Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 403
Offentligt
2441753_0001.png
Ida Jepsen
Kontakt: [email protected]
ReDI School of Digital
Integration DK
W
us
op e te
po ch
rt to
un c
ity on
w nec
ith t
di hum
gn a
ity n
& pot
hu en
m ti a
ili l
ty an
e
d
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 403: Henvendelse af 2/9-21 fra Foreningen ReDI School of Digital Integration vedr. beskæftigelsesindsatsen overfor bl.a. kvinder med flygtninge- og indvandrerbaggrund, som står udenfor det danske arbejdsmarked
2441753_0002.png
HVAD ER REDI SCHOOL?
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 403: Henvendelse af 2/9-21 fra Foreningen ReDI School of Digital Integration vedr. beskæftigelsesindsatsen overfor bl.a. kvinder med flygtninge- og indvandrerbaggrund, som står udenfor det danske arbejdsmarked
2441753_0003.png
EN NON-PROFIT IT-SKOLE FOR KVINDER MED
FLYGTNINGE OG INDVANDRERBAGGRUND
ReDI School arbejder for at skabe
digital empowerment og lige muligheder
for kvinder med flygtninge- og indvandrerbaggrund, så de kan udløse deres personlige
og professionelle
potentiale.
Det gør vi ved at styrke deres
digitale og personlige kompetencer,
samt udvide deres
netværk,
i tæt samspil med frivillige undervisere og aktører fra alle tre sektorer.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 403: Henvendelse af 2/9-21 fra Foreningen ReDI School of Digital Integration vedr. beskæftigelsesindsatsen overfor bl.a. kvinder med flygtninge- og indvandrerbaggrund, som står udenfor det danske arbejdsmarked
2441753_0004.png
HVORDAN STARTEDE DET?
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 403: Henvendelse af 2/9-21 fra Foreningen ReDI School of Digital Integration vedr. beskæftigelsesindsatsen overfor bl.a. kvinder med flygtninge- og indvandrerbaggrund, som står udenfor det danske arbejdsmarked
2441753_0005.png
TIDSLINJE
-
Anne Kjær
Bathel
Stiftede ReDI School
efter at besøge
flygtninge-centre
München, Berlin, Duisburg
& NRW
+ elever f/m
frivillige
+ kurser/semester
-
Startet og etableret i
Kbh
Fokus på kvinder
+ elever
+ frivillige
kurser hidtil
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 403: Henvendelse af 2/9-21 fra Foreningen ReDI School of Digital Integration vedr. beskæftigelsesindsatsen overfor bl.a. kvinder med flygtninge- og indvandrerbaggrund, som står udenfor det danske arbejdsmarked
2441753_0006.png
UDFORDRINGEN
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 403: Henvendelse af 2/9-21 fra Foreningen ReDI School of Digital Integration vedr. beskæftigelsesindsatsen overfor bl.a. kvinder med flygtninge- og indvandrerbaggrund, som står udenfor det danske arbejdsmarked
2441753_0007.png
FREMTIDEN ER DIGITAL
er den største driver i
samfundsudviklingen
TEKNOLOGI
er et af de mest
digitaliserede lande i
verden
DANMARK
LANGT DE
FLESTE JOBS
kræver digitale
kompetencer
IT-professionelle i
underskud i 2030 ifølge
IDA
22.000
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 403: Henvendelse af 2/9-21 fra Foreningen ReDI School of Digital Integration vedr. beskæftigelsesindsatsen overfor bl.a. kvinder med flygtninge- og indvandrerbaggrund, som står udenfor det danske arbejdsmarked
2441753_0008.png
DEN DIGITALE KLØFT
80.000
kvinder
ALT FOR
MANGE
af befolkningen i
Danmark er
digitalt udsatte
17-22%
med ikke-vestlig
baggrund uden for
arbejdsmarkedet i DK -
bl.a. fordi de ikke har de
rigtige digitale
kompetencer
er ikke med til at
skabe og deltage i
vores fælles digital
fremtid
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 403: Henvendelse af 2/9-21 fra Foreningen ReDI School of Digital Integration vedr. beskæftigelsesindsatsen overfor bl.a. kvinder med flygtninge- og indvandrerbaggrund, som står udenfor det danske arbejdsmarked
2441753_0009.png
ReDI SCHOOLS MÅLGRUPPE
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 403: Henvendelse af 2/9-21 fra Foreningen ReDI School of Digital Integration vedr. beskæftigelsesindsatsen overfor bl.a. kvinder med flygtninge- og indvandrerbaggrund, som står udenfor det danske arbejdsmarked
2441753_0010.png
GRUPPER AF KVINDER
Digitale Begyndere
Motiverede kvinder ivrige efter at blive digitalt
kyndige, så de kan blive mere selvstændige i både
privatliv og arbejdsliv.
Fra Iran, Syrien, Afghanistan, Irak
Begrænset digital erfaring
Typisk lavt uddannelsesniveau
Gennemsnitsalder på år
Rekrutteret i fællesskab med kommuner og
andre NGO’er
Tech-elever
Ambitiøse kvinder der vil dykke ned i et specifikt
digitalt felt, udvide deres netværk og få forståelse
for det danske arbejdsmarked, så de kan opsøge
nye professionelle muligheder.
Fra Indien, Pakistan, Bangladesh, Rusland mv.
Hjemme i den digitale verden
Højt uddannelsesniveau - ofte indenfor
IT
Gennemsnitsalder på år
Rekrutteret via sociale medier
og word-of-mouth
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 403: Henvendelse af 2/9-21 fra Foreningen ReDI School of Digital Integration vedr. beskæftigelsesindsatsen overfor bl.a. kvinder med flygtninge- og indvandrerbaggrund, som står udenfor det danske arbejdsmarked
2441753_0011.png
ReDI SCHOOLS INDSATS
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 403: Henvendelse af 2/9-21 fra Foreningen ReDI School of Digital Integration vedr. beskæftigelsesindsatsen overfor bl.a. kvinder med flygtninge- og indvandrerbaggrund, som står udenfor det danske arbejdsmarked
2441753_0012.png
PROGRAMMET
FØR SEMESTER
SEMESTER
ugers-kurser
EFTER SEMESTER
DEMO
DAY
INFO, UDVÆLGELSE &
ONBOARDING
timer/uge på hverdagsaftener + lektier
Frivillige undervisere
Sociale events
Workshops
Virksomheds
besøg
Karrierevejledning - job- og praktikmuligheder
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 403: Henvendelse af 2/9-21 fra Foreningen ReDI School of Digital Integration vedr. beskæftigelsesindsatsen overfor bl.a. kvinder med flygtninge- og indvandrerbaggrund, som står udenfor det danske arbejdsmarked
2441753_0013.png
KURSERNE
DIGITALE BEGYNDERE
TECH-ELEVER
DESIGN TRACK
User Experience
JavaScript TRACK
DATA ANALYTICS
CYBERSECURITY
Intro to Cybersecurity
self-learning
Cybersecurity Essentials
Volunteer-led
Computer til Hverdag
JavaScript Intro
JavaScript II
Data Analytics Intro
Data Analytics II
Computer til Job
User Interface
Graphic Design
JavaScript III
Data Analytics III
CyberOps Associate
Instructor-led
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 403: Henvendelse af 2/9-21 fra Foreningen ReDI School of Digital Integration vedr. beskæftigelsesindsatsen overfor bl.a. kvinder med flygtninge- og indvandrerbaggrund, som står udenfor det danske arbejdsmarked
2441753_0014.png
HVORDAN GÅR DET?
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 403: Henvendelse af 2/9-21 fra Foreningen ReDI School of Digital Integration vedr. beskæftigelsesindsatsen overfor bl.a. kvinder med flygtninge- og indvandrerbaggrund, som står udenfor det danske arbejdsmarked
2441753_0015.png
RESULTATER OG OPMÆRKSOMHED
Nye professionelle muligheder
% af tech-eleverne og % af
begynder-eleverne fra
er
kommet videre i job, praktik eller
uddannelse.
Besøg fra Margrethe Vestager
Margrethe Vestager besøgte ReDI
School i juni
for at høre mere
om vores arbejde med digital
integration og inklusion.
Vandt Fællesskabsprisen
ReDI School vandt
Fællesskabsprisen for vores
arbejde med at skabe et stærkt
fællesskab af elever og frivillige.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 403: Henvendelse af 2/9-21 fra Foreningen ReDI School of Digital Integration vedr. beskæftigelsesindsatsen overfor bl.a. kvinder med flygtninge- og indvandrerbaggrund, som står udenfor det danske arbejdsmarked
2441753_0016.png
ELEVERNES UDBYTTE - KORT FORTALT
FAGLIGE/DIGITALE
KOMPETENCER
til både privat og
professionel brug via
fysiske kurser med
høje forventninger til
deltagelse
PERSONLIGE
KOMPETENCER OG
FORSTÅELSE FOR DET
DANSKE
ARBEJDSMARKED
via workshops,
virksomhedsbesøg og
karrierevejledning
RELATIONER OG
NETVÆRK
blandt frivillige
undervisere
og vejledere,
samt vores store
netværk af
virksomheder
VIGTIGE SKRIDT TIL BESKÆFTIGELSE VIVE,
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 403: Henvendelse af 2/9-21 fra Foreningen ReDI School of Digital Integration vedr. beskæftigelsesindsatsen overfor bl.a. kvinder med flygtninge- og indvandrerbaggrund, som står udenfor det danske arbejdsmarked
2441753_0017.png
VORES IMPACT*
%
Styrker deres digitale
kompetencer
%
Styrker deres selvtillid
og tro på, at de kan
komme i job
%
Af tech-eleverne har udvidet
netværk og fået større
forståelse for det danske
arbejdsmarked
%
Af begynder-eleverne har
styrket deres soft skills
*Resultater fra evalueringsarbejde udført af ekstern evaluator
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 403: Henvendelse af 2/9-21 fra Foreningen ReDI School of Digital Integration vedr. beskæftigelsesindsatsen overfor bl.a. kvinder med flygtninge- og indvandrerbaggrund, som står udenfor det danske arbejdsmarked
2441753_0018.png
JOB, PRAKTIK OG UDDANNELSE*
%
Af begynder-eleverne fra
er i job, praktik eller
uddannelse
*Undersøgelse lavet af ReDI School i juni
%
Af tech-eleverne fra
er i job, praktik eller
uddannelse
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 403: Henvendelse af 2/9-21 fra Foreningen ReDI School of Digital Integration vedr. beskæftigelsesindsatsen overfor bl.a. kvinder med flygtninge- og indvandrerbaggrund, som står udenfor det danske arbejdsmarked
2441753_0019.png
...OG HVOR MANGE FLERE ER DET?*
%
Flere af begynder-eleverne
er i job, praktik eller
uddannelse år
efter ReDI School
*Undersøgelse lavet af ReDI School i juni
gennemført et kursus i ReDI School.
%
Flere af tech-eleverne
er i job, praktik eller
uddannelse år
efter ReDI School
- baserer sig på forskellen mellem hvor mange der var beskæftiget før og efter at have
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 403: Henvendelse af 2/9-21 fra Foreningen ReDI School of Digital Integration vedr. beskæftigelsesindsatsen overfor bl.a. kvinder med flygtninge- og indvandrerbaggrund, som står udenfor det danske arbejdsmarked
2441753_0020.png
FORTÆLLING FRA EN ELEV
Fra interview med kvinde i
’erne. Hun har boet i Danmark i tre måneder sammen med sin søn og mand. Hun har været
på begynderkursus hos ReDI School i tre måneder, hvor der er tilknyttet en tolk, som oversætter kurset til farsi.
Jeg er helt novice. Så det har gjort en kæmpe forskel for mig. For mig der er analfabet og før var angst for at nærme mig en
computer. Nu kan jeg åbne den, jeg kan tænde den. Jeg kan sende en email og har adgang til en hel masse ting, så jeg føler, at
jeg var analfabet før, men nu kan jeg en hel masse ting.
Man bruger en computer til alt i dag, også til at købe ind. Så derfor er det vigtigt for mig, at jeg kan bruge en computer. Jeg har
lært rigtig mange små ting og store ting om computer: email, eboks, google, søge efter ting, sundhed.dk, borger.dk.
Nu skriver jeg email til min mand hver dag og jeg sender billeder til min veninde. Min selvtillid er en helt anden. Nu kan jeg også
bruge computeren, når jeg er på sprogskole. Det kunne jeg ikke før. Og når jeg skal søge et job, så kan jeg sige at jeg kan bruge
en computer. Det kunne jeg heller ikke før.
Det vigtigste er, at jeg er blevet tryg ved at bruge en computer og det gør mig mere selvstændig i min hverdag. Og det der
betyder noget for mig er, at når de underviser, så er det virkelig i din øjenhøjde, og derfor får jeg lært at bruge en computer på
kurset.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 403: Henvendelse af 2/9-21 fra Foreningen ReDI School of Digital Integration vedr. beskæftigelsesindsatsen overfor bl.a. kvinder med flygtninge- og indvandrerbaggrund, som står udenfor det danske arbejdsmarked
2441753_0021.png
Participating in REDI gave me the chance to
expand my network. The company visits
helped me to have more knowledge within
the tech industry. I have also gained the skills
in javascript, I can use on my CV to land a job
in tech. I’m really grateful I could join the
course in REDI. It allowed me to grow and be
empowered to pursue a career in tech
Gizelle; student at Copenhagen Business Academy and
Marketing Student Assistant at Kiwi Group
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 403: Henvendelse af 2/9-21 fra Foreningen ReDI School of Digital Integration vedr. beskæftigelsesindsatsen overfor bl.a. kvinder med flygtninge- og indvandrerbaggrund, som står udenfor det danske arbejdsmarked
2441753_0022.png
PLANER FOR FREMTIDEN
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 403: Henvendelse af 2/9-21 fra Foreningen ReDI School of Digital Integration vedr. beskæftigelsesindsatsen overfor bl.a. kvinder med flygtninge- og indvandrerbaggrund, som står udenfor det danske arbejdsmarked
2441753_0023.png
NAIL IT BEFORE YOU SCALE IT
-
SKALERING
-
Udvikle forretnings- og
forankringsmodeller
Stærkere samspil med både
erhvervsliv og det offentlige
Corporate courses
Skalere geografisk - fx Århus
Evt udvide til flere
målgrupper
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 403: Henvendelse af 2/9-21 fra Foreningen ReDI School of Digital Integration vedr. beskæftigelsesindsatsen overfor bl.a. kvinder med flygtninge- og indvandrerbaggrund, som står udenfor det danske arbejdsmarked
2441753_0024.png
PARTNERE OG STØTTER
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 403: Henvendelse af 2/9-21 fra Foreningen ReDI School of Digital Integration vedr. beskæftigelsesindsatsen overfor bl.a. kvinder med flygtninge- og indvandrerbaggrund, som står udenfor det danske arbejdsmarked
2441753_0025.png
PARTNERE & STØTTER
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 403: Henvendelse af 2/9-21 fra Foreningen ReDI School of Digital Integration vedr. beskæftigelsesindsatsen overfor bl.a. kvinder med flygtninge- og indvandrerbaggrund, som står udenfor det danske arbejdsmarked
2441753_0026.png
MANGE TAK!
Kontakt
Ida Jepsen
Stifter & Leder, ReDI School of Digital Integration DK
[email protected]