Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 434
Offentligt
2453462_0001.png
Bekendtgørelse om pulje til forebyggelse af nedslidning og
arbejdsulykker i små private virksomheder
I medfør af tekstanmærkning nr. 115 ad 17.21.09 til § 17 på finansloven for finansåret 202x fastsættes
efter bemyndigelse:
Kapitel 1
Anvendelsesområde
§ 1.
Arbejdstilsynet kan give tilskud til projekter, der har til formål at forebygge nedslidning og
arbejdsulykker i små private virksomheder i Danmark. Tilskud kan gives til nye aktiviteter inden for
følgende indsatsområder:
1) Autoriseret arbejdsmiljørådgivning, med henblik på at forebygge fysisk eller psykisk
nedslidning hos de ansatte eller at forebygge, at de ansatte kommer ud for arbejdsulykker.
2) Sundhedsfremme for de ansatte i form af fysisk træning på arbejdspladsen med henblik på at
forebygge fysisk nedslidning.
3) Leje og afprøvning af tekniske hjælpemidler i driften, som kan forbedre det ergonomiske
arbejdsmiljø samt reducere risiko for arbejdsulykker.
Stk. 2.
Arbejdstilsynet kan give tilsagn om tilskud i perioden 2021-2023.
Stk. 3.
Arbejdstilsynet kan give tilsagn om tilskud ud over 2023, hvis ubrugte midler fra tidligere
ansøgningsår overføres til senere år.
Kapitel 2
Definitioner
§ 2.
I denne bekendtgørelse forstås ved:
1) Autoriseret arbejdsmiljørådgivning: Arbejdsmiljørådgivning udført af en rådgiver, der er
autoriseret af Arbejdstilsynet efter bekendtgørelse om autorisation af
rådgivningsvirksomheder på arbejdsmiljøområdet.
2) Forebyggelse af fysisk nedslidning: Indsatser, der forbedrer det ergonomiske arbejdsmiljø.
3) Privat virksomhed: Private virksomheder, erhvervsdrivende foreninger og selvejende
institutioner.
4) TAS: Det tilskudsadministrationssystem, som Arbejdstilsynet benytter, til at håndtere
ansøgninger og udbetaling af tilskud, og som tilgås via Arbejdstilsynets hjemmeside
www.at.dk.
5) Tekniske hjælpemidler: Hjælpemidler der opfylder kravene i arbejdsmiljølovgivningen til
tekniske hjælpemidler. Prototyper er ikke omfattet.
Kapitel 3
Ansøgning, prioritering m.v.
Ansøger
§ 3.
Tilskud kan gives til små private virksomheder i Danmark, der er registreret med et cvr-nummer
og har mindst en og maksimalt 50 ansatte.
Stk. 2.
Ansatte opgøres i årsværk. Et fuldtidsårsværk svarer til 1.924 timer.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 434: Orientering om høring af udkast til ændring af bekendtgørelse om pulje til forebyggelse af nedslidning og arbejdsulykker i små private virksomheder, fra beskæftigelsesministeren
2453462_0002.png
Stk. 3.
Antal ansatte opgøres som gennemsnittet af ansatte i kalenderåret før ansøgningsåret.
Stk. 4.
Ansøger skal have en NemKonto.
Ansøgningen
§ 4.
Ansøgning om tilskud kan indgives løbende fra bekendtgørelsens ikrafttrædelsesdato.
Stk. 2.
I virksomheder med arbejdsmiljøorganisation skal denne være hørt om projektet, inden
ansøgningen indsendes. Har virksomheden ikke pligt til at oprette en arbejdsmiljøorganisation, skal
virksomheden sikre, at en repræsentant for de ansatte har været hørt om projektet.
§ 5.
Ansøgning om tilskud indsendes elektronisk til Arbejdstilsynet ved brug af det ansøgningsskema,
der er tilgængeligt for ordningen i TAS.
Stk. 2.
Til ansøgningen skal vedhæftes:
1) Udfyldt ansøgningsskema.
2) Budget for det ansøgte projekt.
3) Dokumentation for budgettet i form af skriftligt tilbud eller overslag på projektet fra en
autoriseret arbejdsmiljørådgiver, konsulent eller udlejer af tekniske hjælpemidler.
4) Dokumentation for eventuel anden offentlig medfinansiering af projektet.
5) Tro og love erklæring på, at der ikke søges om tilskud til at opfylde et påbud eller krav i anden
lovgivning, og på, at der ikke benyttes egen arbejdsmiljørådgiver.
6) Tro og love erklæring på, at oplysningerne angivet i ansøgningsskemaet om al øvrig de minimis-
støtte, som ansøgeren har modtaget i løbet af det pågældende regnskabsår samt de to foregående
regnskabsår, er korrekte.
Prioritering og tildeling af tilsagn
§ 6.
Arbejdstilsynet giver løbende tilsagn om tilskud til virksomhederne på baggrund af indkomne
ansøgninger, som Arbejdstilsynet behandler i den rækkefølge, de kommer ind, efter først-til-mølle
princippet, indtil de afsatte midler for ansøgningsåret er opbrugte.
Stk. 2.
Arbejdstilsynet kan ikke yde tilskud til projekter, der er igangsat forud for virksomhedens
modtagelse af tilsagn.
Vurdering af ansøgninger
§ 7.
Ved tildeling af tilsagn vil der blive lagt vægt på:
1) Hvorvidt der søges om tilskud til en arbejdsmiljømæssig relevant problemstilling i virksomheden
omfattet af § 1, stk. 1, nr. 1-3.
2) Ansøgerens redegørelse for den forventede forebyggende virkning af projektet.
Stk. 2.
Inden for hver af indsatsområderne fastsat i § 1, stk. 1, nr. 1-3, er der i bilag 1 oplistet en række
indsatser, som Arbejdstilsynet tager udgangspunkt i ved vurderingen af, om de enkelte projekter lever
op til ordningens formål. Bilaget er ikke udtømmende.
Stk. 3.
Vurderer Arbejdstilsynet, at projektet på baggrund af informationerne afgivet efter stk. 1 lever
op til ordningens formål, giver Arbejdstilsynet tilsagn om tilskud.
Afslag på ansøgning
§ 8.
Arbejdstilsynet giver afslag på ansøgning om tilsagn, hvis:
1) Ansøger ikke opfylder betingelserne i § 3.
2) Ansøger ikke har indsendt de påkrævede oplysninger efter § 5 og ikke har eftersendt
oplysningerne efter en fastsat frist fra Arbejdstilsynet.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 434: Orientering om høring af udkast til ændring af bekendtgørelse om pulje til forebyggelse af nedslidning og arbejdsulykker i små private virksomheder, fra beskæftigelsesministeren
2453462_0003.png
3) Projektet ikke er i overensstemmelse med formålet med ordningen, jf. § 1, stk. 1, eller lever op til
kriterierne til projektet, jf. § 7, stk. 1 og 2.
4) Ansøger har givet urigtige eller vildledende oplysninger eller har fortiet oplysninger af betydning
for sagens afgørelse.
Stk. 2.
Der kan ikke gives tilsagn om tilskud til projekter, der har til formål at sikre virksomhedens
opfyldelse af arbejdsmiljølovgivningen, herunder at opfylde krav eller påbud fra Arbejdstilsynet, eller af
anden lovgivning.
Stk. 3.
Der kan ikke gives tilsagn om tilskud til et projekt, hvis virksomheden tidligere har fået tilsagn
til et tilsvarende projekt.
Accept af tilsagn
§ 9.
Imødekommes ansøgningen, sender Arbejdstilsynet et tilsagn til ansøger via TAS.
Stk. 2.
Ansøger skal acceptere tilsagnsbrevet inden 3 uger efter brevets modtagelse. I modsat fald
bortfalder tilsagnet.
Kapitel 4
Tilsagnshavers forpligtigelser
§ 10.
Opnår ansøger tilsagn om tilskud, er virksomheden forpligtet til følgende:
1) At gennemføre projektet som fastsat i tilsagnet. Har Arbejdstilsynet godkendt senere ændringer
af projektet, indgår godkendelsen som en del af tilsagnet.
2) At kunne fremlægge dokumentation for, at det er virksomheden, der har afholdt de
tilskudsberettigede udgifter, hvis Arbejdstilsynet efterspørger dokumentationen.
3) At indsende den dokumentation, som Arbejdstilsynet efterspørger i forbindelse med
sagsbehandlingen.
4) At gennemføre projektet inden for et år efter modtagelse af tilsagn. Dato for projektets afslutning
vil fremgå af tilsagnsbrevet, jf. dog § 13.
5) At være til rådighed for indsamling af viden om projektets gennemførelse og en evaluering af
ordningen.
6) At give Arbejdstilsynet meddelelse om forhold, der kan medføre tilskuddets bortfald eller
reduktion eller tilbagebetaling af tilskud.
§ 11.
Arbejdstilsynet kan fastsætte yderligere forpligtigelser i tilsagnet.
Kapitel 5
Tilskudsberettigede udgifter
§ 12.
Der kan ydes tilskud til:
1) Udgifter til autoriseret arbejdsmiljørådgivning.
2) Udgifter til konsulenttimer til projekter omfattet af indsatsområde 2 og 3, jf. § 1, stk. 1, nr. 2 og
3.
3) Udgifter til leje i forbindelse med afprøvning af tekniske hjælpemidler i driften omfattet af
indsatsområde 3, jf. § 1, stk. 1, nr. 3. Der kan gives tilskud på op til 3 måneders leje.
4) Udgifter til rådgiverens eller konsulentens udarbejdelse af ansøgninger og afrapportering af
projektforløb, hvis rådgiveren eller konsulenten har tilknytning til projektet.
5) Rådgiverens eller konsulentens transportudgifter, når de fremgår specifikt af tilbuddet og det
endelige regnskab.
6) Udgifter til revisor, for projekter omfattet af § 18, stk. 3.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 434: Orientering om høring af udkast til ændring af bekendtgørelse om pulje til forebyggelse af nedslidning og arbejdsulykker i små private virksomheder, fra beskæftigelsesministeren
2453462_0004.png
Stk. 2.
Der ydes ikke tilskud til moms.
Stk. 3.
Der ydes kun tilskud til projektudgifter, som er afholdt efter, at Arbejdstilsynet har givet
tilsagn. Undtaget er udgifter til rådgiverens eller konsulentens udarbejdelse af ansøgning, som kan
afholdes før indsendelse af ansøgning, jf. dog § 16, stk. 3.
Stk. 4.
Udgifter til autoriseret arbejdsmiljørådgivning kan ikke omfatte udgifter, som virksomheden
har, hvis den benytter egen arbejdsmiljørådgiver, eller udgifter til allerede indgåede aftaler med en
rådgiver om at levere et bestemt antal timer til arbejdsmiljørådgivning til virksomheden.
Kapitel 6
Ændringer i projektet
Projektperioden
§ 13.
Projektet skal være gennemført inden for en periode på et år. Året løber fra den dag,
virksomheden modtager et tilsagn fra Arbejdstilsynet, medmindre andet er fastsat i tilsagnet.
Stk. 2.
Arbejdstilsynet kan efter ansøgning godkende, at den fastsatte projektperiode forlænges.
Stk. 3.
Ansøgning om forlængelse af projektperioden skal indsendes elektronisk igennem TAS og skal
være modtaget i Arbejdstilsynet senest en måned før projektperiodens slutdato.
Stk. 4.
Ansøgning om projektforlængelse skal være begrundet og indeholde ny forventet slutdato af
projektet.
Projektændring
§ 14.
Arbejdstilsynet kan efter ansøgning godkende, at projektet ændres, hvis det vurderes, at det
ændrede projekt stadig lever op til ordningens formål.
Stk. 2.
Arbejdstilsynet skal godkende afvigelser i disponering mellem budgetposterne, når
afvigelserne overstiger 20 pct..
Stk. 3.
Ansøgning om ændring af projektet eller budgetposter skal indsendes elektronisk igennem
TAS og skal være modtaget i Arbejdstilsynet senest en måned før projektperiodens slutdato.
Ansøgningen skal være begrundet.
Stk. 4.
Tilsagnsbeløbet kan ikke forhøjes i forbindelse med ændring af et projekt.
Kapitel 7
Beregning og udbetaling af tilskud
§ 15.
Tilskuddet udbetales som de minimis-støtte, og udbetales uanset stk. 2-4, efter de til en hver tid
gældende EU-regler.
Stk. 2.
Den enkelte ansøger kan over en periode på 3 regnskabsår maksimalt modtage 200.000 EUR i
de minimis-støtte, og for virksomheder, der udfører vejgodstransport for fremmed regning maksimalt
100.000 EUR, jf. artikel 3, stk. 2 i forordning (EU) nr. 1407/2013, jf. dog stk. 3 og 4.
Stk. 3.
Uanset stk. 2, gælder for landbrugsvirksomheder, at ansøgeren over en periode på 3
regnskabsår maksimalt kan modtage 20.000 EUR i de minimis-støtte, jf. artikel 3, stk. 2 i forordning
(EU) nr. 2019/316.
Stk. 4.
Uanset stk. 2 og 3, gælder for virksomheder inden for fiskeri og akvakultur, at ansøgeren over
en periode på 3 regnskabsår maksimalt kan modtage 30.000 EUR i de minimis-støtte, jf. artikel 3, stk. 2
i forordning (EU) nr. 717/2014.
§ 16.
Der gives tilskud til 80 procent af de afholdte tilskudsberettigede udgifter opgjort i det
indleverede projektregnskab.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 434: Orientering om høring af udkast til ændring af bekendtgørelse om pulje til forebyggelse af nedslidning og arbejdsulykker i små private virksomheder, fra beskæftigelsesministeren
2453462_0005.png
Stk. 2.
Den enkelte ansøger kan modtage et tilskud på maksimalt 500.000 kr. pr. ansøgning, jf. dog §
15, stk. 2-4.
Stk. 3.
Der udbetales kun støtte til rådgiverens eller konsulentens udarbejdelse af ansøgninger, hvis
virksomheden opnår tilsagn.
Stk. 4.
Tilskud efter denne bekendtgørelse kan kombineres med andre offentlige tilskud. Ydes der
andet offentlig tilskud til det ansøgte projekt, nedsættes tilskuddet efter denne bekendtgørelse, så det
samlede offentlige tilskud ikke overstiger det maksimale loft som fastsat i stk. 1 og 2.
§ 17.
Tilskud udbetales i én udbetaling, når projektet er gennemført og godkendt af Arbejdstilsynet.
Stk. 2.
Anmodning om udbetaling af tilskud skal indsendes elektronisk til Arbejdstilsynet ved brug af
det udbetalingsskema, der er tilgængeligt for ordningen i TAS.
Stk. 3.
Som bilag til udbetalingsanmodningen, skal der vedlægges følgende:
1) Udfyldt udbetalingsskema.
2) Tro og love erklæring på, at oplysningerne angivet i udbetalingsskemaet om al øvrig de minimis-
støtte, som ansøgeren har modtaget i løbet af det pågældende regnskabsår samt de to foregående
regnskabsår, er korrekte.
3) Projektregnskab.
4) Fakturaer på afholdte udgifter.
5) Faglig afrapportering.
Stk. 4.
Arbejdstilsynet skal have modtaget anmodning om udbetaling senest tre måneder efter
projektperiodens udløb, ellers bortfalder tilsagnet.
Stk. 5.
I virksomheder med arbejdsmiljøorganisation skal denne orienteres om den faglige
afrapportering. Har virksomheden ikke pligt til at oprette en arbejdsmiljøorganisation, skal
virksomheden sikre, at en repræsentant for de ansatte orienteres om den faglige afrapportering.
Krav til projektregnskab
§ 18.
Tilskudsmodtager skal opstille projektregnskab således at:
1) Afholdte udgifter skal være specificeret på mindst samme måde som i det godkendte budget.
2) Eventuel anden medfinansiering skal være opført som særskilte indtægtsposter.
Stk. 2.
For projekter med et tilsagn om tilskud på under 250.000 kr. skal projektregnskabet dateres og
underskrives af virksomhedens økonomiansvarlige.
Stk. 3.
For projekter med et tilsagn om tilskud på 250.000 kr. eller derover, skal projektregnskabet
dateres og have påtegning fra en registreret revisor.
§ 19.
Tilskud udbetales til tilsagnshavers NemKonto.
Krav til revision
§ 20.
Revisionen udføres af en statsautoriseret eller registreret revisor.
Stk. 2.
I tilfælde af revisorskift i projektperioden skal den tiltrædende revisor rette henvendelse
til den fratrædende revisor, der har pligt til at oplyse årsagerne til fratrædelsen.
§ 21.
Revisionen foretages i overensstemmelse med god offentlig revisionsskik, således som
dette begreb er fastlagt i § 3 i lov om revisionen af statens regnskaber mv. (lovbekendtgørelse
nr. 101 af 19. januar 2012) og nærmere præciseret i stk. 2 og §§ 3-7 samt
i ”God offentlig
revisionsskik
– normen for offentlig revision” fra januar 2013.
Stk. 2.
Ved revisionen efterprøves, om projektregnskabet er rigtigt, og om de dispositioner,
der er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstemmelse med meddelte bevillinger,
love og andre forskrifter samt med indgåede aftaler og sædvanlig praksis. Der foretages
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 434: Orientering om høring af udkast til ændring af bekendtgørelse om pulje til forebyggelse af nedslidning og arbejdsulykker i små private virksomheder, fra beskæftigelsesministeren
2453462_0006.png
endvidere en vurdering af, om der er taget skyldige økonomiske hensyn ved forvaltningen
af de midler, der er omfattet af projektregnskabet.
§ 22.
Revisionens omfang afhænger af tilskudsmodtagers administrative struktur og
forretningsgange, herunder den interne kontrol og andre forhold af betydning for
regnskabsaflæggelsen. Desuden har tilsagnets størrelse betydning for revisionens omfang.
§ 23.
Ved revisionen skal revisor efterprøve:
1) om projektregnskabet er rigtigt, dvs. uden væsentlige fejl og mangler
2) om tilskudsbetingelserne er opfyldt, herunder de bestemmelser og vilkår der måtte fremgå af
tilsagnsbrevet
3) om tilskuddet er anvendt til formålet og i overensstemmelse med det budget, der ligger til
grund for bevillingen med evt. senere ændringer, samt at projektet er gennemført inden for
den fastsatte frist
4) om der i projektregnskabet er medtaget omkostninger, der er afholdt før tilsagnstidspunktet
eller efter projektets afslutning, jf. dog § 12, stk. 3
5) om tilskudsmodtager har udvist sparsommelighed
Stk. 2.
Revisionen udføres ved stikprøvevise undersøgelser.
Stk. 3.
Revisionen udføres ved det samlede slutregnskab for projektet.
§ 24.
Tilskudsmodtager skal give revisor de oplysninger, som af revisor anses at have betydning
for bedømmelsen af projektregnskabet og for revisors vurdering af forvaltningen, herunder
mål og opnåede resultater. Tilskudsmodtager skal give revisor adgang til at foretage de
undersøgelser, som revisor finder nødvendige, og skal sørge for, at revisor får
de oplysninger og den bistand, som revisor anser for nødvendig for udførelsen af sit hverv.
§ 25.
Bliver revisor opmærksom på lovovertrædelser eller tilsidesættelser af forskrifter af væsentlig
betydning i forbindelse med midlernes forvaltning, påhviler det revisor straks at give
tilskudsmodtager meddelelse herom og at påse, at tilskudsmodtagers ledelse inden 3 uger
giver tilskudsyder meddelelse herom. I modsat fald er det revisors pligt at orientere tilskudsyder.
Revisors bemærkninger indsendes sammen med meddelelsen.
Stk. 2.
Det samme gælder, hvis revisor under sin revision eller på anden måde bliver opmærksom
på, at projektets gennemførelse er usikker af økonomiske eller andre årsager.
§ 26.
Det reviderede projektregnskab forsynes med en erklæring, hvoraf det skal fremgå, at
regnskabet er revideret i overensstemmelse med reglerne i denne instruks. Eventuelle forbehold
og supplerende oplysninger skal fremgå af erklæringen.
Stk. 2.
Revisor skal afgive en revisionsberetning med revisors vurdering og konklusion vedrørende
den udførte revision, jf. § 23. Beretningen kan afgives i tilslutning til påtegningen eller i en
revisionsprotokol.
Stk. 3.
Genpart af revisionsberetningen indsendes af tilskudsmodtager til tilskudsyder sammen
med det påtegnede projektregnskab.
Kapitel 8
Bortfald af tilsagn og tilbagebetaling
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 434: Orientering om høring af udkast til ændring af bekendtgørelse om pulje til forebyggelse af nedslidning og arbejdsulykker i små private virksomheder, fra beskæftigelsesministeren
2453462_0007.png
§ 27.
Arbejdstilsynet kan beslutte, at tilsagnet bortfalder helt eller delvis, hvis:
1) Tilskudsmodtager har handlet svigagtigt og givet urigtige eller vildledende oplysninger eller
fortiet oplysninger af betydning for afgørelsen om tilsagn eller udbetaling af tilskud.
2) Der er sket væsentlige ændringer i de forudsætninger, der ligger til grund for afgivelsen af
tilsagnet, som ikke er blevet godkendt af Arbejdstilsynet, jf. § 14.
3) Tilskudsmodtager ikke har opfyldt sine forpligtigelser som fastsat i § 10.
4) Projektet ikke er gennemført i Danmark.
Stk. 2.
Arbejdstilsynet kan beslutte, at udbetalt tilskud skal tilbagebetales helt eller delvis under de i
stk. 1 anførte omstændigheder.
Kapitel 9
Endelighed og ikrafttrædelse
§ 28.
Arbejdstilsynets afgørelser efter denne bekendtgørelse kan ikke indbringes for anden
administrativ myndighed.
§ 29.
Bekendtgørelsen træder i kraft 1. januar 2022.
Stk. 2.
Bekendtgørelse nr. 262 af 23. februar 2021 om pulje til forebyggelse af nedslidning og
arbejdsulykker i små private virksomheder ophæves.
Stk. 3.
Tilsagn givet efter den ophævede bekendtgørelse nr. 262 af 23. februar 2021, reguleres efter
denne bekendtgørelse.
Bilag 1
Indsatser
Projekterne skal have til formål at hjælpe virksomhederne med at forebygge fysisk eller psykisk
nedslidning, forebygge ulykker eller fremme sundheden for de ansatte ved hjælp af fysisk træning, med
henblik på at forebygge fysisk nedslidning. Et projekt kan også have til formål at afprøve tekniske
hjælpemidler i driften, som kan forbedre det ergonomiske arbejdsmiljø samt reducere risiko for
arbejdsulykker. Et projekt kan berøre flere indsatsområder.
Inden for hvert indsatsområde omfattet af denne bekendtgørelse, jf. § 1, nr. 1-3, er der i dette bilag
oplistet en række indsatser til projekter, som kan modtage tilskud. Listen er ikke udtømmende.
Indsatsområde
Forebygge fysisk nedslidning
Indsatser
Indsatser, der forbedrer det ergonomiske
arbejdsmiljø, som kan være at:
-
Reducere fysiske belastninger som løft, træk og
skub af genstande, forflytning af
borger/patienter.
Optimere arbejdsstillinger og bevægelser, så
arbejde med løftede arme, bøjet/vredet ryg eller
nakke samt ensidige gentagne bevægelser
nedbringes.
-
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 434: Orientering om høring af udkast til ændring af bekendtgørelse om pulje til forebyggelse af nedslidning og arbejdsulykker i små private virksomheder, fra beskæftigelsesministeren
2453462_0008.png
-
-
Styrke vidensniveauet og færdighederne i at
planlægge og tilrettelægge arbejdet, med fokus
på at understøtte medarbejdernes sundhed
gennem udførelsen af deres arbejde.
Styrke virksomhedens viden og evner til at
skabe rammerne for en god
forebyggelseskultur.
Forebygge psykisk nedslidning
Indsatser, der forbedrer forholdene i det psykiske
arbejdsmiljø, som kan være:
-
Reduktion og forebyggelse af risikofaktorer:
Stor arbejdsmængde og tidspres.
Uklare krav og modstridende krav i
arbejdet.
Høje følelsesmæssige krav i arbejdet med
mennesker.
Krænkende handlinger, herunder mobning
og seksuel chikane.
Arbejdsrelateret vold.
Styrke positive faktorer i arbejdet:
Indflydelse i arbejdet, oplevelse af
kollegial/ledelsesmæssig støtte samt
anerkendelse og retfærdighed i arbejdet.
Indsatser, der sikrer god balance imellem
krav og ressourcer.
-
Forebygge arbejdsulykker
Indsatser, der forbedrer sikkerheden i arbejdet, som
kan være at:
-
Reducere risiko for ulykker ved:
Fald og snublen.
Fald fra højden.
Påkørsel og klemningsrisiko ved intern
færdsel.
At blive ramt af genstande.
Styrke sikkerhedskulturen.
Styrke vidensniveauet om farlige situationer i
arbejdet og forebyggelse ved arbejde med
nærved-ulykker.
Højne niveauet for læring og forebyggelse af
ulykker f.eks. ved implementering af et redskab
til analyse af ulykker og nærved-ulykker.
-
-
-
Sundhedsfremme i form af fysisk træning, med
henblik på at forebygge fysisk nedslidning
Indsatser, der fremmer sundheden i form af fysisk
træning, som kan være at:
-
-
Integrere fysisk træning i arbejdet.
Rådgive om, hvilken type af træning, der vil
være optimal.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 434: Orientering om høring af udkast til ændring af bekendtgørelse om pulje til forebyggelse af nedslidning og arbejdsulykker i små private virksomheder, fra beskæftigelsesministeren
2453462_0009.png
Leje og afprøvning af tekniske hjælpemidler i
driften, som kan forbedre det ergonomiske
arbejdsmiljø samt reducere risiko for
arbejdsulykker
De tekniske hjælpemidler skal kunne understøtte
indsatsområdet, som kan være at:
-
Reducere fysiske arbejdsbelastninger som
tunge løft, træk, skub, forflytning af
borger/patienter i den daglige arbejdsgang.
Reducere uhensigtsmæssige arbejdsstillinger og
bevægelser som bøjet ryg, knæliggende arbejde
eller ensidigt belastende arbejde.
Reducere risikoen for arbejdsulykker ved fald
fra højden.
Reducere risikoen for arbejdsulykker ved
anvendelse af tekniske hjælpemidler som EL-
værktøj, transportmidler, maskiner eller
anhugningsgrej.
-
-
-