26 kvinder advarer imod forringelser af
barselsorloven
EU's orlovsdirektiv bør ikke bruges til at forringe
barselsorloven, da det er imod direktivets ordlyd og
intention
Den 5. oktober 2021
Kære Folketingspolitikere,
I lyset af at EU's orlovsdirektiv skal implementeres i
dansk lov anbefaler vi følgende:
1. overvej, om vi er forpligtede til at følge dette
direktiv, da det går imod et dansk nej til øremærket
orlov, da man har underkendt Danmarks protest
ud fra nærhedsprincippet og da det indeholder
familieretlige bestemmelser om orlovsret, som
Danmark ikke er forpligtet til at følge på baggrund
af sit retsforbehold
2. Udnyt muligheden for at udskyde indførelsen af de
sidste to øremærkede forældreorlovsuger til hver
til august 2024.
3. Bevar eksisterende lovgivning, hvor mor og far
hver har 16 uger ud af de 32 ugers forældreorlov,
der er til deling. Dette opfylder EU's krav såfremt
der inden august 2022 øremærkes 7 uger til mor
og 7 uger til far. Inden august 2024 skal 9 uger af
forældreorloven være øremærket mor og 9 uger
være øremærket far. Samtidig skal mor og far hver
have 9 uger, som ikke er øremærkede. Det
betyder, at der samlet skal være 36 ugers
forældreorlov, hvilket er 4 uger mere end i dag.
4. Læg far/medmors øremærkede uger oven i det
samlede antal uger med forældreorlov, så
øremærkningen ikke betyder tab af orlovsuger i
familien i forhold til i dag.
5. Overhold bestemmelserne i EU-direktivet om at
der ikke må ske forringelser for nogen, hvilket
indebærer, at moderens barselsorlov skal forblive
en særrettighed, som ikke skal ind i et
ligestillingsregnskab. Barselsorlov er undtaget fra
krav om ligestilling i dansk og international
lovgivning. Siden 1960 har normen været 14 ugers
barselsorlov efter en fødsel.
6. Lad være med at følge anbefalingerne fra Dansk
Arbejdsgiverforening og Fagbevægelsens
Hovedorganisation, da de vil lade mødres