Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 74
Offentligt
2295412_0001.png
NOTAT
Høringsnotat i forbindelse med offentlig hø-
ring om udkast til ny mineraluldsbekendtgø-
relse
12. oktober 2020
J.nr. 20205000775
KT
RNH
Indledning
Udkast til bekendtgørelse om arbejde med montering og nedrivning af isolerings-
materialer med indhold af syntetiske mineralfibre (mineraluldsbekendtgørelsen),
har været sendt i ekstern høring i perioden fra 28. august til 28. september 2020.
Der er modtaget høringssvar fra:
Mineralindustriens Brancheråd (MBR) og Rockwool A/S.
De modtagne høringssvar vedlægges og nedenfor gennemgås høringssvarene og
Arbejdstilsynets (AT) bemærkninger hertil.
Bekendtgørelsen har i øvrigt været behandlet i et regeludvalg under arbejdsmiljørå-
det, hvor arbejdsmarkedets parter er repræsenteret. Bemærkninger fra regeludval-
get er ikke indarbejdet i dette notat. Det bemærkes endvidere, at ikrafttrædelses-
tidspunktet for bekendtgørelsen er ændret til 1. juli 2021 efter høringsprocessen.
Generelle bemærkninger til bekendtgørelsen
MBR mener, at der ikke er videnskabeligt grundlag for at klassificere mineraluld
fremstillet før 1997 som muligt kræftkaldende, som det er tilfældet i EU. Mineral-
uldsindustrien henholder sig til revurderingen af gammel mineraluld i 2001 fra
WHO´s cancereksperter, IARC. På baggrund af evaluering af videnskabelige under-
søgelser af mere end 40.000 personer, som gennem årtier har arbejdet med mineral-
uld, konkluderede IARC, at der ikke var videnskabeligt grundlag for at klassificere
mineraluld som muligt kræftfremkaldende både for mineraluld produceret før og ef-
ter 1997.
MBR refererer endvidere til, at
EU’s daværende ekspertudvalg for grænseværdier i
arbejdsmiljøet (SCOEL) i 2016 besluttede ikke at fastsætte en grænseværdi for mi-
neraluld med henvisning til, at grundlaget for kræftklassificering ikke var til stede.
MBR anerkender, at CLP-forordningen til en vis grad sætter rammerne for den dan-
ske arbejdsmiljøregulering, men finder, at der er tale om overimplementering, når
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 74: Orientering om regulering af arbejde med montering og nedrivning af mineraluld, fra beskæftigelsesministeren
2295412_0002.png
mineraluld fra før 1997 reguleres som muligt kræftfremkaldende i arbejdsmiljøreg-
ler. Samtidig understreger MBR, at det er en regulering, som ikke findes i vores
nabolande, Norge og Sverige. MBR finder, at der er tale om et forsigtighedsprincip,
som ikke er videnskabeligt begrundet, og som skaber unødigt bureaukrati og mer-
omkostninger for byggebranchen.
Rockwool A/S tilkendegiver, at reguleringen af mineraluld produceret efter 1997
ikke bør være omfattet af andre arbejdsmiljøregler end de generelle, som også gælder
for andre isoleringsmaterialer. En opdatering af den gældende bekendtgørelse bør
således for mineraluld produceret efter 1997 udelade de særregler, som stammer fra
1988, og som må være begrundet i IARC’s
klassifikation af mineraluld fra 1988,
som siden blev ændret.
Rockwool A/S understreger endvidere, at de nye regler for håndtering af mineraluld
fra før 1997 er en meget stor barriere for de politiske målsætninger om cirkulær øko-
nomi og øget genanvendelse som følge af aftale om klimaplan for en grøn affalds-
sektor og cirkulær økonomi. Og Rockwool henviser til, at mineraluld er ubrændbart
til forskel fra andre isoleringsprodukter, og det betyder, at alternativet til genanven-
delse er deponi. Rockwool A/S oplyser, at de siden 2012 har haft en returordning for
stenuld, som nedtages fra bygninger ved nedrivning og energirenovering. Mæng-
derne har været stigende og må forventes at stige i fremtiden, når der kommer øget
fokus på energieffektivisering af bygninger for at opfylde Danmarks klimamålsæt-
ning for 2030 mv.
Returordning hos Rockwool A/S skal også ses i sammenhæng med Miljøstyrelsens
regler om genanvendelse af stenuld.
Rockwool A/S frygter på den baggrund, at de nye regler om håndtering af mineraluld
mht. bortskaffelse fra byggepladser vil blive en unødvendig barriere for de politiske
mål om cirkulær økonomi og genanvendelse.
Arbejdstilsynets bemærkninger
AT bemærker, at det følger af den politiske enighed i arbejdsmiljøkredsen fra maj
2020,
at ”gammel mineraluld” (typisk
fremstillet før 1997) skal reguleres på niveau
med bekendtgørelse om foranstaltninger til forebyggelse af kræftrisikoen ved ar-
bejde med stoffer og materialer (kræftbekendtgørelsen) med visse undtagelser. Der
er derfor lagt op til dette i udkast til ny mineraluldsbekendtgørelse. Det skal desuden
bemærkes, at mineraluldsbekendtgørelsen udelukkende omhandler arbejde med
montering og nedrivning af mineraluld, og at håndtering af gammel mineraluld i
form af affald på genbrugsstationer mv. og genanvendelse af gammel mineraluld
ifm. nyproduktion, ikke er omfattet af reglerne, men derimod
som hidtil
af reg-
lerne i kræftbekendtgørelsen. Reglerne i mineraluldsbekendtgørelsen er således ikke
til hinder for returordningen hos Rockwool A/S.
3. Bemærkninger til specifikke paragraffer i bekendtgørelsen
MBR tilkendegiver, at det er vigtigt, at det præciseres i den foreslåede § 3, at mine-
raluld produceret før 1997 af EU klassificeres som
muligt
kræftfremkaldende.
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 74: Orientering om regulering af arbejde med montering og nedrivning af mineraluld, fra beskæftigelsesministeren
2295412_0003.png
Arbejdstilsynets bemærkninger
AT kan oplyse, at gammel mineraluld (typisk fremstillet før 1997) også kan define-
res som mineraluld, som opfylder kriterierne for klassificering som carc. 2 med fa-
resætning H351 efter CLP-forordningen. På den baggrund har AT ændret formule-
ringen i udkastets § 3, så der anvendes faresætning som kriterie til definition. Det
bemærkes, at faresætning også er anvendt med henvisningerne til CLP-forordnin-
gen i bilag 4 til bekendtgørelsen om unges arbejde.
MBR finder, at kapitel 2 om pligter for producenter og leverandører er unødvendig,
da der ikke findes tilsvarende for andre producenter og leverandører af isolerings-
materialer.
Arbejdstilsynets bemærkninger
AT kan oplyse, at der alene er foretaget konsekvensændringer i udkast til mineral-
uldsbekendtgørelsens kapitel 2 om pligter for producenter og leverandører. Det er
derfor alene gældende ret, der er videreført, hvor det bl.a. vurderes, at brugsanvis-
ninger er relevant i forhold til, at arbejdet tilrettelægges og udføres forsvarligt.
Bemærkninger om erhvervsøkonomiske konsekvenser
MBR understreger, at de ikke mener, at de erhvervsøkonomiske konsekvenser vil
være under bagatelgrænsen på 4 mio. kr., og at øvrige efterlevelseskonsekvenser
vil være under 10 mio. årligt, som AT har vurderet. Det begrundes i, at de nye reg-
ler vil skabe ændrede vilkår for håndtering af mineraluld produceret før 1997, og
der vil være omfattende mængde mineraluld af denne type, som allerede håndteres
og formentlig skal håndteres i stigende mængder i de kommende år.
Rockwool A/S anfører, at de ikke deler Arbejdstilsynet vurdering af de økonomi-
ske konsekvenser af de ændrede regler.
Arbejdstilsynets bemærkninger
ATs umiddelbare vurdering er, at ændringerne medfører mindre økonomiske og
administrative konsekvenser. Administrative konsekvenser vurderes til at være un-
der bagatelgrænsen på 4 mio. kr., og de øvrige efterlevelseskonsekvenser vurderes
til at være under 10 mio. kr. årligt. Det bemærkes, at Erhvervsstyrelsen er enig i
Arbejdstilsynets vurdering af de erhvervsøkonomiske konsekvenser.
3