Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 93
Offentligt
2300124_0001.png
Inspirationshæfte
Unge og fritidsjob
Indsats i kommunale ungeenheder
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 93: Orientering om evaluering af satspuljeprojektet Fritidsjob-ambassadører til unge fra udsatte boligområder, fra beskæftigelsesministeren
2300124_0002.png
Fritidsjob styrker unge
Formålet med den kommunale ungeindsats over for unge fra 13 til 17 år, der er
i målgruppen for et fritidsjob, er at sikre, at færre unge ender på offentlig hjælp
efter skolen.
Fritidsjob har positive effekter for unge både på kort og lang sigt. Ud over lønnen,
oplever de unge, at fritidsjob giver dem kompetencer, erfaringer og selvtillid, der
styrker dem i fremtidig uddannelse og job. Særligt unge i udsatte boligområder står
med et fritidsjob bedre rustet til at bryde en negativ social arv, undgå kriminalitet
og komme godt i gang på det danske arbejdsmarked.
Denne pjece er udarbejdet til fagprofessionelle, der arbejder i den kommunale
ungeindsats, men kan bruges af alle, der arbejder med at hjælpe unge i gang med
fritidsjob. En indsats for at få flere unge i fritidsjobs er en god investering, der kan
reducere andelen af unge, der ender på offentlig hjælp.
Pjecen bygger på erfaringer fra 13 projekter støttet af puljen ’Fritidsjob til unge i
udsatte boligområder’, hvor kommunale ungeenheder, boligsociale indsatser og
foreninger har ansat fritidsjobambassadører til at hjælpe unge i lokalområdet med
at få og fastholde fritidsjob. Hæftet bygger på erfaringerne med en fritidsambas-
sadør i perioden 2015-2019, men pointerne kan anvendes i andre organisatioriske
modeller for arbejdet med fritidsjobs for unge.
I pjecen kan du læse om:
>
>
>
>
>
>
Vidtrækkende effekter ved unges fritidsjob
Fritidsjobambassadørens kompetencer
Når du arbejder med unge
Fritidsjobsambassadørens opgaver i forhold til virksomhederne
Regler om unges fritidsjob
Fire gode eksempler
Unge og fritidsjob
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 93: Orientering om evaluering af satspuljeprojektet Fritidsjob-ambassadører til unge fra udsatte boligområder, fra beskæftigelsesministeren
2300124_0003.png
Vidtrækkende effekter
ved unges fritidsjob
Fritidsjob har en positiv effekt for både den unge og samfundet. Der er gode
argumenter for at støtte unge i at have et fritidsjob.
En række undersøgelser gennem de seneste 10 år peger entydigt på, at fritidsjob har positive effekter for
den unge. Ikke mindst for unge, der er opvokset i socialt udsatte boligområder og/eller har flygtninge-
eller indvandrerbaggrund. Unge, som har fritidsjob, når de er under 18 år:
– har 2,5-3 gange højere sandsynlighed for at være i job, når de er 25-29 år
– er mere motiverede for at gå i gang med en uddannelse og har større tro på, at de kan klare
sig godt i uddannelsessystemet
Læs mere:
Fra fritid til job. Analyse af betydningen af fritidsjob for indvandrere og efterkommeres
beskæftigelses- og uddannelsessituation. Rambøll 2009
– har 20-30 % lavere risiko for at have modtaget en fængselsdom som 25-årig
Læs mere:
Fritidsjob til udsatte unge er en god investering for samfundet.
Den Sociale Kapitalfond 2017
– kommer med større sandsynlighed i gang med en ungdomsuddannelse efter folkeskolen
Læs mere:
Fritidsjob for fremtiden. En undersøgelse af effekten af tidlige erhvervserfaringer
på uddannelse, beskæftigelse og kriminalitet blandt unge. Foreningen Nydansker 2013
– kommer med større sandsynlighed i gang med en uddannelse. Sandsynligheden øges især
for de unge, hvis forældre har en ringe tilknytning til arbejdsmarkedet
Læs mere:
Godt på vej - Virkningen af fritidsjobaktiviteter i udsatte boligområder.
Center for Boligsocial Udvikling 2012
Unge oplever, at indtægten fra fritidsjobbet betyder større økonomisk uafhængighed og indsigt i at for-
valte deres egen økonomi. Men det handler ikke kun om penge. De unge er stolte over at kunne varetage
et arbejde, og når de får ros og anerkendelse for deres præstation i fritidsjobbet, vokser deres selvtillid
og tro på egne evner. Dermed er der større chance for at lykkedes i forhold til senere uddannelse og job.
Unge og fritidsjob
3
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 93: Orientering om evaluering af satspuljeprojektet Fritidsjob-ambassadører til unge fra udsatte boligområder, fra beskæftigelsesministeren
2300124_0004.png
Fritidsjobambassadørens
kompetencer
En fritidsjobambassadør kan fx være en vejleder fra den kommunale ungeindsats,
der kan stå for en tværfaglig indsats. Fritidsjobambassadøren er en nøgleperson i
forhold til at få den unge i et fritidsjob.
Ambassadøren vejleder, coacher og underviser de unge – og deres forældre – ved at
– Møde de unge i øjenhøjde og være synlig og tilgængelig for de unge – fx på skoler
og i boligområdet - og kan kommunikere via de sociale medier
– Være lydhør over for de unges ønsker, men kan også stille krav og sætte grænser
– fx for, hvad de unge kan få hjælp til, og hvad de selv skal klare
– Have øje for de unges ressourcer – også når de unge ikke selv har – og kan hjælpe
dem med at lave gode CV’er og ansøgninger
– Kunne stå for workshops eller jobcaféer, som klæder de unge på til at finde og pas-
se et fritidsjob – evt. i samarbejde med folkeskoler eller ungdomsklubber
– Indrage de unges forældre, så de støtter deres unge bedst muligt i fritidsjobbet, og
kan tackle bekymrede forældre, som fx frygter, at et fritidsjob vil gå ud over den
unges skolegang
Ambassadøren kender det lokale arbejdsmarked og kan skabe åbninger for de
unge i forhold til virksomhederne ved at
– Kunne kommunikere med virksomhedernes personaleansvarlige
– Være hjemme i de formelle regler på arbejdsmarkedet – særligt for unge i fritidsjob –
og de uskrevne regler og normer på danske arbejdspladser
– Lave gode match mellem unge og virksomheder og have indsigt i virksomhedernes
muligheder og behov
– Stå klar, hvis tingene ikke går som forventet – og samtidig lade den unge og virk-
somheden have æren, når fritidsjobbet går godt
Ambassadøren skaber et lokalt netværk omkring fritidsjobindsatsen ved at
– Indgå i og udbygge samarbejdsrelationer, som skaber synergi for fritidsjobindsat-
sen. Fx med folkeskoler, ungdomsklubber, boligsociale indsatser, virksomheder og
den kommunale ungeindsats.
– Være parat til at blive et ’kendt ansigt’ blandt de unge og samarbejdspartnerne og
kan engagere og motivere alle til at være aktive i indsatsen for fritidsjob.
Unge og fritidsjob
4
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 93: Orientering om evaluering af satspuljeprojektet Fritidsjob-ambassadører til unge fra udsatte boligområder, fra beskæftigelsesministeren
2300124_0005.png
Når du arbejder
med unge
Ambassadøren hjælper de unge med at blive klar til et fritidsjob, og hjælper med at
finde jobåbninger. De kan også hjælpe forældre i at kunne bakke op om fritidsjobbet.
Nogle unge – og deres forældre – kan have forventninger om, at ambassadørerne har
fritidsjob ’på hylden’, som de unge kan vælge mellem. Men selve jobsøgningsproces-
sen med at afklare egne kompetencer, overholde aftaler med ambassadøren og gå til
jobsamtale, er med til at forberede de unge på den virkelighed, de møder i fritidsjobbet.
Hvis de unge selv har været aktive i at finde deres fritidsjob, øges sandsynligheden for:
– At jobbet holder i længden, fordi den unge har oplevet, at job ikke kommer af sig selv
– At den unge vokser i processen og er forberedt på de krav og forventninger, de vil
møde i fritidsjobbet
– At ambassadøren bruger sine ressourcer på de unge, som reelt er interesserede i
fritidsjob.
Forældresamarbejdet
Forældrenes støtte er en stor hjælp for unge i fritidsjob. Men ikke alle forældre ved, hvad der skal til for
at bakke de unge op. I nogle familier har de unge allerede travlt med fx at passe mindre søskende. Nogle
forældre kan være bekymrede for, at fritidsjobbet får den unge til at forsømme skolearbejdet. Derfor har
ambassadørerne også en opgave med at klæde forældrene på til at støtte deres børn.
– Få taletid på forældremøder eller beboermøder eller invitér forældrene til møde – evt. i samarbejde
med lokale foreninger og med tilbud om fællesspisning, børnepasning og tolkebistand.
– Præsentér indsatsen og afstem forventninger til, hvilke fritidsjob de unge typisk vil få og gevinsten ved
fritidsjob – herunder at det styrker sandsynligheden for, at de unge klarer sig godt i uddannelsessystemet.
– Giv konkrete informationer og råd til, hvordan forældrene kan støtte deres unge.
– Giv plads til spørgsmål og tag hånd om forældrenes evt. bekymringer.
Forældrene støtter de unge ved bl.a.:
– At underskrive ansættelseskontrakter og hjælpe med at oprette bankkonto, når den unge er under 18 år
– At hjælpe den unge med at passe mødetider og aftaler – og sikre at familiens planer tager højde for
den unges arbejdstider
– At rose og anerkende de unges indsats i fritidsjobbet.
Unge og fritidsjob
5
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 93: Orientering om evaluering af satspuljeprojektet Fritidsjob-ambassadører til unge fra udsatte boligområder, fra beskæftigelsesministeren
2300124_0006.png
Hvad har de unge brug for hjælp til?
De unge har brug for en hel del hjælp. Både til jobsøgningen, men også til at tackle
de udfordringer, de møder i fritidsjobbet og privat, for at sikre, at tilsyneladende
små ting ikke får dem til at opgive fritidsjobbet.
Der vil være forskel på, hvilken hjælp de unge har brug for:
– Nogle af de unge har mest brug for, at en voksen kigger deres CV og jobansøgning
igennem. Derefter kan de selv finde fritidsjob
– Andre er usikre på, om de overhovedet har noget at tilbyde en arbejdsgiver og har
brug for individuelle samtaler med ambassadøren om, hvad de er gode til og hvordan
de kan beskrive det – både mundtligt og på papir
– Atter andre har brug for en oplæring i, hvad det overhovedet vil sige at have et fritids-
job, og håndholdt hjælp til at finde og blive i fritidsjobbet.
Ambassadøren skal kunne dosere indsatsen efter de unges individuelle behov og træde
et skridt tilbage, når de unge kan selv, men også gribe ind, hvis tingene ikke går som
de skal.
Unge og fritidsjob
6
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 93: Orientering om evaluering af satspuljeprojektet Fritidsjob-ambassadører til unge fra udsatte boligområder, fra beskæftigelsesministeren
2300124_0007.png
Redskaber til jobsøgning
Jobsøgning kan både være en individuel og en social aktivitet. Det er væsentlig at
have tilbud, der matcher de unges forskellige behov og samtidig skaber et fælle-
skab omkring jobsøgningen afhængigt af den unges behov.
Fælles indsats, evt. som temadag
i folkeskole eller forløb på ung-
domsskole
– Undervisning i at lave CV og jobansøgning
– Træning i jobsamtale
– Virksomhedernes forventninger og sociale
spilleregler på arbejdspladsen – fx ved
at invitere en arbejdsgiver eller en ung i
fritidsjob ind
– Sikkerhed og arbejdsmiljø
– Regler for fritidsjob
– Hvor ledige fritidsjobs typisk bliver slået
op, fx på sociale medier, lokalaviser og i
butikker
Individuel indsats
– Samtaler om den unges kompetencer og
jobønsker
– Sparring om CV og ansøgning
– Strategi for jobsøgning – hvad gør den
unge selv, hvad gør ambassadøren
– Finde konkret jobåbning til den unge
– Træne konkret jobsamtale og tage med til
den første jobsamtale
– Hjælpe med at få arbejdskontrakt og
aftale om oplæring i jobbet på plads
Unge og fritidsjob
7
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 93: Orientering om evaluering af satspuljeprojektet Fritidsjob-ambassadører til unge fra udsatte boligområder, fra beskæftigelsesministeren
2300124_0008.png
De vigtigste redskaber til de unges jobsøgning er:
Realitetstjek
af den unges forventninger – en del unge har for høje forventninger til,
hvilke job de kan få. Eller forventer ikke, at virksomhederne ikke vil ansætte unge fra
udsatte boligområder
Et godt CV
– det styrker de unges selvtillid at få sat ord på egne jobønsker og person-
lige kompetencer og de bliver bevidste om, at de har ressourcer, som en arbejdsgiver
vil betale dem løn for
En strategi for jobsøgning
– fordeling af opgaver, som den unge selv kan og opgaver,
ambassadøren skal hjælpe med
Træning i jobsamtale
– fx ved rollespil, så den unge får træning i præsentere sig selv.
Formidling af ambassadørens egne oplevelser kan hjælpe den unge til at forstå, at det
er normalt med sommerfugle i maven inden en samtale
Viden
om spillereglerne på arbejdsmarkedet. Fx:
– Hvordan er jeg en god kollega/medarbejder?
– Hvorfor er det vigtigt at overholde mødetider og aftaler?
– Hvad er en god omgangstone – til kunder, kolleger, arbejdsgiver?
– Hvordan melder jeg mig syg?
– Hvad gør jeg, hvis jeg kommer for sent?
– Hvad gør jeg, hvis der er noget, jeg ikke forstår?
For unge over 15 år gælder, at ungedatabasen automatisk indsamler informationer om
de unges indkomst, også fra fritidsjob. Denne information kan være med til at give et
afsæt til at drøfte den unges fremtidige uddannelses- og jobønsker, der kan noteres i og
arbejdes videre med i uddannelsesplanen.
Hent inspiration og værktøjer
www.jobhaj.com
Online værktøj med bl.a. skabelon og vejledning til CV og ansøgning til fritidsjob.
www.ungmedjob.dk
Hjemmeside henvendt til både unge, forældre og virksomheder om arbejdsmiljø mv.
Indeholder div. undervisningsmateriale
www.ungarbejde.dk
Jobportal for unge
Unge og fritidsjob
8
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 93: Orientering om evaluering af satspuljeprojektet Fritidsjob-ambassadører til unge fra udsatte boligområder, fra beskæftigelsesministeren
2300124_0009.png
Brug lokalsamfundet
Information om fritidsjobindsatsen har et bredt sigte og retter sig mod såvel
samarbejdspartnere som de unge og deres forældre samt virksomheder og
private, der har brug for en hjælpende hånd til fx havearbejde, børnepasning eller
hundeluftning.
Målet:
at få fritidsjobindsaten ’på landkortet’ i lokalsamfundet og åbne døre for henven-
delser fra ambassadøren. Konkret ved at fortælle om projektet i lokalpressen, beboer-
blade og digitale platforme for beboere og virksomheder i et område eller på en vej, på
forældreintra, projektejers websider, ved at få taletid på beboermøder, uddele materialer
ved sociale arrangementer i boligområdet mv.
Indholdet:
informationer om gevinsten ved at få unge i fritidsjob – for den unge selv, for
virksomheden og for lokalsamfundet. Evt. konkrete eksempler på unge i fritidsjob og
virksomheder, der har unge i fritidsjob samt præsentation af ambassadøren.
Information i flere tempi:
Først generel info om projektet og gevinster ved fritidsjob,
senere løbende konkrete eksempler på unge i fritidsjob og projektets resultater
Unge og fritidsjob
9
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 93: Orientering om evaluering af satspuljeprojektet Fritidsjob-ambassadører til unge fra udsatte boligområder, fra beskæftigelsesministeren
2300124_0010.png
Når du arbejder med
virksomhederne
Det er vigtigt at etablere en god kontakt til virksomhederne. Bl.a. ved at forstå deres
behov og også forberede virksomhederne på, hvad de særligt skal være opmærk-
somme på i forhold til at etablere fritidsjob for unge.
– Konkret kan ambassadøren opbygge tætte relationer til et begrænset antal virk-
somheder, som løbende ansætter unge i fritidsjob. Også med plads til unge, der har
behov for en håndholdt indsats. Få evt. sparring fra jobcentrets virksomhedskonsu-
lenter til at finde frem til de rummelige virksomheder.
– Spørge ind til virksomhedens behov for arbejdskraft, forventninger til medarbejdere,
omgangstone mv. for at få et godt grundlag til at skabe et godt match
– Koordinere kontakten til virksomheder, hvis der er mere end én ambassadør, så virk-
somhederne oplever at have én kontaktperson i fritidsjobindsatsen.
– Informere bredt om fritidsjobindsatsen i lokale virksomhedsnetværk som fx sponsor-
netværk, Rotary eller lignende
– Inviter personaleansvarlige fra virksomheder med mange fritidsjob til at komme på
fælles arrangementer for de unge for at fortælle om, hvad der skal til for at få et
fritidsjob.
Hvilke typer virksomheder
Mulighederne for fritidsjob findes primært
inden for dagligvarebutikker, servicestationer
og restauranter.
Det er virksomheder, der har ofte allerede har
erfaringer med unge i fritidsjob, hvor arbejds-
opgaverne passer til de unges kompetencer
og arbejdstider og lever op til reglerne om,
hvilke arbejdsopgaver unge må løse.
Ofte er det vigtigt, at fritidsjobbene er i nær-
heden af den unges bopæl eller skole.
Hvad er de typiske arbejdsopgaver
– Omdeling af reklamer
– Rengøring
– Opvask, servering og afrydning på caféer
og restauranter
– Lager- og pakkearbejde
– Flaskesortering
– Opfyldning, prismærkning og ekspedition
af kunder i kiosker og dagligvarebutikker
Unge og fritidsjob
10
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 93: Orientering om evaluering af satspuljeprojektet Fritidsjob-ambassadører til unge fra udsatte boligområder, fra beskæftigelsesministeren
2300124_0011.png
Afstem forventninger
Mange virksomheder ser positivt på at ansætte unge i fritidsjob, fordi det giver
dem lejlighed til at tage et socialt ansvar, samtidig med at de får løst opgaver.
Virksomhederne forventer først og fremmest, at de unge er motiverede for et
fritidsjob og lever op til aftaler om mødetider og løsning af opgaverne. I dialogen
med virksomhederne om de unge kandidater til fritidsjob er det er vigtigt at am-
bassadøren
– kan beskrive de unges ressourcer og kompetencer i sammenhæng med virksomhe-
dens behov
– er åben om, hvilke udfordringer den unge eventuelt tumler med og kan rådgive om,
hvordan virksomheden kan tackle dette, så det ikke går ud over fritidsjobbet
– har den unges CV’er med, så det bliver mere konkret, hvad en ung vil kunne bidrage
med på virksomheden.
Godt fra start
En god start i fritidsjobbet styrker jobbets holdbarhed. Det er vigtigt, den unge
bliver godt modtaget af kollegerne, bliver inddraget i det kollegiale fællesskab og
får en god oplæring, så de oplever, at de gør en positiv forskel og har opbakning
fra kollegerne.
– Aftal evt. en følordning med en anden ung, som i forvejen er i fritidsjob i virksomhe-
den. Ung til ung virker godt ift. at lære om sociale spilleregler på arbejdspladsen.
– Følg op efter aftale med arbejdsgiver og den unge. Fx efter et par uger.
– Tilbyd evt. at arbejdsgiver kan kontakte ambassadøren, hvis der opstår problemer,
som den unge og arbejdsgiver ikke selv kan løse.
– Motivér den unge til at stille spørgsmål til kolleger eller arbejdsgiver, hvis der er no-
get, han eller hun ikke forstår. At stille spørgsmål er den unges bedste værktøj til at
tage ansvar og tackle vanskelige situationer.
Unge og fritidsjob
11
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 93: Orientering om evaluering af satspuljeprojektet Fritidsjob-ambassadører til unge fra udsatte boligområder, fra beskæftigelsesministeren
2300124_0012.png
§
Regler om unges
fritidsjob
Reglerne for unges fritidsjob skal sikre, at de unge ikke kommer til skade eller
arbejder så meget, at de forsømmer skolegangen. Og det er derfor vigtigt, at fritids-
jobambassadøren kender reglerne og kan rådgive herom.
Hvor mange timer må de unge arbejde i fritidsjobbet?
– Som udgangspunkt må børn under 13 år ikke arbejde i fritidsjob
– Unge under 15 år, som går i skole, må højst arbejde 2 timer dagligt på skoledage
og 7 timer dagligt i weekenden
– Unge mellem 15 og 17 år, som ikke har afsluttet 9. klasse, må højst arbejde 2 timer
på skoledage og 8 timer dagligt i weekenden.
Hvilke opgaver må de unge løse?
13-14-årige unge og unge, som endnu ikke har
afsluttet 9. klasse, må udføre lettere arbejde som fx
– gå med aviser og reklamer
– lettere rengøring, oprydning og borddækning
– modtage, prismærke og pakke varer i butik eller lager
– babysitter
Unge, som er 15-17 år og har afsluttet 9. klasse må udføre flere forskellige arbejds-
opgaver, fx sidde i kassen i supermarkeder og arbejde med maskiner, som ikke er
farlige, fx flaskeautomater og opvaskemaskiner.
Hvad må de unge ikke arbejde med?
Unge under 18 år må ikke
– arbejde efter kl. 20 og før kl. 06
– arbejde med eller i nærheden af farlige ting, som fx store maskiner og giftige stoffer
– løfte ting, der vejer mere end 12 kg
– arbejde alene eller i lokaler, hvor der serveres alkohol. Dvs. der skal være en voksen
til stede, som den unge kan spørge om hjælp og som fører tilsyn.
Unge og fritidsjob
12
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 93: Orientering om evaluering af satspuljeprojektet Fritidsjob-ambassadører til unge fra udsatte boligområder, fra beskæftigelsesministeren
2300124_0013.png
Arbejdsgivers ansvar?
Ud over at overholde de almindelige arbejdsmiljøregler, skal
arbejdsgiver bl.a.
– give den unge en grundig oplæring
– sørge for, at det nødvendige sikkerhedsudstyr er til rådighed
– sørge for, at der er en voksen til stede, som den unge kan spørge om hjælp
– lave en ansættelseskontrakt, når den unge har været ansat i mere end en måned og
arbejder mere end 8 timer om ugen.
Læs mere
borger.dk
www.borger.dk/arbejde-dagpenge-ferie/Fritidsjob
Links til love og regler om fritidsjob, herunder skat.
www.jobpatruljen.dk
Fagbevægelsens webside om fritidsjob, herunder regler for arbejdstid og lønramme
for en række brancher.
Unge og fritidsjob
13
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 93: Orientering om evaluering af satspuljeprojektet Fritidsjob-ambassadører til unge fra udsatte boligområder, fra beskæftigelsesministeren
2300124_0014.png
Fire gode eksempler
Godt at tjene og styre egne penge
Ibrahim er 15 år og har to fritidsjob, som han er meget glad for: et piccolojob i en tele-
marketings-virksomhed og et rengøringsjob i en anden virksomhed. Især synes han,
det er fedt at tjene og styre sine egne penge, i stedet for at få lommepenge af sine
forældre.
Han fik jobbet som piccolo via fritidsjobambassadøren i et lokalt projekt. I starten ville
han bare have et job – ligegyldigt hvilket. Men fritidsjobambassadøren hjalp ham med
at spore sig ind på, hvilke job der interesserede ham, og hvad han var god til. Han fik
også hjælp til at lave CV og ansøgning. Rengøringsjobbet fik han via sit eget netværk i
den moske, hans familie kommer i.
Han synes, han har lært meget af sine fritidsjob. Ud over at lære at gøre ordentligt
rent, har han også lært at arbejde selvstændigt, og han føler sig godt tilpas på sit
arbejde.
Han går i 9. klasse og har tænkt sig at tage en EUX-uddannelse. Han kunne godt
tænke sig at blive konditor eller maskiningeniør. Selvom hans fritidsjob ikke har nogen
direkte forbindelse til hans ønskejob, mener han, at han godt kan bruge sine erfaringer
fremover. Bl.a. fordi han har prøvet at være på forskellige arbejdspladser, og fordi han
regner med, at han vil få gode anbefalinger fra sine fritidsjob, når han engang skal
søge andre job.
En fordel at få joberfaring samtidig
med uddannelse
Omar er 17 år og går i 1. g på et handelsgymnasie. Da han gik i 9. klasse, tænkte han,
at det måske ville være en fordel for ham senere, hvis han fik joberfaring nu i stedet
for at blive kastet helt uforberedt ud i det, når han engang blev færdig med en uddan-
nelse.
Han spurgte sin uddannelsesvejleder og fik gennem ham kontakt til en fritidsjobam-
bassadør, som hjalp ham med at finde et fritidsjob i et byggemarked. Han var glad for
Unge og fritidsjob
14
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 93: Orientering om evaluering af satspuljeprojektet Fritidsjob-ambassadører til unge fra udsatte boligområder, fra beskæftigelsesministeren
2300124_0015.png
det, men blev opsagt, fordi byggemarkedet ikke mere ønskede at have ungarbejdere.
Da fritidsjobambassadøren hørte, at han havde mistet jobbet i byggemarkedet, fore-
slog hun ham at søge job hos McDonalds, hvor han nu har arbejdet i 10 måneder.
På arbejde har han mange gode venner – både nye og gamle. Han er siden sin an-
sættelse steget i graderne flere gange og har lært, at det er ok at kommandere med
de medarbejdere, man har ansvaret for, selvom det er ens venner, eller de er ældre
end en selv. Omar føler et ansvar for at vise ambassadøren, at det var rigtigt af hende
at anbefale ham til jobbet. Og han er stolt af, at McDonalds har sagt til ham, at de er
glade for at have ham.
Han har vidst siden 8. klasse, at han gerne vil være finansøkonom eller bankrådgiver
og vil i løbet af 2. g undersøge, hvilken af uddannelserne, der passer ham bedst.
Egen økonomi og social kontakt
Nicklas er 16 år gammel og arbejder i Netto. Efter 9. klasse begyndte han på HHX,
men stoppede, fordi han var skoletræt og hellere ville arbejde. Men det var svært at
komme i gang med at søge job, for han vidste ikke, hvordan han skulle gribe det an.
Han brugte meget af sin tid på at spille, der kom konflikter mellem ham og hans mor,
og han trak sig ind i sig selv. Hans uddannelsesvejleder kontaktede ham og ville vide,
hvad han lavede: Nicklas sagde, at de ikke skulle bekymre sig, for han havde styr på
det, selvom han ikke havde det.
Så fik han kontakt med fritidsjob-ambassadøren og fik fortalt hende, at han ikke vid-
ste, hvad han skulle gøre. Hun viste Nicklas jobportaler med ledige stillinger og for-
talte om forskellen på de forskellige jobs, og at mange unge godt kan lide at arbejde i
supermarkeder.
Nicklas fandt job i Netto. Her arbejder han mindst 18 timer om ugen og bliver nogle
gange spurgt, om han vil blive lidt længere. Han sidder tit i kassen. Han har ADHD, så
for ham handler det meget om udholdenhed. Han skal holde fokus, og sørge for ikke
at blive træt, for han skal huske at hilse pænt på kunderne og spørge, om de vil have
kvitteringen med. Han er blevet oplært af sine kollegaer, der har fortalt om, hvordan
han kan møde kunderne, og hvad han kan gøre, hvis de er sure eller fulde. Kolleger-
ne er alle sammen søde, og han kan også godt lide sin chef. Han er rigtig glad for sit
arbejde. Det giver ham en fin løn, menneskelig kontakt og noget at stå op til.
Næste år ser han sig selv i gang med STX. Han kan godt lide viden om kroppen, så det
er nok den vej, han gerne vil, når han læser videre. Og arbejdet i Netto kan han godt
forestille sig at beholde, mens han går på gymnasiet.
Unge og fritidsjob
15
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 93: Orientering om evaluering af satspuljeprojektet Fritidsjob-ambassadører til unge fra udsatte boligområder, fra beskæftigelsesministeren
2300124_0016.png
Fritidsjob styrker selvtilliden
Nicole er 16 år og går i 9. klasse. Hun har fritidsjob i den lokale sportsklub, hvor der
også kan afholdes private fester. Hun hjælper med at rydde af og vaske op ved arran-
gementerne.
Det er Nicoles første fritidsjob. Hun havde længe tænkt på, at hun gerne ville have et
fritidsjob, for hun ville gerne lære at tjene sine egne penge. Men hun vidste ikke rigtigt,
hvordan eller hvor hun skulle søge. Hun gik med på et hold med andre fra sin klasse
i et lokalt fritidsjobprojekt, fordi hun håbede, hun kunne få hjælp dér. De hørte om
fritidsjob og snakkede om ansøgninger. Det var hyggeligt at møde andre unge, som
også søgte job. Nu er de mange fra klassen, der er har fundet et job.
Da hun først hørte om jobbet i sportsklubben, var hun ikke særlig interesseret. Opvask
og oprydning lød kedeligt. Men da hun prøvede det, kunne hun alligevel godt lide det.
Det betyder meget, at kollegerne er rigtig søde. Hun kan også godt lide, at hun ikke
ved på forhånd præcis, hvad hun skal lave, for når hun prøver nye ting, finder hun ud
at, at hun kan meget mere, end hun troede.
Ud over lønnen, synes Nicole, der er andre gevinster ved jobbet. For eksempel får
man ros, når nogen synes, at de har fået god service, og så kan man klappe sig selv
på skulderen, fordi man har gjort noget, der kan hjælpe andre. Hun synes, at jobbet
styrker hende på en helt anden måde, end hvis hun fx får gode karakterer i skolen eller
klarer sig godt i sport. Det mener hun, at hun kan bruge, når hun på et tidspunkt selv
skal ud og arbejde.
Nicole vil rigtig gerne fortsætte med jobbet mens hun tager 10. klasse. Derefter vil hun
have en uddannelse og lave noget med mennesker. Hun har et råd til arbejdsgivere:
Vær tålmodig og døm ikke en ung alene på førstehåndsindtrykket. For man er måske
lidt nervøs og ikke så god, fordi man ikke har prøvet det før.
Unge og fritidsjob
16
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 93: Orientering om evaluering af satspuljeprojektet Fritidsjob-ambassadører til unge fra udsatte boligområder, fra beskæftigelsesministeren
2300124_0017.png