21. september 2021
Selvstændige har brug for fleksibilitet i barselsreglerne
Selvstændige bør undtages fra øremærket barsel, da de ofte er i en situation, hvor de ikke kan forlade
deres virksomhed i længere tid. En survey blandt de selvstændige viser også, at næsten 7 ud af 10 er
imod forslaget om 11 ugers øremærket barsel. Da EU-direktivet, der ligger til grund for øremærknin-
gen, kun omhandler arbejdstagere, kan selvstændige undtages.
Udfordring
De danske barselsregler har gennem længere tid været til debat som følge af et EU-direktiv
1
fra 2019,
der forpligter medlemslandene til at sikre arbejdstagere en ligelig fordeling af barsel. Ifølge direktivet
(afsnit 20) øremærkes to måneder af forældreorloven til hver forælder. EU-landene skal gennemføre
bestemmelserne i national lovgivning senest den 2. august 2022. Senest er DA og FH blevet enige
om en model for arbejdstagere, hvor 11 uger øremærkes til hver forælder. Hvis barslen ikke afholdes,
så bortfalder de.
Såfremt nye barselsregler automatisk udbredes til at dække hele arbejdsmarkedet, vil det kunne ud-
fordre den fleksibilitet, der i dag gælder for selvstændige. Dette vil gøre det sværere at starte og drive
virksomhed i Danmark.
Selvstændiges arbejdsliv kan ikke sammenlignes med arbejdstageres. Selvstændige har ikke samme
fleksibilitet som arbejdstagere og kan derfor sjældent gå ned i tid eller tage orlov uden at det har
store konsekvenser for virksomheden. Derfor har de brug for en højere grad af frihed i forbindelse
med deres barsel sammenlignet med arbejdstagere. Dette inkluderer muligheden for selv at plan-
lægge en eventuel barselsorlov.
Konsekvensen for selvstændige ved en yderligere øremærkning af barselsorloven vil være, at de selv-
stændiges familier i mange tilfælde vil få en kortere samlet barselsperiode. Dette er i særlig grad
gældende for soloselvstændige, samt hvis den ene forældres fulde arbejdsindsats er påkrævet i op-
start eller drift af virksomheden på et kritisk tidspunkt. Dette kan skabe økonomiske udfordringer
såvel som udfordringer i forhold til at opnå en daginstitutionsplads inden orlovsperiodens udløb.
1
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/PDF/?uri=CELEX:32019L1158&from=EN