Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 94
Offentligt
2300539_0001.png
Beskæftigelsesudvalget
Beskæftigelsesministeren
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
Orientering om nye og forlængede COVID-19 tiltag
CVR 10172748
8. december 2020
Kære medlemmer af beskæftigelsesudvalget
Jeg skriver til jer for at orientere jer om, hvad de seneste tiltag for at inddæmme
COVID-19-smitte betyder for beskæftigelsesindsatsen. Jeg har vedlagt det brev,
som Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har sendt til alle landets jobcen-
tre og a-kasser i den anledning.
Det fremgår af brevet fra STAR til kommuner og a-kasser, at der ikke
hverken i
de 38 kommuner med skærpede tiltag eller i landet i øvrigt - er tale om en egentlig
suspension af beskæftigelsesindsatsen, men om en tilpasning til de skærperede ret-
ningslinjer og restriktioner. Det skal ses i sammenhæng med tiltagenes karakter og
de fleksible muligheder for at afholde telefoniske og digitale samtaler mv., der alle-
rede foreligger
og altså nu forventes forlænget, jf. det brev jeg sendte til jer den
5. december.
Det fremgår også, at der ikke er tale om en generel suspension af rådighedsforplig-
tigelsen, men at jobcentre og a-kasser selvfølgelig skal vurdere rådighedsforpligti-
gelsen i lyset af de iværksatte restriktioner og de deraf følgende begrænsninger for
indsatsen og jobsøgning.
I forhold til landet som helhed fremgår det, at de hidtil udmeldte retningslinjer med
hensyn til brug af mundbind/visir i jobcentre, hjemmearbejde og forsamlingsforbud
fortsat som hovedregel er gældende, og der henvises til udmeldinger herom på sty-
relsens hjemmeside.
I forhold til de 38 kommuner, der nu er omfattet af skærpede tiltag fremgår, at of-
fentlige arbejdsgivere opfordres til at sende alle medarbejdere, der ikke varetager
kritiske funktioner, hjem, og at de pågældende så vidt muligt bør arbejde hjemme-
fra. Private arbejdsgivere opfordres kraftigt til at sikre, at medarbejdere, der har
mulighed for at varetage deres arbejde uden fysisk fremmøde på arbejdspladsen,
gør dette. Dette gælder også jobcentre og a-kasser.
Herefter beskrives hvordan kommunerne skal forholde sig til formidling af arbejde,
iværksættelse og videreførelse af aktive tilbud, til gennemførelse af samtaler og an-
den kontakt med jobcentrene, der hovedsagligt skal foregå digitalt/telefonisk. Det
J.nr.
2020 - 9793
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 94: Orientering om nye og forlængede COVID-19 tiltag, fra beskæftigelsesministeren
fremgår i den forbindelse, at formidling af arbejde og iværksættelse og viderefø-
relse af tilbud kan ske efter konkret vurdering under hensyntagen til de udmeldte
rammer og de pågældende virksomheders håndtering heraf. Det er således styrel-
sens vurdering, at forløb og formidling af arbejde, hvis det i øvrigt er sundheds-
mæssigt forsvarligt, kan iværksættes og videreføres på virksomheder, hvor medar-
bejderne ikke er hjemsendt, herunder på offentlige virksomheder, der varetager kri-
tiske funktioner. Digitale tilbud og ansættelser kan ligeledes gennemføre, selvom
der er er tale om hjemmearbejde, hvis formålet med indsatsen kan imødekommes.
Borgere kan fortsætte i og få nye uddannelsestilbud i det omfang, den nationale ud-
melding om uddannelsesinstitutioner følges, fx på uddannelser med særlig sam-
fundsmæssig betydning, herunder certifikatkurser, eller hvis tilbud kan gennemfø-
res digitalt.
Jobcentrenes/kommunernes egne tilbud, fx særligt tilrettelagte forløb/øvrig vejled-
ning og opkvalificering, bør som udgangspunkt ikke videreføres under henvisning
til, at det ikke vurderes at være en kritisk funktion. Det vil bero på en konkret vur-
dering fra jobcentrets side, om tilbud, der gennemføres hos anden aktør/eksterne,
kan videreføres og iværksættes.
For borgere, som har bopæl i de 38 kommuner gælder de udmeldte retningslinjer
både i forhold til tilbud inden for de 38 kommuner og for tilbud i resten af landet,
jf. de udmeldte retningslinjer om, at man bør holde sig til de restriktioner og anbe-
falinger, som gælder det sted, man har bopæl. Kommuner, jobcentre og a-kasser,
som er beliggende i landets øvrige kommuner, skal tage afsæt i de samme retnings-
linjer ved stillingtagen til, om tilbud og formidling af arbejde med behov for fysisk
fremmøde i de nævnte 38 kommuner kan gennemføres.
Jeg synes, at det er vigtigt, at vi
under relevante fleksible betingelser
fastholder,
at de mange ledige, der er blevet ramt af pandemien, kan og skal have den bedst
mulige hjælp fra jobcentrene. Forårets nedlukning og de efterfølgende erfaringsop-
samlinger på den baggrund har jo vist, at kommunerne i vid udstrækning er i stand
til at fastholde kontakten og indsatsen gennem de digitale og telefoniske redskaber
og inden for de rammer, som de udmeldte restriktioner i øvrigt sætter.
Styrelsen benytter endvidere anledningen til at gøre kommunerne opmærksomme
på, at kommunerne fortsat har ansvar for at opfordre til og understøtte de unge i at
søge optagelse på en uddannelse, og opfordrer derfor kommunerne til at tage kon-
takt til den enkelte uddannelsesinstitution for at høre nærmere om ansøgningsfrist
og optagelse.
I Beskæftigelsesministeriet følger vi selvfølgelig situationen tæt, og jeg håber, at I
kan bakke op om denne håndtering af de svære vilkår, vi står i.
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 94: Orientering om nye og forlængede COVID-19 tiltag, fra beskæftigelsesministeren
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
3