Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 371
Offentligt
2428332_0001.png
Årlig status på implementering af
Arbejdsmiljøaftalen
P
r
æ
s
e
n
t
a
t
i
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 371: Årlig status for implementering af arbejdsmiljøaftalen
2428332_0002.png
Politisk aftale om bedre arbejdsmiljø
Forligskredsen og BEU orienteres årligt om fremdriften
Med arbejdsmiljøaftalen fra april 2019 er der afsat
ca.
460 mio. kr. frem mod 2022 til en styrket
arbejdsmiljøindsats
og ordnede forhold på
arbejdsmarkedet.
Det er aftalt, at der
årligt afholdes et statusmøde
med forligspartierne om fremdriften
i initiativerne
med den politiske aftale
Status to år efter aftalen blev vedtaget er, at
implementeringen er langt. Fokus er nu på at få
initiativerne videre godt i drift, samt at lære af
erfaringerne.
Præsentationstitel
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 371: Årlig status for implementering af arbejdsmiljøaftalen
2428332_0003.png
Status på implementeringen efter to år (I)
Implementeringen af initiativerne med den politiske aftale er langt
Langt de fleste initiativer med den politisk aftale er gennemført
Med implementeringen det seneste år er der bygget videre på resultaterne fra år ét, hvor
fundamentet blev lagt til fuld og effektiv implementering af aftalen med bl.a. ændring af
arbejdsmiljøloven og udviklingsarbejdet med nye reaktionstyper og tilsynsmetoder.
Implementeret siden sidste årlige status (maj 2020):
Ny bekendtgørelse om psykisk arbejdsmiljø
Videre udvikling og igangsættelse af konkrete indsatser ift. tilsyn og reaktionstyper, fx
aftaleforløb, dialog og vejledning, gebyr for skærpet tilsyn og opkvalificering af de
tilsynsførende
It-understøttelse af de nye tilsynsmetoder og reaktionstyper
Arbejdet med arbejdsmiljøovervågning, herunder indsamling af data til ny
lønmodtagerundersøgelse
Regelforenkling, kommunikation og øvrige indsatser, fx kortlægning af
BFA’erne,
modernisering af bekendtgørelse om autorisation af arbejdsmiljørådgivere
Præsentationstitel
3
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 371: Årlig status for implementering af arbejdsmiljøaftalen
2428332_0004.png
Status på implementeringen efter to år (II)
Implementeringen af initiativerne med den politiske aftale er langt
Nationale mål
De nationale mål for arbejdsmiljø blev fastlagt i trepartsaftalen i december 2020.
Arbejdsmiljørådet er sammen med
BFA’erne
i gang med arbejdet med at fastsætte
konkrete branchemål. Arbejdstilsynet og NFA biddrager med viden til arbejdet.
Forskningsstrategi
Forskningsstrategi for arbejdsmiljøområdet blev vedtaget i november 2020.
Afsnit om nationale mål er tilføjet forskningsstrategien
Arbejdet med implementeringen af forskningsstrategien er i gang
Præsentationstitel
4
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 371: Årlig status for implementering af arbejdsmiljøaftalen
2428332_0005.png
Corona påvirker implementeringen
Situationen med coronasmitte i samfundet har påvirket initiativer i den politiske aftale
Eksempelvis social dumping-indsatsen, AMO-udvalget, brancherettede og koordinerede indsatser
Situationen med corona har påvirket tilsynsomfanget i de brancherettede indsatser, bl.a. fordi de
intensive coronatilsyn, der blev gennemført i efteråret, og de nye coronarelaterede aktiviteter
iværksat i 2021 har begrænset muligheden for at gennemføre branchetilsyn i samme periode.
Forligskredsen har på denne baggrund besluttet, at nogle af de igangværende indsatser forlænges
henover efteråret 2021, fremfor at de slutter i juni 2021.
Arbejdstilsynet gennemfører brancheindsatserne under hensyntagen til sundhedsmyndighedernes
anbefalinger.
For social dumping-indsatsen har der været aflyst tilsyn og fællesaktioner som følge af
nedlukningen i foråret 2020, men disse blev genoptaget fra starten af juni 2020. Der er desuden
aflyst en enkel regional aktion i efteråret 2020 pga. nedlukningen af 7 kommuner i Nordjylland
som følge af COVID-19.
Præsentationstitel
5
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 371: Årlig status for implementering af arbejdsmiljøaftalen
2428332_0006.png
Corona påvirker implementeringen
Forskning i kemi
Coronapandemien har påvirket mulighederne for at gennemføre de påtænkte arbejdspladsmålinger, der
er centrale for kemiprogrammet. Flere delprojekter med arbejdspladsmålinger er imidlertid startet op i
april 2021.
De øvrige aktiviteter i kemiprogrammet kører planmæssigt
det gælder fx PhD-projekter om bl.a.
brystkræft og kemi samt arbejdet med udvikling af metoder til arbejdspladsmålinger og analyser.
Udskydelsen af arbejdspladsmålingerne pga. corona har betydet, at ressourcerne har været
omprioriteret til andre arbejdspakker i kemiprogrammet, der som udgangspunkt ikke kræver
tilstedeværelse på arbejdspladser.
Det forventes - hvis corona-situationen tillader det - at de planlagte arbejdspladsmålinger bliver
gennemført. Der forventes dog en forsinkelse, så kemiprogrammet forventeligt afsluttes i løbet af 2023.
Præsentationstitel
6
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 371: Årlig status for implementering af arbejdsmiljøaftalen
2428332_0007.png
Nye tilsynsmetoder og reaktionstyper siden sidst
Fire initiativer der giver nye værktøjer:
Kompetencepåbud trådt i kraft 1. april 2021
Mulighed for aftaler om forbedring af arbejdsmiljøet
trådt i kraft 1. september 2020
Påbud kan understøttes af tilbud om dialog og
vejledning trådt i kraft 23. september 2020
Gebyrbelagt skærpet tilsyn 1. september 2020
Præsentationstitel
7
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 371: Årlig status for implementering af arbejdsmiljøaftalen
2428332_0008.png
Kompetencepåbud
Med arbejdsmiljøaftalen skal et rådgivningspåbud ændres til et kompetencepåbud, så
der i højere grad tages højde for arbejdspladsernes forskellige behov.
Ordningen med kompetencepåbud trådte i kraft den 1. april 2021.
Virksomheder får ved kompetencepåbud mulighed for at:
1) Opbygge og anvende virksomhedens egne kompetencer. Arbejdstilsynet
skal godkende virksomhedens plan for at opbygge og anvende kompetencer
2) Inddrage en intern autoriseret rådgivningsvirksomhed
3) Inddrage en ekstern autoriseret rådgivningsvirksomhed. Denne mulighed
havde virksomhederne også ved et rådgivningspåbud.
Arbejdstilsynet udarbejder vejledningsmateriale, så det bliver nemt for
virksomhederne at gøre brug af ordningen
Arbejdsmiljørådet (AMR) er hørt og har tilsluttet sig en enig indstilling fra
regeludvalg under AMR om bekendtgørelse om kompetencepåbud.
Ordningen med kompetencepåbud evalueres i 2023
Præsentationstitel
8
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 371: Årlig status for implementering af arbejdsmiljøaftalen
2428332_0009.png
Aftaleforløb
Aftaler om spredning
Virksomheden forpligter sig til at løse et
arbejdsmiljøproblem, som ellers ville have
udløst et påbud. Problemet skal løses der, hvor
problemet er konstateret og på andre
arbejdssteder efter virksomhedens eget valg.
Aftaler ved mistanke
Virksomheden forpligter sig til at løse et
arbejdsmiljøproblem, selvom det ikke er
afdækket, om der er tale om en overtrædelse
af arbejdsmiljølovgivningen.
Status for Aftaleforløb
pr. 2. marts 2021
Status
Tilbudte aftale forløb, der endnu
ikke er indgåede eller afviste
Indgåede igangværende aftaler
Ikke-accepterede aftaler
Afsluttede aftale forløb
SUM, antal tilbudte aftaleforløb
Spredning
Mistanke
I alt
4
5
10
0
19
150
252
85
6
493
154
257
95
6
512
Ved begge former for aftale forpligter Arbejdstilsynet sig til at give vejledning, så virksomheden kan arbejde
med løsningen af problemet.
Der er endnu ikke tilbudt mange aftaler med spredning. Det er derfor et opmærksomhedspunkt for AT, om
potentialet for at tilbyde aftaler med spredning i tilstrækkelig grad udnyttes.
Præsentationstitel
9
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 371: Årlig status for implementering af arbejdsmiljøaftalen
2428332_0010.png
Status for initiativet med tilbud om dialog og vejledning
Arbejdspladser, der får et påbud eller strakspåbud om en materiel overtrædelse af
arbejdsmiljøloven, har siden 23. september kunnet få tilbudt supplerende dialog og
vejledning.
Initiativet implementeres som et
lodtrækningsforsøg
for at undersøge effekten.
Virksomhederne udvælges tilfældigt til indsatsgrupper, som får tilbud, samt en
kontrolgruppe, som ikke får tilbud om supplerende dialog og vejledning.
Arbejdstilsynets tilsynsførende oplever, at virksomhederne får et
positivt udbytte
af
dialog-
og vejledningsmøderne. Færre end forventet takker ”ja” til
tilbuddet, hvilket
betyder, at færre virksomheder får den ekstra hjælp til deres arbejdsmiljøarbejde.
Arbejdstilsynet har fokus på gennemføre tiltag for, at få flere til at tage imod tilbuddet.
Præsentationstitel
10
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 371: Årlig status for implementering af arbejdsmiljøaftalen
2428332_0011.png
Gebyr for skærpet tilsyn
Ordningen indebærer, at virksomheder, der på et tilsyn får et forbud
mod at fortsætte arbejdet, bliver udtaget til et skærpet tilsyn, hvor
Arbejdstilsynet følger op på forholdene på arbejdsstedet.
Arbejdstilsynet opkræver et gebyr for det skærpede tilsyn. Gebyret
udgør foreløbigt 10.000 kr.
Arbejdstilsynet har i perioden 1. september 2020 til og med den 8.
marts 2021 opkrævet 155 gebyrer fordelt på 346 forbud.
Præsentationstitel
11
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 371: Årlig status for implementering af arbejdsmiljøaftalen
2428332_0012.png
Ny risikomodel
Det følger af arbejdsmiljøaftalen, at der skal ”udvikles en forbedret
risikomodel, som kan føre til en mere præcis udvælgelse af arbejdspladser
til tilsyn…”
Version 1 af den nye risikomodel er udviklet og i drift (marts 2021)
Den nye risikomodel udtager i højere grad end den tidligere indeksmodel
de virksomheder til tilsyn, som har størst risiko for arbejdsmiljøproblemer
Risikomodellen udtager danske virksomheder til grundtilsyn
Modellen finder mønstre i virksomheds- og tilsynsdata (machine
learning)
Det forberedende arbejde har vist en bedre træfsikkerhed i forhold til
tidligere metoder til udtag til tilsyn
Risikomodellen bliver løbende forbedret i senere versioner
Præsentationstitel
12
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 371: Årlig status for implementering af arbejdsmiljøaftalen
2428332_0013.png
Fokus i implementeringen de kommende år
AMO-udvalget
Udvalgets anbefalinger forventes færdige i 2. halvår 2021, hvilket skal bidrage til en samlet bekendtgørelse om systematisk
arbejdsmiljøarbejde
Regler for børn og unge
Implementering af Arbejdsmiljørådets ændringsforslag forventes at træde i kraft senest 1. juli 2021
Arbejdsmiljøovervågning
Udvikling af nyt spørgeskema til virksomheder, udarbejdelse af indeks til opfølgning på arbejdsmiljømål, muligheder for ad
hoc dataindsamlinger, analyser baseret på indsamlede data
Brancherettede og koordinerede indsatser
Forligskredsen skal i efteråret 2021 godkende brancheindsatserne for 2022
Løbende forbedring af risikomodellen
Arbejdstilsynet vil fortsætte med at forbedre risikomodellen.
Evalueringer
Fokus på effekt og anvendelsesorienteret viden, der kan bidrage til justering og nyudvikling af indsatser. Opnås gennem
vidensopsamlinger, forsøg og virkningsevalueringer
Indhente og udbrede erfaringer om uddannelse i psykisk arbejdsmiljø
Arbejdet påbegyndes, når OK21 er afsluttet
Øvrige indsatser, herunder fortsat regeludvikling og kommunikation
Præsentationstitel
13