Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 37
Offentligt
2275671_0001.png
Forslag: Omstillingspilot
Forslag:
Akademikerne og SMVdanmark foreslår, at der etableres en ny
erhvervsstøtteordning målrettet små og mellemstore virksomheder
en
ordning
til at bistå omstillingen i SMV’erne.
Ordningen skal udformes som en rettighed for små og mellemstore virk-
somheder
og bestå i, at SMV’er kan modtage tilskud til løn til ordinær
ansættelse af den første medarbejder med en mellemlang eller lang vi-
deregående uddannelse i forbindelse med virksomhedens omstillings-
proces eller uløste udviklingsopgaver.
Ordningen kan målrettes følgende tre centrale forretningsområder: 1)
grøn omstilling, 2) digitalisering og 3) eksport. 3 bilag udfolder disse
(vedlagt/ kan eftersendes).
Forslaget bygger videre på de mange gode erfaringer fra tidligere be-
slægtede ordninger, der nu er udløbet, blandt andet Isbryderordningen
fra 90’erne og
Videnpilotordningen fra 00’erne.
Forslaget vil styrke
SMV’ernes konkurrenceevne og bl.a. gøre dem bedre i stand til at
hånd-
tere den grønne og digitale omstilling samt give dem bedre forudsæt-
ninger til at fastholde og erobre nye markeder.
Brændende platform:
COVID-19
har givet mange virksomheder et ’wake-up call’; en
erkendel-
se af, at forretningens nuværende kompetencer ikke er tilstrækkelige til
at håndtere de markante udfordringer og omstillinger, de står overfor.
Der er således et vindue nu, hvor flere
SMV’er har behov for at handle
anderledes, end de plejer, for at sikre konkurrencekraft og en plads i
markedet. Det kalder på nye, og for nogle ukendte, kompetenceprofiler.
Samtidig er det meget svært for de fleste SMV’er at ansætte nye med-
arbejdere lige nu og i den kommende tid, som er og vil være hårdt bela-
stet af corona-krisens effekter for erhvervslivet.
Finansiering:
Ordningen er skalerbar, men Akademikerne anbefaler, at der som mini-
mum afsættes
100 millioner kr. årligt
3 år frem. Det svarer til, at
ca.
750-800
virksomheder årligt kan benytte sig af ordningen.
Ordningen vil være udgiftsneutral, da effekter fra lignende ordninger
viser en betydelig fremgang i ansættelse og omsætningen i de delta-
gende virksomheder.
Effekter ved lignede ordninger:
De seneste tal for ordningen i projektet
Vækst Via Viden
i Nordjylland
viser, at der er skabt 750 match mellem virksomheder og højt uddanne-
Den 29. oktober 2020
Sagsnr. S-2020-817
Dok.nr. D-2020-29766
asf/yk
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 37: Henvendelse af 6/11-20 fra Akademikerne vedr. hjælp til virksomheder og ledige til at skabe vækst og job.
de, hvoraf 147 af disse match er lykkedes via en lignende tilskudsord-
ning. Af dem er 78 % fastansætte efter forløb i samme virksomhed, og
ca. 90 % af går i job efter forløbet. Derudover bliver der på sigt skabt et
job mere udover den specifikke højtuddannede i virksomheden, og an-
tallet undgåede fyringer er på 0,20 pr. forløb. Dvs. at der gennemsnitligt
skabes/fastholdes ca. to job pr. tilskudsmodtagende virksomhed varigt
.
Målgruppen:
Den primære målgruppe er små og mellemstore virksomheder, mens
den sekundære er højtuddannet arbejdskraft, som ansættes som omstil-
lingspiloter. Hertil kommer en afledt beskæftigelses- og fastholdelsesef-
fekt for eksisterende medarbejdergrupper.
Om ordningens kriterier
hvad udløser retten til tilskuddet?
Ordningen skal på baggrund af objektive kriterier understøtte viden- og
kompetenceflow til alle SMV’er med op til 50 ansatte og med en
omsæt-
ning på højest 75 mio. Virksomhederne skal desuden udfylde en elek-
tronisk blanket om de opgaver, der skal løses af den nyansatte medar-
bejder samt dokumentere nyansættelse af vedkommende.
Tilskuddet til virksomheden
Ordningen giver 50-70 % støtte til løn, dog maks. 20.000 kr. pr. måned.
Støttens størrelse bør afspejle virksomhedernes muligheder for at an-
sætte; og dermed være på de 70 % i den periode, hvor økonomien er
markant påvirket af corona-krisen. Ordningen bør efter stabilisering af
økonomien give 50 % tilskud til løn; samme niveau som den tidligere
videnpilot lå på, og som landdistriktsvækstpilotordningen er på (udfases
sommer 2021).
SMV’en kan opnå medfinansiering til løn i 6-12 måneder: SMV’er i yder-
områder kan få 12 måneders tilskud, mens virksomheder i bynære om-
råder kan få 6 måneders tilskud.
Myndighedsansvar
Ordningen skal forankres i Erhvervsministeriet og skal varetages i sam-
arbejde med øvrige relevante myndigheder, som kan bistå kontrol-
elementet, fx har datakilder til brug for godkendelse af, at virksomheden
lever op til kriterierne og/eller mulighed for at bistå med anden kontrol
og tilsyn af ordningens brug.
Ordningens tilgængelighed:
Udover ordningens hjemmeside, som skal bygges brugervenligt op og
integreres med øvrige relevante virksomhedssystemer.
Der skal bl.a. kunne vejledes i ordningen i erhvervshuse og lignende.
Ligeså skal der på ordningens hjemmeside henvises til faglige organisa-
tioner, a-kasser, jobcentre og andre, som kan bistå virksomhederne
med at finde relevante højtuddannede profiler til de uløste opgaver.
Side 2 af 3
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 37: Henvendelse af 6/11-20 fra Akademikerne vedr. hjælp til virksomheder og ledige til at skabe vækst og job.
Baggrund:
Flere analyser peger på, at SMV’erne har behov for en hjælpende hånd i
forhold til at ansætte de kompetencer, de store omstillinger kræver. Og
desværre findes der ikke en national ordning, som understøtter dette.
Behovet skyldes manglende information hos både SMV’ere og
højtud-
dannede:
SMV’erne har svært ved at se, hvordan de skal komme i gang
med omstillingsprocessen, og de højtuddannede har svært ved at se,
hvordan de kan kickstarte denne omstilling og se karrieremulighederne i
SMV’erne, ofte fordi sprog og kultur er ret forskellig.
SMV’erne har derfor svære vilkår ift. at tiltrække og fastholde
højtud-
dannet kvalificeret arbejdskraft, og mange ledige højtuddannede får
ikke øjnene op for mulighederne i SMV’er i hele landet. Det råder denne
ordning bod på.
Side 3 af 3