Folketingets Beskæftigelsesudvalg
20. september 2021
Leif Lahn Jensen
J.nr. 20/14232
TOK
ISJ
Orientering om resultatet af en undersøgelse om muligt socialt
bedrageri i 2016 og 2017 blandt Uber-chauffører.
Jeg har d. 20. januar 2020 orienteret udvalget om resultatet af en undersøgelse af
potentielle sager om socialt bedrageri i 2014/2015 blandt Uber-chauffører. Jeg ori-
enterede bl.a. om, at Uber-chaufførerne i ca. 25 pct. af sagerne i kommuner og a-
kasser havde modtaget ydelser uberettiget. Uber lukkede i Danmark i 2017.
Skattestyrelsen har igen i 2020 identificeret og sendt oplysninger til de ydelsesan-
svarlige myndigheder om i alt 1.498 personer, som i indkomstårerne 2016/2017 har
haft indtægt som Uber-chauffør i Danmark, og som i samme år har modtaget of-
fentlige ydelser.
Skattestyrelsen har sendt de potentielle sager om socialt bedrageri blandt Uber-
chauffører til henholdsvis:
-
-
-
-
Kommunerne (534 sager)
Udbetaling Danmark (102 sager)
Uddannelses
–
og Forskningsstyrelsen (397 sager) og
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (465 sager)
Sagsbehandlingen i nogle af kommunerne har trukket ud, og der udestår derfor 54
sager, der forsat behandles. Jeg forventer dog ikke, at færdigbehandlingen af de
udestående sager ændrer det samlede billede, og derfor får I nu denne orientering.
Resultat af undersøgelsen:
Skattestyrelsen har udsendt i alt 1.498 potentielle sager, hvoraf 1.444 sager er fær-
digbehandlet.
I 439 ud af disse 1.444 sager er der truffet afgørelse om tilbagebetaling. Det sam-
lede tilbagebetalingskrav er på ca. 18,7 mio. kr. Det faktiske tilbagebetalte beløb
kan ikke opgøres. Endvidere er der sket 104 politianmeldelser.
I undersøgelsen for indkomstårene 2014/2015, havde Uber-chauffører i 25 pct. af
sagerne i kommunerne og a-kasserne samtidig modtaget ydelser med urette.