Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 62
Offentligt
2289240_0001.png
Kære Beskæftigelsesudvalg
Tak for muligheden for ved et foretræde den 18. november at fortælle om vores oplevelse med
Netværkslokomotivet, hvis satspuljebevilling udløber 31. december i år.
Indledningsvist skal vi gøre det klart, at det eneste sigte med vores engagement i sagen er ønsket om en
fortsat og forstærket indsats for kompetenceudvikling af medarbejderne på de danske arbejdspladser. Her
har Netværkslokomotivet en kapacitet, som ingen andre kan tilbyde.
Ingen andre har samme know-how og erfaring i at navigere i kompetenceudviklingens Bermudatrekant, og
samtidig initiere en forandrings- og læringskultur i virksomhederne. Derfor skal der ske handling nu. Det er
bydende nødvendigt, at Netværkslokomotivet også eksisterer efter 2020.
Kompetenceudviklingens Bermudatrekant
og Netværkslokomotivet i midten af det hele
Kompetenceudviklingens Bermudatrekant
1
består af
uddannelsesinstitutioner, virksomheder og medarbejdere. De tre har
vidt forskellige udgangspunkter i forhold til opkvalificering.
Medarbejderne har ringe positiv erfaring med uddannelsesverdenen.
Virksomhederne har svært ved at snakke med medarbejderne om
uddannelse
2
, og uddannelsesinstitutionerne forstår ikke
virksomhedernes verden. Uddannelsesinstitutionerne er fantastiske
til at undervise medarbejderne, når de først er kommet inden for
dørene. Men vejen dertil er vanskelig og udfordrende for
medarbejderne, og det kræver helt særlige kapaciteter og
kompetencer at få dem over dørtrinnet. De kompetencer har
Netværkslokomotivet
.
”Netværkslokomotivet
har en kompleks
knowhow-profil med
23 års akkumuleret
erfaring.”
Rolf Verge, chef for Ledelse-
og kommunikationssektionen
Kraftig opfordring: Viderefør Netværkslokomotivet
Netværkslokomotivet er dét samlende organ, der med succes bevæger sig rundt i kompetenceudviklingens
Bermudatrekant. De holder virksomhederne i hånden, og kender alle dele af et kompliceret
uddannelsessystem. For både VOLA og Forsvarets Hovedværksteder er der ingen tvivl om, at hvis
Netværkslokomotivet ikke havde været der, så var vi aldrig kommet i gang med opkvalificering af vores
medarbejderne.
Derfor står det klart, at hvis der ikke findes finansiering til Netværkslokomotivet snarest og gerne straks, vil
medarbejderne ved Netværkslokomotivet naturligvis søge andre jobs. Og det skal helt sikkert lykkedes for
dem, for de er dygtige folk.
Desværre vil mange af de danske arbejdspladser stå tilbage i status quo, hvilket vil være meget, meget
ærgerligt. Derfor skal der fra os lyde en kraftig opfordring til at se på finansieringsmuligheder efter 2020.
Med venlig hilsen
Peder Nygaard
Fabriksdirektør
VOLA
Rolf Verge
Chef for Ledelse- og kommunikationssektionen
Forsvarets Vedligeholdelsestjeneste
1
2
Udviklet af arbejdsmarkedsforsker Mads Peter Klindt, CARMA, Aalborg Universitet
Analyse fra Danmarks Evalueringsinstitut, EVA, 2018
https://www.eva.dk/voksen-efteruddannelse/3-virksomhed-
svaert-ved-tale-medarbejdere-om-svage-laese-skrivefaerdigheder
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 62: Henvendelse af 23/11-20 fra Vola og Forsvarets Vedligeholdelsestjeneste vedr. deres samarbejde med Netværkslokomotivet
2289240_0002.png
To uddannelsesforløb i Forsvarets Hovedværksteder: Et uden succes og et med
I 2017 blev et centraliseret uddannelseskoncept sendt ud til vores værksteder i Forsvarets
Hovedværksteder. Uddannelsesinstitutionen var valgt for os, modellen var frivillig afklaring af
medarbejderne samt anonyme testresultater, hvilket betød, at vi ikke havde overblik over, hvem af
medarbejderne, der var i målgruppen for at modtage opkvalificering. Forløbet havde meget ringe effekt,
som I kan se i nedenstående faktaboks.
I 2018 stødte vi tilfældigt på Netværkslokomotivet, som vi inviterede til et møde. Et år senere gik vi i gang
med et nyt uddannelsesprojekt:
”KLAR TIL I MORGEN.”
Her hjalp Netværkslokomotivet os med at etablere en konstruktiv dialog via nogle processer som betød, at
vi denne gang gjorde tingene i den rigtige rækkefølge.
I 2017 var uddannelseskonceptet udviklet på forhånd. Med
Netværkslokomotivet i 2019 udviklede vi i fællesskab med
tillidsrepræsentanter og samarbejdsudvalg et koncept for
kompetenceudvikling, der var skræddersyet til vores behov.
Afklaringen i projekt KLAR TIL I MORGEN var obligatorisk,
testresultatet tilgængeligt for os som arbejdsplads, og vi
valgte selv de uddannelsesinstitutioner, vi skulle bruge.
Resultatet af projektet kan ses i faktaboksen.
”Netværkslokomotivet
forstår til fulde at arbejde i
krydsfeltet mellem
virksomheder, medarbejdere
og uddannelsesinstitutioner.
De har gjort det i 23 år.”
Rolf Verge, chef for Ledelse- og
Der er ingen tvivl om, at Netværkslokomotivet har været
kommunikationssektionen, Forsvarets
hele årsagen til, at vi havde så stor succes med projekt KLAR
Hovedværksteder
TIL I MORGEN i 2019. Netværkslokomotivet forstod vores
organisation og bragte en know-how ind, som jeg ikke har
mødt andre steder hverken før eller siden. De gav os et
grundlag at handle på, og de stillede skarpt på, hvad det var for nogle knaster, vi kunne møde undervejs.
Netværkslokomotivet forstår til fulde at arbejde i krydsfeltet mellem virksomheder, medarbejdere og
uddannelsesinstitutioner. De har gjort det i 23 år. Det svarer til 23 års akkumuleret know-how på
voksenuddannelsesområdet. Det vil være rigtig ærgerligt for kompetenceudviklingen på det danske
arbejdsmarked at smide det ud.
Uddannelsesprojekt i 2017
(uden Netværkslokomotivet)
418
medarbejdere afklares (frivilligt)
326
medarbejdere er i målgruppen for
opkvalificering
16
konstateres ordblinde ved afklaringen
38
sagde ja til tilbud om opkvalificering
Projekt KLAR TIL I MORGEN
(med Netværkslokomotivet)
801
medarbejderne afklares (obligatorisk)
544
medarbejdere i målgruppen for
opkvalificering
80
konstateres ordblinde ved afklaringen
Alle
i målgruppen kommer over tid til at
sige ja til tilbud om opkvalificering
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 62: Henvendelse af 23/11-20 fra Vola og Forsvarets Vedligeholdelsestjeneste vedr. deres samarbejde med Netværkslokomotivet
2289240_0003.png
Tre gange uddannelsesforløb ved VOLA med Netværkslokomotivet
VOLA har tre gange benyttet sig af Netværkslokomotivets kapacitet. Første gang i 2009 og senest i 2020,
hvor vi i november måned har kørt endnu et afklaringsforløb og efterfølgende opkvalificering.
Netværkslokomotivets helt store styrke er, at de ser uddannelsessystemet fra et virksomhedsperspektiv.
Det gør uddannelsesinstitutionerne ikke. De kan undervise, og det er de dygtige til. De åbner døren hver
morgen og råber:
”Er der oge , der ku e tæ ke sig oget udda else?” Der ko
er bare
kun dem, der
gerne vil uddannelse. Det er ikke vores medarbejdere. De er for bange. De skal først motiveres og presses,
og have ideen om, at uddannelse er godt, masseret ind. Det kan uddannelsesinstitutionerne ikke. De kan
undervise.
På samme måde er kompetencefondene, som for eksempel IKUF, dygtige til at fortælle om
tilskudsmuligheder og rammeaftaler. De har styr på økonomien, men de ved intet om kursusstart,
holdstørrelse, afklaring og motivation.
De har med andre ord ingen viden på tværs af deres egen gesjæft. Uddannelsesinstitutionerne ved ikke
noget om os som virksomhed og vores behov. De ved heller ikke noget om tilskudsmuligheder og
motivation af medarbejderne. Kompetencefondene ved ikke noget om motivation og virksomhedens
behov. Dét gør Netværkslokomotivet. De arbejder på tværs af de andre aktører og kan på den måde holde
os i hånden gennem et helt uddannelsesforløb.
Hos VOLA har vi benyttet os af Netværkslokomotivet tre gange. Det var aldrig sket, hvis første oplevelse
med dem havde været dårlig. Netværkslokomotivet har været professionelle og bidraget med så meget
know-how, at jeg i dag ved, vi aldrig kommet i gang med uddannelse og opkvalificering af medarbejderne
uden dem. Jeg kender ikke uddannelsessystemerne, jeg ved ikke noget om tilskudsmuligheder, jeg har
medarbejdere, der skal presse og motiveres i en grad, der er helt sindssyg. Det havde jeg aldrig klaret selv.
Derfor er det vigtigt, at Netværkslokomotivet får lov til at fortsætte sit vigtige og relevante arbejde. Der har
aldrig været så stort et behov for at uddanne og sikre kvalificeret arbejdskraft. Så skal man ikke lukke den
eneste aktør, der har succes med at få det til at ske.
”Hvis
ikke jeg havde haft Netværkslokomotivet, så havde vi aldrig startet et
uddannelsesforløb op. Jeg ved ikke, hvem jeg skal ringe til. Jeg kender ikke
uddannelsessystemerne, og jeg ved ikke noget om tilskudsmuligheder.”
Peder Nygaard, fabriksdirektør VOLA