Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 376
Offentligt
2432479_0001.png
Til beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard Thomsen
[email protected]
Socialminister Astrid Krag
[email protected]
beskæftigelsesordførerne: Henrik Møller (S), Samira Nawa (R), Karsten Hønge (SF), Victoria
Velásquez (EL), Torsten Gejl (ALT), Hans Andersen (V), Mads Andersen (KF), Alex Vanopslagh (LA),
Lars Boje Mathiesen (NB) samt folketingsmedlemmer uden for gruppe
og Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Aarhus, den 6. august 2021
Mennesker med handicap presses fortsat på retten til et værdigt liv
Mette Frederiksens ni år gamle lovgivning om førtidspension og fleksjob og kommuners
forvaltning af den diskriminerer mennesker med handicap og lever overhovedet ikke op til
Handicapkonventionen. Det er på høje tid at lempe loven og forbedre retssikkerheden, så
mennesker med handicap får respekt for deres menneskelige værdighed, sådan som
konventionen berettiger dem til.
Mennesker med handicap oplever at blive trådt under fode og presset på retten til et værdigt liv.
Det har alle dage været svært for mennesker med handicap at få deres grundlæggende
rettigheder overholdt, men i økonomisk trængte tider er det særligt slemt.
Daværende beskæftigelsesminister, nuværende statsminister Mette Frederiksens (S), reform af
fleksjob og førtidspension fra 19. december 2012, er en af de konkrete politiske beslutninger, som
skulle komme til at øge presset voldsomt på mennesker med handicap og deres ret til et værdigt
liv. Det skrev jeg første gang, sammen med flere andre, om i 2012 i et
høringssvar fra
Facebookgruppen STOP Fleksjobreformen
til lovforslaget om reformen og i en artikel i Kritisk
Debat medio december 2012. Senere pegede jeg igen på det i oktober 2016 i et
brev til
daværende beskæftigelsesminister Jørn Neergaard Larsen
(V) og forligskredsens daværende
beskæftigelsesordførere.
Beskæftigelsesministrene siden Mette Frederiksen har forhalet sådanne forhandlinger eller er
nøjedes med at forhandle kosmetiske ændringer eller præciseringer. Troels Lund Poulsen (V)
gennemførte således i 2018 en lillebitte præcisering af, at ressourceforløbet skulle være
”realistisk” –
den beskrev jeg i et
debatindlæg i Altinget i februar 2018
og et
andet indlæg samme
sted i juni 2018.
Den nuværende beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard Thomsen (S) indgik i
2020 den lille aftale med forligspartierne om forkortelse af ressourceforløb fra en maks. varighed
på fem år til en maks. varighed på tre et halvt år; men han har ikke sat loft over antallet af mulige
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 376: Henvendelse af 6/8-21 fra Lisbeth Riisager Henriksen, Århus N om oplæg til lempelser af reformen af førtidspension og fleksjob, så reformen kommer til at leve op til Handicapkonventionen
2432479_0002.png
ressourceforløb, så resultatet kan blive det samme. Og det er stadig alt for længe i forhold til de
sygemeldtes psykiske trivsel (jævnfør Psykiatrifondens og Sinds jobcenterundersøgelse fra 2019
mere om den senere i brevet).
Peter Hummelgaard Thomsen har sagt, at han i efteråret 2021 vil evaluere reformen og forhandle
med de øvrige forligskredspartier (Radikale, SF, Venstre, Konservative og LA) om mulige lempelser.
Jeg synes derfor, det nu er passende at genopfriske for Regeringen Mette Frederiksen og for
forligskredspartierne, hvad Handicapkonventionen overordnet siger om retten til et værdigt liv og
andre grundlæggende menneskerettigheder, og hvilket lys den kaster over reformen af fleksjob og
førtidspension og forvaltningen af den. Knap ni år med loven i brug er lang nok tid til at kunne
konkludere noget herom og til at forvente, at Regeringen retter op på diskriminerende forhold.
Først nogle overordnede ord om Handicapkonventionens handicapforståelse, nødvendigheden af
den og dens hovedbudskaber.
Handicapkonventionen
Handicapko
ve tio e defi erer perso er ed ha di ap so ”perso er, der har e la gvarig
fysisk, psykisk, intellektuel eller sensorisk funktionsnedsættelse, som i samspil med forskellige
barrierer kan hindre dem i fuldt og effektivt at deltage i samfundslivet
på lige fod ed a dre”
(artikel 1). Den bygger altså på
”…
en definition af handicap, der dels betegner et individs tab eller
begrænsning af egne muligheder for at deltage i samfundslivet på lige vilkår med andre, dels
beskriver forholdet mellem et individ med funktionsnedsættelser og dets omgivelser,” som
daværende socialrådgiver i Scleroseforeningen Bente Juul Röttig beskrev den i en
kronik i Kristeligt
Dagblad
i 2011.
”FN’s ha di apko ve tio ,” poi terede hu , ”bygger
således på en forståelse,
hvor det at have et handicap ikke længere er den enkeltes problem eller skæbne. I stedet er det
fællesskabets ansvar og opgave at kompensere for et individs funktionsnedsættelse og give det
lige muligheder og
de sa
e rettigheder so alle a dre.”
Baggrunden for konventionen var, at mennesker med handicap og deres rettigheder ikke var
direkte æv t i FN’s Verde serklæri g af 4 o
e eskerettigheder, selvo de aturligvis
også gjaldt dem. Usynlige rettigheder har svært ved at blive hævdet, og derfor blev mennesker
med handicaps menneskerettigheder systematisk krænket. Det medførte et behov for, at
rettighederne blev skrevet ned i en retligt bindende form, så mennesker med handicap ikke skulle
klare sig med at appellere til de gode viljer for at få deres rettigheder overholdt.
Danmark ratificerede
FN’s
handicapkonvention i juli 2009, og den trådte i kraft i august 2009. Den
har to hovedbudskaber:
1. Alle menneskerettigheder gælder også for mennesker med handicap. 2.
Enhver form for diskrimination på grund af handicap er forbudt.
”Diskrimination
på grund af
ha di ap”
defineres her
so ”e hver so dri g, udelukkelse eller egræ s i g på gru d af et
handicap, hvis formål eller virkning er at svække eller ophæve den ligelige anerkendelse, nydelse
eller udøvelse af alle menneskerettigheder og grundlæggende
frihedsrettigheder… ”
(artikel 2).
Konventionen er baseret på otte bærende principper (artikel 3):
værdighed, selvbestemmelse,
ikke-diskrimination, inklusion, respekt for forskellighed, lige muligheder, tilgængelighed, ligestilling
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 376: Henvendelse af 6/8-21 fra Lisbeth Riisager Henriksen, Århus N om oplæg til lempelser af reformen af førtidspension og fleksjob, så reformen kommer til at leve op til Handicapkonventionen
mellem mænd og kvinder
samt
respekt for de udviklingsmuligheder, som ethvert barn med
handicap har.
Disse principper er i overensstemmelse med de fire hovedprincipper i den officielle danske
handicappolitik:
kompensation, ligebehandling, solidaritet
og
sektoransvarlighed.
De enkelte artikler 6-50 uddyber, hvilke konsekvenser principperne har i forhold til enkelte
konkrete områder som for eksempel bevidstgørelse (artikel 8) og arbejde og beskæftigelse (artikel
27).
Selvom Danmark ikke har inkorporeret konventionen i dansk lov, så er konventionen en gyldig
retskilde. Alle offentlige myndigheder skal overholde konventionen i alt, hvad de gør, og
konventionen skal iagttages ved ny lovgivning.
Man forpligtede sig med konventionen (artikel 4) blandt andet til at rådføre sig med og aktivt
involvere personer med handicap i forbindelse med udvikling og gennemførelse af lovgivning,
politikker og beslutningsprocesser, og man forpligtede sig til at anvende de maksimale ressourcer,
der er til rådighed i samfundet, for at virkeliggøre rettighederne i konventionen.
Staten har en særlig forpligtelse til at beskytte udsatte grupper i økonomiske krisetider, fordi
udsatte grupper er i risiko for at blive ramt hårdere af en økonomisk krise. Derfor er staten
forpligtet på, inden den gennemfører lovændringer og andre beslutninger og forandringer med
konsekvenser for mennesker med handicap, at foretage en helhedsvurdering af, hvordan disse
e esker vil være stillet efter e såda ge e førelse. Det har CESCR FN’s ko ité for
Økonomiske, Sociale og Kulturelle rettigheder), som overvåger implementeringen af disse
rettigheder, påpeget.
Og vigtigst af alt: Staten er forpligtet til at ændre eller afskaffe lovgivning, der indebærer
diskrimination af mennesker med handicap.
Konventionen forpligter staten til at skabe inkluderende arbejdsmarked
For så vidt angår konventionens artikel 27 om arbejde og beskæftigelse, siger den, at staten
anerkender retten for personer med handicap til at arbejde på lige fod med andre, hvilket
omfatter retten til at kunne tjene til livets ophold ved beskæftigelse, som de selv frit vælger.
Staten er forpligtet til at sikre og fremme virkeliggørelsen af retten til arbejde og er pålagt at sikre
denne ret til at arbejde på lige fod med andre.
Bla dt a det skal state ”for yde diskri i atio på gru d af ha di ap i alle forhold vedrøre de
alle former for beskæftigelse, herunder betingelser for rekruttering, ansættelse og beskæftigelse,
fortsat eskæftigelse, karriere uligheder og sikre og su de ar ejdsforhold” artikel , a ,
” eskytte rette for perso er ed ha di ap til retfærdige og gu stige ar ejdsvilkår på lige
fod
ed a dre, heru der lige uligheder og sa
e vederlag for ar ejde af sa
e værdi” artikel ,
, ”sikre, at perso er ed ha di ap ka udøve deres ar ejdstager-
og fagforeningsrettigheder
på lige fod ed a dre” artikel ,
,”fre
e eskæftigelsesmuligheder
og karrieremuligheder
for personer med handicap på arbejdsmarkedet samt bistand til at finde, få, fastholde og vende
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 376: Henvendelse af 6/8-21 fra Lisbeth Riisager Henriksen, Århus N om oplæg til lempelser af reformen af førtidspension og fleksjob, så reformen kommer til at leve op til Handicapkonventionen
2432479_0004.png
til age til eskæftigelse” artikel , e og ”fre
e uligheder e for selvstæ dig virkso hed,
iværksætteri, udvikling af
kooperativer sa t eta leri g af ege virkso hed” artikel , f .
Daværende specialkonsulent Dennis Toft Sørensen fra
Institut for Menneskerettigheder
forklarede
det således i 2012:
”FN’s ha di apko ve tio e forpligter de ratifi ere de stater til at fre
e lige uligheder,
inklusion, tilgængelighed til og effektiv deltagelse i alle dele af samfundslivet for personer med
handicap. Det følger således af konventionen generelt, og af artikel 27 specifikt, at der er pligt til at
skabe et inkluderende arbejdsmarked. Dette skal derfor være hovedformålet med en
arbejdsmarkedspolitik, som sigter på at fremme beskæftigelsen for personer med handicap. Et
inkluderende arbejdsmarked er et arbejdsmarked, hvor den generelle lovgivning og regulering af
arbejdsmarkedet sikrer lige muligheder for personer, som har en nedsat arbejdsevne på grund af
handicap. Personer med handicap skal således sikres retfærdige og gunstige arbejdsvilkår på lige
fod med andre, og som giver lige muligheder for at opnå beskæftigelse og forblive på det ordinære
arbejdsmarked. Endvidere skal personer med handicap sikres samme vederlag for arbejde af
sa
e værdi.”
Respekt for menneskelig værdighed kræver identifikation
De billeder, som blandt andet politikere og medier skaber og formidler af mennesker med
handicap i et samfund, er med til at bestemme, om borgerne og myndighedernes repræsentanter
kan identificere sig med dem.
For at skabe identifikation og forståelse af lighed med den anden
frem for distancering
indeholder konventionen derfor artikel 8, som pålægger den enkelte
deltagerstat en direkte forpligtelse til positiv bevidstgørelse af mennesker med handicap, det vil
sige til at gøre befolkningen positivt sindet i holdningen til personer med handicap, herunder at
skabe respekt for deres værdighed og bekæmpe stereotyper, fordomme og skadelig praksis.
Daværende formand for Landsforeningen af Polio-, Trafik- og Ulykkesskadede (PTU) og tidligere
landsdommer, nu afdøde, Holger Kallehauge var med i forhandlingerne i FN om
Handicapkonventionen og som sådan med til at bane vej for ratificering af den i Danmark. Han
forklarede i
sit kapitel ”Respekt for de
e eskelige værdighed” i i red. oga tologi
Et liv i
andres hænder
(Unitas Forlag 2014), hvad der etisk set ligger i dette grundbegreb, og hvordan man
kan nå frem til en sådan respekt.
Respekt for menneskelig værdighed betyder, skrev Kallehauge, at man betragter og behandler den
anden
som et menneske
og helst som et ligeværdigt menneske. Den respekt har de bedste
vækstbetingelser i en ligeværdig relation. Det er derfor vigtigt at øve sig i identifikation med
medmennesket/ borgeren, at lære at se ligheder med den anden:
”Det
drejer sig om altid at prøve at sætte sig i den andens sted
og ikke at gøre mod andre, hvad du
ikke ø sker, at oge skal gøre od dig selv. … Hvis are e vis ide tifikatio lykkes, så vokser
empatien straks en hel del og dermed tillige den naturlige medfølelse med andre.
Det, der er farligst af alt, er, at man distancerer sig fuldstændigt fra et medmenneske,
kun ser
noget, man misbilliger, afskyer eller foragter; en misbruger, en kriminel, en afviger eller et
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 376: Henvendelse af 6/8-21 fra Lisbeth Riisager Henriksen, Århus N om oplæg til lempelser af reformen af førtidspension og fleksjob, så reformen kommer til at leve op til Handicapkonventionen
2432479_0005.png
misfoster. Det er sådan, grundlaget for al diskrimination, misbrug og nedværdigende behandling
opstår. Man ser ingen menneskelig lighed eller i hvert fald ikke nok til at opleve medfølelse og gør
alt det, der er forkert, uden at få dårlig samvittighed. Det er derfor, alle de groveste
menneskerettighedskrænkelser som deportation, forfølgelse og tortur indledes med propaganda
og ha dli ger, so diskri i erer de udvalgte ofre.”
Nu et par overordnede ord om reformen af førtidspension og fleksjob.
Reformen af førtidspension og fleksjob
Reformen har betydet, at arbejdstagere, som er blevet eller bliver ansat i et nyt fleksjob under
reformordningen, ikke længere aflønnes som fuldtidsarbejdstagere, som det skete under den
tidligere fleksjobordning.
I stedet er de blevet både arbejdstagere og permanente sociale klienter. Som arbejdstagere får de
lø fra ar ejdsgiver for ”det udførte ar ejde”, og so klie ter får de et direkte lø tilskud fra
kommunen kaldet fleksløntilskud.
For så vidt angår lønnen, som nu kun udgør en del af det samlede beløb, skrev forligspartierne
fleksjobbernes lovformelige krav på faglig hjælp fra fagbevægelsen i forbindelse med ansættelse
helt ud af fleksjobordningen, herunder retten til overenskomstmæssig løn. Ordningen havde ellers
tidligere haft det faste grundlag, at aflønningen af fleksjobbere skulle følge overenskomsterne på
området. Forringelsen betød, at de enkelte arbejdstagere nu selv skulle forhandle løn- og
ansættelsesforhold og langt hen ad vejen blev prisgivet den enkelte sagsbehandler og arbejdsgiver
i lønfastsættelsen.
I lønmodellen indførte man desuden et nyt begreb på arbejdsmarkedet:
’Arbejdsintensitet’
(effektivitet). Det betyder, at fleksjobberne skal effektivitetsvurderes forud for en ansættelse, og
at arbejdsgivere har mulighed for at afvige fra overenskomsterne med udgangspunkt i personens
grad af handicap. Formålet med vurderingen er at lønsætte fleksjobberen, så arbejdsgiveren kun
betaler for det udførte arbejde uden hensyntagen til fleksjobberens tidsforbrug. Det vil sige, at en
fleksjobber med for eksempel en skønnet intensitet på 50 procent vil skulle opholde sig på
arbejdspladsen i 20 timer for at udføre og få løn for 10 timers arbejde. Kommunen blev pålagt at
varetage denne opgave.
Arbejdsgivernes mulighed for at effektivitetsvurdere arbejdstageren i fleksjob kom i stand ved, at
CO-industri og Dansk Industri i efteråret 2012 indgik et protokollat lige inden høringen af
lovforslagets anden høringsdel om lønvilkårene. Læs meget mere herom i min
kronik i Altinget
februar 2019.
For så vidt angår tilskuddet, så består det af maks. 98 procent af dagpengesatsen, hvori der sker
modregning med en vis procentdel af den arbejdsgiverbetalte løn.
Reformen afskaffede endvidere fastholdelsesfleksjobbet
dét fleksjob, der kunne etableres på
den arbejdsplads, hvor en arbejdstager allerede havde arbejdet, inden han/hun fik varige
funktionsnedsættelser
som ellers før reformen havde stået for ca. halvdelen af fleksjobbene.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 376: Henvendelse af 6/8-21 fra Lisbeth Riisager Henriksen, Århus N om oplæg til lempelser af reformen af førtidspension og fleksjob, så reformen kommer til at leve op til Handicapkonventionen
2432479_0006.png
Denne forringelse har betydet, at flere fleksjobvisiterede end tidligere er endt langvarigt på
ledighedsydelse eller kontanthjælp. Endvidere har den betydet en meget svær indgang til
overhovedet at blive godkendt til fleksjob eller forlænget i et ditto. Den opererer med midlertidige
fleksjob frem til borgerens fyldte 40-årsalder og medfører således en voldsom uvished for både
arbejdstager og arbejdsgiver.
Reformen forringede også vilkårene for selvstændige fleksjobbere voldsomt, så det i praksis blev
næsten umuligt for mennesker med nedsat arbejdsevne at etablere sig som selvstændige under
reformordningen.
Læs mere derom her.
Mette Frederiksen og forligskredsen indførte endvidere med reformen det såkaldte
ressour eforlø so e forudsæt i g for tilke delse af førtidspe sio ortset fra i ”å e lyse”
tilfælde. Det lev præse teret so ”e tidlig, helhedsorie teret i dsats”, e var i realitete et
forløb, som borgeren blev idømt, når alt andet allerede var afprøvet vedrørende arbejdsevne uden
held. Det var med andre ord en absurditet. Varigheden per forløb blev besluttet til mellem ét og
fem år, og der blev skrevet i loven, at samme borger kunne gives flere sådanne forløb. Det vil sige,
at borgere med handicap bragtes til at tilbringe mange år i uvished om, hvordan de var stillet,
selvom der ikke var nogen arbejdsevne at udvikle.
Læs mere om ressourceforløbet her.
Endelig betød reformen, at det blev meget svært at få tilkendt førtidspension for personer med
selv varigt meget nedsat arbejdsevne.
Mette Frederiksen styrede de første to reformår direkte,
hvor få nye førtidspensioner kommunerne måtte tilkende,
så staten ville kunne opnå det ønskede
milliardprovenu i besparelser. Denne målstyring betød en meget voldsom opbremsning i antallet
af tilkendelser i de første år, hvor kun omkring halvt så mange personer fik tilkendt førtidspension
som i årene inden reformen.
Først i 2020 er antallet af nytilkendelser af førtidspension nået op over niveauet fra før reformen,
hvilket skal ses som udtryk for, at kommunerne ikke kan strække ressourceforløbene længere og
har været nødt til at afslutte nogle af førtidspensionssagerne.
Det skrev Politiken 12. april.
Reformen af førtidspension og fleksjob set i lyset af Handicapkonventionen
Jeg mener, det er tvivlsomt, om Handicapkonventionen er blevet iagttaget ved udarbejdelsen af
reformen af førtidspension og fleksjob. Det kan ses på flere niveauer, som jeg vil udfolde i det
følgende.
1. Regeringen solgte reformen ved negativ propaganda
Som allerede nævnt, forpligter konventionen, jævnfør artikel 8, staterne til at øge bevidstheden i
hele samfundet om personer med handicap og at skabe respekt for de rettigheder og den
værdighed, der tilkommer dem.
Men det har daværende beskæftigelsesminister Mette Frederiksen og daværende socialminister
Karen Hækkerup (S) ikke levet op til. Tværtimod fremlagde de selektive informationer om
målgruppen og den tidligere fleksjobordning, som miskrediterede de daværende fleksjobbere og
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 376: Henvendelse af 6/8-21 fra Lisbeth Riisager Henriksen, Århus N om oplæg til lempelser af reformen af førtidspension og fleksjob, så reformen kommer til at leve op til Handicapkonventionen
2432479_0007.png
ordningen over for den brede befolkning, så det appellerede til misundelse og forargelse (jeg har
beskrevet dette i
Altinget 2. februar 2017).
Pressen satte heller ikke grundlæggende spørgsmålstegn ved reformens drastiske forringelser af
fleksjobbernes lønvilkår eller af det nedværdigende billede, som især Mette Frederiksen fremkom
med om mennesker med nedsat arbejdsevne.
For eksempel satte pressen ikke spørgsmålstegn ved Mette Frederiksens nedværdigende udsagn i
Avisen 14. december 2012
om, at
a satte i fleksjo er ”sikret e ri elig i dtægt, da de so
mini
u er sikret e i dtægt på irka
.
kro er” årligt før skat.
På det almindelige arbejdsmarked hersker der forventninger om, at lønniveauer relaterer sig til
uddannelse, erfaring, ansvar og kvalifikationer, således at lønnen følger graden af disse
alt
sammen honoreret efter overenskomsterne. Fleksjobbere kan derfor også have en berettiget
forventning om, at det ikke er beskæftigelsesministerens sag at bedømme, hvilken løn der er
”ri elig”.
Men Mette Frederiksen sendte et kraftigt signal om, at fleksjobbere tidligere havde været
forkælede, og at de nu burde være taknemmelige for, at de overhovedet ville blive kompenseret
lidt (meget mindre end tidligere, så det ikke udjævnede det ulige udgangspunkt for mennesker
med handicap).
”Fleksjo ere” var å e art for Mette Frederikse are e kategori af e esker,
som per definition var meget lidt værd sammenlignet med alle andre arbejdstagere.
Med reformen erstattede Mette Frederiksen principperne om kompensation, ligebehandling og
solidaritet med
det su jektive egre ”ri elighed” so det ye gru dpri ip, der lev
udgangspunkt for reformpolitikken på fleksjobområdet.
2. Regeringen inddrog ikke råd fra handicapområdets repræsentanter
Selvom konventionen udtrykkeligt siger, at staten skal rådføre sig med repræsentanter for
handicapområdet i lovgivningsprocessen, er dette ikke sket ved reformen af førtidspension og
fleksjob. Den daværende beskæftigelsesminister Mette Frederiksen pointerede så sent som i
andenbehandlingen af lovforslaget og det efterfølgende samråd den 14. december 2012, at hun
skam
havde
lyttet til handicaporganisationerne, at hun
havde
læst alle høringssvar og at de
havde
gjort stort indtryk på hende.
Alligevel havde hun valgt at sidde den massive kritik og alle de gode råd fra de usædvanligt mange
kritiske høringssvar fuldstændigt overhørig
faktisk havde hun stort set ikke rettet et komma.
Det efterlader det indtryk, at reformen var besluttet på forhånd. Kan man overhovedet kalde det
for en demokratisk endsige inkluderende proces?
3. Regeringen gjorde op med tanken om maksimalt ressourcebrug
Reformen gjorde også op med tanken om at bruge de maksimale ressourcer til at nå målet i
konventionen. Dens hovedsigte er det modsatte: milliardbesparelser, som i årene 2013-2014
indeholdt
ulovlig målstyring
fra beskæftigelsesministerens side af, hvor få nye førtidspensioner
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 376: Henvendelse af 6/8-21 fra Lisbeth Riisager Henriksen, Århus N om oplæg til lempelser af reformen af førtidspension og fleksjob, så reformen kommer til at leve op til Handicapkonventionen
2432479_0008.png
kommunerne måtte tilkende i disse år, så staten ville kunne opnå det ønskede provenu i
besparelser.
Jeg har således i en række debatindlæg over årene anklaget Mette Frederiksen for, da hun var
beskæftigelsesminister, med sin reform af førtidspension at have haft til hensigt at hegne et
retskrav om førtidspension ind i en de facto kvote. Hvis det kan bevises (hvilket jeg med
indsamlinger af måltal har sandsynliggjort, men det er en journalistopgave at bevise det), er det
ikke blot en modsætning til Handicapkonventionens formål, men tillige en meget alvorlig
retsskandale, der tåler sammenligning med Tamilsagen og burde få opmærksomhed som sådan fra
Folketinget og pressen.
4. Regeringen havde ingen helhedsvurdering foretaget
Regeringen foretog, mig bekendt, ikke før lovens vedtagelse nogen
helhedsvurdering af, hvordan
målgruppen ville blive stillet efter en sådan gennemførelse. Tværtimod bærer reformen præg af at
være et eksperiment.
5. Regeringen diskriminerede mennesker med handicap i forhold til arbejde og beskæftigelse
Det er min opfattelse, at reformen af førtidspension og fleksjob fra 2012 ikke har sikret og
fremmet de rettigheder, som Handicapkonventionen opregner i forhold til arbejde og
beskæftigelse, men tværtimod har medvirket til det modsatte.
Den har betydet forskelsbehandling/ diskrimination i alle forhold vedrørende beskæftigelsen af
mennesker med handicap. Den har forringet arbejds- og lønvilkårene i retning af det uretfærdige
og ugunstige, så mennesker under fleksjobordningen er stillet helt ulige i forhold til arbejdstagere
på det ordinære arbejdsmarked. Den har endvidere gjort op med retten til at udøve arbejdstager-
og fagforeningsrettigheder på lige fod med andre. Og den har forringet beskæftigelses- og
karrieremuligheder og mulighederne for selvstændig virksomhed. Det er alt sammen stærkt
kritisabelt!
Holger Kallehauge skrev i
PTU’s høri gssvar fra . septe er
til lovforslaget om reformen,
at dets målsætninger og konsekvenser er modstridende, og at reformen skaber snarere end
fjer er arrierer til ar ejds arkedet for e esker ed fu ktio s edsættelser: ”PTU er for så
vidt meget enig i regeringen og forligspartierne i, at der er et påtrængende behov for at gøre det
danske arbejdsmarked meget mere åbent, inkluderende og tilgængeligt for mennesker med
handicap, end det nu er og at bruge Handicapkonventionens bestemmelser som mål for en sådan
arbejdsmarkedsreform, men det er jo desværre ikke det man har gjort med de lovforslag, man har
se dt i høri g.”
Noget lignede udtrykte han i sit kapitel i
Et liv i andres hænder:
”… regeri ger e Helle Thor i g-
Schmidt [har] valgt at føre en social- og beskæftigelsespolitik, der med blandt andet en markant
reform af fleksjob- og førtidspensionsordningen i 2012 betyder stærkt forringede forhold for
borgere med netop handicap eller kroniske lidelser og deraf relateret varigt nedsat arbejdsevne.
På den måde har staten med regering og folketing ikke vist evne og vilje til at ville gennemføre og
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 376: Henvendelse af 6/8-21 fra Lisbeth Riisager Henriksen, Århus N om oplæg til lempelser af reformen af førtidspension og fleksjob, så reformen kommer til at leve op til Handicapkonventionen
2432479_0009.png
overholde Handicapkonventionen, og det er tvivlsomt, om der er ført en politik, der lever op til
Ha di apko ve tio e s e i g og å d o respekte for de
e eskelige værdighed.”
Institut for Menneskerettigheder
skrev i en henvendelse til Beskæftigelsesministeriet 13.
november 2012,
at ”… Beskæftigelses i isteriet på gru d af lovforslagets å e lyse etyd i g for
personer med handicap burde have taget stilling til forslaget i forhold til handicapkonventionen.
… Hvis
ministeriet havde levet op til denne forpligtelse, ville lovforslaget kunne være blevet
overvejet i den inklusionskontekst som handicapkonventionen kræver, dvs. ud fra et bredere
sigte.”
Og så oplistede instituttet nogle eksempler på punkter i lovforslaget, som gav dem anledning til
kritiske overvejelser
listen er ufuldstændig:
”Ifølge
forslaget vil personer med handicap i fleksjob ikke nødvendigvis få løn på lige fod med
andre ansatte på normale vilkår for udført arbejde. I stedet skal Jobcentret foretage en vurdering
af bl.a. arbejdsintensitet/produktionsgrad. Vurderingen skal give arbejdsgiveren og den ansatte et
grundlag for at indgå en aftale om fleksjob, herunder om løn og arbejdstid, der afspejler den
nedsatte arbejdsevne. I den forbindelse kan gives en lavere løn end aftalt i overenskomster m.m.
og som gives til andre ansatte.
Efter forslaget vil der heller ikke i tilskudsdelen blive opretholdt en ligestilling i forhold til ansatte
på normale vilkår. Kommunen skal efter forslaget udbetale et fleksløntilskud direkte til den
ansatte i fleksjobbet. Tilskuddet ydes som et supplement til den løn, den ansatte modtager for sit
arbejde. Tilskuddet følger ikke gældende overenskomster m.m., men kan derimod maksimalt
udgøre et beløb, der svarer til 98 procent af arbejdsløshedsdagpengenes højeste beløb. Tilskuddet
bliver reguleret på baggrund af lønindtægten.
Endvidere foreslås det, at den ansattes eget og arbejdsgiverens pensionsbidrag vil medføre
modregning i fleksløntilskuddet.
Desuden følger det af forslaget, at jobcentret skal foretage en ny vurdering, hvis der sker
ændringer i ansættelsesforholdet, f.eks. hvis der skal tages nye skånehensyn. Det kan få betydning
for lønfastsættelsen, og skaber usikkerhed for personer med handicap af progressiv eller
stressfølsom karakter.
”Fastholdelsesfleksjo ” ka ifølge forslaget so hovedregel først oprettes, år de pågælde de
medarbejder, forinden har været ansat mindst ét år i et job under overenskomstens sociale
kapitler eller på særlige vilkår.
I forhold til personer under 40 år kan kommunen ifølge forslaget tilbyde flere på hinanden
følgende ressourceforløb, og hvert forløb kan have en varighed på op til 5 år.”
Reformen bidrager ikke til øget inklusion, men ekskluderer og diskriminerer
Reformen gjorde op med knæsatte handicappolitiske principper om ligebehandling, kompensation
og solidaritet. Fleksjobbere gik fra at være ligeværdige lønmodtagere på arbejdsmarkedet til at
være uligeværdige b-arbejdstagere og klienter i det offentlige system frem til pensionsalderen. Det
bærende princip om at sikre ligebehandling og kompensation blev med reformen ændret fra en
kompensation af manglende arbejdsevne og dermed lønindkomst til en kompensation på
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 376: Henvendelse af 6/8-21 fra Lisbeth Riisager Henriksen, Århus N om oplæg til lempelser af reformen af førtidspension og fleksjob, så reformen kommer til at leve op til Handicapkonventionen
baggrund af
’ar ejdsi te sitet” he holdsvis
en reduceret dagpengesats. Det er i strid med både
Ligebehandlingsloven, Handicapkonventionen og Menneskerettighederne.
Det er således diskriminerende, at mennesker med høje uddannelser eller store faglige
kompetencer og tilsvarende løn risikerer at ende med en reel deltidsansættelse, fordi ordningen
har et indbygget lønloft. Det vil sige, at de ikke får kompensation for de timer, de ikke kan arbejde
på grund af sygdom eller handicap. Man kan altid diskutere, om det er rimeligt, at mennesker med
en lang uddannelse skal have kompensation i det øjeblik, de kommer ud for sygdom eller ulykke.
Men det er stadig forskelsbehandling i forhold til andre fleksjobbere med lavere lønninger.
Hermed fjernede man også for mange mennesker en del af incitamentet til overhovedet at tage en
længere videregående uddannelse eller på anden måde dygtiggøre sig.
Det diffuse
egre ’ar ejdsi te sitet’ produktivitet , so
fleksjobbere som nogen af de eneste på
det danske arbejdsmarked skal måles på, er også et centralt udtryk for diskrimination i loven.
Ligeledes er den manglende afgrænsning af kravene til arbejdsprøvninger af mennesker med
handicap, som går imod Menneskerettighedskonventionens artikel 24, der fastslår, at enhver har
ret til en rimelig afgrænsning mellem arbejdstid og fritid.
For så vidt angår fleksløntilskud, så er det uretfærdigt, at det alene kompenserer med op til 98
procent af dagpengesatsen og ikke på et niveau svarende til lønniveauet på det pågældende
arbejdsområde. Endvidere er det ydmygende og nedværdigende, at den snart 9 år gamle
fleksjobordning stiller fleksjobberen i en dobbeltrolle med status som både lønmodtager og klient
på samme tid. Mette Frederiksen, forligskredsen og Folketinget devaluerede dermed
arbejdstagere med handicap og
’idømte’
dem en varig status som klienter alene på grund af deres
handicap, selvom de yder den størst mulige præstation ud fra de begrænsninger, deres sygdom
eller funktionsnedsættelser sætter.
Hvorfor skal de på den måde sættes i et livslangt afhængigheds- og taknemmelighedsforhold til
systemet, hvor de fratages ligeværdig anerkendelse af deres arbejdsindsats og retten til at træffe
egne uafhængige valg?
Der er stort set heller ikke truffet foranstaltninger i reformen til at fremme beskæftigelsen af
personer med handicap, bortset fra at de i de første reform-år blev tilbudt en særlig bonus til
arbejdsgivere, der ansatte personer i minifleksjob.
Man satsede på, at arbejdsgiverne automatisk ville slå dørene op for fleksjobberne, samtidig med
at man fjernede det økonomiske incitament for arbejdsgiverne til at ansætte fleksjobbere til trods
for, at det ofte er forbundet med mindre fleksibilitet og øget sygefravær at have fleksjobbere
ansat. Reformen bragte derfor ikke mennesker med handicap tættere på arbejdsmarkedet. Og det
efterlader indtrykket af en reform, der ekskluderer fleksjobberne fra det fællesskab, som den selv
påstod at inkludere dem i (Mette Frederiksen italesatte
refor e u der av et ”En
del af
fællesska
et”).
Uværdige ressourceforløb og forhaling af pension
Mette Frederiksen og forligskredsen skabte med indførelsen af ressourceforløb et monster af
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 376: Henvendelse af 6/8-21 fra Lisbeth Riisager Henriksen, Århus N om oplæg til lempelser af reformen af førtidspension og fleksjob, så reformen kommer til at leve op til Handicapkonventionen
2432479_0011.png
uvished, ventetid og absurditet, som de syge i årevis parkeres i uden mulighed for at flytte sig ud
af stedet, før systemet vil være med. Absurditeten kommer af, at forløbene først igangsættes, når
alt andet allerede er afprøvet uden at lykkes, så selv mennesker, som ingen arbejdsevne har i
behold, i lang tid forholdes muligheden for at få førtidspension.
Reformen har været meget skadelig for mange af de sygdomsramte med varigt nedsat eller ingen
arbejdsevne blandt andet på grund af det meget lange tidsperspektiv og absurditeten i forløbet.
Ressourceforløbene betyder for de sygemeldte uvished, meningsløshed, manglende
fremtidsperspektiv og håb, oplevelse af uretfærdighed. De repræsenterer politisk disrespekt for de
sygemeldtes sygdomsrealitet, tid og liv. At bringe nogen i en sådan uvished er sammenligneligt
med tortur, og den syge bliver ofte mere syg af dette. Det fremgik klart af
Psykiatrifonden og Sinds
store sociologiske undersøgelse af sygemeldtes møder med jobcenteret i 2019,
at jo længere tid
ud over et halvt år, de sygemeldte blev holdt i systemet, jo mere syge bliver de som regel. Der var
ligefrem mennesker, der blev så syge, at de overvejer selvmord. Det er meget alvorlige
konklusioner af undersøgelsen.
Endvidere har
ministeren selv medgivet tilbage i 2019,
at der allerede dengang afgik en vis andel af
personerne i ressourceforløb ved døden, inden ressourceforløbet var afsluttet eller senest fem
uger derefter. Antallet af døde var i perioden fra 1. januar 2013 til 30. april 2019 hele 334 borgere
ud af samlet 39.680 borgere. Det svarer til 0,8 procent døde.
Det virker meget uværdigt, at personer, der er så syge, at de dør af det, skal tilbringe deres sidste
måneder og dage i en sådan beskæftigelsesindsats. Professor i socialret ved Aalborg Universitet
John Klausen sagde 28. november 2019 til
Fagbladet 3F,
at det ser ud, som om der er en betydelig
overdødelighed blandt borgere i ressourceforløb i forhold til den øvrige befolkning. Og han
udtalte, at det tyder på, at der har været og fortsat er borgere, som bliver placeret i
ressourceforløb, selvom de lider af meget alvorlige sygdomme, og der ikke er et
udviklingsperspektiv i forhold til deres arbejdsevne.
Ministeren har også i 2019 medgivet,
at der allerede dengang afgik en vis andel af personer ved
døden i løbet af de første seks måneder efter pensionen. I perioden fra 1. januar 2013 til den 30.
november 2018 havde 51.030 borgere fået tilkendt førtidspension, og heraf var 1.950 borgere
afgået ved døden i løbet af de første seks måneder efter tilkendelsen af pensionen. Det svarer til
en høj dødelighed på 3,8 procent.
”Det siger oget om,
hvor syge og udsatte mange af de
mennesker er, selvom de er på ordninger hvor der er fokus på at få dem tilbage på
ar ejds arkedet,” sagde lektor ved I stitut for So iologi og So ialt Ar ejde på Aal org U iversitet
Iben Nørup 27. august 2019 til
A4 Arbejdsliv.
Nye tal fra Beskæftigelsesministeriet i løbet af dette efterår må vise, hvor mange der siden den tid
er afgået ved døden under ressourceforløb og efter nytilkendt førtidspension
(beskæftigelsesordfører Victoria Velásquez (EL) har nogle spørgsmål herom på vej til ministeren).
Alle disse forhold har jeg og mange andre beskrevet igen og igen både før og efter reformens
vedtagelse. Det forekommer endeløst, at det virkelig skal være nødvendigt at gentage dem år
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 376: Henvendelse af 6/8-21 fra Lisbeth Riisager Henriksen, Århus N om oplæg til lempelser af reformen af førtidspension og fleksjob, så reformen kommer til at leve op til Handicapkonventionen
2432479_0012.png
efter år efter år. Hvorfor lyttede Mette Frederiksen ikke til kritikken allerede i 2012? Hvorfor
gjorde de efterfølgende beskæftigelsesministre og regeringer det ikke?
Vil regeringen efterleve Handicapkonventionen?
Efter denne gennemgang må jeg sige, at det ikke virker, som om regeringen har nogen politisk vilje
til at sikre, at Danmark efterlever Handicapkonventionen, hverken i forhold til at lempe
lovgivningen om førtidspension og fleksjob fundamentalt eller i forhold til at sikre, at borgerne
møder retssikkerhed i kommunernes forvaltning af den.
Utallige er de høringssvar, henvendelser, samråd, høringer, udvalgsspørgsmål og
beslutningsforslag, hvori handicaprepræsentanter, politikere, pårørende og faglige
repræsentanter gennem årene har forsøgt at gøre skiftende ministre opmærksomme på de
massive, kritiske forhold i reformlovgivningen og den grænsesøgende forvaltning af den. Utallige
er de nyhedsartikler, debatartikler og nyhedsindslag, som har påpeget uretfærdigheder,
absurditeter, diskrimination, uligebehandling, psykisk tortur, sygdomsskabelse og afvikling af
arbejdsevne som konsekvenser af lovgivningen og forvaltningen af den. Og utallige er de
sta dardsvar, ”plader”, so skifte de i istre har leveret hertil. Ua set kritikke og e et var
svaret det samme og medførte ingen handling.
Ganske vist tiltrådte SR-regeringen i 2014 tillægsprotokollen, der giver klageret i FN i forhold til at
påtale forskelsbehandling og diskrimination, når en sag allerede har været behandlet i alle de
nationale klageinstanser, herunder har nået i Højesteret. Og VLAK-regeringen indførte et generelt
forbud imod forskelsbehandling/diskrimination i 2018. Men det er også de eneste fremskridt, jeg
kan få øje på.
I foråret 2021 har Folketinget på initiativ fra De Radikale behandlet et beslutningsforslag om at
inkorporere Handicapkonventionen i dansk lovgivning. Emnet havde før den tid ikke været til
politisk debat, siden SR-regeringen i november 2014 afviste at inkorporere seks FN-konventioner i
dansk lovgivning, herunder Handicapkonventionen, på trods af at flertallet i
Inkorporeringsudvalget havde anbefalet inkorporering.
Men også denne gang valgte regeringen, repræsenteret af socialminister Astrid Krag (S), og
Folketingets flertal ved
førstebehandlingen af beslutningsforslaget 17. maj
og andenbehandlingen
3. juni at afvise inkorporering.
Astrid Krag udtalte på et samråd i Folketingets Socialudvalg 11. februar 2021:
”Jeg
vil til enhver tid
antage, at vi lever op til Handicapkonventionen og lever op til det ansvar.” Med dette indlæg
mener jeg at have vist, at det ikke er tilfældet
og specifikt ikke i relation til den behandlede
reformlovgivning og forvaltning heraf. Det er på tide at sætte i gang!
Dét kan regeringen gøre for, at lovgivningen lever op til Handicapkonventionen
For at sikre, at lovgivningen om førtidspension og fleksjob og forvaltningen af den kommer til at
leve op til Handicapkonventionen, bør regeringen gennemføre følgende ni konkrete lempelser:
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 376: Henvendelse af 6/8-21 fra Lisbeth Riisager Henriksen, Århus N om oplæg til lempelser af reformen af førtidspension og fleksjob, så reformen kommer til at leve op til Handicapkonventionen
2432479_0013.png
1. Snitfladerne mellem førtidspension, ressourceforløb, minifleksjob og fleksjob skal tydeliggøres.
Herunder skal kriterierne for tilkendelse af førtidspension lempes og præciseres, og
minifleksjobordningen skal gøres frivillig. Jeg mener, at den tidligere grænse på maks. 12
timers ugentlig arbejdsevne vil være en retfærdig grænse at drage for, hvem der skal tilkendes
ret til førtidspension
2. Ressourceforløb som kategori skal forkastes
3.
Sagsbehandlingen før afklaring til fleksjob eller førtidspension skal tidsbegrænses
til maks. to
år, og afklaringen af arbejdsevne og forsørgelsesgrundlag skal ske med inddragelse og respekt
for lægefaglige vurderinger, så der bliver et positivt samspil mellem behandlingen af borgeren i
sundhedssystemet og i beskæftigelsessystemet. Disse to forhold er også samlet i jurist
Louise
S helde Frederikse s orgerforslag ”Sags eha dli gsgara ti ed atio ale tidsfrister og
tværfaglig kvalitet i sags eha dli ge for syge”,
som i løbet af foråret 2021 fik de nødvendige
mindst 50.000 støtteerklæringer fra befolkningen, der berettiger til, at Folketinget kan
behandle det som beslutningsforslag i løbet af efteråret 2021
4. Rehabiliteringsteamet skal have mere beslutningskompetence
5. Den ydelse, som den sygemeldte skal tilbydes under afklaringsperioden, skal hæves til som
minimum ledighedsydelsens niveau
6. Den kombinerede løn- og ydelsesmodel for fleksjobbere skal tilbagerulles til en ren
lønmodtagermodel, hvor arbejdsgiveren betaler fleksjobber fuld løn, og kommunen giver
arbejdspladsen tilskud. Herunder skal produktivitetsaflønningen for fleksjobbere tilbagerulles,
og pensionsefterslæbet rettes op
7. Fastholdelsesfleksjobbet skal genindføres
8. Midlertidige fleksjobvisitationer skal erstattes med fast visitation én gang for alle
9. Fleksjobordningen for selvstændige skal lempes
Såvel Peter Hummelgaard og Astrid Krag som Mette Frederiksen ville vinde i respekt fra
reformlovgivningens målgrupper ved at rehumanisere lovgivningen og forvaltningen. Det er
derimod kun små mennesker, der som ministre tillader titusindvis af mennesker med handicap at
blive diskrimineret og mishandlet i jobcenterforløb i årevis, selvom de er blevet forelagt tusindvis
af eksempler på uretten og umenneskeligheden.
Med venlig hilsen
Lisbeth Riisager Henriksen
Cand.mag. og forfatter
[email protected]