Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 81
Offentligt
2297195_0001.png
NOTAT
Redegørelse om Arbejdstilsynets tilsyn med
Havregården kost- og dagskole i 2013-2020
25. november 2020
J.nr.
PS
HELS
Baggrund
I den seneste tid har der været omtale i pressen af kritisable forhold på Havregår-
den kost- og dagskole for unge mellem 12-18 år. Den seneste udvikling er, at insti-
tutionens bestyrelse har besluttet at lukke institutionen med udgangen af 2020.
Arbejdstilsynet (AT) har fra 2013–2020 gennemført en række tilsyn og givet i alt
otte påbud, hvoraf de syv handler om forskellige forhold i det psykiske arbejds-
miljø. Ved omtalen i pressen er det problematiseret, at der har manglet koordina-
tion og udveksling af information mellem de myndigheder, der har tilsynspligt med
institutionen i den forbindelse: AT, Socialtilsynet og Styrelsen for Undervisning og
Kvalitet (STUK). Tilsynsopgaverne i forhold til institutioner er forskellige af-
hængig af, hvilket tilsyn der er tale om.
AT fører tilsyn med det fysiske og psykiske arbejdsmiljø på arbejdspladser og har
alene kompetencer og lovhjemmel til at undersøge forholdene for de ansatte.
Socialtilsynet består af fem socialtilsynskommuner, som har ansvaret for at god-
kende og føre driftsorienteret tilsyn med sociale tilbud for udsatte børn og unge.
Det er socialtilsynskommune Frederiksberg, der fører tilsyn med Havregården.
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet fører tilsyn med Undervisningsministeriets
uddannelser, institutioner og øvrig tilskudsforvaltning.
I det følgende redegøres for:
1. Historik om ATs tilsyn med Havregården
2. Samarbejde med andre myndigheder, herunder Socialtilsynet
3. Initiativer i forhold til fremtidigt samarbejde
1. Historik om ATs tilsyn med Havregården
Som det fremgår af figur 1 neden for, har AT i perioden 2013-2020 gennemført en
række tilsyn med Havregården:
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 81: Redegørelse om Arbejdstilsynets tilsyn med Havregården, fra beskæftigelsesministeren
2297195_0002.png
Fig. 1. ATs tilsyn med Havregården i perioden 2013-2020
Jan-sep. 2020
2013-15
Risikobaseret tilsyn:
3
påbud om: APV, vold
og trusler og høje
følelsesmæssige krav
2015-16
Risikobaseret tilsyn:
2
påbud om: vold og
trusler og høje
følelsesmæssige krav
2016-17
Risikobaseret tilsyn:
Ingen afgørelser og
grøn smiley
Detailtilsyn på
baggrund af
henvendelse fra
Socialtilsynet:
3 påbud
om: uklare krav i
arbejdet, påbud om
undersøgelse af
krænkende handlinger
og påbud om rådgiver
Risikobaseret tilsyn i perioden fra 2013- 2015
I november 2013 indleder AT et risikobaseret tilsyn, som fører til, at der i alt afgi-
ves tre påbud. Det første påbud afgives i december 2013 om APV og arbejdsplads-
brugsanvisning. Derudover afgives yderligere to påbud den 4. april 2014 om hen-
holdsvis vold og trusler samt høje følelsesmæssige krav.
AT får tilbagemelding fra Havregården om efterkommelse af de to påbud om hen-
holdsvis vold og trusler, samt høje følelsesmæssige krav primo januar 2015. AT
lægger ved tilbagemeldingen om efterkommelsen vægt på, at der på kommende ri-
sikobaserede tilsyn vil blive spurgt ind til de tiltag, som Havregården har oplyst, at
der er iværksat herunder i forhold til vold.
Risikobaseret tilsyn i perioden 2015-2016
I december 2015 indleder AT et risikobaseret tilsyn, som fører til, at der i alt afgi-
ves to påbud den 11. februar 2016. Påbuddene vedrører henholdsvis vold og trusler
samt høje følelsesmæssige krav.
AT får tilbagemelding på efterkommelse af påbud i juni 2016. AT har primo sep-
tember 2016 noteret sig, at påbuddene er vurderet delvist efterkommet, og at kontrol
af efterkommelse vil ske i forbindelse med et nært forestående nyt risikobaseret til-
syn.
Risikobaseret tilsyn i perioden 2016-2017
7. september 2016 indleder AT et risikobaseret tilsyn, hvori der blandt andet bliver
gennemført gruppesamtaler. Tilsynet afsluttes uden, at der afgives påbud inden for
det psykiske eller fysiske arbejdsmiljø.
I forlængelse heraf får Havregården i juni 2017 en grøn smiley. En smiley giver et
øjebliksbillede af arbejdsmiljøet i virksomheden ved ATs besøg. Smileyerne viser
ikke udviklingen over tid.
Detailtilsyn i perioden fra januar 2020
september 2020
I januar 2020 indleder AT et detailtilsyn på baggrund af en henvendelse fra Social-
tilsynet den 6. november 2019 til AT om, at Socialtilsynet har grunde til at tro, at
der kan være forhold på Havregården, som kan have alvorlige konsekvenser for ar-
bejdsmiljøet. Socialtilsynet oplyser i den forbindelse, at de har sat Havregården un-
der skærpet tilsyn fra 1. november 2019 og foreløbigt frem til februar 2020. Social-
tilsynet afslutter det skærpede tilsyn ved udløb af perioden.
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 81: Redegørelse om Arbejdstilsynets tilsyn med Havregården, fra beskæftigelsesministeren
ATs detailtilsyn forløber således:
8. januar -2. marts 2020:
To gruppesamtaler med 11 ansatte gennemføres, og
forløbet sættes på pause pga. COVID-19.
12. maj 2020:
Tilsyn genoptages. Individuelle interviews med ansatte anmeldes
i brev 13. marts, og der gennemføres telefoninterviews med i alt 12 ansatte.
23. juni 2020:
Møde med forstander og afsluttende møde med forstander samt
arbejdsmiljørepræsentanter.
13. juli 2020:
AT sender påtænkte påbud i høring hos institutionen.
18. september 2020:
AT afgiver tre påbud. Påbuddene vedrører:
-
Uklare krav og rammer i arbejdet med elever. Fristen for efterkommelse er
21. april 2021.
-
Undersøgelse af, om der er problemer i det psykiske arbejdsmiljø. Begrun-
delsen for påbuddet er mistanke om, at krænkende handlinger, herunder sek-
suel chikane ikke er forebygget tilstrækkeligt. Fristen for efterkommelse er
15. januar 2021.
-
Brug af autoriseret rådgiver til at undersøge, om der er problemer i det psy-
kiske arbejdsmiljø. Fristen for efterkommelse er 15. januar 2021.
2. Samarbejde med andre myndigheder herunder Socialtilsynet
ATs samarbejde med andre myndigheder er beskrevet i ATs kvalitetsprocedure om
indberetning af mulige overtrædelser til andre myndigheder.
Det følger af denne, at der er en række myndigheder, som AT skal indberette til,
når det er relevant, herunder Socialtilsynet. STUK indgår ikke i kvalitetsprocedu-
ren, og AT har ikke haft et samarbejde med STUK i den konkrete sag.
Socialtilsynet blev oprettet i 2014. Spørgsmålet om, hvornår den tilsynsførende
skal indberette til Socialtilsynet, blev indarbejdet i kvalitetsproceduren i 2017, hvor
der blev indgået en formel samarbejdsaftale mellem Socialtilsynet og AT. Før dette
tidspunkt var det den almindelige pligt om at følge god forvaltningsskik, der gjaldt.
Denne pligt indebærer, at tilsynene gensidigt skal gøre hinanden opmærksom på en
bekymring, hvis de bliver opmærksomme på uhensigtsmæssige forhold, der hører
under det andet tilsyns område. Myndigheden skal konkret vurdere, om grundlaget
og betingelserne for videregivelse af oplysninger er tilstede efter reglerne i forvalt-
ningsloven og lov om personoplysninger (nu databeskyttelsesloven).
Beslutningen om at tilføje Socialtilsynet i kvalitetsproceduren var afstedkommet af
udviklingsprojekter finansieret af satspuljemidler for 2017-2019, der både handlede
om at styrke koordineringen af tilsynsindsatsen mellem AT og socialtilsynene og
om at forebygge og håndtere vold på botilbud og forsorgshjem.
Senest er der i 2019 indsat en ny bestemmelse i arbejdsmiljøloven om, at AT kan
videregive visse oplysninger, herunder egne oplysninger, til andre myndigheder,
når det er nødvendigt af hensyn til udførelsen af disse myndigheders opgaver, her-
under kontrol- og tilsynsopgaver. Bestemmelsen trådte i kraft 1. januar 2020.
3
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 81: Redegørelse om Arbejdstilsynets tilsyn med Havregården, fra beskæftigelsesministeren
Formålet med bestemmelsen er at give AT et klart retligt grundlag for, at tilsynet af
egen drift kan videregive oplysninger direkte til andre offentlige myndigheder.
Vurderingen af, hvilke oplysninger, som vil være af væsentlig betydning for andre
offentlige myndigheders opgavevaretagelse, foretages på grundlag af kriterier, der
er fastsat på forhånd i samarbejde med de pågældende myndigheder. AT sikrer, at
videregivelse af oplysninger tjener et sagligt formål, og at oplysningerne er be-
grænsede til, hvad der er nødvendigt i forhold til den modtagende myndigheds op-
gaver.
Videregivelse af oplysninger kan ske på baggrund af forhold, som den tilsynsfø-
rende har konstateret, og som har ført til mistanke hos den tilsynsførende om bor-
geres åbenlyse mistrivsel som følge af de socialfaglige ydelser, som borgerne får
på stedet
Det er relativt sjældent, at AT finder anledning til at underrette andre myndigheder
herunder Socialtilsynet efter tilsynsbesøg. Dog har AT under hensyntagen til bor-
geres sikkerhed fx tidligere foretaget indberetninger til Sundhedsstyrelsen og Sty-
relsen for Patientsikkerhed. Derudover sker der jævnligt underretning af Skattesty-
relsen og politi i forbindelse med indsatsen om social dumping.
Særligt om videregivelse af oplysninger om Havregården
AT har orienteret Socialtilsynet om detailtilsynet, der fører til påbuddene 18. sep-
tember 2020 samtidig med, at Havregården får dem.
AT har ikke videregivet oplysninger om påbud for perioden 2013-2016 til Social-
tilsynet. Når AT på et besøg bliver opmærksom på uhensigtsmæssige forhold, der
hører under et andet tilsyn, skal AT efter en konkret vurdering gøre det andet tilsyn
opmærksom på denne bekymring. ATs afgivne påbud i forbindelse med Havregår-
den vidner om, at der på Havregården over en længere periode har været problemer
i det psykiske arbejdsmiljø. Det viser sig nu, at disse problemer ikke alene har på-
virket medarbejdernes, men også elevernes trivsel negativt. Set i bakspejlet ville
AT tidligere have haft en tættere dialog med Socialtilsynet.
3. Initiativer i forhold til fremtidigt samarbejde
Børne- og undervisningsministeren har bedt om en redegørelse fra Styrelsen for
Uddannelse og Kvalitet (STUK), og social- og indenrigsministeren har bedt om en
redegørelse fra Socialtilsynet.
Ud over Socialtilsynets og ATs behov for at drøfte samarbejdsaftalen på baggrund
af sagen med Havregården har der været kontakt mellem AT, Socialtilsynet og
STUK for at drøfte læringen fra myndighedernes tilsynsforløb på Havregården.
På denne baggrund er der den 26. oktober 2020 holdt et indledende møde mellem
de tre myndigheder, hvor det er aftalt, at der i nærmeste fremtid etableres et forum,
som skal:
etablere et samlet overblik over reglerne på de respektive myndigheders område
i forhold til udveksling af oplysninger og
drøfte udveksling af oplysninger mellem myndighederne med henblik på at fo-
rebygge lignende sager.
4
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 81: Redegørelse om Arbejdstilsynets tilsyn med Havregården, fra beskæftigelsesministeren
AT vil endvidere igangsætte et internt arbejde med at efterse den eksisterende kva-
litetsprocedure for overgivelse af oplysninger til andre myndigheder med henblik
på at vurdere, om der er grundlag for at justere den eksisterende praksis.
5