Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 85
Offentligt
2298762_0001.png
28. okt. 2020
NOTAT
Orientering ang. kommunernes ibrugtagning af Kommunernes
Sygedagpengesystem
Denne orientering indeholder en status på kommunernes ibrugtagning af
Kommunernes Sygedagpengesystem ultimo oktober 2020
1
.
Som underbilag A er vedlagt fakta-ark for løsningen og som underbilag B overblik over
KOMBITs tiltag for at sikre, at den utilfredsstillende situation omkring kommunernes
ibrugtagen af løsningen, ændres.
1. Baggrund
Etableringen af Kommunernes Sygedagpengesystem (KSD) er en del af udbudsplanen
for det kommunale it-område, som KOMBIT gennemfører efter aftale med KL og
kommunerne. Kommunernes Sygedagpengesystem automatiserer sagsbehandling og
udbetaling af sygedagpenge, og sørger for den tilhørende bogføring i kommunernes
økonomisystemer.
Løsningen indebærer en omfattende automatisering af kommunernes sagsbehandling
på sygedagpengeområdet. Særlig de såkaldte refusionssager, som omhandler
arbejdsgiveres gentagne anmodninger om sygedagpengerefusion, automatiseres med
den nye løsning (det forventes på sigt, at ca. 90 % af disse sager kan afgøres
automatisk).
Kommunernes Sygedagpengesystem er udviklet og driftes af KMD i en 4-årig
kontraktperiode med tilhørende optioner på forlængelse af samarbejdet. KMD er valgt
på baggrund af et EU-udbud. KOMBIT har
på kommunernes vegne
ansvar for at
udbyde, indkøbe og kvalitetssikre løsningen samt sikre at leverandøren, KMD, løbende
leverer som aftalt. Den enkelte kommune har fortsat det fulde myndighedsansvar for
sagsbehandlingen på sygedagpenge-området.
2. Kommunernes forberedelse
Den nævnte omfattende automatisering kræver omstilling af kommunernes
arbejdsgange på området og
måske ikke mindst
omstilling af den enkelte
sagsbehandlers ‘mindset’. Fremfor at være baseret på ansvar
for en række
sager,
er
sagsbehandlingen nu baseret på behandlingen af de
opgaver,
som løsningen
genererer til sagsbehandleren. KL har tidligere estimeret, at der er et
effektiviseringspotentiale på op til 40 % knyttet til løsningen. KL og KOMBIT har
anbefalet kommunerne, at effektiviseringspotentialet ikke høstes før tidligst 6 måneder
efter at den nye løsning er i stabil drift.
Kommunernes omstilling har igennem flere år været forberedt og understøttet af
KOMBIT og KL via et hjælp-til-selvhjælp-princip baseret på undervisning af udvalgte
kommunale medarbejdere, skabeloner mv. Herudover har den enkelte kommune haft
1
Orienteringen er baseret på KOMBITs aktuelle viden, men indeholder ikke en fuldstændig status for alle 98
kommuners ibrugtagning, da implementeringen af KSD er baseret på hjælp til (lokal) selvhjælp. Der kan
derfor være relevante enkeltdele, som ikke fremgår af orienteringen.
KOMBIT A/S Halfdansgade 8 2300 København S Tlf 3334 9400 www.kombit.dk [email protected] CVR 19 43 50 75
Side 1/9
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 85: Orientering om udfordringer i kommunerne med implementeringen af det nye sygedagpengesystem, fra beskæftigelsesministeren
2298762_0002.png
mulighed for at tilkøbe skræddersyet bistand fra KMD, hvilket er sket i et meget
begrænset omfang. Det har vist sig, at en del kommuner formodentlig ikke har været
fuldt forberedte på omfanget af forandringerne som følge af Kommunernes
Sygedagpengesystem, herunder at KOMBITs og KL’s bistand øjensynlig ikke har været
fuldt tilstrækkelig for disse kommuner. KOMBIT har sammen med kommunerne fokus
på at denne situation ikke gentager sig i forbindelse med kommunernes kommende
ibrugtagning af det nye Kommunernes Ydelsessystem, som understøtter
sagsbehandling på kontanthjælpsområdet.
3. Overordnet status
Løsningen blev ibrugtaget af samtlige kommuner 3. juni 2020 efter en længere
pilotafprøvning i 7 kommuner (svarende til 625.000 indbyggere). Pilotafprøvningen gav
ikke anledning til samme opmærksomhed som den nuværende situation, og den
komplekse konvertering af sager og data fra tidligere systemer til den nye løsning blev
gennemført tilfredsstillende. Beslutningen om ibrugtagningen af den nye løsning var
endvidere delvis baseret på en ‘fit-for-purpose’-erklæring
fra KMD, der erklærende at
KMD vurderede at løsningen havde tilstrækkelig kvalitet og de understøttende
processer var tilstrækkelig dimensioneret (herunder også support-processen) til at
håndtere samtlige 98 kommuner.
På nuværende tidspunkt har løsningen
– siden de første ’pilot-kommuner’ ibrugtog den
i november 2019
udbetalt ca. 5 mia. kr. i sygedagpenge og -refusioner. Den
kommunale ibrugtagning er dog samlet set ikke forløbet som KOMBIT og kommunerne
havde håbet, hvilket særlig skyldes, at løsningen er præget af uforudset mange fejl,
hvilket også medfører forstyrrelser i den kommunale sagsbehandling.
Ibrugtagningen har særlig været præget af en utilfredsstillende status på tre områder:
Fejl i løsningen:
På trods af omfattende funktionalitets- og brugertests inden
ibrugtagning findes der ingen kendte metoder til totalt at forebygge fejl i
avancerede specialudviklet it-løsninger. Det skyldes, at der altid opstår nye
anvendelsesmønstre
og dermed nye fejlmuligheder
– når en løsning ’rammer
virkeligheden’, ligesom visse fejl er af så begrænset betydning at løsningen
uden problemer kan betjenes uden at sådanne fejl er rettet. Det har trods den
nævnte pilotafprøvning også være tilfældet med Kommunernes
Sygedagpengesystem, hvor omfanget af fejl har vist sig utilfredsstillende og
fortsat er det. Visse af fejlene har påvirket løsningens lovmedholdelighed i form
af bl.a. få, bekræftede tilfælde af fejl-udbetalinger (jf. afsnit 4).
Leverandørens kapacitet for fejlretning og support:
Det har vist sig, at KMD’s
forventninger
og prioritering af
kapacitet til både fejlretning og bruger-
support efter ibrugtagning har været utilstrækkelig. Det betyder, at hastigheden
i besvarelser af kommunale henvendelser, visiteringen af mulige fejl,
efterfølgende fejlretning og kapaciteten til at foretage videreudvikling (inkl.
implementere relevante lovændringer) både har været, og til dels fortsat er,
utilfredsstillende, og ligger fortsat markant under kontraktens krav herom. Der
skal ikke herske tvivl om, at KOMBIT er overordentlig overrasket over, at KMD
som en erfaren IT-leverandør
har manglet evnen til at vurdere og tilføre den
nødvendige kapacitet. KOMBIT har en vis forventning om, at situationen er
under forbedring baseret på nylige tiltag og tilkendegivelser fra KMD, men er
endnu ikke fuldt betrygget herom.
KOMBIT A/S Halfdansgade 8 2300 København S Tlf 3334 9400 www.kombit.dk [email protected] CVR 19 43 50 75
Side 2/9
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 85: Orientering om udfordringer i kommunerne med implementeringen af det nye sygedagpengesystem, fra beskæftigelsesministeren
2298762_0003.png
Driftsstabilitet og eksterne integrationer:
Løsningen var indledningsvist præget
af ustabil drift (manglende tilgængelighed og utilfredsstillende svartider), hvilket
var frustrerende for mange kommunale sagsbehandlere. Hertil kom fejl i visse
af de mange integrationer til eksterne systemer, som en moderne it-løsning
som Kommunernes Sygedagpengesystem, nødvendiggør. Visse af fejlene i
sidstnævnte skyldes manglende opmærksomhed hos 3. parts-leverandører,
men visse skyldtes også fejl i Kommunernes Sygedagpengesystem. Der er
siden ibrugtagningen gjort et stort arbejde hos både KMD og hos
samarbejdspartnere (inkl. STAR) for at få alle integrationer til at fungere
tilfredsstillende, og situationen er nu væsentlig forbedret, men dog ikke fuld
fejlfri. Desuden er særlig tilgængeligheden og til dels også svartiderne for
kommunale sagsbehandlere forbedret. KOMBIT fastholder dog fokus på
området indtil løsningens drift lever fuldt op til kontraktens krav.
4. Omfang af fejl, herunder fejl i udbetalinger
Der er aktuelt 96 såkaldte ’kendte fejl’ i løsningen, som defineres som fejl, ”der kan
påvirke funktionaliteten eller brugervenligheden af systemet”. I alt er der aktuelt
registreret 234 fejl i løsningen, da der udover ’kendte fejl’, også er mere tekniske fejl,
som efter KMD’s vurdering ikke kræver den enkelte sagsbehandlers
opmærksomhed.
Det er vigtigt at understrege, at der er tale om fejl af vidt forskellig såkaldt kritikalitet,
hvoraf en række er er af uvigtig karakter, men registreres af it-faglige grunde for at
sikre, at de bliver udbedret af KMD.
Alle fejl har en planlagt løsningsdato, som KMD fastsætter i dialog med KOMBIT. Fejl af
høj kritikalitet, herunder fejl som risikerer at påvirke løsningens lovmedholdelighed og
udbetalinger prioriteres højest. Aktuelt er en stor del af fejlretningen planlagt til 1.
kvartal 2021,
da KMD’s kapacitet i resten af 2020 ønskes anvendt til større
videreudviklingsopgaver eller rettelser af såkaldte backend fejl. Det siger sig selv, at
KOMBIT løbende drøfter størrelsen af denne kapacitet med KDM og dermed også
planerne for retning for
”kendte fejl”. Dette sker bl.a. på baggrund af drøftelser i
projektets styregruppe, hvor en række kommuner er repræsenteret på
embedsmandsniveau.
I de tilfælde hvor det er muligt (det er det i en stor del af tilfældene) anvises
kommunerne en såkaldt ’work around’, som beskriver hvordan den enkelte kommune
kan omgå fejlen i sin sagsbehandling. Disse udarbejdes af KMD, men KOMBIT
involveres i mere komplicerede tilfælde (og KOMBIT trækker på ekspertise i KL og
projektets kommunale ’faggruppe’). KOMBITs vurdering
af den samlede
sagsbehandling på området er således, at den generelt sker kontrolleret og inden for
relevant lovgivning, men at overgangen til Kommunernes Sygedagpengesystem har
været en større forandring end en del kommuner havde forudset
hvilket påvirker
travlhed og trivsel blandt nogle af kommunernes medarbejdere. Hertil kommer så de
nævnte fejl, som giver en forøget arbejdsbyrde.
Som nævnt har visse af disse fejl påvirket løsningens lovmedholdelighed i form af bl.a.
få, men bekræftede tilfælde af fejl-udbetalinger til borgere og virksomheder. KOMBIT
har på nuværende tidspunkt ikke kendskab til egentlige systematiske fejl i udbetalinger
fra løsningen, og løsningens ugentlige og månedlige udbetalingskørsler sker som
planlagt. Derudover har KOMBIT ikke fået henvendelser fra hverken kommuner,
borgere eller virksomheder i et omfang, der indikerer et problem i et egentligt
systematisk omfang. Det er således KOMBITs aktuelle vurdering, at egentlige fejl i
beregninger af beløb ikke sker, men at der
i tilfælde af særlige kombinationer af
KOMBIT A/S Halfdansgade 8 2300 København S Tlf 3334 9400 www.kombit.dk [email protected] CVR 19 43 50 75
Side 3/9
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 85: Orientering om udfordringer i kommunerne med implementeringen af det nye sygedagpengesystem, fra beskæftigelsesministeren
2298762_0004.png
sagsbehandlingsskridt og system-logikker
ikke foretages udbetaling eller foretages
dobbelt-udbetaling. For at håndtere situationen er følgende primære skridt etableret:
Ekstraordinær kontrol:
Der er siden løsningens idriftsættelse fastholdt en
ekstraordinær overvågning af løsningens ugentlige og månedlige udbetalinger
på tværs af alle kommuner. Overvågningen udføres af KMD. Der er tale om
flere forskellige tekniske kontroller, men bl.a. udtages beløb over visse grænser
til kontrol inden udbetaling
2
.
’Fast track’ for support-henvendelser:
Der er som led i KMD’s support af
kommunernes brug af løsningen etableret et
’fast track’ for håndteringen af
kommunale henvendelser ang. mulige fejludbetalinger og løsningens
lovmedholdelighed. Kommunerne er opfordret til at opmærke sådanne
henvendelser på særlig vis, og disse visiteres og prioriteres over andre, jf. også
ovenfor.
’Håndholdt opfølgning’:
KOMBIT har kontakt med kommunerne via en række
forskellige kanaler og på en række forskellige niveauer. I de tilfælde hvor
KOMBIT bliver opmærksom på usikkerhed om fejl i udbetalinger, kontaktes
kommunen på rette ledelsesmæssige niveau, og omfang og årsager afdækkes
(typisk i samarbejde med KMD). Det sikres bl.a. at alle bekræftede fejl
registreres hos KMD, og derved kan rettes korrekt, ligesom evt. behov for ’work
arounds’ kan opfyldes. Samtidig er det dog erfaringen, at noget usikkerhed
skyldes udvalgte kommuners kapacitet til at løse såkaldt blokerende opgaver i
løsningen (som betyder at en udbetaling ikke sker før opgaven er løst). Hertil
kommer, at de forskellige ekstraordinære regel-ændringer i forbindelse med
Covid 19 vanskeliggør sammenligninger med tidligere års udbetalinger.
I de tilfælde, hvor en kommune registrerer en manglende eller fejlagtig udbetaling,
håndteres dette efter gængse administrative procedurer, således at betalingskontroller,
revisionsspor mv. opretholdes. I tilfælde hvor særlig borgere ikke har modtaget en
retmæssig betaling, har kommunerne mulighed for at foretage en såkaldt ’straks-
udbetaling’ via Kommunernes Sygedagpengesystem, således at den ugentlige eller
månedlige udbetaling ikke afventes. I tilfælde af dobbelt-udbetalinger har den
kommunale forvaltning mulighed for at modregne udbetalingen i de kommende
udbetalinger efter gængse principper.
KOMBIT har en løbende og omfangsrig dialog med KMD om, hvilke informationer der
er relevante at fremsøge og tilvejebringe om løsningens drift ud over eksisterende
kontraktlige krav. Bl.a. har KOMBIT efterspurgt en egentlig ’log’ over hvor mange
korrektioner af udbetalinger, som den nævnte overvågning har givet anledning til.
5. KOMBITs tiltag
Ud over de nævnte skridt beskrevet i afsnit 4, har KOMBIT siden primo juni
og i
løbende dialog med KL og kommunerne
iværksat en række tiltag for at sikre at den
utilfredsstillende situation ændres. Tiltagene er detaljeret i underbilag B, men kan
overordnet samles under de følgende tre kategorier:
Løsning mv.:
Fokus er her først og fremmest på at sikre, at KMD lever op til
sine kontraktlige forpligtelser, herunder udbedrer fejl, tilbyder tilstrækkelig
2
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering modtog beskrivelse heraf via email af 23. okt. 2020.
KOMBIT A/S Halfdansgade 8 2300 København S Tlf 3334 9400 www.kombit.dk [email protected] CVR 19 43 50 75
Side 4/9
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 85: Orientering om udfordringer i kommunerne med implementeringen af det nye sygedagpengesystem, fra beskæftigelsesministeren
2298762_0005.png
support og har tilstrækkelig kapacitet til vedligehold og videreudvikling (inkl.
videreudvikling som følge af lovændringer).
Kommunal anvendelse:
Fokus er her på at understøtte den kommunale
sagsbehandling og løbende informere om ‘work-arounds’ for fejl i løsningen til
brug i den kommunale sagsbehandling. Bl.a. er omfanget af undervisning og
videndeling opjusteret markant.
Styring:
KOMBIT har en uhyre tæt og kritisk dialog med KMD (inkl. brug af
relevante kontraktlige virkemidler som fx bods-betaling) for at sikre at KMD har
tilstrækkelig kapacitet og kompetencer i forbindelse med drift, vedligehold,
videreudvikling og support. Der er desuden iværksat flere forskellige andre
tiltag, herunder en ekstraordinær validering af løsningens it-kontroller og
applikations-kontroller.
KOMBIT påtænker
i samarbejde med KL
selvsagt at fortsætte denne
ekstraordinære indsats indtil løsningen fungerer fuldt tilfredsstillende.
KOMBIT A/S Halfdansgade 8 2300 København S Tlf 3334 9400 www.kombit.dk [email protected] CVR 19 43 50 75
Side 5/9
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 85: Orientering om udfordringer i kommunerne med implementeringen af det nye sygedagpengesystem, fra beskæftigelsesministeren
2298762_0006.png
6. Underbilag A: Fakta om Kommunernes Sygedagpengesystem
Etableringen af Kommunernes
Sygedagpengesystem (KSD) er en del
af udbudsplanen for det kommunale it-
område, som KOMBIT gennemfører
efter aftale med KL og kommunerne
(KOMBIT er 100 % ejer af KL).
Kommunernes Sygedagpengesystem
automatiserer sagsbehandling og
udbetaling af sygedagpenge, og sørger
for den tilhørende bogføring i
kommunernes økonomisystemer.
Kommunernes Sygedagpengesystem
erstatter kommunernes anvendelse af
"KMD Dagpenge" og "KMD
eDagpenge”, som er proprietære
monopol-løsninger med rødder tilbage i
1980’erne. Løsningerne har været over-
normalt prissat og oplevedes i stigende
grad som vanskelige for KMD at
vedligeholde som følge af forældet
teknologi.
Kommunernes Sygedagpengesystem er
udviklet og driftes af KMD i en 4-8 årig
kontraktperiode. KMD er valgt på
baggrund af et EU-udbud. KOMBIT har
på kommunernes vegne
ansvar for
at udbyde, indkøbe og kvalitetssikre
løsningen samt sikre at leverandøren,
KMD, løbende leverer som aftalt. Den
enkelte kommune har fortsat det fulde
myndighedsansvar for
sagsbehandlingen på sygedagpenge-
området.
Kommunernes Sygedagpengesystem
blev ibrugtaget af samtlige kommuner 7.
juni 2020 efter en længere
pilotafprøvning i 7 kommuner (svarende
til 625.000 indbyggere).
Pilotafprøvningen gav ikke anledning til
samme opmærksomhed som den
nuværende situation, og den komplekse
konvertering af sager og data fra de
tidligere systemer til den nye løsning
blev gennemført tilfredsstillende.
Ibrugtagningen af den nye løsning var
baseret på en ‘fit-for-purpose’-erklæring
fra KMD.
Kommunernes Sygedagpengesystem
blev inden idriftsættelse grundigt testet
via både tekniske og brugerbaserede
tests. Der gennemføres herudover en
række løbende (typisk årlige) tests af
løsningen som fx sikkerheds- og
penetrationstest (tester at løsningen er
tilstrækkelig sikker), ‘disaster recovery’-
test (tester at løsningen kan
genetableres i katastrofe-situationer) og
ISAE 3000-/3402-revisioner.
Kommunernes Sygedagpengesystem
indebærer en omfattende
automatisering af kommunernes
sagsbehandling på
sygedagpengeområdet. Særlig de
såkaldte refusionssager, som omhandler
arbejdsgiveres gentagne anmodninger
om sygedagpengerefusion,
automatiseres med den nye løsning (ca.
90 % af disse sager kan afgøres
automatisk).
kommunernes arbejdsgange på området
og
måske ikke mindst
omstilling af
den enkelte sagsbehandlers ‘mindset’.
Fremfor at være baseret på ansvar for
en række
sager,
er sagsbehandlingen
nu baseret på behandlingen af de
opgaver,
som løsningen genererer til
sagsbehandleren. KL har tidligere
estimeret, at der er et
effektiviseringspotentiale på op til 40 %
knyttet til løsningen.
Kommunernes omstilling har igennem
flere år været forberedt og understøttet
af KOMBIT og KL via et hjælp-til-hjælp-
princip baseret på undervisning af
udvalgte kommunale medarbejdere,
skabeloner mv. Herudover har den
enkelte kommune haft mulighed for at
tilkøbe skræddersyet bistand fra
KOMBIT. Det har vist sig, at en del
kommuner formodentlig ikke har været
fuldt forberedte på omfanget af
forandringerne som følge af
Kommunernes Sygedagpengesystem.
Automatiseringen kræver omstilling af
KOMBIT A/S Halfdansgade 8 2300 København S Tlf 3334 9400 www.kombit.dk [email protected] CVR 19 43 50 75
Side 6/9
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 85: Orientering om udfordringer i kommunerne med implementeringen af det nye sygedagpengesystem, fra beskæftigelsesministeren
2298762_0007.png
7. Underbilag B: Overblik over tiltag efter ibrugtagning
Juni
august
Udvidet hyper-care periode med
intensiv drift-overvågning og
udvidet adgang til support for
kommunerne.
‘Release’ af ny version af
løsningen med fokus på
fejlrettelser.
Løbende forbedringer i løsningens
tekniske stabilitet, svar- og
oppetider.
Stabilisering af integrationer til
eksterne systemer (fx indberetning
til Skattemin.).
Ugentlige statusmøder for alle
kommuner ang. løsningens drift.
Ekstraordinære tema-møder for
kommunale sagsbehandlere og
ydelseschefer med fokus på
løsningens logik og funktionalitet.
Løbende anvisning af ‘work-
arounds’ for fejl i løsningen til brug
i den kommunale sagsbehandling.
Fortsat facilitering af ugentlige
superbruger-møder med henblik
på videndeling om
hensigtsmæssige kommunale
arbejdsgange.
Erfarings-opsamling og information
til relevante kommunale
medarbejdere ang. arbejdsgange
for afstemning, refusion mv.
September
Løsning mv.
‘Release’ af ny version af
løsningen med fokus på
fejlrettelser.
Opskalering af KMD’s support-
kapacitet.
Løbende anbefalinger ang. ophør i
brug af ‘work-arounds’ for fejl i
løsningen i forbindelse med nye
‘releases’.
Ugentlige statusmøder for alle
kommuner ang. løsningens drift.
Kommunal
anvendelse
Styring
Uhyre tæt og kritisk dialog med
KMD (inkl. brug af relevante
kontraktlige virkemidler som fx
bods-betaling) for at sikre
tilstrækkelig kapacitet og
kompetencer i forbindelse med
drift, vedligehold, videreudvikling
og support.
Månedlig nyhedsbrev til alle
interesserede kommunale
medarbejdere og ledere med
information om løsningen
Tilfredshedsmåling blandt
sagsbehandlere, projektledere og
ydelseschefer.
Ekstraordinære tema-møder for
kommunale sagsbehandlere og
ydelseschefer med fokus på
løsningens logik og funktionalitet.
Løbende anvisning af ‘work-
arounds’ for fejl i løsningen til brug
i den kommunale sagsbehandling.
Fortsat facilitering af ugentlige
superbruger-møder med henblik
på videndeling om
hensigtsmæssige kommunale
arbejdsgange.
Erfarings-opsamling og information
til relevante kommunale
medarbejdere ang. arbejdsgange
for afstemning, refusion mv.
Fortsat uhyre tæt og kritisk dialog
med KMD (inkl. brug af relevante
kontraktlige virkemidler som fx
bods-betaling) for at sikre
tilstrækkelig kapacitet og
kompetencer i forbindelse med
drift, vedligehold, videreudvikling
og support.
Udarbejdelse af ‘udbedringsplan’
(kontraktligt virkemiddel) fra KMD’s
side for at sikre en tilfredsstillende
drift-situation.
Styrket visitering og prioritering af
indkomme videreudviklings-ønsker
(gennemføres i samarbejde med
projektets kommunale faggruppe).
Tilfredshedsmåling blandt
sagsbehandlere, projektledere og
ydelseschefer.
Oktober
November - december
KOMBIT A/S Halfdansgade 8 2300 København S Tlf 3334 9400 www.kombit.dk [email protected] CVR 19 43 50 75
Side 7/9
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 85: Orientering om udfordringer i kommunerne med implementeringen af det nye sygedagpengesystem, fra beskæftigelsesministeren
2298762_0008.png
Løsning mv.
Kommunal
anvendelse
Styring
‘Release’ af ny version af
løsningen med fokus på
fejlrettelser og videreudvikling.
Løbende anbefalinger ang. ophør i
brug af ‘work-arounds’ for fejl i
løsningen i forbindelse med nye
‘releases’.
Ugentlige statusmøder for alle
kommuner ang. løsningens drift.
Konkrete anbefalinger ang.
arbejdsgange og anvendelse af
løsningen til brug i den kommunale
sagsbehandling (version 2).
Fortsat ekstraordinære tema-
møder for kommunale
sagsbehandlere og ydelseschefer
med fokus på løsningens logik og
funktionalitet.
Fortsat facilitering af ugentlige
superbruger-møder med henblik
på videndeling om
hensigtsmæssige kommunale
arbejdsgange.
Faglige netværksmøder (heldags)
for samtlige kommuner på
ydelseschef- og projektleder-
niveau.
Fortsat uhyre tæt og kritisk dialog
med KMD (inkl. brug af relevante
kontraktlige virkemidler som fx
bods-betaling) for at sikre
tilstrækkelig kapacitet og
kompetencer i forbindelse med
drift, vedligehold, videreudvikling
og support.
Tilfredshedsmåling blandt
sagsbehandlere (del af bredere
KOMBIT-måling).
Informationsmøde for samtlige
kommuner på direktør og
arbejdsmarkedschef-niveau.
Informationsmøde for samtlige
kommuner på programleder-
niveau.
‘Release’ af ny version af
løsningen med fokus på
fejlrettelser og videreudvikling.
Løbende anbefalinger ang. ophør i
brug af ‘work-arounds’ for fejl i
løsningen i forbindelse med nye
‘releases’.
Ugentlige statusmøder for alle
kommuner ang. løsningens drift.
Konkrete anbefalinger ang.
arbejdsgange og anvendelse af
løsningen til brug i den kommunale
sagsbehandling (version 3).
Fortsat ekstraordinære tema-
møder for kommunale
sagsbehandlere og ydelseschefer
med fokus på løsningens logik og
funktionalitet.
Opstart af egentligt kommunalt
superbruger-netværk med henblik
på videndeling om
hensigtsmæssige kommunale
arbejdsgange.
Fortsat uhyre tæt og kritisk dialog
med KMD (inkl. brug af relevante
kontraktlige virkemidler som fx
bods-betaling) for at sikre
tilstrækkelig kapacitet og
kompetencer i forbindelse med
drift, vedligehold, videreudvikling
og support.
Tilfredshedsmåling blandt
kommunale beslutningstagere (del
af bredere KOMBIT-måling).
Informationsmøde for samtlige
kommuner på programleder-
niveau.
Ekstraordinær, ekstern validering
af løsningens it-kontroller og
applikations-kontroller.
KOMBIT A/S Halfdansgade 8 2300 København S Tlf 3334 9400 www.kombit.dk [email protected] CVR 19 43 50 75
Side 8/9
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 85: Orientering om udfordringer i kommunerne med implementeringen af det nye sygedagpengesystem, fra beskæftigelsesministeren
2298762_0009.png
1. halvår 2021
Løsning mv.
Løbende
‘releases’ af nye versioner af løsningen med fokus på fejlrettelser
og videreudvikling.
Årlig revision af informationssikkerhed, it-kontroller og applikations-
kontroller i relation til løsningen.
Facilitering af kommunalt superbruger-netværk med henblik på videndeling
om hensigtsmæssige kommunale arbejdsgange.
Faglige netværksmøder (heldags) for samtlige kommuner på ydelseschef-
og projektleder-niveau.
Tæt og kritisk dialog med KMD (inkl. brug af relevante kontraktlige
virkemidler som fx bods-betaling) for at sikre tilstrækkelig kapacitet og
kompetencer i forbindelse med drift, vedligehold, videreudvikling og
support.
Visitering og prioritering af indkomne videreudviklings-ønsker
(gennemføres i samarbejde med projektets kommunale faggruppe).
Informationsmøde for samtlige kommuner på direktør og
arbejdsmarkedschef-niveau.
Kommunal
anvendelse
Styring
KOMBIT A/S Halfdansgade 8 2300 København S Tlf 3334 9400 www.kombit.dk [email protected] CVR 19 43 50 75
Side 9/9