Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 421
Offentligt
2446827_0001.png
 
 
Relative effekter af 
digitale versus fysiske 
samtaler
 
 
Michael Rosholm 
Michael Svarer 
Rapport 
September 2021 
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 421: Orientering om indstilling af registeranalyse om beskæftigelseseffekterne af digitale samtaler, fra beskæftigelsesministeren
2446827_0002.png
 
 
 
 
INDHOLDSFORTEGNELSE 
1.
 
2.
 
3.
 
4.
 
5.
 
 
INDLEDNING 
DATAGRUNDLAG 
STATISTISK METODE 
DISKUSSION AF ANALYSERNES VALIDITET 
LITTERATURLISTE 
3
 
5
 
7
 
8
 
9
 
 
 
 
 
 
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 421: Orientering om indstilling af registeranalyse om beskæftigelseseffekterne af digitale samtaler, fra beskæftigelsesministeren
2446827_0003.png
 
 
 
 
1.
 INDLEDNING  
Brugen af samtaler som en del af den aktive arbejdsmarkedspolitik har igennem mange år været en 
central del af indsatsen for at hjælpe ledige i stabil beskæftigelse. I takt med stigende digitalisering 
generelt i samfundet, og fremskyndet af Covid‐19 pandemiens behov for at reducere fysisk samvær, 
har brugen af digitale samtaler som et supplement eller erstatning for fysiske samtaler været 
stigende.  
I forhold til at vurdere om det også fremadrettet, og i en verden uden afstandskrav, vil være 
ønskeligt med større brug af digitale samtaler er det relevant at belyse om effekten af digitale 
samtaler afviger fra fysiske samtaler. 
I denne rapport er det på baggrund af erfaringer med både fysiske og digitale samtaler før og under 
Covid‐19 perioden forsøgt belyst, hvad effekten af de to samtaleformer er på afgangsraten til 
beskæftigelse. 
Tidligere internationale og nationale evalueringer af brugen af samtaler viser, at der typisk er en 
positiv effekt på afgangsraten til beskæftigelse. Rosholm (2014) og Maibom, Rosholm & Svarer 
(2017) gennemgår litteraturen på området detaljeret og viser, at 30 af 37 studier finder signifikant 
positive effekter af samtaler, mens de resterende syv er insignifikante.  
Det er eksempelvis fundet meget tydeligt i det randomiserede forsøg Hurtig i gang 2, der viste, at 
intensive individuelle samtaler tidligt i et ledighedsforløb havde en markant positiv effekt på 
afgangsraten til beskæftigelse.
1
 Tilsvarende positive effekter af samtaler på danske data er påvist 
baggrund af en register‐baseret effektevaluering
2
.  
Med hensyn til relative effekter af digitale og fysiske samtaler er der ikke megen viden, men der er et 
nyere svensk randomiseret studie af Cheung m. fl. (2019), der finder, at en indsats med flere 
samtaler har en positiv effekt på afgangen til beskæftigelse. Det gælder både hvis samtalerne er 
fysiske eller digitale, og der er ikke signifikante forskelle på de to samtaleformer. 
Den relative effekt af digitale vs. fysiske samtaler er søgt belyst ved en registerbaseret 
effektevaluering baseret på en såkaldt timing‐of‐events varighedsmodel.
3
 
For at vurdere om deltagelse i enten en fysisk eller digital samtale påvirker ledighedslængden er det 
nødvendigt at kunne sammenligne dem, der deltager i samtalerne med nogen, der er 
                                                            
 
 
 
 Se Maibom, J., M. Rosholm & M. Svarer (2017). 
 Se van den Berg, G., L. Kjærsgaard & M. Rosholm (2012). 
3
 Det er samme empiriske strategi som blev anvendt i van den Berg, Kjærsgaard & Rosholm (2012).  
1
2
 
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 421: Orientering om indstilling af registeranalyse om beskæftigelseseffekterne af digitale samtaler, fra beskæftigelsesministeren
2446827_0004.png
 
 
 
 
sammenlignelige på relevante karakteristika, men som ikke har deltaget i samtaler. I Hurtig i gang 2 
forsøget var sammenligningsgrundlaget de, der ikke fik intensive samtaler fordi de var udvalgt til 
kontrolgruppen, og det var således muligt at identificere effekten af samtaler. I den tidligere 
register‐baserede undersøgelse sammenlignede man ledige med samme ledighedsanciennitet, hvor 
nogen havde haft samtaler og andre ikke havde. Her var identifikation af effekten mulig, da der var 
stor variation i hvornår ledige deltog i en samtale. 
Det har under analysearbejdet vist sig, at der er en udfordring ved at identificere effekten af 
samtaler, da den nuværende udformning af den aktive arbejdsmarkedspolitik i Danmark medfører, 
at stort set alle ledige har hyppige samtaler allerede tidligt i ledighedsforløbet. Det indebærer, at det 
er vanskeligt at finde personer, der ikke har haft samtaler – ud over dem, der undtages fra samtaler, 
fordi de har allerede har fundet beskæftigelse, men endnu ikke er påbegyndt det nye job. Der er 
således en stor risiko for, at de der ikke har registreret samtaler, og som derfor vil udgøre 
sammenligningsgruppen, allerede har fundet beskæftigelse og dermed vil forlade ledighedsregistret 
inden for få uger. Det vil give en skævhed i effekten af samtaler i en negativ retning.  
Baseret på analyser af brugen af samtaler både umiddelbart inden og under Covid‐perioden er det 
vurderingen, at den hyppige brug af samtaler medfører, at det ikke er muligt at identificere den 
reelle effekt af at deltage i samtaler for ledige. Det implicerer også, at det ikke er muligt at 
identificere den relative effekt af digitale og fysiske samtaler.  
I den resterende del af denne afrapportering præsenteres kortfattet datagrundlag, metodevalg og 
udvalgte figurer og resultater, der begrunder ovenstående konklusion. 
 
 
 
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 421: Orientering om indstilling af registeranalyse om beskæftigelseseffekterne af digitale samtaler, fra beskæftigelsesministeren
2446827_0005.png
 
 
 
 
2.
 DATAGRUNDLAG 
Der er anvendt data fra DREAM samt et udtræk af samtaler leveret af STAR. Ydermere anvendes 
information om lediges eventuelle deltagelse i det såkaldte a‐kasseforsøg for at rense de estimerede 
effekter af samtaler for at nogle ledige deltager i a‐kasseforsøget
4
. Endelig anvendes information om 
fritagelse for samtaler pga. snart foregående afgang til beskæftigelse. Vi definerer to perioder; 
Covid‐perioden som løber fra og med juni 2020 til og med marts 2021, og perioden før, som løber fra 
juni 2019 til marts 2020. 
Tabel 1 viser antal ledighedsforløb, digitale og fysiske samtaler mv. for dagpengemodtagere og 
jobparate kontanthjælpsmodtagere før og under Covid‐perioden. I den resterende del af dette notat 
fokuseres på dagpengemodtagerne, da der er flest af disse, og da resultaterne for jobparate 
kontanthjælpsmodtagere ikke afviger nævneværdigt herfra. 
Tabel 1: Datagrundlag 
 
I 41/40 jobcentre 
Antal påbegyndte 
ledighedsforløb 
Antal samtaler 
Heraf digitale 
Heraf fysiske 
Antal forløb med 
mindst én samtale 
Antal forløb med skift i 
samtaletype 
 
Figur 1 og 2 neden for viser, hvordan digitale og fysiske samtaler fordeler sig på ledighedsvarigheder 
for dagpengemodtagere i de to perioder (under og før Corona).  
 
 
Jobparate 
kontanthjælpsmodtagere 
Juni 2019‐marts  Juni 2020‐marts  Juni 2019‐marts  Juni 2020‐marts 
2020 
2021 
2020 
2021 
102.075 
103.174 
11.493 
10.669 
181.680 
17.562 
164.118 
67.247 
24.071 
161.565 
140.885 
20.680 
60.588 
20.200 
23.528 
1.893 
21.635 
8.966 
2.748 
22.490 
16.187 
6.303 
8.376 
4.633 
Dagpengemodtagere 
                                                            
 
 
 
4
 A‐kasseforsøget er et 4‐årigt forsøg, hvor ni udvalgte a‐kasser har fået ansvaret for kontaktforløbet i 
opsigelsesperioden og de første tre måneder af ledighedsforløbet for dagpengemodtagere. 
 
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 421: Orientering om indstilling af registeranalyse om beskæftigelseseffekterne af digitale samtaler, fra beskæftigelsesministeren
2446827_0006.png
 
 
 
 
Figur 1. Samtaleintensitet (andel med given type samtale blandt de fortsat ledige) efter 
ledighedsvarighed, Covid‐perioden 
 
Figur 2. Samtaleintensitet (andel med type samtale blandt de fortsat ledige) efter ledighedsvarighed, 
før Covid‐perioden 
 
Den samlede samtaleintensiteten er summen af de fysiske og digitale samtaler, og den ligger i begge 
perioder omkring 0,15 i stort set hele observationsperioden, svarende til at der i snit afholdes en 
samtale ca. hver 7. uge (1/0,15). Samtaleintensiteten af samtaler er således meget højere end i 
tidligere danske og internationale evalueringer af samtaler. 
Det bemærkes endvidere, at i Covid‐perioden er størstedelen af de afholdte samtaler digitale, mens 
det i perioden før Covid forholder sig omvendt. 
 
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 421: Orientering om indstilling af registeranalyse om beskæftigelseseffekterne af digitale samtaler, fra beskæftigelsesministeren
2446827_0007.png
 
 
 
 
3.
 STATISTISK METODE 
Effekten af forskellige typer samtaler (fysiske og digitale, hvor digitale kan underopdeles i telefoniske 
og video/zoom samtaler) estimeres i en varighedsmodel med tilknyttede ligninger for selektion ind i 
de to (tre) samtaletyper. En sådan model kaldes for en ’timing‐of‐events’ model, idet effekten af 
samtaler identificeres af tilstedeværelse af eksogen variation i timingen af samtalerne. Ikke‐
parametrisk identifikation af modellens parametre er vist af Abbring & van den Berg (2003a, 2003b), 
og modellens empiriske egenskaber analyseres af Gaure, Røed & Zhang (2007).   
Afgangsraten fra ledighed til beskæftigelse beskrives ved følgende ligning:   
���� ���� ���� ����
,
����
����
,
����
����
,
����
���� ���� ���� ���� ����
,
����
����
,
����
����
,
����
 
hvor d
1m
(t) og d
2m
(t) er indikatorer for hhv. at have den m’te fysisk eller en digital samtale i en given 
uge eller i en foregående uge. Effekten af en foregående samtale nulstilles, når der afholdes en ny 
samtale. x(t) er et sæt potentielt tidsvarierende forklarende variable, og v
u
 er et uobserverbart 
stokastisk element – en random effect. 
Funktionen 
u

 angiver således sammenhængen mellem afgang til beskæftigelse og henholdsvis 
den lediges observerede karakteristika, x(t), og samtaledeltagelse, d(t). Den specificeres som   
������������ ���� ���� ���½
����
���� ����
����
���� ����
����
 
,
,
hvor t‐t
m‐1
 er tiden siden seneste samtale (t
m‐1
=0 hvis der er tale om første samtale, altså m=1). 
Tiden fra den m—1’te til den m’te samtale (selektionsligningerne) kan modelleres som  
����
����
����
���� ����
,
����
����
���� ���� ���� ����
,
����
 
for j=1,2. Dette korresponderer til den model, som blev estimeret ‐ for én universel type samtaler ‐ 
af van den Berg, Kjærsgaard & Rosholm (2012). 
I denne analyse estimeres en marginalt simplere model, hvor kun selektionsligningerne ind i den 
første samtale modelleres: 
����
���� ���� ����
,
����
����
���� ���� ���� ����
,
����
 
for j=1,2. 
Modellens parametre estimeres ved hjælp af maximum likelihood. Parametrene i fordelingen for 
random effects estimeres ikke‐parametrisk ved brug af Heckman‐Singer metoden.  
 
 
 
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 421: Orientering om indstilling af registeranalyse om beskæftigelseseffekterne af digitale samtaler, fra beskæftigelsesministeren
2446827_0008.png
 
 
 
 
4.
DISKUSSION AF ANALYSERNES VALIDITET 
De overordnede resultater for dagpengeberettige ledige viser, at der er signifikante negative 
effekter af samtaler på afgangsraten til beskæftigelse, og at der ikke er signifikante forskelle på 
fysiske og digitale samtaler. Effekterne er af en størrelsesorden, så de svarer til en reduktion af 
afgangsraten til beskæftigelse på 9‐31 procent. Disse negative effekter er i direkte modstrid med alle 
tidligere resultater både i danske og international kontekst, hvorfor det naturligvis bør overvejes, 
hvad der kan ligge bag disse. Der er to muligheder; enten har beskæftigelsesindsatsen ændret sig 
markant gennem det seneste årti på en måde, som har gjort samtaleeffekterne negative, eller også 
er der forhold i data og/eller forhold ved beskæftigelsespolitikken, som bevirker, at resultaterne ikke 
kan gives en kausal fortolkning. Dette diskuteres i det følgende. 
Samtaleintensiteten er forøget markant siden 00’erne, således at alle ledige har hyppige samtaler 
tidligt i ledighedsforløbet. Det er naturligvis ikke umuligt, at dette kan have ført til negative 
samtaleeffekter, men det er i modstrid med den viden, der kom fra Hurtigt i gang 2 forsøget. Her var 
indsatsen endnu hyppigere samtaler end det er tilfældet i den aktuelle arbejdsmarkedspolitik, og der 
var som nævnt meget positive effekter på afgangsraten til beskæftigelse. På denne baggrund 
vurderes det som mindre sandsynligt, at samtaleeffekterne reelt er stærkt negative. 
Vi ser tre mulige årsager til, at de estimerede negative effekter skyldes bias: 
1.
Motivationseffekter i sammenligningsgruppen: Her er det værd at notere sig, at Rosholm 
(2008) i en mediatoranalyse af Hurtigt i gang finder indikation for, at en stor del af effekten 
af fysiske samtaler består af en motivationseffekt – det er altså udsigten til at skulle til fysisk 
samtale, som giver en positiv effekt. Det indebærer, at ledige finder beskæftigelse inden de 
skal til fysiske samtale som følge af udsigten til fx at skulle dokumentere sin jobsøgning. 
Dette resultat understøttes af resultaterne fra et svensk lodtrækningsforsøg, hvor 
indkaldelse til en fysisk samtale øger afgangsraten til beskæftigelse med 46 procent, se 
Hägglund (2011). Et tilsvarende resultat findes også fra USA (Black m.fl., 2003). Alle disse 
resultater stammer fra lodtrækningsforsøg, hvor det kun er deltagerne som udsættes for 
mere intensive forløb. I indeværende analyse gælder imidlertid, at alle ledige skal deltage i 
hyppige samtaler. De som reagerer på udsigten hertil ved at finde beskæftigelse inden 
samtalen befinder sig således i sammenligningsgruppen, hvilket trækker effekterne af 
afholdte samtaler nedad (fordi der ikke kan kontrolleres for motivationseffekten). 
2.
Manglende variation i timingen af samtaler: Hertil kommer, at det er svært at identificere 
overordnede samtaleeffekter, da der er ikke megen variation i timingen af disse; 80% har 
første samtale inden 10 ugers ledighed, og de resterende 20% er for en stor dels 
vedkommende personer, som deltager i a‐kasseforsøget (hvilket der kontrolleres for). Da 
’timing‐of‐events’ modellen lever af variation i timingen af samtaler er det derfor usikkert, 
om den fundne variation er tilstrækkelig til at identificere egentlige samtaleeffekter. 
3.
Fritagelse for samtaler for personer på vej i job: Personer, som er på vej i job, kan fritages 
for samtaler i op til seks uger inden jobbet påbegyndes. Vi har på forskellig vis forsøgt at 
kontrollere herfor, hvilket reducerer de negative effekter en smule, men det kan tænkes, at 
ikke alle registrerer, at de er på vej i job, hvorfor dette stadig vil give en bias i negativ 
retning, hvis de alligevel undlader at booke samtaler.   
 
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 421: Orientering om indstilling af registeranalyse om beskæftigelseseffekterne af digitale samtaler, fra beskæftigelsesministeren
2446827_0009.png
 
 
 
 
Spørgsmålet er så, hvis vi ikke kan stole på de absolutte samtaleeffekter, kan vi så stole på resultatet 
om at vi ikke finder signifikante forskelle på fysiske og digitale samtaler? Her må svaret åbenlyst 
være nej. Dels er der formentlig selektion ind i forskellige typer samtaler, dels kan der være 
forskellige motivationseffekter forbundet med de forskellige typer samtaler. 
Konklusion på analyserne er derfor, at vi ikke kan konkludere noget om de relative effekter af 
digitale samtaler. 
 
5.
LITTERATURLISTE 
Abbring, J.; van den Berg, G. (2003a), “The Nonparametric Identification of Treatment Effects in 
Duration Models,” Econometrica 71 (5), 1491–1517.  
Abbring, J.; van den Berg, G. (2003b), “The identifiability of the mixed proportional hazards 
competing risks model,” Journal of the Royal Statistical Society Series B 65 (3), 701–710. 
Black, D. A., J. A. Smith, M. C. Berger & B.J. Noel, 2003. "Is the Threat of Reemployment Services 
more Effective Than the Services Themselves? Evidence from Random Assignment in the UI system." 
American Economic Review, 93, 1313‐1327. 
Cheung, M., J. Egebark, A. Forslund, L. Laun, M. Rödin & J. Vikström (2019). ” Does job search 
assistance reduce unemployment? Experimental evidence on displacement effects and 
mechanisms”, IFAU Discussion Paper 2019:25. 
Gaure, S.; Røed, K.; Zhang, T. (2007), “Time and Causality: A Monte Carlo assessment of the Timing‐
Of‐Events Approach,” Journal of Econometrics 141(2), 1159–1195.  
Hägglund, P. (2011). “Are There Pre‐Programme Effects of Swedish Active Labour Market Policies? 
Evidence from Three Randomized Experiments", Economic Letters, 112 (1), 91‐93 
Maibom, J., M. Rosholm & M. Svarer (2017). ”Experimental Evidence on the Effects of Early Meetings 
and Activation”, Scandinavian Journal of Economics, 119(34), 541‐570, 2017. 
Rosholm, M. (2008). “Experimental Evidence on the Nature of the Danish Employment Miracle”. IZA 
Discussion Paper no. 3620, IZA Bonn. 
Rosholm, M. (2014). “Do case workers help the unemployed?” IZA World of Labor. 
Van den Berg, G., Kjærsgaard, L. & Rosholm, M. (2012) “To meet or not to meet (your case worker) ‐ 
That is the question”. IZA Discussion Paper no. 6476, IZA Bonn.