Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 453
Offentligt
UDKAST
Fremsat den [xx] 2021 af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard Thom-
sen)
Forslag
til
Lov om ændring af barselsudligningsloven
(Regulering af bidragssatsen til barselsudligningsordningen)
§1
I barselsudligningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 281 af 26. marts 2019 med se-
nere ændringer, foretages følgende ændringer:
1.
I
§
4, stk. 2, 1. pkt.
og
§
4 a, stk. 1,
ændres »1.225 kr.« til: »1.350 kr.«.
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2022.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 453: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af barselsudligningsloven (Regulering af bidragssatsen til barselsudligningsordningen), fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at ændre bidragssatsen fra 1.225 kr. til 1.350 kr.
for barselsudligningsordningen på baggrund af indstilling fra bestyrelsen i
Arbejdsmarkedets Tillægspension.
2. Lovforslagets baggrund
Bidragssatsen til barselsudligningsordningen fastsættes efter indstilling fra
bestyrelsen i Arbejdsmarkedets Tillægspension. Det er bestyrelsens indstil-
ling, at satsen med virkning fra den 1. januar 2022 skal være 1.350 kr.
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Bidragssats
3.1.1. Gældende ret
Det fremgår af barselsudligningslovens § 4, stk. 1, 1. pkt., at alle arbejdsgi-
vere indbetaler et bidrag til barselsudligningsordningen pr. ansat lønmodta-
ger. Efter barselsudligningslovens § 4, stk. 2, 1. pkt. udgør bidraget et årligt
kronebeløb pr. fuldtidsansat på 1.225 kr.
Barselsudligningsordningen er ved lov nr. 2198 af 29. december 2020 udvi-
det til at gælde selvstændigt erhvervsdrivende, som med ordningen har fået
mulighed for kompensation under barselsorlov m.v. ud over den kompensa-
tion, som de almindelige barselsdagpenge udgør.
Det fremgår endvidere af barselsudligningsloven § 4 a, stk. 1, at udøvere af
selvstændig erhvervsvirksomhed betaler et årligt bidrag på 1.225 kr. til bar-
selsudligningsordningen.
Der opkræves et bidrag til barselsudligningsordningen, hvis den pågæl-
dende udøver selvstændig erhvervsvirksomhed som hovedbeskæftigelse, og
efter årsopgørelsen for det seneste regnskabsår har et samlet resultat før ren-
ter og efter eventuelle beløb overført til medarbejdende ægtefælle, der over-
stiger maksimum for barselsdagpenge.
3.1.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 453: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af barselsudligningsloven (Regulering af bidragssatsen til barselsudligningsordningen), fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
Barselsudligningsordningen skal fortsat være selvfinansierende, således at
udbetaling af refusion til private arbejdsgivere og kompensation til selv-
stændigt erhvervsdrivende samlet set finansieres af bidrag fra de private ar-
bejdsgivere og selvstændigt erhvervsdrivende.
Bidraget fastsættes derfor således, at det modsvarer de faktiske omkostnin-
ger i ordningen.
Det er vurderingen, at det obligatoriske bidrag til barselsudligningsordnin-
gen for selvstændigt erhvervsdrivende er en skat i grundlovens forstand. Be-
skæftigelsesministeriet begrunder sin vurdering med, at kravet om, at der
skal være en modydelse for det betalte gebyr (bidrag) ikke er opfyldt, da der
i den bidragspligtige kreds af selvstændige givet vil være personer, der al-
drig vil kunne opnå kompensation fra ordningen, f.eks. en nystartet kvinde-
lig iværksætter over 60 år.
Da de selvstændigt erhvervsdrivendes bidragssats således ikke kan fastsæt-
tes administrativt i en bekendtgørelse, men skal fremgå direkte af loven,
blev bidragssatsen for de private arbejdsgiveres bidrag til ordningen fastsat
i lov nr. 2198 af 29. december 2020, selvom det ikke er vurderingen, at bi-
draget er en skat for de private arbejdsgivere.
3.1.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at der lovgives i overensstemmelse med indstillingen fra be-
styrelsen i Arbejdsmarkedets Tillægspension, således at det årlige bidrag
forhøjes til
1.350
kr.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Forslaget vurderes ikke at medføre økonomiske konsekvenser og implemen-
teringskonsekvenser for det offentlige.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Forslaget vil medføre mindre økonomiske konsekvenser for selvstændigt er-
hvervsdrivende i form af en forhøjelse af den årlige bidragssats fra 1.225 kr.
til
1.350
kr.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Forslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
3
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 453: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af barselsudligningsloven (Regulering af bidragssatsen til barselsudligningsordningen), fra beskæftigelsesministeren
2454952_0004.png
UDKAST
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Forslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Forslaget har ikke EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den [12. august 2021] til den [9.
september 2021] været sendt i høring hos følgende myndigheder og organi-
sationer m.v.:
Advokatrådet, Adoption og Samfund, Akademikernes Centralorganisation
(AC), Ankestyrelsen, Arbejdsløshedskassen ASE, Arbejdsmarkedets Til-
lægsPension (ATP), Business Danmark, Centralorganisationernes Fælles-
udvalg (CFU), Dansk Teater, Danske A-kasser, Datatilsynet, Det Faglige
Hus, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Artistfor‐ bund, Dansk Er-
hverv, Dansk Industri (DI), Dansk Journalistforbund (DJ), Dansk Kvinde-
samfund, Dansk Musikerforbund, Dansk Skuespillerforbund, Dansk Social-
rådgiverforening, Danske A-kasser, Danske Advokater, Danske Regioner,
Den Danske Dommerforening, Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH),
Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA), Foreningen Far, Foreningen
Mistet Barn, For‐ handlingsfællesskabet, Frie Funktionærer, Gartneri-,
Land
og Skovbrugets Arbejdsgivere (GLS-A), Ingeniørforeningen (IDA), Institut
for Menneskerettigheder (IMR), Kommunale Tjenestemænd og Overens-
komstansatte (KTO), KL, Kristelig Arbejdsgiverforening (KA), Kristelig
Fagbevægelse (KRIFA), Kvinderådet, KVINFO, Landsforeningen Spæd-
barnsdød, Lederne, Producentforeningen, SMV Danmark, Sundhedskartel-
let og Udbetaling Danmark.
11. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Implemente-
Ingen
ringskonsekven-
Ingen
Ingen
4
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 453: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af barselsudligningsloven (Regulering af bidragssatsen til barselsudligningsordningen), fra beskæftigelsesministeren
2454952_0005.png
UDKAST
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Forslaget vil medføre mindre økono-
miske konsekvenser for selvstændigt
erhvervsdrivende i form af en forhø-
jelse af den årlige bidragssats fra
1.225 kr. til 1.350 kr.
Ingen
Administrative Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Miljø- og natur- Ingen
mæssige konse-
kvenser
Ingen
Forholdet til EU- Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
retten
Er i strid med de
principper
for
implementering
af erhvervsrettet
EU-regulering/
Går videre end
minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
Ja
Nej
X
5
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 453: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af barselsudligningsloven (Regulering af bidragssatsen til barselsudligningsordningen), fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 1 vil medføre, at den årlige
bidragssats forhøjes fra 1.225 kr. til 1.350 kr.
Formålet med ændringen er at forhøje bidragssatsen, således at den fortsat
modsvarer de faktiske omkostninger i ordningen.
Til § 2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. januar 2022.
Det bemærkes, at den af lovforslaget omfattede lov ikke gælder for Færø-
erne og Grønland, hvorfor dette heller ikke vil være tilfældet for den æn-
dring, der foretages med lovforslaget.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 453: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af barselsudligningsloven (Regulering af bidragssatsen til barselsudligningsordningen), fra beskæftigelsesministeren
2454952_0007.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I barselsudligningsloven, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 281 af 26. marts
2019 med senere ændringer, fore-
tages følgende ændringer:
§ 4.
Alle arbejdsgivere indbetaler et
bidrag til barselsudligningsordnin-
gen pr. ansat lønmodtager. Dog
indbetaler arbejdsgiveren ikke bi-
drag for lønmodtagere, som er til-
sluttet en godkendt decentral bar-
selsudligningsordning, jf. § 5. Be-
skæftigelsesministeren kan fast-
sætte regler om, at arbejdsgivere
fritages for at betale bidrag for sær-
lige lønmodtagergrupper.
Stk. 2.
Bidraget udgør et årligt kro-
1.
I
§ 4, stk. 2, 1. pkt.,
ændres
nebeløb pr. fuldtidsansat på 1.225 »1.225 kr. « til: »1.350 kr.«.
kr. Beløbet reguleres trinvis i for-
hold til den tid, lønmodtageren er
ansat pr. uge. Beskæftigelsesmini-
steren fastsætter efter indstilling fra
bestyrelsen for Arbejdsmarkedets
Tillægspension bidraget, således at
det modsvarer de faktiske omkost-
ninger i ordningen. Ministeren fast-
sætter nærmere regler herom.
Stk. 3-5.
---
§ 4 a.
Udøvere af selvstændig er-
I
§ 4 a, stk. 1,
ændres »1.225 kr.«
hvervsvirksomhed betaler et årligt
til: »1.350 kr.«.
bidrag på 1.225 kr. til barselsudlig-
ningsordningen, når følgende be-
tingelser er opfyldt:
1-2) ---
Stk. 2-4.
---
7
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 453: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af barselsudligningsloven (Regulering af bidragssatsen til barselsudligningsordningen), fra beskæftigelsesministeren
2454952_0008.png
UDKAST
Stk. 2. Bidrag efter stk. 1 opkræves
årligt den 1. oktober.
Stk. 3. Beskæftigelsesministeren
fastsætter nærmere regler om op-
krævning af bidrag efter stk. 1.«
8