Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 443
Offentligt
2452925_0001.png
”Leave no one
behind”
(jf. regeringens handlingsplan
for FN’s verdensmål, juni 2021)
Evaluering
af den socialøkonomiske virksomhed TOPVIRKs indsats
Projektets titel: Socialøkonomisk Virksomhed Frederikshavn (TOPVIRK) FL§ 17.59.11.45
August 2021
Side 1
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 443: Evalueringer af driftspuljeprojekter på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2452925_0002.png
Indhold
1.0
2.0
2.1
2.2
2.3
3.0
3.1
3.2
3.3
4.0
4.1
4.2
4.3
4.4
5.0
5.1
5.2
5.3
6.0
Bilag 1
Bilag 2
Bilag 3
Bilag 4
KORT FORTALT:
TOPVIRK - Mission og Forandringsteori
Refleksion over formålet med indsatsen
TOPVIRKs indsats og Verdensmålene
Psykiske lidelser
Fysiske lidelser
Redegørelse for den implementerede indsats
Kerneelement 1, Opbygning af virksomhedsnetværk
Kerneelement 2, Opbygning, udvikling og drift af egne
forretningsområder
Kerneelement 3, Oprettelse og gennemførelse af jobrettede
projektforløb
Analyse af output og outcome (beskæftigelsesmæssige
resultater, progression mv.)
Resultater vedr. Kerneelement 1, Opbygning af virksomhedsnetværk
Resultater vedr. Kerneelement 2, Opbygning, udvikling og drift af
egne forretningsområder
Resultater vedr. Kerneelement 3, Oprettelse og gennemførelse af
jobrettede projektforløb
Den samfundsmæssige gevinst af indsatsen
Refleksion over indsatsen, herunder drivere, barrierer,
udfordringer og den fremadrettede indsats
Drivere
Barrierer
Udfordringer for den fremadrettede indsats
Baggrunden for evalueringen af TOPVIRKs indsats
TOPVIRKs forandringsteori
Interview med medarbejdere ansat i fleksjob
Interview med projektdeltagere
Interview med samarbejdspartnere
Side:
3
4
4
4
4
5
5
6
9
11
11
11
12
13
14
14
14
15
16
17
18
19
20
August 2021
Side 2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 443: Evalueringer af driftspuljeprojekter på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2452925_0003.png
1.0 KORT FORTALT:
TOPVIRK - Mission og Forandringsteori
Det er den sociale virksomhed TOPVIRKs mission at skabe arbejdspladser til
mennesker med behov for ansættelse på særlige vilkår. Dette praktiseres gennem
forandringsteoriens
1
3 aktiviteter / kerneelementer:
Kerneelement 1,
Opbygning af virksomhedsnetværk
TOPVIRK udbreder det rummelige arbejdsmarked og CSR-tankegangen til
TOPVIRKs netværk af virksomheder, der løbende udbygges og vedligeholdes.
Dermed banes vejen for flere arbejdspladser i lokalsamfundet til mennesker med
behov for ansættelse på særlige vilkår.
Kerneelement 2,
Opbygning, udvikling og drift af egne forretningsområder
TOPVIRK driver en virksomhed, hvor ca. 80% af personalet er ansat i fleksjob på
særlige vilkår, i job som giver mening. TOPVIRK har 11 forskellige
forretningsområder, og ydelserne sælges til private og offentlige virksomheder på
markedsvilkår.
TOPVIRK virker hermed som
det gode eksempel
på det rummelige
arbejdsmarked for andre virksomheder.
Kerneelement 3,
Oprettelse og gennemførelse af jobrettede projektforløb
TOPVIRK gennemfører jobrettede projektforløb for sårbare ledige og hjælper
derigennem deltagerne i job. Forløbenes håndholdte og individuelle indsats
skaber progression mod praktik og job. Gennem TOPVIRKs
virksomhedsopsøgende indsats og kendskabet til borgeren og borgerens
skånehensyn skabes det rette match
hvor målet er job i virksomheden.
TOPVIRKs indsatsmodel skaber gode resultater for medborgere på kanten af
arbejdsmarkedet, med udbredelsen af det rummelige arbejdsmarked og ikke mindst for
samfundsøkonomien.
Samlet set har TOPVIRKs indsats indtil nu genereret 196 job til borgere på kanten af
arbejdsmarkedet.
Se
afsnittet om indsatsens resultater ”Analyse
af
Output og Outcome…”
side 11.
1
Forandringsteori, se bilag 1
August 2021
Side 3
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 443: Evalueringer af driftspuljeprojekter på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2452925_0004.png
2.0 Refleksion over formålet med indsatsen
2.1 TOPVIRKs indsats og Verdensmålene
Der er behov for at accelerere udviklingen, hvis Danmark skal nå sine målsætninger iht.
Verdensmålene i 2030.
I Danmark arbejder regeringen på tværs af ministerområder målrettet for, at sårbare
grupper skal inkluderes i den bæredygtige udvikling.
Leave no one behind-dagsordenen
indebærer, at det først og fremmest handler om at give dem, der er længst fra mål,
muligheden for at komme med.
2
TOPVIRKs indsatsmodel, som fremmer det inkluderende arbejdsmarked, medvirker til
dette, og dermed kan TOPVIRKs indsats bidrage til Danmark bestræbelser på at
kommer i mål med opfyldelse af vores forpligtelser i henhold Verdensmål nr. 8 (delmål
8.5: Produktiv beskæftigelse samt anstændigt arbejde til alle).
2.2 Psykiske lidelser
Alle kender et familiemedlem eller en kollega, som er blevet ramt af livet, i form af en
psykisk lidelse, eksempelvis stress, depression eller angst. Psykiske lidelser, som kan
være langvarige eller kroniske, og hvorfra det kan være meget svært at vende tilbage til
arbejdsmarkedet.
Der er ofte behov for en jobrettet indsats, som rækker ud over, hvad der er muligt i
jobcenterregi.
Her kan TOPVIRKs erfaringer og metoder med individuel og håndholdt indsats overfor
psykisk sårbare borgere være et godt redskab til tilbagevenden til arbejdsmarkedet.
Dette til gavn for den enkelte borger og ikke mindst for samfundet.
Antallet af borgere med psykiske lidelser og behovet for en jobrettet indsats er desuden
ikke blevet mindre under Covid-19-krisen.
2.3 Fysiske lidelser
Ligesom mange er ramt af psykiske lidelser, har mange borgere fysiske lidelser, som
gør, at de ikke kan arbejde fuldt ud på ordinære vilkår.
Det kan være borgere, som er nedslidte efter et langt arbejdsliv, borgere som er tilkendt
fleksjob efter sygdom eller et handicap, og andre, som har en restarbejdsevne og gerne
vil bidrage til samfundet med det, de kan.
Der er behov for flere arbejdspladser i de private virksomheder til disse medborgere på
kanten af arbejdsmarkedet med behov for ansættelse på særlige vilkår.
Udbredelse af virksomhedernes sociale ansvar og det rummelige arbejdsmarked er en
integreret del af TOPVRIKs indsatsmodel. Udbredelsen sker gennem den
2
jf. regeringens handlingsplan
for FN’s verdensmål, juni 2021
August 2021
Side 4
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 443: Evalueringer af driftspuljeprojekter på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2452925_0005.png
virksomhedsopsøgende indsats i virksomhedsnetværket og gennem det gode eksempel
med drift af egen virksomhed med 80% ansatte med skånehensyn.
Leave no one behind………
3.0 Redegørelse for den implementerede indsats
TOPVIRKs indsatsmodel:
3.1 Kerneelement 1,
Opbygning af virksomhedsnetværk
TOPVIRK udbygger og vedligeholder løbende sit virksomhedsnetværk og udbreder det
rummelige arbejdsmarked og CSR-tankegangen til virksomhederne.
Virksomhedernes relation til TOPVIRK er som kunder, leverandører, sparringspartnere,
samarbejdspartnere og som praktik
og ansættelsesvirksomheder til TOPVIRKs
forløbsdeltagere.
Den enkelte virksomhed kan ofte have flere (eller samtlige) af ovennævnte relationer til
TOPVIRK. Eksempelvis kan en kunde eller leverandør henvende sig til TOPVIRK om
sparring i forhold til en medarbejder, ansat på særlige vilkår, eller i forbindelse med
rekruttering af nye medarbejdere på kanten af arbejdsmarkedet.
Netværket består af private virksomheder i mange forskellige brancher som landbrug,
produktion, detailhandel og maritime virksomheder og offentlige virksomheder som
skoler og kommuner.
Kontakten med virksomhederne foregår dels gennem TOPVIRKs
virksomhedsopsøgende indsats med besøg på virksomhederne og dels gennem
virksomhedernes besøg på TOPVIRK.
Under Corona-pandemien har der selvfølgelig været en del kontakt via virtuelle møder,
mail og telefon, i stedet for besøg på virksomhederne.
Kontakten foregår også ved besøg på TOPVIRK af forskellige ledernetværk (ex. Rotary,
Hxe-ringen mv.) hvor der afholdes oplæg om det rummelige arbejdsmarked og
rundvisning i TOPVIRKs værksteder.
Dertil afholder TOPVIRKs ledelse oplæg om TOPVIRK og ledelse på det rummelige
arbejdsmarked for deltagere på lederuddannelse på den lokale erhvervsskole.
Netværket udvides også gennem samarbejder om indsatsen. Der samarbejdes
eksempelvis med Cabi og Huset Venture Nordjylland om projektforløbet ”JobStyrke i
Nord” for psykisk sårbare borgere.
TOPVIRKs netværksaktiviteter baner vejen for større forståelse for det rummelige
arbejdsmarked og flere arbejdspladser i lokalsamfundet til mennesker med behov for
ansættelse på særlige vilkår.
August 2021
Side 5
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 443: Evalueringer af driftspuljeprojekter på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2452925_0006.png
3.2 Kerneelement 2,
Opbygning, udvikling og drift af egne forretningsområder
TOPVIRK har, siden starten i 2012, opdyrket og idriftsat ganske mange
forretningsområder til gavn for mennesker på kanten af arbejdsmarkedet med behov for
ansættelse på særlige vilkår.
Der drives socialøkonomisk virksomhed, hvor ca. 80% af medarbejderne er ansat på
særlige vilkår, fortrinsvis i fleksjob.
Medarbejderne har mange forskelligartede lidelser, både psykiske og fysiske, der skal
tages skånehensyn til i hverdagen, eksempelvis:
Sclerose, ADHD, Aspergers, angst, PTSD, depression, kognitivt handicap, leukæmi,
brækket ryg, knust ben, afskåret hånd, misbrugsskader, diskusprolapser og forskellige
gigtlidelser.
August 2021
Side 6
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 443: Evalueringer af driftspuljeprojekter på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2452925_0007.png
De ansatte arbejder i meningsfyldte job i TOPVIRKs forskellige forretningsområder:
Forretningsområde:
Vikarservice
Maler- og
autolakeringsafdeling
Arbejdsopgaver:
”Udsendte medarbejdere”
til virksomheder som EL-
Works, PM-træ, NS-System m.fl.
Maling og lakering af motorcykler, biler, døre og
køkkenlåger for private og virksomheder.
Herunder også udførelse af højkvalitetsarbejde til
kongeskibet ”Dannebrog” (lakering
af f.eks.
mahogniborde)
Klargøring, rengøring, vask og polering af biler for især
Park & Vej, Frederikshavn Kommune.
Som underleverandør fremstilling af carporte i
galvaniseret stål, fremstilling bålstativer, butiksinventar
mv.
Montage af ledningsnet til handicap-lifte,
montage af komponenter til træpilleovne og
montage og pakning af legetøj til DanToy
Trykning (påvarmning) af logo mv. på profiltøj, sportstøj
mv.
Maskinbroderi af logo på samme.
Samarbejde med tekstiltrykvirksomheden NS-System.
Ordrehåndtering med
”pluk og pak”
og forsendelse for
web-shops. Pt. samarbejder TOPVIRK med en webshop
med modetøj, og en webshop med børnetøj af høj
kvalitet.
Bogholderi, regnskab og medlemsadministration for
Fr.havn kommunale idrætsklub, og Fr.havn Sejlklub m.fl.
Opbygning af hjemmesider, web-design, søgeoptimering
og linkbuilding, samt opbygning af køreklare webshops.
Som ”anden aktør” for jobcentrene afholder TOPVIRK
jobrettede kurser og afklaringsforløb, pt. forløbet
”JobStyrke i Nord”,
som er et jobrettet forløb for psykisk
sårbare borgere (Se kerneelement 3)
Bådværkstedet har pt. ikke kommercielle kunder, men
skal bl.a. fungere som en træningsbane for TOPVIRKs
projektforløbsdeltagere, hvor der under oplæringen og
afklaringen er plads til at lave fejl, og hvor opgavernes
udførelse ikke er tidskritisk.
TOPVIRKs medarbejdere fungerer her som instruktører,
coaches og mentorer for projektforløbsdeltagerne.
Klargøringsafdeling, biler
Træ- og metalafdeling
Montageafdeling
Tekstiltrykkeri og -broderi
Lagerhotel med
ordrehåndtering
Regnskabsservice
Website-, og
marketingafdeling
Kursus- og
projektafdeling
Bådværksted
(også en del af
Kerneelement 3)
August 2021
Side 7
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 443: Evalueringer af driftspuljeprojekter på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2452925_0008.png
Ydelserne fra de forskellige forretningsområder sælges til private og offentlige
virksomheder på markedsvilkår og bidrager med en væsentlig indtjening til TOPVIRKs
drift.
Fra ledelsesside er der stort fokus på
medarbejdernes skånehensyn og forskellige
kompetencer, som er grundlaget for de udviklede
forretningsområder.
Medarbejderne tilskyndes til at tage initiativ og være
fleksible, så de kan arbejde i flere forskellige
forretningsområder efter behov. De tilskyndes
ligeledes til at udvikle sig socialt og
arbejdsmæssigt, så de er godt klædt på til et evt.
næste job i en anden virksomhed.
En ledelsesfilosofi, der praktiseres, er, at man godt må lave fejl (ellers sker der ingen
udvikling), - men man må ikke lave den samme fejl to gange (Lær af dine fejl).
Det skaber værdifulde medarbejdere
og værdi på bundlinjen.
August 2021
Side 8
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 443: Evalueringer af driftspuljeprojekter på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2452925_0009.png
3.3. Kerneelement 3,
Oprettelse og gennemførelse af jobrettede projektforløb
TOPVIRK har
som ”anden aktør”
siden starten i 2012 gennemført mange jobrettede
projektforløb for ledige borgere på kanten af arbejdsmarkedet.
De borgere, som visiteres af jobcentrene til TOPVIRKs projektforløb, er oftest meget
langt fra arbejdsmarkedet.
De psykisk sårbare borgere har ofte mere end én psykisk diagnose og andre barrierer i
forhold til arbejdsmarkedet, som fysiske lidelser og misbrugsproblematikker, samt
sociale og økonomiske problemer.
De fleste har flere års ledighed bag sig, og er eller har været længe i
behandlersystemet.
Under Corona-pandemien har jobcentrenes beskæftigelsesindsats som bekendt været
suspenderet, og det har ikke været muligt for TOPVIRK at gennemføre jobrettede
forløb.
TOPVIRK har dermed heller ikke kunnet opnå de ønskede beskæftigelsesmæssige
resultater i form af job til borgere med fysiske og psykiske udfordringer.
Det er nu igen lykkedes TOPVIRK at få visiteret ledige borgere fra kanten af
arbejdsmarkedet til et jobrettet projektforløb.
Projektforløbet
”JobStyrke i Nord”
for psykisk sårbare borgere er udviklet af TOPVIRK,
og der
samarbejdes med Cabi og Huset Venture Nordjylland om projektet,
hvilket
sikrer, at flere sårbare borgere kan få udbytte af projektforløbet, og at projektets metode
får en større udbredelse. Projektet støttes af EU/Socialfonden med Cabi som
projektansvarlig.
Formålet er at (re-)integrere psykisk sårbare borgere på arbejdsmarkedet.
Nøgleord for TOPVIRKs metode er
kortest mulige vej til selvforsørgelse, empowerment
og
JobFirst-tankegangen.
Forløbet er håndholdt og individuelt for den enkelte deltager. Der arbejdes blandt andet
med resocialisering, hverdagsmestring, motion og sund levevis, helbredsmestring,
afklaring af ressourcer, bearbejdning af barrierer og integrering på en arbejdsplads.
Mestringsforløbet skaber progression hen mod praktik og job.
TOPVIRKs forskellige værksteder - lager, montage og især bådværkstedet - er gode
redskaber i de jobrettede projektforløb, og
anvendes til oplæring, afklaring og ”snuse-
praktik”
til deltagerne under trygge forhold.
Der kan trænes i fag-faglige arbejdsfunktioner (eksempelvis træ-, stål-, glasfiber-,
motor-, el- og maler/lakeringsopgaver, syning af hynder, gardiner og renovering af sejl
og rigning)
men også træning i hverdagsmestring, re-socialisering og mødestabilitet.
August 2021
Side 9
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 443: Evalueringer af driftspuljeprojekter på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2452925_0010.png
Praktik og job i virksomheder i TOPVIRKs netværk:
Det rette match og forventningsafstemning mellem deltager og virksomhed skal skabes,
for at praktikforløbet kan blive succesfuldt, og forhåbentligt ende i en jobmulighed og
efterfølgende varig ansættelse.
TOPVIRKs virksomhedskonsulent fungerer som virksomhedens sparringspartner og
fokuserer bl.a. på at lette de administrative opgaver i eksempelvis VITAS for
virksomheden, således at det ”administrative bøvl” ikke opleves som en hindring for
oprettelse af praktikpladser, løntimer og job.
Ligeledes fungerer virksomhedskonsulenten som sparringspartner for virksomheden
gennem hele praktiktiden og i
efterværnet
i ansættelsen. Dette er meget vigtigt i forhold
til at løse eventuelle problemer, som kan være til hinder for fortsat ansættelse.
August 2021
Side 10
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 443: Evalueringer af driftspuljeprojekter på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2452925_0011.png
4.0 Analyse af output og outcome
(beskæftigelsesmæssige resultater, progression mv.)
4.1 Resultater
vedr. Kerneelement 1, Opbygning af virksomhedsnetværk
Der er ca. 300 virksomheder i TOPVIRKs netværk, der løbende udbygges og
vedligeholdes.
TOPVIRK medarbejdere har ca. 200 virksomhedskontakter pr. år.
Gennem netværket udbreder TOPVIRK det rummelige arbejdsmarked og CSR-
tankegangen til virksomhederne.
Dermed banes vejen for flere arbejdspladser i lokalsamfundet til mennesker med behov
for ansættelse på særlige vilkår.
Det er ikke direkte målbart, hvor mange job til sårbare borgere denne del af indsatsen
har resulteret i.
TOPVIRK oplever betydelige synergieffekter gennem samarbejde med virksomheder i
netværket, herunder bl.a. Cabi og Huset Venture Nordjylland.
4.2 Resultater
vedr. Kerneelement 2, Opbygning, udvikling og drift af egne
forretningsområder
TOPVIRK har pr. august 2021 24 ansatte, heraf
19 medarbejdere på særlige vilkår
(typisk fleksjobbere) og 5 ordinært ansatte.
TOPVIRK har skabt meningsfulde job og arbejdsopgaver til disse medarbejdere med
mange forskelligartede lidelser, både psykiske og fysiske, som der skal tages
skånehensyn til i hverdagen.
Flere af medarbejderne vil have meget svært ved at opnå anden beskæftigelse eller at
fungere på en anden arbejdsplads.
Jf. interviews af medarbejdere (se bilag 2) har ansættelsen på TOPVIRK haft en meget
stor positiv indflydelse på medarbejderne (og deres familier) i form af indhold i
tilværelsen, livskvalitet, selvtillid og forbedret økonomi.
Som en af de ansatte, der er tidligere misbruger, udtrykker det:
”Efter a ge år på stoffer har a sættelse på Topvirk betydet alt for
mig. Jeg har fået et liv. Jeg har fået min familie tilbage. Jeg har et job
med ansvar, og jeg har kanon-gode kolleger
og min gæld er væk. Det
har betydet alt for mig. Jeg er glad
�½��
August 2021
Side 11
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 443: Evalueringer af driftspuljeprojekter på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2452925_0012.png
TOPVIRKs anvendelse af egne forretningsområder / produktionsfaciliteter til praksisnær
afklaring og optræning af borgere gør, at TOPVIRK for nogle borgeres vedkommende
er deres første erfaring med arbejdsmarkedet.
TOPVIRK virker som
det gode eksempel
på det rummelige arbejdsmarked
for andre
virksomheder og viser, at det er muligt at drive virksomhed med (mange) ansatte på
særlige vilkår.
4.3 Resultater
vedr. Kerneelement 3, Oprettelse og gennemførelse af jobrettede
projektforløb
Siden starten i 2012 har TOPVIRKs jobrettede projektforløb bragt
157 forløbsdeltagere
i beskæftigelse.
Under Corona-pandemien har jobcentrenes beskæftigelsesindsats som bekendt været
suspenderet, og det har ikke været muligt for TOPVIRK at gennemføre jobrettede
forløb.
TOPVIRK har dermed heller ikke kunnet opnå de ønskede beskæftigelsesmæssige
resultater i form af job til borgere med fysiske og psykiske udfordringer.
Det er for tidligt at vurdere effekterne af TOPVIRKs nyeste
projektforløb ”Jobstyrke i
Nord” for psykisk sårbare borgere, som er startet i forsommeren 2021, men resultater
af
TOPVIRKs seneste projektforløb ”FUTA” (”Fra udsat til ansat”) for sindslidende og
psykisk sårbare borgere er som flg.:
Selvom de borgere, som er blevet visiteret til projektet, var endog meget langt fra
arbejdsmarkedet, har TOPVIRK alligevel formået at skabe gode resultater for
deltagerne. TOPVIRK har fået borgere i ordinære job, løntimer og enkelte fleksjob og
job med løntilskud, men ikke i det omfang, som der var forventet i starten af projektet.
Forløbet har haft en meget positiv effekt på deltagerne. TOPVIRK har således oplevet
progression ved 90% af deltagerene og har rykket stort set samtlige deltagere tættere
på beskæftigelse.
Af de 59 deltagere har 31 opnået at kunne deltage i og gennemføre en
virksomhedspraktik i en privat virksomhed.
16 af deltagerne har opnået beskæftigelse.
Succesraten for antal deltagere i beskæftigelse må for jobrettede projekter med
sindslidende borgere accepteres som værende lavere end for jobrettede projekter med
raske ledige.
Tendensen har været, at de borgere, som er blevet visiteret til projektet, ikke har været
(færdig-)behandlede sindslidende, der har været motiverede og skulle hjælpes tilbage til
arbejdsmarkedet, men stadig har været meget psykisk sårbare borgere, som under
forløbet har haft gentagne tilbagefald og meget sygefravær.
August 2021
Side 12
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 443: Evalueringer af driftspuljeprojekter på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2452925_0013.png
TOPVIRK forventer yderligere langsigtede resultater af projektet, da flere af deltagerne
har opnået så god progression, at de vil komme i beskæftigelse på sigt.
Aktiviteterne har givet deltagerne inspiration og redskaber til på egen hånd at arbejde
videre med deres egen personlige udvikling.
Enkelte deltagere har efter forløbet kunnet påbegynde en uddannelse, og dette er
selvsagt en stor sejr for den enkelte og en positiv effekt af projektet, - som dog ikke
”tæller med”
som resultat for projektet, da projektet var rent jobrettet.
TOPVIRKs virksomhedskonsulent fungerer som virksomhedens sparringspartner og
fokuserer bl.a. på at lette de administrative opgaver i eksempelvis VITAS for
virksomheden, således at det ”administrative bøvl” ikke opleves som en hindring for
oprettelse af praktikpladser, løntimer og job.
Ligeledes fungerer virksomhedskonsulenten som sparringspartner for virksomheden
gennem hele praktiktiden og i efterværnet i ansættelsen. Dette er meget vigtigt i forhold
til at løse eventuelle problemer, som kan være til hinder for fortsat ansættelse.
4.4 Den samfundsmæssige gevinst af indsatsen
Samlet set har TOPVIRKs indsats siden 2012 genereret 196 job til borgere på kanten af
arbejdsmarkedet.
(157 forløbsdeltagere i beskæftigelse + TOPVIRKs 19 ansatte i fleksjob + ca. 20
borgere, som selv har henvendt sig til TOPVIRK og er blevet hjulpet i beskæftigelse i
virksomheder i TOPVIRKs netværk).
Beskæftigelsesministeriet har jf. svar til Beskæftigelsesudvalget af 26. feb. 2019
3
opgjort
gevinsten for det offentlige,
når en kontanthjælpsmodtager opnår
fuldtidsbeskæftigelse, til i gennemsnit
kr. 260.000 om året.
(Gevinsten skyldes sparede
udgifter til offentlig forsørgelse og aktivering, samt øgede skatteindtægter).
Ikke alle af de af TOPVIRK faciliterede
196 job
er fuldtidsjob, men hvis man anslår, at
bare 50 forløbsdeltagere er bragt i fuldtidsbeskæftigelse i gennemsnit i 6 år, så udgør
den samfundsmæssige gevinst af TOPVRIKs indsats (50 x 260.000 kr. x 6)
kr. 78 mio.
Dertil kommer gevinsten for de berørte borgere og virksomheder.
Gevinsten for den enkelte borger på kanten af arbejdsmarkedet, er bl.a. at opleve, at få
et meningsfuldt job, en jobidentitet, en bedre økonomi og en højere livskvalitet.
Gevinsten for virksomheden er gennem det rette match at få en velfungerende og
motiveret medarbejder, føle at de gør en forskel, og samtidig styrke deres CSR-profil.
Jf. beskæftigelsesministeriets opgørelse af 26. feb. 2019 (som svar til beskæftigelsesudvalget, Hans
Andersen (V) på spg. nr. 188, j,nr. 2019-170)
3
August 2021
Side 13
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 443: Evalueringer af driftspuljeprojekter på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2452925_0014.png
5.0 Refleksion over indsatsens drivere, barrierer,
udfordringer og den fremadrettede indsats
5.1 Drivere:
At der er stort behov for TOPVIRKs indsats i det danske samfund med mange
sårbare borgere på kanten af arbejdsmarkedet
At ledelse og øvrige medarbejdere er dedikerede til deres arbejde, fordi:
o
Man kan se, at arbejdet i TOPVIRK giver mening, fordi det hjælper mange
sårbare mennesker
o
Man oplever en personlig tilfredsstillelse, når det lykkes at gøre en forskel
for en medborger på kanten af arbejdsmarkedet
o
Man medvirker til at skaffe virksomhederne arbejdskraft, og til at udbrede
det rummelige arbejdsmarked
At indsatsen er meget gavnlig for samfundsøkonomien
At indsatsens effekter for den enkelte borger har en meget stor betydning, som
ikke nødvendigvis kan måles eller gøres op i penge
At indsatsen kan bidrage til at opfylde Verdensmålene.
5.2 Barrierer:
Hovedparten af TOPVIRKs medarbejdere arbejder på nedsat tid, typisk 16-20
timer om ugen og typisk kun om formiddagen. Dette er en udfordring i forhold til
TOPVIRKs produktionsapparat, der således kun kører på halv tid.
Det er endnu ikke lykkedes, at finde en løsning på dette. En mulighed er
”flerholdsskift”, men det har vist sig vanskeligt, at finde medarbejdere til at møde
ind om eftermiddagen, da de fleste borgere med skånehensyn og behov for
ansættelse på særlige vilkår, helst vil i gang, - og fungerer bedst - fra
morgenstunden.
Som socialøkonomisk virksomhed må TOPVIRK ikke være
konkurrenceforvridende, og skal derfor sælge sine ydelser til markedspriser.
Dette gælder således også, når TOPVIRK som anden aktør skal sælge sine
ydelser til Jobcentrene i form af en ugepris pr. deltager på ca. kr. 1.200,-
Set i lyset af TOPVIRKs succesrate for jobskabelse, samt at den årlige
samfundsmæssige gevinst for en kontanthjælpsmodtager i job, som tidligere
nævnt, er kr. 260.000, kan det undre, at Jobcentrene er tilbageholdende med at
sende borgere i forløb hos TOPVIRK med begrundelsen, at der ikke er plads i
budgettet.
Det må skyldes en
strukturel uhensigtsmæssighed i det danske
beskæftigelsessystem,
når man ikke ser på totaløkonomien og betydningen for
samfundet ved, at en sårbar ledig kommer i beskæftigelse.
August 2021
Side 14
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 443: Evalueringer af driftspuljeprojekter på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2452925_0015.png
5.3 Udfordringer for den fremadrettede indsats
TOPVIRK og offentlige tilskud:
Selvom det har været TOPVIRKs vision fra starten at blive uafhængig af
offentlige tilskud, er dette endnu ikke lykkedes.
TOPVIRKs fortsatte drift og indsats er således stadig afhængig af tilførsel af
offentlige midler.
Jobcentrene som ”fødekæde”:
TOPVIRKs kerneelement 3 med oprettelse og gennemførelse af jobrettede
projektforløb er helt afhængig
af Jobcentrene som ”fødekæde” i form
af
visiterede ledige borgere til projekterne. TOPVIRK har et rigtig godt samarbejde
med Jobcenter Frederikshavn og har gode relationer med ledere og
sagsbehandlere, men ofte blokerer de stramme budgetter i jobcentret for
samarbejdet.
Hvis ikke TOPVIRK kan få borgere til disse forløb pga. jobcentrenes økonomi, er
dette en trussel for TOPVIRKs indsatsmodel og fortsatte drift, da det TOPVIRK
måles på, er resultater i form af beskæftigelsestal.
August 2021
Side 15
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 443: Evalueringer af driftspuljeprojekter på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2452925_0016.png
6.0 Baggrunden for evalueringen af TOPVIRKs indsats
Det fremgår af finansloven, at TOPVIRK skal evalueres forud for forhandlingerne om
finansloven for 2022.
Da der er indgået en politisk aftale om besparelser på statens anvendelse af
konsulenter, har Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering derfor bedt TOPVIRK om
at gennemføre evalueringen af TOPVIRKs indsats.
Evalueringskriterier:
1) En refleksion over formålet med indsatsen
2) En redegørelse for den indsats, der er implementeret
3) Analyse af output og outcome (herunder beskæftigelsesmæssige resultater, hvis
muligt progression mv.)
4) En refleksion over indsatsen, drivere og barrierer, hvilke udfordringer har der
været, og hvilke refleksioner der er ift. den fremadrettede indsats
Evalueringen af indsatsen er gennemført på baggrund af dataindsamling af projektets
egenregistreringer, VITAS, CRM-register, samt interview af medarbejdere,
projektforløbsdeltagere, virksomheder og jobcentermedarbejdere. Se bilag 2,3 og 4.
Spørgsmål i forhold til evalueringen og/eller TOPVIRK kan rettes til:
Morten Frits Pedersen
Souschef
Mobil: 2114 6430
Mail:
[email protected]
eller
Børge Landgrebe
Direktør
Mobil: 2114 4846
[email protected]
August 2021
Side 16
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 443: Evalueringer af driftspuljeprojekter på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2452925_0017.png
Bilag 1
August 2021
Side 17
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 443: Evalueringer af driftspuljeprojekter på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2452925_0018.png
Bilag 2
Interview med medarbejdere ansat i fleksjob på TOPVIRK
”Jobbet
giver mig
et socialt netværk
med gode
kolleger”
”Det er OK ikke at ku e ar ejde
på fuld tid”
”Jeg har fået
livsglæde til age…”
”Jeg er eget glad for
at arbejde på Topvirk-
det har stor betydning
for mig psykisk
jeg var
langt nede før jeg kom
her”
”På Topvirk
er der stor
forståelse for e s ”off-
dage”.
”Jo et giver ig i dhold i
tilværelsen. Jeg sidder ikke bare
hjemme, men kommer ud blandt
kolleger…”
”Efter a ge år på stoffer har
ansættelsen på Topvirk betydet
alt for mig. Jeg har fået et liv. Jeg
har fået min familie tilbage. Jeg
har et job med ansvar, og jeg har
kanon-gode kolleger
og min
gæld er væk. Det har betydet alt
for mig. Jeg er glad
�½��
”Jeg føler
mig tryg på
Topvirk
�½��”
”Der er stor
forståelse for ens
skå ehe sy ”
”Jo
bet giver mig livskvalitet. Jeg
er glad for mit arbejde og tryg ved
i e ar ejdsopgaver…”
”Jobbet holder
mig oppe, så jeg
er glad og frisk.
Mine kolleger er
som en familie
for mig. Jeg
accepteres som
den,
jeg er..”
”Jeg har fået
ansvar for en
arbejdsopgave,
og det giver mig
selvtillid…
Jeg
har fået en
bedre økonomi
og det har
betydet meget
for mig og mine
ør ….”
August 2021
”Dejligt at have oget at stå op
til. Jeg kan stadig bruges på
arbejdsmarkedet, selvom mit
handicap gør, at jeg ikke
længere kan arbejde fuldt ud”
”Jeg var slet ikke færdig ed
arbejdsmarkedet, så jeg er meget
glad for jo et…”
”Det er skø t ed de
varierende
arbejdsopgaver på
Topvirk”
Side 18
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 443: Evalueringer af driftspuljeprojekter på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2452925_0019.png
Bilag 3
31
Interview med projektdeltagere
Efter jeg er kommet i
jobtræning i TOPVIRKS
produktion, er jeg overbevist
om, at jeg er kommet tættere
på ar ejds arkedet.”
(Deltager JobStyrke i Nord)
Glæder mig til at komme på
arbejde [jobtræning] hver dag,
og ser frem til at øge timetallet.
Det er en god måde, at blive
sluset ind på
ar ejds arkedet.”
(Deltager JobStyrke i Nord)
Før Topvirk var det
meget uklart, hvad jeg
kunne arbejde med, -
nu føler jeg, at jeg har
mulighed for at komme
på arbejdsmarkedet
efter e dt forlø …..”
(Deltager JobStyrke i
Nord)
Jeg er kommet meget nærmere
arbejdsmarkedet, har bl.a. været
til en jobsamtale, hvor jeg fik
tilbudt en stilling, med arbejde
om aftenen, som desværre ikke
er forenelig med privatlivet..”
[Passer handicappet kone og 2
børn om aftenen]
(Deltager JobStyrke i Nord)
”Jeg er eget glad for
modellen, der kombinerer
jobtræning og undervisning
Det er et godt sted at
være.”
(Deltager JobStyrke i Nord)
”De er eget i teresserede i
enkeltpersonen, og at man
rent faktisk kommer videre.
Og så går de op i, at der er
det rette match mellem
person og job. Man føler sig
ikke overladt til sig selv og
som et nummer i rækken,
som man gør det i
jo afée …”
(Tidligere forløbsdeltager)
”Har
været til jobsamtale, fik desværre ikke stillingen.
Men jeg var bedre rustet efter prøvesamtale hos
Topvirk.”
(Deltager JobStyrke i Nord)
”Jeg har fået eget
mere selvtillid og
troen på, at der er
noget på den anden
side, - og forløbet
har givet mig en
tryghed og troen på
fre tide ”
(Deltager JobStyrke
i Nord)
”Man
får enorm støtte af konsulenterne i Topvirk til
at finde et job
også indenfor andre brancher, end
nødvendigvis den man tidligere har arbejdet inden
for. Udover at lære at skrive en ansøgning og et
skarpt CV, hjælper de med at skabe overblik over,
hvad
a er god til og har ko pete er til.”
(Tidligere forløbsdeltager)
”Jeg er levet ødt ed e
interesse og omsorg, som jeg
ikke har oplevet på
jo e teret…”
August 2021
(Deltager FUTA)
”Topvirk har hjulpet ig ed at få klarhed over
mine kompetencer og har givet mig større
selvtillid. Uden kontakten til Topvirk havde jeg
ikke haft selvtillid nok til at søge job, og jeg ville
ok ikke have været i jo i dag…”
(Tidligere forløbsdeltager)
Side 19
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 443: Evalueringer af driftspuljeprojekter på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2452925_0020.png
Interview med samarbejdspartnere
”Ma idrager ed at give
borgere mening med
tilværelsen og indhold i
livet. Det gør e glad”
(arbejdsgiver 1)
Bilag 4
31
”Topvirk ka se det e kelte e eske, so de får
henvist og hvilke muligheder, det enkelte
menneske har for at komme ind på
arbejdsmarkedet. De er kreative i forhold til at få
deltagerne i job igen, f.eks. også i forhold til det
man har in house,
so
orgere ka prøve ”
[TOPVIRKs forskellige forretningsområder og
arbejdsopgaver]
(leder 1, Jobcenter Frederikshavn)
”De [TOPVIRKs
konsulenter] har tidligere ikke
været så gode til at være åbne om borgernes
funktionsnedsættelser, men de har fundet ud af,
at virksomhederne synes, at det er godt at vide,
hvilken udfordringer borgeren har, så man kan
forholde sig til det”
(arbejdsgiver 2)
”Ma [TOPVIRKs ko sule ter] gør sig u age
ift. at lære den enkelte at kende, således at
de kan give et realistisk billede til de
virkso
heder, a skal ”sælge” orgere i d
til. Man går op i, at man ikke lover
virksomhederne mere end man kan holde.
Realistiske og skarpe i deres vurderinger samt
troværdige. Sidstnævnte er meget vigtigt i
lokalsamfundet, da man ikke skal gøre meget
for
at ræ de sig…”
(leder 2, Jobcenter Frederikshavn)
”Topvirk hjalp ed ko takt til psykologer .v. og
fik ham [ forløbsdeltager] igennem
sundhedssystemet i forhold til udredning m.m.
Topvirk arbejdede med ham ud fra hans
udgangspunkt og byggede hele tiden ovenpå. De
har hjulpet ed dagligdagsti g, øko o i .v.”
(arbejdsgiver 2)
”I dsatse er ko e treret, og Topvirks
undervisere kommer til at kende borgeren
godt. Det har kommunen ikke mulighed for i samme grad. Det er vigtigt at kunne
sætte sig i borgerens sted og kunne læse den borger, man sidder med. Det er også
vigtigt at behandle folk forskelligt og ikke ens, - og
det gør Topvirk….”
(sagsbehandler 1, Jobcenter Frederikshavn)
De [TOPVIRKs konsulenter] tager hele tiden udgangspunkt
i, hvad det næste punkt er for virksomheden og i forhold til
borgeren
og det er de rigtig gode til. De har viden om
kringelkroge og fungerer godt som et bindeled til systemet.
De har gjort det rigtig godt. Dialog er ikke min gebet, derfor
er de [TOPVIRKs konsulenter] en stor hjælp, fordi de ved,
hve
a skal tale ed hvor år…”
August 2021
(arbejdsgiver 3)
Side 20
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 443: Evalueringer af driftspuljeprojekter på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2452925_0021.png
August 2021
Side 21
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 443: Evalueringer af driftspuljeprojekter på handicapområdet, fra beskæftigelsesministeren
2452925_0022.png
August 2021
Side 22