Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 391
Offentligt
2438440_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Victoria Velasquez
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2021-3055
30. august 2021
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 9. april 2021 stillet følgende spørgsmål nr.
339 (alm. del), som hermed berigtiges. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Victo-
ria Velasquez (EL).
Spørgsmål nr. 339:
Hvilke besparelser på de offentlige finanser har indførelsen af fastholdelsesfleks-
job ført til? Vil ministeren sandsynliggøre eller beregne, hvad besparelsen har væ-
ret, og i hvilket omfang besparelsen lever op til det forventede provenu?
Berigtigelse af svar:
Da Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har forbedret metoden for skøn
over tilgangen til fastholdelsesfleksjob, skal jeg for den gode ordens skyld berigtige
min besvarelse af spørgsmål nr. 339 (alm. del) den 7. maj 2021. Af besvarelsen
fremgik følgende tabel 1:
Tabel 1
Tilgang til fleksjobordningen, særskilt for fastholdelsesfleksjob. 2010-2020
2010
Tilgang til fleksjobord-
ningen
Heraf tilgang til fast-
holdelsesfleksjob
Andel fastholdelses-
fleksjob
7.900
1.300
16
2011
7.200
1.100
15
2012
6.200
1.200
19
2013
5.400
500
9
2014
6.400
700
11
2015
6.700
800
12
2016
7.800
1.000
13
2017
8.900
1.200
13
2018
2019
2020
9.600
1.900
20
9.500 10.600
1.500
16
1.800
17
Anm.: Antallet af personer, der påbegynder et fastholdelsesfleksjob er opgjort som personer, der er startet i deres før-
ste fleksjob, og som har fået udbetalt løn fra samme virksomhed i en kortere eller længere periode inden for to
måneder, før de startede i fleksjobbet. Sammenkoblingen af arbejdssted er foretaget på p-nummer. Der er afrun-
det til nærmeste hundrede.
Kilde: Jobindsats , eIndkomst, AMFORA og KMD-aktiv (særkørsel).
Efter den nye opgørelsesmetode ser tabellen ud som følger:
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 391: Orientering om forbedret metode til skøn over tilgang til fastholdelsesfleksjob, fra beskæftigelsesministeren
2438440_0002.png
Tabel 1
Tilgang til fleksjobordningen, særskilt for fastholdelsesfleksjob. 2010-2020
2010
Tilgang til fleksjobord-
ningen
Heraf tilgang til fast-
holdelsesfleksjob
Andel fastholdelses-
fleksjob
7.900
1.400
18
2011
7.200
1.200
17
2012
6.200
1.200
19
2013
5.400
500
9
2014
6.400
700
11
2015
6.700
700
10
2016
7.800
800
10
2017
8.900
1.000
11
2018
2019
2020
9.600
1.600
17
9.500 10.600
1.300
14
1.600
15
Anm.: Antallet af personer påbegyndt i et fastholdelsesfleksjob er opgjort som personer, der forud for deres første
fleksjob har haft deres seneste ansættelse i samme virksomhed, og i den ansættelsesperiode har fået udbetalt
løn i minimum tre sammenhængende måneder inden for de sidste tre år, før de startede i fleksjobbet. Sammen-
koblingen af arbejdssted er foretaget på p-nummer. Antallet er afrundet til nærmeste hundrede.
Kilde: Jobindsats , eIndkomst, AMFORA og KMD-aktiv (særkørsel) og egne beregninger.
Følgende afsnit fremgår ligeledes af besvarelsen:
”Som
det fremgår af tabel 1, så er antallet af fastholdelsesfleksjob (som defineret
ovenfor) steget over årene siden reformen af førtidspension og fleksjob trådte i
kraft i 2013, hvilket skal ses i lyset af en generel vækst i tilgangen til hele fleksjob-
ordningen i samme periode. Det ses ligeledes, at fastholdelsesfleksjobs andel af
den samlede tilgang til fleksjobordningen er steget over årene siden reformen af
førtidspension og fleksjob trådte i kraft. Som følge af COVID-19 skal man dog
være varsom med at konkludere på udviklingen i andelen af fastholdelsesfleksjob
på baggrund af tallene for 2020.”
Efter den nye opgørelsesmetode ser afsnittet ud som følger:
”Som
det fremgår af tabel 1, så er antallet af fastholdelsesfleksjob (defineret ved
om man i de tre år, der ligger forud for ansættelsen i et fleksjob, har haft sin seneste
ustøttede beskæftigelse
samme arbejdssted i minimum tre måneder opgjort med
udgangspunkt i p-nummeret) steget over årene siden reformen af førtidspension og
fleksjob trådte i kraft i 2013, hvilket skal ses i lyset af en generel vækst i tilgangen
til hele fleksjobordningen i samme periode. Det ses ligeledes, at fastholdelsesfleks-
jobs andel af den samlede tilgang til fleksjobordningen har haft en stigende tendens
over årene siden reformen af førtidspension og fleksjob trådte i kraft. Som følge af
COVID-19 skal man være varsom med at konkludere på udviklingen i andelen af
fastholdelsesfleksjob på baggrund af tallene for 2020.”
Efter den forbedring af opgørelsesmetoden, som Folketingets Beskæftigelsesudvalg
er orienteret særskilt om, skal det samlede svar være følgende:
Det er ikke muligt at foretage en egentlig opgørelse af de økonomiske konsekven-
ser af reformen af førtidspension og fleksjob. Det skyldes blandt andet, at der i
årene efter reformen trådte i kraft er gennemført en række andre større initiativer
og reformer på tilstødende områder som fx sygedagpenge- og kontanthjælpsområ-
det, som også påvirker førtidspension og fleksjobområdet, herunder etableringen af
fastholdelsesfleksjob.
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 391: Orientering om forbedret metode til skøn over tilgang til fastholdelsesfleksjob, fra beskæftigelsesministeren
2438440_0003.png
Det blev i forbindelse med en evaluering af reformen af førtidspension og fleksjob
fra marts 2018 også vurderet, at det ikke er muligt at lave en præcis og isoleret op-
gørelse af reformens aktivitetsmæssige og økonomiske effekter. I stedet for en
egentlig økonomisk effektanalyse valgte man derfor at analysere reformens cen-
trale forudsætninger for at realisere de oprindelige intentioner med reformen.
Det fremgik af evalueringen, at der ikke kunne følges op på udviklingen i antallet
af fastholdelsesfleksjob, hvilket skyldes at fastholdelsesfleksjob ikke registreres
særskilt, og at virksomhedernes eventuelle skånehensyn i ansættelsen ikke registre-
res. Som en indikator for fastholdelsesfleksjob sås på fleksjobansættelser, hvor den
enkelte person havde fået løn i samme virksomhed i en kortere eller længere peri-
ode to måneder forinden starten i fleksjobbet. Evalueringen viste blandt andet, at
det realiserede tilkendelsesniveau til fastholdelsesfleksjob i 2016 var lidt højere end
det forudsatte niveau i reformen.
Som det fremgår af tabel 1, så er antallet af fastholdelsesfleksjob (defineret ved om
man i de tre år, der ligger forud for ansættelsen i et fleksjob, har haft sin seneste
ustøttede beskæftigelse
samme arbejdssted i minimum tre måneder opgjort med
udgangspunkt i p-nummeret) steget over årene siden reformen af førtidspension og
fleksjob trådte i kraft i 2013, hvilket skal ses i lyset af en generel vækst i tilgangen
til hele fleksjobordningen i samme periode. Det ses ligeledes, at fastholdelsesfleks-
jobs andel af den samlede tilgang til fleksjobordningen har haft en stigende tendens
over årene siden reformen af førtidspension og fleksjob trådte i kraft. Som følge af
COVID-19 skal man være varsom med at konkludere på udviklingen i andelen af
fastholdelsesfleksjob på baggrund af tallene for 2020.
Tabel 1
Tilgang til fleksjobordningen, særskilt for fastholdelsesfleksjob. 2010-2020
2010
Tilgang til fleksjobord-
ningen
Heraf tilgang til fast-
holdelsesfleksjob
Andel fastholdelses-
fleksjob
7.900
1.400
18
2011
7.200
1.200
17
2012
6.200
1.200
19
2013
5.400
500
9
2014
6.400
700
11
2015
6.700
700
10
2016
7.800
800
10
2017
8.900
1.000
11
2018
2019
2020
9.600
1.600
17
9.500 10.600
1.300
14
1.600
15
Anm.: Antallet af personer påbegyndt i et fastholdelsesfleksjob er opgjort som personer, der forud for deres første
fleksjob har haft deres seneste ansættelse i samme virksomhed, og i den ansættelsesperiode har fået udbetalt
løn i minimum tre sammenhængende måneder inden for de sidste tre år, før de startede i fleksjobbet. Sammen-
koblingen af arbejdssted er foretaget på p-nummer. Antallet er afrundet til nærmeste hundrede.
Kilde: Jobindsats , eIndkomst, AMFORA og KMD-aktiv (særkørsel) og egne beregninger.
Jeg kan afslutningsvis bemærke, at vi i forligskredsen bag reformen af førtidspen-
sion og fleksjob er i gang med en kritisk gennemgang af reformen. Tilbage i de-
cember 2020 landede vi en aftale om ressourceforløbene, og næste skridt er dermed
at se nærmere på blandt andet fleksjobordningen, hvor der også kan være behov for
justeringer.
3
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 391: Orientering om forbedret metode til skøn over tilgang til fastholdelsesfleksjob, fra beskæftigelsesministeren
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
4