Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 406
Offentligt
2442834_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Beskæftigelses-
og ligestillingsministeren
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
8. september 2021
Lancering af A-kasse Indblik
CVR 10172748
J.nr. 19/19833
Kære medlemmer af Beskæftigelsesudvalget
Som led i udmøntningen af
Trepartsaftale om tilstrækkelige og kvalificeret ar-
bejdskraft i hele Danmark og praktikpladser
fra august 2016 skal Styrelsen for Ar-
bejdsmarked og Rekrutterings (STAR) tilsyn med a-kasserne og kommunernes ad-
ministration af rådighedsreglerne moderniseres.
I 2018 og 2019 blev første fase moderniseringen implementeret med offentliggørel-
sen af data om henholdsvis dagpenge- og jobparate kontanthjælpsmodtageres regi-
strerede jobsøgning.
Jeg kan nu orientere om, at benchmarkingtal vedrørende a-kassernes afholdelse af
CV- og rådighedssamtaler samt a-kassernes brug af rådighedssanktioner offentlig-
gøres første gang den 8. september på STAR.dk
Jeg er meget tilfreds med, at vi nu for første gang har etableret ét samlet, offentligt
tilgængeligt overblik over a-kassernes indsats med at sikre, at ledige står til rådig-
hed. Tallene for jobsøgning samles nu med taloplysninger for afholdte samtaler og
sanktionspraksis i STARs digitale
A-kasse Indblik.
Tallene viser overordnet, at langt de fleste samtaler afholdes til tiden, samt at der
sanktioneres ensartet tværs af a-kasserne. Det bemærkes, at tallene dækker over en
periode, hvor dele af beskæftigelsesindsatsen har været suspenderet.
CV-samtaler
90 pct. af alle dagpengemodtagerne har fået en samtale senest 21 dage efter tilmel-
dingsdatoen. 4 pct. har modtaget en samtale efter fristen, mens 3,5 pct.
ikke
har fået
en samtale efter 21 dage fra tilmeldingsdatoen. De resterende 2 pct. har ikke haft
frist for afholdelse af samtalen.
Rådighedssamtaler
64 pct. og 66 pct. af alle dagpengemodtagerne har fået 1. og 2. rådighedssamtale
inden for fristen, mens henholdsvis 0,3 pct. og1 pct. endnu ikke har fået en samtale
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 406: Lancering af A-kasse Indblik, fra beskæftigelsesministeren
inden for fristen for afholdelse af 1. og 2. rådighedssamtale. Et stort antal af dag-
pengemodtagere (34 pct. og 33 pct.) har ikke haft frist for afholdelse af de to rådig-
hedssamtaler, idet dagpengeforbruget har været suspenderet.
Sanktionspraksis
I 1. kvartal 2021 blev 4,5 pct. af alle dagpengemodtager sanktioneret, 1,5 pct. af
alle dagpengemodtagere blev sanktioneret på baggrund af en hændelse i jobcente-
ret, mens 3,2 pct. af alle dagpengemodtagere sanktioneret på baggrund af en hæn-
delse i a-kassen.
Målingerne er udviklet og testet i samarbejde med a-kasserne. Målingen af a-kas-
sernes sanktionering af dagpengemodtagere udstilles i tabelformat på Jobindsats,
samt i en visning på STAR.dk. Samtaleafholdelsen på tværs af a-kasser illustreres
på STAR.dk ved brug af 4 smiley-kategorier:
Grøn smiley: Dagpengemodtagere, der har modtaget en samtale inden fristen
for afholdelse.
Lysegrøn smiley: Dagpengemodtagere, der ikke har haft frist for afholdelse af
en samtale.
Gul smiley: Dagpengemodtagere, der har modtaget en samtale efter fristen for
afholdelse.
Rød smiley: Dagpengemodtagere, der ikke har modtaget en samtale på trods af,
at fristen for afholdelse er overskredet.
De udstillede oplysninger er baseret på a-kassernes registreringer af samtaleafhol-
delse og sanktionering. STAR følger løbende udviklingen i tallene og retter hen-
vendelse til a-kasser med utilfredsstillende resultater for at sikre, at de lever op til
intentionerne i lovgivningen. Hvis a-kassen ikke retter op på en utilfredsstillende
praksis, kan STAR i sidste ende anmode om en revisorgennemgang af kassens ad-
ministration. Resultaterne af tilsynet forelægges løbende Tilsynsrådet. Den kon-
krete model for opfølgning er fastlagt i dialog med Danske A-kasser (DAK).
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
2