Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 71
Offentligt
2294745_0001.png
NOTAT
Orienteringsnotat til Folketingets Europaud-
valg og Beskæftigelsesudvalg om dansk hø-
ringssvar vedr. Kommissionens offentlige hø-
ring om handlingsplan for den europæiske
søjle af sociale rettigheder
2. december 2020
J.nr. 2020 - 4539
CADI
Kommissionen har lanceret en offentlig høring vedr. en handlingsplan for den eu-
ropæiske søjle af sociale rettigheder
(fremover ”søjlen”). Kommissionen har med-
delt at ville præsentere handlingsplanen i 1. kvartal 2021.
Hovedtrækkene i regeringens høringssvar er gengivet i nedenstående.
Generelle bemærkninger
Med den strategiske dagsorden for 2019-2024 vedtaget i juni 2019
har EU’s
medlemsstater forpligtet sig til, at søjlen
”bør gennemføres på EU-
og medlems-
statsplan, idet der tages behørigt hensyn til de respektive beføjelser”.
Det er afgørende for Danmark, at det videre arbejde med søjlen respekterer
kompetencefordelingen mellem EU’s institutioner, nærhedsprincippet og for-
skellene i de nationale arbejdsmarksmodeller, herunder arbejdsmarkedets par-
ters rolle og autonomi.
Søjlen er ikke juridisk bindende. Hvis søjlens principper skal omsættes til regu-
lering på EU-niveau, kræver det således separat lovgivning.
Henvisninger til allerede præsenterede eller kommende udspil fra Kommissio-
nen i forbindelse med specifikke bemærkninger i nedenstående foregriber ikke
endelig dansk holdning til de omtalte forslag. Det vil sige, at når der i hørings-
svaret refereres til kommende politiske udspil fra Kommissionen, foregriber det
ikke dansk holdning til det konkrete indhold af de nævnte udspil. Der vil såle-
des skulle tages stilling til hvert af disse udspil efter den normale EU-beslut-
ningsprocedure, herunder inddragelse af Folketinget i relevant omfang.
Der er vedtaget meget EU-regulering på beskæftigelsesområdet de seneste år,
og der er nu behov for øget fokus på implementering og håndhævelse.
Tiltag på EU-niveau er langt fra nok til at sikre gode sociale forhold. EU-lan-
dene, regionerne, kommunerne, arbejdsmarkedets parter, virksomhederne og ci-
vilsamfundet spiller en afgørende rolle.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 71: Orienteringsnotat vedr. Dansk høringssvar vedr. Kommissionens offentlige høring om handlingsplan for den europæiske søjle af sociale rettigheder, fra beskæftigelsesministeren
2294745_0002.png
Specifikke bemærkninger
Livslang læring, omskoling og uddannelse:
Danmark støtter fokus på livslang læring og uddannelse inden for den eksisterende
finansiering fra relevante programmer under de europæiske fonde, især de europæi-
ske strukturfonde. Derudover er det essentielt at fokusere på at sikre alle unges ud-
dannelse eller beskæftigelse, hvorfor Danmark støtter det fortsatte arbejde med
EU’s Ungegaranti.
Ligestilling og ligebehandling:
Alle mennesker bør have samme muligheder for at udnytte deres fulde potentiale i
forhold til uddannelse, arbejdsmarked og samfund generelt. Dette gælder uanset
køn, race eller etnisk oprindelse, religion eller tro, handicap, alder eller seksuel ori-
entering. Danmark støtter derfor ligestillingsstrategien 2020-2025, ligesom Dan-
mark hilser Kommissionens LGBTI+ strategi velkommen.
Socialøkonomiske virksomheder:
Der bør gøres yderligere for at sikre, at mennesker på kanten af arbejdsmarkedet er
i stand til at blive en del af arbejdsfællesskabet, herunder via socialøkonomiske
virksomheder. Danmark ser derfor frem til Kommissionens kommende forslag til
en handlingsplan for socialøkonomiske virksomheder.
Balancen mellem rettigheder og pligter:
Balancen mellem rettigheder og pligter er et afgørende element i flexicurity-tilgan-
gen. Denne balance bør haves for øje, når der udarbejdes regulering inden for be-
skæftigelsesområdet. Det er dog afgørende, at den overordnede indretning af ar-
bejdsmarkederne, herunder både den passive og aktive arbejdsmarkedspolitik, og
de sociale systemer, fortsat er national kompetence.
Fri og fair bevægelighed:
Den frie bevægelighed for arbejdskraft og tjenester er en forudsætning for et stærkt
og konkurrencedygtigt EU. Det er dog ikke nok at sikre, at bevægeligheden er fri,
bevægeligheden skal også være fair. Fair for arbejdstageren, fair for virksomhe-
derne og fair for samfundet som helhed. Bedrageri, misbrug og udnyttelse af arbej-
dere er vedvarende udfordringer.
Danmark ønsker et europæisk ID-kort (jf. vedlagte non-paper
1
), en europæisk sort-
liste og en social protokol. Den Europæiske Arbejdsmarkedsmyndighed (ELA) bør
også spille en væsentlig rolle på dette område.
Blandt andet bør ELA effektivt styrke grænseoverskridende samarbejde og hånd-
hævelse samt hjælpe medlemsstaterne med at identificere svig og misbrug i form af
eksempelvis falske selvstændige, postkassevirksomheder og ulovligt opnåede soci-
ale ydelser.
1
Et non-paper er et uformelt dokument, der relativt detaljeret udbygger synspunkter med
henblik på interessevaretagelse.
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 71: Orienteringsnotat vedr. Dansk høringssvar vedr. Kommissionens offentlige høring om handlingsplan for den europæiske søjle af sociale rettigheder, fra beskæftigelsesministeren
Platformsøkonomien:
Platformsøkonomien kan bidrage til at fremme arbejdsmarkedsdeltagelse for men-
nesker i udkanten af arbejdsmarkedet, men arbejdsforholdene for platformsøkono-
miske arbejdstagere må ikke føre til et ræs imod bunden. Anstændige arbejdsfor-
hold bør sikres for alle i platformsøkonomien. Hovedansvaret for at sikre anstæn-
dige arbejdsforhold bør forblive hos medlemsstaterne. Et kommende EU-initiativ
til forbedring af arbejdsvilkårene i platformsøkonomien skal derfor respektere
medlemsstaternes rolle og kompetencer og de forskellige arbejdsmarkedsmodeller,
herunder dem, hvor arbejdsmarkedets parter er ansvarlige for løn- og arbejdsvilkår.
Løn og social dialog:
Enhver arbejdstager i EU bør være i stand til at tjene en anstændig løn, når ved-
kommende arbejder på fuld tid. Danmark anerkender udfordringerne på dette om-
råde og støtter formålet med det foreslåede initiativ om mindsteløn. Men bindende
EU-foranstaltninger risikerer at underminere velfungerende arbejdsmarkedsmodel-
ler, hvor lønninger fastsættes udelukkende gennem kollektive forhandlinger, og
hvor arbejdsmarkedets parter forhandler lønninger uden politisk indblanding. I ste-
det tror vi på fremme af social dialog, hvilket kan ske på en række forskellige må-
der, jf. vedlagte non-paper, der tidligere er sendt til udvalgene og Kommissionen.
Arbejdsmiljø:
Det bør være målet, at ingen bliver syge af at gå på arbejde. Danmark opfordrer til
øget fokus på og gennemsigtighed i implementeringen og håndhævelsen af eksiste-
rende lovgivning på arbejdsmiljøområdet. I fremtiden skal der være fokus på "klas-
siske" emner, som forbedring af arbejdsforholdene, herunder f.eks. løbende opdate-
ringer af kræftdirektivet. Det kommende forslag til en ny strategi for arbejdsmiljø
bør også tage
fat på “nye” spørgsmål såsom
psykisk arbejdsmiljø.
Børnepasning:
Børnepasning af høj kvalitet er vigtigt for at sikre børns trivsel, læring og udvik-
ling. Det er vigtigt for alle børn, men især for børn fra en mindre privilegeret bag-
grund. Børnepasning er centralt for at understøtte arbejdsmarkedsdeltagelse for
både kvinder og mænd. Der er derfor et fortsat behov for at fokusere på at nå Bar-
celona-målene om andelen af børn i børnepasning.
Personer med handicap:
Alle personer bør have mulighed for at blive inkluderet i det generelle samfund,
herunder i uddannelse og på arbejdsmarkedet. Derfor ser Danmark frem til Kom-
missionens kommende forslag til en europæisk handicapstrategi efter 2020 og støt-
ter visionen om implementering af FN-konvention om rettigheder for personer med
handicap i EU.
3