28. okt. 2020
NOTAT
Orientering ang. kommunernes ibrugtagning af Kommunernes
Sygedagpengesystem
Denne orientering indeholder en status på kommunernes ibrugtagning af
Kommunernes Sygedagpengesystem ultimo oktober 2020
1
.
Som underbilag A er vedlagt fakta-ark for løsningen og som underbilag B overblik over
KOMBITs tiltag for at sikre, at den utilfredsstillende situation omkring kommunernes
ibrugtagen af løsningen, ændres.
1. Baggrund
Etableringen af Kommunernes Sygedagpengesystem (KSD) er en del af udbudsplanen
for det kommunale it-område, som KOMBIT gennemfører efter aftale med KL og
kommunerne. Kommunernes Sygedagpengesystem automatiserer sagsbehandling og
udbetaling af sygedagpenge, og sørger for den tilhørende bogføring i kommunernes
økonomisystemer.
Løsningen indebærer en omfattende automatisering af kommunernes sagsbehandling
på sygedagpengeområdet. Særlig de såkaldte refusionssager, som omhandler
arbejdsgiveres gentagne anmodninger om sygedagpengerefusion, automatiseres med
den nye løsning (det forventes på sigt, at ca. 90 % af disse sager kan afgøres
automatisk).
Kommunernes Sygedagpengesystem er udviklet og driftes af KMD i en 4-årig
kontraktperiode med tilhørende optioner på forlængelse af samarbejdet. KMD er valgt
på baggrund af et EU-udbud. KOMBIT har
–
på kommunernes vegne
–
ansvar for at
udbyde, indkøbe og kvalitetssikre løsningen samt sikre at leverandøren, KMD, løbende
leverer som aftalt. Den enkelte kommune har fortsat det fulde myndighedsansvar for
sagsbehandlingen på sygedagpenge-området.
2. Kommunernes forberedelse
Den nævnte omfattende automatisering kræver omstilling af kommunernes
arbejdsgange på området og
–
måske ikke mindst
–
omstilling af den enkelte
sagsbehandlers ‘mindset’. Fremfor at være baseret på ansvar
for en række
sager,
er
sagsbehandlingen nu baseret på behandlingen af de
opgaver,
som løsningen
genererer til sagsbehandleren. KL har tidligere estimeret, at der er et
effektiviseringspotentiale på op til 40 % knyttet til løsningen. KL og KOMBIT har
anbefalet kommunerne, at effektiviseringspotentialet ikke høstes før tidligst 6 måneder
efter at den nye løsning er i stabil drift.
Kommunernes omstilling har igennem flere år været forberedt og understøttet af
KOMBIT og KL via et hjælp-til-selvhjælp-princip baseret på undervisning af udvalgte
kommunale medarbejdere, skabeloner mv. Herudover har den enkelte kommune haft
1
Orienteringen er baseret på KOMBITs aktuelle viden, men indeholder ikke en fuldstændig status for alle 98
kommuners ibrugtagning, da implementeringen af KSD er baseret på hjælp til (lokal) selvhjælp. Der kan
derfor være relevante enkeltdele, som ikke fremgår af orienteringen.
KOMBIT A/S Halfdansgade 8 2300 København S Tlf 3334 9400 www.kombit.dk [email protected] CVR 19 43 50 75
Side 1/9