NOTAT
Redegørelse om Arbejdstilsynets tilsyn med
Havregården kost- og dagskole i 2013-2020
25. november 2020
J.nr.
PS
HELS
Baggrund
I den seneste tid har der været omtale i pressen af kritisable forhold på Havregår-
den kost- og dagskole for unge mellem 12-18 år. Den seneste udvikling er, at insti-
tutionens bestyrelse har besluttet at lukke institutionen med udgangen af 2020.
Arbejdstilsynet (AT) har fra 2013–2020 gennemført en række tilsyn og givet i alt
otte påbud, hvoraf de syv handler om forskellige forhold i det psykiske arbejds-
miljø. Ved omtalen i pressen er det problematiseret, at der har manglet koordina-
tion og udveksling af information mellem de myndigheder, der har tilsynspligt med
institutionen i den forbindelse: AT, Socialtilsynet og Styrelsen for Undervisning og
Kvalitet (STUK). Tilsynsopgaverne i forhold til institutioner er forskellige af-
hængig af, hvilket tilsyn der er tale om.
AT fører tilsyn med det fysiske og psykiske arbejdsmiljø på arbejdspladser og har
alene kompetencer og lovhjemmel til at undersøge forholdene for de ansatte.
Socialtilsynet består af fem socialtilsynskommuner, som har ansvaret for at god-
kende og føre driftsorienteret tilsyn med sociale tilbud for udsatte børn og unge.
Det er socialtilsynskommune Frederiksberg, der fører tilsyn med Havregården.
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet fører tilsyn med Undervisningsministeriets
uddannelser, institutioner og øvrig tilskudsforvaltning.
I det følgende redegøres for:
1. Historik om ATs tilsyn med Havregården
2. Samarbejde med andre myndigheder, herunder Socialtilsynet
3. Initiativer i forhold til fremtidigt samarbejde
1. Historik om ATs tilsyn med Havregården
Som det fremgår af figur 1 neden for, har AT i perioden 2013-2020 gennemført en
række tilsyn med Havregården: