Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 364
Offentligt
2424317_0001.png
Seks ugers jobrettet uddannelse
EFFEKTANALYSE
En kvantitativ analyse af hvorvidt uddannelsesindsatsen
Seks ugers
jobrettet uddannelse
fører til øget beskæftigelse
April 2021
Viden og Analyse / Malte Dahl Jacobsen (MDJ) og Amalie Starcke Thorsen (ASTH)
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 364: Orientering om offentliggjorte evalueringer i serviceeftersynet af uddannelsesindsatsen
SAMMENFATNING
Seks ugers jobrettet uddannelses (herefter 6UJU) er en ordning, der giver ufaglærte og faglærte
dagpengemodtagere samt dagpengemodtagere med korte videregående uddannelser, der samtidig har en
erhvervsfaglig uddannelse,
ret
til op til seks ugers uddannelse i form af kurser, som fremgår af en
landsdækkende positivliste.
6UJU har til formål at understøtte et kompetenceløft og styrke muligheden for varig beskæftigelse for
målgruppen. Uddannelse og uddannelsesvejledning er kerneelementer i den danske beskæftigelsesindsats, og
uddannelse som vej til beskæftigelse fik en central rolle med beskæftigelsesreformen fra 2014. Som et
resultat af reformen, trådte ordningen i kraft 1. januar 2015. 6UJU udspringer af den tidligere ordning
Seks
ugers selvvalgt uddannelse.
Med
”Trepartsaftale
om tilstrækkeligt og kvalificeret arbejdskraft i hele Danmark og praktikpladser” (2016)
blev der indført en karensperiode, så retten først kunne benyttes efter fem ugers ledighed. Karensperioden
blev indført med effekt fra 1. marts 2017. Dog blev der samtidig udført et midlertidigt forsøg i 2017 og 2018
med undtagelse for karens ved visse kurser, hvor der forventes mangel på arbejdskraft.
Dette analysepapir består dels af en
deskriptiv analyse
af 6UJU påbegyndt i perioden 1. januar 2015 til 1.
marts 2020, og dels af en
effektanalyse
af 6UJU med fokus på beskæftigelseseffekter for kursusdeltagerne.
Formålet med den deskriptive del er at beskrive karakteristika for ledige, der har deltaget i 6UJU i perioden
2015 til 2020. Denne gruppe sammenlignes med både den indsatsgruppe og en potentiel kontrolgruppe, som
er afsættet i effektanalysen. Dermed belyser den deskriptive analyse også, hvorvidt indsatspersonerne, som
der er belyst effekter for i den efterfølgende effektanalyse, afspejler den typiske bruger af ordningen, samt
hvorvidt gruppen, der anvendes som en
potentiel
sammenligningsgruppe, ligner indsatsgruppen.
Formålet den efterfølgende effektanalyse er at undersøge, hvorvidt 6UJU øger
beskæftigelsen
blandt ledige
dagpengemodtagere (både på kort og langt sigt) samlet set hhv. for forskellige undergrupper. I analysen
undersøges en nedslagsperiode fra 1. april 2017 til 1. marts 2018. I denne nedslagsperiode er der
med visse
undtagelser
effektueret en femugers karensperiode, således at ledige først kan påbegynde et forløb efter
fem ugers ledighed. I alt indgår 13.896 personer i effektanalysen, hvoraf halvdelen har modtaget et 6UJU-
forløb, mens den anden halvdel indgår som kontrolgruppe.
Det skal bemærkes, at effektanalysen af 6UJU udelukkende belyser effekten af uddannelsestilbuddet på
beskæftigelse. Uddannelsesindsatser kan have gavnlige effekter for deltagerne på parametre som ikke
undersøges i denne analyse samt på længere sigt, herunder eksempelvis muligheden for brancheskifte, et
mere generelt kompetenceløft af arbejdsstyrken eller effekter på deltagernes livsstil etc.
Resultater fra den beskrivende analyse
Opsummerende viser resultater fra den beskrivende analyse, at:
Hovedparten af 6UJU-forløbene er påbegyndt inden for de første 4 måneders ledighed.
Der er en overvægt af deltagere i 6 ugers jobrettet som er
faglærte
(omkring 60 pct.), mens
ufaglærte
(30 pct.) samt ledige med en
kort videregående uddannelse, der samtidig har en erhvervsuddannelse
(10 pct.) udgør et mindretal.
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 364: Orientering om offentliggjorte evalueringer i serviceeftersynet af uddannelsesindsatsen
Der er relativt stor spredning i
kursernes varighed.
Et typisk forløb varer 6 uger, men en stor del
deltager i kortere forløb af 3-5 dages varighed. Der er imidlertid betydelig usikkerhed omkring
forløbsvarighed på grund af kommunale forskelle i registreringen af kurser.
Der er en lille overvægt af
mandlige
deltagere, da ca. seks ud af ti kursusdeltagere er mænd.
Angående spørgsmålet om hvorvidt indsatspersoner i effektanalysen samt den potentielle kontrolgruppe ligner
den typiske 6UJU-deltager, viser den beskrivende analyse følgende:
Indsatsgruppen i effektanalysen afspejler den typiske bruger af 6UJU på centrale variable, herunder
køn, civilstand, geografisk fordeling og alder.
Der er færre med en kort videregående plus en erhvervsfaglig uddannelse i indsatsgruppen
sammenlignet med den typiske bruger, ligesom der også er lidt færre med en anden etnisk baggrund
end dansk i indsatsgruppen.
Den potentielle kontrolgruppe afspejler indsatsgruppen på køn, etnicitet og demografisk fordeling.
Der er en overvægt af unge og ufaglærte i den potentielle kontrolgruppe sammenlignet med
indsatsgruppen.
Sammenfattende viser analysen, at den indsatsgruppe, som effektevaluering tager afsæt i, er repræsentativ for
den typiske bruger af 6UJU. Derudover viser analysen, at den potentielle kontrolgruppe adskiller sig fra
indsatsgruppen på enkelte variable, som det er nødvendigt at håndtere i effektanalysen. Dette er dog
uproblematisk, da matchingen sikrer sammenlignelig mellem indsatsgruppen og den endelige kontrolgruppe.
Resultater af effektanalysen
Effektanalysen sammenligner den gennemsnitlige akkumulerede beskæftigelsesgrad for indsats- og
kontrolgruppen i perioder på hhv. et halvt år, et år, halvandet år og to år fra indsatsens start. Udfaldet angiver
således den gennemsnitlige andel af uger i beskæftigelse fra indsatsstart til målepunktet.
Effekten
af deltagelse
i 6UJU er defineret som forskellen i den gennemsnitlige akkumulerede beskæftigelsesgrad siden forløbsstart.
Med andre ord forskellen i den gennemsnitlige andel af måleperioden, som deltagere i 6UJU er i beskæftigelse,
sammenholdt med kontrolgruppen.
Ved at vurdere effekter på både kort og længere sigt, er det muligt også at belyse effekterne af indsatsen i en
periode, hvor
fastholdelseseffekter
det faktum at indsatsen i en vis grad fastholder deltagerne i ledighed
er
en mindre faktor. Såfremt deltagelsen i et uddannelseskursus styrker tilknytningen til arbejdsmarkedet, har
indsatsen en såkaldt positiv
programeffekt.
I det omfang at programeffekterne over en længere periode opvejer
de indledende negative fastholdelseseffekter, vil der være en samlet positiv effekt, en såkaldt
nettoeffekt.
Det
skal dog bemærkes, at der med den lange tidshorisont følger større usikkerhed omkring resultaterne, særligt
fordi 6UJU er en relativt kortvarig indsats.
Sammenlagt konkluderer effektanalysen følgende:
Indsatsgruppen har i gennemsnit 5,5 pct. point
lavere
beskæftigelse end kontrolgruppen i det første
halve år efter indsatsstart, svarende til knap halvanden uges beskæftigelse. Der er således en signifikant
fastholdelse i ledighed som følge af deltagelse i indsatsen.
Set over et år fra indsatsstart, er der fortsat en signifikant negativ nettoeffekt på knap 2 pct. point,
svarende til en uges beskæftigelse.
Set over halvandet år er forskellen i akkumuleret beskæftigelsesgrad udlignet, og de to grupper har
identiske beskæftigelsesgrader.
Målt over to år fra indsatsstart har indsatsgruppen en akkumuleret beskæftigelsesgrad, som er knap 1
pct. point højere end kontrolgruppen, men denne forskel er
ikke
signifikant.
3
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 364: Orientering om offentliggjorte evalueringer i serviceeftersynet af uddannelsesindsatsen
2424317_0004.png
Resultaterne afspejler, at der på kort sigt er betydelige negative nettoeffekter af 6 ugers jobrettet uddannelse,
hvor borgeren fastholdes i ledighed. I det første halve år er deltagergruppen mindre i arbejde end
kontrolgruppen. Efter det første halve år er deltagergruppen i gennemsnit lidt mere i arbejde end
kontrolgruppen, men den lille positive forskel skal vare over en længere periode for at indhente det indledende
negative efterslæb, og den akkumulerede forskel udlignes således først efter halvandet til to år.
Resultaterne er i tråd med en tidligere analyse af 6UJU i den forstand, at der også tidligere er fundet negative
effekter af indsatsdeltagelse efter et år. Nærværende analyse udvider imidlertid tidshorisonten, hvilket
modererer den samlede fortolkning af indsatsens betydning. Det flugter med forskningen, som peger på, at
undersøgelser af uddannelseseffekter oftere indikerer positive effekter når tidshorisonten er lang (Metrica,
2020). Det skal imidlertid gentages, at 6UJU er en relativt kortvarig indsats, hvorfor de langsigtede effekter er
forbundet med en vis usikkerhed.
Endelig gennemføres også en effektanalyse af perioden
forud
for 1. marts 2017 for at vurdere, om
karensperioden har haft en positiv betydning for effekterne af ordningen. Analysen er baseret på de samme
metodiske valg som hovedanalysen. De negative effekter i analysen før karensperioden er større og mere
længerevarende sammenlignet med perioden efter indførslen af fem ugers karens. Samlet set indikerer
resultaterne, at indførslen af karensperioden har været gavnlig vurderet på ordningens effekter på
beskæftigelsesgraden. Det skal dog bemærkes, at der i analysen ikke tages højde for, om der kan være andre
forskelle i mellem de to tidsperioder, som kan have indflydelse på forskellen i resultaterne.
Heterogene effekter
For at belyse om 6UJU virker bedre for nogle grupper end andre, bryder analysen resultaterne ned på tværs af
baggrundsvariable, herunder køn, herkomst, uddannelsesbaggrund, alder og anciennitet i dagpengesystemet.
Det skal bemærkes, at der med subgruppeanalyserne følger en vis usikkerhed.
1
Analysen viser følgende:
Efter halvandet og to år, er der signifikante, positive effekter for mænd på hhv. 2 og knap 3
procentpoint.
Indsatsen
fungerer
tilsyneladende
for
mandlige
deltagere,
mens
beskæftigelseseffekterne synes at udeblive for kvindelige deltagere, hvor der findes større signifikante
negative effekter.
Effekterne adskiller sig
ikke
betydeligt på tværs af deltagernes alder.
Effekterne er lige store for faglærte og ufaglærte deltagere i ordningen.
På lang sigt er der positive effekter for personer, som påbegynder 6UJU inden for de første tre
måneders dagpengeanciennitet. Således er der en signifikant positiv effekt på 2,3 pct. point efter to år.
Endelig er der antydningen af en mere positiv effekt for ledige med anden etnisk baggrund end dansk.
Denne gruppe er dog så lille, at estimatet er behæftet med betydelig usikkerhed og ikke signifikant.
Det er bemærkelsesværdigt, at effekten er
markant
mere positiv for mandlige deltagere. En mulig forklaring
kan være, at mandlige 6UJU-deltagere gennemsnitligt deltager i andre typer af kurser end kvindelige deltagere.
Data har desværre ikke en kvalitet, der gør det muligt at observere effekterne på tværs af de specifikke
kursustyper.
Metode og centrale antagelser i effektanalysen
1
Primært fordi risikoen for falsk positive resultater øges med antallet af analyser, og sekundært fordi stikprøvestørrelsen er mindre.
4
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 364: Orientering om offentliggjorte evalueringer i serviceeftersynet af uddannelsesindsatsen
Effektanalysen tager afsæt i den statistiske metode
matching,
som identificerer en kontrolgruppe, der ikke har
deltaget i et 6UJU-forløb, men på observerbare karakteristika er sammenlignelig med indsatsgruppen. Da man
ikke kan observere, hvordan borgerens beskæftigelse udvikler sig i den kontrafaktiske situation, hvor borgeren
ikke
deltager i et 6UJU-forløb, er det nødvendigt at finde en sammenlignelig kontrolgruppe, dvs. en gruppe af
personer med samme adfærd som deltagerne i 6UJU i perioden forud for indsatsen. Metoden matcher hver
enkelt indsatsperson med en
”tvilling” i kontrolgruppen,
som ligner dem så meget som muligt ud fra det
tilgængelige data, herunder geografisk placering, demografi, uddannelse, forudgående løn og
beskæftigelsesgrad samt lokal ledighed. En eventuel forskel mellem indsats- og kontrolgruppens beskæftigelse
skyldes derfor ikke forskelle på disse observerbare variable, og tilskrives deltagelse i 6UJU.
En vigtig antagelse for at vi kan estimere kausale effekter baseret på matching-metoden er, at der ikke er
afgørende
uobserverbare
forskelle på indsats- og kontrolgruppen, som kan påvirke, hvem der modtager
indsatsen. Det er selvsagt en hård antagelse, men med de omfattende registerdata vurderes det, at analysen
kommer så tæt på, som det er muligt. Dertil kommer, at matching-metodens troværdighed er betydeligt højere
hvis det, som her, er muligt at observere de enkelte individer over tid. En central faktor for at efterleve
antagelsen beror på, at grupperne er identiske på observerbare karakteristika. Derudover betinges der også på,
at kontrolgruppen er ledige ved indsatsgruppens start i 6UJU-forløbet, for at sandsynliggøre at kontrolgruppen
faktisk kunne have indgået i et 6UJUforløb på det pågældende tidspunkt.
Centrale bemærkninger i forbindelse med matchingen:
Det er muligt at finde gode matches til langt størstedelen af de personer, der i nedslagsperioden
deltager i et 6UJU-forløb. Således bevares en stor andel af indsatsgruppen i det endelige sample,
hvilket styrker repræsentativiteten.
Såkaldte balancetest viser, at de to grupper er godt balancerede, dvs. tilnærmelsesvist identiske på alle
baggrundskarakteristika målt før indsatsen.
Centralt for analysen er det, at 6UJU er en dynamisk indsats, som påbegyndes på vilkårlige tidspunkter
i de lediges forløb, hvilket der tages højde for i matchingen. Indsatspersoner og deres respektive
matchede kontrolpersoner har altid tilnærmelsesvis samme indplacering i dagpengesystemet og mindst
samme dagpengeanciennitet når indsatspersoner påbegynder 6UJU.
På baggrund af det omfattende registerdata, som indgår i matchingen, kan det rimeligvis antages, at
der
ikke
er udtalte uobserverbare forskelle mellem indsats- og kontrolgruppe, om end det uundgåeligt
er en risiko.
Sammenfattende resulterer matchingen i en stor stikprøve som er godt balanceret på et stort antal
baggrundsvariable. Med andre ord ligner indsats- og kontrolpersoner hinanden, hvilket sandsynliggør, at vi
kan estimere middelrette kausale effekter af indsatsen.
5
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 364: Orientering om offentliggjorte evalueringer i serviceeftersynet af uddannelsesindsatsen
1. INDLEDNING
Seks ugers jobrettet uddannelse (6UJU) er en rettighed for ufaglærte og faglærte dagpengemodtagere samt
dagpengemodtagere med korte videregående uddannelser, der samtidig har en erhvervsfaglig uddannelse.
Ordningen giver ledige i målgruppen mulighed for at tilmelde sig kurser fra en landsdækkende positivliste.
Kurserne må maksimalt have seks ugers varighed. Deltagelse i ordningen skal finde sted inden for de første 9
måneders sammenlagt ledighed for personer, der er fyldt 25 år, og inden for de første 6 måneders
sammenlagt ledighed for personer, der er under 25 år.
Det er a-kassen, der bevilliger seks ugers jobrettet uddannelse for ledige dagpengemodtagere. De 6 ugers
uddannelse opgøres i timer og kan tages i sammenhæng eller opdeles i flere perioder. Under uddannelsen
modtager deltagere deres individuelt beregnede dagpengesats.
1.1 Ordningens historik og opbygning
Den tidligere ordning med
Seks ugers selvvalgt uddannelse,
blev indført med arbejdsmarkedsreformen i
1999. Efter reformen kunne forsikrede ledige selv vælge op til 6 ugers uddannelse i dagpengeperioden.
Med beskæftigelsesreformen fra 2014 blev ordningen omlagt til
seks ugers jobrettet uddannelse.
Den nye
ordning trådte i kraft 1. januar 2015. Den primære begrundelse for omlægningen var at målrette
beskæftigelsesindsatsen, da analyser af den tidligere ordning (bl.a. Rambøll 2011) havde vist, at ordningen
var med til at fastholde personer i ledighed og dermed ikke havde den tilsigtede virkning.
Med
”Trepartsaftale om tilstrækkeligt og kvalificeret arbejdskraft i hele Danmark og praktikpladser”
fra
august 2016 blev ordningen justeret således, at retten til 6UJU fra 1. marts 2017, som udgangspunkt opnås
efter fem ugers ledighed (karensperioden). Forud for denne ændring havde forsikrede ledige ret til et
uddannelsesforløb fra første ledighedsdag. Derudover blev kursusvalget i ordningen gjort mere fleksibelt i
forbindelse med trepartsaftalen i 2016. Endelig blev der indført et midlertidigt forsøg i 2017 - 2018 med
undtagelse for karens ved visse kurser, hvor der forventes mangel på arbejdskraft.
I sin nuværende form har ordningen således været gældende siden 1. marts 2017, hvor karensperioden trådte
i kraft. Senest er der fra 1. august 2020 til og med 2021 med
”Aftale om ekstraordinært løft af ledige”
indført
et forsøg med undtagelse for karens for ca. 70 kurser inden for områder, hvor der forventes mangel på
arbejdskraft. Disse ændringer har ikke betydning for denne analyses datagrundlag.
Det er a-kasserne, der træffer afgørelse om retten til uddannelsen, mens jobcentrene i kommunerne står for
rådgivning og vejledning om valg af uddannelsestype fra en landsdækkende positivliste. Positivlisten
afgrænser, hvilke kurser det er muligt at tage og skal sikre reelt jobrettede kursustilbud. De 6 ugers
uddannelse opgøres i timer og kan tages i sammenhæng eller opdeles i flere perioder. Under uddannelsen
modtager deltagere deres individuelt beregnede dagpengesats.
1.2 Analysens opbygning
Dette analysepapir belyser beskæftigelseseffekterne af deltagelse i 6UJU efter indførslen af karensperioden
på fem uger. Analysepapiret præsenterer først en
deskriptiv analyse
af 6UJU med udgangspunkt i perioden d.
1. januar 2015 til 1. marts 2020 med fokus på at beskrive karakteristika for brugerne af ordningen. Dernæst
præsenteres en
effektanalyse,
som belyser ordningen i perioden efter indførelsen af karensperioden, dvs. fra
d. 1 marts 2017. Papiret er opdelt som følger: Afsnit 2 præsenterer relevant litteratur og tidligere studier.
Afsnit 3 uddyber analysens datagrundlag og metodiske valg. Den deskriptive analyse præsenteres i afsnit 4,
mens resultaterne fra effektanalysen præsenteres i afsnit 5.
6
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 364: Orientering om offentliggjorte evalueringer i serviceeftersynet af uddannelsesindsatsen
2. LITTERATURGENNEMGANG OG EVALUERINGER AF ORDNINGEN
I litteraturen varierer indsatser til ledige væsentligt både i forhold til kontekst, indhold og varighed, og det er
derfor en udfordring at finde indsatser, som er direkte sammenlignelige med 6UJU i Danmark. Fokus er
derfor hovedsageligt på meta-studier, som identificerer samlede effekter af uddannelsesindsatser og
tendenser på tværs af litteraturen. Der præsenteres også to danske studier, som specifikt omhandler retten til
6UJU og selvvalgt uddannelse i Danmark
Metrica ved Michael Rosholm og Michael Svarer har på vegne af Beskæftigelsesministeriet gennemført en
metaanalyse som opsummerer dansk og international forskning om uddannelseseffekter for
arbejdsmarkedsparate ledige. Metaanalysen viser opsummerende, at et flertal af studier (60 pct.) finder, at en
uddannelsesindsats
øger arbejdsmarkedstilknytningen.
De øvrige 40 pct. fordeler sig omtrent ligeligt ml. enten
at have en
signifikant negativ effekt
eller
ingen signifikant effekt
på arbejdsmarkedstilknytningen. I en dansk
kontekst er der imidlertid markant færre positive effekter af uddannelses- og opkvalificeringsindsatser både
relativt til lande, vi typisk sammenligner os med (eksempelvis Sverige eller Tyskland), og lande med væsentligt
anderledes arbejdsmarkeder (eksempelvis USA eller lande i Sydeuropa).
Rapporten påpeger, at en potentiel forklaring på de færre positive danske resultater kan skyldes en særlig
intensiv og samtalebaseret grundindsats, hvormed effekten af en specifik uddannelsesindsats
for at opnå
positive effekter i Danmark
skal overgå effekten af den generelle grundindsats. Effekten på
arbejdsmarkedstilknytningen adskiller sig hverken systematisk eller signifikant på baggrund af den lediges
køn, alder, etnicitet eller ledighedsperiode. Både den valgte
analysemetode
til at undersøge effekter samt den
valgte
tidshorisont,
hvor effekterne undersøges, påvirker resultaterne. Bl.a. ses flest positive resultater ved
studier med en længere tidshorisont, hvor effekterne undersøges 5 år og mere efter påbegyndt indsats. Dette
viser også, at uddannelsesindsatser typisk har negative fastholdelseseffekter, og at nettoeffekten påvirkes
relativt mindre af denne indledende fastholdelse i takt med, at effekterne vurderes over længere tidsperioder.
Ordningen med 6UJU er særskilt blevet evalueret i en rapport af Finansministeriet i 2018. Rapporten belyser
ordingen før de seneste justeringer trådte i kraft (2. kvartal af 2015), dvs. for en periode, hvor forsikrede
ledige havde ret til et uddannelsesforløb fra første ledighedsdag (FM, 2018). Analysen sammenligner
indsats- og kontrolgruppen ét år efter indsatsstart og peger på, at afgangen fra ledighed for indsatsgruppen er
signifikant lavere i perioden umiddelbart efter uddannelsesstart. Dertil konkluderer analysen, at den negative
fastholdelseseffekt ikke bliver opvejet på sigt.
Endvidere har en evaluering af den tidligere ordning med
seks ugers selvvalgt uddannelse
vist, at ordningen
var med til at fastholde personer i ledighed og dermed ikke havde den tilsigtede positive virkning på
deltagernes beskæftigelsesgrad (Rambøll 2011). Også denne analyse sammenligner beskæftigelsesgraden i
en periode på ca. et år efter uddannelsesstart for en deltager- og kontrolgruppe.
Opsummerende viser den eksisterende litteratur
ikke
stærke indikationer på, at vi kan forvente signifikante
positive effekter for deltagere i 6UJU. Omvendt kan indførslen af karensperioden i 2017 have reduceret de
negative fastholdelseseffekter af ordningen, ligesom der er grund til at udvide tidshorisonten for at belyse
effekter ud over en etårig periode, jf. bl.a. Metrica (2019).
3. DATA OG METODE
Effekten
af deltagelse i 6UJU på en udfaldsvariabel
eksempelvis beskæftigelsesgrad
kan udtrykkes som
forskellen mellem en persons beskæftigelsesgrad, når personen deltager i 6UJU sammenlignet med, hvad
7
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 364: Orientering om offentliggjorte evalueringer i serviceeftersynet af uddannelsesindsatsen
2424317_0008.png
beskæftigelsesgraden ville have været, hvis personen ikke deltog i 6UJU. Da det kontrafaktiske udfald for
personer, der har modtaget et 6UJU-forløb er ukendt, vurderes beskæftigelseseffekten af indsatsen ved at
sammenligne den akkumulerede beskæftigelsesgrad i en periode efter indsatsen for deltagere i ordningen
(indsatsgruppe) med en sammenlignelig gruppe, som ikke deltager i ordningen (kontrolgruppe).
Udfordringen ved at sammenligne grupper af ledige med henblik på at identificere en indsatseffekt af 6UJU
er bl.a., at der kan være forskelle mellem de sammenholdte grupper ud over deres deltagelse i indsatsen, der
påvirker hvem der får tildelt indsatsen, og således påvirker den observerede beskæftigelsesgrad. Denne
udfordring håndteres for så vidt muligt ved at gennemføre en
matching
forud for selve effektanalysen. Ved
matching, beskrevet i detaljer i næste afsnit, identificeres en sammenlignelig kontrolgruppe, som afspejler
indsatsgruppen på alle relevante observerbare baggrundsvariable. Således identificeres for hver indsatsperson
en ”tvilling” som ikke har modtaget indsatsen. Effekterne
vurderes i den efterfølgende periode i op til 24
måneder fra hvert individ indtræder i et 6UJU-forløb.
3.1 Data
Analyserne baserer sig på data fra DREAM samt oplysninger om højeste fuldførte ordinære uddannelse,
civilstatus samt forældreskab fra registre fra Danmarks Statistik. DREAM-registret indeholder oplysninger
om alle danskere på ugeniveau, der i en given uge har offentlige overførsler. Registeret indeholder
oplysninger for individuelle overførsler på ugebasis fra 1991 og opdateres løbende. DREAM-databasen
indeholder individspecifikke oplysninger om bl.a. køn, alder, etnicitet, ledighedshistorik samt a-
kassemedlemsskab.
3.2 Afgrænsning af indsatsgruppe og potentiel kontrolgruppe
Indsatsgruppen defineres som alle personer, der påbegynder et 6UJU-forløb i perioden 1. april 2017 til den 1.
marts 2018. Denne afgrænsning frasorterer alle, der påbegynder et 6UJU-forløb før 1. april 2017, hvilket
sikrer, at indfasningen af karensperioden er fuldt effektueret. Det skal bemærkes, at indsatspersonerne kan
påbegynde et dagpengeforløb
forud
for denne periode, men 6UJU-forløbet skal påbegyndes i perioden (men
ikke nødvendigvis afsluttes i perioden).
Udvælgelsen af en egnet kontrolgruppe forløber i to trin ved at indføre en række betingelser, som skal
overholdes for at en kontrolperson kan matches med en given indsatsperson. Denne strategi er inspireret af
tidligere analyser på beskæftigelsesområdet, herunder evalueringen af jobrotation (Sørensen & Arendt 2014)
samt evalueringen af voksen- og efteruddannelsesindsatsen (Bolvig, Kristensen & Skipper 2017).
Først identificeres en grundpopulation baseret på tre betingelser. Hvert individ skal
(i)
have modtaget
dagpenge i en given uge i perioden 1. april 2017 til 1. marts 2018, så de kan kobles med indsatsgruppen i
dette tidsrum,
(ii)
have mindst fem ugers dagpengeanciennitet
2
, og endelig
(iii)
være ufaglært, faglært eller
have en kort videregående uddannelse kombineret med en erhvervsfaglig uddannelse, som reglerne
foreskriver.
Dernæst identificeres en
potentiel kontrolgruppe,
som en delmængde af grundpopulationen. Centralt for
analysen er det, at 6UJU er en dynamisk indsats, som påbegyndes på vilkårlige tidspunkter i de lediges forløb.
Da både konjunkturer og forudgående ledighed kan have betydning for kommende beskæftigelse, er det
afgørende at tage højde for dette forhold. I den potentielle kontrolgruppe indgår derfor individer, som er
påbegyndt ledighed på samme tidspunkt og har samme dagpengeanciennitet som en given person i
2
Svarende til karensperioden.
8
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 364: Orientering om offentliggjorte evalueringer i serviceeftersynet af uddannelsesindsatsen
2424317_0009.png
indsatsgruppen. Dermed skelner analysen ikke alene imellem, om en person deltager i 6UJU eller ej, men også
hvor langt inde i ledighedsforløbet og kalenderåret 6UJU påbegyndes. Dertil skal en given kontrolperson være
ledig
og dermed reelt have mulighed for at påbegynde et 6UJU-forløb
på samme tidspunkt som en given
indsatsperson påbegynder 6UJU.
3
Endelig har den potentielle kontrolgruppe ikke tidligere deltaget i et 6UJU-
forløb.
3.3 Matching af indsats- og kontrolpersoner
Med afsæt i de identificerede indsatspersoner og den potentielle kontrolgruppe gennemføres en såkaldt
matching.
Matching sigter mod at approksimere et randomiseret forsøg ved at identificere kontrolpersoner,
som samlet set skaber balance (eller overensstemmelse) i baggrundskarakteristika mellem indsats- og
kontrolgruppen, så de to grupper ligner hinanden så meget som muligt, før indsatsgruppen gør brug af 6UJU.
Denne analyse kombinerer
eksakt matching,
der sikrer fuldstændig sammenlignelighed på givne karakteristika,
med en
propensity score matching estimator,
som modellerer sandsynligheden for at deltage i ordningen,
baseret på en række observerbare karakteristika (jf. uddybende beskrivelse i bilag 1).
Eksakt matching sikrer, at hver indsatsperson matches med en potentiel kontrolperson som har samme
indplaceringstidspunkt,
samme
dagpengeanciennitet
og er
ledig på indsatstidspunktet.
Dertil matches eksakt
køn
og
aldersgrupper,
da disse variable vurderes at være centrale for anvendelsen af 6UJU. Derudover
matches hver enkelt deltager med en kontrolperson, som har samme
forventede sandsynlighed for deltagelse i
6UJU,
baseret på de resterende baggrundsvariable. Som det fremgår af Bilag 4, performer denne matching-
model bedre end en række alternativt specificerede matching-modeller.
Forud for matching indgår 7.935 personer i indsatsgruppen, mens 104.807 unikke individer indgår i den
potentielle kontrolgruppe. Efter matchingen indgår 13.896 (fordelt på 6.948 i hhv. indsats- og kontrolgruppe).
Det er værd at bemærke, at nærværende analyser bygger på et markant større datasæt end den tidligere analyse
af 6UJU som betragtede et kortere tidsinterval (2.083 personer i indsatsgruppen) (FM, 2018).
3
Dagpengeancienniteten er inddelt i fire-ugers intervaller mens indplaceringstidspunktet er opdelt i seksugers-intervaller.
Kontrolpersoner skal være ledige på samme tidspunkt som en given indsatsperson påbegynder 6UJU +/- 14 dage.
9
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 364: Orientering om offentliggjorte evalueringer i serviceeftersynet af uddannelsesindsatsen
2424317_0010.png
Boks 1
Metode: Matching
I denne analyse anvendes en kombination af
Exact matching
og
Propensity Score Matching
til at udvælge
en kontrolgruppe der ligner indsatsgruppen.
Ved
Exact matching
betinges på at kontrolgruppen skal ligne indsatsgruppen helt præcist. Denne analyse
betinger på at personer i indsats- og kontrolgruppe skal have indplacering i dagpengesystemet i samme
seksugers periode, mindst samme anciennitet i dagpengesystemet målt i antal uger, lige lang tid mellem
indplaceringstidspunktet og start i indsats, samme køn og samme alder i intervaller af 10 år.
Propensity Scoren beregner hver persons sandsynlighed for at modtage indsatsen, ud fra de resterende
karakteristika, som
ikke
indgår i den eksakte matching. Først estimeres alle personers sandsynlighed for at
modtage indsatsen, og herefter matches personer fra indsatsgruppen med personer fra den potentielle
kontrolgruppe, som har den samme sandsynlighed (eller den tættest på) for at modtage indsatsen. De
matchede personer, som ikke har modtaget en indsats, udgør den endelige kontrolgruppe. Det skal
bemærkes, at der kun anvendes unikke kontrolpersoner i analysen
med andre ord kan samme
kontrolperson ikke matches til to indsatspersoner.
3.4 Centrale antagelser og forbehold
Ved en succesfuld matching, kan effekten af indsatsen estimereres ved at sammenligne de to grupper på
relevante udfaldsmål. En forudsætning for, at estimaterne kan tolkes som middelrette kausale effekter, er, at
matchingen betinger på alle faktorer, der simultant påvirker beslutningen om deltagelse i 6UJU. Det er
selvsagt en hård antagelse, men med de omfattende registerdata vurderes det, at analysen kommer så tæt på,
som det er muligt. Dertil kommer, at matching-metodens troværdighed er betydeligt højere hvis det, som her,
er muligt at observere de enkelte individer over tid, da uobserverede karakteristika således kan opfanges i
tidligere perioders observationer.
4
Da målet med matchingen er at opnå en identisk (balanceret) fordeling af baggrundsvariable i den matchede
indsats- og kontrolgruppe, er en central kvalitetssikring en diagnosticering af, hvorvidt de anvendte
baggrundsvariable adskiller sig på tværs af de to grupper. I bilag 2. rapporteres en række mål for balance i
det matchede data på alle baggrundsvariable inkluderet i matchingen. Konkret præsenteres både
visualiseringer af fordelingen af baggrundsvariable for hhv. indsats- og kontrolgruppen og differencen
mellem den standardiserede middelværdi for alle kontrolvariable for hhv. indsats- og kontrolgruppen.
Opsummerende viser balancetestene, at matchingen er særdeles vellykket, jf. Bilag 2.
3.5 Udfaldsmål og effektanalyse
På baggrund af matchingen gennemføres en effektanalyse, som belyser den samlede effekt af ordningen.
Analysen er inspireret af tidligere effektanalyser på beskæftigelsesområdet, herunder evalueringen af
voksen- og efteruddannelsesindsatsen (Bolvig, Kristensen & Skipper 2017).
Den samlede effekt af ordningen på beskæftigelsen opgøres ved hjælp af den
gennemsnitlige akkumulerede
beskæftigelsesgrad
fra indsatsstart og over tidsforløb på hhv. et halvt år, et år, halvandet år og to år. Udfaldet
er defineret som antal uger i beskæftigelse ud af det samlede antal uger i perioden og tager dermed højde for,
4
Eksempelvis er foregående års arbejdsmarkedstilknytning eller indkomst for den enkelte ledige givetvis et godt mål for ellers uobserverbare
karakteristika så som motivation for at arbejde og evner.
10
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 364: Orientering om offentliggjorte evalueringer i serviceeftersynet af uddannelsesindsatsen
at personer kan gå ind og ud af beskæftigelse. Dette udfaldsmål belyser omfanget af beskæftigelse ved ikke
bare at måle
om
en ledig kommer i arbejder, men også om beskæftigelsen er
vedvarende.
Det skal bemærkes, at kontrolgruppen i praksis modtager en blanding af andre aktive tilbud, og at der derved
ikke evalueres på en fuldt isoleret effekt af 6UJU vis-à-vis ingen indsats. Det er en del af den danske
beskæftigelsespolitik, at der gives beskæftigelsesindsatser med en relativ høj frekvens, og det er ikke muligt
at sortere personer fra, som modtager andre tilbud, uden at have en meget lille sammenligningsgruppe tilbage.
Denne hypotetiske gruppe, uden beskæftigelsesindsats i løbet af dagpengeforløbet, ville desuden
sandsynligvis være selekteret, da der er en vis pligt til at deltage i aktive tilbud under et dagpengeforløb.
Effekten skal altså ikke nødvendigvis ses i forhold til fravær af indsatser, men til en række ledighedsforløb,
som ofte involverer alternative indsatser.
Det vil altså sige, at det i analysen
ikke
er
muligt at måle effekten af
6UJU op i mod ingen indsats, da kontrolpersonen på et senere eller tidligere tidspunkt kan modtage en anden
indsats, dog
ikke
på det tidspunkt, hvor indsatspersonen påbegynder indsats.
4. BESKRIVENDE ANALYSE
Det følgende kapitel belyser først en række karakteristika ved ordningen. Herefter belyses, hvad der
karakteriserer de ledige, som i perioden 1. januar 2015 til 1. marts 2020 har valgt at benytte sig af retten til
6UJU. Denne gruppe sammenlignes med både indsatsgruppen og den potentielle kontrolgruppe, som
effektanalysen tager afsæt i. Formålet med sammenligningerne er dels at undersøge, om personerne som
indgår i effektanalysen afspejler den typiske 6UJU-deltager, dels om de afspejler gruppen af potentielle
kontroller, som også potentielt kunne være blevet tilbudt et 6UJU-forløb.
4.1 Hvor længe varer et typisk 6UJU-forløb og er der afbrydelser
I DREAM-databasen registreres aktiviteter på ugeniveau, hvorfor det er vanskeligt at give et præcist svar på
længden af kurserne. Deltager en person eksempelvis i seks dages kursusaktivitet fordelt over tre uger, vil
kursuslængden være registreret som sammenlagt tre uger
og dermed umulig at adskille fra 15 dages
kursusaktivitet fordelt på tre uger. Dertil kommer, at der er ganske stor variation i den måde 6UJU-forløbene
registreres på tværs af kommuner.
Med det forbehold in mente, viser Figur 1 fordelingen af længden af 6UJU-forløb. Det skal bemærkes, at
forløbene kan være afbrudt af uger på dagpenge el. lignende. Derfor vil 6 ugers uddannelse eksempelvis godt
kunne strække sig over en længere periode, hvilket også illustreres i figuren. Det fremgår endvidere, at knap
en fjerdedel deltager i 6UJU-forløb af maksimalt to ugers varighed. I denne gruppe vil der også være
personer, der deltager i kurser af en eller to dages varighed.
11
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 364: Orientering om offentliggjorte evalueringer i serviceeftersynet af uddannelsesindsatsen
2424317_0012.png
FigurFejl!
Ingen tekst med den anførte typografi i dokumentet.
1
Længden på 6UJU-forløb påbegyndt i perioden 2015-2020
30%
25%
20%
15%
10%
5%
0%
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13 14 15 16 17 18 19+
Uger
Kilde: DREAM og egne beregninger.
4.2 Hvornår i dagpengeforløbet anvendes 6UJU?
Størstedelen af 6UJU-forløbene påbegyndes inden 6 måneders (24 ugers) dagpengeanciennitet, med den
hyppigste påbegyndelse efter fem til ti ugers ledighed, jf. Figur 2. Det skal bemærkes, at det i perioden 2015
til marts 2017 var tilladt at påbegynde 6UJU allerede fra første dags ledighed, hvilket blev benyttet af
sammenlagt 1.783 personer svarende til 10 pct. af deltagerne i hele perioden. For dagpengemodtagere, der er
fyldt 25 år, skal 6UJU, som nævnt, finde sted inden for de første 9 måneders sammenlagt ledighed og inden
for de første 6 måneders sammenlagt ledighed for personer, der er under 25 år. Dette afspejles også i Figur 2
nedenfor, hvor det ses, at deltagere over 25 år generelt har længere dagpengeanciennitet, når de påbegynder
6UJU.
12
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 364: Orientering om offentliggjorte evalueringer i serviceeftersynet af uddannelsesindsatsen
2424317_0013.png
Figur 2
Dagpengeanciennitet ved påbegyndelse af 6UJU angivet i uger
Ældre end 25 år
7,0%
6,0%
5,0%
4,0%
3,0%
2,0%
1,0%
0,0%
9,0%
8,0%
7,0%
6,0%
5,0%
4,0%
3,0%
2,0%
1,0%
0,0%
0
2
4
6
8
10
12
14
16
18
20
22
24
26 27<
Anm.: Påbegyndelse af 6UJU fordelt på dagpengeanciennitet. Kilde: DREAM og egne beregninger. Population udgøres af personer der påbegynder
et 6UJU-forløb i perioden fra 2015-2020.
4.3 Karakteristik af 6UJU-deltagere, indsatsgruppen og potentielle kontroller
I hele perioden er der i alt 17.798 personer som har deltaget i et 6UJU-forløb. Af Tabel 1 fremgår, at der er
en lille overvægt af mænd, idet de udgør 58,5 pct. af deltagerne. 83,1 pct. af deltagerne har en etnisk dansk
baggrund. Fordelingen på tværs af alder viser, at ganske få deltagerne i 6UJU er 25 år eller yngre, men at
deltagerne i 6UJU-forløb i øvrigt fordeler sig jævnt på tværs af aldersgrupper. Flest deltagere (28,1 pct.) er i
aldersgruppen 46-55 år, mens der er ca. lige mange i aldersgrupperne 26-35 år, 36-45 år og +55-årige.
Som tidligere nævnt, giver tre forskellige uddannelsesbaggrunde den ledige ret til at deltage i et 6UJU-
forløb. Knap 60 pct. af deltagerne i 6UJU har en
faglært
baggrund, mens knap en tredjedel er
ufaglærte.
Endelig er der ganske få deltagere med en
kort videregående samt erhvervsfaglig uddannelse.
Geografisk er
omkring en fjerdel af alle 6UJU-forløb tildelt i region Hovedstaden.
0
2
4
6
8
10
12
14
16
18
20
22
24
26
28
30
32
34
36
38
40
42
44
uger
25 år eller yngre
uger
13
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 364: Orientering om offentliggjorte evalueringer i serviceeftersynet af uddannelsesindsatsen
2424317_0014.png
Tabel 1 viser også, at indsatsgruppen
de 6.948 personer som indgår i effektanalysen
overordnet set er
repræsentative for den typiske 6UJU-deltager. To forskelle er værd at bemærke. For det første er der færre
individer i indsatsgruppen, som har en kort videregående uddannelse inkl. en erhvervsfaglig uddannelse
sammenlignet med deltagere i ordningen i hele perioden. For det andet er indsatsgruppen i effektanalysen
kendetegnet ved, at der er lidt flere etniske danskere (90 pct.) sammenlignet med deltagere i hele perioden
(83,1 pct.). Som det senere bemærkes i effektanalysen, er det imidlertid ikke afgørende for de overordnede
konklusioner af analysen.
Den potentielle kontrolgruppe er overordnet set sammenlignelig med indsatsgruppen. Den største forskel er
at finde på deltagernes uddannelsesbaggrund, idet der i den potentielle kontrolgruppe er ca. lige mange
ufaglærte og faglærte, mens der i indsatsgruppen er en overvægt af faglærte (63 pct.).
Tabel 1. Fordeling på udvalgte karakteristika
6UJU-deltagere
2015-2020
Kvinder
Gift/partner
Børn
Uddannelsesbaggrund
Ufaglært
Faglært
KVU. inkl. erhvervsfaglig
Alder
<= 25 år
26-35 år
36-45 år
46-55 år
> 55 år
Etnisk dansk
RAR
Hovedstaden
Bornholm
Fyn
Sjælland
Sydjylland
Østjylland
Vestjylland
Nordjylland
24,3 pct.
0,6 pct.
8,9 pct.
14,3 pct.
16,8 pct.
15,7 pct.
5,3 pct.
13,9 pct.
9 pct.
22,4 pct.
21,9 pct.
28,1 pct.
18,6 pct.
83,1 pct.
29,1 pct.
60,2 pct.
10,7 pct.
41,5 pct.
42,6 pct.
40,5 pct.
Indsatsgruppe
(april 2017
marts
2018)
46,5 pct.
40,7 pct.
39 pct.
Potentiel
kontrolgruppe
46 pct.
32 pct.
34 pct.
33,3 pct.
63 pct.
3,7 pct.
48,3 pct.
48,7 pct.
3 pct.
9,5 pct.
22 pct.
21 pct.
28,3 pct.
19,1 pct.
90 pct.
17,6 pct.
29 pct.
18,2 pct.
20,6 pct.
14,5 pct.
88,9 pct.
26,6 pct.
0,5 pct.
9,3 pct.
15 pct.
15,4 pct.
15,4 pct.
5,4 pct.
13,4 pct.
27 pct.
0,5 pct.
9,2 pct.
14,7 pct.
15 pct.
15 pct.
5 pct.
14 pct.
Kilde: DREAM, og Danmarks Statistiks registre BOERN og UDDA, samt egne beregninger.
14
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 364: Orientering om offentliggjorte evalueringer i serviceeftersynet af uddannelsesindsatsen
4.4. Sammenfatning af den beskrivende analyse
Sammenfattende kan det ud fra den beskrivende statistik konkluderes, at der er relativt stor spredning i
kursernes varighed.
Et typisk forløb varer 6 uger, men en betydelig andel deltager i kortere forløb. Hovedparten
af 6UJU-forløbene er påbegyndt inden for de første 16 ugers ledighed. Generelt afspejler indsatsgruppen i
effektanalysen den typiske bruger af 6UJU. Der er imidlertid færre med en KVU + erhvervsfaglig uddannelse
i indsatsgruppen sammenlignet med den typiske bruger, ligesom der også er lidt færre med en anden etnisk
baggrund end dansk i indsatsgruppen. Dette får imidlertid ikke betydning for den overordnede fortolkning af
effektanalysen.
Den potentielle kontrolgruppe afspejler indsatsgruppen på køn, etnicitet og demografisk fordeling, men
deltagere i 6UJU afviger fra den potentielle kontrolgruppe på enkelte områder, som det er nødvendigt at tage
højde for, i den endelige udvælgelse af kontrolgruppe. Særligt er der en overvægt af unge og ufaglærte i den
potentielle kontrolgruppe sammenlignet med indsatsgruppen. Dette er uproblematisk, da matchingen
identificerer en endelig kontrolgruppe, som afspejler indsatsgruppen.
15
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 364: Orientering om offentliggjorte evalueringer i serviceeftersynet af uddannelsesindsatsen
2424317_0016.png
5. EFFEKTANALYSE
I dette afsnit præsenteres resultaterne af effektanalysen. Resultaterne præsenteres både samlet og på tværs af
en række subgrupper, for at belyse, om 6UJU er særligt gavnlig for specifikke grupper af ledige.
Indledningsvist skal det bemærkes, at i alt 13.896 personer indgår i analysen efter matchingen, fordelt på
6.948 i hhv. indsats- og kontrolgruppen. Helt centralt for analysen er det, at de to grupper er tilnærmelsesvist
identiske på observerbare karakteristika, hvilket underbygges af bilag 2.
Boks 2
Effekttyper og tidshorisont
Effekterne måles på forskellige tidspunkter efter påbegyndt deltagelse i 6UJU og i op til 24 måneder
efter. Udviklingen i effekter over tid er interessant, fordi aktive indsatser typisk giver en negativ effekt
i perioden lige efter og under aktivering, en såkaldt
fastholdelseseffekt,
som skyldes at borgeren
fastholdes i dagpenge mindst i den tidsperiode, som indsatsen varer.
Effekterne efter endt kursusdeltagelse, såkaldte
programeffekter
som typisk vil være positive - skal
derfor opveje den negative fastholdelseseffekt for at opnå en langsigtet positiv effekt. De langsigtede
effekter som tager højde for både fastholdelses- og programeffekter kaldes for
nettoeffekten.
Såfremt
den indledende fastholdelseseffekt er stor nok, vil det nødvendigvis kræve en længere tidshorisont før
eventuelle positive programeffekter resulterer i positive effekter målt på akkumuleret
beskæftigelsesgrad (nettoeffekt).
Det skal bemærkes, at 6UJU består af relativt korte kurser sammenlignet med mange andre
uddannelsestilbud. Derfor kan det diskuteres, hvorvidt analysen kan identificere effekter af ordningen
efter to år. På den ene side er uddannelse, eksempelvis i form af et svejsebevis, en varig gevinst, som
kan komme deltagerne i ordingen til gavn over lang tid. En længere tidshorisont har da også tidligere
været anvendt ifm. videnskabelige artikler, som belyser effekten af korte uddannelsesindsatser
(Metrica, 2020). Omvendt er det afgørende, at uddannelseseffekterne er en gevinst forholdsvist tidligt
efter indsatsstart, og at de ikke indtræder lang tid efter ordningens afslutning.
For at kaste lys over, hvornår de potentielle gevinster forbundet med ordningen indtræffer,
afrapporteres beskæftigelsesgrader for kontrol- og indsatsgruppen i 13-ugersintervaller (i tilgift til de
akkumulerede beskæftigelsesgrader). Derved er det muligt at belyse, om eventuelle programeffekter
forbundet med ordningen indtræffer kort tid efter deltagernes anvendelse af 6UJU, og om denne
forskel er konstant de efterfølgende perioder (hvilket styrker troen på en opkvalificerende effekt
relateret til ordningen) eller øges lang tid efter indsatsen har fundet sted (hvilket alt andet lige vil give
anledning til en vis skepsis om gruppernes sammenlignelighed).
5.1 6UJU fastholder borgeren i ledighed på kortere sigt, men har en marginal positiv nettoeffekt på lang sigt
For den samlede gruppe viser analysen som forventet en signifikant negativ nettoeffekt et halvt år efter
påbegyndt deltagelse, hvilket indikerer, at der er en fastholdelse ved indsatsen. Indsatsgruppens
gennemsnitlige akkumulerede beskæftigelsesgrad er 5,5 procentpoint lavere end kontrolgruppens et halvt år
efter påbegyndt indsats. Denne negative nettoeffekt går imod nul over tid, men et år efter indsatsstart, er der
fortsat en signifikant negativ effekt på ca. 2 procentpoint.
Efter halvandet år er de to grupper på samme niveau, mens der to år efter indsatsens begyndelse er en lille
positiv effekt på knap 1 procentpoint. Denne forskel er signifikant på et 10-pct konfidensniveau. Estimatet er
16
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 364: Orientering om offentliggjorte evalueringer i serviceeftersynet af uddannelsesindsatsen
2424317_0017.png
dermed på grænsen af, hvad der konventionelt tolkes som en effekt, der er forskellig fra nul. Samlet set er
der altså negative effekter på kort sigt, og antydningen af en lille positiv effekt på lang sigt.
Tabel 2. Effekten af 6UJU på den gennemsnitlige beskæftigelsesgrad
Gennemsnitlig beskæftigelsesgrad (akkumuleret)
�½ år
Indsatsgruppe
-0,055***
(0,005)
1 år
-0,017**
(0,006)
1�½ år
-0,0001
(0,006)
2 år
0,009
(0,006)
Anm.: * angiver 5 pct. signifikans niveau, ** angiver 1 pct. signifikans niveau, *** angiver 0,1 pct. signifikans niveau. Standardfejl er angivet i
parentes.
N
= 13.896
Kilde: DREAM og egne beregninger.
For at illustrere effekterne, visualiserer Figur 2 den akkumulerede gennemsnitlige beskæftigelsesgrad for hhv.
indsats- og kontrolgruppe i perioder over �½, 1, 1�½ og 2 år. Både indsats- og kontrolgruppens
beskæftigelsesgrad øges, men som allerede beskrevet, er indsatsgruppens beskæftigelsesgrad først på højde
med kontrolgruppen efter halvandet år, mens beskæftigelsesgraden for indsatsgruppen er marginalt højere efter
to år.
Figur 2. Gennemsnitlig beskæftigelsesgrad i fire nedslagstidspunkter fra indsatsstart.
Konfidensintervaller omkring punktestimaterne angiver 95 pct. signifikans niveau.
N
= 13.896. Kilde: DREAM og egne beregninger
17
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 364: Orientering om offentliggjorte evalueringer i serviceeftersynet af uddannelsesindsatsen
2424317_0018.png
Endelig viser Figur 3 beskæftigelsesgraden målt i otte 13-ugers intervaller for hhv. indsats- og
kontrolgruppen.
5
Hver søjle i figuren illustrerer dermed beskæftigelsesgraden i 13-ugers uden hensyn til
beskæftigelsesgraden i forrige interval. Figuren viser, hvordan begge gruppers beskæftigelse gradvist øges
fra indsatsstarten og de første 65 uger. Herefter er beskæftigelsesgraden tæt på konstant for begge grupper,
men indsatsgruppen er på et lidt højere niveau sammenlignet med kontrolgruppen. 6UJU efterlader så at sige
et lille positivt aftryk, men det er som allerede bemærket ikke stort nok til, at det manifesterer sig i en
signifikant effekt i den gennemsnitlige akkumulerede beskæftigelsesgrad over to år.
Figur 3. Beskæftigelsesgrad målt i 13-ugers intervaller fra indsatsstart og to år frem.
Kilde: DREAM og egne beregninger.
5.2 Heterogene effekter
effekter for subgrupper
Dette afsnit præsenterer en række subgruppeanalyser for at belyse, om 6UJU fungerer forskelligt afhængigt
af lediges karakteristika som køn, uddannelsesbaggrund og lignende. Det skal bemærkes, at med
gennemførslen af et stort antal subgruppeanalyser, fordelt på små grupper, følger en risiko for at finde
såkaldt
falsk positive
estimater
dvs. statistisk signifikante effekter, der reelt skyldes tilfældig variation.
Resultaterne skal derfor tolkes med dette forbehold in mente. Bilag 3 uddyber de øvrige metodiske
overvejelser bag gennemførslen af subgruppeanalyserne.
5
Det skal bemærkes, at figuren ikke viser, om der er signifikante forskelle mellem de to grupper. Det skal ligeledes bemærkes, at
beskæftigelsesgraden, som tidligere nævnt, er målt som antal uger i beskæftigelse ud af det samlede antal uger i perioden.
18
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 364: Orientering om offentliggjorte evalueringer i serviceeftersynet af uddannelsesindsatsen
2424317_0019.png
Samlet set er der negative nettoeffekter det først halve år for alle subgrupper. På længere sigt er der
imidlertid en række interessante forskelle i estimaterne. Som det fremgår af Tabel 4, har indsatsen signifikant
positive effekter for
mandlige
deltagere. En sammenligning af mandlige indsatspersoner med mandlige
kontrolpersoner viser, at indsatsgruppens beskæftigelsesgrad er på niveau med kontrolgruppens allerede et år
efter indsatsstart, og efter halvandet og to år er der signifikante positive effekter på hhv. 2,1 og 2,7
procentpoint. For
kvinderne
gælder det modsatte billede: Her er effekten af indsatsen signifikant negativ efter
både halvandet og to år.
En potentiel forklaring på forskellen i effektretninger på tværs af køn kunne være, at mandlige deltagere i
gennemsnit anvender andre og mere effektive kurser ift. jobmålretning sammenlignet med kvindelige
deltagere. Bilag 3 illustrerer, at der er indikationer på at der er en positiv programeffekt, som indtræder
relativt hurtigt efter indsatsstart. Som tidligere bemærket, er det desværre ikke muligt at identificere de
specifikke kurser, som indsatsgruppen har deltaget i.
6
Tabel 4 viser ligeledes resultaterne separat for
faglærte
og
ufaglærte,
mens gruppen med
kort videregående
uddannelse inklusiv erhvervsuddannelse
er så lille, at estimaterne ikke afrapporteres. Effekterne af 6UJU er
tilnærmelsesvist identiske på tværs af deltagernes uddannelsesbaggrund.
På tværs af deltagernes
etniske baggrund,
indikerer resultaterne, at indsatsen fungerer bedre for deltagere
med ikke-dansk herkomst (herunder efterkommere). Denne gruppe er imidlertid lille og estimaterne derfor
behæftet med større usikkerhed, hvorfor estimatet da heller ikke er signifikant.
Endelig viser Tabel 4, at der to år fra indsatsstart er signifikante positive effekter for gruppen som
påbegynder 6UJU
inden for de første 3 måneder
af deres ledighedsforløb. Bilag 3 illustrerer, at der også her
er indikationer på, at en positiv programeffekt indtræder relativt hurtigt efter indsatsstart. Det skal også
bemærkes, at effekterne ikke varierer på tværs af civilstand, forældreskab og tidligere indkomst, og derfor
ikke afrapporteres her.
6
En alternativ måde at separere effekterne på kursustype er ved at belyse effekterne på tværs
af a-kasse-medlemskab,
men disse subgrupper er små og
estimaterne derfor upræcise.
19
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 364: Orientering om offentliggjorte evalueringer i serviceeftersynet af uddannelsesindsatsen
2424317_0020.png
Tabel 4
Effekter for forskellige grupper
Andel i 6UJU
I alt
100 pct.
�½ år
Samlede effekter
-0,055***
(0,005)
Køn
Kvinder
Mænd
46,5 pct.
53,5 pct.
-0,083***
(0,008)
-0,031***
(0,008)
Uddannelse
Faglært
Ufaglært
63 pct.
-0,059***
(0,007)
-0,045***
(0,009)
Herkomst
Dansk
Anden
90,1 pct.
9,9 pct.
-0.056***
(0.006)
-0.035
(0.016)
Alder
<26 år
26-35 år
36-45 år
46-55 år
+55 år
9,5 pct.
22 pct.
21 pct.
28,3 pct.
19,1 pct.
-0.022
(0.017)
-0.066***
(0.011)
-0.069***
(0.012)
-0.057***
(0.010)
-0.034**
(0.012)
-0,053***
(0,008)
-0.056***
(0.007)
0.016
(0.018)
-0.032**
(0.012)
-0.024**
(0.012)
-0.022*
(0.010)
-0.003
(0.013)
-0,004
(0,008)
-0.029***
(0.008)
0.022
(0.018)
-0.010
(0.012)
-0.005
(0.012)
-0.004
(0.010)
0.008
(0.013)
0,013
(0,008)
-0.013
(0.008)
0.024
(0.018)
0.006
(0.012)
0.002
(0.012)
0.009
(0.010)
0.013
(0.013)
0,023**
(0,008)
-0.004
(0.008)
-0.019**
(0.006)
0.006
(0.017)
-0.002
(0.006)
0.018
(0.018)
0.008
(0.006)
0.026
(0.017)
-0,019**
(0,007)
-0,013
(0,010)
-0,003
(0,007)
0,004
(0,010)
0,007
(0,007)
0,014
(0,010)
-0,048***
(0,008)
0,008
(0,008)
-0,028***
(0,008)
0,021**
(0,008)
-0,014
(0,008)
0,027***
(0,009)
-0,017**
(0,006)
-0,0001
(0,006)
0,009
(0,006)
1 år
1�½ år
2 år
31,2 pct.
Dagpengeanciennitet v. indsatsstart
Under12 uger
Over 12
47,1 pct.
52,9 pct.
Anm.: * angiver 5 pct. signifikans niveau, ** angiver 1 pct. signifikans niveau, *** angiver 0,1 pct. signifikans niveau. Standard fejl er angivet i
parentes. N=13.896. Kilde: DREAM og egne beregninger.
Som tidligere nævnt, er der en række usikkerheder forbundet med registreringen af kursernes længde. Dertil
kommer, at ledigheden i et eller andet omfang er påvirket af selve indsatsen, hvilket kan skabe et bias i
resultaterne.
7
Der indgår derfor ikke analyser af effekterne, fordelt på længden af 6UJU.
5.3 Sammenligning med resultater af 6UJU-indsatsen før karensperioden
Indførslen af karensperioden på fem uger fra marts 2017, har potentielt reduceret fastholdelsen forbundet
med indsatsen, idet der kan forventes en højere grad af negativ fastholdelse når ordningen anvendes i de
første ugers ledighed. Derfor gennemføres også en effektanalyse af perioden
forud
for 1. marts 2017
mere
7
Ved at betinge på en variabel som følger
efter
indsatsen
og dermed er påvirkelig af indsatsen
følger en risiko for såkaldt
post treatment bias.
Dette kan påvirke estimaterne i både positiv og negativ retning.
20
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 364: Orientering om offentliggjorte evalueringer i serviceeftersynet af uddannelsesindsatsen
præcist 1. marts 2016 til 1. marts 2017. Analysen følger præcis de samme metodiske valg som ovenstående
analyse.
Samlet set indikerer resultaterne, at indførslen af karensperioden har været gavnlig for den gennemsnitlige
effekt på beskæftigelsesgrad. De negative effekter i analysen før karensperioden er
større
og
mere
længerevarende
sammenlignet med perioden
efter
indførslen af fem ugers karens.
Mere konkret viser analysen af perioden op til indførslen af karens en signifikant negativ nettoeffekt på 7
pct. point efter 6 måneder, samt en signifikant negativ effekt på 3,4 pct. point et år fra indsatsstart. Den
negative effekt er hhv. 1,5 og 1,7 pct. point højere, sammenlignet med hovedanalysen. Efter halvandet år er
der fortsat en signifikant negativ effekt (sammenlignet med nul-effekt i hovedanalysen), og efter to år en
insignifikant negativ effekt på 0,6 pct. point (modsat en lille positiv effekt på 0,9 i hovedanalysen, der dog
ikke er signifikant). Resultatet fremgår i detaljer af bilag 5. Det skal dog bemærkes, at der i analysen ikke
tages højde for, om der kan være andre forskelle i mellem de to tidsperioder, som kan have indflydelse på
forskellen i resultaterne.
5.4 Robusthedstjek
I matchingen er der mulighed for at justere på parametre som påvirker balancen og antallet af matches,
eksempelvis hvor mange og hvilke variable der matches eksakt. I bilag 4 rapporteres en række
robusthedstjek som undersøger om resultaterne er sensitive over for forskellige valg i forbindelse med
matchingen. Overordnet er resultaterne fra de forskellige modeller enslydende, hvilket indikerer, at
hovedresultatet er robust for variationer i specifikation af matching-modellen.
21
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 364: Orientering om offentliggjorte evalueringer i serviceeftersynet af uddannelsesindsatsen
Litteratur
Arendt, N. Jacob og Sørensen, L. Kenneth (2014):
Effekter af ansættelse som jobrotationsvikar.
KORA.
Finansministeriet (2018):
Baggrundspapir til Økonomisk Analyse af den Aktive Beskæftigelsesindsats.
Frederiksson, P., og Johansson, P. (2008):
Dynamic Treatment Assignment: The Consequences for
Evaluations Using Observational Data.
Journal of Business & Economic Statistics, 26(4), pp. 435-445.
Iacus, Stefano M., Gary King, and Giuseppe Porro. "cem: Coarsened exact matching."
R package version
1
(2016): 17.
Imai, K., King, G. and Stuart, E.A., 2008. Misunderstandings between experimentalists and observationalists
about causal inference.
Journal of the royal statistical society: series A (statistics in society), 171(2),
pp.481-
502.
Stuart, Elizabeth A., Gary King, Kosuke Imai, and Daniel Ho. "MatchIt: nonparametric preprocessing for
parametric causal inference."
Journal of statistical software
(2011).
22
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 364: Orientering om offentliggjorte evalueringer i serviceeftersynet af uddannelsesindsatsen
2424317_0023.png
BILAG 1. Uddybende beskrivelse af matching-strategi
Matching
betegner en række metoder til at identificere en sammenlignelig gruppe af individer i henholdsvis
indsats- og kontrolgruppe. Matching anvendes dermed til at udvælge en kontrolgruppe, som ligner
indsatsgruppen mest muligt baseret på observerbare karakteristika.
I analysen anvendes en kombination af eksakt og propensity score matching. Et eksakt match på en given
variabel sikrer, at en given indsatsperson og dennes matchede kontrolperson er fuldstændig identiske.
Dermed sikres perfekt balance mellem indsats- og kontrolgruppen, hvilket er ideelt. Forudsætningen for at
matche eksakt på flere baggrundsvariable er derfor, at der for et givent individ i indsatsgruppen skal eksistere
et individ i kontrolgruppen med præcis samme værdier på de variable, der matches eksakt. Hvis det ikke er
muligt at finde en sammenlignelig kontrolperson, frasorteres indsatspersonen, hvilket er uhensigtsmæssigt af
hensyn til både ekstern validitet og samplestørrelse. Således eksisterer et trade-off mellem at matche eksakt
på flest mulige variable og bevare så mange individer i indsatsgruppen som muligt (Imai et al. 2008).
Analysen følger anbefalingerne i Iacus et al., 2016 og stratificerer enkelte centrale variable i kategorier, som
efterfølgende matches eksakt. Eksempelvis matches eksakt på en aldersvariabel, der forinden er stratificeret i
intervaller af ti år. Derved kan der maksimalt være 10 års forskel mellem to individer i et matchet par.
I kombination med eksakt matching anvendes en
propensity score matching estimator.
Estimatoren
modellerer sandsynligheden for at deltage i ordningen på baggrund af information om
baggrundskarakteristika. Således matches hver enkelt deltager med en ikke-deltager, som har samme
forventede sandsynlighed for deltagelse i 6UJU baseret på de resterende baggrundsvariable, som indgår i
matchingen. Hver indsatsperson matches med én kontrolperson. Dette gøres ved brug af 1:1 Nearest
Neighbor algoritmen, som matcher én indsatsperson med én kontrolperson, som ligger tættest på
indsatspersonen i det en-dimensionelle rum, som er udgjort af deres propensity score.
Fakta om gennemførsel af matchingen:
Matchingen gennemføres i statistikprogrammet R med pakken MatchIt.
Personer matches på baggrund af distancen mellem deres propensity score. Denne findes ved brug af
Nearest Neighbour algoritmen.
Caliper er i Nearest Neighbor defineret som en andel af standardafvigelsen af propensity scoren. I
den valgte model er caliper specificeret som 0,1.
Der anvendes Ratio=1, så hver indsatsperson kun matches med én kontrolperson.
Oversigt over variable samt anvendelse i matching
Variabel
Køn
Alder
Beskrivelse
Indikatorvariabel. Tager værdien 1
hvis kvinde
Kategoriseret i følgende intervaller
"18 til 30", "30 til 40", "40 til 50",
”50-60”, ”60+”
Indikatorvariabel for samlivsstatus.
Tager værdien 1 hvis gift.
Indikatorvariabel. Tager værdien 1
hvis forælder.
Bemærkning
Matchet eksakt
I balancetestene undersøges balancen
på alder uden kategorisering.
Civilstatus
Børn
23
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 364: Orientering om offentliggjorte evalueringer i serviceeftersynet af uddannelsesindsatsen
2424317_0024.png
Variabel
Etnicitet
Geografisk placering
Uddannelse
Startperiode
Dagpengeanciennitet
Ledighed på kommunalt niveau
Beskæftigelsesgrad
Indkomst
a-kasse
Beskrivelse
’1’ for Etnisk dansk, ’2’ for
Indvandrer fra
vestligt land, ’3’ for
Efterkommer fra vestligt land, ’4’ for
Indvandrer fra ikke vestligt land
samt ’5’ Efterkommer fra ikke
vestligt land.
RAR-områder:
Hovedstaden, Bornholm, Fyn,
Sjælland, Østjylland, Vestjylland,
Nordjylland
Indikatorvariabel for kategorierne
ufaglært, faglært samt
kortvideregående +
erhvervsuddannelse.
Variabel, der angiver hvilken
periode dagpengeforløb påbegyndes
(femugers intervaller).
Variabel, der angiver
dagpengeanciennitet før 6UJU
påbegyndes. For kontrolgruppen
angives dagpengeanciennitet som
minimumslængde ved
sammenligningstidspunktet med
indsatspersonen.
Variablen angiver ledighed mellem
0-1 på kommunalt niveau
Beskæftigelsesgrad 3 år forud for
indplacering
Variablen angiver indkomst i en to-
årig periode op til indplacering.
Indikatorvariabel som angiver
medlemskab af de ni største a-kasser
samt ”anden”.
Bemærkning
I subgruppeanalysen er variabel
rekodet til en dikotom variabel
(Etnisk dansk/ikke etnisk dansk)
Indgår som betingelse i
afgrænsningen af potentiel
kontrolgruppe
Der foretages eksakt matching på
denne variabel.
Der foretages eksakt matching på
denne variabel.
24
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 364: Orientering om offentliggjorte evalueringer i serviceeftersynet af uddannelsesindsatsen
2424317_0025.png
Bilag 2. Balance
For at vurdere om matchingen fungerer efter hensigten, gennemføres en række balancetests. Tabel B2 a)
præsenterer differencen mellem den standardiserede middelværdi (SMD) for alle baggrundsvariable for hhv.
indsats- og kontrolgruppen. I litteraturen vil man ofte betragte matchingen som succesfuld, hvis SMD ikke
overstiger 0,2, mens en mere konservativ grænse er 0,1 (Stuart, 2010, Zubizarreta & Keele, 2017).
Det matchede datasæt er balanceret på alle kontrolvariable med en SMD <0,1 bortset fra indkomst, hvor
differencen mellem den standardiserede middelværdi mellem de to grupper er en smule over 0,1.
Gennemsnitsindkomst forud for indsatsen er marginalt højere i kontrolgruppen sammenlignet med
indsatsgruppen. For alle andre variable overstiger differencen mellem den standardiserede middelværdi
mellem de to grupper ikke 0,1. I bilag B2 b) præsenteres distributioner af variablene for hhv. indsats- og
kontrolgruppen.
Det har tidligere været udbredt at anvende t-test som balance-diagnostik. Det er imidlertid udeladt af denne
analyse, da det vurderes at være en uhensigtsmæssig metodik til at diagnosticere ubalancer (se eksempelvis
Imai et al., 2008).
8
8
t-test
er sensitiv ift. samplestørrelse og en reduktion i data vil således føre til flere insignifikante test. Dermed kan
t-testen
indikere at
balancen forbedres, selvom det omvendte reelt er tilfældet.
25
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 364: Orientering om offentliggjorte evalueringer i serviceeftersynet af uddannelsesindsatsen
2424317_0026.png
Før matching
Potentiel kontrol
N
Kvinder
Børn (mean (SD))
Civilstand (mean (SD))
Alder (mean (SD))
Etnisk dansk (mean (SD))
Indvandrer vestlig (mean (SD))
Efterkommer, vestlig (mean (SD))
Indvandrer, ikke-vestlig (mean (SD))
Efterkommer, ikke-vestlig (mean
(SD))
Akasse_HK (mean (SD))
Akasse_aka (mean (SD))
Akasse_krist (mean (SD))
Akasse_3f (mean (SD))
Akasse_mag (mean (SD))
Akasse_funk (mean (SD))
Akasse_ca (mean (SD))
Akasse_fag (mean (SD))
Akasse_selv (mean (SD))
Akasse_anden (mean (SD))
rar_nordjyl (mean (SD))
rar_vestjyl (mean (SD))
rar_oestjyl (mean (SD))
rar_sydjyl (mean (SD))
rar_fyn (mean (SD))
rar_sjael (mean (SD))
rar_bornholm (mean (SD))
Ledig i kommune, andel (mean (SD))
Indkomst, foregående (mean (SD))
ufaglært (mean (SD))
faglært (mean (SD))
KVU + erhvervserf, (mean (SD))
Foregående besk,grad (mean (SD))
104807
0,46 (0,50)
0,34 (0,47)
0,32 (0,47)
38,79 (12,75)
0,89 (0,32)
0,03 (0,16)
0,00 (0,06)
0,05 (0,23)
0,03 (0,17)
0,11 (0,31)
0,04 (0.19)
0,09 (0,29)
0,13 (0,34)
0,01 (0,10)
0,06 (0,24)
0,01 (0,11)
0,05 (0,21)
0,05 (0,22)
0,45 (0,50)
0,12 (0,32)
0,05 (0,23)
0,17 (0,38)
0,12 (0,33)
0,09 (0,29)
0,14 (0,34)
0,03 (0,01)
0,03 (0,01)
263645,60
(187379,87)
0,50 (0,50)
0,47 (0,50)
0,03 (0,17)
0,61 (0,31)
Indsats
7935
0,54 (0,50)
0,39 (0,49)
0,41 (0,49)
43,33
(12,06)
0,90 (0,30)
0,02 (0,14)
0,00 (0,05)
0,06 (0,24)
SMD
Kontrol
Efter macthing
Indsats
6948
0,50 (0,5)
0,39 (0,49)
0,40 (0,49)
43,15 (12,06)
0,90 (0,30)
0,02 (0,14)
0,00 (0,05)
0,06 (0,24)
0,02 (0,14)
0,16 (0,37)
0,00 (0,03)
0,12 (0,32)
0,21 (0,41)
0,00 (0,02)
0,04 (0,18)
0,00 (0,04)
0,07 (0,25)
0,07 (0,25)
0,34 (0,47)
0,14 (0,34)
0,05 (0,22)
0,16 (0,36)
0,15 (0,35)
0,09 (0,29)
0,15 (0,36)
0,00 (0,07)
0,03 (0,01)
SMD
0,150
0,106
0,170
6948
0,50 (0,5)
0,40 (0,49)
0,42 (0,49)
0
0,011
0,035
0,011
0,025
0,019
0,013
0,012
0,020
0,023
0,012
0,001
0,058
0,014
0,003
0,013
0,013
0,049
0,047
0,009
0,003
0,006
0,029
0,003
0,002
0,006
0,016
0,365 43,02 (12,19)
0,042
0,044
0,004
0,022
0,90 (0,29)
0,02 (0,13)
0,00 (0,06)
0,06 (0,23)
0,02 (0,13)
0,15 (0,36)
0,00 (0,04)
0,12 (0,32)
0,19 (0,39)
0,00 (0,02)
0,03 (0,18)
0,00 (0,03)
0,07 (0,25)
0,08 (0,27)
0,36 (0,48)
0,13 (0,34)
0,05 (0,23)
0,15 (0,36)
0,14 (0,34)
0,09 (0,29)
0,15 (0,36)
0,01 (0,07)
0,03 (0,01)
318336
(185103)
0,34 (0,47)
0,62 (0,49)
0,04 (0,19)
0,73 (0,25)
0,02 (0,14) 0,073
0,16 (0,37)
0,00 (0,03)
0,12 (0,32)
0,22 (0,42)
0,00 (0,02)
0,03 (0,18)
0,00 (0,03)
0,07 (0,25)
0,07 (0,25)
0,32 (0,47)
0,14 (0,35)
0,05 (0,22)
0,15 (0,36)
0,15 (0,36)
0,09 (0,29)
0,15 (0,36)
0,00 (0,07)
0,03 (0,01)
301527,91
(165910,22)
0,31 (0,46)
0,65 (0,48)
0,03 (0,18)
0,72 (0,25)
0,160
0,270
0,094
0,232
0,135
0,127
0,136
0,087
0,171
0,257
0,062
0,010
0,043
0,091
0,005
0,041
0,035
0,029
0,214
0,379
0,364
0,028
0,395
298261 (166508) 0,114
0,33 (0,47)
0,64 (0,48)
0,03 (0,18)
0,71 (0,26)
0,029
0,041
0,032
0,065
26
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 364: Orientering om offentliggjorte evalueringer i serviceeftersynet af uddannelsesindsatsen
2424317_0027.png
B2. b). Visualisering af balance
27
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 364: Orientering om offentliggjorte evalueringer i serviceeftersynet af uddannelsesindsatsen
2424317_0028.png
28
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 364: Orientering om offentliggjorte evalueringer i serviceeftersynet af uddannelsesindsatsen
2424317_0029.png
Bilag 3. Subgruppeanalyser
Subgruppeanalyser medfører en risiko for, at der identificeres signifikante forskelle mellem indsats- og
kontrolgruppen som reelt kan tilskrives tilfældig variation
såkaldt falsk positive resultater. Derfor skal
disse analyser tolkes med en vis forsigtighed. Det skal bemærkes, at alle gennemførte subgruppeanalyser
også præsenteres eller nævnes i papiret.
9
Der er med andre ord ikke udeladt subgruppeanalyser blot fordi de
viser insignifikante resultater.
Dertil eksisterer særskilte udfordringer ved at gennemføre subgruppeanalyser på variable, der ikke er
matchet eksakt. Ved at se på en undergruppe af data hvor der kun inkluderes en given subgruppe
eksempelvis ufaglærte
vil balancen på baggrundvariable potentielt blive skæv, og indsats
og
kontrolgruppen dermed usammenlignelig. For at håndtere dette problem, er der gennemført balancetes i
forbindelse med alle subgruppeanalyser. Generelt viser disse, at der er acceptabel balance mellem indsats- og
kontrolgruppen.
Bilag 3.1. Effekter i subgruppeanalyserne
I analysen identificeres positive effekter for mandlige deltagere i ordningen samt for deltagere, der
påbegynder deres forløb inden for de første tre måneders ledighed. Figurerne nedenfor præsenterer
resultaterne for disse grupper i 13-ugers intervaller (mandlige deltagere i Figur 3a og deltagere som
påbegynder ordningen tidligt i ledighedsforløbet i Figur 3b).
Som det fremgår af figurerne, overhaler indsatsgruppen tidligt kontrolgruppen fsva. angår beskæftigelse i de
respektive perioder, hvorefter den positive forskel er nogenlunde konstant. Dette indikerer, at forskellen kan
tolkes som en gevinst relateret til deltagelse i ordningen.
9
Eksempelvis bemærkes, at effekterne ikke varierer på tværs af civilstand, forældreskab og tidligere indkomst, og derfor ikke er afrapporteret.
29
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 364: Orientering om offentliggjorte evalueringer i serviceeftersynet af uddannelsesindsatsen
2424317_0030.png
Figur 3a. Beskæftigelsesgrad målt i 13-ugers intervaller fra indsatsstart og to år frem
(mandlige deltagere)
Figur 3b. Beskæftigelsesgrad målt i 13-ugers intervaller fra indsatsstart og to år frem
(deltagere som påbegynder 6UJU inden for de første tre måneders ledighed)
30
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 364: Orientering om offentliggjorte evalueringer i serviceeftersynet af uddannelsesindsatsen
2424317_0031.png
Bilag 4. Robusthedstjek
Tabel B.4
Robusthed: Sammenligning af forskellige modeller
Variable der
matches eksact på
Model 1
Køn,
Alder (interval af 10 år),
Køn,
Alder (interval af 10 år),
Indkomst (interval af 20.000),
Herkomst
Køn,
Alder (interval af 10 år),
Indkomst (interval af 20.000),
Herkomst,
RAR
Køn,
Alder (interval af 10 år),
Indkomst (interval af 20.000),
Herkomst,
A-kasse
Antal observationer
efter matching
Ubalancerede
variable
Effekt af 6UJU på
beskæftigelsesgrad
Et halvt år: -0,055***
Et år: -0,017 **
Halvandet år: -0,001
To år: 0,009
Et halvt år: -0,059***
Et år: -0,021
Halvandet år: -0,002
To år: 0,005
Et halvt år: -0,06***
Et år: -0,023
Halvandet år: -0,006
To år: 0,001
Et halvt år: -0,053***
Et år: -0,019
Halvandet år: 0,001
To år: 0,01
Indsatsgruppe: 6948 obs.
Indkomst (SMD: 0,11)
Kontrolgruppe: 6948 obs.
Model 2
Indsatsgruppe: 5783 obs.
Kontrolgruppe: 5783 obs.
Model 3
Indsatsgruppe: 5512 obs.
Kontrolgruppe: 5512 obs.
Model 4
Indsatsgruppe: 4317 obs. Indkomst (SMD: 0,12)
Kontrolgruppe: 4317 obs. Alder (SMD: 0.13
Anm.:
* angiver 5 pct. signifikans niveau, ** angiver 1 pct. signifikans niveau, *** angiver 0,1 pct. signifikans niveau.
Kilde: DREAM, Danmarks Statistik og egne beregninger.
31
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 364: Orientering om offentliggjorte evalueringer i serviceeftersynet af uddannelsesindsatsen
2424317_0032.png
Bilag 5. Sammenligning med analyse af 6UJU før indførelse af karensperioden
Tabel B5 a). opsummerer resultaterne af analysen af 6UJU i året op til indførslen af karensperioden (1. marts
2017). Analysen er udført på præcis samme måde som hovedanalysen (efter indførslen af karens). Dermed
gives der et sammenligningsgrundlag af ordningen på hver side af perioden for at vurdere, hvorvidt
indførslen af karensperioden har haft betydningen for ordningens effekt på brugernes beskæftigelsesgrad.
Samlet set er de negative effekter i analysen før karensperioden
større
og
mere længerevarende
sammenlignet med hovedanalysen (perioden
efter
indførslen af fem ugers karens), jf. Tabel B5 a). Analysen
viser, at der i perioden før karens er en negativ nettoeffekt 7 pct. point efter et halvt år, mens den negative
effekt efter et år er 3,4 pct. point. Dermed er den negative effekt hhv. 1,5 pct. point og 1,7 pct. point højere
sammenlignet med hovedanalysen. Efter halvandet år er der fortsat en signifikant negativ effekt
(sammenlignet med nul-effekt i hovedanalysen), og efter to år en insignifikant negativ effekt på 0,6 pct. point
(modsat en lille positiv effekt på 0,9 i hovedanalysen).
Tabel B5 a). Effekten af 6UJU på beskæftigelsesgraden i perioderne hhv. før og efter 1. marts 2017
�½ år
1 år
1�½ år
2 år
Før karens
Indsatsgruppe
-0.070
***
(0.005)
-0.034
***
(0.005)
-0,017**
(0,006)
-0.017
***
(0.005)
-0,0001
(0,006)
-0.006
(0.005)
0,009
(0,006)
Efter karens:
Indsatsgruppe
-0,055***
(0,005)
Anm.: * angiver 5 pct. signifikans niveau, ** angiver 1 pct. signifikans niveau, *** angiver 0,1 pct. signifikans niveau. Standardfejl er angivet i
parentes.
N
= 14.438 før karens.
N
= 13.896 efter karens
Kilde: DREAM og egne beregninger.
32
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 364: Orientering om offentliggjorte evalueringer i serviceeftersynet af uddannelsesindsatsen
2424317_0033.png
Tabel B5 b) opsummerer balancetesten for analysen af ordningen forud for 6UJU. Som det fremgår af
tabellen, er der også i denne analyse balance på baggrundsvariablene i analysen.
B5 b) balancetest
Kontrol
n
Kvinder
7219
0.50 (0.50)
Indsats
7219
0.50 (0.50)
SMD
<
0.001
Børn (mean (SD))
0.42 (0.49)
0.40 (0.49)
0.041
Civilstand (mean (SD))
0.41 (0.49)
0.40 (0.49)
0.002
Alder (mean (SD))
42.81 (12.03)
42.89 (12.02)
0.006
Etnisk dansk (mean (SD))
42.81 (12.03)
42.89 (12.02)
0.006
Indvandrer vestlig (mean (SD))
0.91 (0.29)
0.90 (0.30)
0.020
Efterkommer, vestlig (mean (SD))
0.02 (0.13)
0.02 (0.14)
0.017
Indvandrer, ikke-vestlig (mean (SD))
0.00 (0.04)
0.00 (0.05)
0.021
Efterkommer, ikke-vestlig (mean (SD))
0.06 (0.23)
0.06 (0.23)
0.001
Akasse_HK (mean (SD))
0.01 (0.12)
0.02 (0.13)
0.018
Akasse_aka (mean (SD))
0.14 (0.35)
0.15 (0.36)
0.026
<
Akasse_krist (mean (SD))
0.00 (0.02)
0.00 (0.02)
0.001
Akasse_3f (mean (SD))
0.13 (0.34)
0.13 (0.33)
0.014
Akasse_mag (mean (SD))
0.21 (0.41)
0.23 (0.42)
0.051
Akasse_funk (mean (SD))
0.00 (0.02)
0.00 (0.02)
0.014
Akasse_ca (mean (SD))
0.03 (0.18)
0.03 (0.18)
0.002
Akasse_fag (mean (SD))
0.00 (0.04)
0.00 (0.04)
0.004
Akasse_selv (mean (SD))
0.07 (0.26)
0.07 (0.25)
0.015
Akasse_anden (mean (SD))
0.06 (0.25)
0.07 (0.25)
0.007
rar_nordjyl (mean (SD))
0.35 (0.48)
0.32 (0.47)
0.048
rar_vestjyl (mean (SD))
0.13 (0.34)
0.13 (0.34)
0.008
rar_oestjyl (mean (SD))
0.05 (0.23)
0.06 (0.23)
0.013
rar_sydjyl (mean (SD))
0.14 (0.35)
0.15 (0.35)
0.002
rar_fyn (mean (SD))
0.15 (0.36)
0.16 (0.37)
0.022
rar_sjael (mean (SD))
0.10 (0.30)
0.10 (0.30)
0.015
rar_bornholm (mean (SD))
0.16 (0.37)
0.15 (0.36)
0.015
Kvinder
0.00 (0.07)
0.01 (0.08)
0.015
Ledig i kommune, andel (mean (SD))
0.03 (0.01)
0.03 (0.01)
0.003
Indkomst, foregående (mean (SD))
179617.94 (135971.31) 176452.43 (126651.42) 0.024
ufaglært (mean (SD))
0.31 (0.46)
0.30 (0.46)
0.034
faglært (mean (SD))
0.66 (0.47)
0.67 (0.47)
0.033
<
KVU + erhvervserf, (mean (SD))
0.03 (0.17)
0.03 (0.17)
0.001
Forudgående besk,grad (mean (SD))
0.70 (0.26)
0.69 (0.27)
0.055
33