Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Beskæftigelsesministeren
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 20205001373
23. november 2020
Kære udvalgsmedlemmer
Jeg har i dag sendt en ændring af bekendtgørelsen om brancheundergrupper i Ar-
bejdsmarkedets Erhvervssikring (AES) i ekstern høring, jf. medsendte høringsbrev.
I orienteres om dette, da ændringen sikrer, at bekendtgørelsen bringes i overens-
stemmelse med den praksis, der har været udmøntet siden 2014, men som ikke er
korrekt bekendtgjort i bekendtgørelsen. Ændringen skaber således et klart retligt
grundlag for den faktiske brancheinddeling siden 2014.
Danske arbejdsgivere er forpligtiget til at betale et AES-bidrag pr. ansat. Bidraget
skal dække udgifterne til erhvervssygdomme
–
både administration og erstatninger.
Branchegruppetilhørsforholdet har betydning for, hvor meget de enkelte virksom-
heder skal betale i bidrag til AES, idet de enkelte virksomheder i brancheunder-
grupperne er solidarisk ansvarlige for at finansiere udgifterne til de erhvervssyg-
domme, som opstår i hele brancheundergruppen.
I 2013 besluttede den daværende bestyrelse for Arbejdsmarkedets Erhvervssyg-
domssikring, som var ansvarlig for finansiering af erhvervssygdomsområdet før
oprettelsen af Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, at flytte branchen
”brand og red-
ning” fra brancheundergruppe
84 (Offentlige og personlige tjenester - forsvar, po-
liti) til gruppe 61 (Transport, post og tele - jernbaner, skibsfart mv) med virkning
fra 2014. Flytningen af branchen skete uden, at bestyrelsen
–
som forudsat i den
dagældende arbejdsskadesikringslov
–
formelt indstillede flytningen til direktøren
for den daværende Arbejdsskadestyrelse, som skulle have bekendtgjort flytningen
ved at opdatere bekendtgørelsen om brancheundergrupper.
AES har oplyst, at baggrunden for flytningen af ”brand og redning”
til brancheun-
dergruppe 61 var, at skaderisikoen for denne branche, som omfatter private ar-
bejdsgivere (som fx vejhjælpsfirmaer), var markant mindre end skaderisikoen for
de offentlige arbejdsgivere i brancheundergruppe 84, som omfatter statslige ar-
bejdsgivere (Forsvarsministeriet, Justitsministeriet og Udenrigsministeriet). Den
daværende bestyrelse vurderede derfor, at det var rimeligt at overføre ”brand og
redning” til en anden brancheundergruppe
med en højere grad af organisatorisk
samhørighed og brancheslægtskab, og hvor skaderisikoen for
”brand og redning”
og gruppen var på samme niveau, hvilket er tilfælde i brancheundergruppe