Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 430
Offentligt
2450522_0001.png
21. september 2021
Selvstændige har brug for fleksibilitet i barselsreglerne
Selvstændige bør undtages fra øremærket barsel, da de ofte er i en situation, hvor de ikke kan forlade
deres virksomhed i længere tid. En survey blandt de selvstændige viser også, at næsten 7 ud af 10 er
imod forslaget om 11 ugers øremærket barsel. Da EU-direktivet, der ligger til grund for øremærknin-
gen, kun omhandler arbejdstagere, kan selvstændige undtages.
Udfordring
De danske barselsregler har gennem længere tid været til debat som følge af et EU-direktiv
1
fra 2019,
der forpligter medlemslandene til at sikre arbejdstagere en ligelig fordeling af barsel. Ifølge direktivet
(afsnit 20) øremærkes to måneder af forældreorloven til hver forælder. EU-landene skal gennemføre
bestemmelserne i national lovgivning senest den 2. august 2022. Senest er DA og FH blevet enige
om en model for arbejdstagere, hvor 11 uger øremærkes til hver forælder. Hvis barslen ikke afholdes,
så bortfalder de.
Såfremt nye barselsregler automatisk udbredes til at dække hele arbejdsmarkedet, vil det kunne ud-
fordre den fleksibilitet, der i dag gælder for selvstændige. Dette vil gøre det sværere at starte og drive
virksomhed i Danmark.
Selvstændiges arbejdsliv kan ikke sammenlignes med arbejdstageres. Selvstændige har ikke samme
fleksibilitet som arbejdstagere og kan derfor sjældent gå ned i tid eller tage orlov uden at det har
store konsekvenser for virksomheden. Derfor har de brug for en højere grad af frihed i forbindelse
med deres barsel sammenlignet med arbejdstagere. Dette inkluderer muligheden for selv at plan-
lægge en eventuel barselsorlov.
Konsekvensen for selvstændige ved en yderligere øremærkning af barselsorloven vil være, at de selv-
stændiges familier i mange tilfælde vil få en kortere samlet barselsperiode. Dette er i særlig grad
gældende for soloselvstændige, samt hvis den ene forældres fulde arbejdsindsats er påkrævet i op-
start eller drift af virksomheden på et kritisk tidspunkt. Dette kan skabe økonomiske udfordringer
såvel som udfordringer i forhold til at opnå en daginstitutionsplads inden orlovsperiodens udløb.
1
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/PDF/?uri=CELEX:32019L1158&from=EN
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 430: Henvendelse af 21/9-21 fra SMVdanmark vedr. barselsregler for selvstændige
2450522_0002.png
Mere end 6 ud af 10 selvstændige afviser øremærket barsel
En rundspørge foretaget af SMVdanmark blandt selvstændige i september 2021 viser, at 67 pct. af
de selvstændige er imod de nye regler om øremærket barsel. Over halvdelen af de selvstændige sva-
rer, at de vil kunne holde under 11 uger, hvilket betyder, at en del af orloven vil gå tabt.
Er det en god idé med 11 ugers
øremærket barsel til hver
forælder?
80
70
60
50
40
30
20
10
0
Ja
Nej
Ved ikke
16,8
15,9
67,4
80
70
60
50
40
30
20
10
0
Ville holde 11 Ville holde færre Ved ikke/ønsker
uger eller mere end 11 uger
ikke at svare
26,4
19,6
54
Ville du holde 11 ugers barsel,
hvis den var øremærket dig som
forælder?
Kilde: Rundspørge foretaget af SMVdanmark blandt selvstændige. Opgjort pr. den 21. september
2021. Anm: Antal respondenter: 1.133. Vægtet efter alder og branche.
Løsning
Idet
EU’s barselsdirektiv
alene vedrører arbejdstagere i et ansættelsesforhold, og da barselsreglerne
for selvstændige dermed er et nationalt anliggende, foreslås at den kommende revision af den dan-
ske barselslov bevarer de nuværende regler for selvstændige uden yderligere øremærkning for at
bevare den nødvendige fleksibilitet. Konkret skal det sikres, at selvstændige ikke automatisk omfattes
af de nye regler for arbejdstagere.
En stor del af de selvstændige er ansatte direktører i eget anpartsselskab. Disse bør følge de foreslå-
ede regler for selvstændige, da de ikke falder ind under den normale forståelse af arbejdstagere og
almindeligvis ikke har de samme rettigheder som arbejdstagere i eksempelvis Funktionærloven.
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 430: Henvendelse af 21/9-21 fra SMVdanmark vedr. barselsregler for selvstændige
2450522_0003.png
Baggrund
Det fremgår af EU-direktiv 2019/1158 af 20. juni 2019
2
afsnit 17, at direktivet gælder for ”arbejdsta-
gere, som er omfattet af en ansættelseskontrakt eller et andet ansættelsesforhold, herunder kontrak-
ter vedrørende ansættelse eller ansættelsesforhold for deltidsansatte, arbejdstagere i et tidsbegræn-
set ansættelsesforhold eller personer, der har indgået en arbejdsaftale eller et ansættelsesforhold
med et vikarbureau”.
Det fremgår endvidere af direktivets afsnit 20, at
”[dette
direktiv udvider] den minimumsperiode for
forældreorlov, som ikke kan overdrages fra den ene forælder til den anden, fra en til to måneder med
henblik på at tilskynde fædre til at tage forældreorlov, samtidig med at det bevarer hver forælders ret
til at holde mindst fire måneders forældreorlov som fastsat i direktiv 2010/18/EU. Formålet med at
sikre, at hver af forældrene råder over mindst to måneders forældreorlov, som ikke kan overdrages til
den anden forælder, er at tilskynde fædre til at gøre brug af deres ret til en sådan orlov.”
Aftalen mellem DA og FH har karakter af et forslag til Folketinget, der skal tage stilling til den endelige
model for implementering af EU-direktivet i en dansk kontekst. De nuværende danske regler er re-
guleret i Barselsloven
3
.
Politisk konklusion
Selvstændige bør ikke automatisk underlægges de samme regler for barsel som arbejdstagere med
øremærkning af 11 ugers barsel til hver forælder. Idet EU-direktivet ikke vedrører selvstændige, kan
Danmark fastsætte egne regler for selvstændiges barsel. Det anbefales at bevare de nuværende reg-
ler for selvstændige for at sikre fleksibilitet for denne gruppe, der har et andet arbejdsliv end arbejds-
tagere.
Proces
Folketinget skal nu i en revideret barselslov fastsætte de regler, som gennemfører EU-direktivet om
øremærket barsel. De nye regler skal træde i kraft august 2022.
2
3
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/PDF/?uri=CELEX:32019L1158&from=EN
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2021/235
3