Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 366
Offentligt
2424850_0001.png
NOTAT
Undersøgelse af fordele og ulempe ved at æn-
dre udbetalingstidspunktet for ældrechecken
2021
J.nr. 20/18915
Indledning
Ældrechecken udbetales årligt til ca. 300.000 folkepensionister. Efter gældende
regler træffer Udbetaling Danmark (UDK) afgørelse om udbetaling af ældrecheck i
januar måned på baggrund af bl.a. en formueopgørelse pr. 1. januar.
Formålet med undersøgelsen er at beskrive fordele og ulemper ved at ændre udbe-
talingstidspunktet for ældrechecken til et andet eller flere tidspunkter på året. Un-
dersøgelsen omhandler derimod ikke betingelserne for berettigelse til ældrecheck,
dvs. kravene til pensionistens formue eller den personlige tillægsprocent. Der hen-
vises til vedlagte bilag om uddybning af gældende ret for udbetaling af ældrecheck.
Undersøgelsen har ikke afdækket de ydelsesmæssige konsekvenser af ændret udbe-
talingstidspunkt for ældrechecken. En ændringen af udbetalingstidspunktet ændrer
ikke ved de generelle betingelser for indtægts- og formueforhold for berettigelse til
ældrecheck. Det vil imidlertid have betydning for den persongruppe, som kan blive
berettiget til ældrechecken, idet der ved en ændring af opgørelsestidspunktet fra ja-
nuar til et andet tidspunkt på året kan være flere eller færre personer med status
som folkepensionist, og som dermed har mulighed for udbetaling af ældrechecken.
Det vil konkret afhænge af tilvæksten i løbet af året i de enkelte år.
Formueopgørelsen er som udgangspunkt baseret på de oplysninger, der senest er
indberettet til skattemyndighederne efter skatteindberetningsloven. Pengeinstitutter
m.v. indberetter formueoplysninger i januar måned og Skattestyrelsen gør oplys-
ningerne tilgængelige for pensionisterne og UDK i februar/marts måned. Dette in-
debærer fx, at formueopgørelsen pr. 1. januar 2021 baseres på pensionistens for-
mueoplysninger pr. 31. december 2019, med mindre pensionisten indsender opda-
terede oplysninger til UDK. Dette medfører en række efterbetalingssager.
UDK vurderer, at op mod 12.000 pensionister får efterbetalt ældrechecken årligt,
fordi de leverer opdaterede formueoplysninger.
Løsningsmodeller
Der er opstillet tre modeller som mulige alternativer til det gældende udbetalings-
tidspunkt. De tre modeller er udformet således på baggrund af BEU alm. del spm. 8
2019, hvortil der blev spurgt, om ældrechecken kan deles op og/eller udbetales i
november i stedet for januar.
De tre modeller er:
1. Én årlig udbetaling af ældrecheck i april måned.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 366: Orientering ang. undersøgelse af fordele og ulemper ved at ændre udbetalingstidspunktet for ældrechecken, fra beskæftigelsesministeren
2. Én årlig udbetaling af ældrecheck i november måned.
3. To årlige udbetalinger af ældrecheck i henholdsvis april og oktober måned.
For alle tre modeller gælder, at udbetalingen baseres på en formueopgørelse pr. den
31. december det foregående år og pensionistens personlige tillægsprocent opgjort
på tidspunktet for afgørelsen om ældrechecken, eftersom den personlige tillægspro-
cent løbende justeres, hvis der er ændringer i pensionistens indtægtsgrundlag.
Formueopgørelsen vil blive foretaget pr. 31. december i det senest afsluttede år for
at sikre, at formueoplysningerne indberettet af pengeinstitutter m.v., kan lægges til
grund. Formueoplysningerne pr. 31. december fra det foregående år lægges ende-
ligt til grund, medmindre der er fejl i registreringer af formue. Ændringer i pensio-
nistens formue mellem 31. december og afgørelsen om ældrecheck fører ikke til en
ændret formueopgørelse i relation til ældrecheck. Det skyldes, at hvis formueopgø-
relsen skal anvende oplysninger fra pengeinstitutter m.v. fra en anden dato end 31.
december, vil det derfor kræve, at der systematisk indberettes oplysninger fra pen-
geinstitutter m.v. vedrørende denne anden dato alene til brug for administration af
ældrechecken. En sådan systematisk indberetning vil ifølge tidligere undersøgelser
medføre omkostninger for de indberetningspligtige. Omfanget af udgifterne er ikke
undersøgt nærmere. I denne undersøgelse lægges det derfor til grund, at formueop-
gørelsen anvender formueoplysninger pr. 31. december, selvom udbetalingstids-
punktet for ældrechecken ændres.
Det vil være pensionistens personlige forhold på afgørelsestidspunkt, fx status som
gift eller enlig, der lægges til grund for afgørelsen. Hvis en pensionist er blevet
samlevende i perioden fra 1. januar til afgørelsestidspunktet, vil samleverens for-
mue pr. 31. december det foregående år (dvs. forud for etablering af samlivet)
skulle anvendes i pensionistens formueopgørelse. Hvis en pensionist har ophævet
samlivet i perioden fra 1. januar til afgørelsestidspunktet, vil den tidligere samle-
vers formue ikke indgå i pensionistens formueopgørelse.
Fælles for de tre modeller er endvidere, at ældrechecken udbetales automatisk uden
ansøgning af UDK til pensionister med bopæl i Danmark, der er berettiget til at
modtage ydelsen.
Model 1: Én årlig udbetaling af ældrecheck i april måned
Model 1 indebærer, at udbetalingstidspunktet for ældrechecken flyttes til april må-
ned med henblik på at sikre, at afgørelsen om ældrecheck automatisk foretages på
baggrund af mere aktuelle oplysninger. I april måned har UDK adgang til årsopgø-
relsen, inklusive formueoplysningerne, for det senest afsluttede år. Dermed sikres
det, at formueopgørelsen og udbetalingen af ældrecheck bliver baseret på formue-
oplysninger, der på udbetalingstidspunktet kun er omkring 5 måneder gamle frem
for - som i dag - 13 måneder gamle formueoplysninger.
Årsopgørelsen, inkl. formueoplysningerne, bliver gjort tilgængelig for alle borgere
i marts måned. Det er muligt at korrigere oplysningerne i årsopgørelsen frem til 1.
maj. Pensionister med selvstændig virksomhed har pligt til at indsende oplysninger
om deres virksomheds overskud eller underskud frem til 1. juli. Årsopgørelsen kan
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 366: Orientering ang. undersøgelse af fordele og ulemper ved at ændre udbetalingstidspunktet for ældrechecken, fra beskæftigelsesministeren
derfor blive ændret efter tidspunktet for afgørelse om ældrecheck. Ændringer til
årsopgørelsen vil dog som udgangspunkt vedrøre oplysninger om den skatteplig-
tige indkomst, hvorimod der relativ sjældent sker ændringer i formueoplysnin-
gerne.
Borgere, der er fritaget for digital post, modtager årsopgørelsen, inkl. formueoplys-
ningerne, med brev senest 1. maj. De pågældende borgere har dog mulighed for at
tilgå årsopgørelsen digitalt fra marts måned eller kontakte Skattestyrelsen for at få
tilsendt formueoplysninger på et tidligere tidspunkt.
Pensionisterne vil med model 1 modtage en agterskrivelse i april måned fra UDK
med detaljer om de formueoplysninger, der vil blive lagt til grund for afgørelsen
om ældrecheck. Dermed sikres det, at samtlige pensionister, herunder også de pen-
sionister, der er fritaget for digital post, har mulighed for at gennemgå og eventuelt
korrigere formueoplysningerne, inden der træffes afgørelse.
UDK vurderer, at model 1 vil give den største reduktion i antallet af borgerhenven-
delser og vil medføre den største administrative besparelse.
Administrative hensyn
UDK vurderer, at model 1 i mindre omfang vil reducere de administrative opgaver
forbundet med sagsbehandlingen af sager om ældrecheck.
Model 2: Én årlig udbetaling af ældrecheck i november måned
Model 2 svarer til model 1, bortset fra at afgørelsen om og udbetalingen af ældre-
checken sker i november måned på baggrund af pensionistens formue pr. 31. de-
cember i det seneste afsluttede år baseret på skattemyndighedernes årsopgørelse.
Afgørelsen om berettigelse til ældrecheck vil dermed være baseret på formueoplys-
ninger, der er minimum 11 måneder gamle i stedet for
som i dag
13 måneder
gamle oplysninger. Formueoplysningerne vil derfor være næsten lige så gamle som
efter de gældende regler. Det vil i modsætning til efter gældende regler ikke være
muligt at indsende opdaterede formueoplysninger, fordi de foreslåede løsningsmo-
deller alle tager udgangspunkt i, at afgørelserne baseres på formuen pr. 31. decem-
ber, hvor formueindberetningen fra pengeinstitutter, m.v., til skattemyndighederne
finder sted.
Administrative hensyn
UDK vurderer, at model 2 vil reducere de administrative opgaver forbundet med
sagsbehandlingen af sager om ældrecheck, dog ikke i samme omfang som model 1.
Model 3: To årlige udbetalinger af ældrecheck i april og oktober
måned
Model 3 er bygget op på samme måde som model 1, dog med to udbetalingstids-
punkter af ældrechecken i løbet af året i stedet for ét. Det vil sige, at UDK kun
træffer én afgørelse om ret til ældrechecken, inklusiv formueopgørelse, i april må-
ned, men at ældrechecken udbetales automatisk to gange om året af UDK til de
pensionister, der er berettiget til at modtage ydelsen i april.
3
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 366: Orientering ang. undersøgelse af fordele og ulemper ved at ændre udbetalingstidspunktet for ældrechecken, fra beskæftigelsesministeren
Ældrechecken kan fx udbetales i april og oktober. Udgangspunktet vil være, at
UDK deler ældrechecken ligeligt. Dermed vil udbetalingen i oktober være baseret
på formueoplysninger, der er minimim 10 måneder gamle.
Pensionister, der dør mellem de to udbetalinger af ældrecheck
Der vil være pensionister, der dør imellem den første udbetaling i april og den an-
den udbetaling i oktober. Det foreslås med løsningsmodel 3 at afskaffe udbetaling
af den anden del af ældrechecken til de pensionister, der dør mellem den første og
anden udbetaling.
Administrative hensyn
Det er UDKs vurdering, at løsningsmodel 3 ikke vil medføre en mærkbar admini-
strativ besparelse i forhold til administration efter gældende regler.
Afledte konsekvenser ved at ændre udbetalingstidspunktet for
ældrechecken
Modellerne beskrevet ovenfor indebærer alle, at den formueopgørelse, der ligger til
grund for afgørelsen om ældrecheck, anvender mere aktuelle formueoplysninger.
Det har i den forbindelse været relevant at undersøge, om der er andre ydelser på
pensionsområdet, hvor der er mulighed for at sikre anvendelse af mere ajourførte
formueoplysninger.
Det er vurderingen, at det primært er relevant at forholde sig til tildeling af hel-
bredstillæg, som benytter samme formueopgørelse som afgørelse om ældrecheck.
Helbredstillæg
Helbredstillæg er tillæg, som folkepensionsister og førtidspensionister, der er til-
kendt førtidspension efter reglerne før 2003 har mulighed for at søge om hos kom-
munen. Der kan ydes et almindeligt og et udvidet helbredstillæg.
Der kan ydes almindeligt helbredstillæg i form af et tilskud til pensionistens egne
udgifter til blandt andet medicin, tandlæge, høreapparat, fysioterapi og fodterapi,
hvis der kan gives tilskud efter sundhedsloven. Hvis betingelserne for at modtage
helbredstillæget er opfyldt, er der løbende ret til tilskud til egenbetalingen.
Der kan desuden ydes udvidet helbredstillæg i form af tilskud til tandproteser, bril-
ler og fodbehandling, der ikke gives tilskud til efter sundhedsloven. Tilskuddet er
et engangsbeløb, der skal søges, inden behandlingen/produktet udføres eller bestil-
les.
Helbredstillæg dækker op til 85 procent af pensionistens egen andel af udgiften.
Helbredstillæggets størrelse afhænger af pensionistens personlige tillægsprocent.
Det er den samme formueopgørelse, der foretages i UDK for både ældrecheck og
helbredstillæg, og den samme formuegrænse, der ligger til grund for vurderingen
af, om pensionisten er berettiget til ældrecheck og helbredstillæg. Den personlige
tillægsprocent er ligeledes den samme, som anvendes til beregning af størrelsen af
ældrechecken.
4
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 366: Orientering ang. undersøgelse af fordele og ulemper ved at ændre udbetalingstidspunktet for ældrechecken, fra beskæftigelsesministeren
UDK træffer afgørelse om størrelsen af den likvide formue, når afgørelsen skal
lægges til grund for kommunens afgørelse om helbredstillæg, eller når UDK skal
træffe afgørelse om ældrechecken. Ved ansøgning om tilskud efter reglerne om det
udvidede helbredstillæg, skal der foretages en opgørelse af formuen på ansøgnings-
tidspunktet, der baserer sig på den senest tilgængelige formueopgørelse og på
grundlag af pensionistens egne oplysninger om den aktuelle formue.
Når et almindeligt helbredstillæg er tilkendt, fortsætter udbetalingen uden at der på
ny skal sendes en ansøgning, medmindre formuen ved den årlige opgørelse pr. 1.
januar overstiger formuegrænsen. Hvis formuen i løbet af året overstiger formue-
grænsen, har det ingen betydning for den løbende udbetaling af helbredstillægget.
Hvis en pensionist har fået afslag på helbredstillæg på baggrund af den årlige opgø-
relse af formuen, kan pensionisten anmode om genoptagelse af udbetaling af hel-
bredstillæg i løbet af året, hvis det kan dokumenteres, at den samlede likvide for-
mue ikke længere overstiger formuegrænsen. I det tilfælde kan udbetalingen af hel-
bredstillæg påbegyndes med virkning fra tidspunktet for anmodningen.
Betingelserne for at modtage ældrecheck og helbredstillæg er således i vidt omfang
identiske, og en væsentlig del af pensionisterne, der modtager ældrecheck, antages
også at modtage helbredstillæg.
Modellerne i denne undersøgelse tager udgangspunkt i, at tidspunktet for afgørel-
sen om berettigelse til ældrechecken flyttes til et senere tidspunkt på året. Hvis tids-
punktet for formueopgørelsen for helbredstillæg ikke flyttes, men tidspunktet for
afgørelse om ældrecheck flyttes, vil der blive brugt foretaget forskellige formueop-
gørelser ud fra forskellige årsopgørelser. Det må forventes at være forvirrende for
en pensionist, der både modtager ældrecheck og helbredstillæg. Tidspunktet for
den årlige formueopgørelse for helbredstillæg bør derfor flyttes, såfremt formueop-
gørelsen for ældrechecken flyttes.
For de pensionister, der søger om almindeligt eller udvidet helbredstillæg i løbet af
året, ændres den nuværende retstilstand ikke, det vil sige formuen vil fortsat blive
opgjort på ansøgningstidspunktet på baggrund pensionistens egne oplysninger om
den aktuelle formue. Det vil desuden fortsat være muligt for en pensionist, der har
fået afslag på helbredstillæg ved afgørelsen i april måned på grund af formuens
størrelse, at søge om genoptagelse i løbet af året, hvis formuen ikke længere over-
stiger formuegrænsen.
5