Bilag
Evalueringsdesign - Evaluering af fire sats-
puljeprojekter
6. oktober 2020
J.nr.
ALI
LIF
Evalueringsdesign
Evalueringens design skal tage højde for, at der er tale om fire projekter af meget
forskellig art og med forskellige målgrupper og indsatser. Designet skal derfor
kunne anvendes ens på alle fire projekter, samtidig med at det skal kunne rumme
og tage højde for projekternes forskellighed.
Af denne grund er evalueringsdesignet bygget op i to trin:
1. En forandringsteori- og implementeringsanalyse
2. Analyse og evaluering af projekternes resultater
Ad 1) Forandringsteori- og implementeringsanalyse
For hvert projekt gennemføres en indledende redegørelse for projektets aktiviteter,
socialfaglige metoder samt hvordan disse skal føre til forandring for projektets
målgruppe (forandringsteori) samt en kvalitativ analyse af implementeringen af
denne forandringsteori. Analysen skal se på, hvilken begrebs- og indsatsforståelse
der ligger bag aktiviteterne, således at der foreligger en klar forståelse af, hvilken
kontekst projektets resultater skal ses i.
Evalueringen vil således både redegøre for projekternes aktiviteter og indsatser,
men også hvordan forskellige delindsatser tænkes sammen, og hvordan de forven-
tes at have en effekt på borgernes beskæftigelse. Dette kan eksempelvis gøres ved
at se på, hvilken forståelse af beskæftigelse der ligger bag projektet, hvilke social-
pædagogiske metoder projekternes indsatser baserer sig på, samt hvordan hver af
disse bidrager til borgernes beskæftigelse og/eller evne til at tage hånd om deres
eget liv (livsmestring).
Analysen af projekternes forandringsteori skal sikre, at der i evalueringens indled-
ning dannes en forståelse af, hvad det er indsatsen i de enkelte projekter helt kon-
kret kan, og hvordan de (teoretisk) bidrager til borgernes beskæftigelse og livsme-
string. Denne del af undersøgelsen er baseret på fx skriftligt materiale fra projek-
terne, interviews af projektmedarbejdere, ledere mv.
I forlængelse heraf, når forandringsteorien er kortlagt, skal evalueringen indeholde
en analyse af, om forandringsteorien og indsatsen er implementeret efter hensigten.
Det vil sige, om projektets forandringsteori også oversættes til praksis og finder
sted i selve indsatsen. Dette kan bl.a. undersøges igennem interviews ved at se på,
om de aktiviteter, der er opstillet i forandringsteorien, gennemføres.