage vedrørende det enkelte barn.
Det foreslås i
§ 26 c, stk. 1, 2. pkt.,
at Udbetaling Danmark for perioden fra og med den 1. januar
2021 til og med den 31. marts 2021 kan udbetale dagpenge efter §§ 26 a og 26 b for sammenlagt op
til 10 fraværsdage vedrørende det enkelte barn.
Forslaget betyder, at en lønmodtager i et ansættelsesforhold eller en selvstændig erhvervsdrivende,
som er forælder til et barn under 14 år, der hjemsendes som følge af et eller flere konkrete
smittetilfælde med covid-19 i dagtilbuddet, skolen eller institutionen m.v., vil kunne få ret til
dagpenge efter den gældende § 26 a til pasning af barnet fra Udbetaling Danmark i den forlængede
periode.
Det er forudsat, at hjemsendelsen sker efter sundhedsmyndighedernes retningslinjer.
Ændringen vil også betyde, at en lønmodtager i et ansættelsesforhold eller en selvstændig
erhvervsdrivende, som er forælder til et barn under 14 år, der er konstateret smittet med covid-19 og
af denne årsag ikke kan komme i dagtilbud, skole eller institution m.v., vil kunne få ret til dagpenge
efter den gældende § 26 b til pasning af barnet fra Udbetaling Danmark i den forlængede periode.
Det er efter § 26 b, stk. 3, 1. pkt., en betingelse, at der foreligger en positiv covid-19 test for barnet.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 95: Orientering om forlængelse af den midlertidige periode med ret til sygedagpenge for lønmodtagere, der er i øget risiko ved smitte med covid-19, den midlertidige periode med udvidet ret for arbejdsgiver til refusion og for selvstændige til sygedagpenge som følge af covid-19 og af den midlertidige periode med ret til dagpenge ved pasning af børn som følge af covid-19), fra beskæftigelsesministeren
Der ændres ved dette lovforslag i øvrigt ikke på betingelserne i forhold til at være omfattet af
ordningen, herunder at beskæftigelseskravet efter lovens §§ 27 eller 28 skal være opfyldt.
Det vil derfor fortsat være en betingelse, at forælderen som lønmodtager ikke har mulighed for at
arbejde hjemmefra eller som selvstændig erhvervsdrivende at drive sin virksomhed hjemmefra. Er
forælderen lønmodtager, vil det desuden være en betingelse, at forælderen ikke har barnets
sygedage, hvis barnet er smittet med covid-19, omsorgsdage eller afspadsering, der kan bruges til
pasning af barnet, og at der ikke udbetales løn eller holdes ferie fra arbejdsgiveren for samme dag.
Deler forældrene bopæl og er lønmodtagere eller selvstændige erhvervsdrivende, vil det være en
betingelse, at begge forældre opfylder nævnte betingelser. Disse regler fremgår af lovens § 26 a,
stk. 2, og § 26 b, stk. 2.
Dagpengene vil skulle beregnes og udbetales efter lovens almindelige regler for beregning og
udbetaling til lønmodtagere og selvstændige, jf. § 26 c, stk. 1, 2. pkt.
Udbetaling Danmark vil i den foreslåede periode alene kunne udbetale dagpenge efter §§ 26 a og 26
b for sammenlagt op til 10 fraværsdage vedrørende det enkelte barn.
Men har forældrene to børn, der er hjemsendte, vil begge forældre på den enkelte dag kunne have
ret til dagpenge i forhold til hvert af børnene. Forældrene vil også kunne vælge at holde 10 enkelte
dage for de to børn med en forælder pr. dag.
Det vil ikke være et krav, at der er tale om 10 sammenhængende dage. De 10 dage vil skulle ligge
på arbejdsdage, hvor lønmodtageren sædvanligvis ville have været på arbejdet. Tilsvarende vil der
for den selvstændig erhvervsdrivende alene indgå dage, hvor den selvstændige sædvanligvis udfører
indtægtsgivende aktiviteter.
Sker en hjemsendelse henover 1. januar 2021, hvor forslaget forventes at træde i kraft, vil
lønmodtageren kunne få udbetalt dagpenge efter gældende regler for fravær før den 1. januar 2021
og vil kunne få udbetalt dagpenge efter forslaget for den periode, der ligger fra og med den 1. januar
2021 til og med den 31. marts 2021, hvis betingelserne i øvrigt er opfyldt.
Til § 4
Det foreslås, at loven træder i kraft den 31. december 2020.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, idet det bemærkes, at lov om sygedagpenge i øvrigt
ikke finder anvendelse for Færøerne og Grønland, jf. § 83 i lov om sygedagpenge, og barselsloven i
øvrigt ikke finder anvendelse for Færøerne og Grønland, jf. § 60 i barselsloven.