Bekendtgørelse om forvaltning og administration af
tilgodehavende feriemidler
I medfør af § 3, stk. 7 og 8, § 4, stk. 4, § 7, stk. 3, § 11, stk. 1-3, § 14, stk. 2, § 17, § 22, stk. 2, §
24, stk. 1, og § 27, stk. 3, i lov nr. 58 af 30. januar 2018 om forvaltning og administration af
tilgodehavende feriemidler, som ændret ved lov nr. 496 af 1. maj 2019, lov nr. 1223 af 21. august
2020 og lov nr. 465 af 20. marts 2021 fastsættes:
Kapitel 1
Generelle bestemmelser
§ 1.
Lønmodtagernes Fond for Tilgodehavende Feriemidler kan anvende navnet
’Lønmodtagernes Feriemidler’.
Stk. 2.
Fonden kan foretage automatiseret behandling og afgørelse efter denne bekendtgørelse.
Stk. 3.
Fondens automatiserede afgørelser kan meddeles uden personlig underskrift.
Kapitel 2
Indberetning af tilgodehavende feriemidler
§ 2.
Tilgodehavende feriemidler, der er optjent i perioden fra den 1. september 2019 til den 31.
august 2020, indberettes efter § 3, i lov om forvaltning og administration af tilgodehavende
feriemidler til fonden på følgende vis:
1) For lønmodtagere, der har tilgodehavende feriemidler optjent efter § 23, stk. 1, i lov om ferie,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1025 af 4. oktober 2019, og som er i fortsat ansættelse hos
arbejdsgiveren pr. 1. september 2020, indberetter arbejdsgiver til fonden.
2) For lønmodtagere, der har tilgodehavende feriemidler optjent efter § 23, stk. 5 og 6, og §§ 24
og 25 i lov om ferie, jf. lovbekendtgørelse nr. 1025 af 4. oktober 2019, indberetter arbejdsgiver
efter § 3, nr. 9, i lov om et indkomstregister til FerieKonto eller Feriepengeinfo.
3) For lønmodtagere, der har tilgodehavende feriemidler, der er omfattet af § 3, stk. 6, i lov om
forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler indberetter Lønmodtagernes
Garantifond til fonden.
Stk. 2.
Indberetning efter stk. 1, sker via indkomstregistret.
Stk. 3.
Arbejdsgivere, der ikke kan indberette tilgodehavende feriemidler via indkomstregisteret,
skal indberette oplysningerne til fonden på en blanket. Blanketten kan hentes på Virk.dk eller
rekvireres hos fonden.
Stk. 4.
Ved indberetning for en lønmodtager uden dansk personnummer, vil fonden tildele
lønmodtageren et administrativt personnummer, jf. § 1, stk. 4, i bekendtgørelse om
folkeregistrering nr. 1167 af 13. september 2018, som skal anvendes ved henvendelse til fonden.
Fonden orienterer både arbejdsgiver og lønmodtager om det tildelte personnummer.
1