Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 364
Offentligt
2424315_0001.png
Voksenlærlingeordningen
Deskriptiv analyse
April 2021
Viden og Analyse / Nicoline Nagel Nilsson (NWNA) & Magnus Andreas Bødker Jensen (MABJ)
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 364: Orientering om offentliggjorte evalueringer i serviceeftersynet af uddannelsesindsatsen
2424315_0002.png
Resumé af resultater
Voksenlærlingeordningen har både et uddannelses- og beskæftigelsespolitisk formål, og sigter mod at give
voksne bedre mulighed for at tage en erhvervsuddannelse. Ordningen styrker både den enkeltes kvalifikationer
og kompetencer og bidrager samtidig til at imødekomme behovet for faglært arbejdskraft. Personer i et vok-
senlærlingeforløb kan både komme fra ledighed (ufaglært eller faglært og faglært med forældet uddannelse)
eller fra beskæftigelse (ufaglærte).
Denne analyse af voksenlærlingeordningen er en
beskrivende analyse,
hvorfor der f.eks. ikke kan siges noget
om deciderede effekter på beskæftigelse af at have været i et voksenlærlingeforløb. Analysen undersøger der-
imod, om der deskriptivt kan findes sammenhænge i typen af virksomheder, der ansætter lærlinge med et
voksenlærlingetilskud, samt hvilke personer, der påbegynder et voksenlærlingeforløb, fordelt på om personen
kommer fra hhv. ledighed eller beskæftigelse.
Analysens resultater viser, at:
Tre ud af fire (77 pct.) voksenlærlingeforløb finder sted i en privat virksomhed, og ca. halvdelen i branchen
for
bygge og anlæg
eller
handel og transport.
Omkring en fjerdedel (24 pct.) færdiggør ikke den erhvervsuddannelse, som voksenlærlingeforløbet er en
del af. Det er i data ikke muligt at se, hvor mange der gennemfører voksenlærlingeforløbet, som er en del
af uddannelsen. Andelen ligger dog på niveau med den generelle afbrydelse af erhvervsuddannelser (24
pct.).
Halvdelen (48 pct.) har grundskole som højest fuldførte uddannelsesniveau (dvs. er ufaglærte), 23 pct. er
faglærte og 11 pct. har en videregående uddannelse. Den resterende andel har en gymnasial uddannelse
som højest fuldførte (19 pct.).
Lidt over halvdelen (51 pct.) er mænd, og mere end 80 pct. har dansk herkomst.
Gennemsnitsalderen er 34 år, og 7 pct. er over 50 år, når de påbegynder voksenlærlingeforløbet.
Endvidere viser analysen vedrørende løn og beskæftigelse, at:
Den forudgående
beskæftigelsesgrad
1
er, som forventet, højere for de borgere, der påbegynder et voksen-
lærlingeforløb fra beskæftigelse (0,5) sammenlignet med dem, der påbegynder fra ledighed (0,3).
Ca. 63 pct. afgår til beskæftigelse efter forløbet, herunder ca. 38 pct. i samme virksomhed, som de var i
voksenlærlingeforløb i. De resterende 37 pct. afgår til ledighed.
Den
gennemsnitlige timeløn
ved et nedslag et år
før
påbegyndt uddannelse er 149 kr. og ved et nedslag et
år
efter
afsluttet uddannelse 182 kr., hvor borgere der påbegynder fra ledighed, som forventet, ligger la-
vere både før og efter, sammenlignet med borgere fra beskæftigelse. Den relative ændring er dog nogen-
lunde tilsvarende.
Beskæftigelsesfrekvensen
2
52 uger
før
påbegyndelse af erhvervsuddannelsen ligger lavere sammenlignet
med 52 uger
efter
afslutning af uddannelsen. For borgere, der kommer fra beskæftigelse, er beskæftigel-
sesgraden ca. 0,5 før og ca. 0,65 efter. For borgere der kommer fra ledighed, er beskæftigelsesgraden ca.
0,2, og altså betydeligt lavere før påbegyndelse af forløbet, mens den et år efter er ca. 0,5.
1
2
Andelen af uger i beskæftigelse i løbet af de seneste 3 år.
Andelen i beskæftigelse i den enkelte uge.
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 364: Orientering om offentliggjorte evalueringer i serviceeftersynet af uddannelsesindsatsen
2424315_0003.png
1. Indledning
Voksenlærlingeordningen blev indført som en midlertidig forsøgsordning i 1997, og blev gjort permanent i
1999. Med ordningen har private og offentlige arbejdsgivere, der indgår uddannelsesaftale med voksne,
ret
til
tilskud til den løn, som de betaler personen i praktikperioden. Ordningen har både et uddannelses- og beskæf-
tigelsespolitisk formål, og sigter mod at give voksne bedre mulighed for at tage en erhvervsuddannelse og
derved styrke kvalifikationer og kompetencer, og samtidig bidrage med uddannet arbejdskraft på områder med
gode beskæftigelsesmuligheder og mangel på arbejdskraft.
Denne analyse beskriver brugen af voksenlærlingeordningen og undersøger, om der kan findes sammenhænge
i karakteristika for personer, der påbegynder et voksenlærlingeforløb.
1.1. Lovgivning og rammer for voksenlærlingeordningen
En voksenlærling er en person over 25 år, der har indgået en uddannelsesaftale ifm. en erhvervsuddannelse,
hvor lærlingeforløbet gennemføres med skiftevis skole- og praktikperioder. Ordningen er målrettet tre grupper:
1) Ledige ufaglærte og ledige faglærte med forældet uddannelse,
2) Ledige faglærte med mere end 6 måneders ledighed,
3) Beskæftigede ufaglærte.
Ordningen udgøres af et statsligt tilskud til arbejdsgiveren til den løn, der udbetales til voksenlærlingen i prak-
tikperioden
3
. For virksomheden er ordningen derved en hjælp til at tiltrække nye medarbejdere, men også at
fastholde og opkvalificere eksisterende medarbejdere. For voksne, der kommer
fra ledighed,
gives tilskud til
alle uddannelser, mens der for voksne der kommer
fra beskæftigelse,
kun gives tilskud til uddannelser på po-
sitivlisten
4
. Yderligere beskrivelse af ordningen kan findes i bilag 1.
Figur 1
Antal påbegyndte voksenlærlingeforløb fordelt på tilgang, 1998-2019
6000
5000
4000
3000
2000
1000
0
1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019
Ukendt tilgang
Fra ledighed
Fra beskæftigelse
Anm.: Kun det første påbegyndte voksenlærlingeforløb for den enkelte borger indgår (unikke personer). Det skal bemærkes, at der er skift i data-
kilder i løbet af perioden. Særligt data fra 2009-2015 vurderes ikke at være af tilstrækkelig kvalitet.
Kilde: Voksenlærlinge baseret på Bestand, Plandata og manuel indberetning fra jobcentre.
3
En arbejdsgiver kan modtage løntilskud efter voksenlærlingeordningen til en elev på social- og sundhedsuddannelserne, hvis eleven ikke har ret til
voksenelevløn.
4
https://star.dk/media/12028/2020-17-02-voksenlaerlingeliste-1-halvaar-2020.pdf
3
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 364: Orientering om offentliggjorte evalueringer i serviceeftersynet af uddannelsesindsatsen
2424315_0004.png
Figur 1 viser udviklingen i antallet af personer, der påbegynder et voksenlærlingeforløb i perioden 1998-2019.
Før 2016 er der ikke registreret oplysninger i jobcentrenes systemer om voksenlærlingens tilknytning til ar-
bejdsmarkedet, før påbegyndelsen af forløbet. Fra 2016 til 2019 fremgår det, at omkring halvdelen kommer
fra beskæftigelse. Størstedelen er i et voksenlærlingeforløb hos private virksomheder, jf. figur 2 i bilag 1. Der
påbegyndes ca. 4.000 voksenlærlingeforløb hvert år i perioden 2016 til 2019. Det skal bemærkes, at der i
perioden fra 2009-2015 er betydelige udfordringer med data, hvorfor analysen kun beskæftiger sig med forløb
påbegyndt efter 2015.
Nedenfor fremgår længden af voksenlærlingeforløb i perioden fra 2016-2019. Der tages udgangspunkt i det
år, voksenlærlingeforløbet påbegyndes. De længere forløb på 1-2 år udgør omtrent halvdelen af de påbegyndte
voksenlærlingeforløb, mens korte voksenlærlingeforløb på under ét år udgør cirka 30 pct. De resterende 20
pct. udgøres af påbegyndte voksenlærlingeforløb med en varighed på mere end 2 år. Voksenlærlingeforløb har
derved generelt en lang varighed, sammenlignet med den aktive indsats i beskæftigelsessystemet, hvor der
typisk er tale om kortere forløb. Det skal dog bemærkes, at der er variation i om virksomheden indberetter
længden på selve voksenlærlingeforløbet, eller længden på den uddannelse, som forløbet er en del af.
Figur 2
Længde af voksenlærlingeforløb, 2016-2019
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
2016
2017
Under 2 måneder 3 - 6 måneder
19 - 24 måneder
25 - 30 måneder
2018
7 - 12 måneder
31 - 36 måneder
13 - 18 måneder
Over 36 måneder
2019
Anm.: Kun det første påbegyndte voksenlærlingeforløb for den enkelte borger indgår. Det skal bemærkes, at den faktiske slutdato er registre-
ret i data, hvorfor det er muligt at se længden af forløb, der påbegyndes i 2019.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af voksenlærlingeregisteret, der er baseret på Bestand, Plandata og manuel indberetning fra jobcentre.
1.2. Analysens opbygning
I analysen præsenteres først en kort litteraturgennemgang i
Litteraturgennemgang: Analyser af voksenlærlin-
geordningen,
herefter beskrives datagrundlaget og de anvendte definitioner i afsnittet
Data og definitioner,
hvorefter karakteristika for personer i voksenlærlingeordningen præsenteres i den beskrivende analyse, afsnit-
tet
Beskrivende analyse.
2. Litteraturgennemgang: Analyser af voksenlærlingeordningen
4
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 364: Orientering om offentliggjorte evalueringer i serviceeftersynet af uddannelsesindsatsen
2424315_0005.png
Der findes ikke meget litteratur om voksenlærlingeordningen, hvilket bl.a. kan skyldes, at der tidligere har
været betydelige udfordringer med datakvaliteten. Deloitte foretog i september 2013 en evaluering af voksen-
lærlingeordningen. Analysen er baseret på registerdata og kvalitative data i form af interviews med virksom-
heder, voksenlærlinge, jobcentre, beskæftigelsesregioner og erhvervsskoler
5
.
Den deskriptive analyse viser, at mere end halvdelen af voksenlærlinge er ufaglærte, og påbegynder forløbet
fra beskæftigelse, og at ca. 40 pct. har en erhvervsuddannelse eller videregående uddannelse når de påbegynder
forløbet. Analysen viser endvidere, at ordningen er blevet mindre attraktiv for virksomhederne i løbet af peri-
oden, grundet en gradvis nedsættelse af løntilskuddet til voksenlærlinge. Derudover undersøges fortrængnings-
effekter, hvor der ikke findes indikationer på, at antallet af voksenlærlinge har påvirket tilgangen af unge lær-
linge, og at voksenlærlingeordningen derimod har medvirket til at øge det samlede antal lærlingepladser.
Data og definitioner
Boks 1 nedenfor beskriver kort datagrundlag og definitioner, som anvendes i analysen.
Boks 1
Data og definitioner
Datagrundlag
Voksenlærlinge er registeret i voksenlærlingeregisteret, som er baseret på oplysninger fra Bestand, Plandata og
manuelle indberetninger fra jobcentrene. I registeret findes oplysninger om start- og sluttidspunkt for lærlingeforløb,
og fra 2016 også hvilken tilgang lærlingen har til forløbet, samt oplysninger om virksomheden. Voksenlærlingere-
gisteret kobles med oplysninger fra Danmarks Statistisk elevregister, som indeholder oplysninger om alle påbe-
gyndte uddannelsesforløb. Det antages at voksenlærlingeforløbet er en del af en given uddannelse, hvis voksenlær-
lingeforløbet ligger inden for uddannelsens start- og sluttidspunkt. Beskæftigelsesministeriets forløbsdatabase
DREAM anvendes som datagrundlag for oplysninger om beskæftigelse og offentlige ydelser for målgruppen, samt
alder, herkomst, a-kasse og bopælskommune. Herudover anvendes Danmarks Statistiks befolkningsregister, fami-
lieregister, uddannelsesregister samt lønoplysninger fra e-Indkomst.
Definitioner
Beskæftigelses-, ydelses-, uddannelses-, og selvforsørgelsesgrad er defineret som den samlede grad (andel af uger
i løbet af en periode) af f.eks. beskæftigelse i den valgte periode, og tager dermed højde for, at personer kan gå ind
og ud af beskæftigelse. Beskæftigelsesfrekvens indikerer andelen i beskæftigelse i en given uge.
3.
Beskrivende analyse
Nedenfor undersøges hvordan voksenlærlingeforløbene kan karakteriseres og hvilke personer der påbegynder
voksenlærlingeforløb, ved at se på en række baggrundskarakteristika. Opgørelser af karakteristika fordeles på
om borgeren påbegynder voksenlærlingeforløbet fra ledighed eller fra beskæftigelse. For alle opgørelser gæl-
der det, at der tages udgangspunkt i personer, der påbegynder et voksenlærlingeforløb i perioden fra 2016 til
2018, og der tages udgangspunkt i en beskrivelse af karakteristika, på det tidspunkt hvor voksenlærlingeforlø-
bet starter. For karakteristika, hvor der undersøges beskæftigelse mv. tilbage og frem i tid, tages udgangspunkt
i uddannelsen, som voksenlærlingeforløbet er en del af.
5
Ud over en deskriptiv analyse, indgår også en effektanalyse af de isolerede beskæftigelses- og indkomsteffekter, hvor Propensity Score Matching
anvendes som metode. Det skal dog bemærkes, at der er udfordringer i forhold til data- og metodevalg i effektanalysen.
5
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 364: Orientering om offentliggjorte evalueringer i serviceeftersynet af uddannelsesindsatsen
2424315_0006.png
3.1. Karakteristika for voksenlærlingeforløb
I tabel 1 nedenfor fremgår antallet af voksenlærlinge, der påbegynder et forløb i perioden 2016-2018, fordelt
på om tilgangen er fra ledighed, fra beskæftigelse eller ukendt. Det fremgår, at der er ca. 15.650 personer i
perioden, hvor lidt over halvdelen påbegynder et forløb fra ledighed, mens lidt under halvdelen påbegynder et
forløb fra beskæftigelse. For ca. 3 pct. findes der ikke oplysninger om status ved tilgangen til forløbet.
Tabel 1
Antal personer der påbegynder et forløb i perioden 2016-2018
Voksenlærlinge fra ledighed
Antal personer
Andel
8.011
51 pct.
Voksenlærlinge fra beskæftigelse
7.199
46 pct.
Ukendt tilgang
437
3 pct.
Voksenlærlinge i alt
15.647
100 pct.
Anm.: I populationen indgår personer, der påbegynder et voksenlærlingeforløb i perioden fra 2016-2018. * Det er ikke i data muligt at se om voksenlærlinge-
forløbet færdiggøres, men det er muligt at se om uddannelsesforløbet færdiggøres ud fra Danmarks Statistiks uddannelsesregister. Der indgår kun
afsluttede uddannelsesforløb (men også uddannelsesforløb, der ikke færdiggøres).
Kilde: Egne beregninger på baggrund af voksenlærlingeregisteret og Danmark Statiks kursistregister.
I tabel 2 nedenfor præsenteres en række karakteristika for selve voksenlærlingeforløbet:
Tabel 2
Karakteristika for voksenlærlingeforløbet
Voksenlær-
linge fra ledig-
hed
Fordeling på virksomhedstyper
Privat
76 pct.
Kommune
16 pct.
Region
4 pct.
Stat
5 pct.
Fordeling på brancher
Landbrug, skovbrug og fiskeri
1 pct.
Industri, råstofindvinding og forsyningsvirksomhed
15 pct.
Bygge og anlæg
23 pct.
Handel og transport mv.
25 pct.
Information og kommunikation
2 pct.
Finansiering og forsikring
0 pct.
Ejendomshandel og udlejning
1 pct.
Erhvervsservice
6 pct.
Offentlig administration, undervisning og sundhed
25 pct.
Kultur, fritid og anden service
2 pct.
Fordeling på uddannelser
Gastronomuddannelser, bager, konditor, slagter mv.
7 pct.
Chauffør
2 pct.
Gartneruddannelser
2 pct.
Smedeuddannelser
3 pct.
Elektriker, elektronik- og svagstrømsuddannelsen
8 pct.
Cykel-, auto-, og skibsmekanikere mv.
3 pct.
Murer, snedker, maskinsnedker, tømrer, maler mv.
12 pct.
VVS-teknik
3 pct.
Social- og sundhedsuddannelse
11 pct.
Detailhandelsuddannelser
7 pct.
Kontor- og handelsuddannelser
17 pct.
Andre teknik- eller byggeuddannelser
12 pct.
Andre uddannelser
13 pct.
Gennemførelse af uddannelse
Andel, der ikke færdiggør uddannelse som voksenlærlingeforløb er en del af*
28 pct.
Voksenlær-
linge fra be-
skæftigelse
77 pct.
14 pct.
5 pct.
4 pct.
1 pct.
17 pct.
23 pct.
26 pct.
1 pct.
0 pct.
0 pct.
5 pct.
23 pct.
2 pct.
7 pct.
5 pct.
2 pct.
2 pct.
7 pct.
2 pct.
12 pct.
3 pct.
9 pct.
6 pct.
12 pct.
15 pct.
18 pct.
19 pct.
Ukendt tilgang
Voksenlær-
linge i alt
77 pct.
15 pct.
4 pct.
4 pct.
1 pct.
16 pct.
23 pct.
25 pct.
2 pct.
0 pct.
1 pct.
5,7 pct.
24 pct.
2 pct.
7 pct.
3 pct.
2 pct.
3 pct.
8 pct.
3 pct.
12 pct.
3 pct.
10 pct.
6 pct.
15 pct.
14 pct.
15 pct.
24 pct.
80 pct.
14 pct.
3 pct.
3 pct.
.
11 pct.
33 pct.
26 pct.
2 pct.
.
.
6 pct.
19 pct.
2 pct.
5 pct.
2 pct.
1 pct.
2 pct.
14 pct.
6 pct.
16 pct.
4 pct.
12 pct.
5 pct.
10 pct.
13 pct.
11 pct.
37 pct.
6
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 364: Orientering om offentliggjorte evalueringer i serviceeftersynet af uddannelsesindsatsen
2424315_0007.png
Anm.: I populationen indgår personer, der påbegynder et voksenlærlingeforløb i perioden fra 2016-2018. * Det er ikke i data muligt at se om voksenlærlingeforløbet
færdiggøres, men det er muligt at se om uddannelsesforløbet færdiggøres ud fra Danmarks Statistiks uddannelsesregister. Der indgår kun afsluttede uddannelses-
forløb.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af voksenlærlingeregisteret, Beskæftigelsesministeriets forløbsdatabase DREAM, Danmarks Statistiks befolknings-, familie-,
og uddannelsesregister.
En fordeling på brancher viser, at ca. halvdelen af voksenlærlingeforløbene finder sted i branchen for
bygge
og anlæg
og
handel og transport.
Lidt mere end tre fjerdedele af alle forløb, er hos en privat virksomhed.
Voksenlærlingeforløbene fordeles på en række overordnede uddannelsesgrupper for at undersøge, om der er
forskel i hvilken type uddannelse, en voksenlærling typisk påbegynder. Fordelingen viser tydeligt, at der er en
stor andel af håndværksmæssige eller tekniske uddannelser, som f.eks. elektriker, murer, snedker, tømrer mv.
Derudover er der også en stor andel kontor-, handels-, og detailhandelsuddannelser samt social- og sundheds-
uddannelser.
Andelen af personer, der
ikke
færdiggør den uddannelse, som voksenlærlingeforløbet er en del af, er højere for
personer, der påbegynder voksenlærlingeforløbet
fra ledighed
(28 pct.), i forhold til dem der påbegynder
fra
beskæftigelse
(19 pct.). I gennemsnit færdiggør omtrent en fjerdedel af alle voksenlærlinge ikke den uddan-
nelse, som voksenlærlingeforløbet er en del af. Det ligger på samme niveau, som den generelle færdiggørelse
af erhvervsuddannelse (Danmarks Statistik, 2020). I bilag 2 fremgår en fordeling tilsvarende tabel 2, for per-
soner, der ikke færdiggør uddannelsen, som voksenlærlingeforløbet er en del af. Her ses det, at andelen, der er
voksenlærling i en privat virksomhed ligger lidt højere (84 pct. i forhold til 77 pct.), branchefordelingen er lidt
anderledes med lidt flere lærlingeforløb i branchen for hhv.
Handel og Transport mv.
og lidt færre i branchen
for
Offentlig Administration, undervisning og sundhed
(hhv. 32 og 17 pct. sammenlignet med 25 og 24 pct.).
Uddannelsesfordelingen viser, at flere afbryder en gastronomuddannelse (12 pct. i forhold til 7 pct.), og lidt
færre kontor- og handelsuddannelser (10 pct. i forhold til 15 pct.).
3.2. Demografi, geografi og uddannelse
I tabel 3 nedenfor fremgår en række karakteristika for demografi og uddannelse for borgere i et voksenlærlin-
geforløb, fordelt på om forløbet er påbegyndt fra ledighed eller fra beskæftigelse. Da voksenlærlinge både kan
påbegynde forløb fra ledighed og beskæftigelse, sammenlignes med hele arbejdsstyrken.
Tabel 3
Demografi, geografi og uddannelse
Voksenlærlinge fra
ledighed
Antal personer
8.011
Voksenlærlinge fra
beskæftigelse
7.199
Demografi
Mænd
Dansk herkomst
Alder (gns,)
Under 30 år
Mellem 30 og 50 år
Over 50 år
Forsørger
Enlig
Enlig forsørger
53 pct.
86 pct.
35 år
33 pct.
62 pct.
6 pct.
52 pct.
44 pct.
14 pct.
60 pct.
78 pct.
34 år
40 pct.
52 pct.
8 pct.
45 pct.
40 pct.
10 pct.
Geografi
Region Hovedstaden
Region Sjælland
Region Syddanmark
21 pct.
14 pct.
24 pct.
26 pct.
14 pct.
21 pct.
31 pct.
6 pct.
28 pct.
24 pct.
14 pct.
23 pct.
34 pct.
14 pct.
20 pct.
63 pct.
78 pct.
34 år
36 pct.
59 pct.
5 pct.
45 pct.
44 pct.
13 pct.
57 pct.
82 pct.
34 år
36 pct.
57 pct.
7 pct.
48 pct.
42 pct.
12 pct.
52 pct.
86 pct.
44 år
13 pct.
55 pct.
33 pct.
53 pct.
29 pct.
10 pct.
Ukendt tilgang
437
Voksenlærlinge i alt
15.647
Arbejdsstyrken
2.378.326
7
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 364: Orientering om offentliggjorte evalueringer i serviceeftersynet af uddannelsesindsatsen
2424315_0008.png
Region Midtdanmark
Region Norddanmark
24 pct.
16 pct.
26 pct.
13 pct.
Uddannelse
16 pct.
19 pct.
25 pct.
15 pct.
22 pct.
10 pct.
Grundskole eller uoplyst
Gymnasial uddannelse
Erhvervsuddannelse
Videregående uddannelse
42 pct.
14 pct.
29 pct.
15 pct.
55 pct.
24 pct.
15 pct.
7 pct.
48 pct.
19 pct.
22 pct.
11 pct.
48 pct.
19 pct.
23 pct.
11 pct.
16 pct.
6 pct.
36 pct.
42 pct.
Anm.: I populationen indgår personer, der påbegynder et voksenlærlingeforløb i perioden fra 2016-2018. I arbejdsstyrken indgår personer mellem 25-64 år, der
ved et nedslag i uge 48 november er i beskæftigelse eller modtager en ydelse, der defineres som værende en del af arbejdsstyrken.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af voksenlærlingeregisteret, Beskæftigelsesministeriets forløbsdatabase DREAM, Danmarks Statistiks befolknings-, familie-,
og uddannelsesregister.
I den pågældende periode er lidt over halvdelen af personerne i voksenlærlingeforløbet mænd, og ca. 80 pct.
er af dansk herkomst. Andelen med dansk herkomst, der kommer fra ledighed, ligger lidt højere end for dem
der kommer fra beskæftigelse (86 pct. ift. 78 pct.). Andelene ligger nogenlunde på niveau med hele arbejds-
styrken. Hovedparten af borgerne er i alderen 30 til 50 år, med en gennemsnitsalder på knap 35 år. Til sam-
menligning er den gennemsnitlige alder i arbejdsstyrken 44 år. Lidt over halvdelen af borgere, der kommer fra
ledighed, er forsørgere, mens lidt under halvdelen af borgere, der kommer fra beskæftigelse, er forsørgere. Ca.
42 pct. er enlige, hvor det kun er 28 pct. i hele arbejdsstyrken.
Ser man på uddannelsesniveau, har omtrent halvdelen grundskole som højest fuldførte uddannelse (dvs. er
ufaglærte), mens relativt få har gennemført en videregående uddannelse. Andelen med grundskole som højest
fuldførte uddannelse er størst for borgere, der kommer fra beskæftigelse. Knap 30 pct. af voksenlærlinge, der
påbegynder deres forløb fra ledighed, har en erhvervsuddannelse som højest fuldførte niveau (dvs. er faglærte).
Af personer, der påbegynder deres forløb fra beskæftigelse, har knap en fjerdel en gymnasial uddannelse som
højest fuldførte niveau. Uddannelsesniveauet er meget anderledes end hele arbejdsstyrken, hvor kun 16 pct.
har grundskole som højest fuldførte, og 42 pct. har en videregående uddannelse. Der er ikke variation i geo-
grafi, alt efter om voksenlærlingeforløbet påbegyndes fra ledighed eller beskæftigelse.
3.3. Beskæftigelse- og ydelseshistorik
I tabel 4 nedenfor præsenteres karakteristika i forhold til beskæftigelses- og ydelseshistorik for personer, i et
voksenlærlingeforløb. Igen sammenlignes med hele arbejdsstyrken. Her fremgår det, at
beskæftigelsesgraden
(andelen af uger i beskæftigelse i løbet af de seneste 3 år), er samlet ca. 0,4, og er højere for de borgere, der
påbegynder et voksenlærlingeforløb fra beskæftigelse (0,49) sammenlignet med dem, der påbegynder fra le-
dighed (0,29). Beskæftigelsesgraden for hele arbejdsstyrken er til sammenligning 0,74. Tilsvarende er den
offentlige ydelsesgrad
højere for personer, der kommer fra ledighed (0,48), sammenlignet med personer, der
kommer fra beskæftigelse (0,18). Til sammenligning, ligger både uddannelsesgraden og den offentlige ydel-
sesgrad betydeligt lavere for hele arbejdsstyrken.
Tabel 4
Beskæftigelses- og ydelseshistorik
Voksenlærlinge
Voksenlærlinge
Ukendt tilgang
fra ledighed
fra beskæftigelse
Seneste 3 år inden uddannelsen påbegyndes
Beskæftigelsesgrad (andel)
Offentlig ydelsesgrad (andel)
Selvforsørgelsesgrad (andel)
Uddannelsesgrad (andel)
0,29
0,48
0,07
0,16
0,49
0,18
0,08
0,23
0,40
0,33
0,08
0,18
Voksenlærlinge i
alt
0,39
0,33
0,07
0,19
Arbejdsstyrken
0,74
0,13
0,06
0,05
8
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 364: Orientering om offentliggjorte evalueringer i serviceeftersynet af uddannelsesindsatsen
2424315_0009.png
Anm.: I populationen indgår personer, der påbegynder et voksenlærlingeforløb i perioden fra 2016-2018. Beskæftigelsesstatus er angivet ud fra oplysninger
i eIndkomst. Personer angives som ledige, hvis der ikke findes lønoplysninger, angivet som beskæftiget i samme virksomhed, hvis der udbetales løn
fra samme CVR nummer som angivet i voksenlærlingeregisteret, og angivet som i samme branche hvis branchenummeret er ens. * Der indgår kun
forløb, der er afsluttet mindst 52 uger før nedslaget. Timeløn er angivet som gennemsnitlig timeløn om måneden. Beskæftigelsesgraden er defineret
ud fra uger, hvor der er registreret en udbetaling i e-Indkomst i en måned, at der samtidig er registreret udbetaling af en ydelse i den enkelte uge. I
ydelsesgraden indgår alle offentlige ydelser. Selvforsørgelse er defineret som uger, hvor der ikke er registreret en udbetaling i e-Indkomst i måneden,
samtidig med at der ikke er registreret en udbetaling af ydelse i den pågældende uge. Uddannelsesgraden er beregnet ud fra uger hvor der udbetales
SU.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af voksenlærlingeregisteret, Beskæftigelsesministeriets forløbsdatabase DREAM samt lønoplysninger fra e-indkomst.
Ved et nedslag 3 måneder efter forløbets afslutning, er lidt under 40 pct. beskæftigede i samme virksomhed,
som de var i voksenlærlingeforløb i. Lidt over halvdelen er ledige, mens de resterende 10 pct. er beskæftiget i
en anden virksomhed. Den gennemsnitlige timeløn ved et nedslag et år før påbegyndt uddannelse er 149 kr.
og ved et nedslag et år efter afsluttet uddannelse 182 kr., hvor borgere der påbegynder forløbet fra ledighed
ligger lavere både før og efter, sammenlignet med borgere fra beskæftigelse.
Tabel 5
Beskæftigelsesstatus 3 måneder efter afslutning og løn et år før og efter uddannelse
Voksenlærlinge fra
ledighed
Ledig
Beskæftiget i samme virksomhed
Beskæftiget anden virksomhed, samme branche
Beskæftiget anden virksomhed og branche
Nedslag et år før uddannelse
Nedsalg et år efter uddannelse
Voksenlærlinge fra
beskæftigelse
Ukendt tilgang
Voksenlærlinge i alt
Beskæftigelsesstatus 3 måneder efter afslutning
32 pct.
17 pct.
40 pct.
58 pct.
4 pct.
5 pct.
24 pct.
20 pct.
Timeløn et år før og efter uddannelse
142 kr.
155 kr.
177 kr.
190 kr.
31 pct.
40 pct.
26 pct.
-
-
24 pct.
49 pct.
5 pct.
22 pct.
149 kr.
184 kr.
Anm.: I populationen indgår personer, der påbegynder et voksenlærlingeforløb i perioden fra 2016-2018. Beskæftigelsesstatus er angivet ud fra oplysninger
i eIndkomst. Personer angives som ledige, hvis der ikke findes lønoplysninger, som beskæftiget i samme virksomhed hvis der udbetales løn fra samme
CVR nummer som angivet i voksenlærlingeregisteret, og samme branche hvis branchenummeret er ens. * Der indgår kun forløb der er afsluttet mindst
12 uger før nedslaget. Timeløn er angivet som gennemsnitlig timeløn om måneden. Beskæftigelsesgraden er defineret ud fra uger, hvor der er registre-
ret en udbetaling i e-Indkomst i en måned, at der samtidig er registreret udbetaling af en ydelse i den enkelte uge. I ydelsesgraden indgår alle offentlige
ydelser. Selvforsørgelse er defineret som uger, hvor der ikke er registreret en udbetaling i e-Indkomst i måneden, samtidig med at der ikke er registreret
en udbetaling af ydelse i den pågældende uge. Uddannelsesgraden er beregnet ud fra uger hvor der udbetales SU.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af voksenlærlingeregisteret, Beskæftigelsesministeriets forløbsdatabase DREAM samt lønoplysninger fra e-indkomst.
I figur 3 fremgår
beskæftigelsesfrekvensen
i året
før
uddannelsen, som voksenlærlingeforløbet er en del af,
påbegyndes, og et år
efter
uddannelsen er afsluttet. Den lodrette streg indikerer selve uddannelsesforløbet.
Beskæftigelsesfrekvensen er her angivet som andelen af personer der er i beskæftigelse i en given uge før og
efter uddannelsen.
Figuren indikerer, at beskæftigelsesfrekvensen ligger på et højere niveau efter uddannelsen, som voksenlær-
lingeforløbet er en del af, er afsluttet. Forskellen ser ud til at være størst for borgere, der påbegynder et vok-
senlærlingeforløb fra
ledighed.
Det skal dog også bemærkes, at der er indikationer på at beskæftigelsesfre-
kvensen for ledige er faldende op til uddannelsesforløbets start, hvilket kan indikere en forventningseffekt,
hvor den ledige er mere afholdende i forhold til at søge job, hvis der ligger en forventning om snart at påbe-
gynde et voksenlærlingeforløb. Det skal desuden bemærkes, at der ikke er tale om en opgørelse af effekten af
voksenlærlingeforløbet på borgerens beskæftigelse, men udelukkende en illustration af de deskriptive resulta-
ter. Forskellen fra før til efter kan derfor også være udtryk for en tidstrend, og kun i nogen grad stamme fra
selve voksenlærlingeforløbet. Endvidere skal det bemærkes, at der kun ses på om borgeren er i beskæftigelse
i en given uge, og der tages derfor ikke højde for eventuelle ændringer i arbejdstiden.
9
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 364: Orientering om offentliggjorte evalueringer i serviceeftersynet af uddannelsesindsatsen
2424315_0010.png
Figur 3
Beskæftigelsesfrekvens i den enkelte uge 52 før og efter påbegyndelse af uddannelse, som indehol-
der voksenlærlingeforløb, fordelt på tilgang til forløb
0,700
0,600
0,500
0,400
0,300
0,200
0,100
0,000
52
uger
før
44
uger
før
36
uger
før
28
20
uger
uger
før
før
Fra ledighed
12
uger
før
4
4
uger
uger
før
efter
Fra beskæftigelse
12
uger
efter
20
28
uger
uger
efter
efter
Ukendt tilgang
36
uger
efter
44
uger
efter
52
uger
efter
Anm.: For den enkelte person undersøges om der er registreret beskæftigelse i den enkelte uge 52 uger før og 52 uger efter påbegyndelse af det uddannel-
sesforløb, som voksenlærlingeforløbet er en del af. Beskæftigelse er defineret som uger, hvor der i DREAM er registreret en branchekode ud fra e-
Indkomst i måneden, samtidig med at der ikke er registreret udbetaling af en ydelse i den pågældende uge. Der indgår ikke oplysninger om beskæfti-
gelse for selvstændige. Der indgår kun forløb, hvor uddannelsen er afsluttet mindst 52 uger før den sidste tilgængelige uge i DREAM.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af voksenlærlingeregisteret samt beskæftigelsesministeriets forløbsdatabase DREAM.
Figur 4
Beskæftigelsesfrekvens i den enkelte uge 52 før og efter påbegyndelse af uddannelse, som indehol-
der voksenlærlingeforløb, fordelt på faglært/ufaglært
0,700
0,600
0,500
0,400
0,300
0,200
0,100
0,000
52
uger
før
44
uger
før
36
uger
før
28
uger
før
20
uger
før
12
uger
før
4 uger
før
Ufaglært
4 uger
efter
12
uger
efter
20
uger
efter
28
uger
efter
36
uger
efter
44
uger
efter
52
uger
efter
Faglært
Anm.: For den enkelte person undersøges om der er registreret beskæftigelse i den enkelte uge 52 uger før og 52 uger efter påbegyndelse af det uddannel-
sesforløb, som voksenlærlingeforløbet er en del af. Beskæftigelse er defineret som uger, hvor der i DREAM er registreret en branchekode ud fra e-
Indkomst i måneden, samtidig med at der ikke er registreret udbetaling af en ydelse i den pågældende uge. Der indgår ikke oplysninger om beskæfti-
gelse for selvstændige. Der indgår kun forløb, hvor uddannelsen er afsluttet mindst 52 uger før den sidste tilgængelige uge i DREAM.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af voksenlærlingeregisteret samt beskæftigelsesministeriets forløbsdatabase DREAM.
10
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 364: Orientering om offentliggjorte evalueringer i serviceeftersynet af uddannelsesindsatsen
2424315_0011.png
I figur 4 fordeles beskæftigelsesfrekvenserne før og efter på faglærte og ufaglærte. Her fremgår det, ligesom i
figur 3, at beskæftigelsesfrekvensen ligger lavere for begge grupper før påbegyndelse af uddannelsen, som
voksenlærlingeforløbet er en del af, og betydeligt højere efterfølgende. Det ser umiddelbart ud til at forskellen
er størst for faglærte, hvilket kan indikere at der bl.a. er tale om personer der anvender voksenlærlingeordnin-
gen til sporskifte.
I figur 5 fremgår den gennemsnitlige timeløn i den enkelte måned et år før og efter påbegyndelse af uddannelse,
som indeholder et voksenlærlingeforløb:
Figur 5
Gennemsnitlig timeløn i den enkelte måned 12 måneder før og efter påbegyndelse af uddannelse,
som indeholder voksenlærlingeforløb
240,00
220,00
200,00
180,00
160,00
140,00
120,00
100,00
Fra ledighed
Fra beskæftigelse
Anm.: Der indgår kun personer, hvor der findes lønoplysninger i e-indkomst for den enkelte måned. Lønniveauet er løn- og priskorrigeret og angivet i 2019-
niveau.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af voksenlærlingeregisteret, beskæftigelsesministeriets forløbsdatabase DREAM samt e-indkomst.
Ligesom figur 3 og 4, indikerer figur 5 at den gennemsnitlige timeløn ligger på et højere niveau efter uddan-
nelsen, som voksenlærlingeforløbet er en del af. Igen indikerer figuren, at forskellen er størst, for personer der
kommer fra ledighed. Det høje lønniveau lige efter uddannelsesafslutning, kan sandsynligvis forklares ved at
der fortsat er lærlinge, der er ansat til den højere løn med lærlingetilskud.
3.4. Resultater fra den beskrivende analyse
Den beskrivende analyse viser, at der er lidt forskel i karakteristika for personer der påbegynder voksenlærlin-
geforløb fra ledighed og fra beskæftigelse. De fleste voksenlærlingeforløb finder sted i private virksomheder,
og ca. halvdelen i branchen for
bygge og anlæg
og
handel og transport.
Omkring en fjerdedel færdiggør ikke
den uddannelse, som voksenlærlingeforløbet er en del af. Lidt over halvdelen er mænd, og mere end 80 pct.
har dansk herkomst. Gennemsnitsalderen er 34 år, og 7 pct. er over 50 år, når de påbegynder lærlingeforløbet.
Omkring halvdelen er forsørgere, og lidt mere end 40 pct. er enlige. Halvdelen har grundskole som højest
fuldførte uddannelsesniveau, og 11 pct. har en videregående uddannelse. Beskæftigelsesgraden er ca. 0,4, og
er højere for de borgere, der påbegynder et voksenlærlingeforløb fra beskæftigelse sammenlignet med dem,
11
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 364: Orientering om offentliggjorte evalueringer i serviceeftersynet af uddannelsesindsatsen
2424315_0012.png
der påbegynder fra ledighed. Lidt under 40 pct. bliver beskæftiget i samme virksomhed, som de var i voksen-
lærlingeforløb i, efter forløbets afslutning. Den gennemsnitlige timeløn ved et nedslag et år før påbegyndt
uddannelse er 149 kr. og ved et nedslag et år efter afsluttet uddannelse 182 kr., hvor borgere der påbegynder
fra ledighed ligger lavere både før og efter, sammenlignet med borgere fra beskæftigelse.
Beskæftigelsesfrekvenserne før og efter indikerer, at voksenlærlinge ligger på et højere beskæftigelsesniveau
efter uddannelsens afslutning. For borgere, der kommer fra beskæftigelse, ligger beskæftigelsesgraden på ca.
0,5 før og ca. 0,65 efter. For borgere der kommer fra ledighed, er graden betydeligt lavere før påbegyndelse af
forløbet (ca. 0,2), mens den et år efter er på ca. 0,5. Det indikerer, at både ledige og beskæftigede, der påbe-
gynder et voksenlærlingeforløb oftere er i beskæftigelse efter forløbet, men forskellen for ledige er størst. Igen
bemærkes, at der ikke er tale om en opgørelse af effekten af voksenlærlingeforløbet på borgerens beskæfti-
gelse, men udelukkende en illustration af de deskriptive resultater. En figur med den gennemsnitlige timeløn
et år før og efter uddannelsesforløbet indikerer ligeledes, at der er tale om et lidt højere lønniveau efter forløbets
afslutning.
Litteraturliste
Danmarks Statistik (2020): ” Fra uddannelse til arbejdsmarked
-
Flest afbrud på erhvervsuddannelserne”.
NYT fra Danmarks Statistik, nr. 349, 18. september 2020. Tilgængelig på:
https://www.dst.dk/Site/Dst/Udgi-
velser/nyt/GetPdf.aspx?cid=30749
Deloitte (2013): ”Evaluering
af voksenlærlingeordningen. Effekter, anvendelse og incitamenter”.
Rapport
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (2020): ”Validering
af data for voksenlærlinges status forud
for påbegyndelse
af uddannelse”.
Internt notat
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (2016): ”Datavalidering
af jobcentrenes registrering af til-
skudsforløb på voksenlærlingeordningen”.
Internt notat
12
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 364: Orientering om offentliggjorte evalueringer i serviceeftersynet af uddannelsesindsatsen
2424315_0013.png
Bilag
Bilag 1: Ændringer i voksenlærlingeordningen siden indførelse
Voksenlærlingeordningen indført som en forsøgsordning i 1997. Siden da, er ordningen blevet ændret flere
gange. Tidslinjen nedenfor illustrerer ændringerne i perioden fra 1997 til 2020:
Ordning
indføres
som
forsøgs-
ordning
Tilskud
øges fra
40 til 35
kr. per
time
(Flere i
Arbejde)
Tilskudspe
-riode
hæves til
2�½ år
25-29-
årige
ledige kan
i en toårig
forsørs-
periode få
løntil-skud
op til 4 år
Forsøg
med
forenkelt
voksenlær
linge-
ordning i
Rebild
kommune
1997
1999
2003
2006
2007
2008
2012
2013
2018
2020
Ordning
bliver
perma-
nent
(FL99)
Midler
afsættes
til 2000
flere
lærlinge
per år
(Velfærd
saftale)
Tilskud
sænkes
til 30 kr.
per time
og
tilskuds-
periode
sænkes
til 2 år
(Jobplan
)
Treårig
forsøgspe-
riode hvor
det ikke er
et krav for
ledige, at
uddannelse
er på de
regionale
lister
Tilskud
for
ledige
øges til
45 kr.
per time
De gældende regler fra 1. januar 2020 fremgår af tabel B1 nedenfor. Herudover ændres registreringen af kom-
mune fra at være virksomhedens kommune, til at være voksenlærlingens kommune.
Ledighedsperiode
Fra 1. ledigheds-
dag
Fra 1. ledigheds-
dag
Mere end 6 mdr.
-
Ledig
Tilskud i timen
45 kr.
45 kr.
Tilskudsperiode
Hele uddannelsesperioden
Hele uddannelsesperioden
Uddannelser med tilskud
Alle erhvervsuddannelser
Alle erhvervsuddannelser
Alle erhvervsuddannelser
Kun uddannelser på positivlisten*
Ledig og ufaglært
Faglært med forældet uddannelse
Faglært
Beskæftiget og ufaglært
45 kr.
Hele uddannelsesperioden
I beskæftigelse
30 kr.
Op til de første to år af ud-
dannelsesperioden
Tabel B1: Tidslinje for udvikling i voksenlærlingeordning
Tilskudssatsen er ændret flere gange i perioden fra 1997-2020. Tilskuddet til voksenlærlinge fra ledighed har
i hele perioden været på samme niveau, eller højere, end tilskuddet til voksenlærlinge fra beskæftigelse. Fra
2020 øges forskellen i mellem de to tilskud, idet tilskuddet til voksenlærlinge fra ledighed øges til 45 kr. pr.
time, mens det fortsat er på 30 kr. pr. time. for voksenlærlinge fra beskæftigelse. Tilskuddet er ikke pris- og
lønreguleret, og udgør derved en mindre andel i 2019 end i 1997. En figur over andelen fremgår nedenfor:
13
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 364: Orientering om offentliggjorte evalueringer i serviceeftersynet af uddannelsesindsatsen
2424315_0014.png
Figur B1
Udvikling i satser for tilskud til voksenlærlingeordning, 1997-2020
50
45
40
Kr. pr. time
35
30
25
20
1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020
Fra ledighed
Fra beskæftigelse
Anm.: Fra 1. april 2018 indføres en forsøgsordning, hvor tilskuddet til ledige differentieres efter længden på ledigheden. Ufaglærte med ledighed
under 2 måneder gives et tilskud på 30 kr. i timen. Personer med ledighed over 2 måneder får et tilskud på 40 kr. pr. time. Der differentieres
desuden i længden på tilskuddet, hvor ledige kan modtage tilskuddet i hele uddannelsesperioden, mens det for voksenlærlinge fra beskæf-
tigelse kun er i op til 2 år.
Figur B2 viser sektorfordelingen for de påbegyndte voksenlærlingeforløb i perioden fra 1998-2019, fordelt på
privat, selvejende, kommune, stat, region og andet. I løbet af hele perioden er det overvejende flest personer,
der er i voksenlærlingeforløb hos private virksomheder. Omkring finanskrisen ses en lille forskydning i ande-
len af voksenlærlingeforløb i private virksomheder over mod offentlige virksomheder.
Figur B2
Andel påbegyndte voksenlærlingeforløb fordelt på virksomhedsform, 1998-2019
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019
Privat
Selvejende
Kommune
Stat
Region
Andet
Anm.: Kun det første påbegyndte voksenlærlingeforløb for den enkelte borger indgår (unikke personer).
Kilde: Voksenlærlinge baseret på Bestand, Plandata og manuel indberetning fra jobcentre.
14
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 364: Orientering om offentliggjorte evalueringer i serviceeftersynet af uddannelsesindsatsen
2424315_0015.png
Bilag 2: Supplerende figurer og tabeller
Figur B3
Virksomhedstype, branche og uddannelse for personer med afbrudte forløb
Personer med afbrudt uddannelse
Fordeling på virksomhedstype
Privat
Kommune
Region
Stat
Fordeling på brancher
Landbrug, skovbrug og fiskeri
Industri, råstofindvinding og forsyningsvirksomhed
Bygge og anlæg
Handel og transport mv.
Information og kommunikation
Finansiering og forsikring
Ejendomshandel og udlejning
Erhvervsservice
Offentlig administration, undervisning og sundhed
Kultur, fritid og anden service
Fordeling på uddannelser
Gastronomuddannelser, bager, konditor, slagter mv.
Chauffør
Gartneruddannelser
Smedeuddannelser
Elektriker, elektronik- og svagstrømsuddannelsen
Cykel-, auto-, og skibsmekanikere mv.
Murer, snedker, maskinsnedker, tømrer, maler mv.
VVS-teknik
Social- og sundhedsuddannelse
Detailhandelsuddannelser
Kontor- og handelsuddannelser
Andre teknik- eller byggeuddannelser
Andre uddannelser
23
266
397
506
27
-
8
73
263
21
184
75
39
53
86
47
253
45
150
108
155
214
184
1 pct.
17 pct.
25 pct.
32 pct.
2 pct.
-
1 pct.
5 pct.
17 pct.
1 pc.
12 pct.
5 pct.
2 pct.
3 pct.
5 pct.
3 pct.
16 pct.
3 pct.
9 pct.
7 pct.
10 pct.
13 pct.
12 pct.
1344
193
34
22
84 pct.
12 pct.
2 pct.
1 pct.
Antal
Procent
15