Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 63
Offentligt
Notat udarbejdet af Netværkslokomotivet som reaktion på evalueringsrapport
udarbejdet at Rambøll på vegne af STUK
Ko
e tarer til evalueri g af Netværksloko otivet
Rambøll Consulting har i efteråret 2019, på vegne af Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK),
evalueret Netværkslokomotivet (NVL).
NVL finder, at evalueringen på en række områder indeholder fortolkninger og konklusioner ift. NVL’s
indsats og resultater, som vi ikke finder, der er reel dokumentation og grundlag for i evalueringen.
Der er flere eksempler på, at positive evalueringsresultater nedtones og forbigås i evalueringens
konklusioner. Tilsvarende indeholder evalueringen en række meget håndfaste konklusioner, som
problematiserer
NVL’s i dsats og resultater, so der ikke fi des e reel og dække de doku e tatio
for i evalueringen.
NVL finder det selvfølgelig stærkt problematisk, at der kan stilles spørgsmål ved evalueringens kvalitet
og neutralitet. NVL vil derfor stærkt anbefale, at evalueringens fortolkninger og konklusioner
genovervejes.
I nedenstående har NVL kommenteret på evalueringen. Først er der kort samlet op på, hvad NVL ser
som de centrale resultater af evalueringen. Derefter påpeges en række problemer i evalueringen ift.
metoder, fortolkninger og konklusioner. Til sidst har NVL kort redegjort for, hvordan evalueringen vil
blive brugt i det videre arbejde med at udvikle NVL.
De centrale resultater i evalueringen
NVL vigtigste kerneopgave er at understøtte virksomheder og uddannelsesinstitutioner i at opnå
viden, træffe beslutning, planlægge og igangsætte opkvalificering ift. almene kompetencer i
virksomhederne.
NVL vurderer derfor, at de vigtigste og meste centrale resultater i evalueringen fremgår af kapitel 5,
so
elyser virkso heder es og udda elsesi stitutio er es vurderi g af NVL’s i dsats og resultater.
NVL ser her en lang række positive resultater, som bekræfter NVL’s egne oplevelser af samarbejdet og
samspillet med virksomheder og uddannelsesinstitutioner om opkvalificering af almene kompetencer i
virksomhederne.
NVL vil her fremhæve følgende resultater:
72 pct. af virksomhederne svarer, at NVLs virksomhedsvendte
ar ejde ”i høj grad” eller ” eget høj
grad” er releva t og giver virkso hede vide o
muligheder inden for almen voksen- og
efteruddannelse
kun 5 pct.
svarer ”i lav grad” og
1 pct.
svarer ”slet ikke”.
75 pct. af alle virksomheder svarer, at de helst vil samarbejde med NVL fremadrettet ift. at
igangsætte opkvalificering målrettet almene kompetencer.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 63: Henvendelse af 25/11-20 fra Netværkslokomotivet om Rambølls rapport om Netværkslokomotivet
p t. af virkso heder e er ”i høj grad” eller ”i eget høj grad” tilfreds
NVL
kun 4 pct.
svarer ”i lav grad”
og
0 pct.
svarer ”slet ikke”
ed sa ar ejdet
ed
p t. af virkso heder e svarer, at NVL ”i høj grad” og ” eget høj grad” er uafhæ gig af
uddannelsesinstitutionerne
kun 4 pct.
svarer ”i lav grad”
og
0 pct.
svarer ”slet ikke”
til
spørgsmålet.
68 pct. af uddannelsesinstitutionerne svarer, at NVL
”i høj grad” og ” eget høj grad”
har stærk
viden om hvordan kompetenceudvikling kan understøtte virksomheder i arbejdet med
opkvalificering af almene kompetencer
kun 6 pct.
siger ”slet ikke”
p t. af udda elsesi stitutio er e svarer, at NVL ”i høj grad” eller ” eget høj grad” ri ger de
i kontakt med virksomheder, som uddannelsesinstitutionen ellers ikke havde fået kontakt til
23
p t. svarer ”hverke lav eller høj grad” –
kun 1 pct.
svarer
”slet ikke”
p t. af udda elsesi stitutio er e er ”i eget høj grad” eller ”høj grad” tilfreds
arbejde
kun 13 pct.
svarer i
”lav
grad”
og
4 pct.
svarer ”slet ikke”
ed NVL
p t. af virkso heder og udda elsesi stitutio er svarer, at NVL ”i høj grad” eller ” eget høj
grad” ka a efales til a dre udda elsesi stitutio er og virkso heder.
Kun 3 pct.
svarer i ”lav
grad” og
9 pct.
svarer ”slet ikke”.
Ovennævnte resultater viser, at NVL lykkes rigtig godt med samarbejdet og samspillet med
virksomheder og uddannelsesinstitutioner. Det er ikke det samme, som der ikke er elementer i NVLs
indsats som kan udvikles og blive bedre, men resultaterne tegner et billede af en organisation, som
opnår positive vurderinger fra de primære samarbejdspartnere, og som kun i meget begrænset
omfang opnår negative tilbagemeldinger.
Problemer og mangler i evalueringens fortolkninger og konklusioner
So
æv t i dled i gsvis fi der NVL, at evalueri ge flere steder edto er og pro le atiserer NVL’s
indsats og resultater. Det sker bl.a. ved, at positive resultater nedtones og forbigås, og at der beskrives
eget hå dfaste ko klusio er, so pro le atiserer NVL’s i dsats og resultater, so der ikke fi des
en reel og dækkende dokumentation for.
I nedenstående har NVL givet en række eksempler på dette:
Evalueringens belysning af NVLs indsats og resultater
I evalueringen fremstilles det, som en central konklusion, at NVL
kun i begrænset omfang lykkes
med
at understøtte igangsættelse af kursusaktiviteter for medarbejdere på virksomhederne.
Konklusionen baseres på (citat fra evalueringen):
”at
der kun er 37 pct. af virksomhederne, som vurderer, at NVL’s
virkso hedsve dte ar ejde ”i
eget høj grad” eller ”i høj grad” idrager til ere effektiv og releva t ko pete eafdæk i g af
medarbejderne”
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 63: Henvendelse af 25/11-20 fra Netværkslokomotivet om Rambølls rapport om Netværkslokomotivet
2289270_0003.png
”at
der kun er 26 pct. af
virkso heder e, so vurderer, at NVL’s virkso hedsve dte ar ejde ”i
eget høj grad” eller ”i høj grad” idrager til at virkso hede lykkes ed at løfte de al e e
kompetencer blandt medarbejderne.”
”at
kun 9 ud af 29 uddannelsesinstitutioner svarer, at NVL facilitering af netværk
”i høj grad”
eller
” eget høj grad”
bidrager til, at de som uddannelsesinstitution gennemfører kursusforløb på
virkso heder so de ellers ikke ville have ge e ført”
I nedenstående har NVL knyttet kommentarer til konklusionerne og den resultatfortolkning som ligger
bag konklusionerne.
NVL’s samarbejde med virksomhederne
NVL vurderer,
at der i ko klusio e o , ”at
NVL kun i begrænset omfang lykkes med at understøtte
ege tlig iga gsættelse af kursusaktiviteter for edar ejdere på virkso heder e”
ses bort fra en række
centrale resultater fra surveyen blandt virksomhederne:
Evalueringen forholder sig ikke til, at der stort set ikke er virksomheder, som svarer, at NVL
ikke
lykkes
ift. kompetenceafdækning og ift. at løfte de almene kompetencer. Der er således kun 8 pct.
og 7 pct.
af virkso heder e so svarer ”i lav grad” og ”slet ikke” ift.
de to spørgsmål (jf. side 41).
Disse resultater peger jo netop på, at langt hovedparten af virksomhederne ikke er enige i
evalueringens konklusion om, at NVL kun i begrænset omfang lykkes.
Evalueringen forholder sig heller ikke til, at der er en
meget stor
gruppe af virksomheder, som
svarer
”ved ikke”
til de to centrale spørgsmål (henholdsvis 44 pct. og 53 pct. af de deltagende
virksomheder, jf. side 41). Evalueringen vælger ikke at kommentere på dette, og foretager ikke en
nærmere belysning af, hvorfor så stor en andel
svarer ”ved ikke”
til de to spørgsmål.
Et muligt og realistisk bud
på de store ”ved ikke” gruppe
er, at de respondenter, som har
modtaget spørgeskemaet, er virksomheder som NVL har kontaktet og besøgt i 2019 (jf. side 59).
Det betyder, at virksomheder og NVL med stor sandsynlighed ikke i efteråret 2019, er nået så langt
i samarbejdet, at virksomhederne reelt kan vurdere om NVL bidrager til en mere effektive og
relevant kompetenceafdækning af medarbejderne, og om NVL bidrager til, at virksomheden lykkes
med at løfte de almene kompetencer blandt medarbejderne.
NVL finder det derfor problematisk, at dette forhold ikke behandles, og at der ikke tages højde for
dette i den meget håndfaste konklusion om, at NVL kun i begrænset omfang lykkes.
I konklusionen om, at NVL kun i begrænset omfang lykkes med at understøtte egentlig
igangsættelse af kursusaktiviteter for medarbejdere på virksomhederne, ses der derudover bort fra
de øvrige positive resultater fra spørgeskemaundersøgelsen. Eksempelvis:
72 pct. af virksomhederne svarer,
at NVLs virkso hedsve te ar ejde ”i høj grad” eller ” eget
høj grad” er relevant
og giver virksomheden viden om muligheder inden for almen voksen- og
efteruddannelse
kun
p t. svarer ”i lav grad” og p t. svarer ”slet ikke”.
75 pct. af alle virksomheder svarer, at de helst vil samarbejde med NVL fremadrettet ift. at
opkvalificere almene kompetencer
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 63: Henvendelse af 25/11-20 fra Netværkslokomotivet om Rambølls rapport om Netværkslokomotivet
58 pct. af virksomhederne
er ”i høj grad” eller ”i
NVL
kun
p t. svarer ”i lav grad”.
eget høj grad” tilfreds
ed sa ar ejdet
ed
NVL finder det samlet set problematisk, at ovenstående resultater ikke tages med ind i vurderingen af
og konklusionen ift. om NVL lykkes med at igangsætte uddannelsesaktiviteter i virksomhederne. NVL
finder, at ovennævnte resultater netop viser, at virksomhederne vurderer, at NVL lykkes med at
understøtte virksomhederne med at igangsætte kursusaktiviteter.
NVLs samarbejde med uddannelsesinstitutioner
Konklusionen om, at NVL kun i begrænset omfang lykkes med at understøtte igangsættelse af
kursusaktiviteter for medarbejdere på virksomheder, bygger også på, at 9 ud af 29
uddannelsesinstitutioner svarer, at NVLs
fa iliteri g af etværk ”i høj grad” eller ” eget høj grad”
bidrager til, at de som uddannelsesinstitution gennemfører kursusforløb på virksomheder, som de
ellers ikke ville have gennemført.
NVL vurderer, at der også ift. denne fortolkning og konklusion, ses bort fra en række øvrige centrale
evalueringsresultater:
68 pct. af uddannelsesinstitutionerne svarer, at NVL
”i høj grad” og ” eget høj grad” har stærk
viden om hvordan kompetenceudvikling kan understøtte virksomheder i arbejdet med
opkvalificering af almene kompetencer
kun 6 pct.
siger ”slet ikke”
p t. af udda elsesi stitutio er e svarer, at NVL ”i høj grad” eller ” eget høj grad” ri ger de
i kontakt med virksomheder, som uddannelsesinstitutionen ellers ikke havde fået kontakt til
23
p t. svarer ”hverke lav eller høj grad” –
kun 1 pct.
svarer ”slet ikke”
p t. af udda elsesi stitutio er e er ”i eget høj grad” eller ”høj grad” tilfredse
med NVL’s
arbejde
kun 13 pct.
svarer i
”lav
grad”
og
4 pct.
svarer ”slet ikke”
p t. af virkso heder og udda elsesi stitutio er svarer, at NVL ”i høj grad” eller ” eget høj
grad” ka a efales til a dre udda
nelsesinstitutioner og virksomheder.
Kun 3 pct.
svarer i ”lav
grad” og
9 pct.
svarer ”slet ikke”.
NVL finder det problematisk, at disse resultater ikke tages med i vurderingen og konklusionen ift. om
NVL lykkes med at igangsætte uddannelsesaktiviteter i virksomheder. NVL finder, at ovennævnte
resultater netop viser, at en stor del af uddannelsesinstitutionerne vurderer, at NVL bidrager til at
understøtte at både virksomheder og uddannelsesinstitutioner lykkes med at igangsætte
kursusaktiviteter.
Evalueringens vurdering af NVL set ift. andre aktører mv.
I evalueringen fremhæves det, som
et kernefund i evalueringen,
at der også er andre aktører, der
løfter de samme opgaver som NVL gør. Denne konklusion baseres på kapitel 4, hvor der oplistes
aktører og projekter, som arbejder med virksomhedsvendt arbejde, vidensudvikling og facilitering af
netværk.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 63: Henvendelse af 25/11-20 fra Netværkslokomotivet om Rambølls rapport om Netværkslokomotivet
Generelt har NVL svært ved at se formålet med og relevansen af dette kapitel i en evaluering, som har
so hovedfor ål at evaluere på NVL’s i dsats og resultater.
NVL har derfor også svært ved at se,
hvordan det kan være
et kernefund i evalueringen,
at andre aktører arbejder med området.
NVL har ikke på noget tidspunkt haft som formål og mål, eller for den sag skyld opnået støtte til at
være den eneste aktør ift. at igangsætte opkvalificering i almene kompetencer i virksomheder. NVL
vurderer, at der er behov for en meget større indsats på området i de kommende år, og at der derfor
er et stort behov for - og rigelig plads til -
åde NVL’s og a dre aktørers
indsats på dette område.
NVL ser det derfor også som særdeles positivt, at evalueringen viser, at mange
udda elsesi stitutio er har taget i spiratio af og ejerska til NVL’s værktøjer og produkter, og at
NVL på den måde er med til at inspirere og hjælpe andre aktører til at forstærke indsatsen på
området.
Hvis STUKs og evaluators formål med kapitel 4, har været at foretage en vurdering af, om der er behov
for at videreføre NVL fremadrettet eller om opgaven allerede løses af andre aktører, vil det efter NVLs
vurdering kræve en helt anderledes grundig analyse end det som sker i evalueringen.
I kapitel 4 peges der på aktører og få udvalgte projekter, som arbejder med virksomhedsvendt indsats,
vidensudvikling og facilitering af netværk relateret til opkvalificering bredt set. De enkelte aktørs
indsats og aktiviteter er belyst meget overordnet via en kombination af desk research og få interviews.
Der foretages ikke i kapitel 4 en reel kortlægning, måling og dokumentation af om de forskellige
aktører og projekter reelt arbejder med de samme problemstillinger, opgaver og aktiviteter som NVL,
og der foretages ingen belysning og dokumentation af, i hvilket omfang aktørerne og projekterne
lykkes med at få skabt viden om, inspireret til og igangsat opkvalificering ift. almene kompetencer.
NVL finder det derfor problematisk, at det på et ekstremt tyndt grundlag konkluderes, at det er
et
kernefund i evalueringen,
at der også er andre aktører, der løfter de samme opgaver som NVL gør.
Derudover finder NVL det dybt problematisk, hvis indholdet i kapitel 4 i evalueringen er tænkt som en
del af vurderingsgrundlaget ift. en videreførelse af NVL.
Evalueringens vurdering af NVL’s ressourceforbrug til administration
I evalueringen problematiseres NVL’s hidtidige brug af ressourcer fordelt på hovedopgaver. Der peges
på, at særligt udgifter til administration ligger på et for højt niveau (19 pct. af de samlede udgifter).
NVL finder, at dokumentationsgrundlaget for denne problematisering og vurdering er mangelfuldt.
Der foretages ikke en sammenligning til, hvad andre lignende organisationer har af udgifter til
administration. Og der er ikke foretaget en dybdegående analyse af, hvad
NVL’s
administrationsudgifter rent faktisk dækker over og anvendes til. Eksempelvis har NVL konteret flere
virksomhedsrettede aktiviteter under administration. Det gælder bl.a. udgifter til at tilkøbe eksterne
bookingfirmaer, som ringer til virksomheder på vegne af NVL og booker mødetidspunkter for NVL’s
konsulenter.
NVL finder derfor ikke, at der er et tilstrækkeligt grundlag for at problematisere og konkludere, at NVLs
udgifter til administration er for høje.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 63: Henvendelse af 25/11-20 fra Netværkslokomotivet om Rambølls rapport om Netværkslokomotivet
Evalueringens vurdering af NVL’s samarbejde med kommuner
I evalueringen er foretaget en analyse af niveauet for VEU-aktivitet for kommuner, som NVL fungerer i,
og for resten af landet. I rapporten påpeges det bl.a., at 8 af de kommuner som NVL samarbejder med
placerer sig i den øverste halvdel og 10 placerer sig i den ende, hvor aktiviteten er lavest.
NVL har svært ved at se relevansen og værdien af denne delanalyse i evalueringen. Hvis formålet har
været at belyse om NVL gør en forskel for VEU-aktiviteten i kommunen, finder NVL, at datagrundlaget
i evalueringen er mangelfuldt. Analysen og data tegner et øjebliksbillede, så man kan ikke se, hvordan
VEU-aktiviteten i kommunerne, som NVL har samarbejdet med, har udviklet sig over tid. Denne
opgørelse siger således intet om resultaterne af NVL’s arbejde.
NVL’s overvejelser
på baggrund af evalueringen
NVL finder
som nævnt ovenfor - at evalueringen på en lang række områder bekræfter, at
størstedelen af virksomheder og uddannelsesinstitutioner er godt tilfredse med, og opnår værdi af,
sa ar ejdet ed NVL, og at NVL’s rådgivning,
indsats, produkter og værktøjer fungerer godt set ift.
behovene i virksomheder og uddannelsesinstitutioner.
NVL fi der derfor, at det er vigtigt at ar ejde videre ed afsæt i NVL’s uvære de tilga g til
virksomheder og uddannelsesinstitutioner, og at arbejde videre med afsæt i de eksisterende indsatser,
produkter og værktøjer.
NVL er imidlertid enig i,
at der ed fordel ka ske e videreudvikli g af NVL’s i dsats på e række af
de i evalueringen fremhævede områder. I nedenstående er kort beskrevet, hvilke initiativer NVL vil
igangsætte og arbejde med i forlængelse af evalueringen:
NVL vil udvikle og implementere et udvidet og fleksibelt koncept for det virksomhedsvendte
arbejde. Et vigtigt fokuspunkt i konceptet bliver at beskrive, hvordan NVL kan understøtte
virksomheder og uddannelsesinstitutioner i at opstarte og iværksætte konkrete
uddannelsesaktiviteter. NVL har allerede erfaringer med at understøtte og håndholde processer
frem til uddannelsesstart, og NVL vil trække på disse erfaringer i udviklingsarbejdet.
NVL vil udvikle en plan og et koncept for, hvordan det virksomhedsopsøgende arbejde kan
udbredes til flere brancher og til flere små og mellemstore virksomheder. I den forbindelse vil
NVL igangsætte udvikling og afprøvning af en ny model for, hvordan der bedst og mest målrettet
kan tages kontakt til flere små og mellemstore virksomheder uden, at det
”sluger” alle NVL’s
ressourcer til virksomhedsrettet indsats. Derudover vil NVL gå i dialog med virksomheder fra
brancher, som NVL i dag har mindre kontakt til, og drøfte, hvilke behov de ser for indsats og
rådgivning. Ud fra denne dialog vil NVL udvikle koncepter målrettede nye brancher.
NVL vil formulere mål og succeskriterier ift., hvor mange uddannelsesaktiviteter som
igangsættes i de virksomheder som NVL samarbejder med, samt at foretage en systematisk
opfølgning og måling på, om de virksomheder som er rådgivet og understøttet i processen, rent
faktisk igangsætter uddannelsesaktiviteter.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 63: Henvendelse af 25/11-20 fra Netværkslokomotivet om Rambølls rapport om Netværkslokomotivet
NVL vil foretage en kritisk gennemgang af NVL registreringspraksis, og i den forbindelse sikre at
registreringspraksis gør det muligt at styre og følge op på de kritiske aktiviteter og resultater.
Ovenstående udviklingstiltag vil blive en central del af ansøgningen om en videreførelse af NVL i 2021
og fremefter.