Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 405
Offentligt
2441962_0001.png
Status for Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrut-
terings tilsynsindsats
2. halvår 2020
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 405: Statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner for 2. halvår 2020, fra beskæftigelsesministeren
Indhold
Indledning ................................................................................................ 3
Kapitel 1. Tilsynet med a-kasserne ........................................................... 4
1.1. A-kasse Indblik .................................................................................. 4
1.2. Revision af A-kasserne ........................................................................ 5
1.3. Tilsynet via Advismodellen ................................................................. 11
1.4. Evaluering af dagpengereformens tilsyns- og kontrolværktøjer ............... 13
1.5. Tilbagebetaling fra medlemmerne ....................................................... 14
1.6. Anmeldelser fra andre myndigheder om muligt snyd med a-kasseydelser 15
1.7. Eksport af dagpenge ......................................................................... 16
1.8. Status på udviklingsinitiativer ............................................................ 18
Kapitel 2. Tilsynet med kommunerne ...................................................... 22
2.1. Monitorering og opfølgning under suspension og genåbning af
beskæftigelsesindsatsen .......................................................................... 22
2.2. Tilpasning af det skærpede tilsyn med kommunerne ............................. 24
2.3. Rådighedstilsynet ............................................................................. 25
2.4. Status på modernisering af den kommunale revisionsordning................. 28
2.5. Benchmarking af kontrolsager fra Udbetaling Danmark ......................... 29
2.6. Fokusrevision ................................................................................... 30
Kapitel 3. Tilsynet med Udbetaling Danmark .......................................... 32
Kapitel 4. Øvrige tilsynsresultater........................................................... 35
4.1. Hotline for socialt bedrageri og fremmedkrigere ................................... 35
4.2. Lufthavnstilsynet .............................................................................. 36
4.3. Tilsynet med forvaltningen af tilskudsbevillinger ................................... 37
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 405: Statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner for 2. halvår 2020, fra beskæftigelsesministeren
Indledning
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) udarbejder halvårlige status-
rapporter for tilsynsindsatsen. Denne statusrapport giver en status på STARs til-
synsindsats for 2. halvår 2020.
Rapporten indeholder dels en gennemgang af resultaterne for tilsynet på udvalgte
områder, dels en status for STARs udviklingsinitiativer på tilsynsområdet. Rappor-
ten tager udgangspunkt i den seneste udvikling på STARs tilsynsområde.
Kapitel 1 handler om arbejdsløshedsforsikringsområdet, kapitel 2 handler om det
kommunale område, kapitel 3 handler om tilsynet med Udbetaling Danmark og
kapitel 4 handler om øvrige tilsynsresultater, herunder tilsynet med puljeadmini-
strationen.
Denne statusrapport er udarbejdet i et kortere og mere aktuelt format end forud-
gående statusrapporter. Rapporten fokuserer højere grad på resultaterne af tilsy-
net og i mindre grad på beskrivelse af baggrunden og lovgrundlaget for tilsynet.
3
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 405: Statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner for 2. halvår 2020, fra beskæftigelsesministeren
2441962_0004.png
Kapitel 1. Tilsynet med a-kasserne
STAR har til opgave at føre tilsyn med de nu 22 a-kasser. I det følgende præsen-
teres resultaterne af tilsynsindsatsen for 2. halvår 2020 samt STARs udviklingsini-
tiativer på a-kasseområdet.
1.1. A-kasse Indblik
Registrering af jobsøgning
STAR fører tilsyn med dagpengemodtageres registrerede jobsøgningsaktivitet og
opdaterer månedligt en offentlig benchmarking, som er tilgængelig på STAR.dk.
Benchmarkingen giver en grøn smiley for personer, som i gennemsnit søger 1,5
eller flere jobs om ugen.
Benchmarkingen giver en lysegrøn smiley for personer, som har søgt færre end
1,5 jobs om ugen.
Benchmarkingen giver en rød smiley for personer, som ikke har registreret job-
søgning i Joblog.
Som følge af COVID-19 situationen var beskæftigelsesindsatsen og rådighedsreg-
lerne suspenderet fra den 12. marts til den 27. maj 2020.
Styrelsen opdaterer fortsat tallene for dagpengemodtageres jobsøgning. Opfølg-
ningen og reaktionen over for a-kasserne på den registrerede jobsøgning forven-
tes genoptaget i april 2021.
Benchmarkingen viser følgende udvikling i søgeadfærden i 2. halvår 2020:
Tabel 1. Benchmarking af dagpengemodtagernes registrerede jobsøgning før og
efter suspensionen af beskæftigelsesindsatsen
Måned
Juni 2020
Juli 2020
August 2020
September 2020
Rød smiley Lysegrøn smiley
7,3 pct.
5,3 pct.
3,7 pct.
2,8 pct.
20,7 pct.
20,5 pct.
15,2 pct.
12,4 pct.
Grøn smiley
72, 0 pct.
74,2 pct.
81,1 pct.
84,7 pct.
Anm: Grundet ændringer i kildedata vedr. joblogs pga. GDPR er rådighedstilsynet ikke opdateret siden december 2020, hvor tal for jobsøgningen i
september 2020 blev offentliggjort.
Kilde: Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Status på videreudviklingen af rådighedstilsynet
Den fortsatte udmøntning af det moderniserede rådighedstilsyn omfatter udviklin-
gen af tre nye målinger, som giver et indblik i a-kassernes beskæftigelsespolitiske
indsats:
4
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 405: Statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner for 2. halvår 2020, fra beskæftigelsesministeren
Sanktionspraksis i a-kasserne
Afholdte CV-samtaler
Afholdte rådighedssamtaler
De nye benchmarkings, samt den allerede implementerede benchmarking af dag-
pengemodtageres jobsøgning, udstilles i det såkaldte ”A-kasse Indblik”, som er en
hjemmeside, der samler de ovennævnte målinger. Målingerne udvikles i samar-
bejde med en arbejdsgruppe med Danske A-kasser (DAK) og 7 a-kasser. Alle a-
kasser har deltaget i validering af målingerne.
Offentliggørelse af tal for afholdte CV- og rådighedssamtaler
Validering af data og metode bag målingerne af afholdte CV- og rådighedssamta-
ler er afsluttet i 2020. Offentliggørelsen af målingerne er dog udskudt til 2021
henset til regeringens beslutning om at suspendere beskæftigelsesindsatsen på
baggrund af COVID 19. Målingerne forventes offentliggjort i marts 2021.
Offentliggørelse af målingen for a-kassernes rådighedssanktioner
STAR har i samarbejde med Danske A-kasser igangsat et projekt vedr. genopret-
ning af data for a-kassernes indberetning af rådighedssanktioner.
STAR sigter mod, at a-kassernes sanktionsdata vedr. negative underretningsplig-
tige hændelser fra jobcentret kan offentliggøres ultimo marts 2021, når a-kas-
serne er færdige med valideringen. Offentliggørelse af målingen vedr. a-kassernes
sanktionspraksis i A-kasse Indblik afventer således genopretningen af data for a-
kassernes indberetning af rådighedssanktioner.
1.2. Revision af A-kasserne
A-kassernes regnskaber revideres hvert år af a-kassens revisor i henhold til reglerne
i § 34, stk. 2, nr. 4, i lov om arbejdsløshedsforsikring mv. og bekendtgørelse nr.
289 20. april 2018 om revision af de anerkendte a-kasser.
Ved revisionen efterprøver revisor, om regnskabet er rigtigt og om de dispositioner,
der er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstemmelse med love og andre
forskrifter samt indgåede aftaler og sædvanlig praksis.
A-kassernes årsregnskaber og revisionsprotokoller sendes til styrelsen hvert år. Ma-
terialet for regnskabsåret 2019 er modtaget i styrelsen den 16. marts 2020.
Styrelsen har gennemgået a-kassernes regnskaber og revisionsprotokoller for 2019,
fulgt op på revisorernes bemærkninger og undersøgt, om revisorerne har revideret
5
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 405: Statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner for 2. halvår 2020, fra beskæftigelsesministeren
2441962_0006.png
de områder, som revisionen skal omfatte, herunder de uafsluttede forhold fra gen-
nemgangen af regnskaber og revisionsprotokoller for 2018. Gennemgangen er af-
sluttet ved, at der er sendt afsluttende brev til den enkelte a-kasse og kassens
revisor.
A-kassernes økonomi og it
Revisionsresultaterne for 2017-2019 er opdelt på 4 kategorier i tabellen nedenfor.
Tabel 2. Antal forhold, som a-kasserne skal følge op på angående a-kassernes
økonomi og it, 2017-2019
År
Regnskab og økonomi
Antal tredjepartserklæringer med en eller flere bemærknin-
ger/forbehold
It og kontroller
Manglende oplysninger til revisorerne
I alt
Kilde: Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
2017
17
62
14
26
119
2018
16
92
22
43
173
2019
18
85
22
5
130
Ad punktet Regnskab og økonomi
Forholdene angående regnskab og økonomi omhandler forskellige fejl og mangler i
a-kassens afstemning af konti, fejl og mangler i a-kassens opkrævning og inddri-
velse af krav og statskrav, opdatering/udarbejdelse af økonomiske forretnings-
gange, udarbejdelse af årsregnskab mv. Fejlniveauet svarer til de tidligere år.
1 ud af 18 forhold adskiller sig fra de andre, idet en a-kasses revisor har taget et
forbehold i sin revisorpåtegning. Ved nærmere undersøgelse har det dog vist sig, at
forbeholdet var af mindre betydning, idet det angik manglende indberetning til ind-
komstregisteret af 12 manuelle udbetalinger, der i alt omhandlede knapt 45.000 kr.
A-kassen har efterfølgende indberettet oplysningerne.
Ad punktet Antal tredjepartserklæringer med en eller flere bemærkninger/forbehold
De 85 tredjepartserklæringer med en eller flere bemærkninger er alle tilfælde, hvor
en a-kasse
har
modtaget en tredjepartserklæring fra a-kassens it-leverandør og
hvor der er bemærkninger i erklæringen, der er relevante for a-kassen.
Det er positivt, at antallet af tredjepartserklæring med bemærkninger er faldet, da
det tyder på, at forholdene hos a-kassernes it-leverandører er blevet bedre fra 2018
til 2019. A-kasserne er i høj grad afhængige af it-leverandører til at sikre, at a-
kassernes it-miljø er betryggende. Når forholdene forbedres hos a-kassernes it-le-
verandører betyder det, at a-kassernes samlede it-miljø bliver mere betryggende.
Ad punktet It og kontroller
Eksempler på fejl i a-kassernes it og kontroller er når it-systemet er indrettet, så
der kommer fejl i regnskabet (der er f.eks. registreret en forkert sats m.v.), når it-
6
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 405: Statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner for 2. halvår 2020, fra beskæftigelsesministeren
2441962_0007.png
systemet ikke kan levere nødvendige oplysninger til a-kassens interne kontroller
(f.eks. oversigter til a-kassens afstemning af konti), når a-kassens it-sikkerhedspo-
litik ikke er opdateret eller a-kassen ikke har en betryggende funktionsadskillelse
og mangelfuld it-sikkerhed i øvrigt.
I 2019 skyldtes 3 ud af 22 forhold, at a-kassen fortsat i 2019 ikke havde fået til-
passet sit it-system til nye regler, der er indført med dagpengereformen. Det fin-
der styrelsen ikke er tilfredsstillende. A-kasserne har dog oplyst, at de 3 fejl enten
er udbedret i 2019 eller forventes at være udbedret i 2020.
Ad punktet Manglende oplysninger til revisorerne
De 5 forhold i 2019 er 5 it-leverandører, der ikke har leveret en tredjepartserklæring
til en a-kasse, som a-kassens revisor vurderer er nødvendig til brug for revisionen
af a-kassens it-miljø.
Der er tale om 5 forskellige leverandører, og styrelsen er blevet oplyst om, at a-
kasserne revisorer vil modtage alle de nødvendige erklæringer for 2020 til brug for
revisionen af a-kasserne.
De særligt risikobetonede områder
A-kassens revisor skal årligt gennemgå 8 særligt risikobetonede områder ved stik-
prøver.
Tabellen nedenfor viser udviklingen for den årlige revision af de særligt risikobeto-
nede områder 2017-2019.
Tabel 3. Resultater af den årlige revision af risikobetonede områder: Efterregule-
ring af dagpenge og efterløn, rådighed, selvstændig virksomhed ved udbetaling af
dagpenge og efterløn, opkrævning og EØS-administration, 2017-2019
Den årlige revision af risikobetonede områder
Antal stikprøver i alt
Antal fejl i alt
Fejlprocent
Antal stikprøver med systematisk/betydelige fejl*
Kilde: Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
2017
2.986
191
6
54
2018
2.436
246
10
147
2019
2.370
206
9
121
Resultaterne tyder på, at revisionen af a-kassernes administration i perioden 2017
til 2019 er blevet mere målrettet systematiske/betydelige fejl, dvs. rettet mod rejl,
der må forventes at opstå i tilsvarende sager fremover, med mindre der sker en
ændring i a-kassernes it-system, forretningsgange, oplæring af sagsbehandlere mv.
Styrelsen finder, at dette er en hensigtsmæssig udvikling.
Tabellen nedenfor viser resultatet af stikprøvekontrollen opdelt på de 8 områder.
7
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 405: Statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner for 2. halvår 2020, fra beskæftigelsesministeren
Pkt. 1 og 6 om efterregulering af henholdsvis dagpenge og efterløn er kun revideret
i 2018 og 2019, da reglerne om efterregulering trådte i kraft den 1. juli 2017. Disse
to punkter er derfor opgjort for sig i slutningen af tabellen.
8
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 405: Statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner for 2. halvår 2020, fra beskæftigelsesministeren
2441962_0009.png
Tabel 4. Resultater af den årlige revision af de særligt risikobetonede områder,
2017-2019
Rådighed (pkt. 2)
Antal stikprøver i alt
Antal fejl i alt
Fejlprocent
Antal stikprøver med systematisk/betydelige fejl*
Antal a-kasser med systematisk/betydelige fejl
Selvstændig virksomhed som bibeskæftigelse ved udbetaling af dagpenge (pkt. 3)
Antal stikprøver i alt
Antal fejl i alt
Fejlprocent
Antal stikprøver med systematisk/betydelige fejl*
Antal a-kasser med systematisk/betydelige fejl
Overgang til og fradrag i efterløn (pkt. 4)
Antal stikprøver i alt
Antal fejl i alt
Fejlprocent
Antal stikprøver med systematisk/betydelige fejl*
Antal a-kasser med systematisk/betydelige fejl
Drift af selvstændig virksomhed samtidig med efterløn (pkt. 5)
Antal stikprøver i alt
Antal fejl i alt
Fejlprocent
Antal stikprøver med systematisk/betydelige fejl*
Antal a-kasser med systematisk/betydelige fejl
Opkrævning af krav og statskrav hos medlemmet (pkt. 7)
Antal stikprøver i alt
Antal fejl i alt
Fejlprocent
Antal stikprøver med systematisk/betydelige fejl*
Antal a-kasser med systematisk/betydelige fejl
EØS-Administrationen (pkt. 8)
Antal stikprøver i alt
Antal fejl i alt
Fejlprocent
Antal stikprøver med systematisk/betydelige fejl*
Antal a-kasser med systematisk/betydelige fejl
I alt for 6 af de 8 særligt risikobetonede områder (pkt. 2, 3, 4, 5, 7 og 8)
Antal stikprøver i alt
Antal fejl i alt
Fejlprocent
Antal stikprøver med systematisk/betydelige fejl*
Antal a-kasser med systematisk/betydelige fejl
Efterregulering af dagpenge (pkt. 1)**
Antal stikprøver i alt
Antal fejl i alt
Fejlprocent
Antal stikprøver med systematisk/betydelige fejl*
Antal a-kasser med systematisk/betydelige fejl
Efterregulering af efterløn (pkt. 6)**
Antal stikprøver i alt
Antal fejl i alt
Fejlprocent
Antal stikprøver med systematisk/betydelige fejl*
Antal a-kasser med systematisk/betydelige fejl
-
-
-
-
-
282
21
7
8
3
214
4
2
2
1
-
-
-
-
-
456
39
9
20
4
520
18
3
9
2
128
5
4
1
1
1.537
130
8
53
5
163
0
0
0
0
1.698
186
11
119
9
152
4
3
0
0
1.623
184
11
110
13
323
17
5
2
1
418
55
13
35
6
437
78
18
54
10
85
2
2
0
0
76
7
9
0
0
68
5
7
4
1
224
1
0
0
0
263
4
2
0
0
250
6
2
3
2
182
12
7
0
0
192
8
4
0
0
196
13
7
4
1
2017
595
93
16
50
4
2018
586
112
19
84
6
2019
533
78
15
45
4
Kilde: Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
*Fejl, der må forventes at opstå i tilsvarende sager fremover, medmindre der sker en ændring.
9
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 405: Statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner for 2. halvår 2020, fra beskæftigelsesministeren
Styrelsen uddyber neden for resultaterne for Rådighed (pkt. 2) og Opkrævning af
krav og statskrav hos medlemmet (pkt. 7).
Ad punktet Rådighed
Tabellen viser, at der i perioden 2017-2019 er konstateret færre systematisk/bety-
delige fejl samlet set inden for a-kassernes rådighedsadministration og at der er
fundet systematisk/betydelige fejl i et faldende antal a-kasser. Der er således tale
om en positiv udvikling.
Når man går ned i de enkelte fejl viser det sig, at ændringen primært er, at der er
færre a-kasser, der mangler at afholde to rådighedssamtaler indenfor 6 måneder.
Denne udvikling finder styrelsen positiv, idet a-kassernes administration af rådig-
hedsreglerne er en vigtig del af den aktive beskæftigelsesindsats.
Ad punktet Opkrævning af krav og statskrav hos medlemmet
Der er konstateret fejl i 10 a-kassers administration angående opkrævning af krav
og statskrav hos medlemmet i forbindelse med gennemgangen af 2019. Derudover
har styrelsen i gennemgangen konstateret yderligere 2 a-kasser, der havde fejl på
området, dvs. fejl, der er konstateret på anden vis end via revisors stikprøver.
En del af forklaringen på det øgede antal fejl kan være, at revisorerne er blevet
bedre til at udvælge sager til kontrol på området efter, at styrelsen den 21. sep-
tember 2018 har præciseret kravene for revisionen. Styrelsen gjorde opmærksom
på, at stikprøverne skal indeholde både nyere og ældre krav, og præciseringen skete
efter styrelsen havde konstateret, at nogle revisorer kun reviderede nyere stats-
krav. Det betød, at de kontrollerede sager ikke var gamle nok til, at problemstillin-
ger som bl.a. kravet om at rykke medlemmet for betaling, slettelse mv. kunne være
opstået i sagerne.
De systematisk/betydelige fejl på området i 2019 består primært i:
-
-
-
at a-kasserne rejser krav om tilbagebetaling for sent,
at a-kasserne ikke har fulgt den gældende rykker/slette-procedure, da der er
rykket for betaling og slettet for sent og
at a-kasserne har oversendt til inddrivelse i Gældsstyrelsen for sent.
Ifølge a-kasserne og revisorerne er en væsentlig grund til den forsinkede oversen-
delse til Gældsstyrelsen, at det i en stor del af 2019 enten slet ikke har været muligt
at oversende krav til inddrivelse hos Gældsstyrelsen, eller kun har været muligt i
10
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 405: Statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner for 2. halvår 2020, fra beskæftigelsesministeren
2441962_0011.png
meget begrænset omfang. Gældsstyrelsen lukkede i 2019 sit system ned pga. over-
gang fra det tidligere fordringshaversystem (EFI/DMI) til det nuværende fordrings-
haversystem (PSRM).
Styrelsen vil følge op på området for opkrævning af statskrav i 2021 med et særskilt
tilsyn for at sikre, at a-kasserne opkræver statens tilgodehavender fra a-kassernes
medlemmer i overensstemmelse med gældende regler.
1.3. Tilsynet via Advismodellen
Advismodellen er et digitalt tilsynsværktøj, som STAR har udviklet og anvender til
at føre tilsyn med a-kassernes administration af udbetalingen af ydelser til dag-
pengemodtagere. Modellen består af en række forskellige tilsynsspor, som kan
inddeles i henholdsvis undrings- og monitoreringsspor.
Undringssporerne er udviklet på baggrund af en række opstillede kriterier og for-
udsætninger, som har til formål at udsøge de sager i a-kassernes administration,
hvor styrelsen har en formodning om risiko for fejladministration. Der er pt. fær-
digudviklet 5 undringsspor og yderligere 2 spor forventes færdigudviklet i 2021.
Monitoreringssporerne er ligesom undringssporerne udviklet på baggrund af en
række opstillede kriterier og forudsætninger. I stedet for at udsøge enkelte sager
på cpr.nr. niveau (micro-niveauet), anvendes monitoreringsspor til at overvåge
mængder, tendenser og udviklinger i et større antal sager (makroniveauet).
Der udviklet og idriftsat 4 monitoreringsspor.
Tabel 5. Oversigt over tilsynsspor i Advis-modellen
Spor nr.
Spor 1
Spor 2
Spor 7
Spor 9
Spor 11
Spor 12
Spor 13
Spor 16
Spor 19
Spor 21
Spor 226
Sporets navn
Indplaceringsgrundlag
Satsberegning fordelt på optjeningsgrundlag
Dagpengemodtager uden tilmelding til jobcenter
Dimittendstatus og forsørgerstatus
Ændringer i forsørgersats
Type af tilsynsspor
Monitoreringsspor
Monitoreringsspor
Undringsspor
Undringsspor
Monitoreringsspor
Status
I drift
I drift
I drift
I drift
I drift
I drift
Under udvikling
I drift
I drift
Under udvikling
I drift
Indplacering med selvstændig virksomhed som bibeskæf-
Undringsspor
tigelse
Optælling af ret til supplerende dagpenge ved drift af
selvstændig virksomhed:
Antal reguleringer fordelt på timer
Regulering over 37 timer med og uden sanktion
Undringsspor
Monitoreringsspor
Undringsspor
Optælling af ret til supplerende dagpenge ved lønarbejde Undringsspor
Krav om 4 ugers forudgående ledighed, før eksport af
dagpenge
Undringsspor
Kilde: Styrelsen for Arbejdsmarkedet og Rekruttering.
11
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 405: Statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner for 2. halvår 2020, fra beskæftigelsesministeren
2441962_0012.png
Driftsstatus for undringsspor 2019 / 2020
I 2019 satte styrelsen følgende 2 undringsspor i drift:
Spor 7 (Dagpengemodtager uden tilmelding til jobcenter) og
Spor 9 (Dimittendstatus og forsørger sats).
Spor 7 er kørt 2 gange i 2019 og 2 gange i 2020. Spor 9 er kørt 1 gang i 2019 og
2 gange i 2020.
I 2020 har styrelsen sat yderligere følgende 3 undringsspor i drift:
Spor 12 (Indplacering med selvstændig virksomhed som bibeskæftigelse),
Spor 19 (Regulering over 37 timer med og uden sanktion), og
Spor 226 (Opfyldelse af kravet om 4 ugers forudgående ledighed før eksport af
dagpenge til et andet EU/EØS-land (PD U2)).
Tilsyn på sporerne blev udsendt i november og december 2020.
Idriftsættelse 2021
Styrelsen forventer at færdigudvikle og idriftsætte yderligere følgende 2 undrings-
spor i 2021:
Spor 13 (Optælling af ret til supplerende dagpenge ved drift af selvstændig
virksomhed), og
Spor 21 (Optælling af ret til supplerende dagpenge ved lønarbejde).
Fremadrettet drift af undringsspor
Fra og med 2021 er den fremadrettede drift af undringsspor tilrettelagt således, at
der udsendes undringer for 1 spor hver måned, bortset fra januar og juli måned.
Sporerne forventes udsendt medio måneden med en svarfrist for a-kasserne på 4
måneder.
Tabel 6. Oversigt over drift af undringsspor
Måned
Januar
Februar
Marts
April
Maj
Juni
Juli
August
September
Oktober
November
December
Spor 7
Spor 9
Spor 12
Spor 7
Spor 19
Spor 12
Spor 7
Spor 9
Spor 226
Spor 19
Spor
Sporets navn
Ingen udsendelse af spor
Indplacering med selvstændig virksomhed som bibeskæftigelse
Dagpengemodtager uden tilmelding til jobcenter
Dimittendstatus og forsørgerstatus
Krav om 4 ugers forudgående ledighed, før eksport af dagpenge
Regulering over 37 timer med og uden sanktion
Ingen udsendelse af spor
Dagpengemodtager uden tilmelding til jobcenter
Dimittendstatus og forsørgerstatus
Indplacering med selvstændig virksomhed som bibeskæftigelse
Dagpengemodtager uden tilmelding til jobcenter
Regulering over 37 timer med og uden sanktion
Kilde: Styrelsen for Arbejdsmarkedet og Rekruttering.
12
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 405: Statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner for 2. halvår 2020, fra beskæftigelsesministeren
2441962_0013.png
Fremadrettet drift af monitoreringsspor
Styrelsen har idriftsat 4 monitoreringsspor. Sporene køres alle i 1. kvartal i et ka-
lenderår
første gang i 1. kvartal 2021. Sporerne monitorerer a-kassernes admi-
nistration og resulterer derfor ikke i udsendelse af undringer til a-kasserne.
Resultater for 2019 / 2020
I undringssporene udsendes de sager, der falder ud til undring, til sagsbehandling
i de respektive a-kasser. A-kasserne undersøger, om undringen er udtryk for en
fejladministration og sender en samlet tilbagemelding til styrelsen. Antallet af be-
kræftede undringer viser derfor, hvor mange sager som er udsendt korrekt af sty-
relsen, idet a-kassen bekræfter, at der er tale om en teknisk eller administrativ
fejl enten i a-kassen eller i Jobcentret.
Nedenstående tabel viser de idriftsatte undringsspor og de udsendte undringers
udfald.
Tabel 7. Oversigt over antal udsendte undringer og antal bekræftede undringer i
2019 / 2020
År
Spor
Udsendt
Antal
Undringer
udsendt
113
43
56
114
36
111
115
25
12
Antal
undringer Bekræf-
tet
102
42
52
109
28
105
Antal
undringer
Ikke bekræftet
11
1
4
5
8
1
6
Antal undringer
Manglende be-
kræftelser
0
0
0
0
0
0
2019
2019
2019
2020
2020
2020
2020
2020
2020
9
7
7
7
9
7
9
12
226
Aug.
Sep.
Dec.
Apr.
Jun.
Sept.
Nov.
2
Dec.
Dec.
Kilde: Styrelsen for Arbejdsmarkedet og Rekruttering.
1.4. Evaluering af dagpengereformens tilsyns- og kontrol-
værktøjer
Udviklingen af advismodellen (afsnit 1.3) har nu været undervejs i 3 år og i egent-
lig drift i godt 1 �½ år. Styrelsen har derfor vurderet, at det er relevant at foretage
den første evaluering af modellen. Resultatet af evalueringen vil blive præsenteret
for Tilsynsrådet i løbet af 2021.
1
5 ud af 9 sager er fejludsendt
A-kasserne har en svarfrist på 4 måneder. Det betyder, at for spor udsendt i november og december måned 2020 er svarfristen i
marts og april 2021.
2
13
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 405: Statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner for 2. halvår 2020, fra beskæftigelsesministeren
2441962_0014.png
Videre vil der i 2021 blive gennemført en evaluering af kontrolværktøjet Testcases
og af den månedskontrol, som a-kasserne gennemfører som led i udbetalingen af
ydelser. Evalueringerne vil ske i i samarbejde med Danske A-kasser.
1.5. Tilbagebetaling fra medlemmerne
Når en a-kasse har truffet afgørelse om tilbagebetaling af en ydelse, indberettes
beløbet til styrelsen med angivelse af, om der er tale om et svigskrav, et regule-
ringskrav, et kasseeneansvar i henhold til § 86, stk. 4, i lov om arbejdsløshedsfor-
sikring m.v., eller et uagtsomhedskrav.
Tilbagebetalingskrav
A-kassen har ikke ret til refusion for fejludbetalinger, med mindre der er tale om,
at medlemmet har begået svig over for a-kassen. Derfor skal a-kassen indbetale
beløb, der er fejludbetalt, som kasseeneansvar eller på grund af uagtsomhed, til
staten, når kassen har truffet afgørelsen om tilbagebetaling over for medlemmet.
Med kasseeneansvar menes, at a-kassen er ansvarlig for fejlen og derfor mister
retten til refusion fra staten og i stedet selv skal afholde udgiften.
A-kassen skal indbetale svigskrav til staten i den takt, medlemmet indbetaler kra-
vet til a-kassen.
Disse tilbagebetalinger kan opstå enten som en følge af a-kassernes egenkontrol
eller som følge af styrelsens tilsyn, fx udsøgninger via styrelsens Advismodel eller
myndighedssamarbejde mellem STAR og henholdsvis SKAT, Udbetaling Danmark,
kommuner, politi, SØIK m.v.
Reguleringsbeløb
Med dagpengereformens ikrafttræden den 1. juli 2017 blev der foretaget en æn-
dring i udbetalingsreglerne. Medlemmerne afleverer ydelseskort ca. 5 hverdage før
månedsskiftet, og a-kassen gennemfører en regulering, hvis der måtte være ud-
betalt for meget eller for lidt i den pågældende måned sammenlignet med de op-
lysninger, arbejdsgiveren har indberettet til indkomstregisteret.
A-kassernes månedsvise efterkontrol af medlemmernes oplysninger på ydelses-
kortene betyder derfor dels, at der ikke kan ske fejludbetalinger over en længere
periode og dels, at en eventuel fejludbetaling, der måtte konstateres i den enkelte
måned, efter lovens § 85 e skal betragtes (og konteres) som ”regulering” og ikke
som en ”fejludbetaling”.
Er det i 3 på hinanden følgende måneder ikke muligt at gennemføre en regulering,
skal a-kassen opkræve beløbet som et tilbagebetalingskrav efter de regler, som er
fastsat i lovens § 86.
14
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 405: Statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner for 2. halvår 2020, fra beskæftigelsesministeren
2441962_0015.png
Tilbagebetalinger og reguleringer
Tabellerne nedenfor viser omfanget af tilbagebetalinger fordelt på svig, kasseene-
ansvar, uagtsomhed og reguleringer i årene 2018 til og med 2020.
Tabel 8. Opgjorte tilbagebetalingskrav i mio. kr.
Tilbagebetalingskrav
Svig
Kasseeneansvar
Uagtsomhed
I alt
Kilde: Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
2018
28,9
7,4
119,5
155,8
2019
25,9
6,4
66,4
98,7
2020
43,0
5,6
68,3
116,9
De indbetalte beløb vedrørende svig er inklusiv beløb afregnet via RIM under
SKAT. Statskrav skal efter reglerne oversendes til Restanceinddrivelsesmyndighe-
den (RIM) under SKAT, når a-kassen har udtømt sine opkrævningsmuligheder.
RIM har mulighed for at inddrive statskrav fx gennem lønindeholdelse. Stigningen
i svigsbeløbet for 2020 skyldes især RIMs nye inddrivelsessystem, PSRM.
Tabel 9. Opgjorte reguleringsbeløb i mio. kr.
Tilbagebetalingskrav
Reguleringsbeløb
2018
88,0
2019
103,2
2020
119,0
Kilde: Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
I 2018 opstod der i a-kasserne uklarhed om konteringen af reguleringsbeløb i for-
hold til tilbagebetalingskrav som følge af uagtsomhed. Dette blev afklaret i løbet
af året, således at effekten af den månedsvise regulering og opgørelse af regule-
ringsbeløbene endelig slog igennem i 2019.
1.6. Anmeldelser fra andre myndigheder om muligt snyd
med a-kasseydelser
Hvis en anden myndighed, fx SKAT eller en kommune, modtager oplysninger, der
tyder på, at der kan være fejludbetalt ydelser fra en a-kasse, skal styrelsen under-
rettes. Styrelsen sender herefter oplysningerne til den aktuelle a-kasse med henblik
på behandling. Hvis den aktuelle borger ikke er medlem af en a-kasse, sender sty-
relsen oplysningerne til den kommune, hvor borgeren bor eller til Udbetaling Dan-
mark.
Tabel 10. Oversigt over modtagne anmeldelser fordelt på myndigheder
Myndighed
SKTST(løbende indberetninger/anmeldelser)
Kommuner
Politi
PET
Andre myndigheder fx Kriminalforsorgen
SØIK
2017
123
98
3
5
73
-
2018
112
114
2
0
104
13
2019
56
79
0
1
101
23
2020
39
65
0
0
81
57
15
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 405: Statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner for 2. halvår 2020, fra beskæftigelsesministeren
2441962_0016.png
I alt
302
345
259
242
Kilde: Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
1.7. Eksport af dagpenge
Ifølge forordning (EF) nr. 883/2004 om koordinering af de sociale sikringsordnin-
ger er det muligt for et ledigt medlem af en a-kasse at tage til et andet EU/EØS-
land for at søge arbejde og samtidig modtage dagpenge fra Danmark i op til tre
måneder. Tilsvarende gælder det for andre EU/EØS-borgere, at de kan komme til
Danmark for at søge arbejde og medbringe dagpenge fra et andet EU/EØS-land.
Endvidere kan udenlandske forsikrings- og beskæftigelsesperioder danne grundlag
for udbetaling af en ydelse fra en a-kasse.
Styrelsen opgør i april hvert år statistik til den Administrative Kommission over
eksport af dagpenge og forsikrings- og beskæftigelsesperioder, der danner grund-
lag for udbetaling af en ydelse fra a-kasserne.
På baggrund af statistikken forventer styrelsen at udarbejde materiale til Tilsyns-
rådet
helt i overensstemmelse med årshjulet for Tilsynsrådet.
Eksport af dagpenge
A-kasserne indberetter løbende oplysninger om udstedelse af eksportdokumenter
til STAR. A-kassernes indberetning er en væsentlig del af styrelsens samlede vi-
densgrundlag.
A-kassernes sagsbehandling i forbindelse med eksporter afsluttes først, når ek-
sportperioden udløber og sidste dagpengekort for perioden er modtaget fra med-
lemmet. Antallet af eksporter opgøres derfor først endeligt medio det følgende år.
Tabel 11. Udviklingen i antallet af eksporter (opgjort den 1. marts 2021)
Dokumentperiode påbegyndt i år
2015
2016
2017
2018
2019
2020
Antal udstedte eksporter
1.632
2.086
2.307
2.933
2.756
2.415*
*Til og med 2019 er antallet af eksporter opgjort inklusiv eksporter til Færøerne. Eksport af dagpenge til Færøerne sker i henhold til Aftale af 20.
november 2014 mellem Beskæftigelsesministeriet og Færøernes Landsstyre om koordinering af arbejdsløshedsforsikring og ikke i henhold til For-
ordningen. Styrelsen har derfor valgt at eksporter til Færøerne fremadrettet ikke indgår i opgørelse over antal eksporter i henhold til Forordningen.
I 2020 eksporteredes der 54 gange til Færøerne.
Kilde: Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.
16
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 405: Statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner for 2. halvår 2020, fra beskæftigelsesministeren
2441962_0017.png
2.415 medlemmer eksporterede i 2020 retten til ydelser. Antallet af eksporter i
2020 er som forventet noget lavere end de seneste år grundet COVID-19-situatio-
nen.
Brexits betydning for eksport til Storbritannien
Den 31. december 2020 udløb den overgangsperiode, der blev aftalt i forbindelse
med Storbritanniens udtræden af EU. I forbindelse med udtrædelsen er der bl.a.
indgået en Udtrædelsesaftale, hvorefter borgere, der har udnyttet retten til fri be-
vægelighed inden den 31. december 2020, bevarer retten til ydelser, som om
Storbritannien fortsat var et EU-land.
Det betyder, at medlemmer, som har eksporteret retten til dagpenge til Storbri-
tannien senest den 31. december 2020, vil kunne fortsætte modtagelsen af dan-
ske dagpenge under arbejdssøgningen i Storbritannien i den del af eksportperio-
den, der vedrører 2021.
Det betyder også, at medlemmer fra den 1. januar 2021 ikke længere vil have ret
til at medtage danske dagpenge
3
under arbejdssøgning i Storbritannien.
Personer der eksporterer retten til ydelser fra et andet EU/EØS-land til Danmark
Jobsøgere fra et andet EU/EØS-land, Schweiz eller Færøerne har mulighed for at
eksportere retten til arbejdsløshedsydelser til Danmark. Den udenlandske myndig-
hed udsteder et eksportdokument, som bl.a. angiver eksportperioden. Jobsøgeren
skal lade sig registrere hos WorkinDenmark (WiDK).
Tabel 12. Udviklingen i antallet af eksporter til Danmark (opgjort den 8. februar 2021)
Dokumentperiode påbegyndt i år
2019
2020
*Det samlede antal eksporter til Danmark
Kilde: Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.
Antal eksporter til Danmark*
218
162
162 jobsøgere benyttede i 2020 muligheden for at eksportere retten til arbejdsløs-
hedsydelser til Danmark. Som forventet er antallet i 2020 på grund af COVID-19
blevet væsentlig lavere end i 2019, hvor i alt 218 jobsøgere benyttede muligheden
for eksport af arbejdsløshedsydelser til Danmark.
3
Udtrædelsesaftalen indeholder særregler for bl.a. britiske statsborgere med bopæl i Danmark og EU-borgere
med bopæl i Danmark, der har ret til ophold i Storbritannien i henhold til udtrædelsesaftalen, fordi de tidligere
har opholdt sig i Storbritannien.
17
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 405: Statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner for 2. halvår 2020, fra beskæftigelsesministeren
2441962_0018.png
Indberetning af udenlandske forsikrings- og beskæftigelsesperioder
Udenlandske forsikrings- og beskæftigelsesperioder kan danne grundlag for udbe-
taling af en ydelse fra a-kassen. Det fremgår af bekendtgørelse nr. 1313 af 26.
november 2015 om arbejdsløshedsforsikring ved arbejde mv. inden for EØS, Fæ-
røerne og i det øvrige udland.
A-kasserne indberetter til styrelsen, når et medlem anvender muligheden for at
medregne forsikrings- og beskæftigelsesperioder for at opnå ret til en ydelse. A-
kasserne opdaterer løbende indberetningerne og styrelsens afrapportering juste-
res i overensstemmelse hermed i forhold til tidligere statusrapporter.
617 medlemmer benyttede i 2020 muligheden for at medregne forsikrings - og
beskæftigelsesperioder i forbindelse med beregning af ret til ydelser.
I lighed med tidligere år var størsteparten af medlemmerne
i alt 85 pct.
dan-
ske statsborgere, og mindre end 1 pct. var statsborgere i et tredjeland.
Tabel 13. Oversigt over medlemmer med dansk statsborgerskab, øvrige EU/EØS-
statsborgerskab og Schweiz samt statsborgerskab fra tredjelande (opgjort den 1.
marts 2021)
Statsborgerskab
Dansk
Øvrige EU/EØS og Schweiz
Tredjelande
(Uden for EU/EØS og Schweiz)
I alt
2016
411 (88 pct.)
48 (10 pct.)
7(2 pct.)
466 (100 pct.)
2017
447 (88 pct.)
55 (11 pct.)
7 (1 pct.)
509 (100 pct.)
2018
542 (89 pct.)
59 (10 pct.)
10 (2 pct.)
611 (100 pct.)
2019
443 (86 pct.)
63 (12 pct.)
7(1 pct.)
513 (100 pct.)
2020
524 (85 pct.)
87 (14 pct.)
6(1 pct.)
617 (100 pct.)
Kilde: Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.
1.8. Status på udviklingsinitiativer
STAR udvikler løbende digitale værktøjer til tilsynsindsatsen over for a-kasserne.
Status på a-kasseforsøg og tilsyn med a-kasseforsøget/kontaktforløbet, februar 2021
Som led i aftalen om en forenklet beskæftigelsesindsats fra 2018 er 9 a-kasser
udvalgt til i en forsøgsperiode at varetage kontaktforløbet for dagpengemodtagere
de første 3 måneder af deres ledighedsforløb. A-kasseforsøget løber fra januar
2020 til 31. december 2023.
Det fremgår af den politiske aftale, at der i forbindelse med forsøget skal gennem-
føres en ”solid effektevaluering, som kan afdække, om der er forskel på, hvor hur-
tigt ledige afgår til beskæftigelse i forhold til, om kontaktforløbet er fælles eller
alene er i a-kassen.”
Herudover er det aftalt, at der ”halvvejs i perioden gennem-
føres en midtvejsevaluering, som aftalepartierne skal drøfte” og ”en tilfredsheds-
måling af ledige, der deltager i initiativet ift. øvrige ledige”.
18
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 405: Statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner for 2. halvår 2020, fra beskæftigelsesministeren
2441962_0019.png
Metrica foretager effektevaluering af forsøget og Rambøll står for tilfredshedsun-
dersøgelsen samt midt- og slutevaluering. Derudover foretager STAR selv måned-
lige monitoreringsrapporter for at følge udviklingen i forsøget, mens forløbet løber.
Følgegruppen for forsøget præsenteres jævnligt for monitoreringsrapporterne.
Grundet COVID-19 har aftalepartierne bag forsøget besluttet at genstarte evalue-
ringsperioden fra 1. september 2020. Der er derfor ikke udarbejdet monitorerings-
rapporter for perioden 1. januar til og med august 2020. Flere af de planlagte må-
linger forudsætter, at forsøget har været i gang i en vis tid, og monitoreringsrap-
porten vil således blive udvidet trinvis med flere og flere målinger, efterhånden
som data bliver tilgængelig over tid.
1. Trin: Indeholder data for visitation ind og ud af forsøget samt opgørelser af an-
tal afholdte samtaler og bevilget indsats. Målingerne i trin 1 offentligøres fra
december 2020. De første målinger fra september og oktober 2020 er offent-
liggjort.
2. Trin: Indeholder målinger, der nærmere beskriver det kontaktforløb, der har
fundet sted i a-kasserne - fx hvornår i forsøgsperioden forsøgsdeltagerne mod-
tager deres samtaler og indsatser, samt fokusmålet4 for tilsyn med kontaktfor-
løbet i forsøget. Målingerne i trin 2 forventes at kunne offentliggøres i marts
2021.
3. Trin: Indeholder en opgørelse af afgangen fra ledighed 0-26 uger efter tilmel-
ding til ledighed og efterfølgende arbejdsmarkedsstatus. Målingerne i trin 3 for-
ventes at kunne offentliggøres i maj 2021.
Rapporterne kan findes på jobindsats:
https://www.jobindsats.dk/jobindsats/publikationer.aspx
I monitoreringsrapporterne kan man følge med i forsøgets samlede udvikling samt
udviklingen i den enkelte a-kasse. I bilaget til hoverapporten fremgår kommune-
fordelte tabeller af udvalgte opgørelser for visitation og samtaler.
Ud over monitoreringsrapporterne skal a-kasserne indsende halvårlige statusrap-
porter til STAR vedr. deres supplerende mål og succeskriterier jf. deres ansøgnin-
ger. Dette for at give et kvalitativt indblik i deres indsatser. Disse blev indsendt 1.
gang 15. februar 2021 og er under behandling i STAR.
Det er aftalt, at Beskæftigelsesministeriet én gang årligt vil udfærdige en samlet
årsrapport for forsøget, som præsenteres for aftalekredsen. Årsrapporten har til
4
Minimum 85 pct. af alle dagpengemodtagere, som der har haft deres fulde tre måneder1 i a-kassen, skal have deltaget i mindst 2 jobsamta-
ler.
19
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 405: Statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner for 2. halvår 2020, fra beskæftigelsesministeren
formål at give aftalekredsen en status på forsøgets udvikling og eventuelle udfor-
dringer heri. Årsrapporten udarbejdes på bagrund af den løbende tilsynsmonitore-
ring og de halvårlige statusrapporter fra a-kasserne.
COVID-19 har betydning for den indsats a-kasser og kommuner kan udføre ift. en
aktiv beskæftigelsesindsats, bl.a. har dagpengeforbruget været suspenderet over
flere omgange senest de første par måneder i 2021, hvilket bevirker, at forsøgs-
deltagerne bliver længere i forsøget end ellers, idet forsøgsperioden opgøres på
baggrund af dagpengeforbruget, hvor det i bekendtgørelsen om forsøget er fast-
sat, at en deltagers forsøgsperiode skal afsluttes ved udgangen af den måned,
hvor deltageren når et dagpengeforbrug på 410 timers dagpengeret (333 timer for
deltidsforsikrede). Det vil i praksis sige, at så længe dagpengeforbruget er su-
spenderet, vil forsøgsdeltagerne ikke forbruge af deres forsøgsperiode, dvs. de bli-
ver i forsøget.
Grundet diverse forskydninger af bl.a. evalueringsperiode pga. COVID-19, er STAR
ved at se på, hvordan en afrapportering til aftalekredsen i foråret 2021 bedst
skrues sammen og/eller om denne bør skydes. Efterfølgende rapporter følger med
et års kadence. Årsrapporten offentliggøres også på star.dk.
Målretning af kommunikationen mellem a-kasser, jobcentre og borgere
I 2019 påbegyndte styrelsen et projekt om at målrette kommunikationen mellem
a-kasser, jobcentre og borgere.
I den nuværende digitale kommunikation mellem jobcentrene og a-kasserne ud-
veksles der oplysninger om de forsikrede lediges rådighedsforhold. Denne kom-
munikation foregår udelukkende i a-kassernes og jobcentrenes fagsystemer. Det
medfører en række udfordringer, som skaber fejl eller misforståelser mellem a-
kasserne og jobcentrene. Der er derfor behov for en sanering og målretning af
den eksisterende kommunikation, så både jobcentrene, a-kasserne og den ledige
er tilstrækkeligt orienteret om den lediges rådighedsforhold.
Projektet skal munde ud i en behovsspecifikation, som beskriver, hvilke behov a-
kasserne, jobcentrene og den ledige har til målretningen af kommunikationen, så-
ledes at kommunikationen fremadrettet bliver transparent, entydig og nedbringer
fejl til et minimum. Selve IT-understøttelsen af systemet vil blive gennemført i et
senere projektforløb.
Styrelsen har efter igangsættelsen af projektet afholdt individuelle workshops med
henholdsvis en række a-kasser og kommuner samt brancheorganisationerne Dan-
ske A-kasser (DAK) og Kommunernes Landsforening (KL), hvor forskellige udfor-
dringer i kommunikationen mellem a-kasserne og jobcentrene er blevet drøftet.
Styrelsen har endvidere været på virtuelle "virkelighedsbesøg" i en række a-kas-
ser og kommuner, hvor styrelsen er blevet præsenteret for kommunernes og a-
20
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 405: Statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner for 2. halvår 2020, fra beskæftigelsesministeren
kassernes it-system og sagsgange i forbindelse med rådighedskommunikationen
mellem jobcentrene og a-kasserne.
Styrelsen skal i marts 2021 afholde en sidste og samlede workshop for kommu-
nerne og a-kasserne forud for den endelig afrapportering i det sene forår 2021.
21
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 405: Statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner for 2. halvår 2020, fra beskæftigelsesministeren
Kapitel 2. Tilsynet med kommunerne
STAR fører tilsyn med kommunernes administration af de ydelsesområder, der lig-
ger under Beskæftigelsesministeriet. Derudover fører styrelsen tilsyn med kom-
munernes rådighedsadministration i sager om jobparate borgere som modtager
kontanthjælp, selvforsørgelses- og hjemrejseydelse samt overgangsydelse.
2.1. Monitorering og opfølgning under suspension og gen-
åbning af beskæftigelsesindsatsen
Som følge af COVID-19 situationen var beskæftigelsesindsatsen suspenderet fra
den 12. marts til den 27. maj 2020. Derfor var tilsyns- og opfølgningsindsatsen
over for kommunerne i 2020 efter omstændighederne tilpasset den helt særlige
situation og havde fokus på at understøtte den gradvise genåbning af beskæftigel-
sesindsatsen i kommuner og a-kasser.
Den 17. december 2020 blev der på ny indført landsdækkende restriktioner, som i
skrivende stund gælder frem til den 15. april 2021. Restriktionerne betyder, at der
kun er muligt at bevilge virksomhedsrettede tilbud, der kan gennemføres digitalt
og hvis borgeren er enig. Det forventes, at der op til d. 15. april vil komme en ny
udmelding om eventuelle lempelser af restriktioner for beskæftigelsesindsatsen ef-
ter den 15. april.
Styrelsen vil forsat understøtte og følge op på kommunernes genåbning af be-
skæftigelsesindsatsen ved at sikre transparens via udstilling af data for kommu-
nerne, yde kommunerne rådgivning og faglig bistand samt gennemføre de almin-
delige ressorttilsynsopgaver, herunder tilsynet med de kommunale revisionsberet-
ninger.
Målinger af kommunernes indsats (fokusmål)
STAR udstiller fortsat månedligt tal for kommunernes opfyldelse af de såkaldte fo-
kusmål for samtaler og aktiv indsats i Jobcenterindbliksrapporter og via målinger
på Jobindsats.dk. Hermed sikres, at alle kommuner kan få indsigt i egne resultater
og indsatser.
Fokusmålene er centralt fastsatte krav til omfanget af samtaler og aktiv indsats,
som kommunerne skal opfylde. Hvis en kommune ikke opfylder målene, kan kom-
munen komme under skærpet tilsyn.
Som følge af suspenderingen af beskæftigelsesindsatsen blev opdateringen af fo-
kusmålingerne for indsatsen sat i bero i perioden marts 2020 til oktober 2020.
22
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 405: Statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner for 2. halvår 2020, fra beskæftigelsesministeren
Målingerne er endvidere blevet tilpasset, således at der i opfølgningen på afgivne
tilbud og samtaler tages højde for suspensionen af beskæftigelsesindsatsen og
den efterfølgende genåbning. Derudover betragtes den første måned efter den
delvise genåbning den 27. maj som en igangsættelsesmåned.
Opfyldelsen af fokusmålene for samtaler og aktiv indsats i løbet af 2020 opgøres
dermed som et gennemsnit for de hele 8 måneder, som ikke var omfattet af su-
spensionsperioden samt igangsættelsesmåneden.
Den indsats, herunder samtaler og aktive tilbud, som måtte være afviklet i perio-
den fra den 1. marts til 30. juni 2020 vil tælle med i opgørelsen af afgivne samta-
ler og tilbud efter samme principper som for ret og pligt.
Endvidere ser man bort fra perioden fra den 1. marts til og med 30. juni 2020 i
opgørelsen af 12 måneders anciennitet.
Særlige genåbningsdatasæt med henblik på monitorering af genåbningen af indsatsen
STAR har udviklet et særligt, midlertidigt genåbningsdatasæt, som afsæt for res-
sorttilsynet i 2020. Datasættet giver et overblik over udviklingen i genåbningen af
beskæftigelsesindsatsen og anvendes af STARs regionale arbejdsmarkedskontorer
med henblik på at målrette indsatsen over for kommuner, som har udfordringer
med genåbningen af beskæftigelsesindsatsen.
Generelt viser datasættet, at kommunerne var hurtige til at genoptage samtaler
og tilbud efter suspensionsperiodens ophører. Kommunerne var allerede tilbage på
et antal afholdte samtaler der var sammenligneligt med niveauet før suspensions-
perioden, et par uger efter suspensionsperiodens ophør. Antallet af afgivne tilbud
var først tilbage på samme niveau som før suspensionsperioden i begyndelsen af
efteråret, hvilket formentlig kan tilskrives sommerferien. Datasættet viser også, at
det i særdeleshed er i brancherne industri, handel og restauration og rengøring
som har oplevet en stor stigning i antallet af tilmeldte som følge af nedlukningen.
STARs regionale arbejdsmarkedskontorer giver rådgivning og faglige bistand
STARs tre regionale arbejdsmarkedskontorer (AMK) øgede kontakten til kommu-
nerne for at understøtte genåbning via regionalt inddelte møder for ledere i job-
centrene.
Arbejdsmarkedskontoerne fokuserer dels på at sikre, at kommunerne er bekendte
med de muligheder og rammer, der er for beskæftigelsesindsatsen, og på at yde
maksimal støtte til genåbningen. AMK lægger i sine aktiviteter vægt på at facili-
tere, at kommunerne kan lære af hinanden og dele gode erfaringer på tværs af
kommuner. AMK vil endvidere tilbyde kommuner, der er særlig hårdt ramt som
følge af suspensionen, særlig støtte og vejledning.
23
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 405: Statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner for 2. halvår 2020, fra beskæftigelsesministeren
2.2. Tilpasning af det skærpede tilsyn med kommunerne
Med
Aftale om en forenklet beskæftigelsesindsats
fra august 2018 har kommu-
nerne fra 2020 fået større frihed til at tilrettelægge beskæftigelsesindsatsen efter
den enkelte borgers behov.
Den øgede kommunale frihed følges af en systematisk monitorering af kommuner-
nes indsats på baggrund af målinger af kommunernes resultater og indsatser.
Kommunerne vurderes på baggrund af fastsatte resultatmål og fokusmål. Kommu-
ner, der ikke leverer de resultater, der kunne forventes, jf. Beskæftigelsesministe-
riets benchmarking, og som ikke giver en tilstrækkelig indsats, kan komme under
skærpet tilsyn og kan i yderste konsekvens sættes under administration.
Skærpet tilsyn suspenderet for 2020 og forventes justeret i 2021
Den delvise suspension af beskæftigelsesindsatsen i foråret 2020, og de efterføl-
gende regionale og nationale restriktioner ultimo 2020, har vanskeliggjort kom-
munernes arbejde med at give ydelsesmodtagere tilbud og samtaler i 2020 og
dermed leve op til de centralt fastsatte fokusmål.
Af denne grund blev det i maj 2020 besluttet at udsætte udvælgelsen af kommu-
ner til skærpet tilsyn med ét år, således at kommunerne tidligst kan udvælges til
skærpet tilsyn i april 2022 på baggrund af indsatsen i 2021.
Restriktionerne for beskæftigelsesindsatsen er imidlertid fortsat ind i 2021 og fore-
løbigt frem til 15. april. Restriktionerne indebærer konkret, at:
Nye virksomhedspraktikker og løntilskudsjob kun kan etableres, hvis tilbuddet
foregår digitalt, og borgeren i øvrigt er enig i tilbuddet.
Øvrig vejledning og opkvalificering kan påbegyndes, hvis tilbuddet foregår digi-
talt, eller hvis der er en arbejdsgivererklæring om ordinær ansættelse efter for-
løbet.
Nytteindsats kan ikke påbegyndes.
Ret og pligt-reglerne er suspenderet. Det vil sige jobcentrets pligt til at give til-
bud og retten for borgere (dagpenge-, kontant- og uddannelseshjælpsmodta-
gere) til at få tilbud.
Det har i hele perioden været muligt at afholde telefoniske og digitale samtaler.
Beskæftigelsesministeren vil snarest tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for
at tilpasse reglerne for udvælgelsen af kommuner til skærpet tilsyn.
Det fremgår af jobcenterindblik fra december 2020, at i alt 12 kommuner ikke le-
vede op til resultatmålet samt fokusmålet om fire samtaler i 2020. 16 kommuner
24
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 405: Statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner for 2. halvår 2020, fra beskæftigelsesministeren
2441962_0025.png
levede ikke op til resultatmålet og fokusmålet om aktiv indsats i 2020. De kom-
muner ville under normale omstændigheder være i risiko for skærpet tilsyn. Det
skal igen bemærkes, at det skærpede tilsyn var suspenderet i 2020 på grund af
COVID-19.
Tabel 14. jobcenterindblik fra december 2020
Opfylder ikke samtalekrav
Aarhus
Ærø
Nordfyn
Guldborgsund
Aalborg
Bornholm
Assens
Lejre
Roskilde
Slagelse
Fredericia
Samsø
Opfylder ikke indsatskrav
Ærø
Helsingør
Nordfyn
Lolland
Guldborgsund
Aalborg
Bornholm
Hvidovre
Slagelse
Høje Taastrup
Halsnær
Frederikssund
Fanø
Fredericia
Samsø
Læsø
Kilde: Jobindsats.dk
2.3. Rådighedstilsynet
STAR fører tilsyn med kommunernes administration af rådighedsreglerne. Rådig-
hedstilsynet omfatter en månedlig benchmarking af de lediges registrerede job-
søgningsaktivitet og en visning af kommunernes sanktionspraksis.
Benchmarking af kontanthjælpsmodtageres jobsøgning
Tilsynet med jobparate kontanthjælpsmodtageres registrerede jobsøgningsaktivi-
tet og opdateres månedligt i en offentlig benchmarking, som er tilgængelig på
STAR.dk.
Benchmarkingen giver en grøn smiley for personer, som i gennemsnit søger 6
eller flere jobs om måneden.
Benchmarkingen giver en lysegrøn smiley for personer, som har søgt mellem 5
og 1 jobs om måneden.
Benchmarkingen giver en rød smiley for personer, som ikke har registreret job-
søgning i Joblog.
25
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 405: Statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner for 2. halvår 2020, fra beskæftigelsesministeren
2441962_0026.png
Som følge af COVID-19 situationen var beskæftigelsesindsatsen og rådighedsreg-
lerne suspenderet fra den 12. marts til den 27. maj 2020.
Styrelsen opdaterer fortsat tallene for de jobparate kontanthjælpsmodtageres job-
søgning, men på grund af forsinkede dataleverancer, vil opfølgningen og reaktio-
nen over for kommunerne på den registrerede jobsøgning forventeligt først gen-
optages fra april 2021.
Benchmarkingen viser følgende udvikling i søgeadfærden i 2. halvår 2020:
Tabel 15. Benchmarking af kontanthjælpsmodtagere registrerede jobsøgning
før og efter suspensionen af beskæftigelsesindsatsen
Måned
Juni 2020
Juli 2020
August 2020
September 2020
Rød smiley
36,0 pct.
31,3 pct.
28,8 pct.
26,3 pct.
Lysegrøn smiley
23,1 pct.
19,3 pct.
19,4 pct.
19,0 pct.
Grøn smiley
48,8 pct.
49,4 pct.
51,8 pct.
54,7 pct.
Anm: Grundet ændringer i kildedata vedr. joblogs pga. GDPR er rådighedstilsynet ikke opdateret siden december 2020.
Kilde: Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Generelt er der en tendens til, at jobsøgningen har været stigende efter et væ-
sentligt fald som følge af covid-19 nedlukningen. Jobsøgningen er nu på niveau
med omfanget inden nedlukningen.
STAR vil se på samspil mellem den førnævnte og allerede offentliggjorte visning af
den registrerede jobsøgning og den nye sanktionsvisning, da der vil være særlig
opmærksomhed omkring kommuner, hvor der er lav jobsøgning, herunder på
kommunernes opfølgning på borgernes jobsøgning og krav til jobsøgning.
Administrationsmodel for opfølgning på jobsøgning
STAR følger op over kommuner med lav og vedvarende lav jobsøgning. Det sker
på baggrund af nogle faste grænseværdier og handlingskriterier. Opfølgningen kan
afhængig af de konkrete forhold bl.a. bestå af hhv. telefonisk kontakt til kommu-
nen, brev til kommunen, anmodning om redegørelse fra kommunen eller brev fra
ministeren.
Benchmarking af kommunal sanktionspraksis
STAR har i juni 2020 offentliggjort en ny visning af kommunernes sanktionsprak-
sis. Visningen udstiller andel og antal sanktionerede personer opgjort på samtlige
kommuner. Styrelsen anvender benchmarking af kommunernes sanktionspraksis
over for kontanthjælpsmodtagere, uddannelseshjælpsmodtagere samt overgangs,
selvforsørgelses- og hjemsendelsesydelsesmodtagere.
26
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 405: Statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner for 2. halvår 2020, fra beskæftigelsesministeren
2441962_0027.png
Benchmarking anvendes med henblik på at følge op over for kommuner, der igen-
nem en længere periode i særlig høj eller lav grad sanktionerer borgere i de an-
førte ydelsesgrupper, herunder særligt i forhold til aktivitetsparate borgere.
Benchmarking følger af Aftalen om mere enkle og skærpede sanktioner, styrket
kontrol med snyd og færre fejludbetalinger af 16. november 2018, hvormed sty-
relsen får til opgave at monitorere kommunernes sanktionspraksis.
Visningen giver mulighed for at sammenligne kommuner ud fra sanktionstyper, vi-
sitationskategorier og ydelsesgrupper. Visningen bygger på data fra Jobindsats.dk
og opdateres kvartalsvis.
Visningen er en del af moderniseringen af det kommunale rådighedstilsyn som af-
talt med
Trepartsaftalen om tilstrækkelig og kvalificeret arbejdskraft i hele Dan-
mark og praktikpladser
(trepart II) fra august 2016.
Tabel 16. Oversigt over sanktioner
Kommunal sanktionsandel for alle jobparate ydelsesmodtagere 3. kvartal 2020 fordelt på de
10 kommuner mede høj andel og lav andel af sanktionerede ydelsesmodtager ud af alle ydel-
sesmodtager
Kommune
Mariagerfjord
Aabenraa
Guldborgsund
Vejen
Gribskov
Billund
Herlev
Nyborg
Varde
Syddjurs
Øvrige kommu-
ner
Glostrup
Hjørring
Faxe
Faaborg-Midtfyn
Vejle
Kalundborg
antal sanktionerede / antal ydelsesmodta-
Antal Sanktionerede personer Antal ydelsesmodtagere
gere
27,4%
25,2%
21,0%
20,6%
20,4%
19,6%
19,4%
18,6%
18,1%
17,6%
8,5%
3,3%
3,1%
2,9%
2,3%
2,2%
2,1%
62
76
115
40
21
20
25
35
36
30
2.107
4
9
7
6
12
6
226
302
548
194
103
102
129
188
199
170
24.680
122
294
240
262
558
292
Antal sanktio-
ner
78
150
222
65
29
24
44
51
50
69
2.974
5
11
7
8
14
8
27
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 405: Statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner for 2. halvår 2020, fra beskæftigelsesministeren
2441962_0028.png
Herning
Roskilde
Albertslund
Fredericia
Alle kommuner
1,8%
1,6%
1,5%
1,2%
8,8%
10
6
4
5
2.633
564
387
273
419
30.040
21
12
4
5
3.851
Anm.: Kommuner med antal sanktionerede ydelsesmodtagere under Styrelsens diskretioneringsgrænse på 3 er ikke medtager i udvælgelsen af kom-
muner med lav andel sanktionerede, de er indeholdt i øvrige kategorien
Kilde: Styrelsen for arbejdsmarkeder og Rekruttering
Administrationsmodel for opfølgning på sanktionspraksis
STAR har udarbejdet en fast administrationsmodel for opfølgningen over for kom-
munerne. Benchmarkingen anvendes som datagrundlag for at kunne følge op på
kommuner med en sanktionspraksis, der adskiller sig markant fra landsgennem-
snittet.
STAR følger op over kommuner med hhv. særlig lav eller særlig lav sanktionsan-
del. Det sker på baggrund af nogle fastlagte grænseværdier og handlingskriterier.
Opfølgningen kan afhængig af de konkrete forhold bl.a. bestå af hhv. henvendelse
til kommunen via brev eller fra AMK, anmodning om redegørelse fra kommunen,
drøftelse af redegørelsen med STAR samt brev fra ministeren.
2.4. Status på modernisering af den kommunale revisi-
onsordning
I forlængelse af Rigsrevisionens beretning (nr. 9/2017) om ministeriernes tilsyn
med refusionen til kommunerne er der igangsat et tværministerielt arbejde med at
digitalisere den kommunale revisionsordning.
I projektet deltager Beskæftigelsesministeriets departement, Social- og indenrigs-
ministeriet (SIM), Udlændinge- og Integrationsministeriet (UIM), de kommunale
revisorer og KL. Projektet drives af STAR, der har formandskabet i styre- og ar-
bejdsgruppen.
Den nye revisionsordning erstatter den nuværende manuelle gennemgang af kom-
munale revisionsberetninger og imødekommer Rigsrevisionens kritik på følgende
områder:
En mere ensartet kommunal revision som følge af mulighed for at opstille cen-
tralt fastsatte kontrolpunkter (spørgsmål til brug for revisionen)
En klar tilkendelse fra ministerierne om, hvornår en fejl har refusionsmæssig
betydning
En tidstro- og transparent afrapportering af den udførte revision via en offent-
ligt tilgængelig portal (www.kommunalrevision.star.dk)
28
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 405: Statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner for 2. halvår 2020, fra beskæftigelsesministeren
Opfyldelse af krav fra Rigsrevisionen om revisionserklæring på finanslovens ho-
vedkontoniveau
Ministerierne har med inddragelse af de kommunale revisorer og KL udarbejdet en
model for en ny digitale kommunal revisionsordning.
Forud for implementering af den digitale kommunale revisionsordning er der gen-
nemført et pilotforsøg i fire kommuner i 2. halvår 2020. Pilotforsøget havde til for-
mål at afprøve den nye revisionsordning, herunder at teste it-understøttelsen af
ordningen i samarbejde med de kommunale revisorer i fire udvalgte kommuner.
De indsamlede erfaringer er indarbejdet i den endelige digitale kommunale revisi-
onsordning, der udrulles gradvist med ikrafttrædelse i 11 kommuner pr. 1. januar
2021 forud for fuld implementering i alle landets kommuner pr. 1. januar 2022.
Følgende kommuner er omfattet af den digitale revisionsordning i 2021:
Jammerbugt
Frederikssund
Tønder
Gladsaxe
Greve
Odder
Middelfart
Esbjerg
København
Tårnby
Ringkøbing-Skjern
2.5. Benchmarking af kontrolsager fra Udbetaling Dan-
mark
I november 2018 indgik et bredt politisk flertal
Aftale om mere enkle og skærpede
sanktioner, styrket kontrol med snyd og færre fejludbetalinger.
Med aftalen er der
lagt op til at etablere en model til benchmarking og monitorering af kommunernes
brug af Udbetaling Danmarks leverancer og kontrolresultater, der løbende vil blive
udstillet for kommunerne.
Afsættet for initiativet er en evaluering af Den Fælles Dataenhed i Udbetaling Dan-
mark fra november 2017, som viser, at der både i kommunerne og i Udbetaling
Danmarks egen kontrolenhed er et potentiale for øget anvendelse af dataenhe-
dens leverancer.
29
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 405: Statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner for 2. halvår 2020, fra beskæftigelsesministeren
På den baggrund skal initiativet styrke kommunernes kontrolindsats med sociale
ydelser ved at understøtte øget tværkommunal videndeling, læring og ledelsesfo-
kus på baggrund af Udbetaling Danmarks registerbaserede udsøgning af risikosa-
ger, hvor der er en formodning om snyd med overførselsindkomster.
Initiativet bygger videre på økonomiaftalen for 2019 mellem regeringen og KL.
Derudover skal værktøjet fungere som et offentligt tilgængeligt tilsynsoverblik
vedrørende kommunernes registerbaserede kontrolindsats.
Styrelsen er i samspil med KL, Udbetaling Danmark og kommunerne i færd med at
udmønte initiativet, så der i 1. halvår 2021 er udarbejdet en offentlig benchmar-
king, hvor kommunernes brug af Udbetaling Danmarks leverancer kan sammenlig-
nes på en forståelig og rimelig måde, så det vil fremgå, hvor mange af dataenhe-
dens sager kommunen tager ned og visiterer, samt hvor mange af sagerne, der
bliver til kontrol- og provenusager.
Der vil forud for offentliggørelsen af benchmarkingen blive fastlagt en administra-
tionsmodel for, hvordan styrelsen følger op over for kommuner, som har et meget
lavt brug af dataenhedens leverancer.
Ambitionen er at understøtte dialogen mellem sammenlignelige kommuner om,
hvordan man får mere ud af sagerne, ligesom det vil skabe et enkelt og fælles
overblik til brug for dialogen mellem Udbetaling Danmark, KL, kommunerne og
styrelsen.
2.6. Fokusrevision
Det følger af Aftale om enkle og skærpede sanktioner fra november 2018, at der i
perioden 2020-2022 årligt skal gennemføres to fokusrevisioner på udvalgte ind-
satsområder, som Beskæftigelsesministeriet udvælger på baggrund af en nær-
mere vurdering af ordningernes risiko, væsentlighed og kompleksitet.
Beskæftigelsesministeriet anvender hertil en fast risikoscoringsmodel til at udpege
områder, der vurderes at have en særlig risiko og væsentlighed. I 2020 blev der
på den baggrund gennemført og offentliggjort fokusrevisioner af hhv. jobafkla-
ringsforløb og ressourceforløb. Fokusrevisionerne blev præsenteret på et webinar i
august 2020 for bl.a. landets kommuner.
Som opfølgning på de to rapporter udarbejder STAR bl.a. en vejledning om ledel-
sestilsyn i kommunerne. I forlængelse af fokusrevisionen af ressourceforløb blev
der i december 2020 endvidere indgået Aftale om bedre ressourceforløb, som
adresserer en række af de problemstillinger, som fokusrevisionen pegede på. Det
30
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 405: Statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner for 2. halvår 2020, fra beskæftigelsesministeren
gælder bl.a. indførelsen af en indsatsgaranti, kortere ressourceforløb samt et styr-
ket fokus på at få borgere ud på arbejdsmarkedet via ret til en personlig jobfor-
midler.
I første halvdel af 2021 gennemføres en fokusrevision af fleksjobordningen. Fo-
kusrevisionen har bl.a. til formål at undersøge borgerens sagsforløb, kommuner-
nes indsats med at bringe ledighedsydelsesmodtagere i fleksjob samt kommuner-
nes indsats og opfølgning på at udvikle arbejdsevnen for personer, der er ansat i
et fleksjob.
I fokusrevisionen vil der endvidere være et særskilt fokus på kommunernes ledel-
sestilsyn og kontrolmiljø i forhold til administration og sagsbehandling. Fokusrevi-
sionen forventes offentliggjort i august 2021.
Der vil i løbet af 1. halvår 2021 blive taget stilling til tema for den anden fokusre-
vision i 2021, der forventes afrapporteret i december 2021.
31
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 405: Statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner for 2. halvår 2020, fra beskæftigelsesministeren
Kapitel 3. Tilsynet med Udbetaling Dan-
mark
Det lovbestemte tilsyn med Udbetaling Danmark
Tilsynsforpligtelsen med Udbetaling Danmark er et lovfastlagt tilsyn, der følger af
§ 19 i lov om Udbetaling Danmark. Efter denne bestemmelse fører beskæftigelses-
ministeren i samarbejde med en række andre ressortministerier et overordnet til-
syn med, om bestyrelsen for Udbetaling Danmark sikrer, at Udbetaling Danmark
administreres hensigtsmæssigt og forsvarligt og under behørig hensyntagen til
borgerens retssikkerhed.
Tilsynet skal ikke kontrollere eller monitorere den daglige drift i Udbetaling Dan-
mark, da dette er bestyrelsens opgave. Tilsynet er dermed forskelligt fra et tilsyn
med en styrelse inden for det ministerielle hierarki, som er underlagt instruktions-
beføjelser fra et ministerium.
Beskæftigelsesministerens tilsyn med Udbetaling Danmarks bestyrelse gennemfø-
res med bidrag fra STAR. Tilsynet har følgende fire fokusområder:
1. Effektiv administration af offentlige ydelser og tilskud til borgere og virk-
somheder
2. Borgeren i centrum og retssikkerhed i administrationen
3. Forbedret borgerservice gennem digital ydelsesadministration baseret på di-
gital selvbetjening mv.
4. Bedre kontrol med fokus på forebyggelse af snyd og fejludbetalinger på
eget sagsområde og for andre myndigheder.
Tilsynet er tilrettelagt som et årligt tilsyn bestående af et tilsynsbrev og et årligt
tilsynsmøde mellem ministeren og bestyrelsens forretningsudvalg. Derudover kan
tilsynet løbende tage enkeltsager op med henblik på at undersøge, om der er tale
om en generel problemstilling, der kræver tilsynets opfølgning.
Tilsynets vurdering af, om bestyrelsen udfører sit hverv i overensstemmelse med
lovgivningen, sker ud fra en risiko- og væsentlighedsbetragtning med udgangs-
punkt i Udbetaling Danmarks årsrapport, en beretning fra bestyrelsen til tilsynet
og revisionsprotokollater fra intern samt ekstern revision. Derudover indgår rede-
gørelser fra klageinstanserne om kvaliteten i sagsbehandlingen og bestyrelsens
bemærkninger til disse redegørelser. Derudover kan tilsynet løbende anmode be-
styrelsen for Udbetaling Danmark om særlige redegørelser og udlevere andet ma-
teriale, i det omfang det vurderes at være relevant.
32
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 405: Statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner for 2. halvår 2020, fra beskæftigelsesministeren
Tilsynets reaktionsmuligheder
Lov om Udbetaling Danmark indeholder ikke bestemmelser om tilsynets sanktio-
ner eller reaktionsmuligheder over for bestyrelsen i forbindelse med det lovbe-
stemte tilsyn. Dette har baggrund i, at Udbetaling Danmark ikke er en statslig
myndighed og ikke indgår i et over/underordnelsesforhold med staten, men at der
føres tilsyn med en uafhængig myndighed.
Tilsynet har således ikke instruktionsbeføjelser over for bestyrelsen. Tilsynet kan
dog udtale kritik, redegøre for lovfortolkningen på ministerområdet, indskærpe
forventninger, påpege eventuelle fejl og/eller bekymringspunkter og henstille til,
at bestyrelsen gør noget ved problemerne.
Hvis bestyrelsen ikke forholder sig til tilsynets bemærkninger på tilfredsstillende
vis, og STAR dermed vurderer, at ”hvervet som bestyrelse” ikke udføres godt nok,
kan Beskæftigelsesministeren trække en udpegning af et eller flere bestyrelses-
medlemmer tilbage eller undlade at genudpege bestyrelsen efter den 4-årige be-
styrelsesperiode.
Tilsynsbrevet for 2020 vedrørende 2019
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har den 4. september 2020 sendt til-
synsbrevet for 2020 vedrørende 2019 til bestyrelsen for Udbetaling Danmark med
tilhørende tilsynsskema og bilag som led i det årlige lovbestemte tilsyn med be-
styrelsen for Udbetaling Danmark.
Tilsynet vurderer overordnet, at Udbetaling Danmark løser sine opgaver effektivt,
herunder bl.a. at Udbetaling Danmark har fokus på at leve op til retssikkerheds-
mæssige krav og sikre god borgerservice. Ligeledes ses enhedsomkostningerne
generelt at være faldende i Udbetaling Danmark på trods af ekstraordinære inve-
steringer til it-understøttelse.
Jf. sædvanlig praksis fremhæver tilsynet i tilsynsbrevet opmærksomhedspunkter,
som tilsynet beder bestyrelsen om at forholde sig til.
Som et opmærksomhedspunkt i tilsynsbrevet for 2019 fremhæves bl.a. stigende
enhedsomkostninger på enkelte sagsområder i Udbetaling Danmark, fx i forhold til
fleksydelse. I brevet adresserer tilsynet endvidere problematikken vedrørende
manglende overholdelse af den lovfastsatte 4-ugersfrist i klagesager, og det for-
hold at Udbetaling Danmark omgør 12 procent af alle afgørelserne i forbindelse
med genvurderingen (remonstrationsprocenten).
Tilsynet har taget Udbetaling Danmarks bestyrelses begrundelse for stigende en-
hedsomkostninger på enkelte sagsområder til efterretning og har noteret sig, at
udviklingen i enhedsomkostningerne bl.a. er påvirket af idriftsættelse af nye it-sy-
stemer og implementering af lovændringer. Tilsynet har samtidig tilkendegivet
33
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 405: Statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner for 2. halvår 2020, fra beskæftigelsesministeren
over for Udbetaling Danmark, at tilsynet i 2021 fortsat vil følge fokusområderne
vedrørende den manglende overholdelse af 4-ugersfristen for genvurdering i kla-
gesager samt udviklingen i remonstrationsprocenten. Det sker med henblik på at
følge op på, om bl.a. ressourcetilførslen til klageområdet og de ændrede procesini-
tiativer for at nedsætte omgørelsen ved klager har den ønskede effekt.
Endelig er tilsynet opmærksom på, at bestyrelsen ikke har nået målet om, at der i
2019 skulle være en stigning på 4-5 procent i antallet af sager på egne sagsområ-
der, der er oplyst og behandlet på baggrund at registersamkøringer fra Den Fælles
Dataenhed. Tilsynet har noteret, at det er lykkedes at forbedre kvaliteten af regi-
sterudsøgningen, og at bestyrelsen for Udbetaling Danmark har en forventning
om, at målet om 5 pct. stigning i behandlede kontrolsager fra registersamkøring
realiseres i 2020.
Ressorttilsynet med Udbetaling Danmark
Udbetaling Danmark som myndighed og dermed lov om Udbetaling hører under
Beskæftigelsesministeriets ressort. Ud over det lovbestemte tilsyn skal de enkelte
ressortministerier
herunder bl.a. Beskæftigelsesministeriet
fortsat som følge af
ressortansvaret sikre, at formålet med den materielle lovgivning, som administre-
res af Udbetaling Danmark, følges, herunder at tilskud og ydelser gives til de rette
målgrupper, og at retssikkerheden er høj.
Herudover skal de relevante ministerier sikre, at finanslovsbudgettering og udar-
bejdelse af statsregnskabet sker på et korrekt grundlag. I den forbindelse kan res-
sortministerierne bede Udbetaling Danmark om oplysninger til brug for budgette-
ring, løbende opfølgning og regnskabsaflæggelse mv. Ministerierne har endvidere
fortsat forpligtelsen til at føre bevillingsmæssig kontrol med de tilskud og ydelser,
som Udbetaling Danmark administrerer.
34
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 405: Statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner for 2. halvår 2020, fra beskæftigelsesministeren
2441962_0035.png
Kapitel 4. Øvrige tilsynsresultater
4.1. Hotline for socialt bedrageri og fremmedkrigere
Med
Aftale om mere enkle og skærpede sanktioner, styrket kontrol med snyd og
færre fejludbetalinger
fra november 2018 blev aftalepartierne enige om at oprette
en hotline for henvendelser angående socialt bedrageri og fremmedkrigere.
Det fremgår af aftalen, at hotlinen blandt andet skal kunne rådgive kommuner og
a-kasser om sager vedr. standsning af offentlige ydelser til fremmedkrigere, og at
kommuner, der har vedvarende problemer på sanktionsområdet, skal tilbydes vej-
ledning og viden om socialt bedrageri og politianmeldelse.
Styrelsen har den 6. januar 2020 etableret en hotline, der har åbent 4 timer om
dagen på alle hverdage. Hotlinen er etableret for at yde rådgivning og vejledning
til kommuner og a-kasser i sager om fremmedkrigere, bandemedlemmer, politian-
meldelse af socialt bedrageri og reglerne for stop af ydelser.
Styrelsen har op til idriftsættelse af hotlinen gjort KL, DAK og Kontrolforum op-
mærksom på initiativet, ligesom styrelsen i december 2019 har udsendt en skri-
velse om hotlinen til samtlige a-kasser og kommuner og oplyst herom på styrel-
sens hjemmeside.
Hotlinen har i 2020 modtaget i alt 105 opkald fordelt på borgere, kommuner, a-
kasser og fra øvrige, jf. tabellen.
Kategorien ’øvrige’ dækker bl.a. virksomheder og
organisationer.
Tabel 17. antal opkald 2020
Fra borgere
I alt
32
Fra kommuner
59
Fra a-kasser
1
Fra øvrige
13
I alt
105
Kilde: Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Hovedparten (ca.75 pct.) af opkaldene omhandler emner, der ikke ligger inden for
emnefeltet for hotlinen. Der er bl.a. spurgt en del til COVID-19 regler, sygedag-
pengeregler og EØS-dagpengeregler. Af de 27 henvendelser, der lå inden for em-
nefeltet, har der primært været spurgt ind til generelt om sanktionering og emnet
politianmeldelser.
Tabel 18. Opkald fordelt på emner
Fremmedkrigere
I alt
Kilde: Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Bander
1
Ny sanktionslov
22
Andet
78
I alt
105
4
35
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 405: Statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner for 2. halvår 2020, fra beskæftigelsesministeren
Henvendelserne vedrørende fremmedkrigere har været af regelopklarende karak-
ter fx i forhold til sanktionering, hvis en kommune skulle støde på en fremmedkri-
ger. Derudover har der være opklarende spørgsmål til. Ingen af henvendelserne
har givet anledning til konkrete oprettelse af sager eller konkret sagsbehandling.
For så vidt angår den vejledende indsats var det intentionen, at STAR ville gen-
nemføre kommunebesøg med henblik på at vejlede om lovens bestemmelser.
Grundet situationen med COVID-19 blev initiativet imidlertid ikke iværksat. Efter-
følgende og som erstatning for rundturene har styrelsen af to omgange deltaget i
KL’s virtuelle såkaldte
Kontrolforum
(møder med de kommunale kontrolmedarbej-
dere) med oplæg om hotlinen vedr. politianmeldelser af snyd med sociale ydelser,
hvilket kommunerne har meldt positivt tilbage på. Kommuner har fortsat mulighed
for at anmode om vejleding. STAR har ikke modtaget oplysninger om kommuner,
der har vedvarende problemer på sanktionsområdet.
4.2. Lufthavnstilsynet
Formålet med lufthavnstilsynet er at forhindre, at der bliver udbetalt forsørgelses-
ydelser af en a-kasse eller en kommune til borgere, der ikke har ret til ydelserne,
fordi de har opholdt sig i udlandet i perioden og dermed ikke har stået til rådig-
hed.
Lufthavnstilsynet har i 2020 gennemført 17 kontrolaktioner og kontrolleret i alt
9.144 passagerer. 13 af kontrolaktionerne er gennemført i Kastrup Lufthavn, 2 i
Aalborg Lufthavn, 1 i Billund Lufthavn og 1 i Aarhus Lufthavn.
Aktionerne har ført til, at 274 personer er blevet indberettet til deres kommu-
ner/a-kasser. Af de 274 personer er 103 personer indberettet til a-kassen og 171
personer er indberettet til kommunen.
Der er foreløbigt per 15. februar 2021 truffet afgørelse om tilbagebetaling af
3.898.947 kr.
Da der fortsat mangler tilbagemeldinger i 13 sager fra a-kasser og
kommuner, forventes det samlede tilbagebetalingsbeløb at blive lidt større.
36
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 405: Statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner for 2. halvår 2020, fra beskæftigelsesministeren
2441962_0037.png
Tabel 19. Lufthavnstilsynet i 2020
Antal kontrolaktioner
i Kastrup Lufthavn
i Aalborg Lufthavn
i Billund Lufthavn
i Aarhus Lufthavn
Antal kontrolaktioner i alt
Antal passagerer kontrolleret
Antal personer indberettet
Kilde: Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.
Antal
13
2
1
1
17
9.144
274
Kontrolaktioner indstillet i 37 uger af 2020
Grundet COVID-19 og hjemsendelsen af offentligt ansatte har lufthavnstilsynet
været indstillet i perioden fra den 12. marts til 13. august 2020 og igen fra den
18. september 2020 og resten af 2020. Lufthavnstilsynet har derfor kun haft mu-
lighed for at gennemføre 17 ud af 52 planlagte kontrolaktioner i 2020.
Sammenlignet med 2019, hvor der blev gennemført 52 kontroller og rejst tilbage-
betalingskrav på 7.762.132 kr., har antallet af kontrolaktioner i 2020 således væ-
ret reduceret til 33 %, mens tilbagebetalingskravet kun er reduceret med 50 %.
Med andre ord har lufthavnstilsynets kontroller i 2020 givet anledning til forholds-
vist flere tilbagebetalingskrav.
4.3. Tilsynet med forvaltningen af tilskudsbevillinger
I STAR forvaltes tilskudsmidler i overensstemmelse med de regler, anbefalinger og
rammer for god tilskudsforvaltning, som fastsat i Finansministeriets Budgetvejled-
ning samt Økonomistyrelsens vejledning om effektiv tilskudsforvaltning. Derud-
over har STAR opsat yderligere retningslinjer. Disse fremgår bl.a. af Bekendtgø-
relse om administration af tilskud fra puljer under STAR (BEK 1276), en sagsbe-
handlerinstruks til alle medarbejdere, som arbejder med tilskudsforvaltning samt
en regnskabsinstruks.
Tilskudsmodtagere er forpligtet til at forvalte tilskud fra STAR i overensstemmelse
med reglerne/retningslinjerne på området, samt at gennemføre indsatsen som be-
skrevet i ansøgning og bevillingsbreve.
Konkrete værktøjer i tilsynet med tilskudsbevillingerne
STAR fører halvårlig tilsyn med puljeområdet og udtager ud fra en risiko- og væ-
sentlighedsbetragtning 10-20 projektsager til tilsyn. Tilsynet omfatter gennem-
gang af slutregnskab, målopfyldelse og processuelle krav.
37
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 405: Statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner for 2. halvår 2020, fra beskæftigelsesministeren
Herudover gennemfører STAR stikprøvekontrol af afsluttede sager. Stikprøvekon-
trollen omfatter systematisk gennemgang af, at sagsdokumenter indeholder de
nødvendige oplysninger.
Særlige tilsynsopgaver i 2020
I august 2020 udsendte Rigsrevisionen den endelige beretning om revisionen af
statsregnskabet samt revision af statens forvaltning for 2019.
Beretningerne indeholder bl.a. kritik af STAR’s tilskudsadministration, herunder
manglende dokumentation i forbindelse med udbetalinger, samt at der ikke i alle
tilfælde sikres ligebehandling af alle tilskudsansøgere. STAR har på den baggrund
iværksat yderligere tilsynsinitiativer på tilskudsområdet.
I december 2020 offentliggjorde Rigsrevisionen beretning om indsatsen for at
undgå statsansattes besvigelser, hvor bl.a. det tilskudsadministrative system
(TAS) i STAR er undersøgt. Rigsrevisionen peger på en række svage systemmæs-
sige kontroller, men konstaterer samtidigt, at STAR i stort omfang har udarbejdet
systematisk vurderinger af risici og initiativer til at håndtere risici, herunder kom-
penserende kontrolforanstaltninger.
I slutningen af 2020 blev der desuden igangsat et tværgående review af sikkerhe-
den på tværs alle økonomiske områder i Beskæftigelsesministeriet, herunder også
sikkerhed i tilskudsadministrationen og det tilskudsadministrative system TAS. På
baggrund af den endelige afrapportering vil sikkerheden i tilskudsadministrationen
eventuelt kunne skærpes yderligere.
38