Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 364
Offentligt
2424316_0001.png
Jobrotationsvikarers
beskæftigelse
EFFEKTANALYSE
En kvantitativ analyse af hvorvidt jobrotationsvikariater fører til øget
beskæftigelse
April 2021
Viden og Analyse / Julie Marie Nielsen (JMNI) og Lisbeth Palmhøj Nielsen (LPN)
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 364: Orientering om offentliggjorte evalueringer i serviceeftersynet af uddannelsesindsatsen
2424316_0002.png
Sammenfatning
Jobrotationsordningen har eksisteret i sin nuværende form siden 2006 og er en af flere forskellige aktive
indsatser i beskæftigelsessystemet. Med jobrotationsordningen kan virksomheder få tilskud til ansættelse af en
vikar, mens de efteruddanner deres ansatte. På den måde sikres opkvalificering af de ansatte, og at
virksomheden får vikardækning, samtidig med at ledige får erhvervserfaring, således at alle parter på sigt står
bedre på arbejdsmarkedet.
Analysen belyser udelukkende jobrotationsvikarer, der kommer fra dagpenge, selvom målgruppen for
jobrotation er større. Formålet med analysen er at fastslå, hvorvidt jobrotationsordningen øger beskæftigelsen
blandt ledige dagpengemodtagere, både på kort og langt sigt. Selvom der potentielt kunne være gevinster af
indsatsen både for ansatte i uddannelse, såvel som jobrotationsvikarer, undersøges kun effekten for
jobrotationsvikarer. I analysen undersøges jobrotationsforløb over en treårig periode mellem 1. januar 2015 til
31. december 2017
1
. I denne periode er der i alt 6.357 personer, som indgår i et jobrotationsforløb.
Rapporten indledes med en beskrivelse af jobrotationsvikarerne og munder ud i en effektanalyse. I den
beskrivende del sammenlignes jobrotationsvikarerne med en
potentiel kontrolgruppe.
Den potentielle
kontrolgruppe er dagpengemodtagere, som har lige så lang dagpengeanciennitet som de ledige, der er i et
jobrotationsvikariat i perioden (indsatsgruppen), og som har en indplaceringsdato i dagpenge i samme kvartal.
Gruppen er en
potentiel
sammenligningsgruppe til vikarerne, når effektanalysen skal udføres, da det først skal
undersøges, om der er eventuelle systematiske forskelle mellem de to grupper, som der bør tages særlige
hensyn til i effektanalysen.
Resultater fra den beskrivende analyse
Om jobrotationsvikarer viser den beskrivende analyse følgende:
Der er en overvægt af
kvindelige
jobrotationsvikarer, hvor ca. tre ud af fire er kvinder.
Fire ud af fem af jobrotationsvikarerne er
faglærte,
og der er en lille overvægt af erhvervsuddannede.
Omkring halvdelen af vikarerne har en forudgående
anciennitet
i dagpengesystemet på mere end et år,
selvom man kan indgå som jobrotationsvikar allerede efter et halvt års ledighed.
Et typisk jobrotationsforløb varer omkring 6 måneder, men der er også en del kortere forløb, hvorfor
den gennemsnitlige varighed af et vikariat er 17 uger.
Jobrotation er mest udbredt i RAR-området Nordjylland.
70 pct. af jobrotationsforløbene foregår i branchen for
Offentlig administration, undervisning og
sundhed.
Sammenligning af potentiel kontrolgruppe og jobrotationsvikarer
Den beskrivende analyse undersøger om den potentielle kontrolgruppe adskiller sig systematisk fra
jobrotationsvikarerne, og viser følgende:
Aldersmæssigt ligner vikarerne den potentielle kontrolgruppe.
Før påbegyndelse af dagpenge ligner de to grupper hinanden på både beskæftigelses-, uddannelses-,
dagpenge-, sygedagpenge- og selvforsørgelsesgrad.
1
Fra målretningsinitiativerne i forbindelse med beskæftigelsesreformen igangsættes med start januar 2015 og før ordningen igen
ændres i 2018.
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 364: Orientering om offentliggjorte evalueringer i serviceeftersynet af uddannelsesindsatsen
I løbet af deres dagpengeforløb har ledige i et jobrotationsvikariat oftere været i aktivering, og særligt
oftere i virksomhedsrettet indsats, sammenlignet med den potentielle kontrolgruppe.
Metode og vigtige antagelser i effektanalysen
Effektanalysen tager udgangspunkt i den statistiske metode
matching.
Da man ikke kan observere, hvordan
borgerens beskæftigelse ville have udviklet sig, hvis borgeren
ikke
havde været i et jobrotationsforløb, er det
nødvendigt at finde en kontrolgruppe
dvs. en gruppe af personer med samme adfærd som borgerne i
jobrotation
ville
have haft, hvis de ikke havde været vikarer. Metoden tildeler hver enkelt jobrotationsvikar en
kontrolpersonen, som ligner så meget som muligt, ud fra det tilgængelige data. Forskellen mellem vikarers og
kontrolgruppens beskæftigelse tilskrives da jobrotationsvikariatet.
En central antagelse i matching er, at der ikke er udtalte
uobserverbare forskelle
på indsats- og kontrolgruppe,
som kan påvirke, hvem der påbegynder et et forløb. I effektanalysen sammenlignes de to grupper på en række
forskellige observerbare karakteristika, som f.eks. demografi, uddannelse, forudgående beskæftigelse- og
ydelsesanciennitet, a-kasse og RAR område. Derudover betinges der også på, at kontrolgruppen
ikke
er i anden
aktivering ved indsatsstart, for at sandsynliggøre at kontrolgruppen faktisk kunne have påbegyndt ordningen
på det pågældende tidspunkt.
De to grupper er ens på næsten alle observerbare karakteristika, men man bør dog være opmærksom på, at der
kan være selektioner på uobserverbare karakteristika. For eksempel kan man forestille sig, at der er nogle
personer, der selekterer ind i ordningen som har en højere intrinsisk motivation for at finde et arbejde. Denne
selektion vil medføre at der er en forskel på de to grupper, og vil
i dette tilfælde
formodentlig få resultaterne
til at fremstå mere positive, end det reelt er tilfældet. En anden type af selektion kunne være, at
jobrotationsordningen er en mere langsigtet strategi, som folk kun overvejer, hvis de i forvejen er fjernt fra
arbejdsmarkedet. Det vil modsat betyde, at resultaterne fremstår mere negative, da indsatsgruppen vil være
svagere end kontrolgruppen. Analysens resultater bør læses med ovenstående usikkerheder in mente.
Resultater af effektanalysen
I effektanalysen belyses en periode fra jobrotationsforløbet påbegyndes og to år frem, inddelt i halvårs
intervaller, for både at fastslå effekterne på kort og længere sigt. Der ses på følgende effekter:
Fastholdelseseffekt.
Effekten som findes under deltagelse i indsatsen er en fastholdelseseffekt. Effekten af
aktive indsatser er ofte negativ på kort sigt, fordi de personer som deltager i indsatsen
fastholdes
i dagpenge, i
stedet for at søge job.
Programeffekt.
Effekten som findes efter indsatsen er afsluttet. Spørgsmålet er, om indholdet i vikariatet i form
af tilknytning til arbejdspladsen og oplæring,
programeffekten,
opvejer den fastholdelseseffekt, som indsatsen
har haft indledningsvist.
Nettoeffekt.
Den samlede effekt af indsatsen. Nettoeffekten sammenholder fastholdelses- og programeffekten
og måler derved den akkumulerede effekt. Er denne positiv, opvejer programeffekten fastholdelseseffekten.
Vi er interesserede i nettoeffekten af jobrotation, som måles over tid, og der findes følgende akkumulerede
effekter:
Jobrotationsvikarer har i gennemsnit 8,1 pct.-point
mindre
beskæftigelse end kontrolgruppen i det
første halve år efter vikariatet påbegyndes, hvilket viser, at der er en fastholdelse ved indsatsen.
3
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 364: Orientering om offentliggjorte evalueringer i serviceeftersynet af uddannelsesindsatsen
2424316_0004.png
Et år efter vikariatet påbegyndes, har jobrotationsvikarerne en beskæftigelsesgrad som er marginalt
højere
(1,2 pct.-point) sammenlignet med kontrolgruppen, hvilket indikerer, at en positiv
programeffekt har indhentet den negative fastholdelseseffekt, således et nettoeffekten samlet er
positiv.
Efter halvandet år er jobrotationsvikarer 4 pct.-point
mere
i beskæftigelse sammenlignet med
kontrolgruppen, og efter 2 år er beskæftigelsesgraden 4,9 pct.-point højere for indsatsgruppen.
Resultaterne viser derved, at der er positive effekter af indsatsen, og at effekterne øges over tid i takt
med at den indledende fastholdelse fylder relativt mindre.
Omsættes beskæftigelsesgraden til uger, svarer det til, at indsatsen øger beskæftigelsen signifikant svarende til
lidt under 5 ugers merbeskæftigelse over en toårig periode. Størrelsen på effekten ligger godt i tråd med andre
studier af beskæftigelsesindsatser (Card, Kluve & Weber, 2018). Metastudiet finder, at beskæftigelsesindsatser
øger sandsynligheden for at komme i arbejde med 3-5 pct. point målt 1-2 år efter indsatsen afsluttes.
For at undersøge om jobrotationsordningen virker bedre for nogle grupper end andre, undersøges også effekter
fordelt på køn, herkomst, faglærte/ufaglærte, anciennitet i dagpengesystemet, beskæftigelse det seneste år og
om vikariatet er i en privat eller offentlig virksomhed. Analysen viser, at der for alle undergrupper er negative
nettoeffekter det første halve år efter jobrotationsvikariatets start men positive og stigende effekter i løbet af
halvandet og to år efter. For enkelte subgrupper, er der allerede positive effekter efter et år, hvilket dog ikke
slår igennem på den samlede effekt. Subgruppeanalyserne viser, at:
Der er større positive effekter for personer langt fra arbejdsmarkedet, målt på om personerne har været
i beskæftigelse det seneste år før indsatsstart samt om personerne har mere end et års anciennitet i
dagpengesystemet.
Der er større positive effekter for personer med anden etnisk herkomst end dansk end for etniske
danskere.
Der er større effekter for ledige med ansættelse i private virksomheder
Der er større positive effekter for mænd end for kvinder
For alle undergrupper er der dog en negativ nettoeffekt af indsatsen det første halve år efter indsatstart men
positive effekter efter halvandet og to år. I nogle af subgrupperne er kun et lille antal personer (f.eks. personer
med anden etnisk herkomst end dansk) og samtidig øger subgruppeanalyser risikoen for at identificere falsk
positive resultater, hvorfor man skal være forsigtig med fortolkningen af disse resultater.
1. Indledning
Den nuværende jobrotationsordning blev indført med Velfærdsaftalen i 2006 med virkning fra 1. januar 2007.
Formålet med ordningen er at tilskynde virksomheder til at opkvalificere deres medarbejdere, samtidig med at
ledige får konkret erhvervserfaring ved at vikariere for de medarbejdere, der opkvalificeres.
Jobrotationsordningen adskiller sig dermed fra andre aktive indsatser ved potentielt at have to positive
gevinster. Det er billigere for arbejdsgiveren at efteruddanne sine medarbejdere, og den ledige kommer tættere
på virkeligheden på en konkret arbejdsplads. Formålet med denne analyse er at undersøge om
jobrotationsordningen øger beskæftigelsen blandt ledige dagpengemodtagere. De potentielle opkvalificerings-
effekter for de ansatte, som de ledige vikarierer for, belyses ikke i denne analyse
2
.
Data forbinder ikke jobrotationsvikaren til den enkelte ansatte, der vikarieres for, og der findes ikke på nuværende tidspunkt data
for ansatte som efteruddannes tilknyttet jobrotationsordningen.
2
4
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 364: Orientering om offentliggjorte evalueringer i serviceeftersynet af uddannelsesindsatsen
2424316_0005.png
I afsnit 1.1 gennemgås kortfattet ændringerne af ordningen i forbindelse med beskæftigelsesreformen (2014)
og aktivitetsudviklingen. I afsnit 1.2 præsenteres analysens opbygning. I bilag 1 findes en oversigt over de
seneste ændringer af jobrotationsordningen.
1.1. Målretning af ordningen med beskæftigelsesreformen (2014)
Jobrotationsordningen blev målrettet med fire initiativer fra beskæftigelsesreformen, som trådte i kraft 1.
januar 2015. Baggrunden for initiativerne var at reducere en utilsigtet stigning i de samlede årlige udgifter til
jobrotation i perioden 2007-2014. De fire initiativer indebar, at:
Varigheden af jobrotationstilskud blev afkortet fra 12 til 6 måneder
Kravet til forudgående ledighed blev hævet fra 3 til 6 måneder
Statsrefusionen til arbejdsgiveren blev reduceret fra 100 til 60 pct.
Kombinerede elev- og lærlingeforløb med jobrotationsforløb blev afskaffet permanent
Aktiviteten er faldet kraftigt efter de fire målretningsinitiativer, som det ses i figur 1, der viser udviklingen i
antal personer i jobrotationsforløb i perioden 2014-2018. Aktiviteten stabiliserer sig i 2017 og 2018, hvor den
fluktuerer omkring 500 personer i jobrotation hver uge.
Figur
Fejl! Ingen tekst med den anførte typografi i dokumentet.1
Udvikling i antal jobrotationsvikarer i perioden 2014-2018 i interval af uger
7.000
6.000
Målretning
ikrafttræden 1. januar
2015
Antal personer
5.000
4.000
3.000
2.000
1.000
0
januar
2014
Kilde: DREAM og egne beregninger.
1.2. Analysens opbygning
Afsnit 2 indeholder en kort litteraturgennemgang, både ift. generelle effekter af den aktive beskæftigelses-
indsats og mere specifikt for jobrotationsforløb. I afsnit 3 præsenteres data og metode, hvor udfaldsmål og
identifikationsstrategi for kontrolgruppen beskrives, herunder matching-metoden. I afsnit 4 sammenlignes
personer i jobrotation med ledige personer, der ikke har været i jobrotation. I afsnit 5 præsenteres resultaterne
af effektevalueringen, både samlet set og for forskellige subgrupper.
2. Litteraturgennemgang: Effekter af den aktive beskæftigelsesindsats
Jobrotation er en virksomhedsrettet indsats, hvor jobrotationsvikaren får konkret erhvervserfaring, og de
lovmæssige rammer omkring ordningen er unikke for det danske ledighedssystem. Overordnet set, varierer
januar
2015
januar
2016
januar
2017
januar
2018
januar
2019
5
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 364: Orientering om offentliggjorte evalueringer i serviceeftersynet af uddannelsesindsatsen
indsatser til ledige væsentligt i forhold til geografi, indhold, varighed og hvem der får tilbudt indsatsen, og det
er derfor en udfordring at finde indsatser, som er direkte sammenlignelige med jobrotationsordningen i
Danmark. Nedenfor præsenteres derfor hovedsageligt et meta-studie, hvor man har undersøgt de samlede
effekter af aktive beskæftigelsesindsatser, et dansk studie af virksomhedsrettede indsatser fra 2011, samt et
dansk studie, som specifikt omhandler jobrotationsordningen før lovændringen i 2015. Før 2015 kunne
virksomheder have vikarer for medarbejdere i lærlinge- og elevforløb. Det betød, at for et uddannelsesforløb
på flere år, kunne en virksomhed have op til flere jobrotationsvikarer. Efter omlæggelsen i 2015 er det ikke
længere muligt, og evalueringer af ordningen foretaget før 2015 skal derfor ses med forbehold for, at
arbejdsgivere brugte ordningen til at erstatte elever og lærlinges arbejdskraft med fuld refusion.
I en metaanalyse af mere end 200 af de nyeste studier, som evaluerer de aktive beskæftigelsesindsatser,
konkluderer Card, Kluve og Weber (2018), at gennemsnitseffekten på beskæftigelsen på kort sigt efter endt
indsats ofte er nul eller tæt på nul, men at effekten 2-3 år efter indsatsernes afslutning er positiv. Effekterne
opdeles efter indsatstype, og der findes størst positive og stigende effekter efter endt indsats af praktik og
indsatser i den private sektor. Studiet findes også, at effekten af indsatserne varierer med målgruppen, med
større positive effekter for kvinder og langtidsledige.
Rosholm og Svarer (2011) evaluerer den virksomhedsrettede aktivering. De finder, at der generelt er positive
beskæftigelseseffekter af virksomhedsrettede indsatser, på baggrund af empirisk analyse af arbejdsmarkeds-
forsøget
”Hurtigt
i gang”,
forløbsdata, samt
en gennemgang af den danske og internationale litteratur.
Derudover finder analysen, at virksomhedsrettede indsatser i private virksomheder har størst effekt, hvorimod
der både er resultater der peger på negativ og positiv nettoeffekt af offentlige virksomhedsrettede indsatser.
Ved brug af dynamisk matching undersøger Sørensen & Nielsen Arendt (2014), om deltagere i jobrotation
hurtigere kommer i beskæftigelse, har en højere beskæftigelsesandel og højere lønindkomst end
kontrolgruppen. Analysen finder, at ledige fastholdes i ledighed i den periode, hvor personen er i jobrotation,
men at man herefter ser en stigende afgang til beskæftigelse efter endt forløb. Ledige uden en
erhvervskompetencegivende uddannelse og ledige, der deltager i
offentlige
jobrotationsforløb, finder
signifikant hurtigere beskæftigelse sammenlignet med kontrolgruppen. At effekten kun findes i den offentlige
sektor kan muligvis forklares ved, at virksomheder i den private sektor, før reformen i 2015, i høj grad havde
jobrotationsvikarer ansat for medarbejdere i flerårige uddannelsesforløb; lærlinge- og elevforløb.
3. Data og metode
Analysen bygger på en række datakilder beskrevet i boks 1 nedenfor. I afsnit 3.1 beskrives den potentielle
kontrolgruppe, og til at undersøge om jobrotationsordningen har effekter på beskæftigelsen anvendes metoden
matching,
som beskrives nærmere i afsnit 3.2. Afsnit 3.3 præsenterer de anvendte effektmål, og afsnit 3.4 de
forbehold der er ved analysen.
6
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 364: Orientering om offentliggjorte evalueringer i serviceeftersynet af uddannelsesindsatsen
2424316_0007.png
Boks 1
Data og definitioner
Beskæftigelsesministeriets forløbsdatabase DREAM anvendes som datagrundlag til at opgøre dagpengemodtagere,
indplaceringsdato, aktivering, anciennitet i dagpenge forud for jobrotationsforløb, afslutning af jobrotationsforløb,
beskæftigelse samt alder, herkomst og bopælskommune. De resterende beskrivende variable stammer i Danmarks
Statistiks befolknings- og uddannelsesregistre. Alle anvendte karakteristika er listet i Bilag 2.
I analysen følges alle personer, der påbegyndte et jobrotationsforløb i løbet af 2015-2017, og som ikke tidligere har
været i et jobrotationsforløb. Borgerne følges to år fra påbegyndelsen af jobrotationsforløbet. Borgerne følges to år
fra påbegyndelsen af jobrotationsforløbet.
I denne analyse anvendes beskæftigelsesgraden over hhv. �½, 1, 1�½ og 2 år efter påbegyndt jobrotationsforløb som
udfaldsmål for efterfølgende beskæftigelse. Beskæftigelsesgraden er defineret som de samlede timer i beskæftigelse
i perioden og tager dermed højde for, at personer kan gå ind og ud af beskæftigelse.
3.1. Potentiel kontrolgruppe
Forud for effektanalysen, udføres en beskrivende analyse af borgere, som har været i jobrotation,
sammenlignet med borgere, som på baggrund af deres anciennitet i dagpengesystemet har haft samme
mulighed for at indgå i et jobrotationsforløb. Gruppen af personer, som potentielt kunne indgå i et forløb, men
som ikke har været i et forløb, betegnes den
potentielle kontrolgruppe.
Det centrale med denne delanalyse er at kortlægge, hvorvidt de to grupper ligner hinanden, for at undersøge
om der er særlige karakteristika, der bør tages højde for i effektanalysen. En mere detaljeret beskrivelse af den
potentielle kontrolgruppe kan findes i bilag 2.
3.2. Matching som metode
Når man skal beregne effekter af at deltage i et aktivt tilbud, vil man gerne vide, hvilken adfærd personen
havde haft, hvis personen
ikke
havde deltaget i tilbuddet. Det er desværre ikke muligt at observere begge
situationer. En løsning er at finde en person, der ligner personen i jobrotation så meget som muligt, på en række
karakteristika, således at personen har samme sandsynlighed for at deltage i tilbuddet. Hvis det antages, at den
eneste forskel i mellem de to personer er, at den ene har været i et jobrotationsforløb, og den anden ikke har,
kan forskellen i mellem de to personers adfærd (i dette tilfælde efterfølgende beskæftigelse) tilskrives
jobrotationsordningen. Metoden hedder matching, fordi man ved denne metode
matcher
ledige i et
jobrotationsvikariat (indsatsgruppen) med andre ledige, der ligner dem mest muligt (kontrolgruppen), se Boks
2.
7
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 364: Orientering om offentliggjorte evalueringer i serviceeftersynet af uddannelsesindsatsen
2424316_0008.png
Boks 2
Metode: Matching
I denne analyse anvendes en kombination af
Exact Matching
og
Propensity Score Matching
til at udvælge en
kontrolgruppe, der ligner indsatsgruppen. I analysen er der taget højde for, at personer i kontrolgruppen ikke
modtager et andet tilbud i den uge, hvor indsatspersonen starter i jobrotation, samt at personerne var på dagpenge
i ugen før. Dermed skulle kontrolpersonen have lige mulighed for at være blevet tilbudt et jobrotationsforløb. I
regressionerne anvendes clustered standardfejl (på id-nummer), da en kontrolperson kan være kontrol for flere
indsatspersoner.
Ved
Exact matching
betinges på at kontrolgruppen skal ligne indsatsgruppen helt præcist. I denne analyse betinges
på at personer i indsats- og kontrolgruppe skal have indplacering i dagpengesystemet i samme kvartal og år, samme
anciennitet i dagpengesystemet, lige lang tid mellem indplacering og start i indsats, samme køn og etnisk herkomst,
samt være identisk på, om de har været i en virksomhedsrettet indsats det sidste halve år før start i jobrotation.
Propensity Scoren
beregner hver persons sandsynlighed for at modtage indsatsen, ud fra de resterende udvalgte
karakteristika, som ikke indgår i den eksakte matching. Først estimeres alle personers sandsynlighed for at modtage
indsatsen, og herefter matches personer fra indsatsgruppen med personer fra den potentielle kontrolgruppe, som
har den samme sandsynlighed (eller den tættest på) for at modtage indsatsen. De matchede personer, som ikke har
modtaget en indsats, udgør kontrolgruppen.
3.3.
Effektmål
Forskellen i mellem de to grupper opdeles i forskellige typer af effekter, se Boks 3 nedenfor:
Boks 3
Typer af effekter
Fastholdelseseffekt
Afspejler effekten af aktiveringen under aktiveringsforløbet, og er navngivet således, fordi effekten typisk vil være
negativ, da aktiveringen optager tid og dermed fastholder borgeren i ledighed.
Programeffekt
Efter et afsluttet forløb kan man måle effekten af indholdet i aktiveringen/programmet. Denne effekt er ofte positiv,
da langt de fleste aktiveringsforløb øger borgerens evner på den ene eller anden måde.
Nettoeffekt
Effekten beskriver hvorvidt de eventuelle positive programeffekter opvejer de negative fastholdelseseffekter, dvs.
om indsatsen i dette tilfælde øger beskæftigelsen for borgeren.
Effektmålene skal forstås relativt til kontrolgruppen, som i praksis modtager en blanding af andre aktive tilbud.
Det er en del af den danske beskæftigelsespolitik, at der gives beskæftigelsesindsatser med en relativ høj
frekvens, særligt inden for det første år i ledighed, og det er ikke muligt at sortere personer fra, som modtager
andre tilbud uden at have en meget lille sammenligningsgruppe tilbage. Denne hypotetiske gruppe ville
desuden sandsynligvis være selekteret, da der er en vis pligt til at deltage i aktive tilbud under et
dagpengeforløb.
Det vil altså sige, at det i analysen
ikke
er
muligt at måle effekten af jobrotationsforløbet op
i mod ingen indsats, da kontrolpersonen på et senere eller tidligere tidspunkt kan modtage en anden indsats,
dog
ikke
på det tidspunkt, hvor indsatspersonen påbegynder indsats.
3.4. Vigtige antagelser og forbehold ved metoden
8
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 364: Orientering om offentliggjorte evalueringer i serviceeftersynet af uddannelsesindsatsen
2424316_0009.png
I matching er en central antagelse, at alle de karakteristika, som kan være afgørende for, om en person
modtager et jobrotationsforløb eller ej, inkluderes. Det er selvsagt en hård antagelse, men med de omfattende
registerdata vurderes det, at analysen kommer så tæt på, som det er muligt. Dertil kommer, at matching-
metodens troværdighed er betydeligt højere hvis det, som her, er muligt at observere de enkelte individer over
tid, da uobserverede karakteristika således kan opfanges i tidligere perioders observationer.
3
Det er dog vigtigt
at pointere, at der fortsat kan være en risiko for selektioner på uobserverbare karakteristika, selv om de to
grupper er ens på næsten alle observerbare karakteristika. Analysens resultater bør læses med ovenstående
overvejelser in mente. Essentielt for at skabe sammenlignelighed er det, at det er muligt at finde en person,
som ligner personen i jobrotation tilstrækkeligt. I bilag 4 fremgår såkaldte
balancetests,
som viser hvor ens
ledige i et jobrotationsvikariat (indsatsgruppen) gennemsnitligt er med ledige, som ikke indgår i jobrotation
(kontrolgruppen).
Det viser sig at være udfordrende, at finde en stor nok kontrolgruppe som har præcis samme fordeling på
geografisk placering og A-kasser
4
. Derfor er i bilag 5 fremvist robusthedstests, hvor der er hhv. løsnet op og
strammet op på forskellige antagelser, og som understøtter, at matchingen er retvisende. På denne baggrund
vurderes det, at resultaterne af effektanalysen kan tolkes som egentlige effekter af jobrotationsordningen,
snarere end udslag af andre forhold. Det bør dog også pointeres, at 70 pct. af jobrotationsforløbene foregår i
branchen for ”Offentlig
Administration, undervisning og sundhed”,
hvilket kan være udtryk for, at en bestemt
type af ledige selekteres til at modtage indsatsen.
4. Beskrivende analyse
I dette afsnit præsenteres en række karakteristika for personer i jobrotationsvikariater sammenlignet med den
potentielle kontrolgruppe. Formålet er at undersøge om personer, der modtager et jobrotationsforløb, afviger
fra eller ligner andre dagpengemodtagere, som også potentielt kunne være blevet tilbudt et jobrotationsforløb.
Eventuelle forskelle kan indikere, at en bestemt type dagpengemodtager får tilbudt jobrotationsvikarforløb,
hvilket der efterfølgende kan tages højde for i effektanalysen.
4.1. Kort om jobrotationsforløbene
Det mest almindelige jobrotationsforløb varer omkring 26-27 uger, jf. figur 2, men der også er en del kortere
forløb, hvilket giver en gennemsnitlig varighed på knap 17 uger. Omkring hver fjerde jobrotationsforløb
foregår i privat regi. Langt de fleste forløb (70 pct.) finder dog sted i branchen for
Offentlig administration,
undervisning og sundhed.
Den næststørste branche er
Handel og transport,
hvor ca. 12 pct. af
jobrotationsforløbene foregår. En fuld liste over brancher fremgår af bilag 3.
3
Eksempelvis er foregående års arbejdsmarkedstilknytning eller indkomst for den enkelte ledige givetvis et godt mål for ellers
uobserverbare karakteristika så som motivation for at arbejde.
4
For at forsøge at tage højde for problemerne med at matche på geografi, indgår den kommunale ledighedsprocent som proxy for at
personerne står overfor samme type arbejdsmarked.
9
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 364: Orientering om offentliggjorte evalueringer i serviceeftersynet af uddannelsesindsatsen
2424316_0010.png
Figur 2
Antal uger i jobrotation for nye forløb 2015-2017 (indsatsgruppen)
900
800
700
Antal personer
600
500
400
300
200
100
0
0
4
8
12
16
20
24
28
32
36
40
45
49
53
Antal uger
Anm.: Antal uger i et sammenhængende jobrotation for nye forløb påbegyndt 2015-2017 for dagpengemodtagere. Hvis personen
ikke
er i jobrotationsforløb i fire
uger i træk, anses forløbet som afbrudt. Selvom forløbene maksimalt kan vare 26 uger, kan der være lidt upræcis afslutning af forløb i data, og de forløb som løber
over 28 uger kan være nye forløb, hvor det fire-ugers afbrydelseskriterium ikke er opfyldt mellem de to forløb.
Kilde: DREAM og egne beregninger.
Loven tilsiger, at en dagpengemodtager tidligst kan begynde som jobrotationsvikar efter seks måneders
ledighed. I figur 3 er illustreret frekvenser af anciennitet på dagpenge i perioden op til at personen begynder
som jobrotationsvikar. De fleste forløb starter efter ca. seks måneders anciennitet som dagpengemodtagere,
men en stor andel har længere forløb forud for aktiveringen. Den gennemsnitlige anciennitet i dagpenge er 34
uger forud for jobrotationsforløbet.
Figur 3
Dagpengeanciennitet forud for jobrotationsforløb
J:\VOA\2Vidensteam\Tilgængelig
200
180
160
140
Antal med
anciennitet over
134 uger
Antal personer
120
100
80
60
40
20
0
Anm.: Antal ugers dagpengeanciennitet forud for jobrotation siden indplacering. At nogle personer har færre end 26 ugers anciennitet, som man skal have for at komme i et
jobrotationsforløb, kan skyldes uger med selvforsørgelse eller andre ydelser, som også tæller med, når anciennitet i ledighed beregnes. Der indgår ikke personer, som har
modtaget kontanthjælp i det seneste halve år op til start på jobrotationsforløb, da analysen udelukkende beskæftiger sig med dagpengeforløb. Personer, der har modtaget
dagpenge i mere end to år, kan f.eks. være personer der har arbejdet i løbet af dagpengeperioden, og derved forlænget den, eller personer, der har været på deltids-dagpenge.
Kilde: DREAM og egne beregninger.
22
25
28
31
34
37
40
43
46
49
52
55
58
61
64
67
70
73
76
79
82
85
88
91
94
97
100
103
106
109
112
115
118
121
124
127
130
133
Uger
10
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 364: Orientering om offentliggjorte evalueringer i serviceeftersynet af uddannelsesindsatsen
2424316_0011.png
4.2. Demografi og uddannelse
Kønsfordelingen er ujævn mellem indsats- og potentiel kontrolgruppe, jf. tabel 1. Kvinder udgør 73 pct. af
indsatsgruppen, men blot 55 pct. af den potentielle kontrolgruppe. Der er en overvægt af personer med dansk
herkomst i begge grupper, hhv. 87 pct. af indsatsgruppen og 77 pct. af den potentielle kontrolgruppe.
Aldersfordelingen er nogenlunde ens i de to grupper med en gennemsnitsalder på 39 år. Ca. 47 pct. af
indsatsgruppen er mellem 30 og 50 år gamle, mens 24 pct. er over 50 år og 30 pct. er under 30 år.
Aldersfordelingen for den potentielle kontrolgruppe er nogenlunde tilsvarende. I indsatsgruppen har 44 pct.
hjemmeboende børn, mens det kun er 35 pct. af den potentielle kontrolgruppe.
Tabel 1
Demografi og uddannelse
Indsats
Kvinder
Dansk herkomst
Alder (gns.)
Under 30 år
Mellem 30 og 50 år
Over 50 år
Har hjemmeboende børn
Gift/Samboende
Personer i alt
73 pct.
87 pct.
39 år
29 pct.
47 pct.
24 pct.
44 pct.
39 pct.
6.357
Potentiel kontrol
55 pct.
77 pct.
39 år
30 pct.
45 pct.
25 pct.
35 pct.
38 pct.
144.513
Anm.: Indsatsgruppen indeholder udelukkende personer, som ikke tidligere har været i et jobrotationsforløb. Personer som tidligere har været i jobrotation optræder hverken
i indsatsgruppe eller potentiel kontrolgruppe. Se nærmere beskrivelse af den potentielle kontrolgruppe i bilag 2.
Kilde:
DREAM, e-indkomst, og Danmarks Statistiks registre BOERN og UDDA, samt egne beregninger.
Fordelingen af den højeste fuldførte uddannelse for de to grupper fremgår af figur 4. Indsatsgruppen består i
høj grad af ufaglærte med grundskole som højest fuldførte uddannelse, og herudover personer med en
erhvervsfaglig eller mellemlang videregående uddannelse. Det samme billede tegner sig for den potentielle
kontrolgruppe mht. grundskole og erhvervsfaglige uddannelser, men der er en højere andel af den potentielle
kontrolgruppe, der har en bachelor eller en lang videregående uddannelse.
Figur 4
Højest fuldførte uddannelse for indsats og potentiel kontrolgruppe
Lange videregående uddannelser, inkl. PhD
Bacheloruddannelser
Mellemlange videregående uddannelser
Korte videregående uddannelser
Adgangsgivende uddannelsesforløb
Erhvervsfaglige uddannelser
Gymnasiale uddannelser
Grundskole
Uoplyst
0%
Indsats
10%
Potentiel kontrol
20%
30%
40%
Anm.:
Indsatsgruppen indeholder udelukkende personer, som ikke tidligere har været i et jobrotationsforløb. Personer som tidligere har været i jobrotation optræder
hverken i indsatsgruppe eller potentiel kontrolgruppe.
Kilde:
DREAM, e-indkomst, og Danmarks Statistiks registre BOERN og UDDA, samt egne beregninger.
11
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 364: Orientering om offentliggjorte evalueringer i serviceeftersynet af uddannelsesindsatsen
2424316_0012.png
4.3. Beskæftigelses- og ydelseshistorik
I tabel 2 ses det, at forløbet op til dagpengeforløbet i gennemsnit er stort set identisk for indsats- og potentiel
kontrolgruppe. Begge grupper har været i beskæftigelse omkring halvdelen af tiden og 1/5 af tiden i
uddannelse.
Tabel 2
Ydelses- og beskæftigelseshistorik
Personer i alt
Historik fra indplacering på dagpenge og 5 år tilbage
Beskæftigelsesgrad
Uddannelsesgrad
Dagpengegrad
Selvforsørgelsesgrad
SDP- & jobafklaringsgrad
Anden ydelsesgrad
Indsats
6.357
52 pct.
19 pct.
10 pct.
6 pct.
5 pct.
8 pct.
Potentiel kontrol
144.513
52 pct.
20 pct.
8 pct.
7 pct.
4 pct.
8 pct.
Anm.:
Indsatsgruppen indeholder udelukkende personer, som ikke tidligere har været i et jobrotationsforløb. Personer som tidligere har været i jobrotation optræder hverken
i indsatsgruppe eller potentiel kontrolgruppe. Beskæftigelsesgrad, uddannelsesgrad, dagpengegrad, selvforsørgelsesgrad, sygedagpenge- og jobafklaringsgrad samt anden
ydelsesgrad er alle målt i perioden primo 2012 til personens indplaceringsdato i det dagpengeforløb op til indsats.
Kilde:
DREAM, e-indkomst, og Danmarks Statistiks registre BOERN og UDDA, samt egne beregninger.
4.4. Forudgående aktivering
Der er forskel på, hvilken aktivering de to grupper har fået
inden
indsatsgruppen påbegynder et
jobrotationsforløb, mens de har modtaget omtrent lige meget aktivering det første halve år af deres
dagpengeforløb, jf. tabel 3. I begge grupper har 66 pct. modtaget en aktiv indsats. Omkring 32 pct. af
indsatsgruppen har modtaget en virksomhedsrettet indsats i løbet af de første seks måneders dagpengeforløb,
mens det er 24 pct. af den potentielle kontrolgruppe. Blandt indsatsgruppen har 21 pct. modtaget en
virksomhedsrettet indsats i offentligt regi, mens det kun er 8 pct. af den potentielle kontrolgruppe. Antallet af
uger i aktivering er samlet set næsten det samme for de to grupper. Det konkluderes ud fra tabel 2, at det er
nødvendigt at kontrollere for forudgående aktivering i effektanalysen, når der skal udvælges en endelig
kontrolgruppe.
Tabel 3
Aktiveringshistorik
Indsats
Personer i alt
Aktivering første seks måneder fra indplacering
Har været i aktiv indsats i alt
Virksomhedsrettet indsats
Virksomhedsrettet - privat
Virksomhedsrettet - offentlig
Anden aktivering
Aktiveringsgrad første seks måneder fra indplacering
Gns. antal uger
6.357
66 pct.
32 pct.
11 pct.
21 pct.
49 pct.
4,1 uger
Potentiel kontrol
144.513
66 pct.
24 pct.
16 pct.
8 pct.
53 pct.
4,2 uger
12
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 364: Orientering om offentliggjorte evalueringer i serviceeftersynet af uddannelsesindsatsen
2424316_0013.png
Anm.: Indsatsgruppen indeholder udelukkende personer, som ikke tidligere har været i et jobrotationsforløb. Personer som tidligere har været i jobrotation optræder
hverken i indsatsgruppe eller potentiel kontrolgruppe. Virksomhedsrettede indsatser dækker over løntilskud og virksomhedspraktik fra indplacering til den dag de opnår 6
måneders anciennitet i dagpenge.
Kilde: DREAM, e-indkomst, og Danmarks Statistiks registre BOERN og UDDA, samt egne beregninger.
4.5. Geografi
Geografisk placerer 27 pct. af indsatsgruppen sig i Nordjylland jf. figur 5. Omkring 27 pct. placerer sig i RAR-
områderne Sjælland og Hovedstaden, mens der er færrest personer, som er bosat i RAR-områderne Fyn,
Vestjylland og Bornholm. Blot 10 pct. af den potentielle kontrolgruppe placerer sig i Nordjylland mens
størstedelen er placeret i Hovedstaden. Figur 5 afspejler altså, at indsats- og potentiel kontrolgruppe er skævt
geografisk fordelt. Dette kan være fordi, at man på udvalgte tidspunkter tildeler en stor gruppe et
jobrotationsforløb, hvis kommunen f.eks. opkvalificerer en større gruppe medarbejdere. For at kompensere for
at man ikke kan finde matches i egen kommune, indgår kommunens ledighedsprocent som en proxy for adgang
til arbejdsmarkedet. Gennemsnitsalderen er nogenlunde ens fordelt for indsats- og potentiel kontrolgruppe på
geografisk placering, jf. figur B.2 i bilag.
Figur 5
RAR områder
40%
35%
30%
25%
20%
15%
10%
5%
0%
Indsats
Potentiel kontrol
Bornholm
Hovedstaden
Østjylland
Anm.:
Indsatsgruppen indeholder udelukkende personer, som ikke tidligere har været i et jobrotationsforløb. Personer som tidligere har været i jobrotation optræder hverken
i indsatsgruppe eller potentiel kontrolgruppe.
Kilde:
DREAM, e-indkomst, og Danmarks Statistiks registre BOERN og UDDA, samt egne beregninger.
4.6. A-kasser
A-kassetilhørsforholdet siger noget om, hvilken branche den ledige har arbejdet i før påbegyndelse af
dagpengeforløbet. Fordelingen af A-kasse tilhørsforhold i figur 6 viser, at der er flest medlemmer fra
indsatsgruppen organiseret i FOA, BUPL, 3F og HK. De fire A-kasser organiserer omkring halvdelen af
indsatsgruppen. Personer fra den potentielle kontrolgruppe er mest organiseret i 3F, HK, Akademikernes A-
kasse og Kristelig fagforening. At en tredjedel af indsatsgruppen er organiseret i FOA og BUPL, hvor kun 8
pct. af indsatsgruppen er organiseret, kan have indflydelse på beskæftigelseseffekterne af jobrotation, hvis
indsatspersonerne arbejder i brancher, hvor det er lettere at finde arbejde. Der bør derfor kontrolleres for a-
kasse i effektanalysen.
Nordjylland
Sydjylland
Sjælland
Vestjylland
Fyn
13
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 364: Orientering om offentliggjorte evalueringer i serviceeftersynet af uddannelsesindsatsen
2424316_0014.png
Figur 6
A-kasse fordeling
18%
16%
14%
12%
10%
8%
6%
4%
2%
0%
Indsats
Potentiel kontrol
Funk. og Tjm.s
Fælles
Fag og Arbejdes
(FOA)
HK/Danmarks
Selvst.
Erhv.drivende
Min A-kasse
Kristelig
Socialpæd.
Landsdæk.
Magistrenes
3F
Nær.- og
Nyd.mid.arb.
Børne- og U.pæd.
Landsd.
Metalarbejdernes
Det Faglige Hus
Danske
Sundhedsorg.
Anm.:
Indsatsgruppen indeholder udelukkende personer, som ikke tidligere har været i et jobrotationsforløb. Personer som tidligere har været i jobrotation optræder hverken
i indsatsgruppe eller potentiel kontrolgruppe.
Kilde:
DREAM, e-indkomst, og Danmarks Statistiks registre BOERN og UDDA, samt egne beregninger.
4.7. Sammenfatning af den beskrivende analyse
Sammenfattende kan det ud fra den beskrivende statistik konkluderes, at indsatsgruppen afviger fra den
potentielle kontrolgruppe på flere områder, som det er nødvendigt at kontrollere for i den endelige udvælgelse
af kontrolgruppen. Indsatsgruppen består bl.a. af langt flere kvinder, flere med dansk herkomst og en større
andel har børn. Derudover er der flere i indsatsgruppen med en historik i offentlige virksomhedsrettede tilbud
og færre i private sammenlignet med den potentielle kontrolgruppe. Geografisk placerer langt størstedelen af
indsatsgruppen sig i Nordjylland, mens størstedelen blandt den potentielle kontrolgruppe placerer sig i
hovedstadsområdet. A-kassefordelingen er også skæv på de to grupper, og så er der en lille overvægt af
erhvervsuddannede i indsatsgruppen. I de første seks måneder af deres dagpengeforløb, har indsats- og
kontrolgruppen nogenlunde den samme mængde aktivering, men af lidt forskellig type. De to grupper har dog
samme aldersfordeling, og når man ser tilbage forud for indplacering i dagpengeforløbet, har de to grupper
gennemsnitligt været lige lang tid i beskæftigelse, uddannelse eller modtaget andre ydelser.
5. Resultater af effektevaluering
I dette afsnit fremgår resultaterne af jobrotationsvikariatets effekt på beskæftigelsesgraden hhv. et �½, 1, 1�½ og
2 år efter påbegyndelse af indsatsforløbet. Der fremstilles både samlede resultater, samt resultater fordelt på
en række undergrupper, for at undersøge, om jobrotationsordningen er særligt gavnlig for nogle grupper af
ledige. Resultaterne viser, at jobrotationsordningen generelt øger beskæftigelsen.
Jobrotationsforløb medfører, som de fleste andre aktiver indsatser, en fastholdelse i ledighed på kort sigt (inden
for det første halve år), men halvandet år efter forløbets start har indsatsgruppen en højere beskæftigelsesgrad
end kontrolgruppen. Det indikerer, at der er en positiv programeffekt, som er stigende over den toårige periode,
der evalueres. Det betyder at det (forventede) positive udbytte af at være jobrotationsvikar (programeffekten)
overstiger den negative effekt af at blive fastholdt i indsatsen (fastholdelseseffekten) mellem et år og halvandet
Danmarks Læreres
Fælles
Akademikernes
Ledernes
CA
14
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 364: Orientering om offentliggjorte evalueringer i serviceeftersynet af uddannelsesindsatsen
2424316_0015.png
år efter forløbets start. Det er vigtigt at sammenholde begge effekter for at finde den samlede effekt af
jobrotationsforløbet (nettoeffekten). I det følgende gennemgås resultaterne samlet og fordelt på en række
undergrupper.
5.1 Jobrotation øger beskæftigelsen over tid
Resultaterne af analysen fremgår af tabel 4, hvor det ses, at beskæftigelsesgraden stiger mere over tid for
indsatsgruppen sammenlignet med kontrolgruppen. Det betyder, at et jobrotationsvikarforløb samlet set øger
beskæftigelsen for dagpengemodtagere.
I den første periode på et halvt år lige efter start i jobrotation fastholdes vikarerne i ledighed, hvorfor
beskæftigelsesgraden er 8,1 pct. -point signifikant
lavere
for indsatsgruppen end for kontrolgruppen. Da et
gennemsnitligt jobrotationsforløb varer knap 17 uger, er det forventeligt med en vis fastholdelse, og den
negative nettoeffekt er således ikke overraskende. Efter et år er der dog indikationer på, at der er en positiv
programeffekt af jobrotationsforløbet, som har indhentet fastholdelsen af indsatsen. Beskæftigelsesgraden for
indsatsgruppen er 1,2 pct.-point højere end for kontrolgruppen, men differencen er ikke signifikant på et 5 pct.
signifikansniveau. Nettoeffekten er dog signifikant positiv efter halvandet år, hvor beskæftigelsesgraden er 4
pct.-point signifikant
højere
for indsatsgruppen, og to år efter er beskæftigelsesgraden 4,9 pct.-point signifikant
højere for indsatsgruppen.
5
Der er altså positive signifikante netto-beskæftigelseseffekter af et
jobrotationsforløb fra halvandet år og op til mindst to år efter indsatsens start. De positive effekter svarer til 3
uger gennemsnitlig merbeskæftigelse inden for halvandet år og knap 5 uger inden for to år.
Tabel 4
Gennemsnitlig beskæftigelsesgrad (akkumuleret)
�½ år
Beskæftigelsesgrad
-0,081***
(0,006)
1 år
0,012*
(0,007)
1�½ år
0,040***
(0,007)
2 år
0,049***
(0,007)
Anm.: Indsatsgruppen indeholder udelukkende personer, som ikke tidligere har været i et jobrotationsforløb. Personer som tidligere har været i jobrotation optræder hverken
i indsatsgruppe eller potentiel kontrolgruppe. * angiver 10 pct. signifikans niveau, ** angiver 5 pct. signifikans niveau, *** angiver 1 pct. signifikans niveau. Standardfejl
er clustered på id-nummer, da en kontrol kan være kontrolpersoner for flere indsatspersoner, og er angivet i parentes. Antal observationer: 9.028.
Kilde: DREAM, e-indkomst, og Danmarks Statistiks registre BOERN og UDDA, samt egne beregninger.
For at illustrere effekternes størrelse, viser figur 7 beskæftigelsesgraden for hhv. indsats- og kontrolgruppen i
perioder over �½, 1, 1�½ og 2 år efter indsatsstart. Estimaterne er omgivet af konfidensintervaller. Både indsats-
og kontrolgruppens beskæftigelsesgrad stiger, men som allerede beskrevet stiger beskæftigelsesgraden mere
for jobrotationsvikarerne.
5
I Bilag 6 præsenteres også resultater 2 �½ år fra indsatsstart. Her er forskellen 5,8 pct. Det er ikke overraskende at den
positive effekt vokser en smule, da den indledende fastholdelseseffekts betydning er relativt mindre over en længere
tidshorisont.
15
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 364: Orientering om offentliggjorte evalueringer i serviceeftersynet af uddannelsesindsatsen
2424316_0016.png
Figur 7
Akkumuleret beskæftigelsesgrad for indsats- og kontrolgruppen i tid efter indsatsstart
Anm.: Indsatsgruppen indeholder udelukkende personer, som ikke tidligere har været i et jobrotationsforløb. Personer som tidligere har været i jobrotation optræder
hverken i indsatsgruppe eller potentiel kontrolgruppe. Beskæftigelsesgraden for kontrolgruppen er et gennemsnit for hele gruppen og er udregnet som antal
uger i beskæftigelse ud af det samlede antal uger i tidsperioden. Tidsperioderne er hhv. et halvt år, et år, halvandet år og to år efter den uge indsatspersonen
starter i jobrotation. Beskæftigelsesgraden for indsatsgruppen er udregnet som kontrolgruppens beskæftigelsesgrad tillagt den estimerede effekt af at være
jobrotationsvikar. De angivne konfidensintervaller om estimaterne er på 95 pct. niveau.
Kilde:
DREAM, e-indkomst, og Danmarks Statistiks registre BOERN og UDDA, samt egne beregninger.
For at få et øget indblik i eventuelle fastholdelses- og programeffekter af jobrotation, vises i figur 8 deskriptive
beskæftigelsesgrader for indsats- og kontrolgruppen inden for kvartalsvise intervaller (ikke akkumuleret)
6
. Det
ses af figuren, at der er tydelige indikationer på en fastholdelseseffekt inden for de første 26 uger, og ligeledes
indikationer på at der er en positiv programeffekt, som træder ind allerede mellem 26 og 39 uger efter
jobrotationsforløbets start i gennemsnit. I alle efterfølgende intervaller, er der en højere beskæftigelsesgrad for
indsatsgruppen, om end differencen mellem indsats- og kontrolgruppe bliver mindre over tid.
6
Med deskriptiv refereres til, at det ikke er testet hvorvidt forskellen er signifikant forskellig mellem de to grupper.
16
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 364: Orientering om offentliggjorte evalueringer i serviceeftersynet af uddannelsesindsatsen
2424316_0017.png
Figur 8
Beskæftigelsesgraden for indsats- og kontrolgruppen opdelt på intervaller
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
1 til 13 uger
13 til 26 uger
26 til 39 uger
39 til 52 uger
Kontrol
52 til 65 uger
Indsats
65 til 78 uger
78 til 91 uger
91 til 104 uger
Anm.: Indsatsgruppen indeholder udelukkende personer, som ikke tidligere har været i et jobrotationsforløb. Personer som tidligere har været i jobrotation optræder
hverken i indsatsgruppe eller potentiel kontrolgruppe. Søjlerne angiver beskæftigelsesgraden for kontrol- og indsatsgruppen i kvartalsvise intervaller for det
matchede datasæt.
Kilde:
DREAM, e-indkomst, og Danmarks Statistiks registre BOERN og UDDA, samt egne beregninger.
En tredje måde at få indblik i jobrotationsvikarers beskæftigelse sammenlignet med kontrolgruppens er ved at
sammenligne de to gruppers beskæftigelsesfrekvens, hvilket er gjort i figur 9. Figuren viser andelen i
beskæftigelse i den enkelte uge fra jobrotationsforløbets start, fordelt på indsats- og kontrolgruppe. Figuren
illustrerer, at de to grupper har en næsten identisk beskæftigelsesfrekvens op til indsatsstarten. Herefter er
indsatspersonernes beskæftigelsesfrekvens lavere de første 26 uger, hvorefter der sker en kraftig stigning i
andelen af indsatspersoner, der er i beskæftigelse i en given uge, sammenlignet med kontrolgruppen. Det
stemmer godt overens med de indikationer der er på positive programeffekter, idet der ses en højere
beskæftigelsesgrad for indsatsgruppen sammenlignet med kontrolgruppen, et halvt år til to år efter indsatsen
påbegyndes, som illustreret i figur 8.
17
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 364: Orientering om offentliggjorte evalueringer i serviceeftersynet af uddannelsesindsatsen
2424316_0018.png
Figur 9
Beskæftigelsesfrekvenser for indsats- og kontrolgruppe i tidsperioder siden indsatsstart, for den matchede
population
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Anm.:Beskæftigelsesfrekvensen måler, hvor stor en andel af populationen, der har beskæftigelse i den pågældende uge, uanset hvor mange timer personen har arbejdet.
Kontrolgruppen har en beskæftigelsesfrekvens på nul 1 uge før indsatsstart, da der er betinget på dette i udvælgelsen af kontrolgruppen. Indsatsgruppen indeholder
udelukkende personer, som ikke tidligere har været i et jobrotationsforløb. Personer som tidligere har været i jobrotation optræder hverken i indsatsgruppe eller
potentiel kontrolgruppe.
Kilde:
DREAM, e-indkomst, og Danmarks Statistiks registre BOERN og UDDA, samt egne beregninger.
5.2 Effekter for forskellige undergrupper
For at få indblik i om nogle grupper af ledige har større gavn af jobrotationsordningen end andre, undersøges
effekterne separat for forskellige undergrupper. I tabel 5 ses resultaterne af subgruppeanalyserne. Det bør dog
bemærkes, at subgruppeanalyser i nogle tilfælde medfører meget små sammenligningsgrupper
og samtidig
øges sandsynligheden for at finde såkaldt falsk positive resultater
og resultaterne skal derfor anvendes med
forsigtighed.
For alle undergrupper er der en negativ nettoeffekt det første halve år, og for alle grupper er der positive
effekter efter halvandet og to år. For nogle undergrupper ser der ud til at være positive beskæftigelseseffekter
allerede efter et år: Mænd, personer uden beskæftigelse det seneste år, personer med anden etnisk herkomst
end dansk samt langtidsledige. Det er samtidig for disse grupper, at der ses de størst positive effekter af
ordningen efter halvandet og to år.
Der findes stor forskel i effekter, når der opdeles på, om personerne har været i beskæftigelse det seneste år,
samt om personerne har over et års anciennitet i dagpengesystemet (langtidsledige). Efter halvandet år er
effekten 6,1 pct.-point højere for personer, der ikke har været i beskæftigelse og 7,3 pct.-point højere for
langtidsledige. Efter to år er effekten 7,3 pct.-point højere for personer, der ikke har været i beskæftigelse, og
8,6 pct.-point højere for langtidsledige. Omregnet til uger, svarer det for gruppen af langtidsledige til mere end
7 ugers merbeskæftigelse to år efter start i jobrotation, samt at personer, der ikke har været i beskæftigelse det
seneste år, har ca. 8 ugers merbeskæftigelse to år efter start i jobrotation. Disse resultater tyder på, at der er
størst effekt af jobrotationsordningen for dagpengemodtagere, der er langt fra arbejdsmarkedet.
Dagpengemodtagere med anden etnisk herkomst end dansk har større positive beskæftigelseseffekter af
indsatsen sammenlignet med etniske danskere, med 13 pct.-point mere beskæftigelse end kontrolgruppen efter
52 uger før
48 uger før
44 uger før
40 uger før
36 uger før
32 uger før
28 uger før
24 uger før
20 uger før
16 uger før
12 uger før
8 uger før
4 uger før
Indsatsuge
4 uger efter
8 uger efter
12 uger efter
16 uger efter
20 uger efter
24 uger efter
28 uger efter
32 uger efter
36 uger efter
40 uger efter
44 uger efter
48 uger efter
52 uger efter
56 uger efter
60 uger efter
64 uger efter
68 uger efter
72 uger efter
76 uger efter
80 uger efter
84 uger efter
88 uger efter
92 uger efter
96 uger efter
100 uger efter
104 uger efter
kontrol
indsats
18
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 364: Orientering om offentliggjorte evalueringer i serviceeftersynet af uddannelsesindsatsen
2424316_0019.png
halvandet år og 14,3 pct.-point mere efter to år. Det skal dog bemærkes, at populationen af personer med anden
etnisk herkomst er meget lille (993 personer), hvorfor det kan være problematisk at generalisere disse effekter.
Tabel 5
Resultater for forskellige grupper - beskæftigelsesgrader
Antal
Samlede effekter
I alt
Køn
Kvinder
Mænd
Uddannelse
Faglært
Ufaglært
Beskæftigelse seneste år
Nej
Ja
Andet virksomhedsrettet tilbud
Nej
Ja
Herkomst
Anden
Dansk
Anciennitet i dagpenge
Ledig i mindre end et år
Ledig mere end et år
Privat eller offentlig jobrotation
Offentlig
Privat
6.570
2.458
73 pct.
27 pct.
-0,082
***
(0,007)
-0,080
***
(0,011)
0,001
(0,008)
0,043
***
(0,013)
0,025
***
(0,008)
0,085
***
(0,014)
0,032
***
(0,008)
0,101
***
(0,014)
5.436
3.592
60 pct.
40 pct.
-0,093
***
(0,008)
-0,061
***
Andel i jobrotation
100 pct.
Et halvt år
-0,081***
(0,006)
Et år
0,012*
(0,006)
0,001
(0,008)
0,040
***
(0,013)
0,011
(0,008)
0,011
(0,012)
0,032
***
(0,010)
-0,007
(0,009)
0,001
(0,009)
0,027
***
Halvandet år
0,040***
(0,007)
0,027***
(0,008)
0,072
***
(0,013)
0,039
***
(0,008)
0,038
***
To år
0,049***
(0,007)
0,036***
(0,009)
0,083
***
(0,014)
0,048
***
(0,009)
0,048
***
(0,014)
0,073
***
(0,011)
0,027
***
(0,009)
0,039
***
(0,010)
0,062
***
(0,011)
0,143
***
(0,021)
0,038
***
(0,008)
0,028
***
(0,009)
0,086
***
(0,011)
6.540
2488
72 pct.
28 pct.
-0,082***
(0,007)
-0,078
***
(0,011)
6.416
2.612
71 pct.
29 pct.
-0,083
***
(0,007)
-0,078
***
(0,011)
3.945
5.083
44 pct.
56 pct.
-0,052
***
(0,008)
-0,106
***
(0,013)
0,061
***
(0,010)
0,020
**
(0,008)
5.070
3.938
57 pct.
43 pct.
-0,089
***
(0,008)
-0,069
***
(0,009)
0,029
***
(0,009)
0,054
***
(0,009)
960
8.068
11 pct.
89 pct.
-0,011
(0,016)
-0,088
***
(0,010)
0,100
***
(0,019)
0,002
(0,007)
-0,004
(0,009)
0,038
***
(0,011)
0,130
***
(0,021)
0,030
***
(0,006)
(0,008)
0,020
**
(0,009)
0,073
***
(0,009)
(0,010)
(0,011)
Anm.: * angiver 10 pct. signifikans niveau, ** angiver 5 pct. signifikans niveau, *** angiver 1 pct. signifikans niveau. Standardfejl er clustered på id-nummer, da en kontrol
kan være kontrolpersoner for flere indsatspersoner og er angivet i parentes. Samlet antal observationer: 9.028. Anm.: Indsatsgruppen indeholder udelukkende personer, som
ikke tidligere har været i et jobrotationsforløb. Personer som tidligere har været i jobrotation optræder hverken i indsatsgruppe eller potentiel kontrolgruppe.
Kilde: DREAM, e-indkomst, og Danmarks Statistiks registre BOERN og UDDA, samt egne beregninger
19
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 364: Orientering om offentliggjorte evalueringer i serviceeftersynet af uddannelsesindsatsen
Litteraturliste
Card, D., Kluve, J. & Weber, A. (2018),
“What
Works? A Meta Analysis of Recent Active Labor Market
Program Evaluations”,
Journal of the European Economic Association,
Volume 16, Issue 3, 894–931.
Normand, S. L. T., Landrum, M. B., Guadagnoli, E., Ayanian, J. Z., Ryan, T. J., Cleary, P. D. and McNeil, B.
J (2001),
“Validating
recommendations for coronary angiography following an acute myocardial infarction in
the elderly: A matched analysis using propensity scores”,
Journal of Clinical Epidemiology,
54: 387–398.
Paul R. Rosenbaum, Donald B. Rubin (1983),
“The
central role of the propensity score in observational studies
for causal effects”,
Biometrika,
Volume 70, Issue 1, Pages 41–55.
Rosholm, M., & Svarer, M. (2011). Effekter af virksomhedsrettet aktivering i den aktive
arbejdsmarkedspolitik.
SFI (2015) Ressourceforløb-Koordinerende sagsbehandleres og borgeres erfaringer.
København.
Sørensen, K. & Nielsen Arendt, J.
(2014), ”Effekter af ansættelse som jobrotationsvikar”, KORA
- Det
Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning.
20
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 364: Orientering om offentliggjorte evalueringer i serviceeftersynet af uddannelsesindsatsen
2424316_0021.png
Bilag 1: Seneste ændringer af ordningen
De seneste år er der foretaget flere ændringer af jobrotationsordningen. Med vedtagelse af finansloven for
2019, blev den tidligere særlige pulje til jobrotation for personer med videregående uddannelser omlagt til en
lovbunden bevilling i lighed med den eksisterende ordinære jobrotationsordning.
Med
Aftale om en forenklet beskæftigelsesindsats
fra august 2018 blev det aftalt, at jobrotationsordningen
skulle udvides til flere ledige, herunder personer i ressourceforløb og sygedagpengemodtagere, som ikke er i
et ansættelsesforhold. Ændringerne trådte i kraft den 1. januar 2020.
Med
Aftale om opkvalificering
fra november 2019 til og med 2020 blev der etableret en midlertidig pulje, så
medarbejdere, der er 25 år og har mindst to
års relevant erhvervserfaring (såkaldte euv1’ere), kan tage en
erhvervsuddannelse som en del af et jobrotationsforløb. Med
Aftale om styrket opkvalificering
fra juni 2020
videreføres denne mulighed som forsøg fra 1. januar 2021 til og med 31. december 2022.
Bilag 2: Metode og definitioner i analysen
Der belyses en treårig periode 2015-2017, fra målretningsinitiativerne igangsættes til ordningen igen ændres i
2018. Der indgår kun dagpengemodtagere i analysen. I denne periode er der i alt 6.357 personer, som indgår i
et jobrotationsforløb, og denne gruppe betegnes indsatsgruppen
7
.
Potentiel kontrolgruppe
Som sammenligningsgrundlag i den beskrivende del af analysen udvælges en
potentiel kontrolgruppe,
som vil
være grundlaget for den endelige kontrolgruppe til effektmålingen. Udvalgte personer skal have følgende
karakteristika til fælles med indsatsgruppen for at indgå i den potentielle kontrolgruppe. Disse fire kriterier er
yderligere illustreret i figur B.1.:
Den potentielle kontrolgruppe skal have modtaget dagpenge i perioden 2015-2017, så de kan kobles
med indsatspersoner i dette tidsrum.
Indplaceringstidspunktet ligger i samme kvartal i samme år for indsats- og potentiel kontrolperson for
at sikre, at de har haft nogenlunde samme forløb op til evalueringstidspunktet.
Personerne i indsats- og potentiel kontrolgruppe har samme tidsrum mellem indplaceringsdato og
tidspunktet for indsatspersonens forløb i jobrotation
kontrolperson
skal
være i dagpenge på dette
tidspunkt, men må ikke være i aktivering. Se
Afstand
på figur B.1.
Personerne i indsats- og potentiel kontrolgruppe har samme anciennitet i dagpenge i tidsrummet
mellem indplaceringsdato og startmåned for indsatspersonens forløb i jobrotation, illustreret med lige
lange perioder i dagpenge i figur B.1.
Efter at have betinget på disse krav, udgør den potentielle kontrolgruppe 144.513 personer. Som man kan se i
figur B.1 har indsats- og kontrolperson ikke nødvendigvis identiske forløb, men variablen, Afstand,
kombineret med anciennitet gør, at der tages højde for sæsonudsving.
7
For at sikre, at gruppen kun består af dagpengemodtagere, betinges der på, at personerne har en indplaceringsdato forud for forløbet
det har kun dagpengemodtagere -, at de ikke har modtaget kontanthjælp et halvt år forud for jobrotation, samt at de har modtaget
dagpenge i minimum seks måneder, som reglerne foreskriver.
21
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 364: Orientering om offentliggjorte evalueringer i serviceeftersynet af uddannelsesindsatsen
2424316_0022.png
Figur B.1
Potentiel kontrolperson som matches en indsatsperson
Kilde: Egen illustration. Forløb behøver ikke have identisk indplaceringsdato, som eksemplet illustrerer, blot være indplaceret i samme år og
kvartal.
Endelig kontrolgruppe
Den endelige kontrolgruppe udvælges fra den potentielle kontrolgruppe på baggrund af den beskrivende
statistik. Karakteristika, som der matches på, kan ses i bilag 3, i tabel B.3.
Hvad der anvendes i praksis
Matchingen løses ved brug af pakken MatchIt i R Studio.
Personer matches på baggrund af distancen mellem deres propensity score. Denne findes ved brug af
Nearest Neighbour algoritmen.
Hvor tæt propensity scores må ligge på hinanden, kan betinges ved brug af parameteren Caliper.
Caliper er i Nearest Neighbor defineret, som en andel af standardafvigelsen af propensity score’en.
Der justeres på denne parameter, så den tager hhv. værdierne 0, 0,1 og 0,2 i denne analyse.
Der anvendes Ratio = 1, så hver indsatsperson kun matches med én kontrolperson. Én kontrolperson,
kan godt være match til flere indsatspersoner. Der anvendes derfor clustered standardfejl på id-
nummer.
Bilag 3: Yderligere beskrivende tabeller
Nedenfor præsenteres ydereligere information om jobrotations-vikarerne og tabeller, hvor vikarerne
sammenlignes med den potentielle kontrolgruppe.
Branche i jobrotation
Tabel B.1 viser fordelingen i forskellige brancher, og fordelt på private og offentlige jobrotationsforløb. Det
mest almindelige forløb er i branchen
Offentlig administration, undervisning og sundhed,
hvor de fleste forløb
foregår i offentligt regi. Det mest almindelige forløb i privat regi foregår i branchen: Handel og transport mv.
Tabel B.1
Brancher for jobrotationsforløb
Antal i alt
Offentlig administration,
undervisning og sundhed
Handel og transport mv.
4.445
747
Andel i alt
70 pct.
12 pct.
Antal privat
132
701
Antal offentlige
4313
45
22
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 364: Orientering om offentliggjorte evalueringer i serviceeftersynet af uddannelsesindsatsen
2424316_0023.png
Antal i alt
Industri, råstofudvinding og
forsyningsvirksomhed
Erhvervsservice
Kultur, fritid og anden service
Bygge og anlæg
Ejendomshandel og udlejning
Landbrug, skov og fiskeri
Information og
kommunikation
Finansiering og forsikring
Uoplyst
363
344
150
120
24
10
6
-
19
Andel i alt
6 pct.
5 pct.
2 pct.
2 pct.
0 pct.
0 pct.
0 pct.
-
0 pct.
Antal privat
329
118
82
>115
20
11
6
-
.
Antal offentlige
34
126
68
.
4
0
0
.
.
Anm.: Indsatsgruppen indeholder udelukkende personer, som indgår i et jobrotationsforløb i 2015-2017 og som ikke tidligere har været i et
jobrotationsforløb. Personer som tidligere har været i jobrotation optræder hverken i indsatsgruppe eller potentiel kontrolgruppe.
angiver at der er
mindre end 3 observationer.
Kilde: DREAM, e-indkomst, og Danmarks Statistiks registre BOERN og UDDA, samt egne beregninger.
Aldersfordeling på RAR-områder
Figur B.2
Gennemsnitsalder fordelt på RAR områder
50
45
40
35
30
25
20
15
10
5
0
Indsats
Potentiel kontrol
Gennemsnitsalder
Hovedstaden
Bornholm
Sydjylland
Anm.: Indsatsgruppen indeholder udelukkende personer, som indgår i et jobrotationsforløb i 2015-2017 og som ikke tidligere har været i et
jobrotationsforløb. Personer som tidligere har været i et jobrotationsforløb optræder hverken i indsats eller potentiel kontrolgruppe.
Kilde: DREAM, e-indkomst, og Danmarks Statistiks registre BOERN og UDDA, samt egne beregninger.
Bilag 4: Uddybning af metode
Først foretages matchingen for finde en egnet kontrolgruppe til indsatsgruppen. De forskellige modeller, der
er undersøgt, er listet i tabel B.3 i bilag 5. Den endelige model er markeret med fed.
Når matchingen er lykkedes, udføres en lineær regression for hvert af udfaldsmålene (beskæftigelsesgrader for
�½, 1, 1�½ og 2 år). Effekten er forskellen mellem indsats- og kontrolgruppen for de forskellige udfaldsmål.
Med OLS testes, om forskellen er signifikant, dvs. om den er forskellig fra nul. Vi er derfor interesserede i
fortegnet og størrelsen af koefficienten for indsats for hver af de 4 regressioner, og om denne er signifikant på
minimum et 5 pct. signifikans niveau.
Nordjylland
Sjælland
Vestjylland
Fyn
Østhylland
23
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 364: Orientering om offentliggjorte evalueringer i serviceeftersynet af uddannelsesindsatsen
2424316_0024.png
Den matchede population består af indsatsgruppen og den endelige kontrolgruppe. Hver indsatsperson er
matchet med én kontrolperson og gruppen består samlet af 9.028 personer, 4.514 personer i indsatsgruppe og
4.514 personer i kontrolgruppen. Dette betyder, at 1.943 indsatspersoner i den endelige model
ikke
er blevet
matchet, fordi der ikke fandtes en kontrolperson, som havde de samme karakteristika som indsatspersonen.
Disse personer ekskluderes fra analysen. Indsats- og kontrolgruppen afviger fra hinanden på især geografisk
placering, forældrestatus, køn, tidligere virksomhedsrettet tilbud, A-kasse tilhørsforhold og herkomst. Til at
undersøge om de to grupper er ens, udføres en række balancetests, som er listet i tabel B.2, i bilag 5.
Bilag 5: Robusthed af resultater
Balancetest
For at vurdere om den endelige matching lykkedes, laves tests for om det matchede data er balanceret på
kontrolvariablene. Balancetesten består i at udregne forskellen mellem den standardiserede middelværdi
(SMD) for alle kontrolvariable for hhv. indsats- og kontrolgruppen. I litteraturen er der bred enighed om at
matchingen har bestået balancetesten, hvis SMD ikke overstiger 0,1 for samtlige variable (Normand et. al.,
2001).
Det matchede datasæt er balanceret på alle kontrolvariable bortset fra andelen af personerne, der bor i RAR-
området Nordjylland, Sjælland samt Hovedstaden, hvor meget personerne har været i aktivering 6 mdr. op til
indsatsstart (med en difference på lidt over 1 uge) samt andelen der har indgået i vejleding og opkvalificering.
Indsatsgruppen er altså i højere grad bosat i RAR Nordjylland (29 pct. af indsatsgruppen mod 13 pct. af
kontrolgruppen), mens kontrolgruppen i lidt højere grad er bosat på Sjælland (16 pct. af kontrolgruppen mod
11 pct. af indsatsgruppen) og endelig er indsatsgruppen i mindre grad bosiddende i Hovedstaden (15 pct. mod
24 pct.). Samtidig er den gennemsnitlige længde af aktivering 6 mdr. op til indsatsstart lidt højere for
indsatsgruppen (5,6 uger mod 4,35 uger), ligesom andelen i vejledning og opkvalificering er lidt højere for
indsatsgruppen (32 pct. mod 26 pct.). For alle andre variable ligger forskellen mellem den standardiserede
middelværdi mellem de to grupper under 0,1.
Tabel B.2
Balance af den matchede population
Kontrolgruppe
Indsatsgruppe
SMD
Antal observationer
Køn
Alder
Forældrestatus
Gift
Akademikernes A-kasse, BUPL og Magistrenes
BUPL, Social Pæd,, og lærernes A-kasse
FOA
3F
HK
Kristelig A-kasse
4.12
0,28 (0,45)
41.05 (13.04)
0,38 (0,49)
0,40 (0,49)
0,07 (0,25)
0,20 (0,40)
0,13 (0,34)
0,11 (0,31)
0,10 (0,30)
0,08 (0,27)
4.512
0,28 (0,45)
39.76 (12.17)
0,41 (0,49)
0,39 (0,49)
0,07 (0,26)
0,20 (0,40)
0,13 (0,34)
0,13 (0,34)
0,12 (0,32)
0,10 (0,30)
< 0,001
0,102
0,058
0,034
0,010
< 0,001
< 0,001
0,062
0,059
0,081
24
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 364: Orientering om offentliggjorte evalueringer i serviceeftersynet af uddannelsesindsatsen
2424316_0025.png
Kontrolgruppe
Selvstændige erhvervsdrivende
RAR Nordjylland
RAR Vestjylland
RAR Østjylland
RAR Sydjylland
RAR Fyn
RAR Sjælland
RAR Bornholm
RAR Hovedstaden
Ledighedsrate
Dummy hvis manglede kommunal ledighedstal*
Grunduddannelse
Bachelor uddannelse
Længerevarende uddannelse
Herkomst
Aktivering i uge 1
Aktivering op til indsats
Beskæftigelse op til indsats
Vejledning og opkvalificering
Virksomhedsrettet tilbud
Aktivering siden indplacering
0,04 (0,21)
0,13 (0,33)
0,06 (0,24)
0,17 (0,38)
0,14 (0,34)
0,09 (0,29)
0,16 (0,37)
0,01 (0,07)
0,24 (0,43)
0,03 (0,01)
0,00 (0,02)
0,29 (0,45)
0,28 (0,45)
0,06 (0,23)
0,89 (0,31)
0,00 (0,00)
4.35 (4.88)
1.63 (3.85)
0,26 (0,44)
0,44 (0,50)
0,87 (0,33)
Indsatsgruppe
0,05 (0,22)
0,29 (0,45)
0,06 (0,25)
0,19 (0,40)
0,13 (0,33)
0,07 (0,26)
0,11 (0,31)
0,00 (0,04)
0,15 (0,35)
0,03 (0,01)
0,00 (0,00)
0,29 (0,45)
0,26 (0,44)
0,05 (0,21)
0,89 (0,31)
0,00 (0,00)
5.60 (6.08)
1.63 (3.73)
0,32 (0,47)
0,44 (0,50)
0,88 (0,32)
SMD
0,030
0,399
0,007
0,053
0,029
0,067
0,147
0,072
0,249
0,053
0,030
0,014
0,033
0,040
< 0,001
< 0,001
0,226
< 0,001
0,123
< 0,001
0,026
Anm.: Dummy for manglende ledighedstal indgår for at tage højde for de kommuner, hvor der mangler ledighedsprocenter. SMD står for differencen i den
standardiserede middelværdi mellem indsats- og kontrolgruppen.
Kilde: DREAM, e-indkomst, og Danmarks Statistiks registre BOERN og UDDA, samt egne beregninger.
I tabel B.3 er præsenteret resultaterne af de forskellige modeller, der er kørt. Det fremgår hvor mange
observationer den endelige population består af, hvilke variable der ikke balancerer samt
beskæftigelseseffekterne af jobrotationsforløbet. Generelt er der en afvejning mellem en tilstrækkeligt
balanceret population og en tilstrækkeligt stor population. I de forskellige modeller har vi særligt forsøgt at
tage højde for de variable, der ikke balancerer mellem indsats-og kontrolgruppen; A-kasse fordeling,
geografisk placering, vejledning og opkvalificering samt antal uger i aktivering.
Afvigelsen i kategorien RAR Nordjylland kan potentielt betyde, at indsats- og kontrolpersonerne står overfor
to forskellige typer arbejdsmarked, hvilket kan drive effekterne af indsatspersonernes beskæftigelse. Dette
undersøges ved at køre en model, hvor der matches eksakt på RAR Nordjylland. Dette er gjort i model 3, se
tabel B.3. Det ses, at resultaterne er næsten ens, når der matches eksakt på RAR Nordjylland. Derudover er
der i matchingen inkluderet en variabel for den kommunale ledighedsprocent. Da denne variabel balancerer
(se tabel B.2), tages der til dels højde for, at personerne står over for det samme type arbejdsmarked. Tidligere
aktivering kan også spille en rolle for effekterne. Dette undersøges ved at matche eksakt om personerne har
modtaget aktivering af typen vejledning og opkvalificering (model 5).
Den endelige model (afrapporteret i analysen) er valgt ud fra at kunne beholde flest mulige observationer og
stadig have et rimeligt balanceret datasæt, samt at effekterne på beskæftigelsesgraden ikke afviger markant fra
et gennemsnit af de effekter vi finder ved at bruge forskellige modeller. Da a-kasse tilhørsforhold kan have
central betydning
da det siger noget om, hvilket branche personerne arbejder i
har vi i den endelige model
25
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 364: Orientering om offentliggjorte evalueringer i serviceeftersynet af uddannelsesindsatsen
2424316_0026.png
matchet eksakt på A-kasse gruppe 2 samt gruppe 3. Derudover matches eksakt på køn, virksomhedsrettet
tilbud, herkomst samt aktivering i uge 1.
Tabel B.3
Robusthed: Sammenligning af forskellige modeller
Hyper-
parametre
Variable der
matches exact på
Antal observationer
efter matching
Ubalancerede
variable
A-kasse gruppe 2,
RAR Nordjylland.
Bachelor uddannelse,
Antal uger i aktivering op til
indsats,
Vejledning og
opkvalificering
A-kasse gruppe 2,
RAR Nordjylland.
Antal uger i aktivering op til
indsats,
Effekt af jobrotation på
beskæftigelsesgrad
Model 1
Virksomhedsrettet tilbud,
Køn,
Aktivering i uge 1,
Herkomst
10,702 obs.
Et halvt år: -0,082***
Et år: 0,015**
Halvandet år: 0,043***
To år: 0,054***
Model 2
Caliper=0,1
Virksomhedsrettet tilbud,
Køn,
Aktivering i uge 1,
Herkomst
5.392 obs.
Et halvt år: -0,077***
Et år: 0,023***
Halvandet år: 0,054***
To år: 0,064***
Model 3
Virksomhedsrettet tilbud,
Køn,
Aktivering i uge 1,
Herkomst, akasse-gruppering
Virksomhedsrettet tilbud,
Køn,
Aktivering i uge 1,
Herkomst
RAR Nordjylland
A-kasse gruppe 2,
A-kasse gruppe 3
A-kasse gruppe 2,
A-kasse gruppe 3,
Virksomhedsrettet tilbud,
Køn,
Aktivering i uge 1,
Herkomst,
Vejledning og opkvalificering
7.652 obs.
RAR Nordjylland,
RAR Sjælland,
Antal uger i aktivering op til
indsats,
Et halvt år: -0,076**
Et år: 0,02**
Halvandet år: 0,047***
To år: 0,056***
Model 4
7.916 obs.
RAR Sjælland,
Antal uger i aktivering op til
indsats,
Vejledning og
opkvalificering
Et halvt år: -0,08**
Et år: 0,015**
Halvandet år: 0,04***
To år: 0,05***
Model 5
8.138 obs.
RAR Nordjylland,
RAR Sjælland
Et halvt år: -0,091***
Et år: 0,006
Halvandet år: 0,034***
To år: 0,044***
Anm.: Indsatsgruppen indeholder udelukkende personer, som indgår i et jobrotationsforløb i 2015-2017 og som ikke tidligere har været i et jobrotationsforløb. Personer
som tidligere har været i et jobrotationsforløb optræder hverken i indsats eller potentiel kontrolgruppe. * angiver 10 pct. signifikans niveau, ** angiver 5 pct. signifikans
niveau, *** angiver 1 pct. signifikans niveau. Standardfejl er clustered på id-nummer, da en kontrol kan være kontrolpersoner for flere indsatspersoner, og er angivet i
parentes. Antal uger i aktivering op til indsatsstart er her opdelt i intervaller af: 0 uger, 1-3 uger, 4-6 uger, over 6 uger.
Kilde: DREAM, e-indkomst, og Danmarks Statistiks registre BOERN og UDDA, samt egne beregninger.
26
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 364: Orientering om offentliggjorte evalueringer i serviceeftersynet af uddannelsesindsatsen
2424316_0027.png
Bilag 6: Resultater efter 2 �½ år
I Tabel B6 samt figur B6 afrapporteres resultater for 2 �½ år fra indsatsstart. Som forventeligt, idet fastholdelsen
bliver relativt mindre, øges nettoeffekten en smule til 5,8 pct. point.
Tabel B6
Gennemsnitlig beskæftigelsesgrad (akkumuleret)
�½ år
Beskæftigelsesgrad
-0,081***
(0,006)
1 år
0,012*
(0,006)
1�½ år
0,040***
(0,007)
2 år
0,049***
(0,007)
2 �½ år
0,058***
(0,007)
Anm.: Indsatsgruppen indeholder udelukkende personer, som ikke tidligere har været i et jobrotationsforløb. Personer som tidligere har været i jobrotation optræder hverken
i indsatsgruppe eller potentiel kontrolgruppe. * angiver 10 pct. signifikans niveau, ** angiver 5 pct. signifikans niveau, *** angiver 1 pct. signifikans niveau. Standardfejl
er angivet i parentes. Antal observationer: 9.028.
Kilde: DREAM, e-indkomst, og Danmarks Statistiks registre BOERN og UDDA, samt egne beregninger.
Figur B6
Akkumuleret beskæftigelsesgrad for indsats- og kontrolgruppen i tid efter indsatsstart
Anm.: Indsatsgruppen indeholder udelukkende personer, som ikke tidligere har været i et jobrotationsforløb. Personer som tidligere har været i jobrotation optræder
hverken i indsatsgruppe eller potentiel kontrolgruppe. Beskæftigelsesgraden for kontrolgruppen er et gennemsnit for hele gruppen og er udregnet som antal
uger i beskæftigelse ud af det samlede antal uger i tidsperioden. Tidsperioderne er hhv. et halvt år, et år, halvandet år og to år efter den uge indsatspersonen
starter i jobrotation. Beskæftigelsesgraden for indsatsgruppen er udregnet som kontrolgruppens beskæftigelsesgrad tillagt den estimerede effekt af at være
jobrotationsvikar. De angivne konfidensintervaller om estimaterne er på 95 pct. niveau.
Kilde:
DREAM, e-indkomst, og Danmarks Statistiks registre BOERN og UDDA, samt egne beregninger.
27