Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 82
Offentligt
2297325_0001.png
NOTAT
Implementeringstiltag til anbefalingerne om
arbejdsmiljøarbejde på store infrastruktur-
og byggeprojekter
25. august 2020
J.nr. 2020-640
Baggrund
Som opfølgning på samråd G om arbejdsmiljøforhold på Storstrømsbroen beslut-
tede beskæftigelsesministeren og transportministeren i december 2019 at nedsætte
en intern ministeriel arbejdsgruppe til at samle erfaringer om arbejdsmiljøarbejdet
på store infrastruktur- og byggeprojekter. Arbejdsgruppen skulle desuden komme
med konkrete anbefalinger til, hvordan det forebyggende arbejdsmiljøarbejde frem-
adrettet kan styrkes. Arbejdet er gennemført af Beskæftigelsesministeriet (for-
mand) og Transportministeriet. Afrapporteringen blev offentliggjort d. 1. juli 2020
og oversendt samme dag til BEU og TRU til orientering.
I dette notat præsenteres en række tiltag, der skal understøtte implementeringen af
erfaringsopsamlingens otte anbefalinger.
Beskæftigelsesministeriet er benævnt BM, Arbejdstilsynet AT og Transportmini-
steriet TRM.
Forslag til implementeringstiltag
Med henblik på at understøtte arbejdsgruppens anbefalinger foreslås følgende im-
plementeringstiltag igangsat.
1) Forslag om etablering af netværk bestående af offentlige bygherrer
2) Forslag om årlig drøftelse af arbejdsmiljø på topledermøde
3) Forslag om koncept for samarbejde med rådgiverbranchen
4) Forslag til etablering af fælles og ensartet standard for opgørelse af ulyk-
kesfrekvens/incidens på byggeprojekter
5) Forslag om koncept for tidlig dialog mellem bygherre og Arbejdstilsynet
6) Forslag om kommunikationsinitiativ om overholdelse af reglerne for ar-
bejdsmiljøorganisationen og inddragelse af arbejdsmiljørepræsentanten.
Implementeringstiltagene forventes i samspil at understøtte erfaringsopsamlingens
otte anbefalinger, som fremgår af tabel 1. I den nedenstående beskrivelse af tilta-
gene er anført, hvilke anbefalinger hvert implementeringstiltag i særlig grad for-
ventes at understøtte.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 82: Implementeringstiltag til anbefalingerne om arbejdsmiljøarbejde på store infrastruktur- og byggeprojekter, fra beskfætigelsesministeren
2297325_0002.png
Tabel 1: Anbefalinger
fra ”Erfaringsopsamlingen og anbefalinger til det
forebyggende arbejdsmiljøarbejde på store infrastruktur- og byggeprojekter”
kategoriseret inden for kommissoriets 4 hovedtemaer
Tema 1: Anbefalinger om hvordan det sikres, at arbejdsmiljø tænkes ind i forberedelsen af udbudsmateri-
ale
1. Det anbefales, at der er tydelige krav til arbejdsmiljø i kontrakter med bygherrerådgivere og projekterende, der
understøtter, at projektgrundlag og design er arbejdsmiljømæssigt bygbart.
2. Det anbefales, at der i udbuddene af bygge- og anlægsprojekter er konkrete krav til entreprenørernes arbejds-
miljøindsats i byggeperioden, herunder krav der sikrer, at relevante redskaber (sanktionsmekanismer, incita-
mentsstrukturer og styringsredskaber) er til stede i kontrakten.
Tema 2: Anbefalinger om roller og ansvar i byggeriet herunder forankring af det forebyggende arbejds-
miljøarbejde på ledelsesniveau
3. Det anbefales, at arbejdsmiljø og sikkerhed er et gennemgående ledelsesmæssigt fokus hos bygherre
fra top-
ledelsen og ud i alle ledelseslag i bygherreorganisationen.
4. Det anbefales, at de statslige bygherrer står sammen om en stærk vision for sikkerhed i byggeriet, hvor ambiti-
onen for det forebyggende arbejdsmiljøarbejde er, at ulykker helt undgås.
5. Det anbefales, at der etableres en fælles og ensartet standard for opgørelse af ulykker og beregning af ulykkes-
frekvens (incidens) på byggepladsniveau. Det anbefales, at de offentlige bygherrer definerer en fælles standard
for indberetning, som kan danne udgangspunkt for benchmarking i branchen, ift. andre brancher og en fælles til-
gang på bygge- og anlægsområdet.
Tema 3: Anbefalinger om samarbejdet mellem Arbejdstilsynet og bygherre i de forskellige faser i bygge-
riet herunder opfølgning på konstaterede arbejdsmiljøproblemer
6. Det anbefales, at Arbejdstilsynet inddrages tidligt i byggeprojekter omfattet af det skærpede tilsyn med større
infrastrukturprojekter og byggerier, så kendte arbejdsmiljøudfordringer kan håndteres og forebygges allerede i
designet af byggeprojektet.
7. Det anbefales, at der sker hurtig kommunikation om farligt arbejde mellem alle aktører på byggepladsen og
med løbende inddragelse af Arbejdstilsynet, så fejl, hændelser og ulykker undgås og ikke gentages.
Tema 4: Anbefaling om bygherres ansvar og håndhævelse i forhold til entreprenører og underentreprenø-
rers efterlevelse af arbejdsmiljølovgivningen og krav i udbud
8. Det anbefales, at der er en klar rolle- og ansvarsfordeling mellem bygherre, projekterende og entreprenør i det
forebyggende arbejdsmiljøarbejde, herunder tydelige og målbare krav og dokumentation, som løbende kontrolle-
res, og at der handles over for projekterende og entreprenører, hvis kravene ikke overholdes.
*KiKilde: Erfaringsopsamlingen fra juli 2020
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 82: Implementeringstiltag til anbefalingerne om arbejdsmiljøarbejde på store infrastruktur- og byggeprojekter, fra beskfætigelsesministeren
2297325_0003.png
Gennemgang af implementeringstiltag
1) Forslag om etablering af netværk bestående af offentlige bygherrer:
Det foreslås,
at BM og TRM etablerer et netværk bestående af offentlige bygherrer
og andre relevante aktører, eksempelvis Metroselskabet og Danske Regioner (f.eks.
byggerier af supersygehuse).
Formålet er at understøtte en systematisk erfaringsopsamling, som kan danne
grundlag for læring og inspiration blandt de centrale aktører i branchen.
Netværket skal løbende drøfte tiltag, der kan styrke arbejdsmiljøfokus ved projek-
tering og udbud, samt styrke arbejdsmiljøforebyggelsen i byggefasen med bag-
grund i rollen som udbyder og bygherre. I netværket kan der f.eks. drøftes erfarin-
ger med arbejdsmiljøkrav i aftaler med rådgivere, projekterende og entreprenører,
kontrol og opfølgning i byggeprocessen, og fælles læring efter gennemførelse af
bygge- og anlægsprojekter.
Netværket skal mødes en gang årligt og får bl.a. til opgave at levere input til tople-
dermødet, som beskrives nærmere nedenfor. Det kan fx være input til en drøftelse
af, hvordan bygherre indarbejder krav til arbejdsmiljøforebyggelse i kontrakter
med hovedentreprenører og rådgivere på baggrund af konkrete erfaringer. Det kan
også være, hvordan der efterfølgende sikres en effektiv håndhævelse af sanktioner i
forhold til de enkelte aktører i projekterne, så der sikres forsvarlige sikkerheds- og
sundhedsmæssige forhold på projekterne. Netværket står altså for at indsamle erfa-
ringer og komme med input, der kan indgå i de beslutninger, der træffes på tople-
dermødet.
Forslaget forventes
i særlig grad at understøtte anbefaling 1 og 2.
Ansvarlig
Økonomi
Tidsplan
Initiativet gennemføres af BM og TRM
0,1 årsværk (2-3 uger) i BM og TRM
Initiativet kan igangsættes
2) Forslag om årlig drøftelse af arbejdsmiljø på topledermøde:
Det foreslås,
at anbefalingerne samt en systematisk videns- og erfaringsudveksling
om arbejdsmiljøarbejdet skal på dagsordenen en gang årligt ved det eksisterende
topledermøde i regi af TRM.
Formålet er at få erfaringsudveksling om arbejdsmiljøarbejdet sat rutinemæssigt på
dagsordenen ved topledermødet.
På topledermøderne deltager blandt andre Vejdirektoratet, Bygningsstyrelsen, Tra-
fik-, Bygge- og Boligstyrelsen, Færdselsstyrelsen og Banedanmark på direktørni-
veau. Topledermøderne behandler i dag bl.a. tilsynsbaseret opfølgning i relation til
transportaftaler, budget, mål- og resultatplaner, anlægsprojekter, identificerede pro-
blemstillinger af tværgående interesse mv.
3
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 82: Implementeringstiltag til anbefalingerne om arbejdsmiljøarbejde på store infrastruktur- og byggeprojekter, fra beskfætigelsesministeren
2297325_0004.png
Det forslås desuden,
at det nyoprettede netværk af offentlige bygherrer (jf.
oven-
stående forslag om etablering af netværk)
leverer input til punktet på dagsordenen
om arbejdsmiljøarbejde.
Forslaget forventes
i særlig grad at understøtte anbefaling 1 og 2.
Ansvarlig
Økonomi
Tidsplan
Initiativet gennemføres af TRM.
Indenfor TRM’s
egen ramme
Initiativet kan igangsættes
3)
Forslag om koncept for samarbejde med rådgiverbranchen:
Det foreslås,
at der indledes en dialog med rådgiverbranchen, eksempelvis For-
eningen af Rådgivende Ingeniører og Danske Arkitektvirksomheder, om deres rolle
i den forebyggende arbejdsmiljøindsats.
Formålet er at få opbygget en dialog med branchen, herunder om hvordan samar-
bejdet kan foregå. Dialogen skal også bidrage med input til netværket (se oven for)
om, hvordan rådgiver kan inddrages/få en rolle.
Dialogen skal omfatte, hvordan der kan skabes større fokus på, hvordan det sikres,
at projekter er arbejdsmiljømæssigt bygbare ift. lovgivning og sikkerheds- og
sundhedsmæssigt forsvarlige - både i forbindelse med opførsel af byggeriet og i
forbindelse med det efterfølgende vedligeholdelses- og servicearbejde. Rådgivere
har central viden om, hvad der skal indgå i kontrakten samt i entreprisen.
Derudover kan dialogen sætte fokus på at tænke arbejdsmiljø tidligt ind i planlæg-
ning af projektet samt Arbejdsmiljøkoordinatorens rolle i projekteringsfasen.
Forslaget forventes
i særlig grad at understøtte anbefaling 1.
Ansvarlig
Økonomi
Tidsplan
Initiativet gennemføres af TRM i samarbejde med de offent-
lige bygherrer.
Indenfor TRM’s
egen ramme
Initiativet kan igangsættes
4) Forslag til etablering af fælles og ensartet standard for opgørelse af ulykkesfre-
kvens/incidens på byggeprojekter:
Det foreslås,
at BM, AT og TRM igangsætter et projektarbejde med at udvikle en
fælles og ensartet standard for opgørelse af ulykkesfrekvens/incidens på byggepro-
jekter til monitorering og benchmarking i bygge- og anlægsbranchen. De offentlige
bygherrer inddrages i arbejdet.
Formålet er, at en fælles standard kan øge gennemsigtigheden ift. ulykker, sikker-
hed og arbejdsmiljøforebyggelse på byggeprojekter, samt vil øge dialogen og op-
mærksomheden omkring sikkerheden i byggebranchen som helhed. I erfaringsop-
4
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 82: Implementeringstiltag til anbefalingerne om arbejdsmiljøarbejde på store infrastruktur- og byggeprojekter, fra beskfætigelsesministeren
2297325_0005.png
samlingen blev der peget på, at der i dag mangler en ensartet måde at opgøre ulyk-
kesfrekvens/incidens på i forhold til de enkelte bygge- og anlægsprojekter for at
kunne monitorere og synliggøre udviklingen i ulykker over tid og til brug for
benchmarking herunder sammenligning mellem forskellige bygge-anlægsprojekter.
Der igangsættes en forundersøgelse mhp. at afdække praksiserfaringer og ønsker
blandt offentlige bygherrer. Forundersøgelsen vil fungere som beslutningsgrundlag
for det videre arbejde.
Forslaget forventes
direkte at imødekomme anbefaling 5, og vil herudover særligt
understøtte anbefaling 3 og 4.
Ansvarlig
Økonomi
Tidsplan
Initiativet gennemføres af TRM og BM/AT i samarbejde med
de offentlige bygherrer.
300.000 kr. til forundersøgelse
Initiativet kan igangsættes
5) Forslag om koncept for tidlig dialog mellem bygherre og Arbejdstilsynet:
Det foreslås,
at der udarbejdes et koncept (fx i form af en drejebog) for tidlig dia-
log mellem bygherre og Arbejdstilsynet på de store infrastruktur- og byggeprojek-
ter, der udvælges til at være en del af Arbejdstilsynets indsats vedrørende social
dumping på store infrastrukturprojekter (SDI-indsatsen). SDI-indsatsen indebærer
at Arbejdstilsynet foretager et skærpet tilsyn med arbejdsmiljøet på store infra-
strukturprojekter og større bygge- og anlægsprojekter.
Formålet med initiativet er at sikre, at Arbejdstilsynet inddrages i den tidlige pro-
jekteringsfase, hvor rammerne for det forebyggende arbejdsmiljøarbejde i byggefa-
sen formes. Konceptet forventes at kvalificere SDI-indsatsen og understøtte en ens-
artet, systematisk og erfaringsbaseret indsats på Arbejdstilsynets SDI-projekter.
Konceptet skal tydeliggøre formål og forventet effekt af tiltag i både projekterings-,
planlægnings- og udførelsesfasen af byggeriet. Konceptet skal derudover fastlægge
rammer for samarbejdet mellem bygherrerne og Arbejdstilsynet. Herunder hvordan
og hvornår samarbejdet mellem Arbejdstilsynet og bygherre bør etableres, hvilke
møder og aktiviteter, som kan være omfattet af indsatsen. Endeligt skal konceptet
fastlægge, hvilke aktører, herunder arbejdsmiljøkoordinatorer, projekterende og en-
treprenører, som inddrages i de forskellige dele af samarbejdet. De offentlige byg-
herrer vil inddrages ifm. udarbejdelsen af konceptet.
Forslaget forventes
i særlig grad at understøtte anbefaling 6 og 7.
Ansvarlig
Økonomi
Tidsplan
Initiativet gennemføres af AT
Indenfor AT’s
egen ramme
Initiativet kan igangsættes
5
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 82: Implementeringstiltag til anbefalingerne om arbejdsmiljøarbejde på store infrastruktur- og byggeprojekter, fra beskfætigelsesministeren
2297325_0006.png
6) Forslag om kommunikationsinitiativ på forskellige sprog om overholdelse af
reglerne for arbejdsmiljøorganisationen og inddragelse af arbejdsmiljørepræsen-
tanten:
Det foreslås,
at der udarbejdes et kommunikationsinitiativ/koncept på forskellige
sprog, målrettet danske og udenlandske entreprenører, virksomheder og medarbej-
dere om overholdelse af reglerne for organisering af arbejdsmiljøarbejdet, herunder
organisering af samarbejdet om sikkerhed og sundhed, og inddragelsen af arbejds-
miljørepræsentanten, der har til opgave at medvirke til at skabe rammerne for et
godt arbejdsmiljø i virksomheden.
Formålet er at sikre forankring af arbejdsmiljøarbejdet i byggeprojekterne.
Forslaget forventes,
at understøtte anbefaling 8
Ansvarlig
Økonomi
Tidsplan
Initiativet gennemføres af AT
Indenfor AT’s
egen ramme
Initiativet kan igangsættes
6