Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 5
Offentligt
2260104_0001.png
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 5: Opfølgning fra besøget hos Jobcenter København torsdag den 24. september 2020.
2260104_0002.png
FA K T A A R K
4 ud af 10 akademiske
dimittender i Danmark
i dag er ledige
Beskæftigelse og ledighed
Akademikere udgør en stigende del af den samlede arbejdsstyrke i
Danmark, og er i dag en gruppe på godt en halv million personer. Samtidig er andelen af ledige
akademikere steget til tæt på en fjerdedel af den samlede ledighed. Især de nyuddannede er ramt;
en situation som er blevet kraftigt forværret af coronakrisen.
Faktaarket belyser forholdene for akademiske dimittender på tværs af de relevante områder:
beskæftigelse, ledighed, uddannelse samt erhverv og efterspørgsel.
Eksplosiv stigning i ledigheden
blandt akademiske dimittender
Ledigheden blandt akademiske dimittender
Nøglepointer
40
Antallet af ledige akademi-
ske dimittender er steget
med mere end 1.200 perso-
ner fra juli 2019 til juli 2020.
Ledigheden blandt dimit-
tender er rekordhøj: Næsten
11.000 var berørt af ledighed
i juli måned 2020.
Ledighedsprocenten blandt
akademiske dimittender er
steget med 24 procentpoint
fra 2010 til 2020.
10.000
Fuldtidspersoner (venstre akse)
Ledighedsprocent (højre akse)
7.500
Fuldtidspersoner
30
Ledighedsprocent
5.000
20
2.500
10
0
2004
2008
2012
2016
0
2020
F
1
N
Dimi ender de neres her som nyuddannede med en kandida-
talder på 0-12 måneder. Peaket i 2016-2017 skyldes, at den fulde e ekt af
Fremdri sreformen træder igennem her.
K
Akademikernes ledighedsstatistik. Data fra AKA, CA, AJKS
og MA. Fuldtidsledige, ikke sæsonkorrigeret.
SEPTEMBER
2020
TÆ N K ETA N K E N
M A N DAG MORGEN
1
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 5: Opfølgning fra besøget hos Jobcenter København torsdag den 24. september 2020.
2260104_0003.png
FA K T A A R K
Akademikere fylder
mere i ledighedsstatistikkerne
Akademikernes andel af den samlede ledighed
Nøglepointer
Samlet ledighed
Siden 2010 er antallet af
ledige akademikere vokset
med 13.891 fuldtidspersoner
Langtidsledigheden blandt
akademikere stiger også: I
juni 2020 havde mere end
4.000 akademikere været
ledige mere end ét år; en
vækst på 44 pct. ift. 2019.
Akademikerledighed
120.000
113.244
107.258
90.000
60.000
30.000
26.642
12.751
0
Juli 2010
Juli 2020
F
2
Akademikerledigheden udgør en markant større andel af den
samlede ledighed i dag. Næsten hver erde ledig i dag er akademiker, mens
de øvrige gruppers andel er faldet i samme periode.
K
Jobindsats.dk, fuldtidsledige. Note: Ledige medlemmer af hhv.
AKA, CA, AJKS og MA.
Akademikere
søger
mod den private sektor
Andelen af akademikere i den private sektor
Nøglepointer
Andelen af akademikere i
den private sektor er vokset
med ca. 5 procentpoint
siden 2008.
I 2020 er 156.550 akademi-
kere beskæftigede i den of-
fentlige sektor. Det er 48.250
personer mere end i 2010 –
en stigning på 45 pct.
312.700 akademikere var
privatansatte i 2018. Det er
knap 100.000 mere end i
2008 – en stigning på 46 pct.
Akademikerbeskæftigel-
sen i den private sektor er
stigende i alle regioner og
topper i Hovedstaden med
godt 166.600 beskæftigede i
den private sektor i 2018. En
stigning på 7,1 procentpoint
fra 2008.
2.000.000
1.500.000
Øvrige
1.000.000
500.000
Akademikere
0
2008
2010
2012
2014
2016
2018
F
3
Beskæftigelsen blandt akademikere er steget massivt de
seneste 10-12 år; både på det offentlige og det private område.
K
Egne beregninger på grundlag af registerdata fra Danmarks
Statistik (AC), 2018. Note: Akademikere de neres ved de uddannelses-
grupper, som organiseres af Akademikernes medlemsorganisationer.
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 5: Opfølgning fra besøget hos Jobcenter København torsdag den 24. september 2020.
2260104_0004.png
FA K T A A R K
Uddannelse
Siden 2010 er antallet af kandidater fra de lange videregående uddannelser steget.
Samfundsvidenskaberne
udgør størstedelen af akademikere
Antal dimittender fordelt på længere videregående uddannelse‚ 2019
Nøglepointer
Antallet nyuddannede kan-
didater er steget fra 11.300 i
2010 til ca. 17.000 kandida-
ter i 2019. En stigning på ca.
50 pct.
38 pct. af de akademiske
dimittender er uddannet
inden for samfundsviden-
skab – 20 pct. inden for
humaniora.
364
Jordbrug, natur
og miljø
354
Kunstnerisk
92
Fødevarer, Bio- og
laboratorieteknik
6.000
4.000
3.369
2.014
2.000
6.531
1.826
1.679
Sundheds-
videnskab
780
0
Naturvidenskab
Samfunds-
videnskab
Teknisk
videnskab
Humanistisk
og teologisk
Pædagogisk
F
4
Siden 2010 er antallet af kandidater fra de lange videregående
uddannelser steget.
K
Danmarks Statistik, 2019.
Nøglepointer
Størst
dimittendledighed blandt historikere,
biologer og kommunikationsuddannede
Gennemsnitlig ledighed i procent for nyuddannede kandidater i til
kvartal efter endt uddannelse fordelt på de
største kandidatuddannelser
Arkitekt
Biologi
Dansk
Erhvervssprog og int. virks.komm.
Erhvervsøkonomi, cand.merc.
Historie
Idræt
Journalistik
Jura
Kommunikation
Medicin
Psykologi
Revisorkandidat, cand.merc.aud.
Statskundskab
Økonomi
0
F
5
11
24
16
18
7
27
15
12
5
22
1
10
2
6
2
10
20
30
10 måneder efter akade-
mikernes dimission er
gennemsnitligt 80 pct. af
akademikerne i beskæfti-
gelse, mens 20 pct. af aka-
demikerne stadig er ledige.
Dimittender med en kunst-
nerisk eller humanistisk
uddannelsesbaggrund er
typisk ledige i længere tid,
inden de kommer i job. For
de humanistiske faglighe-
der går der f.eks. 19 måneder
efter dimission, før 80 pct.
er i beskæftigelse.
Flere af de 15 mest populære
kandidatuddannelser har
lav ledighedsprocent. Blandt
medicinere, økonomer og
revisorer er blot 1- 2 pct.
ledige i 4. til 7. kvartal efter
deres dimission.
Historie og biologi er nogle
af de populære uddannelser
med størst ledighed. 27 pct.
af dimittenderne fra historie
er ledige i 4. til 7. kvartal
efter dimission, 24. pct. for
biologi.
N
Datagrundlaget er personer, der har færdiggjort en kandidat-
uddannelse i 2016-2019.
K
Uddannelses- og Forskningsministeriet – Uddannelseszoom.
SEPTEMBER
2020
TÆ N K ETA N K E N
M A N DAG MORGEN
3
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 5: Opfølgning fra besøget hos Jobcenter København torsdag den 24. september 2020.
2260104_0005.png
FA K T A A R K
Erhverv og efterspørgsel
Inden for alle brancher ansættes i stigende omfang akademikere.
Ansættelse af akademikere
stiger på tværs af brancher
Andel akademikere beskæftiget i branchen procent
Nøglepointer
Akademikernes andel af de
beskæftigede i virksomhe-
derne er steget fra 11,3 pro-
cent i 2012 til 14,6 procent
i 2018.
De store virksomheder be-
skæftiger flest akademikere.
Her stiger antallet mest.
2012
2015
2018
I små og mellemstore
virksomheder er der også en
stabil vækst ifølge Akademi-
kernes egne registerdata.
Bygge og anlæg
Sociale institutioner
Hoteller og restauranter
Vandforsyning og renovation
Transport
Landbrug, skovbrug og fiskeri
Handel
Rejsebureauer, rengøring mv.
Ejendomshandel og udlejning
Uoplyst aktivitet
Industri
Alle brancher
Kultur og fritid
Andre serviceydelser mv.
Finansiering og forsikring
Råstofindvinding
Sundhedsvæsen
Undervisning
Energiforsyning
Kommunikation og IT
Offentlig adm., forsvar og politi
Rådgivning, erhvervsservice
0
F
6
10
20
30
40
K
Danmarks Statistik, HFUDD16.
Dårligt
match mellem
dimittendtidspunkt og jobopslag
Antal
jobopslag målrettet kandidater fra
Nøglepointer
Som en konsekvens af frem-
driftsreformen dimitterer
langt hovedparten af kandi-
daterne i juni. Virksomhe-
derne har færrest jobopslag
i juli, hvor dimittenderne
starter jobsøgning.
2.500
2.000
1.500
1.000
500
0
2010
F
7
2012
2014
2016
2018
2020
N
Punkter markeret med røde cirkler angiver juli måned for det
pågældende år.
K
Labor Intelligence Tool, DAMVAD Analytics (2019).
4
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 5: Opfølgning fra besøget hos Jobcenter København torsdag den 24. september 2020.
2260104_0006.png
L Ø S N I NGS K ATA L O G
Flere dimittender i job
LØSNINGSKATALOG TIL POLITIKERE
Behov for handling
Coronakrisen og det medfølgende økonomiske chok har sat
sine klare spor i dansk økonomi. I andet kvartal af 2020 tyder
alt på et fald i BNP på 7,4 pct. – et historisk højt tal. Samtidig
træder ca. 40.000 dimittender fra de videregående uddannel-
ser ud på arbejdsmarkedet. Det er en farlig cocktail. Faldet i
økonomien går bl.a. ud over dimittenderne, da de endnu ikke
har opbygget solid erhvervserfaring. Det er derfor svært at
træde ind på arbejdsmarkedet, når mange arbejdsgivere be-
grænser eller stopper nyansættelser.
De politiske ledere på beskæftigelsesområdet i de fire store
universitetsbyer (Odense, Aalborg, Aarhus og København)
ønsker i samarbejde med Akademikerne at få folketingspoli-
tikerne i tale for at etablere ekstraordinære initiativer og sætte
fokus nye tiltag i indsatsen for de ledige dimittender. Selvom
det er lokalt, man står med indsatsen og ansvaret for at hjælpe
de unge dimittender, er det så stor og vigtig en samfundsop-
gave, at det kræver handling fra centralt hold.
tet potentiale, som vi skal have gavn af. Både af hensyn til
samfundet, som har investeret i uddannelserne, af hensyn til
virksomhederne, som har brug for arbejdskraft med de rette
kompetencer og af hensyn til det enkelte menneske, som er
ramt af ledighed.
Forslag til handling
De fire store uddannelsesbyer (Aalborg, Odense, Aarhus og
København) og Akademikerne kommer her med en række
konkrete forslag til regeringens centrale prioriteringer af
dansk økonomi. Nogle af forslagene kan sættes i værk og hjæl-
pe ledige dimittender i job nu og her.
Der skal sættes ind i forhold til uddannelse, beskæftigelse og
erhvervsfremme. Tre indsatsområder, som alt for ofte eksi-
sterer adskilt fra hinanden, men som skal spille meget bedre
sammen både lokalt, regionalt og nationalt. Kun på den måde
letter vi overgangen fra uddannelsesinstitutionerne og ud på
arbejdsmarkedet i konkrete jobs.
Og så skal vi se sammenhængene på tværs. Løsninger på pro-
blemer i den ene sektor, skaber nogle gange problemer i den
anden. Fremdriftsreformen er et eksempel på, at ønsket om at
forkorte studietiden til gengæld betyder, at rigtigt mange di-
mittender bliver færdige i sommermånederne, hvor der typisk
er få jobopslag og ikke rekrutteres mange nye medarbejdere.
Før var dimittender i højere grad spredt ud over året, lige som
virksomhedernes efterspørgsel er det. Nu skal dimittenderne
på samme tid kæmpe om at finde fodfæste på arbejdsmarke-
det. Det er ikke optimalt.
På samme måde kan beskæftigelsespotentialet for ledige
med fordel være en integreret del af de mange gode tiltag i
erhvervsfremmesystemet. Tiltag, der kan bringe ledige dimit-
tender i spil, så de kan være med til at sikre kvalificeret ar-
bejdskraft til virksomheder og dermed øge virksomhedernes
vækstmuligheder.
En brændende platform
Ledigheden blandt dimittender er rekordhøj: Næsten 11.000
var berørt af ledighed i juli 2020. Det er ikke en ny udfordring,
men den er blevet forværret af corona-pandemien:
• I løbet af juli 2020 var over 33.000 akademikere berørt af
ledighed. En vækst på næste 6.000 flere akademikere i for-
hold til samme tidspunkt i 2019.
• Langtidsledigheden stiger. I juni 2020 var der mere end
4.000 akademikere med en ledighed på mere end et år – en
vækst på 44 pct. i forhold til 2019.
Vi må ikke tabe dimittenderne og de mange ledige akademi-
kere. Tallene taler for sig selv. Det er tid til at handle – og nu
der skal bygges bro mellem uddannelse og arbejdsmarked.
De mange ledige akademikere repræsenterer et stort uudnyt-
SEPTEMBER
2020
TÆ N K ETA N K E N
M A N DAG MORGEN
1
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 5: Opfølgning fra besøget hos Jobcenter København torsdag den 24. september 2020.
2260104_0007.png
L Ø S N I NGS K ATA L O G
Initiativer på den korte bane
Styrket kontakt mellem virksomheder
og dimittender – bedre mulighed for
virksomhedspraktik og løntilskud
a.
I dag kan en ledig akademiker komme i virksomhedsprak-
mindre virksomheder kan gøre brug af ved uløste udvik-
lingsopgaver i forretningen.
b.
Den økonomiske ramme for landdistriktsvækstpiloten
(under Innovationsfonden) bør udvides.
tik i 4 uger. Ordningen bør udvides til 8 uger, som det har
været tidligere. Mange opgaver kræver mere end 4 uger til
oplæring og udførelse, og det tager tid at lære nye medarbe-
jder og kulturen på arbejdspladsen godt at kende.
b.
I dag kan en ledig akademiker blive ansat med løntilskud
efter seks måneders ledighed. Det bør kunne ske efter tre
måneder.
c.
Forbedrede muligheder for, at små virksomheder kan
deles om en praktikant eller en ansat i løntilskud, hvis de
ikke har opgaver nok til en fuldtidsakademiker.
On boarding-støtte til dimittender i SMV’er
Flere SMV’er får øjnene op for, hvad en akademiker kan tilføre
virksomhederne, men det kan være en stor opgave at ansætte
den første akademiker.
Konkret foreslår vi:
Flere opkvalificeringsforløb
målrettet fremtidens arbejdsmarked
Der vil i de kommende år være en stigende efterspørgs-
el på akademikere med digitale og tekniske kompetencer
samt forretningsforståelse bl.a. inden for eksport. Gennem
korte opkvalificeringsforløb kan dimittender hjælpe virk-
somheder til grøn omstilling via fx procesoptimering og
projektledelse, anvendelse af data til grøn omstilling, cer-
tificeringer inden for bæredygtighed eller grønne udbud og
indkøb.
Konkret foreslår vi:
En særlig dimittend-mentorordning, eller en onboarding-
støtteordning, hvor man kombinerer økonomisk støtte til
virksomheden med adgang til vejledning og rådgivning af
virksomhed og dimittend og lønrefusion for eksisterende
medarbejdere, som indgår i oplæringsteamet.
Initiativer på den længere bane
Nye alternativer til kandidatoverbygningen
udbygges og promoveres
Folketinget har skabt rammerne for en ny og mere fleksibel
uddannelsesstruktur for universitetsuddannelserne. Her-
med er der mulighed for langt større vekselvirkning mellem
uddannelserne og arbejdsmarkedet. Bachelorers retskrav på
optagelse på den naturlige kandidatuddannelse er forlænget,
hvilket giver bachelorer mulighed for at holde pause i op til
3 år og prøve deres uddannelse af på arbejdsmarkedet, inden
de (måske) vælger at fortsætte på kandidatuddannelsen, eller
på en af de nye typer overbygningsuddannelser på deltid på
universiteterne.
I dag har bachelorer også mulighed for at tage en meritlærer-
uddannelse, ligesom der er forslag om en meritpædagogud-
dannelse for bachelorer, der pt. er til behandling i Uddannel-
ses- og Forskningsministeriet.
Konkret foreslår vi:
En national ordning, som kan supplere den regionale posi-
tivliste med online kurser indenfor efterspurgte områder,
og hvor ledige med en lang videregående uddannelse kan
udvikle deres kompetencer indenfor fx grøn omstilling,
digitalisering og eksport. Ordningen skal kunne anvendes
af jobcentre, a-kasser, faglige organisationer eller regionale
og lokale branchesamarbejder mellem fx erhvervsorganisa-
tioner, faglige organisationer og jobcentre.
Særlige støtteordninger til virksomhederne
a.
Universiteterne skal forpligte sig på at levere sporskifte- og
I en situation, hvor mange virksomheder har måttet afske-
dige medarbejdere på grund af coronakrisen, er det højaktu-
elt at se på værktøjer til at lette virksomhedernes mulighe-
der for at ansætte nyuddannede.
a.
Isbryderordningen/videnpiloten skal genindføres: Der
karrierevejledning på bacheloruddannelsens 5. semester
for uddannelser med særlige ledighedsudfordringer.
b.
Sporskifte- og karrierevejledning skal give de studerendes
mangler en bred erhvervsstøtteordning, som især de
blik for de muligheder, der er for at stige af med sin bachelor
eller at skifte fagligt spor på overbygningen med henblik på
at forbedre sine beskæftigelsesmuligheder. Universiteterne
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 5: Opfølgning fra besøget hos Jobcenter København torsdag den 24. september 2020.
2260104_0008.png
L Ø S N I NGS K ATA L O G
skal forpligtes på at indhente relevant viden fra jobcentre, re-
gionale erhvervshuse, faglige organisationer og a-kasser om
karrierevejledning for bachelorstuderende på 5. semester.
c.
Der bør i regi af Uddannelses- og Forskningsministeriet,
forelægges og godkender forslag til reviderede kompetence-
profiler, fx sådan som man arbejder med arbejdsmarkeds-
billetter på IT-universitetet. Det centrale er, at det foregår
årligt i en formaliseret struktur.
Erhvervsministeriet og Beskæftigelsesministeriet igang-
sættes en afdækning af, om der kan laves andre meritud-
dannelser for bachelorer inden for områder, der efterspørger
arbejdskraft.
d.
Universiteter og virksomheder skal arbejde bedre sammen
Flere iværksættere og freelancere
blandt dimittenderne
Det bør blive lettere for studerende og dimittender at finde nye
veje til job. F.eks. ved at blive iværksættere eller freelancere.
Der bør oprettes en iværksætterpulje til universiteterne, så
det muliggøres at oprette tværfaglige iværksætterforløb. Her-
ved kan de studerende få erfaringer med både iværksætteri
og med at samarbejde med andre faggrupper allerede inden
dimission.
Konkret foreslår vi:
om solution camps, projektorienterede forløb og brug af
virksomhedscases i undervisningen.
Større arbejdsmarkedsrelevans
på uddannelserne (employability)
Der skal være krav til kandidatuddannelser med særlige ledig-
hedsudfordringer om at integrere arbejdsmarkedsrelevans i
uddannelserne på en sådan måde, at der støttes op om uddan-
nelsens faglighed, fx efter inspiration fra Aalborg Universitets
arbejde med karriereforløb.
Konkret foreslår vi:
a.
Der bør indføres et krav om praktikum, der har form af sær-
a.
At de lovgivningsmæssige og praktiske barrierer for, at di-
mittender bliver iværksættere eller freelancere, fjernes.
a.
At virksomhederne kommer på banen. Der bør laves en di-
lige ekstra aktiviteter (dvs. ud over den ECTS-givende under-
visning), og som strækker sig over kandidatuddannelsens
fire semestre. Praktikum skal gøre studerende i stand til at
oversætte deres faglighed til konkrete kompetencer, som ef-
terspørges af virksomhederne. En viden som den studerende
kan bruge i forhold til at foretage et beskæftigelsesklogt valg
af fagspecialisering, vælge at have et relevant projektorien-
teret forløb samt gøre kandidatspecialet karriererelevant og
springbræt til første job som nyuddannet.
b.
Der bør være et krav om “Karriere-VIP” på alle uddannelser
gital platform, hvor virksomheder kan præsentere mindre
opgaver, de har behov for at få lavet af højtuddannede free-
lancere. Det vil mindske afstanden mellem akademikerne
og virksomhederne og synliggøre for hvilke opgaver virk-
somhederne efterspørger.
Innovationspulje til virksomheder
Der bør oprettes en national pulje, hvor virksomheder kunne
søge midler til løsning af udviklingsopgaver, forudsat at der re-
krutteres en dimittend til opgaven.
Oplysningskampagne
Der bør igangsættes en oplysningskampagne til virksomhe-
derne via brancheorganisationerne. Kampagnen skal udbrede
kendskabet til de nye muligheder for vekselvirkning mellem
universitetsuddannelserne og arbejdsmarkedet, særligt i for-
hold til at ansætte bachelorer, herunder at øge kendskabet til de
nye muligheder, der er for at tage en overbygningsuddannelse
på deltid i forbindelse med ansættelsen. På samme måde skal
brancheorganisationerne oplyse virksomhederne om fordele-
ne ved projektorienterede forløb, som både kan løse konkrete
problemer for virksomhederne her og nu, men også åbne virk-
somhedernes øjne for, hvad akademikere kan og dermed give
dem mod på at ansætte flere akademikere i fremtiden.
med særlige ledighedsudfordringer. Karriere-VIP er en med-
arbejder (typisk fastansat underviser), der i samarbejde med
studieleder og studienævn har til opgave at sikre, at der i ud-
dannelsens faglige miljø arbejdes med at få skabt en tydelig
arbejdsmarkedsrelevans i undervisningen, herunder virk-
somhedssamarbejder. Det centrale er, at det foregår internt
på uddannelserne, som en integreret del af det faglige miljø.
c.
Som en del af at sikre relevansen af uddannelserne skal der
årligt foretages en revidering af uddannelsens kompetence-
profil således at uddannelsen til stadighed giver de stude-
rende relevante og efterspurgte kompetencer. Det arbejde
skal ske i tæt dialog med uddannelsens aftagerpanel, der
SEPTEMBER
2020
TÆ N K ETA N K E N
M A N DAG MORGEN
3