Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 55
Offentligt
2286936_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Beskæftigelsesministeren
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 20205001373
23. november 2020
Kære udvalgsmedlemmer
Jeg har i dag sendt en ændring af bekendtgørelsen om brancheundergrupper i Ar-
bejdsmarkedets Erhvervssikring (AES) i ekstern høring, jf. medsendte høringsbrev.
I orienteres om dette, da ændringen sikrer, at bekendtgørelsen bringes i overens-
stemmelse med den praksis, der har været udmøntet siden 2014, men som ikke er
korrekt bekendtgjort i bekendtgørelsen. Ændringen skaber således et klart retligt
grundlag for den faktiske brancheinddeling siden 2014.
Danske arbejdsgivere er forpligtiget til at betale et AES-bidrag pr. ansat. Bidraget
skal dække udgifterne til erhvervssygdomme
både administration og erstatninger.
Branchegruppetilhørsforholdet har betydning for, hvor meget de enkelte virksom-
heder skal betale i bidrag til AES, idet de enkelte virksomheder i brancheunder-
grupperne er solidarisk ansvarlige for at finansiere udgifterne til de erhvervssyg-
domme, som opstår i hele brancheundergruppen.
I 2013 besluttede den daværende bestyrelse for Arbejdsmarkedets Erhvervssyg-
domssikring, som var ansvarlig for finansiering af erhvervssygdomsområdet før
oprettelsen af Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, at flytte branchen
”brand og red-
ning” fra brancheundergruppe
84 (Offentlige og personlige tjenester - forsvar, po-
liti) til gruppe 61 (Transport, post og tele - jernbaner, skibsfart mv) med virkning
fra 2014. Flytningen af branchen skete uden, at bestyrelsen
som forudsat i den
dagældende arbejdsskadesikringslov
formelt indstillede flytningen til direktøren
for den daværende Arbejdsskadestyrelse, som skulle have bekendtgjort flytningen
ved at opdatere bekendtgørelsen om brancheundergrupper.
AES har oplyst, at baggrunden for flytningen af ”brand og redning”
til brancheun-
dergruppe 61 var, at skaderisikoen for denne branche, som omfatter private ar-
bejdsgivere (som fx vejhjælpsfirmaer), var markant mindre end skaderisikoen for
de offentlige arbejdsgivere i brancheundergruppe 84, som omfatter statslige ar-
bejdsgivere (Forsvarsministeriet, Justitsministeriet og Udenrigsministeriet). Den
daværende bestyrelse vurderede derfor, at det var rimeligt at overføre ”brand og
redning” til en anden brancheundergruppe
med en højere grad af organisatorisk
samhørighed og brancheslægtskab, og hvor skaderisikoen for
”brand og redning”
og gruppen var på samme niveau, hvilket er tilfælde i brancheundergruppe
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 55: Orientering om at bekendtgørelsen om brancheundergrupper i Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES) er sendt i ekstern høring, beskæftigelsesministeren
61. Dette er i overensstemmelse med de lovfastsatte principper for branchegruppe-
inddelingen.
AES har opgjort, at flytningen af ”brand og redning” til brancheundergruppe
61
ikke i nævneværdig grad har påvirket de øvrige branchers AES-bidrag, idet flytnin-
gen alene har medført ganske små procentuelle ændringer i bidragsstørrelsen i
gruppe 61 (i både op- og nedadgående retning) over årene.
Flytningen indebærer endvidere, at brancheundergruppe 84 herefter kun har bestået
af statslige arbejdsgivere. Arbejdsmarkedets parter, herunder de offentlige og pri-
vate arbejdsgivere, som blev berørt af flytningen
af ”brand og redning” mellem de
to brancheundergrupper i 2014, var repræsenterede i den daværende bestyrelse,
som traf beslutningen om flytningen. Jeg finder det dog kritisabelt, at ændringen
ikke skete på den formelt set korrekte måde. Det er derfor nødvendigt, at bekendt-
gørelsen bringes i overensstemmelse med praksis, så der skabes et klart retligt
grundlag for den nuværende faktiske branchegruppeinddeling.
Når bekendtgørelsen har været i ekstern høring hos de relevante parter, forventes
den at blive udstedt og træde i kraft pr. 1. januar 2021.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
2