Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 427
Offentligt
2449239_0001.png
Settlementets Rådgivning
Dybbølsgade 41
1721 København V
Tlf. 50599051
[email protected]
www.settlementet.dk
Kære Beskæftigelsesudvalg
16. september 2021
Den kommende tid skal I sammen med Regeringen forhandle om et nyt kontanthjælpssystem.
Udformningen af kontanthjælpssystemet har stor betydning for alle borgere, der bliver ramt af en social
begivenhed, der sætter dem i den situation at have brug for hjælp til forsørgelse fra det offentlige.
Blandt disse borgere er der mange som bliver ramt af at have en arbejdsmarkedspension.
Arbejdsmarkedspensionen bliver anset for at være en formue, og er pensionen højere end 50.000 kr. bliver
borgerne bedt om at leve af denne inden de kan søge offentlig forsørgelse. Reglen har store konsekvenser
for borgerne. Det har stor betydning for socialt udsatte både i nuet, hvor der er behov for offentlig hjælp til
hverdagen og livet, og på sigt, når der er brug for midler i alderdommen.
Ydelseskommissionen peger på, at lovgivningen om formue ikke er tidssvarende.
Settlementet anbefaler, at man i forhandlingerne tager Ydelseskommissionens anbefalinger til sideeffekten
af et nyt kontanthjælpssystem med, som væsentlig faktor i ændringerne.
Denne henvendelse har til formål at synliggøre en lovgivning fra 1998, Aktivlovens §14 - Formue jf.
Socialministeriets vejledning nr. 39 af 5/3 1998, som sætter kontanthjælpsmodtagere og socialt udsatte i
en yderligere udsat social situation. Det gælder både i nuet, hvor sagsbehandling og afklaringen af
arbejdsevnen hos den socialt udsatte borger, ophører i den tid de skal leve af deres
arbejdsmarkedspension, og når de fratræder arbejdsmarkedet.
Loven rammer de socialt udsatte, der ikke har midler til opsparing til uforudsete udgifter, f.eks.
tandbehandling, briller eller lignende behov for en enkeltydelse. Det vil sige, når der bliver søgt om hjælp til
enkeltydelse efter reglerne i lovgivningen, og der ses at være en arbejdsmarkedspension med
tilbagekøbsret, bliver borgerne bedt om at hæve denne inden der kan ydes en hjælp fra det offentlige, til
reelt hverdagsgivende behov.
Settlementets Rådgivning på Vesterbro, er en uvildig og gratis rådgivning for alle udsatte borgere i
Danmark. Vi ser flere situationer hvor borgere, der har brug for støtte og afklaring af deres livssituation og
arbejdsevne tvinges til at tilbagekøbe deres arbejdsmarkedspension. Vi ser flere situationer hvor borgere,
der i forvejen lever for få midler med sociale problematikker, ikke har mulighed for opsparing til uforudsete
udgifter. De får afslag på hjælp fra deres kommuner, fordi de kan tilbagekøbe en arbejdsmarkedspension
på mere end 50.000 kr.
Vi beskriver her to cases på problematikken. Det er cases vi har haft i Settlementets Rådgivningen inden for
det seneste år.
Cases:
1.
Der er i Politikken af den 10.
ju i
i artikel ”Ko
issio e skærer ige e : Ledige skal
ikke tvinges
til at hæve pe sio e ” he vist til AI. AI er e
ode
a d på s art 6 år. AI har odtaget ko ta thjælp i 6
år, da han har fysiske og psykiske udfordringer og svært ved at indgå på det ordinære arbejdsmarked som
I Settlementet tror vi på det enkelte menneske og de stærke fællesskaber.
I kraft af mere end 100 års erfaring styrker vi socialt udsatte hver eneste dag.
I vores Sociale Handelsgade i Saxogade, via vores beskæftigelses
og
rådgivningsarbejde, i vores mange klubber, Feriekolonien Lyngborgen
og det aktive værested Gang i Gaden.
Alle er med i fællesskabet.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 427: Henvendelse af 16/9-21 fra Settlementets rådgivning vedr. input til forhandling om et nyt kontanthjælpssystem
2449239_0002.png
Settlementets Rådgivning
Dybbølsgade 41
1721 København V
Tlf. 50599051
[email protected]
www.settlementet.dk
førhen. AI har kørt taxa i mere end 20 år og inden da haft andet job, hvor der har været indbetalt til en
arbejdsmarkedspension. AI har som taxachauffør selv sparet op til sin alderdom, da der ikke i branchen var
aftale om obligatorisk pensionsopsparing.
Det vil sige opsparingen er en kapitalpension som AI lever af det første år, hvor AI ikke kan arbejde grundet
fysiske og psykiske barriere og ikke er berettiget til ydelser fra det offentlige. AI har til sidst opbrugt sin
opsparing og søger nu kontanthjælp. Det skal vise sig, at AI har det så skidt, at det er svært at indgå i
aktiviteter efter de almindelige regler jf. lov om aktiv beskæftigelsesindsats
i flere år er forhåbningen for
AI selv at kunne vende tilbage til arbejdsmarkedet.
Efter 5 år med flere og flere vanskeligheder, giver AI op på håbet og henvises til anden aktør for at få hjælp
til afklaring af arbejdsevnen, samt hvilke støttebehov der er brug for i et evt. fleksjob. AI bliver 59 �½ år og
kommunens Ydelsesservice retter nu henvendelse til AI med oplysning om, at der er
arbejdsmarkedspension på ca. 289.000 som kan tilbagekøbes ved det fyldte 60 år. Det gøres klart for AI, at
arbejdsmarkedspensionen betragtes som formue. Der laves en beregning på at AI kan leve for formuen i ca.
13 måneder og at kontanthjælpen derfor vil ophøre pr. d. 1. i den måned, AI fylder 60 år.
I de fleste pensionsselskaber er der mulighed for at tilbagekøbe sin pension fra det fyldte 60 år. Ved
beregning på
”Pe sio i fo.dk” ka
a se,
hvor meget man kan få udbetalt. Såfremt AI skulle gå på
pension med sin arbejdsmarkedspension som 60-årig, ville der end ikke være midler til huslejen. Altså er
det ikke en reel mulighed at realisere pensionen som 60-årig.
Men fordi kommunen jf. Aktivlovens §14, bek. 1466 af 16/12 2019 og vejl. nr. 39 af 5/3 1998 kan anskue en
arbejdsmarkedspension som formue når den kan tilbagekøbes, bedes AI om at hæve sin pension på
245.900,00 kr. som et engangsbeløb. Der er strafafgift på 40% + 5% i gebyr. Det betyder at AI får knap
140.000 i udbetaling, som AI skal leve af inden kontanthjælpen kan genoptages/søges på ny. Det betyder
også, at AI ikke længere vil modtage den hjælp og støtte der kan gives hos anden aktør, og det betyder at
sagen omkring afklaring af arbejdsevnen ophører.
En udsat borger med svære helbredsmæssige og sociale problematikker bliver bedt om at klare sig selv i
mere end et år, fordi der er en arbejdsgiveropsparet arbejdsmarkedspension.
AI straffes fordi han tidligere har været på arbejdsmarkedet. AI straffes altså ikke kun finansielt ved at
skulle betale en strafafgift + et gebyr ved hævning af pension før folkepensionsalderen. AI straffes som
socialt udsat kontanthjælpsmodtager, hvor hjælpen, afklaringen af arbejdsevnen og helbredet stoppes brat
og overlades til egen formåen. AI straffes som socialt udsat, der ved genansøgning om kontanthjælp skal
starte forfra i sin afklaring. Ligeledes straffes AI i sin alderdom, for at have været i en svær social situation i
en periode af sit liv.
2.
Bodil på 63 år har været syg og ledig på henholdsvis sygedagpenge, A-kasse dagpenge og kontanthjælp i
ca. 10 år. Inden sygemelding har Bodil været på SU og læst til SOSU-assistent. Bodil er nu pr. 1.8.2021
tilkendt førtidspension. Bodil har et budget der lige præcis rækker til de faste nødvendige udgifter som
husleje, el, vand, varme, medicinudgifter, telefon og net mv. Der er et rådighedsbeløb på ca. 4200 kr. pr.
måned. Det skal dække mad, husholdning, tøj, gaver, transport, tøjvask m.m. I budgettet er der ikke
mulighed for at lægge penge til side til uforudsete udgifter som eks. nyt køleskab. Der er ligeledes ikke
mulighed for at lægge penge til side til briller eller uforudset udgift til tandbehandling.
I Settlementet tror vi på det enkelte menneske og de stærke fællesskaber.
I kraft af mere end 100 års erfaring styrker vi socialt udsatte hver eneste dag.
I vores Sociale Handelsgade i Saxogade, via vores beskæftigelses
og
rådgivningsarbejde, i vores mange klubber, Feriekolonien Lyngborgen
og det aktive værested Gang i Gaden.
Alle er med i fællesskabet.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 427: Henvendelse af 16/9-21 fra Settlementets rådgivning vedr. input til forhandling om et nyt kontanthjælpssystem
2449239_0003.png
Settlementets Rådgivning
Dybbølsgade 41
1721 København V
Tlf. 50599051
[email protected]
www.settlementet.dk
Bodil søger derfor om økonomisk hjælp via en enkeltydelse. Ved aflevering af ansøgningen til
Socialforvaltningen oplyses Bodil om, at der er en arbejdsmarkedspension på 89.000. Denne vil blive
betragtet som formue og Bodil skal derfor forvente et afslag. Bodil har tidligere skulle leve af opsparet
pension ligesom AI og var ikke bekendt med, at der var en arbejdsmarkedspension som stod og ventede.
Dette pensionsselskab har den aftale, at arbejdsmarkedspensioner ikke kan hæves før
folkepensionsalderen, medmindre man bliver førtidspensionist.
For Bodil betyder det at såfremt hun skal have lavet sine tænder, som ikke er en almen tandrensning, men
huller der er smertefulde og nødvendige at få lavet, skal hun hæve det fulde beløb med strafafgift på 40% +
5% i gebyr eller hun kan vælge at få pensionen udbetalt i livslang ratepension
det vil sige 411 kr. brutto
pr. måned. En rate hun kan få resten af livet og som tillæg til sin folkepension. Fordi Bodil har problemer
med tænder og et hverdagsbudget der kun lige rækker til dagen og vejen, bliver hun nu tvunget til at hæve
sin pension som et engangsbeløb. Det betyder at hun fratages retten til at vælge, hvorvidt hun vil have en
rateudbetaling eller et engangsbeløb når hun går ned i indtægt som folkepensionist.
Dette er blot to cases fra den virkelighed, vi ser i Settlementet på Vesterbro. Gennem årene har der været
flere sager, hvor socialt udsatte er blevet bedt om at hæve deres arbejdsmarkedspensioner for at leve af
disse i en periode inden de kunne vende tilbage til offentlig forsørgelse. Eller måtte hæve deres pensioner
for at kunne få lavet deres tænder eller nye briller
to almindelige forudsætninger for at kunne have en
acceptabel og respektfuld hverdag.
Politiske aftaler:
Arbejdsmarkedspensionen har en lang historie, og siden løftet om arbejdsmarkedspensioner i
fælleserklæringen af 1987, har ordningen udfoldet sig til hele det offentlige arbejdsmarkedsområde og
store dele af det private. Ordningen er etableret for at sikre folks alderdom. En sikring som Schlüter-
regeringen og de efterfølgende regeringspartier og oppositionen har indvilliget i og i særdeleshed set en
god samfundsøkonomisk gevinst i. Forslaget om - og de efterfølgende forhandlinger for at forbedre
arbejdstagernes mulighed for opsparing til deres alderdom - har allerede vist sig at være en aftale for alle
parter. Arbejdsgiveren indbetaler 2/3 og arbejdstageren indbetaler 1/3 af den procentsats der er aftalt ved
overenskomsterne. Det vil sige, at arbejdsmarkedspensionerne primært er arbejdsgiver indbetalt.
Man har i marts 2019 med et politisk flertal vedtaget obligatorisk pensionsopsparing (også kaldet OP) for
alle på offe tlig forsørgelse/overførselsi dko st. Dette for at borger e får e ”bedre pe sio
, når
pe sio saldere ko
er” red. Beskæftigelses i isteriets yhed/ . .
. Er trådt i kræft pr. . .
Man har således politisk ønsket at bedre samfundsøkonomien på sigt, ved at indgå et løfte om og siden
udbredt forhandlinger med DA og LO til overenskomster om arbejdsgiver indbetalte
arbejdsmarkedspensioner, for derved at sikre folks alderdom og samfundsøkonomien.
Som det synliggøres i de to cases, bliver den umiddelbare intention ikke efterlevet eller respekteret for de
mennesker, der havner i en social vanskelig situation. Der gives således med den ene hånd og tvang tages
med den anden. Samtidig med der bliver indgået bred aftale om obligatorisk pensionsopsparing for lige
præcis disse mennesker der havner i en social vanskelig situation?
I Settlementet tror vi på det enkelte menneske og de stærke fællesskaber.
I kraft af mere end 100 års erfaring styrker vi socialt udsatte hver eneste dag.
I vores Sociale Handelsgade i Saxogade, via vores beskæftigelses
og
rådgivningsarbejde, i vores mange klubber, Feriekolonien Lyngborgen
og det aktive værested Gang i Gaden.
Alle er med i fællesskabet.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 427: Henvendelse af 16/9-21 fra Settlementets rådgivning vedr. input til forhandling om et nyt kontanthjælpssystem
2449239_0004.png
Settlementets Rådgivning
Dybbølsgade 41
1721 København V
Tlf. 50599051
[email protected]
www.settlementet.dk
Ydelseskommissionen anbefaler:
”Ydelsesko
issio e a befaler, at de uvære de kare speriode på seks å eder og kravet o
tilbagekøb af pensioner med tilbagekøbsret fastholdes med undtagelse af arbejdsgiverindbetalte pensioner
ed tilbagekøbsret. Det skal ses i lyset af, at de type af pe sio er typisk ikke er selvvalgte. …. ”
(red.
Ydelseskommissionens rapport af 31.5.2021)
”ATP og OP.
I dag indbetales ATP-bidrag for uddannelses- og kontanthjælpsmodtagere, der har modtaget
en af de to ydelser i en sammenhængende periode på 12 måneder, og som modtager mindst 15.547 kroner
som forsørger eller 11.698 kroner som ikke-forsørger (2021-niveau). Aktivitetstillæg indgår ikke.
Ydelsesmodtageren betaler selv en tredjedel af ATP-bidraget (95 kroner), der bliver trukket fra den
månedlige ydelse. Kommunen betaler to tredjedele (knap 200 kroner). Staten refunderer kommunernes
udgifter til ATP-bidrag. Ydelseskommissionen anbefaler, at ATP-bidrag skal indbetales for personer på
forhøjet sats, og at ”kare speriode ” på
å eder fastholdes. Fra
opsparer udda elses-
og
kontanthjælpsmodtagere uanset deres ydelsesniveau til obligatorisk pension (OP). Bidragsprocenten var
0,3 procent i 2020 og øges med 0,3 procentpoint per år frem mod 2030, hvor bidragsprocenten er 3,3
procent. Modtagere af SHO-ydelse bidrager ikke til OP. Kommissionen anbefaler, at obligatorisk pension
(OP) skal indbetales af alle (red. Ydelseskommissionens rapport af 31.5.2021).
Settlementet anbefaler:
Der er ingen gode grunde til at socialt udsatte borgere skal stilles ringere i et velfærdssamfund, hvor alle
bedes om at bidrage til fællesskabet og hjælpe folk der er dårligere stillet end én selv. Der er ingen
mennesker som ønsker at være fysisk, psykisk eller socialt udsat. Alle har en drøm og de fleste har
drømmen om at kunne være til gavn og bruges til noget. De mennesker, vi hjælper i Settlementet, er
belastede af deres situation og en del af dem har forsøgt i flere år at være på arbejdsmarkedet. Af mange
forskellige sociale og helbredsmæssige årsager, kan de ikke længere fungere på det ordinære
arbejdsmarked.
Disse borgere bliver ikke kun straffet for ikke at kunne fungere på det ordinære arbejdsmarked, hvor de er
afhængige af hjælp til forsørgelse fra det offentlige.
De bliver straffet for at have forsøgt sig på et arbejdsmarked, hvor der er overenskomstmæssig aftale om
arbejdsgiverbetalt arbejdsmarkedspension. De bliver straffet fordi pensionen anses som værende en
formue de pludselig skal leve af, før der kan ydes anden hjælp til dem. Således straffes de også i deres
alderdom, da de ikke længere har den ekstra indtægt, der kan sikre deres alderdom og bedre pensionen
når pensionsalderen kommer.
Sidestillet med Ydelseskommissionen, anbefaler Settlementet at man hæver formuegrænsen jf. Aktivlovens
§14 og at man ser bort fra arbejdsmarkedspensioner som en forme.
Settlementet står naturligvis til rådighed for uddybning og spørgsmål til problematikken. Henvendelsen er
også sendt til Socialministeren, Folketingets Beskæftigelsesudvalg og Socialudvalg.
Med venlig hilsen
Vibeke Vinther, forstander for Settlementet Vesterbro
Eva Tetzlaff, Rådgivningschef, Settlementets Rådgivning
I Settlementet tror vi på det enkelte menneske og de stærke fællesskaber.
I kraft af mere end 100 års erfaring styrker vi socialt udsatte hver eneste dag.
I vores Sociale Handelsgade i Saxogade, via vores beskæftigelses
og
rådgivningsarbejde, i vores mange klubber, Feriekolonien Lyngborgen
og det aktive værested Gang i Gaden.
Alle er med i fællesskabet.