Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 80
Offentligt
2297076_0001.png
NOTAT
Pressemeddelelse af 25. november 2020
2. december 2020
J.nr. 2020 - 9629
CAL
Cecilie Kisling
Regeringen indkalder til trepart om seksuel chikane
Regeringen vil tage et opgør med seksuel chikane på arbejdspladserne og indkalder
derfor til trepartsforhandlinger for at skabe en kulturændring på danske arbejds-
pladser. Arbejdspladserne skal være bedre til at forebygge seksuel chikane og sikre
en mere konsekvent håndtering af sager om seksuel chikane.
Vulgære kommentarer, uønskede berøringer, overgreb og generelt krænkende ad-
færd. Den aktuelle debat om #metoo og en række undersøgelser gennem de seneste
år viser, at særligt unge kvinder, men også mænd, udsættes for seksuel chikane på
arbejdspladsen. Samtidig er der mange sager, som ikke kommer frem, fordi den
krænkede fx føler skyld, skam eller føler sig tvunget til at holde sagen hemmelig af
frygt for konsekvenserne.
Det skal der laves om på, og der er brug for handling. Derfor sætter regeringen ind
med 14 initiativer, der skal forebygge seksuel chikane og bidrage til/understøtte, at
sager kommer frem i lyset og bliver håndteret rigtigt.
Regeringen vil som det første invitere arbejdsmarkedets parter til trepartsdrøftelser
om bedre forebyggelse af og større konsekvens ved sager om seksuel chikane på
arbejdspladsen. Arbejdsmarkedets parter kan nemlig sammen med regeringen bi-
drage til at skabe den nødvendige kulturændring. Regeringen vil blandt andet
drøfte med parterne, hvordan man sikrer en mere konsekvent håndtering ude på ar-
bejdspladserne i sager om seksuel chikane. For det må og skal have mærkbare kon-
sekvenser, hvis en leder eller en kollega krænker en anden på arbejdspladsen.
Beskæftigelses- og ligestillingsminister Peter Hummelgaard siger:
- Ingen skal udsættes for seksuel chikane eller føle sig krænket på deres arbejds-
plads. Arbejdsgiverne bærer ansvaret for, at arbejdsmiljøet er i orden, men vi kan
jo desværre med al tydelighed konstatere, at der er behov for, at vi fra politisk hold
sætter flere ting i gang for at komme problemet til livs og sørge for, at der bliver
grebet ind, når der opstår sager
og allerhelst inden de opstår.
- Dem med de laveste lønninger har ikke været så meget i fokus i debatten, men vi
kan fx i en opgørelse fra FH se, at de udsættes for krænkelser og chikanerier syv
gange så ofte som højtlønnede i hverdagen. Det kan fx være tjenere og andre i re-
staurationsbranchen eller fx lærlingen på byggepladsen. Det skal vi have frem og få
gjort noget ved. Jeg vil gerne drøfte med arbejdsmarkedets parter, om vi har de
nødvendige redskaber til at kunne skabe den nødvendige kulturændring. Vi skal
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 80: Orientering om regeringens udspil om forebyggelse af seksuel chikane, fra beskæftigelsesministeren
blandt andet drøfte, om der er behov for at ændre på lovgivningen. Jeg ser frem til
drøftelserne med arbejdsmarkedets parter.
Regeringen vil også med en kommende whistleblowerlov give alle ansatte mulig-
hed for at henvende sig via whistleblower-ordningen om tilfælde af seksuel chi-
kane på arbejdspladsen. Det vil ske som led i gennemførslen af EU’s whistleblo-
werdirektiv, hvor regeringen lægger op til at udvide beskyttelsen til blandt andet
også at omfatte sager om seksuel chikane, selvom det ikke er et krav efter direkti-
vet.
Derudover bliver der oprettet en alliance med relevante organisationer, NGO’er og
arbejdsmarkedets parter, som skal sikre vedvarende fokus på bekæmpelse af sek-
suel chikane i samfundet og den nødvendige kulturændring gennem blandt andet
dialog og videndeling.
Beskæftigelses- og ligestillingsminister Peter Hummelgaard siger:
- De mange kvinder, der er stået frem og har fortalt om seksuel chikane, skal ikke
have gjort det forgæves. Det er nu, vi skal handle, bryde tabuet og ændre kulturen
på arbejdspladserne. Seksuel chikane skal ikke være acceptabelt i Danmark. Debat-
ten og undersøgelser viser, at seksuel chikane findes i alle brancher og på mange
arbejdspladser. Derfor er der behov for, at alle arbejdspladser ser på sig selv og de-
res kultur. Det er først og fremmest den enkelte arbejdsplads, der har ansvaret for at
skabe åbenhed om seksuel chikane og sikre, at der er politikker, retningslinjer og
klare processer for håndtering af sagerne. Med initiativerne understøtter regeringen
den nødvendige kulturændring. Det er centralt, at både kvinder og mænd kan føle
sig trygge og sikre, når de går på arbejde.
Der er i dag et forbud mod seksuel chikane både på og uden for arbejdsmarkedet,
og reglerne er meget klare. Foruden de nye initiativer skal der rettes fokus på de
muligheder, der allerede er på arbejdsmarkedet for at komme den krænkende kultur
til livs. Arbejdsgiverne har allerede en række ansættelsesretlige redskaber, der gi-
ver mulighed for at skride ind, hvis der opstår en sag om seksuel chikane, og i sid-
ste ende afskedige krænkeren. De forskellige muligheder forventer regeringen, at
arbejdsgiverne anvender i langt højere grad, end de gør i dag. Der skal være en
konsekvens, hvis en leder eller en kollega krænker en anden på arbejdspladsen.
Godtgørelsesniveauet i sager om seksuel chikane blev hævet med en tredjedel, og
næste år følges der op på, om det har haft den ønskede virkning.
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 80: Orientering om regeringens udspil om forebyggelse af seksuel chikane, fra beskæftigelsesministeren
Regeringens initiativer
1. Trepartsdrøftelser om seksuel chikane på arbejdspladser
Regeringen igangsætter trepartsdrøftelser om bedre forebyggelse af og konsekvens ved
sager om seksuel chikane på danske arbejdspladser. Trepartsdrøftelserne vil foregå hos
beskæftigelses- og ligestillingsministeren.
2. Alliance om seksuel chikane
Beskæftigelses- og ligestillingsministeren nedsætter en alliance med relevante organi-
sationer, NGO’er og arbejdsmarkedets parter, som skal sikre
vedvarende dialog og vi-
dendeling om og fokus på at bekæmpe seksuel chikane og den nødvendige kulturæn-
dring. Alliancen vil kunne dele viden og anbefalinger, der kan understøtte kulturæn-
dringen.
3. Brev til offentlige og private arbejdspladser
Beskæftigelses- og ligestillingsministeren sender et brev til offentlige og private ar-
bejdspladser med en opfordring og gode råd til, hvordan de kan forebygge og bekæmpe
seksuel chikane. Der henvises til formidlingsaktiviteterne på Arbejdstilsynets hjemme-
side og Arbejdstilsynets hotline om krænkende handlinger. Brevet sendes ud via ar-
bejdsmarkedets parter.
4. Styrke undervisningen på erhvervsuddannelser og de gymnasiale uddannelser i
psykisk arbejdsmiljø, herunder seksuel chikane
I undervisningen på erhvervsuddannelser og de gymnasiale uddannelser (stx, hhx, htx,
hf) sættes øget fokus på psykisk arbejdsmiljø ved at informere eleverne om seksuel chi-
kane og deres rettigheder i den forbindelse. Det vil blandt andet ske ved justering af
indholdet i relevante fag fastsat af Børne- og Undervisningsministeriet.
5. Oplysning i regi af Arbejdstilsynet
Arbejdstilsynet vil udbygge sine formidlingsaktiviteter på hjemmesiden yderligere.
Samtidig skal kendskabet til redskaberne på hjemmesiden om krænkende handlinger
styrkes. Arbejdstilsynet kan også i samarbejde med arbejdsmarkedets parter gennem-
føre særlige brancherettede kommunikationsindsatser og gentage oplysningskampag-
nen ”Hvor går grænsen” i 2021. Derudover opfordres Branchefællesskaberne for ar-
bejdsmiljø (BFA) om at udarbejde brancherettede vejledninger til at imødegå de speci-
fikke risici for seksuel chikane inden for netop deres arbejdsform, struktur osv.
6. Whistleblowerlov
Regeringen vil med en kommende whistleblowerlov give alle ansatte mulighed for
blandt andet at whistleblowe om tilfælde af seksuel chikane på arbejdspladsen. Forsla-
get gennemføres i forbindelse med implementeringen af EU’s whistleblowerdirektiv.
Justitsministeren forventes at fremsætte forslag til lov om beskyttelse af whistleblo-
were i første kvartal af 2021.
7. Måling af indsatsen på arbejdspladserne
Der igangsættes en løbende måling af, hvordan blandt andet arbejdspladser håndterer
seksuel chikane, ved at foretage en baseline-måling af aktiviteter, herunder omfanget af
3
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 80: Orientering om regeringens udspil om forebyggelse af seksuel chikane, fra beskæftigelsesministeren
politikker, retningslinjer og klare procedure for opfølgning på sager om seksuel chi-
kane og krænkende adfærd. Målingen vil følge indsatsen på arbejdspladserne. Målin-
gen kan fx indgå i en ny undersøgelse af Virksomhedernes Arbejdsmiljøindsats.
8. Opfordring til at oprette whistleblowerordninger på uddannelsesinstitutioner
Uddannelsesinstitutionerne opfordres til at oprette whistleblowerordninger, hvor ele-
verne kan gøre opmærksom på tilfælde af seksuel chikane på uddannelsesinstitutionen
eller lærepladsen. Ordningen kan understøtte den eksisterende pligt for uddannelsesin-
stitutionerne til lokalt at sikre, at eleverne har et godt undervisningsmiljø. Det indebæ-
rer blandt andet at uddannelsesinstitutionerne håndterer eventuelle problemer med
blandt andet det psykiske undervisningsmiljø.
9. Dialog med parter på uddannelsesområdet
Børne- og Undervisningsministeriet vil i samarbejde med Beskæftigelsesministeriet af-
holde dialogmøder om udfordringer og eventuelt behov for nye værktøjer til at fore-
bygge og håndtere seksuel chikane med elev- lærer- og lederorganisationer på tværs af
ungdomsuddannelserne samt arbejdsmarkedets parter. Blandt andet med særskilt fokus
på elever i hotel- og restaurationsbranchen og SOSU-området med repræsentanter fra
Arbejdstilsynet, de faglige organisationer, Erhvervsskolernes Elevorganisation, FH,
KL, DA og Hotel- og Restaurantskolen. Uddannelses- og Forskningsministeriet indle-
der dialog med studerende, forskere og uddannelsesinstitutioner for at drøfte mulighe-
der for at handle, skabe kulturændring og sørge for, at der er etablerede systemer til at
håndtere sager, når de opstår.
10. Kontinuerlig kortlægning af udfordringernes omfang ift. uddannelsesinstituti-
oner, herunder elever i praktik
Børne- og Undervisningsministeriet vil undersøge muligheden for at få indarbejdet
spørgsmål om oplevet seksuel chikane i forbindelse med trivselsmålinger mv. Formålet
er, at uddannelsesinstitutionerne på tværs bliver opmærksomme på og får mere infor-
mation om eventuelle udfordringer og at ministeriet får bedre indblik i hvilke uddan-
nelser/brancher, som har udfordringer.
11. Fokus på seksuel chikane i Uddannelseszoom ift. videregående uddannelser
Uddannelses- og forskningsministeren udvider spørgeskemaundersøgelsen Uddannel-
seszoom, hvor kvaliteten af og trivslen på landets videregående uddannelser kortlæg-
ges. Udvidelsen betyder, at undersøgelsen i år udvides med nye spørgsmål om sexisme
og seksuel chikane, hvor det afdækkes, hvad der sker, hvor og af hvem. Spørgeskemaet
sendes til ca. 250.000 studerende.
12. Relancering af Arbejdstilsynets Hotline
Arbejdstilsynet vil oplyse om og udbrede kendskabet til Arbejdstilsynets hotline om
krænkende handlinger, hvor man anonymt kan få råd og vejledning om krænkende
handlinger, herunder seksuel chikane.
13. Dialog om praktikuddannelsers forpligtelser
Børne- og Undervisningsministeriet vil gå i dialog med arbejdsmarkedets parter om be-
hovet for at ændre reglerne om de faglige udvalgs kvalitetsudvikling og kvalitetssikring
4
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 80: Orientering om regeringens udspil om forebyggelse af seksuel chikane, fra beskæftigelsesministeren
af uddannelsernes praktikdel med det formål at tydeliggøre fokus på forebyggelse af
seksuel chikane i kvalitetssikringsarbejdet.
14. Dialog om øget fokus på at forebygge seksuel chikane på praktiksteder
Børne- og Undervisningsministeriet vil gå i dialog med arbejdsmarkedets parter om be-
hovet for at ændre reglerne om de faglige udvalgs godkendelse af praktikvirksomheder.
Der indledes dialog om behovet for, at det faglige udvalg kan betinge en godkendelse
af, at virksomheden overholder nærmere angivne forpligtelser for at forebygge seksuel
chikane.
5