Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 437
Offentligt
DA´s bidrag til erfaringsopsamling og læring fra Taskforcens arbejde til
fremtidig brug
Overordnede betragtninger:
Danmark er kommet bedre igennem corona-pandemien end mange andre europæiske lande.
Det skyldes ikke mindst, at virksomhederne og medarbejdere i Danmark har udvist stor
ansvarlighed i forhold til at leve op til myndighedernes og parternes corona-anbefalinger om
arbejdsmiljø og effektiv smitteforebyggelse.
Det skyldes også, at de danske myndighederne og organisationerne på arbejdsmarkedet har arbejdet
tæt sammen om udarbejdelsen, fortolkningen og håndhævelsen af anbefalinger, retningslinjer og
regler i bl.a. taskforcen om coronasmitte, i sektorpartnerskaberne, i regeringens og erhvervslivets
coronaenhed.
Den danske model på arbejdsmarkedet - baseret på et tæt og tillidsfuldt samarbejde mellem
arbejdsmarkedets parter og relevante myndigheder
har på mange området vist sin værdi.
Konkrete bemærkninger:
Erfaringerne fra Task-forcens arbejde viser derudover, at vi skal være opmærksomme på følgende,
hvis vi vil sikre en fremtidig effektiv smitteforebyggelse ude på arbejdspladserne:
Det er helt afgørende, at myndighedernes anbefalinger, retningslinjer og regler er tydelige
og nemt forståelig for virksomhederne
og så vidt muligt har været i høring i relevante fora,
så de tager højde for branche / lokale løsninger, hvor/hvis der er behov for dette.
Det er afgørende, at myndighedernes anbefalinger, retningslinjer og regler er baseret på et
sundhedsfagligt og evidensbaseret grundlag.
Der skal være klarhed over hvem, der håndhæver retningslinjer og regler, og at det skal ske
med afsæt i et klart hjemmelsgrundlag, så forpligtelserne og ansvaret er klare
og derved
får gennemslagskraft og understøtter effektive løsninger på arbejdspladserne
samtidig med
at man undgår dobbeltregulering.
Det er nødvendigt med et klart hjemmelsgrundlag med en tydelig solnedgangsklausul (lex
corona)
således at arbejdsgiverne og medarbejderne er villige til at påtage sig
ekstraordinære forpligtelser i en ekstraordinær tid uden at skulle frygte, at det vil udvikle sig
til en ny normal.
Taskforcen har været et godt forum for koordinering mellem Beskæftigelsesministeriet,
Sundhedsministeriet og parterne
Koordinering og dialog mellem de forskellige fagområder er helt centralt, enten i et fora
som taskforcen, i sektorpartnerskaber - eller ved på anden vis at udnytte de ressourcer, der
ligger i Arbejdstilsynet og i den eksisterende partsstruktur, f.eks. inddrage Arbejdsmiljørådet
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 437: Orientering om afslutning af task force om coronasmitte med særligt fokus på brancher med vandrende arbejdskraft, fra beskæftigelsesministeren
i forhold til det politiske niveau og myndighedsniveauet, samt inddrage
Branchefællesskaberne for arbejdsmiljø i forhold til at finde lokale løsninger ude på
arbejdspladserne.
Helt centralt at arbejdsmiljø og arbejdsmiljøsystemet bliver tænkt tæt ind i en national
strategi for effektiv smitteforebyggelse ude på arbejdspladserne ift. at sikre medarbejdernes
psykiske og fysiske arbejdsmiljø
og det gælder både ift. hygiejne-standarder, indkøb af
værnemidler, testmuligheder, vaccinationsplaner, planlægning og tilrettelæggelse af arbejde,
m.v. m.v.
Et stærkt samarbejde og koordination internationalt, på EU-niveau og i forhold til Danmarks
nabolande er vigtigt for f.eks. at udveksle erfaringer om best practice på sundhedsområdet,
håndtering af vandrende arbejdstagere, gensidig anerkendelse af tests og testsvar,
digitaliserede løsninger på tværs af landegrænser m.v.
Derudover stor ros til Arbejdstilsynet for at koordinere taskforcens arbejde under vanskelige vilkår.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 437: Orientering om afslutning af task force om coronasmitte med særligt fokus på brancher med vandrende arbejdskraft, fra beskæftigelsesministeren
Ledernes Hovedorganisations bidrag til erfaringsopsamling på baggrund af task
forcens arbejde.
Danmark er kommet godt igennem corona. Det skyldes ikke mindst, at arbejdsgivere, ledere og
medarbejdere har vist stor vilje og evne til at leve op til myndighedernes og parternes corona-
anbefalinger om arbejdsmiljø og smittefare.
Ledelse og medarbejdere har arbejdet tæt sammen for at holde både private og offentlige
arbejdspladser kørende på en sikker og tryg måde.
Både arbejdsgiver-, leder- og lønmodtagerorganisationerne i Arbejdsmiljørådet har arbejdet
tæt sammen med myndighederne på området.
Der har været et tæt samarbejde mellem parterne i Arbejdsmiljørådet og de fem
Branchefællesskaber for Arbejdsmiljø
Den danske model på arbejdsmarkedet baseret på samarbejde mellem arbejdsmarkedets parter og
relevante myndigheder har på mange området vist sin værdi.
Anbefalinger og retningslinjer:
Ledernes Hovedorganisation har modtaget mange arbejdsmiljørelaterede spørgsmål i forhold
corona.
Task forcens arbejde har været medvirkende til at vi løbende har kunnet sikre medlemmerne solide
fælles anbefalinger til, hvordan arbejdspladserne bedst sikrer tryghed og hindring af corona-smitte
samt sikre at de fælles anbefalinger og myndighedernes retningslinjer hurtigt er blevet formidlet
videre.
De vigtigste erfaringer har i den forbindelse været, at anbefalinger og retningslinjer har haft størst
gennemslagskraft når:
Myndigheder og repræsentanter for arbejdsgivere, ledere og arbejdstagere står sammen om
fælles anbefalinger
Myndighedernes retningslinjer og de fælles anbefalinger er let forståelige og mulige at
efterleve på arbejdspladserne.
Lederne får rum til, i samarbejde med deres medarbejdere, at implementere anbefalingerne
på en måde, hvor de kan tilpasses til de konkrete forhold på de enkelte arbejdspladser
Anbefalingerne bygger på sundhedsfaglig vurdering
Det har været særligt værdifuldt:
At udnytte de ressourcer, der ligger i den eksisterende partsstruktur. Dels i forhold til
forebyggelse og holdbare løsninger på arbejdspladserne dels i forhold til spørgsmål af
ansættelsesretlig og overenskomstmæssig karakter.
I Arbejdsmiljørådet er der repræsentanter for både arbejdsgivere, ledere og medarbejdere.
Rådets hovedopgave er at give bistand til politikere og myndigheder og har gode erfaringer
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 437: Orientering om afslutning af task force om coronasmitte med særligt fokus på brancher med vandrende arbejdskraft, fra beskæftigelsesministeren
med at inddrage de fem Branchefællesskaber for Arbejdsmiljø i anbefalingerne til de
enkelte brancher
At vi i task forcen har haft mulighed for at stille spørgsmål og give input til de relevante
myndigheder om fx:
o
Status for antal testede og smittede samt fordelingen i brancher og kommuner
o
Status for teststrategi
o
Status for dokumentation, strategi og kommunikation om anvendelsen af
værnemidler
o
Arbejdstilsynets specialtilsyn målrettet corona
o
Boligforhold for vandrende arbejdstagere
o
Sikkerhed og brug af masker ved samtransport i forbindelse med arbejdet
o
Den nye Styrelse for Forsyningssikkerhed
o
Status for brug af selvisolation ved smitte eller mistanke om smitte
o
Status på lokale indsatser, i forbindelse med lokale smitteudbrud.
At Arbejdstilsynet på sin hjemmeside har samlet spørgsmål og svar om coronavirus og
arbejdsmiljø.
Hvad kan vi gøre bedre?:
Hurtigere, mere målrettet og kortfattet kommunikation
Fx er trin-for-trin guide til arbejdsgivere og ledere om forebyggelse og håndtering af corona-
smitte på arbejdspladsen god, men var for længe undervejs og kom meget sent ud.
Yderligere tiltag:
Det foreslås, at der gennemføres en større national evaluering af, hvad der gik godt og hvad
der gik mindre godt i forbindelse med indsatsen på de danske arbejdspladser.
Der er behov for er særligt fokus på et stærkt samarbejde og koordination internationalt, på
EU-niveau og i forhold til Danmarks nabolande, med henblik på udveksling af erfaringer om
best practice på sundhedsområdet, håndtering af vandrende arbejdstagere, gensidig
anerkendelse af tests og testsvar m.v.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 437: Orientering om afslutning af task force om coronasmitte med særligt fokus på brancher med vandrende arbejdskraft, fra beskæftigelsesministeren
FH’s bidrag til erfaringsopsamling vedr. taskforcen om coronasmitte
Covid-19-pandemien har vist, hvor afgørende arbejdsmiljøet er for beskyttelsen af arbejdstagernes
sundhed, forhindre smittespredning, og for kontinuiteten i kritiske produktions- og
samfundsmæssige aktiviteter.
Det er også blevet tydeligt, at vejen til genopretning af samfundet efter pandemien skal omfatte en
prioritering af arbejdsmiljødagsordenen, og at synergierne mellem arbejdsmiljø og folkesundhed er
helt centrale.
I den forbindelse opfordrer EU i sin nye arbejdsmiljøstrategi for 2021-2027 medlemsstaterne til, at:
udarbejde beredskabsplaner for fremtidige kriser i de nationale arbejdsmiljøstrategier
udarbejde koordineringsmekanismer mellem myndighederne med ansvar for dels offentlig
sundhed og dels arbejdsmiljø senest i 2023.
øge overvågning og effektive tilsyn med arbejdsmiljøet for så vidt angår sæsonarbejdere i
højrisikoerhverv.
styrke samarbejde og udveksling af oplysninger mellem arbejdstilsyn og andre relevante
nationale myndigheder for at forbedre arbejdsmiljøet i alle brancher.
FH
finder EU’s opfordring særdeles relevant
og har blot den tilføjelse, at tilsynene med
arbejdsmiljøet også bør omfatte andre arbejdstagere i højrisikoerhverv end sæsonarbejdere,
herunder særligt frontpersonale i sundheds-, omsorgs- og undervisningssektorerne samt
arbejdstagere i brancher, hvor det er vanskeligt at leve op til myndighedernes krav og anbefalinger
og samtidig udføre arbejdet.
Netop task forcen har bidraget til, at Danmark delvist har levet op til ovenstående anbefalinger i sin
håndtering af COVID-19 pandemien og FH mener, at var det helt rigtige at nedsætte taskforcen i
foråret 2020.
FH har følgende bemærkninger til, hvad vi kan lære af task forcens arbejde, og hvad der er det
vigtigste at tage med videre i det fremtidige arbejde:
Taskforcen har sat fokus på, at arbejdsmiljø spiller en vigtig rolle i pandemien, og ikke mindst
at COVID-19 netop ikke kun er en sundhedskrise, men også et arbejdsmiljøproblem.
Task forcen har ved sit koordinerende arbejde mellem arbejdsmarkedets parter, Arbejdstilsynet
og sundhedsmyndighederne bidraget aktivt til forebyggelsen af COVID-19 på arbejdspladser i
Danmark. Den har derved netop været et element i koordineringen mellem folkesundheds- og
arbejdsmiljøområdet og task forcen har bl.a. bidraget til udarbejdelsen af mange væsentlige
materialer målrettet arbejdspladserne.
Sundhedsmyndighedernes deltagelse har særligt været givtig. Det har derfor også været
problematisk for task forcen arbejde og effektivitet, når sundhedsmyndighederne ikke har
deltaget på møderne.
Task forcen har fungeret som en vigtig kanal for
FH og for FH’s medlemsorganisationer til at
formidle problemstillinger og behov fra arbejdspladserne.
Task forcen har arbejdet godt med problematikkerne omkring vandrende arbejdstagere. Dog har
koordineringen til KLs indsats ikke været optimal.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 437: Orientering om afslutning af task force om coronasmitte med særligt fokus på brancher med vandrende arbejdskraft, fra beskæftigelsesministeren
Task forcen kunne med fordel have været nedsat umiddelbart efter nedlukningen af Danmark i
marts 2020. Generelt virker det som om, at det først sent er gået op for myndighederne, at
Corona (også) udspiller sig på arbejdspladserne og dermed er et arbejdsmiljøproblem.
Hovedfokus (og heraf navnet på taskforcen) burde ikke have været vandrende arbejdstagere.
Det er ikke overraskende, at den største smitterisiko var blandt frontpersonalet i bl.a. sundheds-
og plejesektoren. Og at brancher, hvor arbejdstagerne ikke har været hjemsendt, og hvor det har
været vanskeligt at leve op til anbefalingerne, også har været udfordret. Task forcen burde
derfor have haft frontpersonalet og andre udsatte brancher mere i fokus. Der burde bl.a. helt fra
starten have været startet en koordinerende indsats mellem Arbejdstilsyn og
sundhedsmyndigheder og med brancherne i sundheds- og plejesektoren.
Arbejdstilsynet burde have været tidligere på banen med vejledning om risikovurdering,
værnemidler, inddragelse af AMO og andre helt centrale elementer i virksomhedernes
forebyggelse. Det tog også uforholdsvis lang tid for Arbejdstilsynet at komme ud på tilsyn med
fokus på forebyggelsen af smitterisiko på arbejdspladserne.
Der kunne med fordel have været koordineret hotlines på tværs af Arbejdstilsynet og
sundhedsmyndighederne, så arbejdspladserne, organisationerne m.fl. havde kunnet få hurtig
hjælp og støtte. Sundhedsstyrelsen har i mange tilfælde givet sene eller utilstrækkelige svar på
spørgsmål.
Der bør iværksættes et koordinerede og forpligtende samarbejde mellem Arbejdstilsynet og
Styrelsen for Forsyningssikkerhed vedr. anskaffelse af værnemidler og tests.
Task forcen har til tider været for sagsbehandlende (særligt i starten). Task forcen kunne evt.
have arbejdet med et underudvalg, som behandlede udkast til materialer mm.